Harctéri csúcstechnika a Nagy Háborúban (18+!)

2014. június 04. JTom

Mint azt jól tudjuk az első világháborúban több haditechnikai eszköz, illetve annak alkalmazása ment át forradalmi változáson, például a repülőgépek vagy a tengeralattjárók. A korszerű hadviselés egyik fegyvere, a harckocsi éppen ebben az időben alakult ki és jelent meg a harctereken. De említhetnénk a páncélvonatot, az álcázást, vagy a harci gázt is sok egyéb mellett.

01.jpg

De voltak olyan találmányok is, amik speciálisan az első világháború harctereire voltak kitalálva. Az állóháború és soha nem látott méretű lövészárkai olyan eszközöket hoztak létre, mint a lövészárokásó, vagy a kifejezetten lövészárokban történő sebesültszállításhoz használható járművek és néhány furcsaság is amiknek erősen megkérdőjelezhető a használati értéke. Nézzünk néhány példát, remélem sokan találtok benne igazi csemegéket is.

02.jpg

Osztrák-magyar páncélvonat Galíciában 1915 körül. A páncélvonatok először már az amerikai polgárháborúban is megjelentek, velük fegyvereket és csapatokat szállíthattak ellenséges területen is.

03.jpg

A védekezésre és akár támadásra is alkalmas páncélvonatok kifinomultabbak lettek a huszadik század elejére. Ezen az 1918-ban Ukrajnában készült képen egy páncélvonat belseje látható. Megfigyelhetőek a nehézgéppuskák, amiből minél többet próbáltak bezsúfolni.

04.jpg

A kor nagy újdonsága a harckocsi. Elsőként a britek ismerték fel a páncélosok jelentőségét. A fejlesztés nagy erőkkel indult meg, és 1916 januárjában bemutatták az első működőképes harckocsit, a Big Willie-t. Ez képezte az alapját az első világháború brit páncélosainak. A gyártás megindulása teljes titokban zajlott, különböző fedőneveket eszeltek ki, a Big Willie, másik nevén Mother, valamint az abból kifejlesztett Mark I a hivatalos iratokban csak mint Water Carrier szerepelt. Mivel ennek rövidítése (WC) félreérthető lett volna, született meg a TANK fedőnév.

24.jpg

Álcázófestéssel ellátott brit Mark I-es páncélos.

06.jpg

1918. Brit Medium Mark A Whippet tankok haladnak el egy elesett katona mellett Achiet-le-Petit előtt Franciaországban.

33.jpg

Új-Zélandi katonák a lövészárokban, egy ottragadt brit tank mellett.

19.jpg

Az ypern-i csatatéren elhagyott brit tankok 1918-ban.

22.jpg

Amerikai katonák francia Renault FT-17-es tankokkal Franciaországban 1918-ban.

A britek folyamatos fejlesztéseitől függetlenül a franciák is elkezdték harcjárműveik gyártását. A rombusz alakú angol járművektől teljesen különböző Schneider és St. Chamond túl robusztusnak bizonyult, és ezért egy jóval kisebb, ám mozgékonyabb modellt is előállítottak. A Renault által készített FT–17-est sokan a háború legjobb típusának tartják. Ennek jellegzetessége, a teljesen körbeforgatható lövegtorony később a tankok általános jellemzőjévé vált.

15.jpg

Német A7V tankot készítenek fel a vasúti szállításra. Kevesebb, mint 100 darabot gyártottak le az egyetlen német tanktípusból.

A németek későn ismerték fel az új fegyver jelentőségét. Az általuk gyártott A7V nem vált be, és hadiiparuk is inkább a repülőgépek előállítására koncentrált. Előszeretettel vetettek be viszont zsákmányolt ellenséges tankokat. 

45.jpgNémetek által zsákmányolt elhagyott brit Mark IV-es német felségjelzéssel.

