Azok a régi telek...

2019. január 25. - JTom

"Azok voltak ám a telek!" Ki ne hallotta volna már ezt a frázist idősebbektől? Hogy régen valóban nagyobb telek voltak-e, azt nem tudom megítélni, bár gyerekkoromból több olyan télre is emlékszem amikor combig érő hóban mentünk reggel iskolába, vagy hogy éppen csak gyalogosoknak ásott csapáson lehetett az utca közepén közlekedni méteres hófalak között. Hogy hiányolnám mindezt azt nem mondom, de ma - mondjuk nosztalgiából -  az MTI fotósainak jóvoltából régi magyar telekről láthattok felvételeket, nem is akármennyit, hanem mindjárt három tucatot!

f_ze19540208001.jpg

1954. február 8. Budapest télen. Fények a téli éjszakában. Magyar Fotó: Seidner Zoltán (Ez a Kálvin téri Református templom előtti rész - Jtom)

A fotókra kattintva az archívumba juttok, ahol akár vászonra nyomva, falikép méretben is megrendelhetitek bármelyiket!

A fotókról bármilyen többletinformációt szívesen látunk, hallunk, amennyiben ismerős amit láttok, akár a helyszín vagy más.

A bejegyzés végén a képeket - szokás szerint - nagyobb méretben, galériában is megnézhetitek!

f_b19540203002.jpg

1954. február 3. Férfiak tolják a hóviharban elakadt - a Kékestetőre, az Országos Síbajnokság helyszínére közlekedő - Ikarus 30-as autóbuszt. MTI Fotó/Magyar Fotó: Bojár Sándor

f_ze19540209006.jpg

1954. február 9. Budapest télen. Gyerekek szánkóznak a Halászbástyánál. Magyar Fotó: Seidner Zoltán

f_ff19590110003.jpg

1959. január 10. Elakadt gépkocsik, közöttük zömében Csepel teherautók sora és vezetőik várakoznak a balatoni úton Tárnok és Martonvásár között, a hóakadályok miatt. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc

f_ff19560129014.jpg

1956. január 29. Személyautó lökhárítójára csatlakozó szánkózók egy visegrádi havas utcán. MTI Fotó/Magyar Fotó: Fehérváry Ferenc

f_ge19580127007a.jpg

1958. január 27. Gyerekek összekapaszkodva csúsznak le a havas folyópart lejtőjén. A felvétel készítésének pontos helyszíne ismeretlen. MTI Fotó: Herczeg István

f_ny19580126038.jpg

1958. január 26. Turisták napoznak a Normafa turistaházánál. A téli napsütés kirándulók tízezreit vonzotta a budai hegyekbe. MTI Fotó: Fényes Tamás

f_ny19591103001.jpg

1959. november 3. A Tüzelő- és Építőanyag-kereskedelmi Vállalat (Tüker) hatalmas farakodójánál, a Margit híd pesti hídfőjénél egy lovas kocsit raknak meg tűzifával. MTI Fotó: Fényes Tamás

 f_vig19600113003.jpg

1960. január 13. A Fővárosi Köztisztasági Vállalat kotrógépe teherautóra rakja a havat. A gépet a Moszkvai Városi Tanács ajándékozta a Budapesti Fővárosi Tanácsnak. MTI Fotó: Vigovszki Ferenc 

f_va19600224004.jpg

1960. február 24. Jéghegyet mászó férfiak a befagyott Balatonon. MTI Fotó: Vadas Ernő

f_ko19620319009.jpg

1962. március 19. Buldózerrel tolják a Dunába a főváros utcáin összetakarított hómennyiséget a Szabadság hídnál, háttérben a Gellért-hegy és a Szabadság-szobor. MTI Fotó: Mikó László

f_zo19621128006.jpg

1962. november 28. A Városlődi Állami Gazdaság U 28-as típusú traktorával mentik a havas, síkos úton árokba csúszott teherautót a 8-as számú főközlekedési úton a település közelében. Az elmúlt heti erős havazás a Dunántúl nyugati részén még most is súlyos közlekedési zavarokat okoz. MTI Fotó: Mező Sándor

