Tűz van!

2021. november 12. JTom

A második világháború utáni hazai tűzoltókról, tűzesetekről válogattam mára fotókat az Nemzeti Fotótárból. Lássuk, mivel birkóztak meg tűzoltóink a szocialista Magyarországon! 

f_ff19650918017.jpg

1965. szeptember 18. Tűzoltók dolgoznak a Ruggyantaárugyár gumilágyító üzemében keletkezett tűz oltásán. A tűz megfékezésének munkájában a Ruggyantaárugyár két dolgozója és három tűzoltó sérüléseket szenvedett, akiket a mentők kórházba szállítottak. A tűz keletkezésének vizsgálatát és az anyagi kár felmérését a rendőrség és a tűzrendészeti parancsnokság szakértők bevonásával folytatja. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc

A mai bejegyzés ismét az MTI Fotóarchívumának segítségével készült. Ahogy mindig, úgy most szívesen látjuk a hozzászólásaitokat, szóljon az egykori élményekről vagy legyen kiigazítás, ne fogjátok vissza magatokat. Ha hibát észleltek vagy pontosítanátok a képek aláírását, úgy azt a fotókra kattintva azok linkjein megtehetitek, az MTI-s szerkesztők örömmel fogadják a hozzáértők javításait.

Ne feledjétek hogy akár ezekből a képekből, de akár az archívum több mint háromszázezer fotója közül bármelyikből is rendelhettek nagy méretű, vászonra nyomott faliképet kereten, otthonotokba vagy esetleg ajándékba az MTI Fotóarchívumából!

 

"Földön, vízen, jégen. Gyakorlaton és élesben..." A világháború utáni újjáépítés időszakában a tűzoltóság csak szedett-vedett, sokszor alkalmatlan vagy kínosan elavult technikával vágott neki az oltásnak. Pedig volt mit oltani. 1945 és 1949 között például döbbenetesen sok üzemi tűzhöz kellett vonulni. Ennek köze volt az erőltetett termelési volumen-emeléshez, a szabályok hiányához vagy azok be nem tartásához, sőt még szabotázshoz is... Leégett a Szent István bazilika új kupolája, mert nem volt technika a magasoltáshoz és a BESZKÁRT járműtelepe. Később is emlékezhetünk szerencsétlenségekre, amikhez a tűzoltók vonultak ki segíteni. Vasúti balesetek, a Mikroelektronikai Vállalat sosem tisztázott pusztulása, az égő BUDALAKK vagy az Elvarázsolt kastély a Vidám Parkban, hogy csak néhányat említsünk. Köszönet a Nemzeti Fotótárnak a ritkán látható képekért!

frath19472028035.jpg

1947. június 20. Tömeg figyeli a Szent István-bazilika égő kupoláját. A tűz az épület felújítása közben ütött ki. A tűzoltók vízsugara nem érte el az épület magasságát, így a kupola leégett. Az épületrészt országos gyűjtésből hamarosan helyreállították. MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Ráth László

fmafi19473106003.jpg

1947. július 4. Tűzoltók dolgoznak a BESZKÁRT kispesti kocsitelepén, ahol gyújtogatásból eredő tűz következtében jelentős kár keletkezett. MTI Fotó/MAFIRT: Botta Ferenc

fmafi19473299003_2.jpg

1947. július 29. Tűzoltók dolgoznak a Kisipari Munkaszerző Szövetkezet újpesti rakparton található raktáránál, ahol öngyulladás következtében tűz keletkezett. A kivonuló tűzoltók megakadályozták a tűz továbbterjedését, de az anyagi kár így is jelentős volt. MAFIRT: Bauer Sándor

f_b19530709005.jpg

1953. július 8. Egy férfi ugrik ki az Operaház ablakából a tűzoltók ponyvájába a záporpróbán. MTI Fotó/Magyar Fotó: Bojár Sándor

Az épület falán jól láthatóak a világháborús golyónyomok.

