Napi érdekes - 346

2020. augusztus 23. JTom

Rövid pihenő után újra itt veletek, de mindenekelőtt: nektek. Mindjárt egy Napi érdekessel kezdünk, és kérünk, hogy olvassátok a következő bejegyzéseket is, mindennél jobban kell kitüntető támogatásotok ezekben a hetekben hogy így maradhassunk, és itt maradhassunk. Ha ritkábban néztek az indexre, akkor kérünk iratkozzatok fel követőnek - a jobb felső sarokban - hogy ne maradjatok le írásainkról. Köszönjük! Hamarosan nagyobb meglepetéssel is készülünk, reméljük tetszeni fog. 

1919_az_elso_radio_az_autoban_usa.jpeg

1919. Az első autórádiók egyike. Egyesült Államok

Az első, extraként megrendelhető autórádiót a Chevrolet kínálta a 1922-től (a fenti fotón nem ez látható, de nagyon hasonló volt). Az autó teljes tetejét lefedte az antenna, a rádiót működtető akkumulátorok alig fértek be az ülések alá és az óriási hangszórók a hátsó traktust teljesen elfoglalták. A 200 dolláros extra főleg annak tükrében tűnik borsosnak, hogy egy új Fordot már 393 dollárért is lehetett kapni.

1922_agatha_christie_waikiki_hawaii.jpeg

1922. Agatha Christie írónő megszállott szörfösként. Waikiki, Hawaii

1929_italians_viewing_antique_emperor_caligula_s_nemi_ships_in_1932_the_ships_were_recovered_after_2_000_years.jpg

1929. Olaszok figyelik az ókori uralkodó Caligula egyik 2000 éves luxushajójának kiemelését a Nemi-tóból. A két páratlanul érdekes megoldásokkal épített hajót Mussolini olasz diktátor támogatásával tették látogathatóvá 1932-től. Állítólag a visszavonuló németek gyújtották fel őket 1944-ben, mások szerint a szövetségesek ágyútüzeiben vesztek oda

1936_british_army_security_trolleys_in_palestine.jpg

1936. A brit hadsereg harci sínautói Palesztínában

1941_tuzifa_kirakodasa_egy_teherbuszrol_a_gorky_utcaban_moszkva.png

1941. Tűzifa kirakodása egy tehertroliról a Gorkij utcában, Moszkvában

1942_japanese-canadians_living_at_an_internment_camp_while_building_the_yellowhead_highway_in_western_canada.jpg

1942. Ki tudta hogy a második világháború alatt nem csak az egyesült államokbeli japánokat gyűjtötték össze elkülönítőtáborokban? Kanadai japánok hasonló táborban, a képen éppen a Yellowhead Highwayt építik kényszermunkában Nyugat-Kanadában

1945_captured_german_rifles_at_stavanger_norway_cr.jpg

1945. Fegyverletételkor zsákmányolt német fegyverek brit raktárban a norvég Stavangerben

1946_photographers_and_camera_equipment_lined_up_in_preparation_for_a_nuclear_test_at_bikini_atoll.jpg

1946. Fotósok és kameráik felkészülve, hogy megörökítsék a Bikini-atollon tervezett kísérleti nukleáris robbantást

1950_19_years_old_james_dean_at_santa_monica_college.jpg

1950. A 19 éves James Dean a Santa Monica-i főiskolán

1950_u_s_marines_shoots_north_korean_troops_from_behind_a_barricade_during_the_battle_of_seoul.jpg

1950. Amerikai tengerészgyalogosok lőnek észak-koreai katonákra egy barikád mögül, Szöul ostromakor. Az épület falán Sztálin és Kim Ir Szen képei láthatók

1955_szicilia.jpeg

1955. A kétezer éves bikini egy Szicíliában feltárt római kori padlómozaikon és egy korabeli egy ifjú hölgyön

1958.jpg

1958. Világgá ment fiú és a rendőr, aki rátalált, egy kávézóban az Egyesült Államokban

1974_karen_silkwood_meggyilkolasat_autobalesetnek_alcaztak_megprobalta_felhivni_a_figyelmet_a_plutoniumszivargas_figyelmen_kivul_hagyasara_a_kerr-mcgee_atomeromuben_ahol_dolgozott.jpeg

1974. Az amerikai Karen Silkwood vegyésztechnológus meggyilkolását autóbalesetnek álcázták. A nő megpróbálta felhívni a figyelmet a plutóniumszivárgás figyelmen kívül hagyására a Kerr-McGee atomerőműben, ahol dolgozott. A képen az autó, amiben a halálát lelte az út menti árokban

1975_henry_miller_baratnoivel_los_angeles.jpeg

1975. Henry Miller amerikai író "barátnőivel" Los Angelesben. Miller a hatvanas-hetvenes évek híres botránykönyv-írója volt, aki a korának erkölcseit és bigottságát felrúgva írta műveit

1983_freddy_heineken_sorkiraly_es_soforje_szabadulasuk_utan_amszterdam.jpeg

1983. Freddy Heineken sörkirály és sofőrje szabadulásuk után, Amszterdamban. A gyárost és sofőrjét öt holland férfi rabolta el, és mai értéken csaknem 16 millió eurós váltságdíjat kértek a szabadon engedésükért, amit meg is kaptak. Négyüket még az országban elfogták, az ötödik férfit Paraguayban találta meg egy oknyomozó újságíró, őt végül ott ítélték el

1983_stripper_in_fla_showing_judge_that_her_panties_covered_her_genitalia_and_that_she_wasn_t_guilty_of_exposing_herself_to_the_police_that_arrested_her.jpg

1983. Floridai sztriptíztáncosnő mutatja a bíróságnak, hogy a letartóztatásakor viselt alsóneműje mennyire takarja el nemi szervét, így nem vonható felelősségre az ellene felhozott vádban

1989_andrej_szaharov_akademikus_temetese_moszkvaban.jpeg

1989. Andrej Szaharov szovjet akadémikus temetése Moszkvában. Az 1975-ös Nobel-békedíjas fizikust mint üldözött emberi jogi harcost ismerhették meg. Gorbacsov vezetése alatt visszatérhetett kényszerlakhelyéről, száműzetéséből Moszkvába, ahol tízezrek kísérték utolsó útjára a halála után

1995_jeanie_basurto_photographs_her_crushed_car_after_shawn_nelson_drove_a_tank_through_clairemont.jpg

1995. Egy helyi lakos fotózza autójának maradványait, miután Shawn Nelson veterán a Nemzeti Gárda San Diegó-i raktárából lopott el egy M60-as harckocsit, és ámokfutásba kezdett vele. Nelsont végül egy rendőr lőtte le

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr1116171312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Head Honcho 2020.08.23. 12:14:12

Érdekesen homályos ez a Silkwood-ügy, ahogy a Wikipedia-cikket olvasom róla...

jamboox 2020.08.23. 12:36:13

Ez így szezonindításnak erősre sikeredett.
Az az antenna a rádióhoz elmenne ruhaszárítónak is, de az ára így is brutális.
Kár azokért a hajókért! Nem csak a felépítésük, de a felszereltségük is korukat megelőzve volt fejlett.
Az a tehertroli nem volt hülyeség egy olyan nagyvárosban. Sokkal több értelme volt, mint manapság Németországban az autópályán, a kamionoknak felépített vezetékrendszer néhány km-en keresztül.
A fotósok felszerelése elképesztő. Néhányhoz két ember is kellett, hogy megmozgassa.
Azért egy 18-as karika is befigyel.
A sztriptíztáncosnő vajon magától vagy felkérésre mutatja meg, hogy mi látható és mi nem?

fynndafrail 2020.08.23. 12:49:48

A sínautókon meg van egy-egy pótkerék, defekt esetére? :-D
(Nyílván súlynak használták, a kocsi tán túl könnyű lehetett, hogy tapadjanak a hajtott kerekei.)