f_la19630103002.jpg

1963. január 3. Férfi nézi a sirályokat a zajló Duna felett a Szabadság híd egyik, úgynevezett parti nyílásásban. MTI Fotó: Lajos György

f_ai19630202009.jpg

1963. február 2. Behavazott szamárfogat a Mátrában. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Jármai Béla

f_la19630204020.JPG

1963. február 4. Kiolvasztják a kocsik befagyott csővezetékeit a Déli pályaudvaron, ahol több mint százan takarítják a havat, tisztítják a jégtől a váltókat és szerelvényeket. .A rendkívüli nagy havazás miatt a vonatközlekedés is komoly akadályokba ütközik. MTI Fotó: Lajos György

f_la19630204023.jpg

1963. február 4. Asszonyok lapátolják a havat a peronon. Több mint százan takarítják a havat a Déli pályaudvar síneiről, tisztítják a jégtől a váltókat és szerelvényeket. A rendkívül nagy havazás miatt a vonatközlekedés komoly akadályokba ütközik. MTI Fotó: Lajos György

 f_me19630204005.jpg

1963. február 4. A napos tiszt a Petőfi laktanya katonái számára kiadja a hóeltakarítással kapcsolatos utasítást. Több száz önkéntes segít Budapesten a hóeltakarításban, a Magyar Néphadsereg katonái önként jelentkeztek a munkára. MTI Fotó: Molnár Edit

f_ber19630205008.jpg

1963. február 5. Hóesésben rakodnak a dolgozók a Tüzelő- és Építőanyag-kereskedelmi Vállalat (TÜKER) 12. számú, XIII. kerületi Mautner Sándor utcai telepének faaprítójánál. A rendkívüli időjárás és a nehéz szállítási körülmények ellenére az északi teherpályaudvarnál lévő telepről naponta mintegy 180 vagon tüzelőt szállítanak a főváros különböző kerületeibe. MTI Fotó: Bereth Ferenc

c_ban19630206005.jpg

1963. február 6. Személyautók haladnak a havas Lánchídon. MTI Fotó: Urbán Nándor

f_pad19630209044.jpg

1963. február 9. Az orvos és a mentőápoló tolja az Országos Mentőszolgálat hóban elakadt lengyel gyártmányú Nysa 500-as típusú mentőautóját. A megyében 12 mentőkocsival, 50-60 kilométeres sugarú körben 24 órás ügyeletben látják el a mentési szolgálatot. MTI Fotó: Birgés Árpád

f_la19631217005.jpg

1963. december 17. Hóekével tisztítják a Ferihegyi repülőtér forgalmi előterét. A nagyarányú hóesés miatt a környező országok repülőterei már nem fogadják a repülőgépeket, de a budapesti légiforgalmi kikötő továbbra is fennakadás nélkül bonyolítja le a forgalmat. Folyamatosan dolgoznak a hómarók és hóekék, jégtelenítik és fűtik a repülőgépeket. MTI Fotó: Lajos György

f_or19631221002.jpg

1963. december 21. A városi tanács kérésére lánctalpas, páncélozott harckocsival segíti a Magyar Néphadsereg egyik alakulata a hó eltakarítását Kaposvár főutcáiról. MTI Fotó: Bajkor József

f_had19640106032.jpg

1964. január 6. Farkas László vonalfelvigyázó beszámol a központnak a téli hidegben tönkrement távvezetékek kijavításáról. Cegléd környékén öt járás telefonhálózatának légvezetékeit több mint 70%-ban rongálta meg a kemény tél és a nagy mennyiségű zúzmara. MTI Fotó: Hadas János