27.jpg

Az amerikai Holt (ma Caterpillar) és General Electric által fejlesztett benzin-elektromos hibridhajtású tank. A prototípusnál nem jutott tovább. Előnytelen kialakítása és hatalmas önsúlya miatt (25.4 tonna) harctéren sosem vetették be.

05.jpg

Katona motoron. Kedvenc fotótéma lett akkoriban. Csaknem húszezer Harley-Davidson és Indian motorkerékpárt használtak az európai hadszíntéren az amerikaiak.

07.jpg

1918. Német tüzérek a 38 cm SK L/45, vagy más néven "Hosszú Max" nevű ágyú lövedékeit készítik elő. Az eredetileg hadihajókhoz fejlesztett, vasúti szállításhoz átalakított "gyorstüzelő" óriáslöveg két méter magas, akár 750 kilogrammos lövedéket volt képes csaknem 35 kilométerre kilőni.

08.jpg

Német gyalogosok (Infanterie-Regiment Vogel von Falkenstein) újonnan fejlesztett sisakjaikban és gázmaszkokban egy kommunikáció számára fontos lövészárkot védenek.

09.jpg

Megfigyeléshez felállított speciális mű-fa. A magas megfigyelőpontokat nélkülöző nyugati fronton sokszor alkalmaztak ilyen és hasonló álcázott megoldásokat.

16.jpg

Ahogy a "kamu-fa" a harctéri megfigyelést szolgálta, úgy az orvlövészeknek/mesterlövészeknek "fejlesztették" ki a tehén- vagy lótetemet imitáló lövészállásokat.

14.jpg

Vezetékes telefonkapcsolat, két katona hordozza a kábelorsót.

Ez a megoldás a háború elején volt inkább honos, de a tartós állóháborúban megmerevedett csapatok között a lövészárkokban minden oldalnak volt kiépített vezetékes távközlési kapcsolata. A frontok lassú előre és hátra mozgásával előfordult, hogy az ellenség lövészárkában talált hátrahagyott vonalakat felhasználták saját célra, majd az újra visszafoglalt állásban a még működő hálózatba belehallgathatott az ellenség. Ha ismeri valaki a Fekete Vipera című sorozatot, annak a Világháborús részeiben többször parodizálják a lövészárkok telefonvonalainak hiányosságait. Egyik esetben például a briteknél csengő telefonban német hang jelentkezik és von Gersli számára szeretne asztalt foglalni. Egy másik esetben a telefonon leadott támadási parancsot szabotálja Vipera kapitány, mondván rossz a vonal.

01.jpg

Ha kifogy az üzemanyag, tandem biciklivel meghajtott generátorral működtethető a kommunikáció. Német rádiósok a nyugati fronton 1917-ben.

29.jpg

 1918. Telegráf központ Párizsban az Elysee Palace Hotelben. R. P. Wheat őrnagy szolgálatban.

10.jpg

1917. Ez is távközlés. Oszmán katonák heliográfot használnak.

A heliográf a napsugarakat egy pontra koncentrálva és morze ritmusban villogtatva küldött üzeneteket. A sivatagi hadmozdulatok során egészen az 1960-as évekig használták (a pakisztáni hadsereg 1975-ig!). 

12.jpg

 Nagyon jó pillanatban elkapott kép. Amerikai katonák a lövészárokban gázmaszkjukat veszik fel. A háttérben látható az éppen kilőtt jelzőrakéta, ami a távolabbi állásokat figyelmeztette a gáztámadásra.

26.jpg

Ír csapatok gázmaszkos gyakorlata a Somme-nál 1916.

20.jpg

1918. Gázmaszkos katonák a mezopotámiai (ma Irak) hadjáratban. Itt a britek álltak szemben az Oszmán/török Birodalom katonáival.

35.jpg

1918. Amerikai katonák modern gázmaszkos kiképzése Camp Dix, New Jersey. A gyakorlat során könnygázt alkalmaztak, hogy megbizonyosodhassanak a kiképzés eredményességéről.