MostKomolyan??? 2020.08.23. 12:51:40

Nemértem miért nem terjedt el jobban ez a trolis dolog. "Csak" felsővezetéket kell építeni nekik, környezetbarátak, nem kötöttpályán mozognak, rovidebb távokat mehetnek "drót" nélkül is (aksiról, vagy segéd robbanómotorról), ha váltóáramról mennének, kevesebb betápláló állomás is elég lenne. Mégis méltatlanul mellőzött közlekedési eszközök. Arról nem is tudtam, hogy volt teher változatuk is.

/ A kétezer éves bikini nagyonkemény, :) egy "kicsit " megelőzte a korát /

@JTom: Szerintem kicsit elírtad azt a 16 millió EURÓ-s váltságdíjat 1983-ban. :) .... Most Komolyan!? .... 1983-ban EURÓ! ??? ... mostkomolyan?.... :D :D :D
(íszter egg) :D

MostKomolyan??? 2020.08.23. 12:59:39

@MostKomolyan???: ... jaajjj most nézem, hogy "mai értéken...." :D
Na ennyit a figyelésről mára, megyek Teletabikat nézni... :)

Elsőszámú Közellenség 2020.08.23. 13:04:25

@MostKomolyan???: "mai értéken csaknem 16 millió eurós váltságdíj"

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2020.08.23. 13:14:14

1- Rádió és rhaszárító, 2 in 1, így már megér 200 dodót!
3- Nem hinném h a visszavonuló németek hajóroncsok gyújtogatásával bíbelôdtek volna. Nem túl életszerû.
4- Sínpótkerékkel ellátva defekt esetére!
8- Én is szeretek bikinit robbangatni, bár nem pont atommal.
11- Imádom a római mozaikokat, de ez így, bikinivel, nôkkel tuti menô!
12- Hát nem tudom. Ez inkább reklám v propaganda kép lehet. Az egész túl steril, beállított.
14- Csöcsök!
16- A bírói munka napos oldala.
18- Néha a budapesti közlegedésben is jól jöne egy M60. (BTW az ominózus esetben sokáig nem nagyon merték megközelíteni, mert féltek, hogy töltve van a löveg, meg hát ezt mivel állítodmeg? Végül az autópálya elválasztója játszotta el a tankcsapda szerepét)

Összefoglalva: Bikinik, nôk, meztelen nôk, bírom ezt a válogatást!

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2020.08.23. 13:18:31

Basszus mire begépeltem lelôtték a poénjaimat!

zZ0Zz 2020.08.23. 13:45:22

Norman Rockwellnek van egy The Runaway c festménye, ami gyakorlatilag egy az egyben megegyezik a rendőrös-kisfiús fotóval. Szerintem ezt a fényképet "modellnek" készítették, ami alapján festette meg Rockwell a képét (vagy egyszerűen rajongók cosplayeztek :) ).

hátramozdító 2020.08.23. 14:24:08

Nagyon szépen köszönjük az újult erővel való visszatérést és a pazar sorozatot! Majdhogynem megbocsáthatóvá teszi az ínséges nyári aszályt :) Legmélyebb sajnálatomra szinte minden észrevételem leíródott már, egy maradt csak: <3 Suella J.

szeme közé, laposan! 2020.08.23. 16:54:43

Erős újrakezdés, és ezt nem csak a csöcsök miatt írom! :)

¿Qué tapas hay? 2020.08.23. 18:01:18

Hát, a Silkwood-eset leírásával lehet vitatkozni.

Mindenekelőtt, a nő a KMC Cimarron fűtőelem-gyárban dolgozott, ahol urán- és MOX fűtőelemeket gyártottak abban az időben; nem pedig atomerőműben, ahol egyébként viszonylag nehéz olyan expozíciót összeszedni, mint amit a nő halála előtt, illetve a boncolást követően megállapítottak.

Silkwood egy izgága, nagyhangú szakszervezeti aktivista volt, akinek feltett célja volt a Cimarron "szennyesét" kiteregetni a sajtóban. Mindemellett a KMC-nek volt a legkisebb oka megölni a nőt, mert a bejelentett "sugárbaleseteinek" kivizsgálása leginkább Silkwood gondatlanságát igazolta. A sugárzó anyagok kezelésének és nyilvántartásának hiányosságairól szóló gyanúk viszont alkalmasint igazak lehettek. Az autóbaleset balesetvizsgálata elalvásos balesetnek minősítette a balesetet, amit a boncoláskor a nő szervezetében talált, részlegesen felszívódott altató is alátámasztott.

Kicsit elmenve itt az összeesküvés-elméletek irányába, a "megrendezett autóbaleset" szcenárió aligha lehetett a munkáltató érdeke, én inkább el tudom azt képzelni, hogy a KMC anyagnyilvántartásának felületességét kihasználhatták páran egy kis mellékesre és iparszerűen lopták a sugárzó anyagokat az üzemből. No ezeknek inkább érdekében állt a nőt elhallgattatni.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.08.23. 18:03:00

@MostKomolyan???: Azt hiszem, az önjáró troli viszonylag új fejlesztés, előtte szigorúan a felsővezetékhez volt kötve a jármű. Így viszont teherszállítsára kevésbé alkalmas, mert nem tud bárhova bemenni. Most persze már lehetne, de még sem a fuvarozók részéről, sem a felsővezetéket általában üzemeltető közlekedési vállalatok részéről nem merült fel erre igény vagy szándék.
@fynndafrail: Nem tudom, szerintem öntvény ide vagy oda, két ilyen kerék (gondolom szimmetrikusan van) nem elég nehéz ahhoz, hogy mérhető hatással legyen a tapadásra. Persze nekem sincs értelmesebb magyarázatom arra, hogy minek van.

KVadász 2020.08.23. 18:47:44

@MostKomolyan???: "ha váltóáramról mennének, kevesebb betápláló állomás is elég lenne. " Ez hogy jött ki? :) Elmagyarázod?

J.László 2020.08.23. 19:01:38

Csak úgy lebaszcsizzák a Gorkij utca járdájára ottan azokat a farönköket.

sóskatáska 2020.08.23. 20:10:28

@SomiTomi: Szerintem azért van hogyha meglövik vagy megsérül akkor ki tudják cserélni . A német hk.-on is volt pluszban futógörgő.

bioLarzen 2020.08.23. 21:46:22

@¿Qué tapas hay?: Elképzelni mindent el lehet ;)

bioLarzen 2020.08.23. 21:48:16

@sóskatáska: Pont erre gondoltam - hogy egy sínautónál miért ne lehetne alkalomadtán szükség pótkerékre...