f_ko19640307003.jpg

1964. március 7. Összetört járművek a behavazott csúszós, lejtős Naphegy utcában a Krisztina városrészben, ahol előzőleg az FC 36-64 rendszámú teherautó és a CB 92-55 rendszámú Skoda Octavia típusú gépkocsi ütközött. A havazás számos közlekedési balesetet okozott a fővárosban. Az előbbi balesethez közel egy másik teherautó is kidöntött egy közlekedési jelzőtáblát. MTI Fotó: Mikó László

f_cso19680104014.jpg

1968. január 4. Gépkocsira rakják a kivágott jeget a Balatoni Halászati Vállalat munkásai. A vállalat négy telephelyén: Siófokon, Balatonföldváron, Balatonszemesen és Keszthelyen vágják a jeget, melyet vermekben tárolnak, és a nyári halászzsákmány jegelésére használják majd fel. MTI Fotó: Kovács Sándor

f_led19690105037.jpg

1969. január 5. Helyi hokibajnokság Balatonfüreden, amely változatos tevékenységet kínál télen a dolgozóknak, pihenőknek: munkát, játékot, sportot. MTI Fotó: Szebellédy Géza

f_zo19700115041.jpg

1970. január 15. Jégtörő hajó Bajánál, a Dunán feltorlódott jégtáblák között. A téli jégzajlások idején a magyar Duna szakasz bajai térsége okozza a legtöbb gondot a vízügyi szolgálat dolgozóinak. Az évben is több millió tonna jég halmozódott fel a Baja alatti az úgynevezett Kádár-Duna és az országhatár között. A megrekedt jégmező vastagsága helyenként elérte a másfél, két métert is. MTI Fotó: Mező Sándor

f_nos19700202035.jpg

1970. február 2. Sánszki György postás sítalpakon viszi ki a leveleket a falusiaknak a házakhoz, a Mátrában. MTI Fotó: Potzman János

f_tts19781128025.jpg

1978. november 28. Utasok tolnak egy árokba csúszott autóbuszt Győr-Moson-Sopron megyében. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Branstetter Sándor

f_ese19801201006.jpg

1980. december 1. Budapest. Jellegzetes, gombatetejű műanyag telefonfülkéből lép ki egy járókelő a sűrű havazásban. Mellette egy Lada személygépkocsi. MTI Fotó: Kerekes Tamás

f_ru19810111054.jpg

1981. január 11. A téli sportok kedvelői a napsütötte jeges Balatonon. MTI Fotó: Ruzsonyi Gábor

fnyip19840210030.jpg

1984. február 10. Vontatóval mentik a hó fogságából a Szolnoki Volán autóbuszát a 442-es úton. Ítéletidő - hóvihar, hófúvás, hózápor tombolt Szolnok megyében. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

f_ilo19840213035.jpg

1984. február 13. A honvédség katonai járművekkel segít kiszabadítani egy hóban rekedt vonatot az Alföldön, Békéscsaba körzetében. MTI Fotó: Ilovszky Béla

f_ilo19840213010.jpg

1984. február 13. Meleg teát tölt egy vasutas a hófúvás miatt Békéscsabán rekedt Pannónia Expressz utasainak a fülkében. MTI Fotó: Csikós Gábor

f_sp19870112023.jpg

1987. január 12. M62-es, Szergej becenevű mozdonyok "Süsüvel" azaz lángszóróval melegítik a váltókat a Déli pályaudvaron, ahol - a napok óta tartó rendkívüli havazás miatt - nagy erőkkel dolgoznak a vágányok megtisztításán. MTI Fotó: Kiss G. Péter

cnyip19880303119.jpg

1988. március 3. Lovas járőrök szolgálatban a soproni határőrkerületben. Naponta több kilométert megtéve, gyalog, lóháton, kutyát vezetve őrzik a nyugati országhatárt a téli havazásban, néhol magas hóban járva határőreink. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

 

Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Az archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

 A fotók nagyobb méretben a galériában ITT:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Bowman 2019.01.25. 00:36:33

Az első képen a szellemautó...

