Napi érdekes - 280

2019. március 16. JTom

Kicsit borúsra sikerült a mai válogatás, de hát ezt dobta a gép... Azért örömmel nyújtom át nektek ismét, most a hosszú hétvége miatt egy nappal korábban a megszokottnál. Vagy csak nekem van vasárnap fílingem?

1910_korul_the_whipping_post_in_the_baltimore_city_jail.jpg

 1910 körül. Korbácsoló-pellengér a baltimore-i városi fegyintézetben, USA

1900_korul_banyalo_indul_a_munkahelyere.jpg

1915 körül. Bányaló indul a munkahelyére a francia St-Étienne szénbányájában. A felszínről ezzel a módszerrel engedték le a fejtéshez az igavonókat. Megérne egy külön bejegyzést a téma, mit gondoltok?

1903_group_of_prisoners_in_sakhalin_remote_prison_island.png

 1903. Egy csapat orosz elítélt a távoli Szahalin szigeten

1912_a_young_newsboy_asleep_on_a_set_of_stairs_with_his_papers_in_jersey_city_new_jersey.jpg

1912. Kimerült amerikai újságárus fiú alszik egy lépcsőházban, Jersey City, New Jersey, USA. Kapcsolódó korábbi cikkünk ITT

1917_the_survivors_of_clipperton_island_after_being_rescued.png

1917. A Clipperton-sziget túlélői a USS Yorktown fedélzetén

A sziget története valódi horrorsztori. A franciák által felfedezett kis atollt Mexikó követelte magának, majd meg is szerezte, ám az amerikaiak foglalták el a spanyol-amerikai háború idején, és rájöttek hogy foszfátban (guanó) gazdag az alig 9 négyzetkilométeres terület . A háború után visszaadták Mexikónak a jogokat, de egy bányát nyitottak a kormány engedélyével. Ekkor költöztek ide a bányászok családostul. 1914-re már több mint száz ember (férfiak, nők és gyerekek vegyesen) élt a szigeten. Kéthavonta érkezett egy utánpótlással megrakott hajó Acapulcóból, de a mexikói forradalom kitörése után egyszerűen megfeledkeztek róluk, és nem küldtek több hajót, a szigetlakók magukra maradtak.

1915-re a szigetlakók többsége egyszerűen éhen halt, a túlélők pedig megpróbáltak felkéredzkedni az amerikai haditengerészet éppen arra járó Lexington nevű hajójára, de a sziget mexikói katonai parancsnoka megtiltotta az evakuálást.

1917-ben a férfiak többsége meghalt - gyaníthatóan ekkortól kezdődött a kannibalizmus is - a legtöbben akkor, amikor általuk eszkábált tutajjal sikertelenül próbáltak eljutni a 750 kilométerre lévő szárazföldre. A sziget világítótornyának őre, Victoriano Álvarez maradt az egyedüli férfi a szigeten, 15 nő és gyerek társaságában. Álvarez azonnal királlyá nyilvánította magát és nemi erőszakkal, gyilkosságokkal teli ámokfutásba kezdett, mígnem a nők tőrbe csalták és megölték.

1917. július 18-án - nem sokkal Álvarez halála után - a túlélő négy nőt és hat gyereket fedélzetére vette a USS Yorktown amerikai ágyúnaszád, ők láthatók a fotón.

 

1934_depression_era_gangster_alvin_creepy_karpis_had_his_finger_prints_removed_to_help_evade_identification.jpg

1934. A gazdasági világválság időszakának egyik ismert gengsztere Alvin "Creepy" Karpis kezei, amikről egy alvilági sebész, Joseph Moran eltávolította a bőrredőket hogy ujjlenyomattal ne váljon azonosíthatóvá

Karpis a harmincas évek közepén másfél évig volt az Egyesült Államok legkeresettebb bűnözője, sok más mellett bankrablások és emberrablások voltak a rovásán. Elfogását Edgar Hoover FBI-főnök személyesen vezette. Karpis 26 évig ült az Alcatrazban, majd annak felszámolása után még hét évet a McNeil-szigeti fegyintézetben (összesen tehát 33 évet). 1969-ben kedvezménnyel szabadult, és ekkor kiutasították szülőhazájába, Kanadába. Ekkor vált zavaróvá ujjlenyomat-nélkülisége, mert az útlevelet enélkül csak hosszas huzavona után sikerült kiállítani. Egyébként semmi hasznát sem vette a műtétnek, mert arcról is felismerték a tanúk, továbbá az apró műtéti hegek ugyanolyan árulkodóak lettek volna a későbbiekben a daktiloszkópiai vizsgálatnál.

 

1938_cleaning_women_washing_a_crucifix_usa.jpg

1938. Templomi takarítónők egyszerűen slaggal mossák a feszületet, valahol az Egyesült Államokban

1940_a_finn_elnok_kyosti_kallio_eletenek_utolso_masodpercei.jpeg

1940. A finn elnök Kyösti Kallio életének utolsó másodpercei. A kép elkészülte után pár másodperccel az idős ember összeesett, és a helyszínen meghalt. Láthatóan már a mellkasát fogja és a fájdalomtól eltorzult az arca

Kallio - aki négyszer volt kormányfő - 1940 novemberében egészségi problémáira hivatkozva lemondott köztársasági elnöki posztjáról, és úgy tervezte, hogy visszavonul Nivalába a családi gazdaságot igazgatni. Hivatalos búcsúztatására 1940. december 19-én került sor Helsinkiben, a vasúti pályaudvaron (képen). A beteg Kallio a katonák díszsorfala mellett elhaladva rosszul lett, és a helyszínen meghalt. A legenda szerint Emil von Mannerheim marsall karjai között (a képen balra tőle), valójában azonban a magyar származású Aladar Paasonen ezredes kapta el az összeeső volt elnököt (mögötte, félig takarásban).