MostKomolyan??? 2020.08.23. 22:20:58

@SomiTomi: Tudtommal valamelyik Ikarus troliba is volt egy segéd agregát kis benzinmotor. A pontos típust nemtudom, és lehet, hogy csak kísérleti jelleggel. Tehát az üzemelő trolik néhány korai darabjában. De remélem mindjárt kijavít valaki komolyabb "trolifan" aki a témát behatóbban ismeri. Ez persze nem arra volt, hogy komolyabb - mint például a solarisok - távokat megtegyenek, hanem csak műhelyen belüli, vagy kisebb mozgásokra, esetleg elakadt trolik kikerülésére. Ott van a képen is a mellék-vezeték. Ha jóllátom nincs váltó, tehát megáll, és átrakja a szedőjét, hogy a rakodás alatt legyen tápellátása, addig a többiek "kikerülik" a fő-"vágányon" ( vezetéken ). Nemtudom hogyhívják, de sok troliparkolónál láthatsz ilyen "sehonnan-sehova" vezető szakaszokat, hogy a várakozás alatt is legyen "petrójuk". :)

Pedig milyen jólenne, ha a sok grínpísz-seggbe szorult fejű idióta álszent földvédő rájönne, hogy nem az átlag 1800 köbcentis személyautók pöfögik tele a várost, nem azokat kell mindenáron kitiltani, hanem a megszámlálhatatlan közép-és nagytehereautók. Csakugye akkor kiviszi be sok plazmatévét a belvárosba? No de ez nemide tartozik.

MostKomolyan??? 2020.08.23. 22:32:27

@KVadász: Mert ugyan azt a villamos teljesítményt nagyobb távolságra tudod eljuttatni váltakozóáramként. Persze vannak hátrányai is, de szerintem! kevesebb mint az egyenáramnak.
Az egészen pontos megfogalmazást majd egy tanártól kérdezd.

sóskatáska 2020.08.23. 23:02:03

@bioLarzen: Kösz Tesó. Már rám fért egy kis biztatás.

¿Qué tapas hay? 2020.08.23. 23:39:49

@MostKomolyan???: Ez ugyan alapjában igaz, de nem az elsődleges magyarázat. Annyiban helytálló, hogy a váltakozófeszültség transzformálhatósága miatt nagyobb felsővezeték-feszültséget lehet alkalmazni. Nagyvasúti vontatási rendszereknél a váltakozóáramú rendszereken a betáplálási pontok lényegesen távolabb helyezkedhetnek el, de ez elsősorban az alkalmazott magasabb feszültségnek köszönhető; aminek következtében a kisebb vonali áramok alacsonyabb vonali feszültségesést jelentenek.

Másik oldala az éremnek, hogy felsővezetékes közúti rendszereknél a két munkavezeték közti és körülötti légszigetelésnek is kellő hely kell. Másrészről, a transzformátor és a hajtáshoz szükséges áramátalakító tömege többszörös, mint egy egyenáramú rendszernél; ami egy nagyvasúti járműnél jelentéktelen különbség, de egy közúti jármű esetében a hasznos hordképesség jelentős csökkenését eredményezi.

MIG-31 2020.08.24. 00:32:10

Komoly kezdés! Hogy szeded össze ezeket a képeket? Valamilyen koncepció alapján, mert mindig majd 100 évet felölelnek.
A farönkökkel még birkózhattak utána mire összevágták, mindezt városi környezetben a tömbházak között.
A sínautók pótkereke nekem is feltűnt. Az öntvény elvileg ugye rideg, gyakran előfordulhatott hogy összetört, vagy inkább harci
sérülés miatt?
Szaharov temetésén is látszik a háttérben azért 1-2db 200-as Ikarus. A ruszkik nem győzhették a temetéseket szervezni a 80-as években. Egyik nagy temetést egyszer megnéztem a youtubeon, persze jócskán belepörgetve, hát, komoly koreográfiája volt. Ezzel többen viccelődtek is, pl. Reagan elnök is mondott olyasmit (nem szó szerint tudom), hogy kivel tárgyaljak, ha az oroszok folyton kihalnak mellőle. Magyarországon egy tv vagy rádióriporter is fegyelmit kapott állítólag, mert valamelyik pártfőtitkár temetési közvetítésén azt mondta, tévesen vagy épp direkt, hogy: az egész szovjet vezetés a sír szélén áll. Ahelyett hogy a sír szélénél áll.
A politbüro napirendi pontjai:
1. Cernyenkot megválasztjuk a Szovjetunió Kommunista Pártja KB főtitkárának.
2. Csernyenko elvtársat a Kreml falában kell eltemetni.

Magyarországon is volt hasonló történet, hogy szökött katona átgázolt a fél országon egy elkötött tankkal, ami persze nem tank volt, hanem kétéltű gumikerekű páncélozott jármű.
index.hu/techtud/tortenelem/2018/09/09/amokfutas_1978_debrecen_szokott_szovjet_katona_laszlo_sandor_kerekparsport/

MostKomolyan??? 2020.08.24. 00:33:23

@¿Qué tapas hay?: Maximálisan igazad van. Szándékosan nem írtam a feszültség emelést. Ha megmaradunk a - tudtommal - 600V-nál, akkor is gazdaságosabb lenne szerintem. És már a sarki fűszeresnél is lehet venni 1200V-os és több száz amperes IGBT-ket. Ergó nem szükséges a (nehéz?) transzformátor. Bár a szigetelés mindenképp problémásabb. Szerintem nem növekedne jelentősen a jármű súlya. Az osztó ellenállások sem két kilógramm. Modjuk a segédmotor már nagyobb falat lenne.
Inkább az összes jármű átalakítása, és a betápláló hálózat egyszerre már biztos kiadna egy stadiont. :)

Pedig én látok koncepciót benne. Ki lehetne adni a felsővezeték hálózatot városon belül nyílt hozzáférésre. Nem rodeóznának úgy a belvárosban a 40T-ás billencsek.
Úgytudom az egyik hátránya ennek a rendszernek, hogy korlátozott a sebessége. Mármint asszem 60 v 80 fölött leszakítja a vezetéket, vagy leesik a szedő, mert "kisiklik" a papucsból a vezeték. De erről nincs pontos információm, csak például nemnagyon láttam még száguldozó trolit. Még az oroszoknál sem, pedig ottaztán.... :)

MostKomolyan??? 2020.08.24. 00:43:05

@¿Qué tapas hay?: Ja, egyébként a pontos megfogalmazásból még annó rémlik, hogy volt benn Coulomb, meg Frekvencia, meg koszinuszfí, meg mindenféle törvény. Ezért van, hogy ugyanaz a feszültség, és áramérték váltakozóáramként több munkát tud végezni, mint egyenáramként.
És ugye az "áram elszállítása" is munka.

De megérdemlek egy EGGYEST, mert kéne tudnom .... csak az a sok pálinka..... :D

gigabursch 2020.08.24. 03:29:25

Szép válogatás!

Miler bácsinak jó az ízlése!
A Bírónak lett egy boldog napja... :-)
Az idióták, akik a történelmi hajót megsemmisítették, remélem a gyehenna tüzén vannak. (Nem ismertem a témát, de remélem még előtte levették a pontos ácsolás, stb. méretezését)
Az a rendőrcszizma a rendőrőn... Vagány. Föleg a jó meleg déli államokban.
Dombormozaik rulez!
Utánaolvastam Zuckermann, ööö... izé... Szaharov elvtársnak. Ez meg mire kapott Békedíjat? (mondjuk a legtöbb díjazott esetében ezt sosem értettem odaítélésileg, legfőképpen a fehér-házi díszmajomnál, aki úgy elég sok instant háborút kezdett az AEÁ-nak...)
Viszont a temetési menet alapján a KGB-nek volt mit dokumentálnia...

gigabursch 2020.08.24. 03:38:44

Nem tudom megtenni, hogy ne menjek el a napi hazai politika peremterületére, de úgy azért elmerengtem a trolis, fás szállítás képén, hogy vajon hány entellektüell öko-bió-politikusnak volt annyi fantéziája, hogy troli+akksi kombóval szervezzen Budapest belvárosában áruszállítást?
Mert azért az nem egy nagy trúváj, hogy pakolás idejére leveszik az érintkezőket, meg a szomszéd utcába is átgurulhat...