molnibalage 2019.01.25. 08:37:37

A harckocsis képen nem harckocsi van, hanem valamiféle műszaki mentő jármű, ami talán ISU-122 vagy 152-ből vagy valami SU járműből lett átalakítva., mert fegyverzete nincs. Kétlem, hogy csak úgy pikk-pakk lekapták a lövegcsövét.

kugi · http://kugi.blog.hu 2019.01.25. 08:54:14

Autó után kötve szánkózni: nagy királyság! :)

A sorkatonai szolgálata alatt apám is lovas határőr volt, neki is van fehér ruhás téli képe.

pqty 2019.01.25. 09:14:31

A szánhúzós képen egy Škoda 1101 Tudor látható.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2019.01.25. 09:56:45

A Sabena gép meg egy Sud Aviation SE 210 Caravelle. Nem egy gyakori madár már manapság.

szeme közé, laposan! 2019.01.25. 11:33:06

Régen a tél tél volt, ez biztos.

bioLarzen 2019.01.25. 11:50:20

@kugi: "Autó után kötve szánkózni: nagy királyság! :)"

Az első satufékig ;)

kugi · http://kugi.blog.hu 2019.01.25. 12:06:01

@bioLarzen: Persze, lehet kockázata - mint mindennek. :)

OvisAries 2019.01.25. 12:19:24

@bioLarzen: nem az elso satufekig, hoban azt nem nagyon tudsz, az elso kanyarig jo moka, amennyiben nem te vagy a szankosor vegen... tapasztalat :D

Julio12 2019.01.25. 12:19:33

A '84-es képen meg egy T-55-ös van

WhiteFalcon 2019.01.25. 12:33:03

A 87 januári havazás közvetlenül érintett. Épp szabadságon voltam a seregtől és vészesen közeledett a visszatérés napja, de a közlekedés még éppen kezdett éledezni. Kicsit aggódtam, hogy a Petőfiben kell majd jelentkeznem és mehetek "önkéntes" hómunkásnak. Szerencsére, sikerült a saját laktanyámba visszajutni. És Dunaújvárosban önkéntes hómunkásnak jelentkezni... :D

Is 2019.01.25. 12:47:20

Azért a jégvágós képen elég vagány a fickó, aki a már szabadon lebegő jégtömbön álldogál.

Fredddy 2019.01.25. 12:51:28

@molnibalage: Magyaroroszágon a SzU-122-esek műszaki változatai voltak, de ebből a szempontból mindegy, emrt az ágyú a különbség a két gép között, azt meg ugye éppen kiszerelték.
Viszont! Ez a kép tükrözve van! A műszaki-mentő T-34-eseknek a vezető kitekintőnyílása szemből a jobb oldalon volt. Itt egy másik kép ugyanonnan, ugyanarról a jelenetről, ugyanarról a járműről, ezen nincs tükrözve:
archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-NlBBdjAxdlN2TVZIMWdPKzlOQkhaeFlhWHhleXFZRGJWNFA3RmZvWVdocz0%3D

Lobo Marunga 2019.01.25. 12:53:44

Kocsival szánkót vontatni pont annyira jó buli, mint fürdőkádban hajat szárítani. De csak hajrá...

Cpt. Flint 2019.01.25. 12:55:01

A 88 márciusi kép érdekes számomra. 87-88-ban voltam katona Szombathelyen, és emlékeim szerint ott gyakorlatilag nem volt hó azon a télen, egyáltalán nem kellett havat lapátolni, ilyesmi. Pár centi esett még valamikor 87 vége felé, mikor Táborfalvára mentünk gyakorlatra, aztán később is volt egyszer egy kis hóesés Szombathelyen, ami egyből el is olvadt. Ezek szerint a nem túl messze levő Sopronban (legalábbis a Hegyvidéken) eléggé más volt az időjárás.

Fredddy 2019.01.25. 12:55:32

@Fredddy: ha jól tudom, ma már csak ez az egy példány van belőle Mo-n: www.makettinfo.hu/anyagok/pics/szu-122_muszaki_takacs/3.jpg

Treff Bubi 2019.01.25. 13:14:21

Az a hóeltakarító gép nagyon jó.