 

1944_us_marine_giving_an_interned_child_candy_tinian_mariana_islands.jpg

1944. Amerikai tengerészgyalogos cukorkát ad egy internált kisgyereknek a csendes-óceáni Mariana-szigeteken, Tinianban

1945_majus_dukw_amphibious_vehicles_in_the_canals_of_venice_italy_during_world_war_ii.jpg

1945. május. Amerikai DUKW kétéltű katonai járművek konvoja a velencei csatornában

1948_aisin_gioro_puyi_far_right_the_last_emporer_of_china_undergoing_reform_through_labor_in_a_socialist_reform_camp_in_china.jpg

1950. Pu Ji (jobbra), az utolsó kínai császár és a korábbi japán bábállam, Mandzsúria uralkodója egy kommunista átnevelő-munkatáborban

1950_political_rally_of_residents_and_builders_during_the_reconstruction_of_warsaw_s_old_town.jpg

1950. Politikai gyűlés a háború utáni újjáépítés alatt álló varsói óváros főterén

1953_a_pen-themed_automobile_built_to_advertise_bic_pens_during_the_tour_de_france.jpg

1953. A francia BIC gyár toll formájú reklámautója a Tour de France-on

1958_north_korean_president_kim_il-sung_visiting_vietnam.jpg

1958. Kim Ir Szen észak-koreai vezető (szürke öltönyben) Észak-Vietnamban tett látogatása során (utólag színezett felvétel)

1960_sebessegellenorzes_massachusettsben_usa_boston_state_police_car.jpg

1960. Sebesség-ellenőrzés Bostonban. Massachusetts állam, USA

1966_us_president_lyndon_johnson_s_bodyguard_rufus_youngblood_covered_with_paint_and_pointing_out_the_anti-vietnam_protesters_who_threw_it_melbourne_australia.jpg

1966. Lyndon Johnson amerikai elnök autóját és testőreit vörös és világoskék festékkel dobálták meg a vietnami háborút elleznő tüntetők melbourne-i (Ausztrália) látogatása során. A képen Rufus Youngblood elnöki testőr mutat fenyegetve az egyik dobálóra

1988_seconds_before_british_army_corporal_attacked_at_republican_funeralgun_in_hand_he_fired_before_he_attackedlater_found_executed_and_stripped_in_wasteland_soldier_passenger_was_also_executed_byira.png

1988. Egy északír temetésre véletlenül odakeveredő brit szakaszvezetőt (fegyverrel a kocsiban) támadja meg a dühös tömeg - amit figyelmeztető lövés követett. A kocsi mindkét utasát röviddel később meggyilkolják

1992_los_angeles_riots.jpg

1992. Égő környék a Los Angeles-i faji zavargások idején

 

...ja és a múlt hetit rekord kevesen láttátok, szóval ha kimaradt:

1885_miners_using_an_aerial_tram_to_descend_into_the_kimberly_diamond_mine_in_south_africa.jpg

Napi érdekes - 279

 

KATT IDE!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr10014690354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szeme közé, laposan! 2019.03.16. 15:33:49

Én megnéztem a múlt hetit is, csak szólok! :)

Santer 2019.03.16. 17:46:36

mindegyik hetit érdemes megnézni:)

hátramozdító 2019.03.16. 18:21:24

Nagyon köszönjük, elgondolkodtató volt. Azt nem tudom, hogy akarok-e többet tudni a bányalovak kínzásáról, ez a kép is sokkoló volt.

gigabursch 2019.03.16. 21:39:05

Ha a bàmylovakról akar valaki írni, akkor képek a Faller féle Jó Szerencsét! c. műben. Ha a tartalom, mögöttes számok, pontos módszerek részletesen kifejtve kellenek akkor javaslom az OMBKE Vivát Académia c. művét mindenkinek.

darlacko 2019.03.16. 22:42:31

@hátramozdító: ha ez neked sokkoló, akkor ne nagyon látogass el csirketelepre, disznóólok környékére, halszaporító medencékhez

Az emberek se jókedvükben dolgoztak abban a bányában.

A finn elnök esete bizonyítja, hogy magyarok tényleg mindenütt vannak.

Az északír temetésen intézkedő brit szakaszvezető házhoz ment a pofonért.

Az utolsó kínai császár munkatáborában elég laza élet folyt. Társasjáték, a háttérben talan pingpong.

A Clipperton-sziget sztorija elképesztő. Vajon készült már film belőle? Vagy ahhoz túl durva?

fairlane 2019.03.16. 23:09:00

@darlacko: a brit szakaszvezető nem önként ment oda, vezényelték.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.16. 23:46:02

@darlacko: "Az utolsó kínai császár munkatáborában elég laza élet folyt. Társasjáték, a háttérben talan pingpong."

nem, büntetőtábor, csak munkatábor. amolyan fizikai munka plusz ideológiai nevelés.

Willkommenskultur 2019.03.16. 23:51:06

Az irek olyanok, mint a kutyak.