Szerintem a limes n tart végtelenbe valós értéke még mindig a nulla...
Azaz bármekkora politikushalmazt foghatok, egynek sincs annyi iq-ja, hogy egy ilyen lehetőségen elmerengjen (aztán jól megéljen a saját kft-jéből).

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2020.08.24. 06:43:58

@Skulo: " 3- Nem hinném h a visszavonuló németek hajóroncsok gyújtogatásával bíbelôdtek volna. Nem túl életszerû. "

Pedig bíbelődtek. Kivonulásukkor felgyújtották Nápolyban a királyi könyvtárat, minden évszázados művel, Firenzében is berobbantottak reneszánsz kori hidakat, egyebeket. Be voltak rágva az olaszokra.

KVadász 2020.08.24. 07:51:19

@MostKomolyan???: Látom a töri jobban érdekel, mint a fizika. :) Nincs ilyen jelenség amiről te beszélsz, a teljesítmény mindig a feszültség és az áramerősség szorzata (P = U * I), tökmindegy hogy AC, vagy DC feszültségről beszélünk. A metró, a trolik, a fogaskerekű mind a mai napig DC-t használ. Amire te gondolsz (szerintem), az az, hogy a vezeték, mint terjedési közeg belső ellenállása a régi időkben úgy volt jobban legyőzhető, ha a fenti képlet miatt a feszültséget transzformátor segítségével megnövelték (vagyis az U-t), így adott áramerősségen nagyobb teljesítményt lehetett eljuttatni. Egyenáramot pedig nem lehetett gazdaságosan átalakítani nagyobb feszültségszintre, ezért terjedt el a váltóáram sokkal inkább. Azonban ez jó 40 éve a félvezetős technikájú áramátalakítók révén már nincs így, ezért terjednek a nagyobb országokban (Kína, Brazília) a nagyfeszültségű egyenáramú távvezeték hálózatok (HVDC), mert az egyenáramnak sok előnye van a váltóáramhoz képest. És nem csak szerintem. ;)

Metálvörös 2020.08.24. 08:59:54

@KVadász: A váltóáram esetén bizony ott az a fránya koszinuszfí, legalábbis ha nem a látszólagos, hanem a hatásos teljesítményt akarjuk megadni.
Nekem kicsit fura, hogy az egyenáram jobb lenne, egy motor hajtásához valami módon változó elektromágneses tér kell. De nem értek ennyire a szakmához, csak tanítottam fizikát még a múlt évezredben :)

KVadász 2020.08.24. 09:09:10

@Metálvörös: Motorikus teljesítmény számolásánál ott van, de tisztán ohmikus esetben a cos fi = 1, tehát ha szigorúan az energiaátvitelt nézem, tökmindegy, márpedig itt erre hangzott egy kijelentés. Egyébként hatásfoka egyenáramú motornak is van, ahogy belső ellenállása (vesztesége) is...
És, egyenáram nem ad változó mágneses teret? :) Egyenárammal megy minden akksis kisgép, az összes villanyautó, a troli, a villamos, a metró... Teljesítményszabályozás százszor könnyebb egyenárammal, nincsenek kapacitív problémák... Van hátrány is persze, de itt nem ez a kérdés. Oka van annak, hogy a városi közlekedésben mai napig az egyenáram van preferálva. (a cég, ahol dolgozom, vasúti és villamos biztonságtechnikai cég, fő vevőink a MÁV és a BKV).

kvp 2020.08.24. 09:19:32

A valtoaramu, nagyfeszes trolival a fo problema az, hogy a nagyobb feszultsegnek nagyobb vedotavolsag es szigeteles kellene. Erre egy varosban ahol a normal jarmuvek teteje is eleg kozel van a drotokhoz egyszeruen nincs hely. Ezert jarnak a villamosok is kisfeszes halozaton. Az egyen es a valtoaram kerdese nem annyira fontos, a regi nemet rendszereken volt ahol 16 2/3 Hz-es valtoaram volt hasznalatban (vasuton meg most is az van), mivel az univerzalis motoroknak nagyjabol mindegy, a diodas egyeniranyitot meg meg nem talaltak fel. A mai technikaval lehetne egyen vagy valtoaram is a trolivezetekben, de az egyenaram kevesbe zavarja a kornyeken lakok eszkozeit es nem is zug. (egy 50 Hz-es szigeteletlen kisfeszes vezetek eso, kod vagy magas paratartalom eseten viccesen zug, mint ahogy regebben videken a fapoznan vitt drotokkal meg is esett)

A teher trolit egyebkent a nemetek is hasznaltak, meg joval a szemelytrolik feltalalasa elott, viszont a fo problema a halozat merete. A teljes budapesti trolihalozat keves lenne ertelmes aruszallitasra. Egyebkent a pesti villamossinek egy reszenek trolira cserelese elott reggelente sok helyen tehervillamosok vittek a friss arut a boltokba, az ott lakok hatalmas oromere. (amikor hajnalban befordult egy szuk iven a keskeny utcaba a kettengelyes muki mogotte a kis kettengelyes tehervagonokkal, annak jo hangja volt, harom sarokra is hallatszott, hogy jon a firss kenyer es tej) Aksis/felsovezetekes trolit egyebkent mar korabban is hasznaltak, joreszt csak az arammentes szakaszok athidalasara (hogy ne kezzel kelljen kitolni a beragadt jarmuvet a keresztezodesbol, mint nallunk a 200-asokat). A jovo inkabb az allohelyzetben toltott vagy plug in aksis teherautok iranyaban lehet, de Becsben is jar kizarolag a vegallomason, a vasutihoz hasonlo, de ketpolusu aramszedovel toltott elektromos busz. (itthon a Byd gyarban latni ilyen tolto oszlopot)

Club Sandwich 2020.08.24. 09:56:12

A helyi lakosnak ilyenkor ki fizeti az uj autot? Helytall vajon az Army, vagy igy jartal?

excopp 2020.08.24. 09:58:05

@gigabursch:

- a rendőr öltözetét áttanulmányozva, valószínűleg a Massachusetts State Police egyik tagját látjuk
- a csizma különben nagyon elegáns viselet (a carabinieriknél, de a magyar díszelgő katonáknál is)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.08.24. 10:19:32

A Bikini Atollon tervezett kísérleti nukleáris robbantáshoz használt fényképezőgépek közül sok, légifotóra készült gép van, ezek objektívjeit mg ma is jó pénzért lehet eladni, mert nagyon nagy az optikai felbontásuk. Néha felbukkan egy-egy az Ebay-en, szép áruk van...

Millernek sok pénze lehetett a nőkre, mert nyilván nem a szépségéért voltak vele... ;)

A bikinis fotó jó ötlet, de jobb lett volna ókori bikiniben.

Metálvörös 2020.08.24. 10:22:31

@KVadász: Szerintem egyenáram nem ad változó mágneses teret. Az más kérdés, hogy megfelelő eszközökkel az egyenáram egyensége megváltoztatható, ezért is szikráznak a szénkefék, meg zümmög az inverter a villanyautókban. @kvp hozzászólása helyre tette bennem a dolgot :) . És egy akkus+vezetékes járműnél az akku úgyis csak egyenáramot tud adni, még egy érv a vezeték egyenárama mellett.

MostKomolyan??? 2020.08.24. 10:39:39

@KVadász: Nekem még rémlik valami "t" betű is mint az időérték meghatározása.
Nem véletlenül írtam munkát, nem pedig teljesítményt.
De sajnos a pontos ismeretek hiányában írogatok, ezért be is fejeztem.

