Az amerikai krízis

2014. augusztus 12. JTom

Az 1970-es évek Amerikájának képeit láthatjátok ma. Az időszak a hanyatlás évtizede volt, amely az olajválsággal kezdődött. Az olajválság a második világháború óta nem tapasztalt gazdasági visszaesést okozott. A munkanélküliség, a sztrájkok mindennaposak voltak. 

America in Crisis and Cure in the 1970s (1).jpg

A hippi korszak virágai elhervadtak, Janis Joplin, Jim Morrison és Jimi Hendrix túladagolták magukat, a boldog tudatlanságban felnőtt nemzedék borzalmas hétköznapokkal szembesült. Környezetszennyezés, túlzsúfoltság, egekbe szökött bűnözési hullám, élhetetlen környezet. Az évtized első felére az amerikai csapatok kivonultak Vietnamból, amiért a hatvanas években oly sokan tüntettek, de a hazatérő veteránok - akik nem találták helyüket - a problémáikkal tovább mélyítették a válságot.

Az akkori mindennapokat rengeteg fotós megörökítette, ezekből válogattam ma.

America in Crisis and Cure in the 1970s (3).jpg

1973. A gyárak füstjeibe burkolózott főút. Cleveland, Ohio. (Fotós: Frank J. Aleksandrowicz)

America in Crisis and Cure in the 1970s (5).jpg

1972. Rozsdás olajoshordók az Exxon finomítóban. Baton Rouge, Louisiana (Fotós: John Messina)

America in Crisis and Cure in the 1970s (6).jpg

1973. Egy férfi utazik egy graffitis metróban New York-ban. Akkoriban a bűnözés miatt ez egyáltalán nem volt veszélytelen. 1970-től 1980-ig a Nagy Alma lakosainak száma 10,4%-kal csökkent. Ilyen előtte sosem fordult még elő. (Fotós: Erik Calonius)

America in Crisis and Cure in the 1970s (7).jpg

1973. Lower Manhattan, West Side, a World Trade Center szomszédságában. (Fotós: Wil Blanche)

America in Crisis and Cure in the 1970s (8).jpg

1972. Olajkitermelés Galveston Bay-nél, Texas partjainál. (Fotós: Blair Pittman)

vietnamprotest1971_156ezer.jpg

1971. 156 ezer vietnami háború-ellenes tüntető Richmondban.

1971-protest-against-the-vietnam-war.jpg

America in Crisis and Cure in the 1970s (9).jpg

1974. Az alaszkai Glen Highway, háttérben a Mount Drum. A Transz-Alaszka olajvezeték építésének ideje. A két gépkocsi között az út jobb oldalán látható két fapózna között fog áthaladni még ebben évben. A 122 centiméter átmérőjű vezeték rengeteg természetvédelmi területen halad át.

America in Crisis and Cure in the 1970s (10).jpg

1973. Az alaszkai Prospect Creek Camp az újonnan létesítendő olajvezeték egyik állomása.

America in Crisis and Cure in the 1970s (1).jpg

1973. A közeli John Amos erőmű hűtőtornyai láthatóak egy alacsony színvonalú lakóház mögött, Poca, West Virginia (Fotós: Harry Schaefer)

America in Crisis and Cure in the 1970s (11).jpg

1973. Az olajválság kényszeredett gyümölcse. Az ESB "Sundancer" kísérleti elektromos gépkocsi bemutatója a Marriott Motor Inn-ben, Ann Arbor, Michigan. (Fotós: Frank Lodge)

America in Crisis and Cure in the 1970s (12).jpg

1974. Michael Reynolds által sörös dobozokból épített lakóház. Taos, New Mexico. Egy szokásos lakóház kivitelezési költségéhez képest a 70,000 dobozból készült épület 20%-os megtakarítást eredményezett. (Fotós: David Hiser)

America in Crisis and Cure in the 1970s (13).jpg

1972. Fred Burns, Seward megye bírója Nebraskában minden nap biciklivel járt munkába. (Fotós: Charles O'Rear)

America in Crisis and Cure in the 1970s (14).jpg

1972. Környezetszennyezés a köbön. Használt akkumulátorokat égetnek egy Houston melletti üzemben. (Fotós: Marc St. Gil)

America in Crisis and Cure in the 1970s (15).jpg

1972. North Birmingham, Alabama, Az afro-amerikaiak és latinok által lakott U.S. Pipe plant környéke a legszennyezettebb térsége a városnak. (Fotós: LeRoy Woodson)