36.jpg

Németek gázágyúkat töltenek. Erről nem sokat tudok, kérlek írjátok meg ha tudjátok, hogyan működött.

13.jpg

1918. Német lövészárok ásó gép. Talajtól függően óránként 200-400 métert volt képes haladni.

21.jpg

Amerikaiak a lövészárokban egy francia gyártású 37 mm-es géppuskával. Náluk M1916 volt a rendszeresített elnevezése. Egészen a negyvenes évekig használták e sikeres típus módosított változatait a Fülöp-szigetektől a Japán Birodalomig.

23.jpg

Német pilóta fűthető mellényben, csizmában és arcmaszkban. A nyitott gépekben nagy sebességgel fagypont alatti hőmérsékleten repülő pilóták örültek az újításnak.

25.jpg

Ottomán csapatok egy német M98/09 105 mm-es tarackkal.

28.jpg

Egy brit tank alatt leszakadt hídra ideiglenesen épített szerkezetbe a szerencsétlenül járt tankot is sikeresen beépítették!

30.jpg

Ukrajna, 1918. Német tisztek egy páncélautó mellett.

31.jpg

Ausztrálok bombákat rögzítenek a repülőhöz.

46.jpg

A Zeppelin gróf által épített L.15 -ös léghajó a tengerben.

A léghajók az első években még komolyabb károkat is tudtak okozni bombáikkal Párizs és London felett. Ám inkább a megfélemlítés volt a fő fegyverük. A némán a levegőben lopakodó halál rémképe elrettentette a briteket és a franciákat egyaránt. A háború későbbi éveiben a légvédelem fejlődésével a lomha mozgású léghajók könnyen sebezhetővé váltak. A képen a német L.15-ös látható amit 1916-ban London felett ért találat. Két középső gáztankja kapott léket és bár eljutott a csatorna fölé a magasságvesztés elkerülhetetlen volt. A személyzet egy tagja vízbefúlt, a többieket brit hajók mentették ki.

32.jpg

A motorok oldalkocsijára szerelt géppuska tűzereje és mozgékonysága miatt is hamar kedvelt lett.

34.jpg

Német menetoszlop néz egy megsemmisített brit légvédelmi páncélozott járművet és halott személyzetét.

38.jpg

Jól dokumentált háború. Amerikai és francia fényképészek és mozgóképkészítők.

39.jpg

Az olaszok által Udine mellett hártahagyott Obice da 305/17 óriástarack. Kevesebb, mint ötven darabot gyártottak le a háború végéig. ITT és ITT látható még kép róla.

40.jpg

Német lángszóró bevetésen. Az első lángszórók sokszor okozták kezelőik halálát, akár egy szilánk, vagy egy puskagolyó által felrobbanva...

18.jpg

...de éles helyzetben akár egy tank személyzete ellen is halálos fegyverré vált.

47.jpg

Német katona fényképezőgéppel pózol egy kiégett brit tank és személyzetének maradványai előtt.

11.jpg

Vörös keresztes sebesültszállító jármű.

A lövészárkokba és a harctérre szánták. Az ötlet szerint megvédte volna a szállítót és a sebesültet a golyóktól és a szilánkoktól. Ám a lövészárkokban hamar elakadt hely hiányában (és az első kanyarban) a nyílt harctéren pedig a felszántott, sáros talajon a vékony, rövid tengelyre helyezett kerekeivel, borulékonyságával teljesen használhatatlan volt. Nem is beszélve a két kis lukról, amin a betegszállítónak kikukucskálva kellett volna tájékozódnia.

41.jpg

Azért voltak használhatóbb találmányok is az egészségügyben. A francia hadsereg mobil röntgenlaborja.

42.jpg

A radar "elődje".  Az akusztikus lokátor.

Az itt látható - a mozgékonyság érdekében kerekekre szerelt - kifinomultabb példányt az amerikai használták. A tölcsérek által felerősített hangot fülhallgatóban lehetett hallani. Így az érkező repülők pozíciója és távolsága is megbecsülhető volt.