Egyébként első körben nem emelném a feszültséget, elég lenne áttérni váltóáramra. Kilehetne dobálni az ellenállásokat, és a vezérléssel - például IGBT v. GTO v. power MOSFET - olyan feszültséget és áramot juttatok a motorra, amilyet épp akarok. Jah, az egyenáramú motorra. Aztán majd cserélgethetjük kalickás aszinkron, BLDC, ECDC stb... motorokra a meghajtást.

Az az érzésem, hogy beragadtunk egy kezdetleges szinten ez az oka. Mivel nem voltak korszerű félvezetők, az egyenáram minden szempontból a legideálisabb választás volt ... akkor. Azóta meg nincs benne akkora potenciál, nem termel annyit, hogy megüsse a megfelelő ingerküszöböt. Gondolom lopni sem lehet belőle annyit, ezért a fejlődése - fejlesztése - elhal amint leírják az első összeget. Kíváncsi lennék, 2-3-4 titulussal rendelkező villamosmérnökök most milyen rendszert terveznének.

Na mind1, azért köszönöm az eszmefuttatásokat. :)

David Bowman 2020.08.24. 11:33:35

@jamboox: Azokat a fényképezőket nem kézzel tartották. Be voltak építve a repülőkbe.

David Bowman 2020.08.24. 11:34:40

@MostKomolyan???: A Szovjetunióban troli hajó is volt. Meg távolsági trolibusz.

David Bowman 2020.08.24. 11:44:55

@gigabursch: A hajók pontos dokumentációja megvan. Amúgy nem igazi hajók voltak, hanem nyaralók. Azon az apró tavacskán nem is lett volna hova hajózni.
Vagy 1400 éven keresztül ezek voltak a világ legnagyobb ismert hajói.

bioLarzen 2020.08.24. 13:12:43

@gigabursch: "Viszont a temetési menet alapján a KGB-nek volt mit dokumentálnia..."
Ezt hívják angolban úgy, hogy "field day" ;)

Amúgy - hülye kérdés, tudom - a koporsót abban a buszban viszik??? Vagy, ha nem, mit keres ott? Gondolom, nem arról van szó, hogy véletlenül a tömegben ragadt a 6-os busz :)

bioLarzen 2020.08.24. 13:21:10

@Club Sandwich: Hát, gondolom, ha érti a dolgát a sereg PR-osztálya, akkor igen - sőt, talán még egy jobb kocsit is vesznek neki... Jogilag vélhetően bombabiztosan le vannak védve ilyen esetekre, és simán rálőcsölhetik az elkövetőre, ha akarják (nyilván, a valóságban bonyolultab az ügy - mennyire tehet róla pl. a sereg, hogy a faszi elköthetett egy tankot... mennyire voltak hanyagok, mennyire szegték meg a biztonsági előírásokat stb...) - de szerintem Amerikában ezt inkább úgy nézik, hogy egy autó áráért elég jó publicity-t szerezjetnek maguknak, amivel máris sokat javíthatnak a helyzetben a renoméjukon.
Hogy valójában mi történt, nem tudom - lusta voltam utnanézni :)
(De ez mondjuk érdekes kérdés, hogy amikor pölö az az öreg faszi, aki jópár éve itthon furikáztatott meg egy díszletnek kitelepített T34-est Budapesten az október 23-i ünnepségek alkalmával - mondjuk rosszul vesz egy-két kanyart, és csinál némi kárt - neadjisten, elgázol valakit - akkor mennyire lehetett volna felelősségre vonni a hadsereget (amennyiben tőlük származott egyáltalán a tank, nem mondjuk múzeumtól, már nem emlékszem)...

bioLarzen 2020.08.24. 13:22:02

Kiru, hogy még extra fizikaórát is kaptunk a kommentffolyamban! Köszi!
(tényleg, nem ironizálok, érdekes eszmecsere volt.)

bioLarzen 2020.08.24. 13:23:04

@David Bowman: Érdekes lett volna ezekkel egy handheld szelfi :D

bioLarzen 2020.08.24. 13:23:44

@David Bowman: Ha most azt mondod,hogy trolirepülő is volt, lenyomok 50 fekvőtámaszt :D

bioLarzen 2020.08.24. 13:25:40

@MostKomolyan???: Teeljesen off - de ennél kirubb felhasználónevet nem tudok elképzelni - minden, kommentedre adott válasz úgy kezdődik, mintha az illető ezerrel értetlenkedne :D Nézem itt akommentfolyamot, és tök olyan, mintha mindenki hülyeségekre válaszolna :D

pizo 2020.08.24. 13:43:05

@SomiTomi: Már a ZIU-9-nek is volt önjáró verziója, a kapcsolási rajzán fel volt tüntetve ez az opció.

Zoli

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.08.24. 13:46:20

@Club Sandwich: A biztosító, amely aztán behajtja az Army-n..

Inner Circle 2020.08.24. 14:03:52

@fynndafrail: a pótfelnit én is néztem, de katonai járműnél nincs mit csodálkozni... szerintem a kormány holtjátékát is rendszeresen állították, hiszen senki sem mondta, hogy ne tegyék.

ötköb 2020.08.24. 14:08:17

Már azt hittem, hogy megszűnt a rovat.
Mindig ezt keresem először, a többi csak utána jöhet.
Most is nagyon érdekes, mint ahogy azt már megszokhattam.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.08.24. 14:27:39

@MostKomolyan???: Alapvetően az egyenáram azonos feszültség mellett kisebb vezteséggel visz át ugyanakkora teljesítményt. Ennek az oka egyrészt a nagyfeszültségű távvezetékek és a föld közötti szórt kapacitás (különösen földben vagy tenger alatt vezetett kábelnél jelentős), másrészt hogy a váltóáram mágneses tere miatt a vezető keresztmetszettben nem egyenletes az árameloszlás ("skin-hatás"). Ugyanakkor mindkét esetben igaz, hogy adott villamos teljesítmény mellett a feszültség növelésével csökken a távvezetékhálózat vesztesége.
Azért váltóáramú a villamosenergia rendszer jelentős része, mert egy évszázaddal ezelőtt az egyenáramot csak forgógépekkel lehetett más feszültségre átalakítani, a váltóáram átalakítása viszont már akkor jó hatásfokkal, mozgó alkatrészek nélkül lehetséges volt. A vákuumcsövek, félvezetők fejlődésével egyébként megjelentek egyenáramú távvezetékek is (HVDC), főleg országok közötti tengeralatti összeköttetésekre használják.
Járműhajtásra sokáig az egyenáramú motorokat tartották előnyösebbnek, mivel a váltóáramú motorok csak néhány kitüntetett fordulatszám környezetében működnek jól, vezérlésük emiatt elég bonyolult. Az egyenáramú motoroknál ezzel szemben ellenállásmezőkkel, illetve (többmotoros rendszerek esetén) soros-párhuzamos átkapcsolások segítségével tetszőleges sebesség mellett lehetséges megfelelő vonóerőt kifejteni. A félvezetős egyenirányítás előtt emiatt többféle megoldás is született annak áthidalására, hogy a felsővezetéki veszteség szempontjából a váltóáram, vontatási szempontból az egyenáram előnyösebb (16,6 Hz-es német rendszer, fázisváltó, Ward-Leonard hajtás). A városi vasutaknál azonban jellemzően egyenáramú tápellátást alkalmaztak, mert a városi környezetben amúgy is korlátozott a felsővezeték feszültsége és az itt közlekedő járműveknél nagyobb előny egy egyszerű, kis tömegű hajtásrendszer.
A hajtástechnika persze azóta minden téren meghaladta a fentieket, a félvezető technika fejldősésével a váltóáramú vasutakon is egyenáramú motorokat kezdtek alkalmazni, az ellenállás-mezőket pedig felváltotta a szaggatós vezérlés. Ma már egy újabb fordulattal a félvezetős frekvenciaváltóval vezérelt aszinkron motorok kezdik felváltani az egyenáramú hajtásokat. Végső soron mostanra a hajtásrendszertől gyakorlatilag teljesen függetlenül megválasztható lenne a felsővezetékben alkalmazott áramnem (lásd többáramnemű villamos mozdonyok térnyerését) és fordítva, de az első bekezdés alapján pont az egyenáramú felsővezetéki rendszereket nem érdemes bizgetni.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.08.24. 14:32:55

