Napi érdekes - 138

2015. december 06. JTom

Jók voltatok?

  

1901_new_york-i_gozhajtasu_tuzoltokocsi.jpg

1901. New York-i gőzhajtású tűzoltókocsi

 

1915_osztrak-magyar_loveszarok_a_keleti_fronton_szuz_maria_szoborral.jpg

1915. Osztrák-magyar lövészárok a keleti fronton Szűz Mária oltárral

 

1916_a_butler_bridge_az_eszak-karolinai_asheville_mellett_a_french_broad_river_hatalmas_aradasa_idejen.jpg

1916. A Butler-híd az észak-karolinai Asheville mellett a French Broad River hatalmas áradása idején. Napjainkban ilyen a helyszín

 

1929_paraguay-i_tuzerseg_a_bolivia_ellen_vivott_chaco_haboru_idejen_a_hatarvideken_felfedezett_olajmezokert_folytatott_harcbol_paraguayiak_kerultek_ki_gyoztesen_megduplazva_orszaguk_korabbi_teruletet.jpg

1929. Paraguayi tüzérség a Bolívia ellen vívott Chaco háború idején. A határvidéken felfedezett olajmezőkért folytatott harcból a paraguayiak kerültek ki győztesen, megduplázva országuk korábbi területét

 

1941_a_del-ukran_mikolajiv-nyikolajev_a_nemet_megszallas_idejen_a_felperzselt_fold_politikat_folytatva_a_varos_teljes_infrastrukturajat_megsemmisitettek_a_visszavonulo_szovjet_csapatok.jpeg

1941. A dél-ukrán Mikolajiv/Nyikolájev a német megszállás idején. A felperzselt föld taktika szerint a város teljes infrastruktúráját megsemmisítették a visszavonuló szovjet csapatok

 

1944_szeptember_nemet_hadifoglyokkal_zsufolt_vasuti_porekocsik_a_francia_brest_mellett.jpeg

1944. szeptember. Német hadifoglyokkal zsúfolt vasúti pőrekocsik a francia Brest mellett

 

1958_fidel_es_raul_castro_a_kubai_forradalom_idejen_egy_raketavetovel.png

1958. Fidel és Raúl Castro a kubai forradalom idején egy rakétavetővel

 

1962_c_b_king_fekete_polgarjogi_aktivista_nyilatkozik_az_ujsagiroknak_miutan_egy_arkansasi_seriff_megverte.jpg

1962. C. B. King fekete polgárjogi aktivista nyilatkozik az újságíróknak, miután egy arkansasi seriff megverte

 

1963_anna_tonella_autori_medell_egy_vespa_bemutaton_riminiben.jpg

1963. Anna Tonella Autori medell egy Vespa-bemutatón Riminiben

 

1967_amerikai_geppuskas_az_ejszakai_eso_utan_szaritja_a_loszert_chu_lai_vietnam.jpeg

1967. Amerikai géppuskás az éjszakai eső után szárítja a lőszert. Chu Lai, Vietnam

 

1970_egy_kinai_ujsag_szerkesztojenek_nyilvanos_megszegyenitese_a_kulturalis_forradalom_idoszakaban.jpg

1970. Egy kínai újság szerkesztőjének nyilvános megszégyenítése a kulturális forradalom időszakában

 

1977_oktober_25_fuggetlenseguket_kovetelo_puerto_rico-iak_egy_csoportja_foglalta_el_a_new_york-i_szabadsag_szobrot_a_turistakat_kizavarva.jpg

1977. október 25. Függetlenségüket követelő Puerto Ricó-iak egy csoportja foglalta el a New York-i Szabadság szobrot a turistákat kizavarva. Puerto Rico hivatalosan az Egyesült Államokhoz tartozik, ám nem társult állama, csak külbirtoka

 

1982_a_bejruti_green_line_zold_vonal_demarkacios_zona_a_lakatlanna_valt_terulet_1975-tol_1990-ig_valasztotta_kette_a_varos_kereszteny_es_muszlim_reszet_nevet_az_elburjanzo_novenyzetrol_kapta.jpg