Remélem élveztétek ezt a háborús technikai időutazást. Biztatlak benneteket, ha van kedvetek a kommentekben Ti is linkelhettek be általatok érdekesnek talált I. világháborús - elsősorban - haditechnikával kapcsolatos képeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr56190843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toto92 2014.06.05. 00:35:04

Egynémely szerkezet mai szemmel igencsak fura, főleg a vöröskeresztes izé.

blindsideTackle 2014.06.05. 01:22:54

-a gáztámadáshoz használt "ágyú" csak egy cső amit fixen leásnak, de több százat és a megfelelő széljáráskor kilövik

-az a 37mm-es nem gépuska lesz, hanem löveg. standard tankelhárító kaliber volt a még a Barbarossa során is ebből állt a legtöbb a németek rendelkezésére, beceneve beszédesen "kopogtató"

-ez már nagyon modern ausztrál repülő, négytollú légcsavar, oldalsó géppuskák, bombarögzítési pontok. a háború elején kézzel hajigálták ki az áldást

-wow az az óriástarack!!! Hihetetlen, hogy hány csatában vertük vissza Doberdonál és Isonzónál az olaszokat, akiknek ilyen tüzérség állt a rendelkezésükre.

-számomra a legelképesztőbb az első világháborús hadi teljesítmények közül, hogy (ellentétben például a repülőkkel, ahol az első vh. legeredményesebbje elbújhatott 80 győzelmével Hartmann 2. vh-s 352-je mögött), a tengeralattjárók sokkal veszélyesebbek voltak az elsőben. AZ első helyezett De La Periere majd' dupla annyit süllyesztett el, mint a legendás Kretschmer.

lezlidzsi84 2014.06.05. 07:15:34

@blindsideTackle: Az első világháborús tengeralattjárók eredményességéhez nagyban hozzájárult, hogy a britek csak elég későn kezdtek konvojokat alakítani, amivel nagyban megnövelték hajóik túlélési esélyeit.

Etilcsoport 2014.06.05. 11:23:42

A mobilrontgenautokhoz egy kis adalek:

Az első világháború alatt Marie Curie szorgalmazta a mozgatható radiografikus egységek (vagyis mobil röntgengépek), népszerű nevükön a petites Curies („kis Curie-k”) használatát, a katonák sebesüléseinek jobb kivizsgálásáért. Ezek a szerkezetek rádiumcsövekből álltak, ezek egy színtelen, radioaktív gázt bocsátottak ki, amit később radon néven ismert meg a világ. Skłodowska-Curie személyesen szolgáltatta a csöveket, amelyeket tisztított rádiumból állított elő. Röviddel a háború kitörése után az ő és férje arany Nobel-medálját is háborús célokra adományozta.
hu.wikipedia.org/wiki/Marie_Curie

Akit esetleg erdekel Marie Curie elete (es erofeszitesei a harcteri sebesultek ellatasa teren), annak ajanlom az alabbi konyvet:
moly.hu/konyvek/eve-curie-madame-curie

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.06.05. 14:19:45

@blindsideTackle: @Etilcsoport: köszönöm az infokat. jó ide járni, mindig tanul valamit az emberfia :D

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.06.05. 15:38:02

Az A7V mellett tervezték a németek az LK-I-II típusok gyártását 800-850példányban, de nem lett belőle semmi sem.
De La Periere teljesítményéhez tegyük hozzá, hogy sokkal tovább és "nyugodtabb" körülmények közt tevékenykedett, mint Kretschmer, még ha a bevetések számát illetően az utóbbi 1-el többet teljesített is.
(Személyes véleményem szerint a legnagyobbat Prien alkotta.)

telkoe 2014.06.05. 16:01:46

Az MG 08/15 meg erdekes lehet, a nevet maig orzi a nemet koznyelv.

kommunikáció számára fontos lövészárkot
- az inkabb osszekoto loveszarok lehet... (communication trench)

Telegráf központ - az nem inkabb egy kezi kapcsolasu telefonkozpont?