A gomba alakú telefonfülke nagyon hasonlít arra az egykori Erzsébet körúti virágos bódéra, ami most a Cinema Cváj "teraszaként" üzemel jó időben.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.01.25. 13:17:01

1987 februárjában olyan hideg volt, hogy még én is majdnem fáztam.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.01.25. 13:23:45

A hómunkára "önként jelentkező" katonáknál hangosan felröhögtem... :DDD
Egy katona legfeljebb eltávozásra jelentkezik önként. :)
'87 januárjában éjjel hazagyalogoltam a térdig érő hóban a Műegyetemről Óbudára. Hómunkásokat csak egy helyen láttam: a Lánchíd alatti aluljáróba behúzódva pihentek... :)

Fredddy 2019.01.25. 13:30:32

@Frady Endre: én simán el tudom képzelni, a börtönben a rabok is egymást tapossák a gátmagasításért és hasonló munkákért. Az ok ugyanaz: ,,odabent" rohadtul unalmas ám, és amíg dolgoznak, addig se ott vannak.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.01.25. 13:31:44

Igaz, sokkal hidegebb és szebb telek voltak régen (mi gyakorlatilag november végétől februárig minden nap jéghokiztunk a természetes kis tavakon). A képeken is látható, hogy falun ráadásul fehér a hó még akár olvadásig, városban meg (főleg Budapesten), már 1-2 nappal a havazás után minden út és tér mocskos szürke lesz – ami nem valami szép.

A halászbástyás fotón, jobbra, a szánkódomb helyén ma egy kőfal van egy forráskúttal, ahol a nyári alkotótáboraink alkalmával a 35-40 fokos hőségben frissítik fel magukat a gyerekek (meg a turisták, persze). Na, ilyen meleg sem nagyon volt még régen. ;)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.01.25. 14:15:58

@Fredddy: Én mondjuk pont építőalakulatnál voltam előfelvételis (1984-85-ben) és összesen három önként jelentkezésemre emlékszem:
1., Nézőket toboroztak a Videoton - Paris St. Germain UEFA kupa visszavágóra.
2., Véradás volt, amiért járt két nap szabadság.
3., Munkaterületre kerestek éjjeli őrt - ott egy fűtött bódéban átaludhattam az éjszakát.
:)))

Void Bunkoid 2019.01.25. 14:41:49

Az első fotó aznap készült, amikor az édesanyám született.

Nem is gondoltam, hogy ekkora bazi nagy tél volt akkor.

Etniez 2019.01.25. 14:48:11

@Frady Endre: Ugyan már, a magyar a 400 órára is önként jelentkezik, ez egy ilyen nép :)

Fülig José 2019.01.25. 14:48:34

van ami nem változik. a Marton-Tárnok közötti szakasz éppolyan trágyául nézett ki ma reggel mint 60 évvel ezelőtt... nekem már az idei adag is több, mint elég ebből a fehér szarból, nemhogy még a régi idők többméteres hófalai! egyébként óriási képek.

lutria 2019.01.25. 15:05:05

Érdekesek a képaláírások,pl.a Dunába havat toló tolólapos lánctalpas traktor megnevezése tutira nem "hóeke"...
Valamint a Su-122 hogyan "segíti a hóeltakarítást" ha nincs rajta pl.tolólap,így max.más járművek vontatásában tud segíteni.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.01.25. 15:16:54

@Etniez:
Honvéd elvtárs, legyen önként
A laborban s egyen ön ként!

