Napi érdekes - 306

Kerekek, lóerők... Tematikus válogatás

2019. november 03. - JTom

1928_action_during_the_bristol_cup_race_for_motorcycles_with_sidecars.jpeg

1928. Oldalkocsis motorverseny a bristoli pályán

1930_a_three-wheeler_pedelux_cycle_car_at_park_royal_london.jpeg

1930. Háromkerekű pedálos jármű a londoni királyi parkban

1930_mechanics_at_work_on_the_body_of_a_bentley_race_car_at_a_garage_in_welwyn_hertfordshire_united_kingdom.jpeg

1930. Szerelők dolgoznak egy Bentley versenyautón (Welwyn, Hertfordshire, Egyesült Királyság)

1939_henry_ford_and_his_son_edsel_ford_here_they_are_sitting_on_the_elder_ford_s_first_car_with_the_25-millionth_in_the_background.jpeg

1939. Henry Ford és fia, Edsel ül egy korai Ford modellen, a háttérben a 25 milliomodik legyártott autójuk

1943_marcius_one_of_the_new_quarter-ton_four-wheel_amphibian_jeeps_now_being_produced_for_u_s_fighting_forces_leaves_solid_ground_for_a_test-run_in_an_ice-clogged_stream_in_the_detroit_area.jpeg

1943. március. Amerikai kétéltű dzsip katonai tesztje Detroit közelében egy jeges tavon

1947_mp_motor_patrol_inspects_the_electrically-powered_midget_auto_designed_by_a_former_kamikaze_pilot_during_its_first_public_run_in_tokyo.jpeg

1947. Amerikai katonai rendész, egy korábbi japán kamikaze pilóta, és az általa épített elektromos törpeautó Tokió utcáin

1949_marcius_italian_motorcyclist_raffaele_alberti_at_speed_on_his_strange-looking_75cc_moto_guzzi_during_his_successful_attempt_at_the_world_motorcycle_speed_record_in_schweiz.jpeg

1949. március. Az olasz motorversenyző Raffaele Alberti és 75 cm³-es Moto Guzzija egy svájci sebességrekord-döntésen

1951_atkeles_a_kuban_folyon_gaz-12_zim_es_gaz-m20_pobeda_tesztjarmuvekkel.jpeg

1951. Átkelés a Kubán folyón GAZ-12 ZIM és GAZ-M20 Pobeda tesztjárművekkel

1954_kulonleges_attrakcio_a_muncheni_oktoberfest-en.jpg

1954. Különleges attrakció a müncheni Oktoberfesten

1955_julius_17_the_disneyland_parking_lot_full_on_opening_day.jpg

1955. július 17. Disneyland parkolója a nyitás napján

1957_eric_kemp_an_aircraft_engineer_from_melbourne_australia_tests_his_motorcycle_of_unusual_design_on_a_melbourne_road.jpg

1957. Eric Kemp, egy ausztrál repülőgéptervező teszteli különleges kinézetű, saját építésű járművét

1958_sir_vival_a_two_piece_concept_car_created_by_walter_c_jerome_on_mission_to_make_the_world_s_safest_car.png

1958. 'Sir Vival' egy különleges, kétrészes kialakítású "szuperbiztonságos" autó-prototípus amit Walter C. Jerome álmodott meg

1959_new_english_low_priced_three_wheel_four_seated_car_a_nobel_200_is_put_on_display_in_london.jpeg

1959. Angol gyártmányú, 200 cm³-es, Sachs motoros, háromkerekű, négyüléses autó bemutatója Londonban

1964_a_group_of_mechanics_examine_the_new_porsche_gran_turismo_type_904_designed_with_a_boxer-engine_and_a_polyester_plastic_body_in_ludwigshafen_germany.jpeg

1964. Egy csapat mérnök a Porsche új, Gran Turismo 904-ese mellett Ludwigshafenben

1965_moszkvics_408-asok_helsinki_varos_rendorsegenek_finnorszag.jpeg

1967. Szovjet Moszkvics 408-asok a Helsinki rendőrségénél, Finnország

1974_a_man_who_needed_a_refill_for_his_lawn_mower_got_the_same_treatment_the_owner_of_the_service_station_would_not_sell_gas_to_people_showing_up_with_containers_san_jose_calif.jpeg