Grabb 2019.03.16. 23:51:48

@hátramozdító: Egy képpel följebb emberek kínzására rendeltetett eszköz és helyiség látható.

csókolom a Miniszterelnök Úr kezit 2019.03.17. 00:05:19

@Grabb: ja persze, csak a ló nem bűnöző, mint a fenti képen

iovialis 2019.03.17. 00:08:20

Köszönjük a -most is nagyon érdekes- válogatást.
Nem szoktam hozzászólni, de a Clipperton-szigeti kép aláírása megugrotta az ingerküszöbömet. "Az Ég szerelmére", ahogy mondani szokás, legalább írásban ne jelenjen meg a *kéretőzni* szószörny! Ha lenne ilyen szó, akkor "kéretőDzni"-nek írnánk, de nincsen. Van helyette a "kéredzkedni" kifejezés, amit ha visszabontunk, kiderül, hogy pontosan fejezi ki, amit jelentenie kell. A *kéretődzik* ezzel szemben nagyjából azt jelentené (ha elemeznénk mégis), hogy "ismétlődően/huzamosabban hagyja magát önmaga által felkért másoktól kéretni", ami hülyébben hangzik annál, hogysem bármi tényleges létjogosultsága legyen.
Ettől függetlenül csak így tovább, maradok hűséges látogatójuk.
Üdv!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.03.17. 00:20:15

@darlacko: Ja, goznak, meg pingpongoznak, közben szép kommunista szövegeket hallgatnak. Szép az élet ott, no. ;)

Vajon a Kim Ir Szent kiszínező mester honnan tudta, hogy milyen színű öltönyről van szó? Lehet, hogy drapp, vagy világoskék.

vargacsabi · https://photovargacsabi.hu/ 2019.03.17. 01:11:55

a "fílingem" szó is már bántotta a szemem, de a "felkéretőzni" , na azt ne :))

darlacko 2019.03.17. 02:24:42

@fairlane: megszállók erőszakszervezetének tagjai voltak
Olvasd el a teljes történetet wikipedián, szerintem házhoz mentek a pofonért.

@Willkommenskultur: Rasszista szövegeddel itt ne mérgezd a levegőt! Az íreket kutyáknál is rosszabbul, rabszolgaként kezelték a britek, de visszaharaptak. Az egyik legsikeresebb, gyarmati elnyomók elleni harc volt az íreké. Az egykor koldusszegény sziget ma messze Magyarország előtt van minden tekintetben. Pedig több áldotatot követelt az éhínség és a brit elnyomás, mint Magyarországon a Habsburg uralom.

hidegsegg 2019.03.17. 05:20:28

@fairlane: Konkrétan a temetés útvonalába tévedésből kerültek annak ellenére, hogy parancs szerint kerülniük kellett volna a területet. Egyikük éppen Belfastot mutogatta az egy hete Németországból odavezényelt társának, amikor rossz helyre keveredtek a lehető legrosszabkor.

hidegsegg 2019.03.17. 05:26:03

Dícséretes, hogy a magyar internetet, a film és ismeretterjesztő csatorna szinkront maga alá gyűrő téves tizedes fordítás helyett itt a corporal valós jelentését, a szakaszvezetőt használjátok. Végre valaki. 100-ból 1.

ratrider02 2019.03.17. 06:30:01

Csak nekem tűnt fel, hogy a szahalini srácok hülyébbek voltak mint az országos átlag? Ott a kulcs a rácson lévő lakatban....
De ők inkább pózoltak egy fotó erejéig :) :)

Célkereszt 2019.03.17. 06:48:00

Az utolsó kínai császár nem azért került munkatáborba, mert ő volt a császár, hanem azért, mert a világháború idején egy japán bábállam uralkodója volt.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.17. 09:41:53

@iovialis: @vargacsabi: kösz, javítva.

@Fotósképző: van eredeti színes kép a látogatás további részéről, ott is szürke. de mint már elmondtam nem az a lényeg hogy halálpontosan tudjuk-e milyen volt az eredeti szín. a jó közelítés elég hogy a ff világból a színes világba helyezzük a kompozíciót így érve el más, sokszor lenyűgözőbb hatást. tudom ez megosztó dolog, de sokunknak tetszik. persze most ne beszéljünk a borzalmas, giccses színezésekről, mert az csak annyira hasonlít hozzá, mint a trashmetal a komolyzenéhez (bocs, ha valakinek a trash is teszik, csak a példa kedvéért hoztam fel)

@darlacko: itt ne te mondd meg ki "mérgezze a levegőt" lécci. kizárólag a kommentszabályok betartása a kötelező, azon felül mindenki azt gondolt/ír amit akar, még ha ez nem is tetszik vagy nem is igaz. akivel lehet vitázni azzal nyugodtan állj le és győzd meg az igazadról. köszi.

@ratrider02: onnét hová lehetett megszökni? akár a holdon is lehettek volna. :D de érdekes az észrevétel tagadhatatlanul.

@Célkereszt: azért gondolom az sem segített, bár azért már leülte büntetését, előbb a Szovjetunióban, majd Kínában

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.17. 09:48:18

@ratrider02: amúgy jobban megnézve nincs a lakatban a kulcs. amit annak véltünk az a kulcslyuk-takarófedél kissé elfordulva jobbra

Grabb 2019.03.17. 10:27:31

@csókolom a Miniszterelnök Úr kezit: Valóban, a ló nem bűnöző, de legfőképpen nem ember. Öncélú kínzása nem is elfogadható, csakhogy a képen nem ez látható. A ló haszonállat, amit itt nem kínoznak, hanem a rendelkezésre álló (nyilván a kornak megfelelően kezdetleges) lehetőségek mellett megpróbálnak eljuttatni arra a helyre, ahol hasznot hajt. Szomorú, hogy ez előbb tűnik föl, mint egy embernek a másik képen látható, (nézőközönség jelenlétével súlyosbított) megalázása és kínzása, ami még akkor is embertelen és elfogadhatatlan, ha valódi, mai értelemben vett bűnözőről van szó, ami nyilván ennyi idő távlatából nem is lehet egyértelmű.

David Bowman 2019.03.17. 10:40:12

@hátramozdító: A bányaemberek se jártak sokkal jobban.

bioLarzen 2019.03.17. 10:41:33

@Fotósképző: Nem feltétlenül volt ott cél szerintem a teljes pontosság.