1982. A bejrúti (Libanon) Green Line (Zöld vonal) demarkációs zóna. A lakatlanná vált terület 1975-től 1990-ig választotta ketté a város keresztény és muszlim részét. Nevét az elburjánzó növényzetről kapta

 

1987_huge_crowd_walks_over_the_golden_gate_bridge_celebrating_the_50th_anniversary.jpg

1987. Tömeg a Golden Gate 50. születésnapi buliján

 

1988_augusztus_28_a_nemet_ramstein_legibazis_repulonapjan_harom_olasz_gep_utkozik_a_foldbe_csapodo_roncsok_egyike_70_nezot_ol_meg_es_tovabbi_400-at_megsebesit.jpeg

1988. augusztus 28. A német Ramstein légibázis repülőnapján három olasz gép ütközik. A földbe csapódó roncsok egyike 70 nézőt öl meg és további 400-at megsebesít

 

1988_szoul_del-koreai_olimpiaellenes_tunteteto_veletlenul_sajat_magat_boritotta_langba_a_sajat_keszitesu_molotov-koktellal.jpeg

1988. Szöul. Dél-koreai olimpiaellenes tüntetető véletlenül magát borította lángba a saját készítésű Molotov-koktéllal

 

1989_szeptember_30_keletnemet_no_bucsuzik_gyermeketol_miutan_sikeresen_bejuttatta_az_nszk_pragai_nagykovetsegere.jpeg

1989. szeptember 30. Keletnémet nő búcsúzik gyermekétől, miután sikeresen bejuttatta az NSZK prágai nagykövetségére

_____________________________________________________________

18+!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1961_szeptember_10_sokkot_kapott_no_rohan_a_halottak_kozott_a_tragikus_monzai_forma_1_futamon_ahol_wolfgang_von_trips_autoja_a_nezok_koze_csapodott_es_kozuluk_15-ot_megolt_a_16-dik_halott_maga_trips_volt.jpeg

1961. szeptember 10. Sokkot kapott nő rohan a halottak között a tragikus monzai Forma-1-futamon, ahol a német Wolfgang von Trips autója a nézők közé csapódott, és közülük 15-öt megölt. A 16. halott maga Trips volt

Korabeli híradófelvételeken:

Egy megsérült néző által készített ritka színes felvétel:

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr528141818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lesből Támadó Szárítókötél 2015.12.06. 14:41:59

A vespás fotón a háttérben álló egyetlen nő tekintete priceless a körülötte álló férfiakhoz képest. ;-)

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2015.12.06. 14:51:53

A gőzhajtású tűzoltó nem lehetett valami hű de gyors reagálású. Vagy folyamatosan felfűtve tartották?

szita szita péntek 2015.12.06. 15:34:54

@Szabi DMC: Valószínűleg igazad van és ez tényleg gond lehetett. Ugyanakkor ez nem egy áthidalhatatlan probléma. Ha jól emlékszem ez az ótó
www.youtube.com/watch?v=rUg_ukBwsyo
pld úgy oldja meg a helyzetet, hogy egy nagy nyomású tartályban sűrített levegőt tárol és a felfűtés időszaka alatt is azzal már el tud indulni - mint egy mai kocsival beülsz és indulsz.. Maga a felfűtés is gyorsan megy mert kőolaj alapú, nem szenet vagy fahasábokat pakolt a fűtő. (Illetve hát nem is volt fűtő.)

Nekem személy szerint tetszik még ebben a kocsiban, hogy mai szemmel nézve is egészen autó, viszi a 100 km/h-t halk és nem ereget bodros füstöt. (Jobb megfogni a gőzt és gőzkondenzátorral cseppfolyósítani, hogy aztán a még meleg vizet forraljuk újra ismét.)

EnTeO 2015.12.06. 20:54:33

Na ne mond, hogy egy gőzhajtású autó nem ereget füstöt.

kószák egyike 2015.12.06. 20:56:26

Köszönjük a mai válogatás is remek volt!

2015.12.06. 21:10:55

Az 1982-ben készült bejrúti kép eléggé utópisztikus.