Mooozes 2019.01.25. 15:17:47

A 6. kép nem folyóparton készült, hanem Budapesten, az 56-os villamos vonalán a Széphalom utca és a Zuhatag sor sarkán.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.01.25. 15:19:09

A kis gyufaárus lány
(Happy End-es változat)

Karácsony este egy didergő kislány rótta mezítláb a havas utcákat. Gyufát árult, de a közönyös emberek rá se hederítettek a portékájára. Napok óta nem evett és úgy érezte, hogy menten elájul. Már hazamenni sem volt ereje, mert a kis jégcsapos kunyhójuk, amelyben mostohaanyjával és annak tizenhárom lányával lakott, a város szélén volt, innen messze, nagyon-nagyon messze…
Egyre erősebben havazott és az önsajnálata nőttön-nőtt. Könnyei az arcára fagytak, és amikor egy testes ember őt észre sem véve egy hókupacba taszította, majdnem megadta magát a sorsnak.
Ám ekkor felülkerekedett benne a dac és gondolkodni kezdett. Hirtelen rájött, hogy az emberek az elektromosság korában már nem rohangálnak Karácsony este gyufa után, viszont azt is látta, amint rénszarvas lapockát és medvefelsálat rágcsálva sétálgatnak és szuttyogva próbálják kiszívogatni a foguk közé ragadt húsdarabokat. A kis gyufaárus lány ekkor végső erejét megfeszítve letörögette a foszforfejeket a gyufái végéről és kiabálni kezdett:
- Fogpiszkálót vegyenek! Reklámáron a fogpiszkáló! Karácsonyi készlettisztítás! Fogpiszkálót vegyenek!
Hát láss csodát! Az emberek hosszú tömött sorokban rohamozták meg a kis fogpiszkálóárus lány portékáját. Egy növényvédő- és mosószereket, valamint műtrágyát gyártó burzsoá pedig az összegyűjtött foszforfejeket vásárolta meg.
Az ámult kislány röpke fertályóra alatt kerek egymillió eurót keresett. Örömében táncra perdült volna, de elgémberedett lábai kicsúsztak alóla. Segítséget akart kérni, de a tér közben kiürült. Nem akarta elhinni, hogy egymillió euróval a zsebében fog megfagyni és éhen halni egy ekkora város kellős közepén. Sírva fakadt…
Sírt, sírdogált, ám egyszer csak észrevette, hogy a tér sarkán valaki ott felejtett egy Chuck Norris mintás Boeing 747-es utasszállító gépet.
- Egy valódi Jumbo Jet! – kiáltotta, mert még a becenevét is jól ismerte. A géphez kúszott és beszállt. Bár sanyarú sorsa miatt az iskolában csak bukdácsolt, ám két tantárgyból, ének-zenéből és utasszállító repülőgép vezetésből mindig jelest kapott.
A gép hűtőszekrényében talált kaviáros lazacos szendvicset jóízűen elfogyasztotta, majd jóllakottan beült a pilótafülkébe. A térről kivezető Hans Christian Andersen sugárutat kifutópályának használva felszállt a hószállingózásos légtérbe és boldogan dalolni kezdett. Csengő hangja betöltötte az étert:

Erre vágytam már oly régen,
Gépen szállok fenn az égen.
Galambraj szállt körülöttem,
De már nem, mert elütöttem!

Sálálá-lálá…

A város fölött kiszórta a gépből az egymillió eurót, ami ezer darab ezereurós csomagban pottyant a hóban fagyoskodva üldögélő ezer darab kis gyufaárus lány ölébe. Az ámulattól tátott szájukba pedig a repülő hajtóműve által megsütött galambok hullottak bele.
Az égen eközben a Chuck Norris mintás Boeing 747-es utasszállító gép pajkos UFO-kkal kergetőzött önfeledten. A szeretet ünnepén a földlakó együtt játszott a földönkívüliekkel. Ez volt a második legszebb Karácsony a Földön!
Aki nem hiszi, járjon utángyártott Zaporozseccel!

fradyendre.blogspot.hu/2014/01/a-kis-gyufaarus-lany.html

tomsawyer3131 2019.01.25. 15:21:52

A hóban rekedt vonat nagyon nem vasúti jármű. Az eredeti kép aláírás is baromság mint az archívumban nagyon soknál.

gigabursch 2019.01.25. 15:47:12

Hóeke =\= dózer =\= hókotró.