1974. Az olajválság idején az amerikai benzinkutakon korlátozott mennyiségű üzemanyaghoz juthattak a sofőrök. Nem tankolhattak például kannába, csak közvetlenül a járműbe. Éppen ezért egy férfi fűnyírójával áll a sorban benzinért egy üzemanyagtöltő állomáson a kaliforniai San Joséban

1977_the_first_of_a_shipment_of_volkswagen_beetles_made_in_mexico_are_unloaded_at_emden_harbor_in_germany.jpeg

1977. Az első szállítmány Volkswagen bogár érkezik az NSZK-ba, Emden kikötőjébe Mexikóból. A német gyártás befejezése után még 1985-ig tartották piacon a kisautót az országban. A világ másik részén még 2003 júliusáig gyártották az ikonikus modellt, amiből több mint 21,5 millió darabot gyártottak

1985_1953-as_pancelozott_zis-115_limuzin_utkozeses_tesztje_a_szovjetunioban_cr.jpg

1985. 1953-as páncélozott ZISZ-115 limuzin ütközéses tesztje a Szovjetunióban a további gépkocsik fejlesztéséhez 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr1715275422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Crip Lee 2019.11.03. 12:33:04

A Moszkvicsok mögött mintha Volgák lennének a finnországi képen.

Köszi a képeket.

bioLarzen 2019.11.03. 12:52:21

Hát, ez a témakör sajna engem kevésbé érdekel... de ettől még érdekes válogatás lett!

"egy korábbi japán kamikaze pilóta" - hát, a jelek szerint nem volt túl sikeres a szakmájában :D

¿Qué tapas hay? 2019.11.03. 13:17:41

@Crip Lee: A hátsó sorban a három jobbszélső autó Volvo 144-es, a többit nem nagyon látni.

szeme közé, laposan! 2019.11.03. 14:21:35

A korábbi japán kamikaze pilóta hogyan lett "korábbi"? Őt is hazaküldték a 25. bevetése után, majd oktatópilóta lett? :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.11.03. 15:48:30

Nagyon izgalmas válogatás, ráadásul a kedvenc témáimban :)
Érdekes látni az oldalkocsis mocin hogy mekkora szenvedéllyel lehet valamit csinálni akkor is ha nem a királyligában játszik az ember.
Úgy két éve a brüsszeli interclassicson volt egy cyclecar szegmens, ahol a világháború előtti gyakorlatilag motorizált négykerekű bicikliket mutattak be ( egzostive.com/2017-brusszeli-interclassics/ ). Ezek akkoriban az egyszerű emberek autói voltak és éles kontrasztot képeztek a kiállítás másik tematikája, az 5 nagy autómúzeum kedvenc gyöngyszemeivel szemben.

Az egyik háromkerekűhöz volt egy korhű kép, amin épp egy verseny kanyarjában dőlnek be, a mitfárer pedig némi vitorlásihletéssel a másik irányban hajol ki ballasztként, kb térddől kifelé hogy ne boruljanak. Nem semmi látvány.

Ilyenkor mindig elgondolkozom azon hogy mennyire tökösek voltak nagyapáink, és sajnos hogy mennyire nem sikerült ebből kihozni ugyanazt az előnyt mint tőlünk kicsit nyugatabbra...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.11.03. 15:52:58

Egyébként ha már nyugat, rendszeresen futok bele mikroautó-kiállításokba ahol ilyen kis lélekvesztőket mutatnak be, amivel 45 után újrakezdték Nyugat-Európa porrá égett részein.

Ezek között az Isetta még kifejezetten khm BMW-snek hatott :). Érdekes volt látni hogy honnan indult újra az élet és hova fejlődött pár évtized alatt.

fairlane 2019.11.03. 17:46:57

@szeme közé, laposan!: Valszeg már nem jutott neki bevetés! :-)

fairlane 2019.11.03. 17:48:49

A Sir Vival autóról lehet tudni vmi közelebbit. Tudom, tudom, a google jó barát, de hadd legyek most lusta! :-)

fairlane 2019.11.03. 17:50:26

1955-ben a Disneyland parkolójában több autó volt, mint akkor egész Magyarországon...

hátramozdító 2019.11.03. 18:01:32

Stipistopi enyém a Sir Vival! Kíváncsi lennék, hogyan működik. Köszönjük a t. szerk figyelmességét, ritkásozni jóóó!

kugi · http://kugi.blog.hu 2019.11.03. 19:59:45

A Sir Vival mintha egy utánfutós dodzsem lenne. :)
Bár ahogy látom, itt az "utánfutó" a jármű eleje.