ZON 2015.12.06. 21:38:24

Miért kellett egy teljesen vízvédett lőszert "szárítani"? Nehogy már esőben beázzon a lőpor egy ilyen lőszernél! Nem lett volna elég valami petróleumalapú (mint a WD-40) kenőanyaggal befújni, hogy simán adagolható legyen?

szita szita péntek 2015.12.06. 21:43:29

@EnTeO: Attól függ, hogy érted. Füstöt nyilván ereget - mivel égés van füst is van, mint ahogyan a robbanó motorok is füstölnek. No de az a fajta bodros füst, amit az ember a gőzmozdonyokhoz társít - no az nincs. Nem sokkal kisebb van, hanem nincs. Nézd meg a videjót.

bioLarzen 2015.12.06. 22:16:54

Ismét remek sorozat!

A második képen az amúgy biztosan lövészárok? Mert akkor a derék hadfiak a földet lövik a nyílásokon keresztül :)

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.12.06. 23:15:52

A Mikulásos képhez: találtam egy érdekes versikét 1953-ból. Itt olvasható: kugi.blog.hu/2015/12/04/593_telapo-vers_1953-bol

Tyeplica 2015.12.07. 02:12:20

@ZON: Hááát, elképzelhető, hogy nem a lőport szárítja a vízvédett lőszerben, hanem mondjuk a hevedert. Az is elázhatott. A csatolások nedvesek, az apró részekben megül a víz. Talán nem akarta, hogy a vizes hevedertől rozsdát kapjon a gépfegyver závárzata.

gigabursch 2015.12.07. 07:46:02

A mikulásos képről eszembe jutott az a kissé morbid vicc, hogy elmegy a Mikulás Etiőpiába.
Ott várják a gyerekek, mire megkérdezi a Mikulás:
- Na gyerekek, ettetek rendesen reggelit, ebédet, vacsorát?
- Mi már napok óta nem ettünk...
- Akkor nincsen csoki...

Viszont:
Az a gőzgépes jószág érdekes egy történet, az biztos.
Tömegéről lehet tudni valamit?

Rákerestem erre a bejrúti zöld vonalra, nagyon durva.
Sose hallottam róla, viszont van egy Libanonban dolgozó ismerősöm, akitől megkérdem, hogy élőben mi vele az ábra - amint találkozom vele.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.12.07. 09:02:04

A keletnémeteknek szerencsére már nem sokat kellett várniuk a családegyesítésig. De ezzel együtt is nagyon nyomasztó kép.

kekegsm 2015.12.07. 10:07:42

@ZON: Próbáld meg az elakadt lőszert kihúzni, ha vizes a hüvely... mindtha bele lenne ragasztva...

Peter Gombas (törölt) 2015.12.07. 10:37:36

@Szabi DMC: Amint a kocsi maga is tűzveszélyes volt ...

Május 40. 2015.12.07. 12:39:31

Nem lennék meglepve, ha az a tűzoltókocsi több tüzet okozott volna, mint amennyit eloltott. :)

W123qp 2015.12.07. 14:00:13

A Vespás Zsuzsi néni mögött nem úgy néz ki, mintaz egyik IHM-es csávó??? :-)

protézisesh 2015.12.07. 14:26:10

@szita szita péntek: tyű ezt láttam, Jay Leno király, az a gőzautó meg pláne :)

cardiobascuralis 2 2015.12.07. 16:25:22

@ZON:
A lőszer nem ázik be, de a hevedertagok vasból vannak, rozsdálnak.

@szita szita péntek:
Már hogyne lenne füst. Nézz meg egy dízelmozdonyt, mekkora füsttel megy. Pedig annak a motorja legalább háromszor akkora hatásfokú, mint egy gőzmotor.
Legfeljebb nem egy keskeny csövön eregetik ki.

@gigabursch:
Téged ugye csak poéngyilkosnak neveznek baráti körben? :-)

A vicc lényege:
- Gyerekek, miért vagytok ilyen soványak?
- Mert nem eszünk rendesen?
- Hát ha nem esztek rendesen, akkor csoki sincs.