America in Crisis and Cure in the 1970s (16).jpg

1972. Las Vegas-i utcakép reklámtáblákkal. (Fotós: Charles O'Rear)

America in Crisis and Cure in the 1970s (17).jpg

1974. Ogden, Utah A Southern Pacific Railroad vonata húz el a Five-acre Pond mellett, ami környező üzemek szennyező anyagainak és a környékbeliek szemétlerakójaként funkcionált. A nyolcvanas években 4,5 millió liternyi szennyezett anyagot szivattyúztak ki a tóból. A mérgek mellett az autóroncsokat, a döglött állatokat és a szemetet is elszállították az EPA (Környezetvédelmi Ügynökség) felügyelete mellett. (Fotós: Bruce McAllister)

America in Crisis and Cure in the 1970s (37).jpg

1974. Döglött kacsa a Five-acre Pond-ban. (Fotós: Bruce McAllister)

America in Crisis and Cure in the 1970s (18).jpg

1974. Két srác játszik az autógyárak közelébe költözött, déliek által lakott szegénynegyed házai között. Chicago, Illinois. (Fotós: Danny Lyon)

America in Crisis and Cure in the 1970s (20).jpg

1973. Egy a félbehagyott nagyberuházások közül. 15 emeletes apartmanházak egyik tömbje Queensben, New York. (Fotós: Arthur Tress)

America in Crisis and Cure in the 1970s (21).jpg

1972. A zsúfolt Hollywood freeway. (Fotós: Gene Daniels)

America in Crisis and Cure in the 1970s (22).jpg

1973. Az olajválság idején bezárt benzinkút Portlandben, Oregonban. (Fotós: David Falconer)

America in Crisis and Cure in the 1970s (24).jpg

1972. Colfax Avenue Denverben, Coloradoban. (Fotós: Bruce McAllister)

America in Crisis and Cure in the 1970s (25).jpg

1972. A Peabody Coal Company a Black Mesa területen Arizonában. (Fotós: Lyntha Scott Eiler)

America in Crisis and Cure in the 1970s (26).jpg

1973. Egy elhagyott bogár roncsa a New York-i Jamaica-öbölben. (Fotós: Arthur Tress)

America in Crisis and Cure in the 1970s (27).jpg

1973. A környezetszennyezés hatása. A metil-higany tartalmú vizek hatására deformálódott gerincű Jordanella hal. (Fotós: Donald Emmerich)

America in Crisis and Cure in the 1970s (28).jpg

1972. A Coloradó-i Állami Egyetemen, Houston belvárosának modelljén füst-teszttel tanulmányozzák a szmog mozgását a magas épületek között. (Fotós: Bill Gillette)

America in Crisis and Cure in the 1970s (30).jpg

1973. A Mount Rainer a háttérben és egy gyár Washington államban. (Fotós: Doug Wilson)

America in Crisis and Cure in the 1970s (32).jpg

1974. A washingtoni buszvezetők sztrájkja idején a belvárosban ragadt parkoló autók százai. (Fotós: Jim Pickerell)

America in Crisis and Cure in the 1970s (33).jpg

1974. A Manhattan Bridge Brooklyn-ban, New York City-ben, a környező utcákból nézve. (Fotós: Danny Lyon)

America in Crisis and Cure in the 1970s (34).jpg

1973. Illegális szemétlerakóhely Manhattan-el szemben, a Hudson-folyó túlpartján. (Fotós: Gary Miller)

America in Crisis and Cure in the 1970s (35).jpg

1973. Egy bronx-i járda helybéli srácokkal. (Fotós: Dan McCoy)

America in Crisis and Cure in the 1970s (36).jpg

1973. Cadiz, Ohio. Egy bányatársaság által felvásárolt területen elhagyott épület. (Fotós: Erik Calonius)

America in Crisis and Cure in the 1970s (38).jpg

1973. Úszó szemétsziget, szemben a Crown Zellerbach malom. (Fotós: Doug Wilson)