David Bowman 2019.03.17. 10:42:51

@darlacko: Viszont nem egyedülálló. Több ilyen sztori is van a világtörténelemben. És még mennyi, amit nem írtak meg, mert nem is tud róla senki.

David Bowman 2019.03.17. 10:47:14

@Fotósképző: Talán a a NatGeo módszerrel készült a kép. Ott megszámozták a képen látható dolgokat, és számozott szinskála szerint szinezték.
Mondjuk nem tudom, pontosan hogy csinálták, mert ahoz a helyszinen elő kellett volna hívni a képet. Vagy volt velük egy rajzoló is.

bioLarzen 2019.03.17. 10:47:32

@vargacsabi: Érdekes, a kisbetűs mondatkezdés és a vessző előtti szóköz a jelek szerint nem bántja a szemed :P

dr. mesterséges színezék 2019.03.17. 11:01:59

@darlacko: "Az utolsó kínai császár munkatáborában elég laza élet folyt. Társasjáték, a háttérben talan pingpong."

A táborokról készült hivatalos fényképek már csak ilyen partilampionos darabok szoktak lenni,

dr. mesterséges színezék 2019.03.17. 11:05:35

@Willkommenskultur: Ami nekünk Trianon, az az íreknek az angol fösvénység és ostobaság miatt bő 1 millió éhen halt és 2 millió kivándorolt (kimenekült) éhező ír.
Ezt történelmi távlatokban is nehéz feldolgozni, főleg úgy, ha megbánás helyett további arcoskodás követi.

David Bowman 2019.03.17. 11:06:25

@ratrider02:

így köszöntötték egy barátom apját Vorhutában: Elvtársak! Mint látják, itt nincsenek kerítések...
300 kilóméteres körzetben nem volt semmi.

dr. mesterséges színezék 2019.03.17. 11:08:29

@Célkereszt: "Az utolsó kínai császár nem azért került munkatáborba, mert ő volt a császár, hanem"

... hanem mert nem volt rajta sapka. Bezzeg, ha lett volna...

¿Qué tapas hay? 2019.03.17. 12:54:48

@hidegsegg: Ez így egy kissé pontatlan sarkítás. A "corporal" tizedesnek való fordítása még a k. u. k. időkből származik, mikoris a német "Korporal" rendfokozat magyar egyenértékű megnevezése a "tizedes" volt. Az, hogy az angol "corporal" az őrvezető (OR-2) és őrmester (OR-5) közé eső rendfokozatok között melyiknek fordítandó, az az ország, a haderőnem és a történelmi korszak függvénye. Itt a posztban ez most jól sikerült, és ez mindenképp elismerésre méltó.

Fredddy 2019.03.17. 12:56:22

@dr. mesterséges színezék: Pu Jivel direkt nem bántak olyan durván, be akarták mutatni, hogy egy császárt is át lehet nevelni egyszerű kommunista emberré. Ami végül sikerült is: ,,Pu Ji vagyok, kertész".

gigabursch 2019.03.17. 14:04:38

@¿Qué tapas hay?:
S ebbe a káplár hogy igazodik?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.17. 14:08:06

@gigabursch: a tájnyelvi német 'kapral' szó származéka, ugyancsak tizedest jelent

darlacko 2019.03.17. 15:36:53

@JTom: az írek talán a rasszizmustól egyik leginkább szenvedő európai nép voltak történelmük során, nem gondolom, hogy kutyázni kellene őket, de ha szerinted ez belefér...
Emberek, teljes népek kutyának titulálásával szemben milyen érveket lehet felhozni?
Ha a zsidókat patkányozzák, a négereket majmozzák, az ellen se lehet érvekkel harcolni. Annyit lehet mondani, hogy ez rasszizmus, természetesen nem kutyák az írek. De ezt a rasszista is tudja, tehát érvekkel nem lehet meggyőzni, hisz a tényekkel tisztában van, csak hát rasszista.

Beírok egy hasonlót, várom az ellenérveket: a pirézek moslékzabálók, genetikailag alattvalók, olyanok, mint a galandférgek, csak haszontalanabbak...
Ez ellen milyen érv működik?

Persze nem én döntöm el, hogy ki rontja itt a levegőt, jöjjenek csak a teljes népeket állatokhoz hasonlítók, itt belefér ;-)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.17. 15:55:28

@darlacko: itt két szabály van:
1. tilos a magyar aktuálpolitika
2. tilos a kommentelők becsmérlése

csak zárójelben: és amit a hatályos magyar jogszabályok tiltanak az is persze.

aki ezeket betartja azt ír amit akar. nekem sem tetszik persze az ilyen kirohanás, de nem szarok a saját számba, ezeket a kommentszabályokat én hoztam és nem állítok fel kettős mércét.

ellenszer:
- nem kell reagálnod rá, senki sem kényszerít, úgyis az eszéhez mérjük az ilyeneket írókat, lehetőleg ne alacsonyodj le a szintjére

- tiltsd le a neked nem tetsző kommentelőket, ott van rá a szűrőgomb.