2015.12.07. 20:09:26

@Szabi DMC: A kocsit természetesen robbanómotor hajtja (az van elől, a nagy dobozban). A gőzkazán a fecskendőhöz kell. Ez egy hagyományos megoldás volt, még akkoriból, amikor még lóvontatás volt. Gőznyomást fejlesztettek, majd azzal szorították ki a lajtból a vízet a fecskendőbe. Természetesen a kazán nem volt folyamatosan fűtve, de nem is volt rá szükség, bekészítették a tüzet, és ha vonulás volt, akkor begyújtották, s mire a kocsi a helyszínre ért, már volt nyomás is benne.
Amikor a robbanómotoros hajtás elterjedt, elég hamar kiment ez a megoldás a divatból, hiszen a tűzoltókocsi motorja már tudott centrifugálszivattyút hajtani, amely sokkalta kisebb, veszélytelenebb és egyszerűbben üzemeltethető berendezés.

szita szita péntek 2015.12.07. 22:30:44

@cardiobascuralis 2: No most erre mit mondjak ha ez nem volt elég? "Füstöt nyilván ereget - mivel égés van füst is van, mint ahogyan a robbanó motorok is füstölnek. "

"motorja legalább háromszor akkora hatásfokú" - Lehet igazad van, nem értek hozzá. Amit olvasok az pedig ellentmondásos. Ami hihetőnek tűnik, hogy a dízel motor hatásfoka 40% körül van, az egyszerű gőzgépé (ahol a gőz távozik) 5-10% felé jár - ellenben gőzkondenzátorral 25% is elérhető. Ez a kocsi pedig ilyen. A autó jellegéből adódóan (méret és tömeg miatt) valszeg nem éri ezt el, monnyuk 20%. Az azért a fele a dízelnek és nem a harmada - de abban mindenképpen igazad van, hogy rosszabb a hatásfok.

gigabursch 2015.12.08. 18:17:03

@cardiobascuralis 2:
Úgy sem rossz, de én így ismerem már évtizedek óta.
:-))

gigabursch 2015.12.08. 18:20:18

@Sörömpőőr:
Ne kötekedésnek vedd, mert sajnos elég elterjedt a köznyelvben a hibás kifejezés, de a belső égésű motor jó kifejezés. A későbbiekben ha van rá mód, akkor célszerű úgy használni.
Én nem szeretek robbanó motorok mellett lenni.
Főleg, amikor robban.
Egyébként a belső égésű motorokban nincs robbanás, pusztán csak gyulladás, de van néhány motorbolond aki ezt alkalomadtán szakszerűbben elmondja.

(ugye a külső égésű meg pl a gőzgép, ahol nem maga a füstgáz dolgozik)

bioLarzen 2015.12.10. 00:07:25

@Május 40.: Hát, mert a lövészárkok álalában a földbe vannak ásva - de ez persze csak amolyan vicc akart lenni ;)

teddybear01 2015.12.10. 13:32:27

@Sörömpőőr: Kb. úgy ostobaság az egész, ahogy kitaláltad.

Képzeld el, a gőzgép hajtotta a tűzoltóautót, és amikor leállt a tűznél, a gőzgép hajtotta a fecskendőt. Olajjal tüzeltek benne, nem szénnel, így sokkal kisebb volt a füstje mint a korabeli belsőégésű motoroknak. Tűz ég benne, de nemigazán tűzveszélyes, és a modern fecskendőkkel összemérhető a teljesítménye.
Az orrában meg részben víz, részben olajtartály volt, meg a szerszámos rekesz, nem a motor.

Egyébként nemrég láttam egy gőzhajtású teherautót a portsmouth-i közlekedési múzeumban, be is indították. Cirka negyedóra alatt fűtötte fel a petróleum a kazánt, és először csak lépésben, majd egészen jó iramban ment.
A kocsi végsebessége hivatalosan 40 mérföld óránként, és még ma is tud 30-35 mérföldet, átszámolva kb. 38 liter petróleumot eszik száz kilométeren, és 2000 font(~900 kiló) a terhelhetősége.
Kb. egy platós Barkasz a mérete csak ezen nincs fix vezetőfülke. Csak egy felhajtható vászontető és egy üveglap védi a sofőrt, oldalajtó sincs.