Persze a sajtósoknak a kajak, a kenu az csónak, a lapát = evező, a vontatóhajó = tolóhajó, a bárka = uszály...

minekez 2019.01.25. 15:48:04

@Fredddy: Ugye te nem voltál katona? :)
Méghogy egymást taposva jelentkezett volna bárki is ott munkára.... :D

molnibalage 2019.01.25. 16:01:25

@Mooozes: Akkor jól sejtettem, hogy ez Bp. mert ilyen stílusú korlát a hídon mai napig van a 58-as villamos vonalán, csak ilyen kis híd ott nincs, amennyire fel tudom idézni.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.01.25. 16:16:38

@Frady Endre: amúgy én vagy 4 éve hiszem azt hogy lufit fújsz fel az avatárodon.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.01.25. 17:48:47

@JTom: Nem te vagy az első, aki fújt lufinak nézte a harapott munkavédelmi sisakot. Egy helyszíni bejáráson kértem meg egy kolléganőmet, hogy csinálja meg ezt a képet a Düh c. versikém illusztrációjának:
fradyendre.blogspot.com/2009/09/duh.html
Így sikerült... :)

Rollende Landstrasse 2019.01.25. 18:25:32

A Déli pályaudvaron elfagyott csövet melegítő képhez: a lánggal a WC lefolyóját olvasztja ki éppen a vasutas. Bár az is cső, de nagyon rövid vezeték. :-)

A harckocsi nem elakadt vasúti járművet, hanem közúti lakókocsit húz ki a hóból.

Rengeteg képet kellett az MTI-ben címkézni, az archiváló dolgozó nem érthetett mindenhez, ezért azt írta a képhez, ami öt másodperc alatt eszébe jutott.

Comte de Gippaud 2019.01.25. 18:54:12

84 február sorkatona voltam.
A hangárokoig el kellett takarítani a havat.
Nem hazudok, folyosót kellett vágni az ember magasságú hóba,

Szabványok 2019.01.25. 19:05:29

:-)
Tetszik!
*Emlékszem azokra a havat teherautókra átlapátoló gépekre '60 vagy '60-ből.
*Valamikor azokban az időkben úgy befagyott a Duna, hogy gyalog, sőt szekérrel lehetett átmenni Nagymaros és Visegrád között, nagyon élveztem gyerekként.

vanvelemenyem 2019.01.25. 19:21:41

Hat, igen, azok a regi szep teli idojarasok... amikor meg szankozni lehetett az utcankban, mert naponta max ket auto jart arra, de volt, hogy egy sem. Ma mar mind a ket vegen jelzolampa van, akkora a forgalom.
Amikor meg a kipufogogaz is katalizator nelkuli volt, ezert eletemben csak egyszer probaltam auto moge kotve szankozni. Ja, es az trabant volt :D

Lógás Hugó 2019.01.26. 08:54:34

88 Február végén vonultam be katonának. Az első hónap kiképzés alatt én sem emlékszem hóra. Persze én Budaörsön voltam.
Önkéntes munkára mindig túljelentkezés volt ha ki lehetett menni a laktanyából....

Karipapa01 2019.01.26. 10:43:10

@Frady Endre: '73-ban a tatai vasútállomás szénlerakodójától kellett behordani a szenet a laktanyába. Csepel-344-gyel voltam!! :D :D ( Egy délutánt átívelő projekt volt). Nyolc katona kellett volna rakodni az állomásra, 24-en jelentkeztek. Azt mondta a parancsnok, hogy egye fene vigyük ki mindet, legalább hamarabb végzünk.
A rakodótól délre volt egy kis ABC. A mi parancsnokunk észak felé nézve tanulmányozta a látóhatárt ellenséges kémeket keresve addig, ameddig egy katona vissza nem ért a boltból a pálinkásüvegekkel. A sok lelkes önként jelentkező meg szorgalmasan lapátolt... :D

Karipapa01 2019.01.26. 10:43:57

@MAXVAL bircaman közíró: 1987-ben te még bilivel a hónod alatt szaladgáltál az utcán, hogy ha rád jönne a kakilás legyen hova ülnöd :D

Cpt. Flint 2019.01.26. 11:48:52

@Rollende Landstrasse: szerintem a lakókocsi melegedő a katonáknak, meg akit mentenek. A kötél a hk elején feszül, ha jól látom. Denemigen lehet kiokoskodni a képből a valóságot.