 

f_ai19561023041.jpg

1956. október 23. A tűzoltók haladnak a tüntető menettel a belvárosban. MTI Fotó: Jármai Béla

f_fri19580921011.jpg

1958. szeptember 21. Az Állami Tűzoltóság gépesített alakulatai vonulnak el az emelvény előtt a Belügyminisztérium Országos Tűzrendészeti Parancsnoksága által, a margitszigeti MHK pályán rendezett tűzoltóversenyen. Az emelvény falán: Üdvözöljük az önkéntes tűzoltó elvtársakat felirat. MTI Fotó: Friedmann Endre

f_la19610920005.jpg

1961. szeptember 20. Az első magyar tűzoltóhajó két, egyenként 400 lóerős motorja felkavarja a Balaton vizét. Az Országos Tűzrendészeti Parancsnokság részére a Balatonfüredi Hajógyárban elkészült az első magyar tűzoltóhajó, amely jelenleg a Balatonon teljesít próbaüzemet, de hamarosan Budapestre, végleges állomáshelyére hozzák. A hajó percenként 6200 liter vizet szállító, 50 méter hatósugarú vízágyújával égő hajók és part menti tüzek oltására alkalmas. MTI Fotó: Lajos György

f_ti19621004061.jpg

1962. október 4. Tűzoltók dolgoznak a Lenin körúton a Nyugati pályaudvaron történt vonatbalesetnél. Előzőleg egy 411-es sorozatjelű gőzmozdony egy tíz kocsiból álló szerelvényt tolt be a Nyugati pályaudvar várócsarnokába, azonban a mozdony utáni kalauzkocsit nem csatolták hozzá a többi vagonhoz. Ezt észlelve a mozdonyvezető megpróbálta megfékezni a lendületet vett szerelvényt, de a tíz vagonból álló kocsisor levált, és megindult a síneken a csarnok bejárata felé. A szerelvény átszakította a vágánybakot, majd az előtéren továbbcsúszva áttörte a várócsarnok üvegfalát, és végül a nyílt utcán állt meg. A vasúti kocsi vége elérte a Lenin körút (Nagykörút) szélét. A szerelvény a sínekről lefutva majdnem 30 méteres utat tett meg, mire meg tudott állni. A balesetben, annak ellenére, hogy hangosbemondón keresztül figyelmeztették a vonatra várakozókat és a járókelőket, egy idős nő mégis súlyosan megsérült, de halálos áldozat nem volt. MTI Fotó: Tormai Andor

f_kl19630130008.jpg

1963. január 31. Emberek a befagyott Duna jegén a Szabadság híd mellett. MTI Fotó: Kácsor László

f_pe19631101003.jpg

1963. november 1. Az Aranyfej (The Golden Head, munkacím Milly Budapestre megy) című magyar-amerikai koprodukcióban készülő ifjúsági vígjáték forgatása a második világháború során megsemmisített Erzsébet híd helyett felépítésre kerülő új híd budai oldalán. A Roger Windle Pilkington A folyó Nepomukja című regényéből, a Mafilm Hunnia Filmstúdió és a Metro-Goldwyn-Mayer közös alkotását Richard Thorpe rendezte, James Hill közreműködésével. Forgatókönyvíró Boldizsár Iván, Stanley Goulder és Fehér Imre, az operatőr Hildebrand István. MTI Fotó: Petrovits László

f_kl19641216008.jpg

1964. december 16. Tűzoltók végzik munkájukat a Gabonatröszt 1. számú telepének szerda hajnalban kigyulladt 7. számú raktáránál (IX. kerület, Soroksári út 24.), az egykori Concordia Gőzmalom Részvénytársaság épületénél, ahol gabonát, korpát és lisztet tároltak. MTI Fotó: Kácsor László

f_is19681220008.jpg

1968. december 20. Tűzoltók katonák segítségével vízfüggönnyel próbálják eloltani a tüzet, amely egy véletlen szikrától lobbant lángra az algyői 168-as olajkútnál. MTI Fotó: Bara István