- ha mindenáron válaszolnál akkor ahogyan tetted is hozz érveket az igazadra. a többi kommentelő aki olvassa, vélhetően úgyis levonja a konzekvenciát hogy melyikőtök az értelmes és melyikőtök a futóbolond.

ne rugózz ennyit ezen és ne moralizálj azon hogy itt ez, meg az belefér. még egyszer mondom: ITT AZ FÉR BELE AMIT A KOMMENTSZABÁLYOK ENGEDNEK.
az a kettő ami van.
ámen.

hidegsegg 2019.03.17. 16:10:49

@¿Qué tapas hay?: Valóban létezhet olyan szituáció, amikor az adott kornak, nemzet hadseregének, haderőnemének megfelelően lehet a korporaal tizedesnek fordítható. Csak nem a magyar káplár legendája miatt. Az, hogy a káplár szó létezett a magyarban a XX. századot megelőző korok hadseregeinek hadszervezési gyakorlatában, semmilyen relevanciával nem bír a XX. és XXI.század hadseregeinek rendfokozati megnevezéseinek tekintetében. Értem én, hogy nekünk nagyon látványos, hogy jé, a káplár meg a c(k)orporal mennyire hasonlít egymásra, csak teljességgel félrevezető anakronizmus. Kb. akkora hülyeség, mintha azért tartanánk Napoleont ostobának, mert nem tudta bedugni a gyertyát a konnektorba. A mai tévedések sora onnan ered, hogy annak idején az Országh nagyszótár első kiadásába is a "káplár" anomália miatt már eleve tévesen került be a corporal=tizedes szócikk, amit azóta sem javítottak, sőt az összes online meg egyéb kiadás ide vezeti vissza, innen emeli át a szócikket. A hozzánemértő bölcsészhölgyeknek természetesen a fordítás művelete során föl sem tűnik, hogy hamis értelmezést alkalmaznak, viszont a szótár ugye biblia, tehát biztosan igaza van. Hát egy nagy méretest. Aztán a fogalmatlanok okoskodnak. Nem, a neten talált táblázatok jó része sem érvényes, viszont amatőr fércmunka. Nem, a Wikipédia sem használható hiteles forrásként, komoly forráskritika nélkül. Tehát, ha egy huszadik századi, a brit hadsereg kötelékébe tartozó katona rendfokozatát fordítjuk, akkor nem egy XIX. században létező k.u.k. magyarosított germán rendfokozat archaikus használatát feleltetjük meg, hanem a XX. századi brit rendfokozati rendszer szerint magyarítunk. Ugyanez vonatkozik a US Army rendfokozataira is. A gyakorlatban 99%-ban valamilyen modern angolszász szövegösszefüggésben fordítják a Corporalt tizedesnek, ezért tartom rendkívül félrevezetőnek a Corporal káplárra való visszavezetésének alkalmazását a mai ferdítői munkában. Mind a brit, mind az amerikai szárazföldi erőknél a szakaszvezető teljesen pontosan meghatározott OR-4! Nem 5, nem 3, nem k.u.k., nem francia, nem belga. És mind a brit, mind az amerikai hadseregben a megnevezés Corporal. (Az amcsiknál lehet Specialist is, de annak fordítása [ha rendfokozat!] sem specialista, hanem szakaszvezető). A tizedes brit megfelelője a Lance Corporal, az amerikaiaknál Private First Class (PFC). OR-3. Köszönöm a megjegyzésed, amelyben a sarkítást túlzó jelzőnek tartom, bár tartalmilag egyetértek veled. Remélem sikerült azt is megvilágítanom, hogy milyen torz helyzet miatt gondolom viszont visszahúzónak, hogy ha továbbra is a corporal=tizedes fordítás körül mismásolunk, amikor az esetek 99%-ban pontosan erre hivatkozva írnak hülyeségeket. Arányok. Tegyük helyre a dolgokat.

hidegsegg 2019.03.17. 16:43:29

@JTom: "a tájnyelvi német 'kapral' szó származéka, ugyancsak tizedest jelent"
Ami a médiában, neten burjánzó, 99%-ban XX.-XXI. századi angolszász tematikájú vagy eredetű anyagok szempontjából irreleváns.
Pont azért dícsértem meg a posztot, mert bár nem tudom, hogy milyen meggondolásból, de XX. századi brit szárazföldi erők tagjait XX. századi brit szárazföldi erők rendfokozatával fordít, helyesen.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.17. 17:47:08

@hidegsegg: pedig nem értek hozzá. így mindig örülök ha valaki jön és megmondja azt amihez ért, vagy a szakterülete, stb. jár a köszönet érte.
annyi fotót mutatok és nem lehet mindenhez érteni a dél-afrikai szegregációtól a kazah építészetig, szóval annyiszor elmondtam már de megint idekívánkozik hogy én tanulok itt a legtöbbet, nem az olvasók :D

hidegsegg 2019.03.17. 18:21:43

@JTom: Remélem nem voltam bántó. Sajnos ez a corporal=tizedes téma öngerjesztő és exponenciálisan terjed, mert maga a kiindulópont téves, de az ORSZÁGH NAGYSZÓTÁRban is így van és hát ott a káplár szavunk, tök logikus!
Igazából az háborít fel, amikor valaki pénzért fordít hülyeségeket. Az ilyen blogokon jogunk van tévedni, de jogunk van tévedéseket korrigálni is.

gigabursch 2019.03.17. 18:28:12

Ezt a káplár felvilágosítást köszönöm többeteknek!

butyko 2019.03.17. 21:29:30

A francia BiC irószer gyártó cég is magyar vállakon kapaszkodott felfelé: " During the war Bich had seen a ballpoint pen manufactured in Argentina by László Bíró. Between 1949 and 1950 the Bic Cristal was designed by the Décolletage Plastique design team at Société PPA.[Bich invested in Swiss technology capable of shaping metal down to 0.01 millimetres (0.00039 in), which could produce a stainless steel one-millimetre (0.039 in) sphere which allowed ink to flow freely. Bich developed a viscosity of ink which neither leaked nor clogged and, under a ballpoint pen patent licensed from Bíró, launched the Cristal in December 1950. "

¿Qué tapas hay? 2019.03.17. 22:02:10

@hidegsegg: Tegyük. Többször elolvasva hozzászólásodat, a kanyargós gondolatmenet értelmezését követően alapvetően két pontban tudnám a konklúziót mindebből levonni:

1) A XX. és XXI. századi angolnyelvű (brit, amerikai, kanadai ausztrál stb.) rendfokozati megnevezéseket a XX. és XXI. századi egyenértékű megfeleltetés szerint kell fordítani.
2) A félrefordításokban (nevezetesen a "corporal" rendfokozat "tizedes"-kénti fordításában Országh László (és az ő szótára(i) a bűnös(ek)).