Galaric 2019.11.03. 20:39:39

@szeme közé, laposan!: Valószinüleg a várt amerikai partraszállásra tartalékolták és így élhette meg a fegyverszünetett .

fareszjó 2019.11.03. 22:14:40

Az első kép elég kemény, alacsonyan szálló kövek rendesen átrendezhették a fickó arcát! A kedvencem a fűnyíróval sorban állós kép, kíváncsi lennék, mekkora távott sétált vele. Előtte talán egy Dodge és egy Chrysler látható. Az olajválság közben/után volt olyan kezdeményezés, amit korai telekocsis megoldásnak is lehetne hívni, hogy azonos munkahelyen dolgozók közül mindig volt egy autós aki a kollégáit összegyűjtötte és befuvarozta őket a munkahelyre. Elvileg működött is a dolog, de miután megint olcsóbb lett a benzin, mindenki visszaült a sajátjába. Másik kedvenc a Disney parkos, a fecskefarkos korszak még nem köszöntött be, de egy-két autónál már vannak erre mutató jelek. Elöl egy Cadillac parkol és talán egy Mercury próbál kiállni.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.11.03. 23:03:12

@fairlane: szuperbiztonságos autónak szánta a feltalálója. a gyűrődőzónákhoz, különleges sajtolásokhoz, aktív és passzív biztonsági eszközökhöz vezető rögös út helyett amolyan gordiuszi csomó átvágásaként azt találta ki hogy kocsi elé csatolt különálló rész lesz a balesetkori feláldozott rész és így a hátul bent ülők megússzák. ez volt az elmélet.

a jalopnik cikkét ajánlom: jalopnik.com/the-frankenstein-looking-sir-vival-is-part-of-the-reaso-1828757280

bioLarzen 2019.11.04. 00:16:34

@Ződ2000:
"Ilyenkor mindig elgondolkozom azon hogy mennyire tökösek voltak nagyapáink, és sajnos hogy mennyire nem sikerült ebből kihozni ugyanazt az előnyt mint tőlünk kicsit nyugatabbra..."

youtu.be/5Xg4Fr9SY04

gintonic.azigazi 2019.11.04. 00:50:04

@fareszjó: ez ma is igy van, ride-share program a neve, carpool. Van kulon sav is felfestve azoknak az autoknak a varosi higwayeken amikben 2-en vagy tobben ulnek, HOV Lane a neve, ( High-Occupancy Vehicle ) LA ben van 2+ es 3+ utasos sav is. A kep sanszos hogy nem Californiaban keszult mert a funyiros ember elott levo Dodge Dart -on a sticker nem is hasonlit a CA stickerre ( ket sorban van iras rajta ) meg San Joseban inkabb palmafak vannak nem lombhullato fak - ezeket a sorokat az onnan 30 milesra levo Fremontbol irom - szoval santit a kep, inkabb keleti part lesz az nem San Jose.

A bogarat az USAba 41 evig (!) hoztak, eloszor $1100 volt az ara a vegen $4000, 1989 ben felemeltek a city highwayeken a speed limitet 65MPH ra az kinyirta oket, nem birtak a californiai melegben a padlogazt, a vegsebesseguk hetven volt jo esetben. ( rendor buntet ha feltartod a forgalmat!) Kilencvenes evek elejen voltam egy autoszerelonel Mountain View ban azt mondta akkor fogad ujat motorgeneralra ha vegez egy masikkal, akkor minden szabad helyen nala bogar allt, volt vagy 20-30 darab szanaszet. $50 dollalert tudtal venni egy hasznaltat, persze nem felujitottat, kutyanak nem kellett. Sokat szetvagtak buggy car nak vagy tettek bele nagyobb motort a fiatalok - neha v8-ast is :D

fareszjó 2019.11.04. 10:23:44

@gintonic.azigazi: Köszi a plusz infót, mennyire vagy jó régi amerikai autók felismerésében?:)

gigabursch 2019.11.04. 11:01:02

Ez tényleg érdekes volt.
:-)

Oldalkocsis versenyző nem lennék.