@szita szita péntek: És mivel hűtöd a gőzkondenzátort? Merthogy azt meg hűteni kell, talán magaddal viszel egy kisebb tavat?

Egyedül a Transzszibériai Expressznél volt tudomásom szerint kondenzátoros mozdony, aminél a kondenzátor hűtővizével fűtötték az expressz személyvagonjait. De ez is csak télen ment, nyáron ott se használtak kondenzátort, mert nem kellett a kocsikat fűteni.

A szabad kipufogású gőzgépek 5-10 %-os hatásfokkal bírtnak, nem többel.

teddybear01 2015.12.10. 13:35:25

@bioLarzen: Páncéllemezeket tettek a lőrésbe kisebb lyukakkal a puskának. A németek ugyanis figyelték, hogy mikor lehet egy-egy bakát a lőrésen keresztül lelőni.

teddybear01 2015.12.10. 13:39:11

@teddybear01: Bocs, itt az oroszok lőttek a mi bakáinkra. És mivel a Nagant az I.VH.-ban még hosszú csővel készült, meglehetősen jól lőttek, sok volt az áldozat.

bioLarzen 2015.12.13. 00:14:40

@teddybear01: Kösz az infót!

(Azt nézem, hogy hogyan láttak ki azon a lemezen? Mintha nem lenne rajta más luk, csak amin a puskát kidugják... De, gondolom, van, csak a képen nem látsdzik... :D)

szita szita péntek 2015.12.14. 14:35:08

@teddybear01: Elismerem, félművelt ami veszélyes - no de azért azt azért pillanatokba tellett kiderítsem, hogy 1914 után Stanley gőzkondenzátorral gyártotta az ótóit. Valahogy csak megoldották tó nélkül is.

en.wikipedia.org/wiki/Steam_car (innen az infó)

www.stanleymotorcarriage.com/Parts/Condenser.htm - Itt meg egy többek közt egy kép autóban lévő gőzkondenzátorról, ami meglepő módon nagyon hasonlít eeeeegy ... hűtőre! A betyárját, ki hitte volna, hogy a belső égésű motorokat üzemi hőmérsékleten tartó hűtővíz hűtése hasonlóképp történhet, mint a gőz forráspont alá hűtése... Varázslat, komolyan mondom, varázslat! (Monnyuk lehet valahol azért eldugtak benne egy kisebb tavat, nemtom, mer' nem értek hozzá.)

teddybear01 2015.12.14. 20:38:19

@szita szita péntek: Gratulálok, sikerült a technikai csodabogarak közül kibogarásznod a talán egyetlen kondenzátoros gőzautót! Persze egy néhányszor tíz kilowattos teljesítményű gőzgép egészen más kategória mint egy több száz kilowattos teljesítményű mozdony.

Ettől még a gőzmozdonyok szimplán kieresztették a gőzt, mert sokkal egyszerűbb volt így a szerkezete. Legfeljebb egy 424-es MÁV mozdony Budapest-Miskolc között felhasznált kb. két tonna szenet és cirka tíz köbméter vizet. Ez van.

teddybear01 2015.12.14. 20:41:33

@bioLarzen: Pocsék szemcsés a felvétel, így nem látszik rendesen, de több kisebb kémlelőnyílás(lőrés) is volt ezeken a lemezeken.

szita szita péntek 2015.12.14. 20:54:09

@teddybear01: Igazad van. Ugyanakkor a Stenly nem volt egyedül ezen az úton, pld:
www.damninteresting.com/the-last-great-steam-car/
englishrussia.com/2013/04/14/soviet-steam-car-powered-with-wood-the-first-and-the-last/
(Monnyuk ez utóbbi állítólag elég macerásan ment, túlbonyolított volt, külön fűtő kellett hozzá a hatásfoka pedig így sem érte el az elvártakat.)

bioLarzen 2015.12.18. 20:51:14

@teddybear01: Aha. Értem.

Kösz az infót!
süti beállítások módosítása