Lássuk sorjában.
ad 1) Induljunk ki abból, hogy a huszadik század 1901-től 2000-ig tartott. A STANAG 2116 első kiadása - tudomásom szerint - 1964-ben jelent meg. Valahogy azt megelőzően is össze kellett tudni hasonlítani e különféle rendfokozati megnevezéseket. Lássuk például az inkriminált 'corporal' esetét. Az Egyesült Államok hadserege legénységi állományának máig használatos osztályba sorolását az 1916-os nemzetvédelmi törvény 1920. évi módosítása (Kahn-törvény, PL 242, 41 Stat 759) vezette be. A legénységi állományt hét illetményfokozatba sorolták, fentről lefelé I-VII-ig számozva. Az V. illetményfokozathoz rendelték a "corporal' rendfokozatot (a közkatonák a VII. fokozatba kerültek). Az első jelentős változás 1942-ben volt, de ez most nekünk irreleváns. 1948-ban újból átalakították a legs. rendfokozatok rendjét, a hét illetménykategória megmaradt, de a corporal rendfokozatot a IV. illetményfokozathoz rendszeresítették. (Dept. of the Army Circular No. 202, 1948.07.07.) A következő jelentős változás 1955-ben következett be, amikoris bevezették a lentről felfelé haladó illetményfokozati számozást, illetve kismértékben változott a rendfokozatok megnevezése. (Army Regulation 615-15, 1954.07.02) Tulajdonképpen ez a rendszer tekinthető a jelenlegi NATO rendfokozati rend alapjának. 1958-ban a legs illetményfokozatokat kiegészítették az E-8 és E-9 fokozatokkal (ismét módosítva egy kicsit a megnevezéseket) és máig ez a rendszer működik. Összefoglalva:

illetményfok. | rendfokozat 1920 | 1948 | 1955 | 1958

I. | Master Sgt/First Sgt ->| Master Sgt->| E7 Master Sergeant ->| E7 Sgt First Class
II. | Technical Sgt -> | Sgt First Class ->| E6 Sgt First Class ->| E6 Staff Sgt
III. | Staff Sergeant ->| Sergeant ->| E5 Sergeant ->| E5 Sergeant
IV. | Sergeant ->| Corporal ->| E4 Corporal ->| E4 Corporal
V. | Corporal ->| Private First Class ->| E3 Private First Class ->| E3 Private First Class
VI. | Private First Class ->| Private ->| E2 Private-E2 ->| E2 Private-E2
VII. | Private ->| Recruit -> | E1 Private-E1 -> | E1 Private-E1

Nomost, mivel a magyar rendfokozatok az OR-1 OR-6 között az elmúlt száznegyven évben, az OR-7 az elmúlt száz évben nem változott; az egyes rendfokozatok viszonya (az OR-7 kivételével) a teljes XX. században azonos, úgy kíváncsi lennék, hogy a fenti amerikai táblázatra vonatkozóan egységes fordítási szabály (a STANAG 2116 korszakos megfeleltetése kivételével) hogyan lenne kialakítható úgy, hogy az 1920-1948 időszakra vonatkozóan az OR-3-nak megfelelő corporal ne tizedesnek legyen fordítva.

A brit esetben a STANAG-idők nem kérdésesek fordítás szempontjából, az érdekesség csak annyi, hogy a brit hadseregben jelenleg NINCS őrvezetői rendfokozat, mert a közkatonák OR-1 és OR-2 besorolást is kaphatnak. Viszont a NATO szabványosítás előtti időkkel kapcsolatosan ismét kíváncsi lennék, hogy a közkatona fölötti második rendfokozatot jelentő corporalt minek is fordítsuk?

ad 2) Az első Országh-szótár 1948-ban jelent meg a Franklin társulatnál. Kérdés, hogy a fent leírtak alapján miért is kellett volna Országhnak a corporalt szakaszvezetőként felvenni a szótárba? Azzal persze egyetértek, hogy a későbbiekben akár a szó többes jelentését megadhatták volna.