@David Bowman: Amúgy este ugrot be, mi a gond a trolialapú városi áruszállítással: hogy szerencsétlen teherautónak valahogy el kell jönnie a városig, mert minimum valami agglomeráció szélén lévő raktárból jön, oda meg senki nem fogja kihúzni a drótot. Műszakilag persze nem megoldhatatlan feladvány, csak egy kettős hajtásrendszer drágább és helyigényesebb (=kisebb terhelhetőség), szóval a fuvarozó nem fog rá beruházni, amíg nem szorítják emiatt nagyon a karját.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.08.24. 14:37:42

@SomiTomi: Eh, nem látszanak jól a bekezdések a kommentben. Meg persze hozzátenném, hogy rég voltak azok az elektrotechnika előadások, pontatlanságok előfordulhatnak.

Severo 2020.08.24. 16:11:30

A szicíliai Villa Casale-ban talált padlómozaikon a lányok valójában nem bikinit viselnek. Egy sportversenyt ábrázol a mozaik, aminek a címe a "győztes megkoronázása" /a mozaikra feküdt bikinis lány éppen takarja a koronát viselő és a kezében pálmaágat tartó győztest/.
A mozaikon egy atlétikai verseny résztvevői vannak megörökítve, akik strophiumot, a felsőtesten körbetekert és megcsomózott vászon, vagy bőrszalagot viselnek, amelyik könnyebé tette a mozgást sportolás közben.
Abban az időben nem viseltek fürdőruhát fürdőzés közben. Meztelenül úsztak, fürödtek, csak mi látjuk bele a "bikinit" a mozaikba.

Severo 2020.08.24. 16:43:38

@jamboox:
A tehertroli képe 1941-ben készült, amikor hatalmas tehergépjármű hiány volt, mert mindent ami képes volt valamit szállítani bevontak katonai feladatokra, a háborúhoz., de a városnak valahogy élnie kellett. Így a trolinak csak a kabinja maradt meg, az utasteret "teherautóvá" alakították, Ezt rendkívül megkönnyítette az erős keret és az alváz kialakítása, és a DTB-60 villamos motor (60 kW vagy 82 LE), amely sokkal könnyebben húzta el a nehéz tehergépjárművet. Sokszor még egy utánfutót is kapcsoltak hozzá, ami nagyobb volt, mint maga a trolibusz.
A háború után a normál teherautók visszatértek Moszkvába, ezek az átalakított trolik pedig addigra úgy elkoptak, hogy nem volt értelme a javításnak.
1946-ban pedig megkezdték a fűtéshez a gázvezetékek átadását Moszkvában.

peacefroggg 2020.08.24. 16:46:12

@MostKomolyan???: Nem a korát előzte meg a bikini, a világ fejlődött vissza. :(

Watermelon Sugar 2020.08.24. 16:47:35

Enyhén meglep, hogy a tàrsasàgot a tehertroli és a sinautò hozza legjobban izgalomba.

Severo 2020.08.24. 16:56:08

@szeme közé, laposan!:
Nagyon jó sorozat valóban! Már régi képeket kell nézegetni úgy látszik, hogy valódi csöcsöket lehessen látni... A mostani képeken a ceruza vékony csajszikon a nagy mű lufik a divat. Hát a plasztikai sebészeknek is élni kell valamiből, de már egészen elszokott a szemem a valódiak látványától a képeken.

MostKomolyan??? 2020.08.24. 17:03:42

@SomiTomi: Ez egy jó hsz-volt. Köszönöm, pirospont!

muv 2020.08.24. 17:19:42

@David Bowman: azert a varosok kozotti trolikozlekedes nem egeszen fedi a valosagot. egeszen pontosan egy helyen van ilyen, a Volga felett Szaratov es Engelsz kozott, leven az utobbiban van a troligyar, es a ket varos nagyon kozel van.

gintonic.azigazi 2020.08.24. 17:32:56

“Tűzifa kirakodása egy tehertroliról a Gorkij utcában, Moszkvában“

Jelzem, a teherauto aramszedoi hatra vannak hajtva, a trolibuszok vonalan jarhatott csak mert hagyomanyos belsoegesu motor nem volt benne.

¿Qué tapas hay? 2020.08.24. 18:35:18

@muv: Meg még pl. Szimferopol, Alusta és Jalta között jalita.com/post/time_table_tr.shtml

Ha nem írok ne válaszolj! 2020.08.24. 18:44:51

Azért döbbenetes az 1958-as, amerikai képen mennyire sugárzik a gazdagság, jólét és a nyugodtság.Ezt az állapotot azóta sem tudták újra elérni, de más ország sem.

Ha nem írok ne válaszolj! 2020.08.24. 19:46:13

Egy kicsit utána néztem a képnek,valójában ez fordítva történt először a festmény készült el,beállított szereplőkkel,majd ezt másolva remakelve jött a fotó.A kép eredetileg Norman Rockwell, The Runaway, 1958 festménye.
Azt mondták, hogy az egyenruhámban kell lennem a pittsfieldi Howard Johnson éttermében" - emlékszik vissza Clemens(Ő a rendőr a képen)
Az viszont biztos, hogy ez volt az USA aranykora, és a művész is a vidéki Amerika biztonságos idilli képet akarta megmutatni a világnak.Ezt kritikusok mondják nem én.:)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.08.24. 20:03:52

A többiek kommentjeinek elolvasása előtt:
.
A rádió-vevő jó volt ruhaszárító-állványnak is.
Sínautó? Szerintem csak egyszerűen levették az abroncsokat.
Na, a tehertroli viszont eredeti ötlet, manapság is kísérleteznek ilyesmivel, villanykamion címszó alatt.
Bikini-atoll: vagy az emberek q kicsik, vagy a kamerák q nagyok... :-o
Cicikék!Az öreg nyilván szívesen játszik humán-kebelféket, igaza van...
:-))))
A tankkal kocsikat széttiprásnál gyökerebb dolog kevés van.

David Bowman 2020.08.24. 20:11:18

@muv: Szimferopol és Jalta között is van egy 70 kilóméteres hegyi troli.
hu.qwe.wiki/wiki/Crimean_Trolleybus

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.08.24. 20:15:50

Közben látom, milyen jó "egyediek" a kommentjeim, épp csak hatvanan írták már be ugyanezeket...Nem baj, lesz ez még rosszabb is.
:D

David Bowman 2020.08.24. 20:42:17

@SomiTomi: A Nagy Szovjetunióban olyan benzinhiány volt, hogy mégy szén tüzelésű teherautó is volt. 150 kilót fogyasztott száz kilóméteren.