"A hatalmas fáklya egy hétig lobogott Algyő felett, míg végül szovjet technológiával, egy turbóreaktoros tűzoltógéppel sikerült eloltani december 26-án. Az oltással azonban a probléma kisebbik része hárult el, hiszen a kútból továbbra is elemi erővel dőlt a földgáz és az olaj. Ráadásul a 168-as kút különösen bőségesen termelt: naponta ezer köbméter olaj és ennél is sokkal több gáz tört fel a kútból. A hatalmas olajmennyiség miatt eleinte nem is lehetett megközelíteni a kút aknáját. Három utat is építettek a kúthoz, de a téli hidegben megfagyó olaj kettőt használhatatlanná tett. A környék fáit csillogó olajréteg borította. Az olaj szivattyúzását csak az év utolsó napjaiban tudták megkezdeni egy sebtében kialakított mederbe, ahonnét később szállították el a nyersanyagot. 

Január 16-án végül sikerült teljesen lecsendesíteni a kutat. Távirányítással félkilós torpedót eresztettek le a kút csövébe, és 1910 méter mélyen felrobbantották. Ezután folyékony iszapot kezdtek sajtolni a kútba, másnap pedig rátették a záró fejet is." - a Délmagyar cikke nyomán

 

f_kl19681223017.jpg

1968. december 23. Tűzoltók és szakemberek az összeroncsolódott vasúti kocsikat vizsgálják Mende és Tápiósüly között, ahol előzőleg személy- és tehervonat ütközött össze. A szerencsétlenségben a személyvonatban utazók közül többen életüket vesztették. MTI Fotó: Kácsor László 

A 1968-as év vége az algyői kút oltása mellett még egy súlyos vasúti szerencsétlenséget is hozott:

"A mendei vasúti baleset 1968. december 22-én 17.00 órakor történt. A Keletiből Békéscsabára közlekedő gyorsított személyvonat, frontálisan ütközött egy tehervonattal. A személyvonat mozdonya és 2 kocsija, a tehervonat mozdonya és 13 kocsija siklott ki. A balesetben összesen 43 fő halt meg, köztük a gőzmozdony tüzelő fűtője is, akit a kiömlő szén rányomott a tűzszekrényre (maradványait csak másnapra tudták kiszabadítani), valamint a személyvonat vezetője is (aki az első kocsiban utazott) a halálos áldozatok között volt. (Őt induláskor sokan hangosan kritizálták, mert az elsőnek besorozott termes kocsi egyik felét – a szabályok szerint egyébként helyesen – lefoglalta magának, így az üresen maradt – ezzel akaratlanul is további áldozatokat megmentve.) A balesetben további 60 fő sérült meg kisebb-nagyobb mértékben." - a Wikipédia szócikke nyomán

 

f_pg19720331049.jpg

1972. március 31. Tűzoltó beszéli le Dékány Dezső alkalmi munkást az öngyilkosságról a Szabadság hídon. A szakembereknek hosszas rábeszélés után sikerült lecsalniuk az öngyilkosjelöltet a magasból. MTI Fotó: Pálfai Gábor

f_lak19791021004.jpg

1979. október 21. Tűzoltók dolgoznak az égő Elvarázsolt kastély oltásán a budapesti Vidámparkban. MTI Fotó: Wéber Lajos

fnyip19860527053.jpg

1986. május 26. Tűzoltók oltják a Mikroelektronikai Vállalat május 26-án reggel kigyulladt Fóti úti raktárhelyiségét. A raktárban technológiai berendezéseket és gázpalackokat tároltak. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Több összeesküvés-elmélet is született erről a tűzről. Egyesek szerint a magyar vállalatot az amerikaiak, mások szerint a szovjetek gyújtották fel. De többen fogadnak biztosítási csalásra is, hiszen az egyedülálló módon a brit Lloyd'snál biztosított gyár pusztulása után 50 millió dollárt fizettek ki kemény valutában. A népszerű verziókról ITT olvashattok.