hidegsegg 2019.03.17. 23:34:25

Az 1920 utáni corporalt is szakaszvezetőnek kell fordítani. A reformok kizárólag a legénységi állomány széthúzására, a különböző tapasztalati, képzettségi szintek jobb elosztására szolgáltak. Az őrvezetői szint megléte, nem léte, ilyen olyan elnevezése itt a kulcs, nem a szakaszvezetőt hívták időnként tizedesnek, vagy fordítva. Nem a tizedesi rendfokozatot nyomták előre szakaszvezetővé, hanem a private fokozatot osztották tovább. Jól látható, ha találsz korabeli rendfokozati jelzéseket, hogy az enlisted megosztásában, osztályba sorolástól függetlenül a tizedes mindig egystráfos, a szakaszvezető mindig kétstráfos insigniát visel. Fordítva ülsz a lovon, ha azt hiszed, hogy egy legénységi állomány szervezeti reformja során az egyes rendfokozati elnevezéseket tologatták más más rendfokozati jelzésekre.
A tizedesi fogalomkör letakarására az első világháború idején még használták a PFC mellett a Lance Corporal rendfokozati megnevezést is az amerikaiak, ami aztán náluk 1920 után kikerült a használatból, a briteknél viszont végig megmaradt.
Egyébként a korabeli hadszervezési logika is ezt támasztja alá, hiszen a tizedes (PFC, Lance Corporal) a legénységi állomány "belépő szintjének" promócióját szolgálta tömegesen, nem pedig az altiszti állományba való belépés előszobáját jelentette, mint a kiemelkedő rajparancsnoki teljesítményt nyújtó szakaszvezetők esetében.
Az általad bemásolt törvényi részletek, táblázat a Corporal szó fordítását nem befolyásolja, mert ha törvényalkotó logikáját érted, akkor világos, hogy esze ágában nem lehetett egy azonos rendfokozati jelzést más rendfokozati elnevezéssel illetni. Ilyen nincs. Olyan van, hogy új insigniával új elnevezést vezet be, de itt nem erről beszélünk.
Az egyébként világos és logikus levezetésemből egyértelműen kiderül, hogy a fő problámám az, hogy azokban a filmekben, dokumentumfilmekben, írásokban, netes közlésekben ahol egyértelműen, minden kétséget kizáróan szakaszvezető lenne a helyes fordítás, ott is tizedest fordítanak. És nem azért, mert alapos megfontolás után úgy döntöttek, hogy az a helyes, hanem azért, mert fogalmuk sincs, ezért megnézik a szótárt, mi a csuda az a corporal és ugyan továbbra is fogalmatlanok, de beírják, amit ott találnak. Ha egyébként -mint ahogy nem - a két világháború között tizedesnek kellene mondani a szakaszvezetőt, akkor is több mint 70 éve téves információt tartalmaz Laci bácsi szótára, amit azóta sem pontosítottak. Ez azt támasztja alá, amit sejtek, hogy a corporal szó magyar jelentése nem szakszerű vizsgálat után került bejegyzésre, hanem a magyarban elterjedt káplár értelmezése vezette téves megfeleltetésre a szócikk felelősét. Ez történik laikus magyar véleményformálók esetében is, mert nem tudnak a káplár-tizedes megfeleltetéstől elszakadni, miközben fogalmuk sincs, hogy két különböző katonai kultúra két nagyon eltérő hadsereg szervezési logikát tud teremteni.

hidegsegg 2019.03.17. 23:35:18

@¿Qué tapas hay?: Elnézést, nem jelöltelek be.

fareszjó 2019.03.18. 09:11:38

A lépcsőkön elalvó sráccal nagyon eggyüttérzek, mert én is dolgoztam ilyen munkakörben. Előfizetett újságokat terjesztettem, aminek legkésőbb 6-7 magasságában a postaládákban kellett lenniük. Általában a legelső éjszakai busszal mentem be a munkahelyre, ott kellett előkészíteni az újságokat, amiket utána postásbicajjal vittünk ki a megadott területre. Én a Keletitől majdnem az Andrássy útig tartó részt nyertem meg, néha nem éreztem magam teljes biztonságban. Mivel a cégnek ez nem hozott sok pénzt, mellette szórólapokat,reklámújságokat is kaptunk, ami rendesen megnővelte a munkaidőt. Volt olyan kollégám, aki nem is járt nagyon haza, volt egy felfújható matraca, és inkább azon aludt az irodában....én is mindig álmosnak éreztem magamat, a bioritmusomnak nem tett jót ez az egész.

ZON 2019.03.18. 10:44:04

Jól látom, hogy a vietnámi kísérőmotorok 250-es Csepelek ?

gyéef 2019.03.18. 10:48:35

@darlacko: Azért láthatóan nem valami kalóriadús diétán voltak abban az átnevelő táborban.

Rollende Landstrasse 2019.03.18. 11:31:16

@ZON: Én sem akartam hinni a szememnek, de alaposan megnézve lehet Csepel 250. Ebből létezett ikerdugattyús, bár az nagyon ritka, a képen a kipufogókönyökök helyzete az egyhengeres, egydugattyús kivitelre utal. További azonosságok még a lámpa és lámpatartó konzol, a kormánycsapágy-szorító, jobboldali fékdob, halfarkú hangtompító, sárvédő formája (bár ez utóbbi szinte minden akkori 250-es motoron egyforma volt). Szóval amíg nem érkezik ellenkező vélemény, addig Csepel 250.

Division 2019.03.18. 13:16:15

@Rollende Landstrasse: Vietnámmal jó barátságban voltunk, küldtünk nekik vasúti kocsikat is: vasutikocsi.hu/szemely/vietnami_Bah.jpg

pitcairn2 2019.03.18. 17:21:20

@Grabb:

@JTom:

1910-ben 100000 lakosra 70 "börtönlakó" jutott az USÁ-ban ma cirka 700...

The mass incarceration era in historical context
media.boingboing.net/wp-content/uploads/2015/10/thumb82.jpg

ez az ami valóban durva...

fajlagosan ma több "afroamerikai" van börtönben az USÁ-ban mint 1910-ben...

sokkal több...

elvégre a "war on drugs" című különszám kapcsán leginkább őket kapcsolják le

pitcairn2 2019.03.18. 17:22:35

@darlacko:

a munkatárbor kapcsán valószínűleg propagandafotóról van szó

pitcairn2 2019.03.18. 17:34:45

@ratrider02:

mentek oda kiműveltebb száműzöttek is pl. Bronisław Piłsudski, a híres Piłsudski tábornok bátyja (aki kb. atyaúristen volt Lengyelországban 1918 és 1935 között)

Bronisław Piłsudski egy bizonyos Aleksandr Ulyanovval - a későbbi Lenin bátyjával - együtt tört a cár életére...

Bronisław - Ulyanovval szemben - megbánta a tettét, majd kegyelmet kért és ezt meg is kapta

Bronisław-ot Szahalinra száműzték ahol az ajnu kultúra tanulmányozásába fektette a fölös energiáit és ehhez egy idő után állami támogatást kapott!!

a cár ellen összeesküvést szövő vanabi merénylő nemcsak hogy teljesen szabadon grasszált a szahalini vadonban, hanem még állami támogatást is kapott a kutatásaihoz!!!

majd megházasodott, egy ajnu lányt vett el

pitcairn2 2019.03.18. 17:40:51

@ratrider02:

igen tanulságos történet ez a cári "elnyomásról"...