America in Crisis and Cure in the 1970s (39).jpg

1973. Elhagyott csúszda Coney Island-en. (Fotós: Arthur Tress)

America in Crisis and Cure in the 1970s (41).jpg

1972. Homokvihar közeledik Phoenix felé (Arizona). A területen 153 napja nem esett eső. (Fotós: Cornelius M. Keyes)

America in Crisis and Cure in the 1970s (42).jpg

1972. Galveston Bay, Texas. Fiatal pár a Mexikói-öbölben. (Fotós: Blair Pittman)

America in Crisis and Cure in the 1970s (44).jpg

1975. Autóroncsokkal az erózió ellen. A Cuyahoga-folyó partját több mérföld hosszan autóroncsokkal borították be. (Fotós: Frank J. Aleksandrowicz)

America in Crisis and Cure in the 1970s (45).jpg

1974. Egy sztrájkoló bányász lánya. (Fotós: Jack Corn)

America in Crisis and Cure in the 1970s (46).jpg

1973. A bostoni Logan Airportról felszálló gép a Neptune Road házai felett. (Fotós: Michael Philip Manheim)

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr306538167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2014.08.12. 01:28:44

ezek a képek által sugalmazott érzés kicsit olyan, mintha európa történelmét ott fejeznénk be, hogy tombol az inkvizíció és tömegével égetik a boszorkányokat. igaz és mégis hamis, mert a történelem túllépett az akkori állapoton, és mára nagyjából jogállam és korrekt állapotok uralkodnak errefelé, ahogy amerika is meghaladta az akkori -a mából nézve szinte vadkapitalista- állapotot.
valószínűleg ma is lehetne hasonló képeket készíteni arrafelé, ahogy a világ számos más helyéről is, de semmiképpen nem ez az általános, a jellemző helyzet.
szívesen látnék, és az lenne a korrekt, "akkor és most" képeket ugyanezekről a helyekről. ez nélkül nem is kicsit demagógnak tűnik az összeállítás.

v2peti 2014.08.12. 01:36:08

"A rohadó kapitalizmus."

v2peti 2014.08.12. 01:50:31

Az USA-nak is megvannak a maga korszakai, annak ellenére, hogy a kevésbé zúgott át rajtuk a történelem szele, mint Európán.
Így a 20-as évek szesztilalmas-maffiás, az 50-es évek látszólag idilli korszaka, és a 70-es évek olajválságos, környezetszennyezős korszaka jelentősen eltér egymástól.
Annak ellenére van ez így, hogy kevésbé indokolnák a külső hatások, mint Európában!

Harrison Bergeron 2014.08.12. 04:25:51

Szép munka, kerek, a végére tett repgépet külön nagyon szeretem, grat'!

mocor2 2014.08.12. 08:20:22

Az akkumulátor égetés nagyon durva. A "roncsokkal az erózió ellen" jól mutatja a gondolkodásmódot, mi vezetett a többi kép eredményéhez. Az első kép kicsit abszurd az "alacsony színvonalú házakkal", és a menő kocsikkal..

J.László 2014.08.12. 09:39:13

Autóroncsok az árvízvédelemben. Csúcs. Amerikában létezik olyan, hogy tudatos városrendezés? Eszméletlen, ahogy a városaik kinéznek.

ombiii 2014.08.12. 11:20:57

@nandras01: egy példa:
https://www.google.hu/maps/@40.702939,-73.9896,3a,75y,5.83h,85.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1sqDaXFzJFF6kNS386P3s98A!2e0

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.08.12. 13:03:28

@nandras01: nem demagóg. ez egy korszak volt és biztos voltak virágos parkos és kellemes lakóövezetek is. de a fotósok, akik készítették a képeket megragadták a "sötét oldal" hangulatát és azt kell mondjam tökéletesen sikerült nekik.
az összeállítás - mint sok másik is - elgondolkodásra késztet.
természetesen ha van kedved keress rá a helyszínekre, ahogy ombiii is tette.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.08.12. 13:04:18

@ombiii: @grobs_: köszönöm a friss képeket! nagy a kontraszt...

Banános Joe23 2014.08.12. 15:37:12

"Closed DO to gasoline shortage"
Hát igen, a helyesírás sose volt az átlagamerikaiak erőssége.

Azt is érdekes látni, hogy a bloggazda által "alacsony színvonalú lakóház"-nak titulált viskó előtt is két, pár évnél egyáltalán nem idősebb autó áll. Bár nem mintha a Chevy Vegánál (a piros gépjármű) lett volna lejjebb :)

Velemenyem szerint.... 2014.08.12. 16:47:38

Az élet sosem minding mindenben habostorta. De azért elég vicces hogy milyen lendületet kaptak a 80as évekre, majd megint a 2000-es évekre, sőt a 2008as válságban sem dőlt be az ország, sőt.