Void Bunkoid 2014.06.05. 16:23:16

Némelyik mai szemmel furcsa szerkezet vagy öltözet egészen földöntúli látványt nyújt - nem véletlenül inspirálta George Lucast is :) - a német első világháborús gázálarccal kombinált Stahlhelm (a középkori japán szamurájszerkókkal összeturmixolva) Darth Vader kinézetéért felelős, az A7V harckocsi meg a kis manók, a jawák "sandcrawler"-ének a spirituális dédapja :)

gorugrany 2014.06.05. 16:29:36

@blindsideTackle:

A 37mm-es valóban inkább ágyú mint géppuska. Ettől eltekintve a képleírás korrekt. Ez egy ún. hátrasiklás nélküli ágyú, aminek a kalibere megegyezik az említett német fegyverrel (Pak36), de semmi egyéb köze sincs hozzá.

Etilcsoport 2014.06.05. 16:29:59

@JTom:

Osszesen 20 "kis Curie"-t helyezett uzembe Mme Curie es 200 allando rontgenallomast rendezett be szerte Franciaorszagban. Az ezeken az allomasokon megvizsgalt emberek szama meghaladta az egy milliot(!!!)

Meg egy kis kedvcsinalo a konyvhoz - sajnos csak angolul:

Mme Curie found the solution. She created, with funds from
the Union of Women of France, the first "radiological car"; it was
an ordinary motor-car in which she put a Rontgcn apparatus and a
dynamo which, driven by the motor of the car, furnished the
necessary current. This complete mobile station circulated from
hospital to hospital from August 1914 onward; it was the only one
to take care of the examination of the wounded evacuated toward
Paris during the Battle of the Marne.

...

Mme Curie had foreseen everything that the war would be
long and murderous, that the wounded would have to be operated
upon more and more in the places where they were found, and that
the surgeons and radiologists would have to be at hand in the front
ambulances; that it was urgently necessary to organise the intensive
manufacture of Rontgen apparatus and, finally, that the radio-
logical cars would be called upon to render invaluable service.

...

Apart from the twenty motor cars she equipped, Marie installed
two hundred radiological rooms. The total number of wounded men
examined by these 220 posts, fixed or mobile posts created and
started going by Mme Curie personally rose to above a million.

bandiras2 2014.06.05. 17:48:11

A gázágyú az úgynevezett Livens ágyú:
en.wikipedia.org/wiki/Livens_Projector
Röviden, egy rövid hatósugaró mozsár, ami tömegesen alkalmazva hatalmas mennyiségű harcanyagot juttat az ellenség nyakába. Az irányzás a gödörbetámasztással és beásással történik, a pontosság hiányánya miatt százával ásták be ezeket, majd kedvező szél esetén indulhattak a gáztartályok.

kószák egyike 2014.06.05. 18:18:41

@bandiras2: A gázágyuknak volt egy érdekes indítási formája, egyes típusoknál, nagy nyomású gőzt nyomtak be a lövedék alá és az nyomta ki a gázgránátot. :)

blindsideTackle 2014.06.05. 20:13:07

@Lacusch69(Sch.Lacika): na jó, de vegyük figyelembe a két vh. közötti fejlődést a tengeralattjáró terén is.
Prien nekem sose volt a 'kedvencem', Lyukmászó Schepke az állhatatossága miatt, Lüth pedig a már jól szervezett ellenfél elleni eredményességével impresszívebb volt számomra.