Bronisław Piłsudski
en.wikipedia.org/wiki/Bronis%C5%82aw_Pi%C5%82sudski

különösképp a folytatással összevetve...

de facto akadémiai ösztöndíjjal jutalmazták a cár elleni merényletkísérletet...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.18. 17:51:35

@pitcairn2: ezzel természetesen tisztában vagyok, egyszer már linkeltem is egy remek grafikont pont erről. nem is értem miért nekem...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.03.18. 18:11:20

@pitcairn2: "de facto akadémiai ösztöndíjjal jutalmazták a cár elleni merényletkísérletet..."

azért ez kicsit csúsztatás. nem azt díjazták hanem egy egyéb dolgot, a fura csak az hogy ugyanaz az ember csinálta mindkettőt.
aztán mi van ha esetleg egy okos aki elbírálta a kérelmet nem is hallott róla és úgy adományozták az ösztöndíjat? ez egy nagy ország, "ez-az" megtörténhet ;)

Generic Jingle 2019.03.18. 18:55:24

Az északír kép alatti szöveget nem lehetne végre javítani?

temetésen intézkedő brit szakaszvezetőt = nem intézkedett;

miután figyelmeztetőleg a levegőbe lőtt megtámadja a tömeg = lövés előtt támadták meg ("An angry crowd surrounded the car, smashed the windows and attempted to drag the soldiers out. Wood produced a Browning Hi-Power 9mm handgun, which each of the soldiers were armed with. Wood climbed partly out of a window and fired a shot in the air, which briefly scattered the crowd.");

napokkal később = nem napokkal később, hanem szinte azonnal ("Soldiers and police arrived on the scene three minutes after the corporals had been shot")

találják meg = nem kellett megtalálni, mivel a levegőből helikopterről végignézték az egészet a brit haderő ("The whole incident was filmed by a British Army helicopter hovering overhead")

darlacko 2019.03.19. 11:21:45

@gyéef: Akkoriban úgy általában a kínaiak nem voltak túltápláltak, volt pár millió áldozata a táboron kívül is egy-egy éhínségnek, árvíznek, párt vezetéséből indult modernizációs vagy reakciósok elleni hisztériának.
Ez is megváltozott mára, a kínaiak zabálnak, mintha nem lenne holnap és csúnyán elhíznak már gyerekkorukban.

pitcairn2 2019.03.19. 17:09:27

@JTom:

inkább "sarkítás":) a wikipedia szócikk orosz változatára átugorva (fantasztikusan jól működik az orosz-angol guglifordító, érdemes kipróbálni!!!) még szürreálisabbá válik a történet, pl. az egyik összeesküvő társa szintén etnográfiai kutatásokkal múlatta az időt Szahalinon...

en.wikipedia.org/wiki/Lev_Sternberg

1898-ban pedig már Vlagyivosztokba helyezték muzeológusnak, 1903-ban ezüstdíjat kapott az Orosz Földrajzi Társaságtól, illetve anyagi támogatást a Hokkaidon (Japánban) folytatott kutatásaihoz, 1902 és 1905 között az Orosz Tudományos Akadémia támogatta a szahalini etnográfiai munkásságát

ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B8%D0%BB%D1%81%D1%83%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9,_%D0%91%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2_%D0%9E%D1%81%D0%B8%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87

a börtön és a kényszermunka kapcsán érdemes szem előtt tartani azt, hogy ebben az időszakban a nemeseknek és a gazdag embereknek külön rendszerük volt, azaz nem pakolták őket a "pórnép" közé és még a börtön falai között is egész jól élhettek (pl. külön cellájuk volt, éteremből rendelhettek ételeket, italokat meg hasonlók)

ez a kényszermunkára is vonatkozott, amely általában inkább internálásra emlékeztetett, kijelölt kényszerlakhellyel, kényszermunkahellyel, de egyébként szabadon (pl. estére a kényszermunkások hazamentek a saját házukba, ami gazdagabb elítéltek eseték kifejezetten csinos is lehetett, a családtagjaik is csatlakozhattak hozzájuk)

pitcairn2 2019.03.19. 17:16:28

@JTom:

a fegyenctárs pedig a szahalini évek után remek állami állásokat kapott Szentpéterváron (az Etnográfiai Múzeumban és az Állami Földrajzi Intézetben)

ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A8%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B3,_%D0%9B%D0%B5%D0%B2_%D0%AF%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87

(az orosz angol guglifordító fantasztikusan jól működik)

tigris90 2019.03.22. 14:14:53

@JTom: Ez most komoly? De a rasszizmus mehet, az nem sért semmilyen szabályt??? :O

OvisAries 2019.03.25. 18:29:58

@JTom:
'' itt két szabály van:
1. tilos a magyar aktuálpolitika
2. tilos a kommentelők becsmérlése

csak zárójelben: és amit a hatályos magyar jogszabályok tiltanak az is persze.

aki ezeket betartja azt ír amit akar. nekem sem tetszik persze az ilyen kirohanás, de nem szarok a saját számba, ezeket a kommentszabályokat én hoztam és nem állítok fel kettős mércét.''

Az az igazsag, hogy ritkan kommentelek itt, viszont felig ir vagyok, tehat az ''irek olyanok mint a kutyak'' komment konkretan sert engem is, illetve az ireket.

Tehat konkretan a sajat magad altal hozott szabaly alapjan torolheted nyugodtan a kommentet. :)
süti beállítások módosítása