David Bowman 2020.08.24. 20:43:00

@SomiTomi: A vasút menti tüzépről jön.

gigabursch 2020.08.24. 20:50:42

@SomiTomi:
A tenger alatti HVDC oka, hogy a levegővel szemben a dipól vízmolekulák vezetékközeli rángatása q nagy ellenállást és így veszteséget jelent.
Ezzel szemben ilyen feszkónál DC esetêben 'kialakul' a kábel körül egy 'burok' és úgy is marad.

gigabursch 2020.08.24. 20:53:13

@David Bowman:
Trolihajó volt bő száz êve kísérletként valamelyik német csatornán is, ha jól rémlik Kül környékén.

gigabursch 2020.08.24. 20:58:05

@bioLarzen:
Tulajdonképpen volt.
Természetesen a SZU-ban.
Valami léghajó + növényvédelmi atrakkciós kísérlet. De már erősen nyomokban emlékszem rá.

Puller István 2020.08.24. 21:10:07

"Floridai sztriptíztáncosnő mutatja a bíróságnak hogy a letartóztatásakor viselt alsóneműje mennyire takarja el nemi szervét, így nem vonható felelősségre az ellene felhozott vádban" - jogi kiskapu, oké.

gigabursch 2020.08.24. 21:38:27

@gigabursch:
Mármint az AC esetében van nagy ellenállás a víz miatt.

bioLarzen 2020.08.24. 22:43:35

@Severo: Na, ma is tanultam valamit. Köszi!

bioLarzen 2020.08.24. 22:45:52

@geegee: Kiru: király - remek, szuper, kitűnő, parádés.

bioLarzen 2020.08.24. 22:46:53

@David Bowman: OK, ez nem repülő *megkönnyebbült sóhaj - nem kell 50 pumpát lenyomni*

bioLarzen 2020.08.24. 22:48:00

@gigabursch: OK, ez még önmagában nem ér 50 fekvőt - de, ezek szerint jobb, ha elkezdek edzeni :D

gintonic.azigazi 2020.08.25. 06:58:36

@SomiTomi: dehogynem. Odessza es tole kb 80kilometerre levo varosban ( fent a hegyen!) a mai napig ilyen jar es Koln-Bonn korul meg a 3-as nemet autopalyan ( ahol mellette megy a villamositott vasut tehat van nagyfeszultseg ) is most kiserleteznek ezzel, a Scanianak vannak mar uzemben levo hibrid aramszedos kamionjai es a MAN ( gyakorlatilag VW ) is talan mar arulja is. Szovjetunioban a NEP ( Новая экономическая политика [novaja ekonomicseszkaja polityika]) 1923 ban kituzte hogy a nagyvarosok villamositasa utan szemely es teher fuvarozas induljon meg "olajmentessen". 2000-ben Kijevben is meg az tunt fel milyen suru a trolihalozat.
Szoval ez nem veletlen.

gintonic.azigazi 2020.08.25. 07:02:19

@David Bowman: moszkvatol 120km re is elment a troli, meg ugye Odesszatol 80kmre. Szovjetunioban nagyban jatszottak mindig, a birodalmak nem tudnak kicsiben gondolkodni.
( "-milyen az szovjet torpe?"
- Oriasi!!"
Az en idomben ha valamire azt akartuk mondani hogy nagyobb mint a megszokott akkor azt mondtuk "ez is olyan csak ez moszkvaban vegzett" :)

gintonic.azigazi 2020.08.25. 07:09:01

@bioLarzen: atom meghajtasu repulo, az volt ( ha mar elektromossagnal tartunk )

"In 1951, the Atomic Energy Commission ordered the first nuclear-powered airplane into production. ... By 1955, the NB-36 (top), christened “The Crusader” by the crew, was able to fly with an operational nuclear reactor on board, though the reactor did not power the plane's engines."

A szovjeteke viszont meg is hajtotta a repulot, de azzal nem tudtak mit kezdeni ha lezuhan akkor mi lesz. Egy "tankolassal" 4-6 honapig repulhettek volna, a hajozo szemelyzet cserejet is megoldottak kb mint amikor a hetvenes evek vegen a Boeing a 747-bol akart "repulo anyahajot" epiteni.
lasd itt www.youtube.com/watch?v=drnxZlS9gyw

Nuclear Powered Bomber Full Documentary
www.youtube.com/watch?v=0FeiO2S6juc

az oroszok amugy most profitalnak az akkor felhalmozott tudasbol mert most nem repulot hanem tamado raketat ( Attacking MIssile ) akarnak - es ugy nez ki fognak is - epiteni

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.08.25. 08:54:38

@MostKomolyan???: Oh, köszi.
@David Bowman: Az angoloknak is voltak gőzhajtású teherautói, bár azt nem sikerült megtalálnom, miért volt náluk még az I. világháború után is népszerű a gőzteherautó. A benzinhiány meg fagázhajtású járműveket is kitermelt, az már elég Mad Max hangulat az autókra így-úgy rászerelt nagy tartály (gázgenerátor) meg egyéb fittingek miatt.
@gintonic.azigazi: Jogos az észrevétel, pedig a német autópályás megoldásról tudok is, csak valamiért nem troliként van elrakva a fejemben.

gigabursch 2020.08.25. 09:28:34

@gintonic.azigazi:
Bővebben megtalálod a modernwartech.blog.hu-n.
De volt ennek AEÁ párja is.

gigabursch 2020.08.25. 09:32:38

@bioLarzen:
Amint megtalálom (vagy más) - rögvest behajtom...
:-)

Severo 2020.08.25. 10:24:46

@bioLarzen:
A Villa Casale-ban talált padlómozaikok közül számomra nem is az atlétikai versenyen résztvevő nők voltak a legérdekesebbek. A sok ott lévő padlómozaikon a távoli földrészeken élő vadállatok megformálása volt volt az igazán elképesztő nekem. Még az emberalakok és a használati tárgyak megformálása a mozaikokon nagyon élethű, addig a vadállatok kinézete, és testarányai roppant mulatságosak.
Az elefánt:

www.tripadvisor.co.hu/LocationPhotoDirectLink-g580232-d793511-i111302229-Villa_Romana_del_Casale-Piazza_Armerina_Province_of_Enna_Sicily.html

A tigris:

ttnotes.com/villa-romana-del-casale-imperial-roman-villa.html#gal_post_36264_villa-romana-del-casale-imperial-roman-villa-sicily-6.jpg

Az orrszarvú:

hu.123rf.com/photo_97720648_a-mosaic-of-villa-del-casale-in-piazza-armerina-sicily-an-ancient-roman-villa.html

Mintha a mozaikot készítő művész/ek/ élőben soha nem látták volna ezeket az állatokat /csak képen/, olyan torzak az arányaik.

bioLarzen 2020.08.25. 13:30:11

@gigabursch: ugyan, igazán ne fáradj ezzel :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.08.25. 14:22:54

@bioLarzen: Ahám, értem, kösz.Eddig ez nem volt meg.
:-)

gigabursch 2020.08.25. 18:57:29

@Severo:
Szerintem még csak a mozaikkészítők látták az Élet az ember előtt c. könyv ábráit.

