Michael Toddnak volt egy álma...

2014. október 08. Andrassy Gabor (törölt)

Michael Todd amerikai színház és filmproducer volt, akinek volt egy titkos, nagy álma. Ahhoz, hogy megvalósíthassa, a teljes moziipart át kellett formálnia. Úgy érezte, hogy a hagyományos 35mm-es mozifilm méltatlan ahhoz, amit ő akart. Egy vadonatúj formátumot fejlesztetett ki: a filmszalag szélességét, és ezzel a kép felbontását duplájára növelte, a hagyományos mono fényhang helyett egy hat csatornás, hifi minőségű mágneses hanggal látta el, és a szokásos 24 kép/sec helyett 30 kép/secre növelte a felvételi sebességet.

SpanishOklahomaToddAO.jpg

Vállalkozása nem volt kicsi: nem csupán vadonatúj kamerákat és labort kellett kifejlesztetnie, hanem rá kellett vennie a filmszínház tulajdonosokat is a költséges átépítésekre, és az új vetítőgépek beszerzésére.

Végülis minden elkészült, és leforgatta Rodgers és Hammerstein akkoriban népszerű musical-jét, az Oklahomát. 

todd-aoposterv3.jpg

De ne higyjétek, hogy Michael Todd vágyálma egy butácska limonádé filmre vitele volt! Ez csupán ujjgyakorlat volt, technikai próba, no és ennek bevételéből kíván egy kis tőkére szert tenni régi dédelgetett tervéhez, ami miatt az egészbe belefogott, hogy Verne Gyula 80 nap alatt a föld körül című művét méltóképpen filmre vihesse.

1955 augusztusától karácsonyig hatalmas sztárparádéval forgatta álom-filmjét. Még az utolsó statiszta szerepekre is a kor legnagyobb sztárjait kérte föl, Marlene Dietrichet (kantinosnő), Frank Sinatrat (bárzongorista), Buster Keatont (vasúti kalauz), Fernandelt (párizsi konflisos), Peter Lorre-t (steward a Carnatic gőzösön), és még hosszan sorolhatnám a 40 cameo szereplőit. A fő szerepekre hosszas castingok után David Niven-t (mint Phileas Fogg), Cantinflas-t (mint Passepartout), Shirley MacLaine-t (mint Aouda hercegnő) és Robert Newton-t (mint Fix detektív) kérte fel.

Mike_Todd_Frank_Sinatra_Around_the_World_in_80_Days_1956.JPG

Michael Anderson, Michael Todd és Frank Sinatra

Todd szándékosan tartózkodott az olcsó hollywoodi filmek gagyi trükkfelvételeitől is. Ő mindent élőben vett fel, úgy, ahogy történt:

bugsonelephant.jpg

Elefánt jelenet - igazi elefánton, igazi dzsungelben - távvezérelt kamerával

80days-railcar1.jpg 80days-railcar3.jpg

Transz-amerikai vasút, párbaj jelenet igazi vasúti kocsin forgatva, amelyet igazi prérin húzott a mozdony

Todd 210 km (!) nyersanyagot fényképezett le (vagyis 26-szorosan túlforgatta a filmet), és 13 ország 112 pontján 140 különféle díszletet építtetett fel, mert ő mindent eredeti helyszíneken forgatott, Angliában, Franciaországban, Indiában, Spanyolországban, Thaiföldön és Japánban. A statisztákkal együtt mindösszesen 68.894 szereplőt mozgatott, és 7.959 állatot szerepeltetett, köztük struccokat, 6 görényt, 15 elefántot, 17 bikát, 512 rhesus majmot, 800 lovat, 950 szamarat, 2.448 bölényt, 3.800 birkát és egy szent tehenet (amely megette a virágokat Indiában) meg egy macskát (ami a Reform Klub tagjait bosszantotta lábdobogásával).

Todd 74.685 pazar kosztümöt varratott és 36.092 ékszert csináltatott. 190 liter arcfestéket használt fel csak az indián támadás jelenetben a statiszták vöröre festésére. 

A történet szerint a Henrietta gőzös felépítményét eltüzelik. Todd egy régi csavargőzöst vásárolt, régies felépítménnyel és két ál-lapátkerékkel látta el, melyeket egy kiszuperált villamoskocsi motorja forgatott. Amikor mindezzel elkészült, behajózta az egész stábot a San Francisco-i öbölben bukdácsoló lélekvesztőre, és nyílt vízen szétverték.

Szóval Todd mindent beleadott.

6.000.000 dollárjába került a forgatás. (1955-ös dollár!)

toddandniven.gif

A forgatás Todd (balra) összes pénzét fölemésztette, a vége felé már súlyos financiális problémákkal küzdött

A film utómunkálatai újabb fél évig tartottak. A 179 perces film premierje 1956 október 17-én volt New Yorkban.

80days_theather.jpg

A siker mindent elsöprő volt! A film öt Oscar és két Golden Globe díjat nyert és 33 millió dollár bevételt hozott. Sajnos Michael Todd nem sokáig élvezhette. 18 hónappal a bemutató után magánrepülőgépe lezuhant, és életét vesztette. 

cor7h.jpgMagyarországon 1961 június 29-én mutatták be a 80 nap alatt a föld körült - illetve annak a szabványos, 35mm-es mozifilmre zsugorított, feliratos másolatát.

Az első magyar panoráma mozik ugyanis csak 1967-ben nyitottak, amikorra a szovjet ipari kémek beszerezték a Todd-AO rendszer műszaki dokumentációját és a Krasnogorski Mechanikai Gyár elkészítette a berendezéseket. Természetesen a hazai panoráma mozikat nem lehetett imperialista filmmel avatni, így a Háború és béke lett az első panoráma film amelyet a magyar közönség megtekinthetett.