Ellenben a romló kapitalizmuson koncogó kommunista vezetők egy-kt évtized alatt megtapasztalték hogy milyen az ha gazdasági alapok nélkül próbál az ember májerkedni. Persze a végén ennek leginkább mi, áltagemberek ittuk meg a levét...

Serrin 2014.08.12. 17:14:51

Némelyik képről a Kojak sorozat hangulata jut eszembe, valószínű nem véletlenül.

nandras01 2014.08.12. 18:16:37

@JTom:
jogos, a demogógot visszavonom.

Roly-- 2014.08.12. 23:25:23

@Banános Joe23:

Jusson eszedbe a 2007-es Magyarország, panelparkoló, tele vadiúj Suzukival, Daewoo-val (Chevrolet)...

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.12. 23:35:42

@Roly--: No és? Attól, hogy valakinek nincs 20 gurigája egy kertvárosi házikóra, attól még 2 gurigája lehet egy szutyukira... ;-)

Banános Joe23 2014.08.13. 02:46:19

@Roly--: Jó, persze igazad van. De azért az mégis csak más, hogy az aki az USA-ban 5 évnél régebbi autót vezet, az vagy 20 év alatt van, vagy mexikói. Esetleg mindkettő.
Ezzel szemben az itthoni lakótelepeken nem kicsit gyakori látvány a régi Stift, a F Asztra vagy a lefingott TDI (Passzát III, Golf II/III, Vento). Még most is, hogy a válságon már nagyrészt túl vagyunk.

Skorzeny 2014.08.13. 07:56:15

A Manhattan Bridge-es kép egy az egyben a Volt Egyszer Egy Amerika színhelye, nem? Még a beállítás is stimmel...

Dzsala elnök 2014.08.13. 09:17:42

1974. Két srác játszik az autógyárak közelébe költözött, déliek által lakott szegénynegyed házai között. Chicago, Illinois. (Fotós: Danny Lyon)

Mintha Jodie Foster és Wynona Ryder lenne a képen :)

1974. A Manhattan Bridge Brooklyn-ban, New York City-ben, a környező utcákból nézve. (Fotós: Danny Lyon)

... és mindjárt elhúz Az asszony illatából Frank Slade, aki vakon vezeti a sportautót :)

GERI87 2014.08.13. 13:22:48

Akku égetés az durva, nem tdom hogy gondolhatták ezt komolyan.
Amúgy a vízparti erózió roncs kocsikkal egész ötletes, bár az olaj, rozsda nem szerencsés.

@J.László:

"Eszméletlen, ahogy a városaik kinéznek."

Mi baj velük?
Széles utak, nagy nyílt terek, többnyire tisztaság, rend...
Szerintem rendben van.

Nálunk meg ott is kanyar van ahol nem kéne, szűk utcákkal, kis helyen nyomorgó épületek..

adamki 2014.08.13. 18:05:45

Leszálló gép lesz az, ilyen nagyra nyitott fékszárnnyal nem szállnak fel a gépek, inkább le :) Bocs a kötekedésért, nem szokásom :D
Amúgy awesome.

walter sobchak 2014.08.13. 18:17:27

@Skorzeny: Jaja, meg Az asszony illatából a Ferraris jelenet is itt játszódott.

Az összeállítás nagyon jó, bár azért én hozzátenném, hogy ekkoriban a környezetvédelem egyszerűen nem volt szempont a mindennapokban, mivel nem volt felkapva (ez az olajválságoknak is köszönhető). Mi már (legalábbis én, aki a 80-as évek végén születtem) úgy nőttünk fel, hogy ózonpajzs, freon, üvegházhatás volt a fő téma a környezetismeret órákon, de az 50-es, 60-as évek Amerikájában nem sokat foglalkozhattak ezzel, hiszen még nem is volt biztos, hogy kéne vele egyáltalán foglalkozni. Vagy ha igen, hát vicces lehetett, ahogy utána a tanítónéni beszállt a 440 köbhüvelykes motorral felszerelt 10 mpg fogyasztású Dodge-ba, aztán irány haza, ahol a felhajtón álló 4 autó közül még ez volt a legkisebb :D.