gintonic.azigazi 2020.08.26. 03:11:14

@gigabursch: ezek fantasztikus sztorik, nagyok jo linkek voltak, roppant erdekfeszito kor volt ez az aviatikaban es iszonyu penzek mentek el gyakorlatilag olyasmire ami sosem valosult meg - persze volt haszna, olvastam valahol hogy Canadaban 5000-es varos ( falu ) energiaellatasat oldottak meg atommal az ilyen es ehhez hasonlo miniaturizalasnak koszonhetoen, 70-es evekben erre gondoltak a jovot aztan jott a 12 Miles Island meltdown es akkor ujra gondoltak jo e az nekik hogy megszorjak az orszagot ezres szamban kis atomeromuvekkel meg ugye akkor tombolt a hideghaboru ha en akkor szovjet generalis lettem volna csak kitalaltam volna egy tervet hogyan lehet azokat "megpiszkalni"

aki a fogaskerekkel kiserletezett allitolag ugyanaz talalta fel a jodlit is ( vicc ) neha a side-effect hasznosabb hatassal jar mint maga a gyogyszer

szoval koszi a linket!

gintonic.azigazi 2020.08.26. 03:14:51

@SomiTomi: jopar eve lattam a youtubon finn fagazhajtasu autoklub osszejovetelen forgatott videot, par eves volvokat is atalakitottak ami feltunt majd mindegyik kombi volt meg volvo : D Baranya megyeben lattam '90-es evek elejen egy volgat atalakitva ( gondolom a Mecsekben fabol nem volt hiany ) de annak a tetejen is volt valami ust vagy valami erdekes volt

a girobusz is erdekes mint alternativ hajtas
hu.wikipedia.org/wiki/Girobusz

gintonic.azigazi 2020.08.26. 03:22:07

@Ha nem írok ne válaszolj!: akkor egy honapi fizetes egy uj auto, egy eves fizetes egy uj haz ( Californiaban ) olyan sosem lesz ujra itt

@SomiTomi: www.youtube.com/watch?v=qEK3fU_SqPU szenhajtasu truck

@gigabursch: www.youtube.com/watch?v=xls_SNqisoU MD500-as helikopter jet enginje hajora szerelve 100% truston 1 ( egy ) merfold per ora sebessegre "gyorsitja" a hajot. Hihetetlen.

gintonic.azigazi 2020.08.26. 03:25:21

@MostKomolyan???: Tesla ( es a Westinghouse ) terjesztette el a valtoaramot a haztartasokban, igy le tudtak vezetni a Niagara Fallstol az aramot NYC be ( es a kornyek nagyvarosaiba ) a DC ( direct current ) valtoaram nagysegrendekkel kisebb veszteseggel "szallithato" ( aramoltathato ) mint a Alternating Current (AC) azaz egyenaram.
Az ausztral AC/DC egyuttes az egyetlen ahol ez egyutt tud szerepelni :D

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.08.26. 09:50:36

@gintonic.azigazi: Az angoloknak több megőrzött példányuk is van, "steam wagon" címszó alatt lehet ilyen érdekes dolgokat találni:
youtu.be/nj6HbWw4wSM
Áram terén szerintem van itt némi fogalmi zavar, az AC a váltó- és a DC az egyenáram. Tápfeszültséggel nem szoktak ilyet csinálni, de egyébként annak sincs akadálya, hogy egy jelnek legyen egyen- és váltakozó komponense is, az analóg telefonhálózat például ilyen.

gigabursch 2020.08.26. 10:29:36

@gintonic.azigazi:
Ősazekeverted a magyar és az angol tartalom megfeleltetését.

Club Sandwich 2020.08.26. 13:35:35

@gintonic.azigazi: na ezt szepen sikerult megkutyulni :D

Szoval DC = Direct Current, egyenaram. AC = Alternating Current, valtoaram. A konnyebb atalakithatosag miatt (no meg a 3 fazisu rendszerek miatt) a VALTOARAM konnyebben es kisebb vesztesegekkel szallithato.

Ja, es minden egyeniranyitoban egyutt szerepel a ketto, nem csak az ausztral rokkereknel :)

gintonic.azigazi 2020.08.26. 15:50:11

@Club Sandwich:
@SomiTomi:
@gigabursch:

En minimalista vagyok elektromossag teren: teljes biztonsaggal kezelem a villanykapcsolot de tovabb soha nem mentem ezen a teruleten, tudasomat kizarolag a google adja :D ha butasagot irtam ezzel kapcsolatban az valoszinu rossz kereses illetve a tokeletes hozza nem ertesbol adodik :)

gigabursch 2020.08.26. 21:30:34

@Club Sandwich:
Általában és légkábel esetében kisebb szállítási vesztessggel. Azonban...
Vízfelszín (tenger) alatti kábel esetében a fent részletezett okok miatt (@gigabursch: ) csak az egyenáram a nyerő.
Példának okáért ha a fél Szahara be lenne napelemezve, akkor Európába a klímákba a delejt HVDC kanócon kéne hozni (750 - 1000 kV), mert a Földközi-tengerben a kábelen a váltóáram vesztessége olyan lenne, mint szovjet törpe. Hatalmas...
Ugyanis nem lehetne gazdaságosan leárnyékolni.

gigabursch 2020.08.26. 21:31:12

@gintonic.azigazi:
Semmi extra. Más is kevert már össze apróságokat...
:-)

¿Qué tapas hay? 2020.08.26. 22:19:48

@gintonic.azigazi: Hm. Értem én ezt a Tesla-kultuszt, mert a meg nem értett, összeférhetetlen magányos zseni alakja jól megy a XXI. századi hősideálokhoz. Mindazonáltal az indukciós motorokat Tesla előtt jóval már szabadalmaztatta Európában Bláthy Ottó, illetve Galileo Ferraris. Mire Tesla megkapta a saját találmányára a szabadalmi oltalmat, addigra a Ganz már a saját fejlesztéseire alapozva épített váltakozóáramú erőművet és többfázisú elosztóhálózatot Olaszországban, illetve sorozatban gyártotta a "Tesla által feltalált" indukciós motorokat.

gintonic.azigazi 2020.08.27. 07:15:50

@¿Qué tapas hay?: megjegyzem mert pont most neztem: $2140 a tesla stock ma : )

valamit Nikola Tesla csak jobban csinalt, talan ugyesebb volt marketing teren. AMugy van mar Nikola nevu elektromos (teher)auto gyar is. Kb minthogy Petofi es Sandor neven is lenne koltonk a huszadik szazadban :))

David Bowman 2020.08.27. 13:02:53

@gintonic.azigazi: Nem volt atom hajtású repülő. Erre irányuló kisérletek voltak. Volt repülő fedélzeti kisérleti atomreaktor, de nem hajtotta a repülőt.

David Bowman 2020.08.27. 14:10:02

@¿Qué tapas hay?: Épp csak a lényegét nem értették. Azt a föntebb többször emlegetett cosinus fít, azaz a fáziskésést. cos φ. Emiatt nem is működött jól az olaszországi erőművük. Tesla viszont pontosan értette, hogy mit miért csinál.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2020.08.28. 03:44:30

Troloik? Elektromossá?
Én maradok a csajoknál és a szép ciciknél!
Tudom, egyszerû vagyok, mint egy dobókocka.

Ehetetlen Odó 2020.08.28. 11:52:07

@gintonic.azigazi: Bocs, de az AC a váltóáram és a DC az egyenáram. A többi stimmel.

Capotondi Niccolo 2020.08.31. 22:26:34

Szeretnék Henry Miller-ként alkotni:D :D
Az összeallitas ezúttal is nagyon rendben van!!

krumplikáspapri 2020.08.31. 23:08:42

Kicsit szégyenkezve írom egy ilyen okos társaságban, hogy engem sokkal jobban megfogott Henry miller és barátnői fényképe és inkább elgondoldtam rajta, mint az elektromos meghajtású teherautó műszaki megoldásán. (Sőt az egyen- és váltóáram összefüggései sem váltottak ki belőlem eszelős kiváncsiságot.)
süti beállítások módosítása