Napi érdekes - 143

2016. január 31. - JTom

1965_brit_jaror_adenben_jemenben.jpg

1965. Brit járőr Adenben, Jemenben

 

1882_siemens-halske_trolibusz_prototipus_berlin_kozeleben.jpg

1882. Siemens-Halske trolibusz prototípusa Berlin közelében

 

1888_kanadai_transzkontinentalis_vasuti_jarat_halokocsija.jpg

1888. Kanadai transzkontinentális vasúti járat hálókocsija, jobbára emigráns telepesekkel

 

1917_szovjet_noi_matrozok_cr.jpg

1917. Az első szovjet női matrózok

 

1930-as_evek_a_hitler_szamara_epitett_sasfeszekhez_vezeto_utrol_az_epitkezes_alatt_lezuhant_opel_blitz_roncsai_tucatnyian_haltak_bele_az_ut_es_az_epulet_epitoi_kozul.jpg

1930-as évek. A Hitler számára épített Sasfészekhez vezető útról az építkezés alatt lezuhant Opel Blitz roncsai. Tucatnyian haltak bele a munkába az út és az épület építői közül

 

1940_nemet_geppuskas_harcallas_a_narviki_kikoto_felett_norvegia.jpg

1940. Német géppuskás harcállás a narviki kikötő felett, Norvégia

 

1943_az_ujjaepitok_satrai_sztalingradban.jpg

1943. Az újjáépítők sátrai Sztálingrádban

 

1945_hermann_goring_letartoztazasa_utan_kozvetlenul.jpg

1945. Hermann Göring közvetlenül a letartóztazása után

 

1951_motorozo_barnamedve_a_brit_bertram_mills_circus_londoni_eloadasan.jpg

1951. Motorozó barnamedve a brit Bertram Mills Circus londoni előadásán

Filmfelvételen a British Pathé jóvoltából:

 

1952_kirakodas_a_glasgow-i_kikotoben_skocia.jpg

 1952. Kirakodás a glasgow-i kikötőben, Skócia

 

1954_rembrandt_tipusu_tevekeszulekek_keszulnek_a_veb_sachsenwerk_radeberg_gyaraban_az_ndk-ban.jpg

1954. Rembrandt típusú tévékészülékek készülnek a VEB Sachsenwerk Radeberg gyárában az NDK-ban

 

1961_asuncion-i_palyaudvar_paraguay.jpg

1961. Asunción pályaudvara, Paraguay

 

1965_bad_doberan_ndk.jpg

1965. Bad Doberan, NDK, ahol az utcán vonatok jártak, nem villamosok

 

1971_az_indonez_sinabung_vulkan_altal_elpusztitott_falu.jpg

1971. Az indonéz Sinabung vulkán által elpusztított falu

 

1972_irkutszki_diakok_felvonulasa_szovjetunio.jpg

1972. Irkutszki diákok felvonulása, Szovjetunió

 

1981_keletnemet_motoros_rendor_berlinben.jpg

1981. Keletnémet motoros rendőr Berlinben

 

 

1992_varosi_buszjarat_tiranaban_albania.jpg

1992. Városi buszjárat Tiranában, Albánia

 

_______________________________________________________________

 

18+!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983_ennek_a_kislanynak_az_egykori_szovjet_livaniaban_edesapja_traktora_levagta_mindket_labfejet_a_visszavarro_mutet_sikeres_volt_jobb_oldalon_a_holgy_ma.jpg

1983. Ennek a kislánynak az egykori Szovjet-Litvániában édesapja traktora levágta mindkét lábfejét. A visszavarró műtét sikeres volt, jobb oldalon a hölgy ma

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr588336370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2016.01.31. 14:51:52

Máskor is gondolkoztam rajta (nem ebben a konkrét esetben), miszerint "VEB Sachsenwerk Radeberg gyárában" szövegben a VEB nem fordítandó-e? A Volkseigener Betrieb rövidítése, ami leginkább Állami Vállalat néven ismerhető nálunk.