A 80 nap alatt a föld körült eredeti formátumában soha sem vetítették nálunk.

A hazai panoráma mozizás amúgy is csak egy tiszavirág életű fellángolás volt. Az egész országban mindösszesen 11 mozit szereltek fel Todd-AO rendszerrel (Budapesten a Corvin, Vörösmarty kertmozi a Margit-szigeten, és Tátra tudott ilyet vetíteni), a filmlabor és a filmgyár soha sem lett felkészítve. A panorámafilmek forgalmazására egy-egy használt kópiát vettek külföldről, amelyet Pozsonyban feliratoztattak.

Az utolsó panorámafilm hazánkban a West Side Story volt 1973-ban.

A 80 nap alatt a föld körült még valamikor a kilencvenes évek legelején egyszer leadta a Magyar Televizió, és azóta a feledés homálya borul rá. Olyannyira, hogy a dvd kiadásba nem is került magyar hang, pedig a tévében szinkronizálva ment.

 

 

Todd magánélete, gyermekei és halála

Todd 1957-ben vette el a fiatal Liz Taylort, akitől kislánya született. Toddnak nem ez volt az első házassága és gyermeke sem. Első feleségétől - aki egy rutinműtét közben hunyt el - született Mike Jr., aki maga is később színpadi rendező lett és apja mozivállalatában tevékenykedett. Az ifjú Mike három évvel volt idősebb mostohaanyjánál. Nevéhez szintén monstre előadások fűződnek (pl. az 1964-es New York-i világkiállításon), valamint ő is kísérletezett a mozi továbbfejlesztésével, minekutána 1960-ban megalkotta  a Smell-O-Vision-t, azaz a szagos filmet. A moziszékek alatt elhelyezett kapszulákból 30-féle szagot tudtak a néző orra alá engedni, ám a kísérlet nem volt túl sikeres.

Mike Todd 1958 március 22-én zuhant le Új-Mexikóban, rossz időben, túlterhelt magángépével. Felesége Liz Taylor a "Macska a forró bádogtetőn" című, később nagy sikerű film forgatására készült, amit március 19-én kezdtek volna, ám influenza miatt a művésznő otthon maradt. Az ominózus napon gondolkodott rajta, hogy elkíséri férjét, ám nagyon nem volt jól, ezért letett a tervéről. A gép mind a négy utasa meghalt, valószínűleg Taylor és 7 hónapos kislányuk is életüket vesztik, amennyiben velük tartottak volna. A sors fintora, hogy alig hat héttel a tragédia előtt kezdődött a TWA kampánya, amelyben Todd és Taylor szerepeltek egy repülőn ülve!

Mike_Todd_Elizabeth_Taylor_TWA_Playbill_ad_February_10_1958.jpg

A felszállás előtt Todd invitálta néhány ismerősét - köztük Kirk Douglas-t -, hogy repüljenek vele, mert szeretett volna egy römipartit összehozni az utazás közben. Ezt mondta:

"Ah, c'mon, It's a good, safe plane. I wouldn't let it crash. I'm taking along a picture of Elizabeth, and I wouldn't let anything happen to her."

Azaz a repülő biztonságos és különben is van egy kép nála Elizabethről, amivel nem hagyja, hogy bármi is történjék.

A szerencsétlenség a korabeli filmhíradóban

Mike-Todd-s-funeral-elizabeth-taylor-11920163-400-400.jpgLiz Taylor a temetésen

A Todd végső nyughelyének szánt illinois-i Forest Park-i temető 66-os parcelláját 1977-ben ismeretlenek feldúlták. A Liz Taylor által - a pletykák szerint - a férje mellé temetett százezer dolláros gyémánt eljegyzési gyűrű miatt a holttestet a sírból kiemelték és néhány méterrel arrébb, a temető fái alatt próbálták kifosztani. Ezután a híres mozi-úttörőt, producert és rendezőt ismeretlen helyen temették el újra, remélhetőleg végső nyughelyére.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr676715271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petibétmen 2014.10.08. 21:34:33

vajon azokkal a 70mm-es vetítőkkel mi lett...?

2014.10.09. 07:48:11

@petibétmen: Ezek gyárilag olyanok voltak, hogy a fogaskerekek, képkapu és az objektív cseréjével 35mm-es filmet is tudtak vetíteni, így hát a helyükön maradtak, és használták őket végelgyengülésig. Utána mentek az ócskavasba.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.09. 08:20:58

Mindössze 6 millióból jött ez ki? Még az inflációt számolva is nevetségesen olcsó alig 55 milliós film. Nincs itt egy 0 elírás? Vagy akkor mocskos módon éhbérért dolgoztattak mindenkit? 50 millából ma képtelenség lenne egy huszadannyira is grandiózus filmet csinálni. Igen, a wiki is ennyit ír, de nekem ez akkor is gyanús.

teddybear01 2014.10.09. 23:55:16

@molnibalage: Abban az időben a sztárok nem milliókat, vagy tízmilliókat kaptak egy filmért, hanem néhány tízezret, esetleg néhány százezret. A bevételből meg semmit, kivéve ha ők voltak a producerek is. Nem nagyon telt luxusvillára, kivéve ha beházasodtak, beleszülettek egy milliomos famíliába.

Ami pedig az éhbért illeti, a mellékszereplőknek, technikai személyzetnek, kaszkadőröknek, statisztáknak volt szerencséjük hozzá...

Lordmotor 2014.11.26. 13:07:09

Huhh.. ez igen jó írás! Köszönet
süti beállítások módosítása