 

fnyip19890201030.jpg

1989. február 1. Sérültek után kutatnak a tűzoltók egy épület romjai alatt a Budalakk IV. kerületi Dunasor alatti gyárában, ahol előzőleg ismeretlen okból nagyerejű robbanás történt. A baleset következtében egy ember meghalt, hatan súlyos, további hatan pedig könnyebb sérülést szenvedtek. Egy dolgozót még keresnek. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

fnyip19890307170.jpg

1989. március 7. A tűzoltók daru segítségével emelnek ki egy balesetben összetört Lada Samarát a Dunából a pesti rakparton, a Fórum szálló előtt. A Ladában ülők ki tudtak mászni a rakparti köveken fennakadt járműből, a másik autó, egy Trabant utasai szintén megsérültek. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

f_tag19900123130.jpg

1990. január 23. Kiégett autót oltanak a tömeges baleset helyszínén az M1-M7-es autópálya közös bevezető szakaszán, a 7-es és 12-es kilométerkő közötti szakaszon. A csúszós, nyálkás úton - amelyen a köd miatt 50-100 méterre csökkent a látótávolság - mintegy 200 személy- és teherautó, valamint kamion ütközött egymásnak. A balesetnek 1 halálos áldozata volt, 14-en súlyosan, 19-en könnyebben sérültek. 10 személyautó kiégett, az egymásba torlódott teher- és személyautók zöme pedig súlyosan megrongálódott. Az anyagi kár jelentős. MTI Fotó: Krista Gábor

 

Az Archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr316721494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2021.11.11. 13:26:44

Haha az Aranyfej forgatásánál készült képet meglátva rögtön az ugrott be, hogy "abban az angol-magyar koprodukciós filmben volt ebben az állapotában az épülő új Erzsébet-híd" - át is másznak rajta a filmben menekülés közben Pestről Budára a félkész kábelíven :)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.11.13. 17:17:48

A Duna jegén sétálók is tűzoltók, vagy miért került ide a fotó? Nem látszanak annak.

És a zsanai gázkitörés már smafu? ;)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.11.13. 18:40:54

@Spermahajder: köszönöm, megtévesztő a hasonlóság, javítom is

minekez 2021.11.13. 19:34:39

A mendei vasúti balesetet vizsgáló szakemberre kicsit nagy a kabát ... :)

omron 2021.11.13. 20:11:05

A tűzoltókért bármit. Qurvajófej csávók és fehé ember nem felejt.

BölcsÉsz 2021.11.13. 22:32:41

Régi vicc:
-Miért futott ki a vagon a körútra?
=Mert nem akart vidékre menni.
-És miért ment vissza?
=Mert szovjet filmet adtak (az azóta megszűnt) Szikra moziban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.11.13. 22:48:20

És Püspökmolnári női tűzoltói szerelési gyakorlaton a '60-as években: kugi.blog.hu/2014/11/12/456_a_noi_tuzoltok :)

Rollende Landstrasse 2021.11.14. 09:45:09

@Fotósképző: Jégrőlmentést gyakorló tűzoltók. Kötél, deszka, létra a kezükben, rajtuk tányérsapka vagy sisak, csatos öv: teljesen tűzoltó kinézetűek.

hátramozdító 2021.11.14. 11:14:10

Köszönjük, ez tanulságos volt :)

Fredddy 2021.11.14. 13:21:07

@JTom: Valószínűleg nem teljesen véletlen a hasonlóság, ha érted, hogy mondom :)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.11.14. 13:54:04

@Rollende Landstrasse: Köszönöm! Nekem nem volt egyértelmű a ruházat, kicsik az alakok a fényképen, még az MTI-s változatban is. Az meg elég furcsának túnt, túnik, hogy tűzoltók jégen gyakorlatoznak: sem égő jeget nem látni (ilyenről egyébként sem tudok), főleg magasat nem (amihez létra kellene), sem léket, sem menekített embert, állatot, ufót stb.