HgGina 2019.01.26. 12:41:45

'81-'82 telén Gödöllőn akkora hó esett, hogy az ottani laktanyaudvaron '82 júniusában olvadt el az utolsó, felpúpozott hó-sár-jég combo kupac.

Narancsos kommunizmus 2019.01.26. 16:42:59

"őrzik a nyugati országhatárt a téli havazásban"
nehogy akárcsak egy ember is távozzon a hanyatló nyugatra a legvidámabb barakkból.
Most is annyi mindentől megvédik a magyar embert, hogy csak kapkodom a fejem.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.01.28. 09:17:24

@Karipapa01: Jaaaa, ha ilyen pálinkás volt a motiváció!!! :)))

Terézágyú 2019.01.29. 10:21:23

Talán régebben sem voltak hidegebbek a telek, de egyenletesebb volt a hőmérséklet eloszlás talán... Ilyen ritkábban lehetett, hogy januárban egyik nap -10 fok - egy hét múlva meg +10...

pitcairn2 2019.01.29. 11:50:00

@Terézágyú:

hát akkor idézzünk Janus Pannoniust:)

"S íme virágzik a mandulafácska merészen a télben,
Ám csodaszép rügyeit zuzmara fogja be majd!
Mandulafám, kicsi Phyllis, nincs még fecske e tájon,
Vagy hát oly nehezen vártad az ifju Tavaszt? "

EGY DUNÁNTÚLI MANDULAFÁRÓL - Janus Pannonius

mek.oszk.hu/00600/00687/00687.htm#26

gigabursch 2019.02.03. 11:47:32

@pitcairn2:
(folytatva)
Aki esetleg nem tudná, azoknak érdemes megemlíteni, hogy a Mandula jellemző virágzási ideje (Mecsek déli oldala, Keszthelyi hg. déli oldala, mind meszes-dolomitos talajon) nagyjából február közepe-vége.
Jégtörő Mátyás előtt el kezd virágozni.

S persze két éve, amikor még márc. 15-én elgé nagy jégmezők úszkáltak a Balatonon, pedig már vastagon plusszok voltak - az meg mi volt?
Akkor is a kertünkben a mandula feb. 10 körül indult meg.

pitcairn2 2019.02.03. 14:55:41

@gigabursch:

a januári égzengés és az április áradás hogy tetszik?:)

"Sok csodajel jelezte halálát. Már az előző év január elseje után megdördült az ég. Halála után a Duna szokatlanul megáradt; sok partmenti falvat és várost öntött el"

Hunyadi Mátyás halála - és a krónikások.

tortenelmiportre.blog.hu/2016/06/30/hunyadi_matyas_halala_es_a_kronikasok

darlacko 2019.02.05. 10:16:19

A határőrök a nyugati határon tényleg fontos szerepet tölöltöttek be, védték a határt a belülről kifelé igyekvőktől.

gintonic.azigazi 2019.02.07. 12:24:09

@molnibalage: "muszaki mento" volt az allomanytablan a becsuletes neve, akit ratettek az MUM karszalagot kapott

@darlacko: 87re mar aki akart kiment

@Lógás Hugó: ugy ugy, onkentes volt boven, engedtek inni meg futyultunk a csajok utan

docika 2019.02.08. 19:17:32

@Cpt. Flint: Ott a pont! A jobb oldali vonószemhez van rögzítve a drótkötél. Célszerű volt tolatva vontatni, mert így a sofőr is láthatta hogy mit csinál. Harckocsizó voltam anno T55-tel, így tudom. :-)