Szerintem itt talán "a Sachsenwerk (állami vállalat) radebergi gyárában" lenne a pontosabb.

¿Qué tapas hay? 2016.01.31. 16:02:35

@Sunsetjoy: Szerintem, mint ahogy az idegen cégnevekben a társasági forma rövidítését sem szokták általában lefordítani (sokszor nem is igen lehet), a VEB fordítása sem szükséges. A korunkbeliek tudják miről van szó, a többieknek meg google barátunk segíthet.

ZON 2016.01.31. 18:54:08

A motorozó medvéről egyik kedvenc sztorim jut eszembe:

A megboldogult MALÉV vállalatnál tartott összejövetelen egy kapatos pilóta elég magabiztosan felvázolta a vállalati hierarchiát, melynek csúcsán természetesen ő és kollégái helyezkednek el, és a többiek egyetlen célja az ők maximális kiszolgálása lehetett.
Erre egy szerelő közölte, hogy ő már látott bicikliző majmot, de olyat, amelyik a láncot vissza tudta tenni a helyére, na, olyat még nem...

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2016.01.31. 20:47:39

A női matrózokat elsőre, aláírás nélkül simán kisfiúknak néztem, és hozzájuk képzeltem valami tragikus és megható sztorit.

bioLarzen 2016.01.31. 20:55:11

Az albán trolis kép nem semmi...

ZON 2016.01.31. 21:04:20

@Littlewood: én meg egy leszbikus revüt a múlt század első harmadának Berlinjéből... Megyek is orvoshoz.

¿Qué tapas hay? 2016.01.31. 21:20:07

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Akkor már nevet is adhatunk a kislánynak: Rasa Prascevičiūtė

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.01.31. 22:07:51

@¿Qué tapas hay?: Na ezekre a karakterekre nem tudtam volna visszakonvertálni a Prascevichute átírást.

warr 2016.01.31. 22:31:14

A brit járőrök igen nyüzüge srácok, a telefonáló csajszinak vastagabb a karja :D

molnibalage 2016.02.01. 01:11:28

A göringes kép színezett? Ha nem, akkor a film miatt volt ilyen? A korábbi bejegyzésben egyesek panaszkodtak a túlzott színpoma miatt...

Terézágyú 2016.02.01. 09:07:19

1945-ben Budapest utcáin is mentek mozdonyok - a megsérült villamos vezetékek/áramszolgáltatás miatt.

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.02.01. 09:22:11

Az az 1882-es ős-troli nem semmi!

fairlane 2016.02.01. 09:39:12

@Terézágyú: Ezek szerint a villamos és vasút nyomtávszélessége megegyezik?

Terézágyú 2016.02.01. 09:42:46

@fairlane:
Ezek szerint igen :)
Nem vagyok szakértője a témának, csak olvastam, hogy pl. a Kálvin térre bepöfögött egy mozdony...

telkoe 2016.02.01. 09:46:31

@fairlane: A nzomtav egyezik, de ha jol tudom az urszelvenyek, teherbiras, fordulokorok stb nem egyeznek. Bp-n amikor meg ment a Ganz a 2kerben (Mamut mogott, nemreg bontottak a melegporgetot) meg toltak be vasuti teherszallitmanyt ejszaka a Delibol. A vaganyosszekottetes meg mindig megvan a Deli es a villamoshalozat kozt a Nagyenyed utcanal.

@warr: elegge vekonykak szegenyek, pedig nem is mezei katonak, hanem katonai rendorok. A "telefonos" egyebkent nem csaj es radios :)

pizo 2016.02.01. 09:48:18

Az európai normál nyomtáv az 1435 mm. Ez a vasútnál, HÉV-nél, metrónál, villamosnál. Eltérés a vasúti pálya teherbírásában, a tápellátás formájában (egyen- vagy váltóáram), a tápfeszültségében, a jelzőberendezésekben és az űrszelvényben (mekkora helyet hagynak a járműnek) van.
Ha elfér, és a pálya elbírja, akkor egy dizelvontatású tehervonat mehet akár a nagykörúti villamos vágányain is.