ZON 2019.11.04. 11:11:46

A zseniális autós szakember és szakíró Surányi Endre épített hasonló törpeautót (belsőégésű motorral).

www.azauto.hu/media/2013/10/3torpem.jpg

Arra a szovjet kompra miként hajtottak fel a járművek ?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.11.04. 12:40:41

"A zseniális autós szakember és szakíró Surányi Endre épített hasonló törpeautót (belsőégésű motorral)."
Többet is. Ezen azóta is gondolkodom hogy hol a lába?
magyarjarmu.hu/wp-content/uploads/2018/08/suranyi1.jpg

"Arra a szovjet kompra miként hajtottak fel a járművek?"
gondolom seggel.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2019.11.04. 12:49:03

Végre autós post van és a blogmotor nem enged kommentelni, valami baja van a linkjeimmel...

...erre nem enged kommentelni!

Mi a csuda baja lehet ezzel?

"1939. Henry Ford és fia, Edsel ül egy korai Ford modellen"
Egészen pontosan az a legelső Ford automobil, a Quadricycle, amit 1896-ban készült.

"Amerikai kétéltű dzsip katonai tesztje Detroit közelében egy jeges tavon"
Bizony, ez tényleg dzsip a szó eredeti "GP" azaz General Purpose (Vehicle) jelentésében. Egész pontosan egy GPA, azaz General Purpose Amphibious. Úgy tudom, hogy ezt a verziót csak a Ford gyártotta. Itt van róla egy videó:
www.youtube.com/watch?v=i_9r9fJTVs4
Kinek nem kéne egy ilyen játszóautónak(csónaknak)? ;-)

@gintonic.azigazi: A falra másztam tőle, hogy nem tudom megmondani, hogy pontosan mi az az autó, de nem Dodge Dart. Nagyon hasonlít, ez tény, de nem stimmel, a lámpák osztottak voltak a Darton. Ezen az autón a C-oszlop mögött van egy "sirályszárny csökevény". Néztem, ismerős, de honnan? Aztán leesett! A Convoy! Törték őket a filmben, mint a ropit. Első generációs AMC Matador ez (1971-1973). Hogy melyik év pontosan, meg milyen felszereltség, azt passzolom.

Ha már így "beléd kötöttem", akkor nem végzek félmunkát! 8-) A régi, fekete alapon, sárga betűs rendszámon lehetett kétsoros az érvényességi matrica. Ez pont egy 1974-es tábla:
felix2.com/inventory/15/1512/1512315572.jpg
De én bizony meg nem mondom, hogy az egyáltalán kaliforniai tábla-e a fotón.

Szerintem simán lehet San José.
Elég sokat jártam oda és mindig úgy éreztem, hogy pont elég kopár része a Silicon Valleynek.

Amúgy a copyright infó szerint a kép készítésének időpontja 1974 március 15.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2019.11.04. 12:51:37

@Sam. Joe: Aha, megvan. A Google Maps-os linket nem engedte. (Eszem megáll, mi lehetett a baja?) Szóval találomra egy benzinkút címe San Joséból:
CAL GAS
95 S White Rd, San Jose, CA 95196
Akár a képen szereplő is lehetne.

1973-as AMC Matador fenék:
i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--K1YXKq1Z--/c_fill,f_auto,fl_progressive,g_center,h_675,pg_1,q_80,w_1200/1266557111806733348.jpg

fareszjó 2019.11.04. 14:33:44

@Sam. Joe: Én meg örültem, hogy eltaláltam a típusát, utána az otthoni gépemre lementett amerikai autós képeket megnézve én sem találtam ilyen hátsós Dart-ot. A Chrysler-t legalább tényleg az?:)

Gukker 2019.11.04. 14:36:48

Első kép: érdekes, hogy a briteknél még az oldalkocsis motorkerékpár is jobbkormányos. :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2019.11.04. 14:39:41

@fareszjó: Figyelj, azt sikerált, hogy MOPAR. 8-) Szóval "határeset, elfogadom"!