Szóval a kép alapján az tudom elképzelni, hogy a tűzoltók munkaidőben egyszerűen csak átsétáltak Budáról Pestre a Duna jegén (mert így közelebb volt, vagy csak szerették volna kipróbálni), és a biztonság kedvéért vittek magukkal létrát is a mentéshez, vagy hogy a vízből ki tudjanak mászni (esetleg a Margit-hídra fel tudjanak mászni). De, az is lehet, hogy éppen magát a létrát kellett átszállítani az egyik örsről a másikra, ezért ez a nagy hajcihő. ;)

Pompiere 2021.11.14. 15:25:49

Helyesbítés az 1968. december 20-án, az algyői 168-as olajkútnál történt tűzeset leírásához mert a Délmagyarországból átvett leírás hülyeség:
[...] egy turbóreaktoros tűzoltógéppel sikerült eloltani [...]

Helyesen: ... egy turbóreaktív oltógéppel sikerült eloltani...

Aki esetleg nem tudná: az algyői tüzet még az oroszok egyik turbóreaktív oltógépével oltották el. Ez egy teherautó alvázra épített repülőgép sugárhajtómű volt. Ezután a tűz után Magyarországon is rendszeresítettek két ilyen járművet. Ezek ZIL-131-es alvázra épített MIG-15-ös sugárhajtóművek voltak. A szerek az Algyői Tűzoltóságon álltak készenlétben. A riasztási idejük több óra volt. Volt alkalmam a működtetésében is egyszer részt venni. Ilyenkor az összes kereket ki kellett ékelni és még a féket is teljes erővel kellett nyomni, hogy a hajtómű meg ne mozdítsa a ZIL-t. Egy szegedi - Tisza-parti - bemutatón sikerült olyan légáramot produkálni, hogy a túlparton - kb. 100-120 méterre - lévő Partfürdő nyárfái úgy hajladoztak, mintha szélvihar lett volna. Egyszer próbából a hajtómű gázsugarába beledobtak egy féltéglát, amely majd 200 méterre repült. Ezeknek az oltógépeknek volt a nagy testvére a Big Wind, amelyik Kuvaitban is helyt állt.

gigabursch 2021.11.14. 22:11:19

Jó kis cikk lett.
Köszönöm!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.11.15. 08:30:52

Ez most komoly, hogy a hajó szállítja a vizet?Amikor ott van mindig körülötte?Miért nem csak egy q nagy turbós kompresszort/szivattyút/akármit cipel, meg a hozzá való üzemanyagot...
Bár kétségtelen, hogy nem értek hozzá, de nem tűnik logikusnak.
*
1962-ben meg kicsit tútoták, rátóták a vasúti kocsit a körútra.Direkt átszállás keletkezett a négyeshatosra...
:D
*
Égő Elvarázsolt Kastély: akkor ott meg is semmisült a szocialista szellem vasútja?
:-)))

Hogyhogy ilyen kevés a komment?

ZON 2021.11.15. 08:54:59

@geegee: a " 6200 liter" a szivattyú szállítókapacitása. A "szálltó" szó vezetett félre, egyértelműbb lett volna pl. kapacitást írni.

queenagi 2021.11.15. 15:31:55

Hogyhogy Algyőnél vízzel mentek égő olajkútra? Nem is értem. Csak robbantani lehet.

omron 2021.11.15. 18:21:17

@Pompiere: Az ős Top Gear-ben, amit Jeremy, James meg Richard csinált, átküldtek egy Boeing mögött egy Mondeót. Persze jártak a hajtóművek. Már nem emlékszem, milyen távol voltak egymástól, de a Ford hempergett szépen. Aztán kipróbálták ugyanezt egy 2CV-vel, símán lebontotta róla a karosszériát.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.11.18. 11:45:15

@ZON: Igen, igazad van. Kösz a visszajelzést.

bioLarzen 2021.11.18. 13:22:43

@queenagi: A víz terítő- és hűtőhatása azért megvan. És, gondolom, ezért vízzel mentek rá, mert az elérhető megoldások közül összességében ez volt a legjobb.
süti beállítások módosítása