Spica · http://lucrezia.blog.hu 2014.06.05. 20:26:33

az utolsó képhez kapcsolódóan javaslom az alábbi oldalt megnézni:
www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/COMMS/ear/ear.htm
egészen elképesztő megoldások születek :-)

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.06.05. 20:42:11

@blindsideTackle: Az a kérdés, hogy nagyobb volt-e a fejlődés az U-31 osztály és a VII-es osztály között, mint az elhárító eszközök fejlődése? (ahová besorolhatjuk az Enigma feltörését is)
Off: Priennel kapcsolatban természetesen Scapa Flow a No.1 "mutatvány", amit szerintem nem sokan csináltak volna utána.
De ezért említsük meg Alfred Wehringet is, nélküle nem csinálta volna meg Prien.
Apropó, a könyvét olvastad?

blindsideTackle 2014.06.05. 21:42:57

@Lacusch69(Sch.Lacika): szerintem legrosszabb esetben is x-re jönne ki a kérdéses technikai fejlődés (a boldog vadászidőket figyelembe véve '44től szinte már életveszélyes volt felszínen hajózni).

Nem olvastam, és pont a kedvező körülmények miatt nem volt számomra ez akkora dobás, amivel elvinné a pálmát. A felderítés jó munkát végzett a lehetséges útvonallal, a kormányos ügyesen vitte át a hajót az elsüllyesztett zátonyok között. Természetesen hatalmas haditett volt. És persze ezen kívül is sikeres parancsnok volt.
Btw a könyv valóban az övé, vagy csak róla szól?

for-avar 2014.06.05. 23:17:27

37mm az gyalogsági ágyú csupán...a furi nem etrikus de nem is angol méretek megoldása a font
37mm korai a 1/2 pdr
40mm korai a 1prd
40mm kései a 2prds(Bofors 40mmm mai naig használatban van)
47mm 3 majd 4 pdrs
57mm 6pdrs ez a Sokol gun...a páncélosok mindkét oldalt ezt használták
A páncélosok nagyon rosszindulató és tipikusan pénzéhes találmányok voltak...alig volt igazán használható akkoriban. A 18 TuF puska simán elintézte a Mark szériát, bár kevés ilyen puska volt a németeknek...A németek egyszerűen nem állták ki az anyagháború követelményeit

Trónkövetelő 2014.06.05. 23:46:52

A kábeles harctéri telefon-összeköttetés még a II. világháborúban is dívott, az Ellenség a kapuknál c. filmben is van egy olyan jelenet, ahol a németek a foglyokat küldik az ellenséges tűzben kábelt fektetni. Meg olvastam olyat is, hogy - szintén Sztálingrádnál - egy szovjet katona azért kapott poszthumusz Szovjetunió Hőse kitüntetést, mert egy gránátbecsapódás széttépte a kábeleket, a katonákat kizavarták rendbetenni, de lelövöldözték őket, köztük "hősünket" is, aki halálosan megsebesülve odakúszott a kábelekhez, a két kábelvéget a szájába vette, és utolsó erejével ráharapott, ezzel az összeköttetés helyreállt. Még vers is született róla. Kérdés, hogy ez a sztori csak legenda, vagy tényleg megtörtént?
De nemcsak az első és a második világháborúban kínlódtak a kábelekkel, apukám mesélte, hogy az ő idejében, az 1970-es években a Magyar Néphadseregben még bőven fektetni kellett a "tyúkkábelt", a katonák gyűlölték, fárasztó, macerás munka volt.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.06.06. 08:06:12

@blindsideTackle: A könyvet ő írta, '41-ben jelent meg magyarul.
'45-től a tiltott könyvel listáján volt itthon.
Ha küldesz egy email címet, elküldöm.
Sajnos szkennelt verzió, egy dupla oldal egy kép.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.06.06. 08:07:43

@Trónkövetelő: Én szerencsére (a szakmámból adódóan) vezeték nélküli voltam, de a századunk másik szakasza nehézvezetékes volt. Na káromkodtak eleget...
Mindez 1990-ben.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.06.06. 12:24:50

@Trónkövetelő: Ameddig a félvezetőtechnika nem ért el egy bizonyos színvonalat, addig a kábel jelentette az olcsó és biztos összeköttetést. Az elektroncsöves rádiókkal nem nagyon lehetett ugrálni... 30-40kg súly, hatalmas antennák, és pokoli áramigény... ráadásul szakképzett kezelő is kellett hozzá, amíg a tekerős telefont még a legsutyerákabb mocsári tahó is tudta használni.
Arról nem is beszélve, hogy azért egy rádióforgalmat nagyságrendekkel könnyebb lehallgatni, mint egy vezetékes összeköttetést.