Zoli

Terézágyú 2016.02.01. 10:04:46

Én ugyan visszaemlékezésekben olvastam, de a neten most ezt találtam:
"Közvetlenül Budapest ostromának befejezése után, 1945 február közepétől a város belső területéről az Új köztemetőhöz egy gőzmozdony által vontatott három nyitott teherkocsival halottakat szállítottak, később megindultak a munkásszállító és a romokat, törmeléket elszállító, valamint a Váci úti és kelenföldi erőművekbe szenet fuvarozó vonatok is."
...
A MÁV hálózatáról érkező élelmiszerszállító kocsik a villamosvasúti hálózaton jutottak el a fogyasztókhoz. A csarnoki járatokat 1949-ben szüntették meg."

veke.hu/2007/02/10-eve-szunt-meg-a-teherszallitas-a-bkv-villamosvasuti-es-hev-vonalain/

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2016.02.01. 10:38:02

@ZON: :)
Bennem még az merült fel, hogy jók ezek a képek, de vannak, amiket össze lehetne vonni, pl. keletnémet motoros rendőrmedve, és akkor még hatásosabb lenne.

Zorba the Geek 2016.02.01. 10:48:54

@warr: Csak most tűnt fel, hogy az csaj, hogy olvastam a kommented.
www.youtube.com/watch?v=CS9OO0S5w2k&list=RDCS9OO0S5w2k

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.02.01. 11:23:29

@telkoe: A rádiós márpedig nő, úgy hívják, Vivienne McCoy. A Women's Royal Army Corps tagja.

Itt egy másik kép róla: www.iwm.org.uk/collections/item/object/205195004

warr 2016.02.01. 12:19:22

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: megnyugodtam, hogy akkor nem én láttam félre :)
Mondjuk furcsálltam, hogy a MP-nél szolgáltak nők is, de akkor ezek szerint igen...

2016.02.01. 13:04:37

@pizo: A kádár-rendszerben a villamos pálya is nagyvasúti követelmények szerint készült, hogyha netán a hidegháború forróra válna, és a körvasútat vagy a vasúti összekötőket elfoglalják vagy szétbombázzák, akkor a villamossíneken keresztül kötötték volna össze a pesti pályaudvarokat.
Hogy a rendszerváltás óta felújított pályaszakaszok kialakításánál ez tervezési szempont volt-e, azt nem tudom, de anno a villamos és a metró is össze volt kötve a nagyvasúti pályával, és szükség esetén tudtak volna rajtuk tolatni az M44-esek.

Namely 2016.02.01. 13:30:25

@ZON:
:DDDDDD
(ezt egy parlamenti villanyszerelő is elsüthetné)

molnibalage 2016.02.01. 15:11:54

@Sörömpőőr: Melyik útvonalon köttöték volna őket össze? Mert a '70-es évektől kezdve olyan szétbombázás volt, hogy egyetlen olyan villamos vonalat sem tudok mondani, amivel ez lehetséges lett volna akár már csak a '80-as évek végén. Mindenhol olyan ívek vannak, ami mission impossible egy MÁV szerelvénynek.

Atomháború esetén egyik híd sem maradt volna állva... Még hagyományos fegyverekkel vívott háború esetén is vicckategóriás lett volna így ellátni bármiféle hadsereget. Papíron lehet, hogy jól mutat, a valóság picit más...

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2016.02.01. 15:23:36

@Sörömpőőr: Amikor a budapesti síneket a vasútéval kompatibilisre kezdték építeni, még repülőgép se volt, nem hogy bombázás :) (Tudom, léggömb már volt, de nem ez a lényeg) Az egy dolog, hogy a második világháború előtt és után külön hangsúlyt fektettek a kettős használatra, tehát pl. a Petőfi híd (még nem úgy hívták) a Déli összekötő pótlása lehetett volna, a frissen elkészült Árpád híd (még azt se úgy hívták) pedig az elég később pótolt Északi vasúti hidat helyettesítette, de a kiépítés nagy része egyszerű gazdaságossági kérdés volt, ti. a gyáraknak szállítási lehetőség kellett (a lovaskocsik korában járunk), a vasúti cégeknek meg bevétel.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2016.02.01. 15:30:22