ZON 2019.11.04. 16:10:01

@Gukker: igen, ott is a motor van a felezővonal felé. De azt viszonylag kevesen tudják, hogy a szigetországban gyártott motorkerékpároknál - a kontinens gépeivel ellentétesen - jobb lábnál van a sebességváltó karja, és bal oldalt a fékpedál. Nem egyszerű fejben tartani, ha egy régi brit gépen motorozol...

datam 2019.11.04. 17:07:16

Nagyapám és dédnagyapám is motorversenyzők voltak, dédnagyapám pont a bristoli képpel egyidőben. Még sebességi rekordot is tartott a táti egyenesben. A Városligeti Nagydíjakon nem volt ritka a halálozás, egy hétvégén 5-15 ember halt meg. Igazi őrültek voltak.:)

morph on deer 2019.11.04. 17:12:55

@szeme közé, laposan!:
“ A korábbi japán kamikaze pilóta hogyan lett "korábbi"?”

Lehet, hogy véget ért a háború, mielőtt bevetésre került volna?

morph on deer 2019.11.04. 17:21:20

@JTom:
“ Többet is. Ezen azóta is gondolkodom hogy hol a lába?”
:)
Volt egyáltalán?
Viszont ha térdel valaki, akkor pont így néz ki.
Amúgy baromi ronda szegényke..!

Grgabácsi 2019.11.04. 17:29:13

@JTom: Egy ex-kollégám a Volvóját Volgának hívta :)
A ZISZ töréstesztjére kíváncsi lettem volna.

szeme közé, laposan! 2019.11.04. 18:07:46

@JTom: utoléréses balesetnél meg hát úgy jártak, gondolom... :)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.11.04. 18:49:18

Az első képen az elveszett egy pennyst keresi a bácsi?

Club Sandwich 2019.11.04. 22:16:48

@fairlane: Erdekes, nekem is eppen ugyanez jutott az eszembe errol a keprol... es ugye, ezek itt a parkoloban mind maganautok, ami errefele konkretan tiltott volt akkortajt...

Club Sandwich 2019.11.04. 22:17:35

@bioLarzen: de azert nem hagyja veszni a kikepzeset :)

Inner Circle 2019.11.04. 22:45:38

Ha már elkezdtük a benzinkutas képen az autók azonosítasát, egy Alfa Spider S2, ottani nevén (a Diploma előtt sikerét meglovagolva) 'Graduate' lóg a képbe. Legfeljebb négyéves, és a gazdájának öröm az ürömben, hogy négyhengerese a többi sorban állóhoz képest feleannyit fogyaszt :D
Surányi Endre maga is versenyzett oldalkocsival is. Volt egy utasa, aki csak részegen volt hajlandó versenyezni; ha Surányi őriztette a box kapuját, akkor a mentőautóval lógott ki piálni. Nem csoda; egyik versenyzőtársának a felesége volt az utasa és verseny közben zúzta szét a fejét.

bandika57 2019.11.05. 01:18:02

@a doktor ur: ... és nem osztogatják, hanem fosztogatják

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.11.05. 15:36:40

Nahát az a japán pont annyira volt kamikaze pilóta mint amennyire én is vagyok

Terézágyú 2019.11.07. 09:51:22

Ugye Magyari Béla is űrhajós - holott sosem járt az űrben...
Ő "kiképzett űrhajós" - Farkas Bertalan meg "gyakorló űrhajós".

Szóval a japán attól még lehetett kamikáze, hogy életben maradt...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.11.08. 18:10:41

Holy shit, micsoda király autóbu2i, autóratyi poszt!
A Totalcar is csak szalutálhatna ehhez.
Még sok ilyet.
Az a három ufó prototípus odab@$z rendesen, csak hüledezek.
A diznilendes parkoló méretén szintén.
Ekkora parkolók Európában a repterek hosszútávú lerakói sincsenek.
Ühnyje.
.
A kicsi bogárkákat reexportálták az Nszk-ba?
És ez megérte, meg szabályos volt?
Oké, hogy valszeg olcsóbb volt legyártani, na de hát a fél világon keresztülhajóztatni, mindenkinek hasznot fizetni...?
Nem tudom, vámok voltak e akkoriban már/még?
.
SzovjetNCAP törésteszt, be$z.rok,
Lehet, hogy mindenkinél korábban kezdték csinálni?

Mr. Rocketfinger 2019.11.21. 11:32:20

milyen érdekes, hogy 65 évvel ezelőtt a bolygó egyes vidékein az emberek már be tudtak állni két párhuzamos vonal közé a csatahajó méretű autóikkal. és így melléjük is elfértek. vajon hogy csinálták?