J.László 2014.06.06. 14:49:40

Az amerikaiak még elég gyíkok voltak az első világháborúban.

Francia és brit tisztek segédkeztek a hadsereg kiképzésében. Tábori tüzérségük a francia 75-ös gyorstüzelő ágyút használta. A gyalogság alapvető fegyvere egy Mauser koppintás volt, amiből bírósági per is volt még a háború előtt. Ahogy a fentről kilencedig felvételen láthatjuk, brit mintájú volt a sisakjuk és francia harckocsikkal nyomulnak előre.

A hadügyekben egykor amatőr Amerika mára a világ vezető militarista szutyka lett.

Albu 2014.06.07. 05:39:15

Helyesírási megjegyzésem van csak: lövészárokásó egybeírandó (hat szótag felett merül csak fel a kötőjel), RT–17 és osztrák–magyar nagykötőjeles, tömege 25,4 tonna, tizedesvesszővel. „Idézőjel” – gondolatjel… (Alt + 0132, 0148, 0150, 0133).

Egyébként igen pompás összeállítás.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.06.07. 06:54:32

@Albu: Ja, de a magyar csak kéttagú összetett szavakat ismer. "Lövészárok" lehet, "árokásó" is lehet, de "lövészárokásó" nem lehet. Nem vagyunk mink németek, hogy olyanokat mondjunk, pl. hogy "stereoschallplattenwidergabenanlage" :)

blindsideTackle 2014.06.08. 02:00:32

@J.László: Az amerikaiak nélkül lehet, hogy az első világháborút mi nyerjük. Az ő hadba állásuk döntötte el a háborút, hogy a keleten felszabaduló több mint száz 'központi' hadosztály nem okozott olyan túlerőt Nyugaton, ami eldöntötte volna a háborút. A gazdasági tényezőkről nem is beszélve.

Az, hogy az egykori amatőrök most a legerősebbek nem hordoz túl sok információt, senki sem az élen kezdi.

Albu 2014.06.15. 22:55:53

@Andrassy Gabor: Két összetételi tag és hat szótag _felett_ kezdődik a kötőjelezés (és a képzők és jelek nem számítanak bele).

A magyar egybeíró nyelv. Az angol nem az. De a példád tetszik. : )

harcsapaprikás 2014.07.03. 01:01:35

Jó volt a cikk es a hozzászólások is amíg valami balfasz nem kezdett el hejesirni meg szutykozni.

bokatalin2001 2014.09.22. 21:16:31

Megkérdezhetem, hogy az "Osztrák-magyar páncélvonat Galíciában 1915 körül." és az "1918. Amerikai katonák modern gázmaszkos kiképzése Camp Dix, New Jersey" képeket hol találta? Ismerem a képek egy-egy másik verzióját, érdekes lenne a két változatot összevetni...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.22. 21:51:58

@bokatalin2001: elküldtem a kért infót a blog-hu üzenetküldő rendszeren a regisztrált e-mail-jére. üdv.

bokatalin2001 2014.09.22. 22:51:43

ajaj, nem érkezett meg...

perszepolisz 2015.03.05. 17:21:06

Mindig rácsodálkozom arra, hogy az emberiség már háborúzik, de még tandem biciklivel hajtja meg a generátort. :D. Ez volt az a háború amikor a középkor vége találkozott a modern tudománnyal. Nekem ez a Nagy Háború.

Norbert Majer 2017.01.31. 09:10:37

@Lacusch69(Sch.Lacika): Én meg még '96-ban is rohangáltam a kábellel.. :D
süti beállítások módosítása