@Terézágyú: Nem a nyomtáv a lényeg, mert például az NDK-s képen látható vasút 900 mm-es. Persze van olyan villamos is (pl. Linz, Lisszabon), de nem jellemző, mindenesetre ettől még az NDK "rendes" vasútja ugyanúgy 1435-ös volt, mint nálunk a tuja és a nagyvasút. Ez egy kisvasút volt, ami olyanra épült, amilyenhez épp kedve volt a befektetőnek. A Harz környékén pl. a méteres nyomtáv volt a divat, de szállítóalváz/zsámolykocsi (nem tudom, melyik nevét használják inkább) segítségével azon is tudtak normál nyomtávú teherkocsikat vinni.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2016.02.01. 15:33:22

@Hamster: Noch dazu ez a vasút ma is jár, ugyanúgy gőzösökkel, mert így szeretik, és nem azért, mert az NDK-ban nem tudtak volna villamost építeni: www.molli-bahn.de/

telkoe 2016.02.01. 16:16:10

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Ok azet beneztem. A szabaly ezek szerint:
- Tapos nyuzuge kemenyen nez: Katonai rendor
- Nagyobb mint a katonai rendor es nem kemenyen nez: Radios csaj
Szovjet matroznok vs angol katonai / tengereszeti rendorseg esti baratsagos pofozkodas erdekes lehetett akkoriban.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.02.01. 16:18:57

@telkoe: Én először a jobb szélen ülőt is lánynak néztem, de aztán a szőrös combjára tévedt a tekintetem.

Bikli néni 2016.02.01. 20:38:18

Az ős-troli nagyon klassz, a levágott lábú kislány orvosainak pedig minden elismerésem. Szegény, micsoda fájdalmai lehettek. És valahogy nem tudom elképzelni, hogy tudja egy baba lábait így levágni egy traktor.

Off, de valamiért annak idején elkerülte a figyelmemet az 1896-os pécsi robbanásról szóló poszt, és itt szeretnék érte hálaimát rebegni, mert ma megtaláltam, és nagyon örülök neki - imádok minden olyat, ami a szülővárosom+századforduló témakörben bukkan fel <3

Snake 2016.02.02. 00:17:50

Dízelmozdonyos tehervonat a Déli pu-ról a Margit krt.-ra:
www.youtube.com/watch?v=dRZdV-2jTZ4

Egykoron több helyen is bement a városok (fő)utcáira egy-egy vasútvonal:

Személyvonat az egykori Cegléd-Hantháza normálnyomávú (1435 mm) vonalon:
www.vasutallomasok.hu/kepek/p0032/p0032598.jpg

Személyvonatok a Nyírvidéki Kisvasútról, Nyíregyházáról:
www.kisvasut.hu/keret/showpic.php?kod=2079
villamosok.hu/nza/m2974002.jpg

A néhai Hegyközi Kisvasút személyvonata Sátoraljaújhelyen:
www.kisvasut.hu/keret/showpic.php?kod=4098

G.Foyle 2016.02.06. 04:15:28

@Terézágyú: Volt rendes tehervontatás is a villamoshálózaton, itt pl. a MArgit körúton vontatnak trafót.
hampage.hu/trams/sinek12/csanadi1.jpg

hampage.hu/trams/sinekbuda2.html

G.Foyle 2016.02.06. 04:16:56

@G.Foyle: most látom csak, hogy ake megelőzött. :)

David Bowman 2016.02.06. 15:47:27

@bioLarzen: Éppen kijöttek a lövöldözésből. Kolozsváron ugyanezt láttam a rebellió után.

David Bowman 2016.02.06. 16:25:06

@fairlane: Nálunk igen. Éjszaka a Ganzba is mentek vagonok a Mártírok útján.

David Bowman 2016.02.06. 16:28:50

@Snake: 400 tonnás cuccot visznek a villamos sinen :O