A hűtőtornyos képhez annyit meg kell jegyezni, hogy maga a hűtőtorony ugyebár nem füstöl, csak "gőzölög", és bár igaz, hogy ahhoz kell egy füstölő erőmű is (vagy egy "gonosz" atomerőmű :D), de önmagában a hűtőtorony a legkevésbé szennyező része az erőműnek. :) A kémény sokkal kisebb (karcsúbb) és kevésbé látványosan füstöl, ezért azt nem szokták fotózni :).

sanyix 2014.08.13. 18:39:06

@adamki: és az nem is fékszárny, hanem flaps(mindegy hogy magyarban ennek fordítják, akkor is hülyeség). A fékszárny általában fölfelé nyílik a szárny tetején, vagy a gép oldalán vagy hátán.
De egyébként ja, a repülési szög is leszállásra utal.

¿Qué tapas hay? 2014.08.13. 18:55:06

Az úszó szemétsziget mögött nem malom, hanem papírgyár, egész pontosan a papírgyártáshoz szükséges fapépet előállító cellulóz-üzem (pulp mill) látható.

¿Qué tapas hay? 2014.08.13. 19:02:23

@walter sobchak: "önmagában a hűtőtorony a legkevésbé szennyező része az erőműnek"

Már amennyiben a hőszennyezést nem tekintjük szennyezésnek. A gonosz atomerőműveknek ez a legjelentősebb lokális szennyezése.

lutria 2014.08.13. 19:05:40

@walter sobchak: Ja,amióta szidják az atom és más erőműveket mindig a gőzölgő hűtőtornyikat mutatják aminek kb.annyi hatása hogy valahol távolabb csapadék formájában lehullik.A Paksi atomerőmű ebből a szempontból nem olyan látványos,ott csak a Duna hőmérséklete emelkedik meg...

walter sobchak 2014.08.13. 19:18:44

@¿Qué tapas hay?: A károsanyag-kibocsátásra gondoltam, mert amúgy igen, meg felépíteni meg stb., ezek is szennyezések, de gondolom, érthető, hogy azt a közvélekedést akartam eloszlatni, amelyet még ma is elég sok zöldplakát sugalmaz, hogy a hűtőtorony füstöl, és az az igazán szennyező. (ez nem a posztnak szólt, a fénykép az fénykép :) ).

Az a kép amúgy más miatt is érdekes. A tényleg nem túl proccos ház előtt két autó is áll, egy 1971-es Camaro, és (talán) egy Ford Galaxie, szintén 70-es körüli. Egyikük sem éppen a kis étvágyáról volt híres, és ez valószínűleg egy working-class családi ház. Bár nem tudhatjuk, hány fős volt a család :).

Túrós (törölt) 2014.08.13. 19:57:41

ez mind 70-ben... azóta még tovább romolhatott a nem megújuló energiaforrások kiaknázása, meg a túlnépesedés...
várom a jövőt...

Yogi 2014.08.14. 15:09:44

Black Mesa? Nem ott folytatott kísérletet Gordon Freeman? ;)

adamki 2014.08.14. 18:25:11

@sanyix: Magyarban hivatalosan ívelőlapnak fordítják (hívják), nem fékszárnynak, csak nem akartam nekiállni trollkodni... :) Amiről te beszélsz, azok meg féklapok (spoilerek, ezek a fékszárnnyal ellentétben valóban a gép lassítására szolgálnak).

Max & Maxina · www.maxandmaxina.blog.hu 2014.08.14. 19:19:20

@Skorzeny: megelőztél... :-)

Max

ui: szinte látom Noodle-gyereket, ahogy jobbról befut a képbe...

Skorzeny 2014.08.15. 18:12:56

@Max & Maxina:

Ja, egyébként az egy zseniális film annak ellenére, hogy a mai szemnek iszonyat lassú a maga 4 órájával.
Itt látszik az azóta eltelt idő és a generációk változása, hogy ma már az ember másfél órás filmekhez van szokva, míg itt egy egy jelenet maga 20-25 perc.

BruceWillis 2014.08.19. 11:34:35

@Skorzeny: Jaja, rögtön az ugrott be nekem is.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2014.11.21. 04:24:37

Ez a disco korszak, a golden age of porn. Nem minden a kornyezetszennyezesrol szolt akkor se.
Egy elvesztett, elcseszett vietnami haboruban lenyomorodott generacio es egy felnott, penzhajhassza valt hippi nemzedek kereste magat.
süti beállítások módosítása