Egykori autós bosszúságok

2019. január 10. - JTom

Manapság az autós újságírást művelők gyakran hívják fel figyelmünket egy-egy - az új autókban - megjelenő vagy még inkább eltűnő, bosszantó részletre, mint például a pótkerék hiánya vagy a sok esetben eurocentekben mérhető apróságokon történő spórolás.

001.jpg

 

Az NSZK-ban az ARD televíziócsatornán egy autósműsor rovataként 1978 és 1982 között sugárzott "Automobile Ärgernisse" című műsorban az akkor még jócskán sokszínűbb márkapalettán szereplő típusokon észrevehető hol csekélyebb, hol nagyobb mértékben bosszantó dolgokra hívták fel a figyelmét az autósoknak éppúgy, mint a gyártóknak.

Akkoriban olyasmik borzolták az autósok kedélyét mint a formatervezés oltárán elvérzett és lassan eltűnő sárvédőgumi vagy gumi-oldalcsík. Néhány rossz anyagválasztás miatt könnyen öregedő vagy éppen hidegben letörő műanyagelem. A frissen érkező, nem kiforrott felszerelések is még sok esetben útjukat keresték, így létezett akkoriban balesetet okozó - vagy egyenesen halálcsapda - biztonsági öv vagy a csak kívülről üzemeltethető központi zár.

Néhány esetben egészen érdekes észrevételek ezek, többük még kimondottan veszélyesnek is bizonyult a mindennapi használat során vagy egy esetleges balesetnél.

Kezdjük is néhány balesetveszélyes esettel, lehetőséggel (most először nem fotókkal, hanem Coub-okkal, mert így érthetőbb):

Az Alfa Romeo Alfasud ötajtós kivitelénél az első biztonsági övek padlórögzítése a háromajtós típusnál megegyező helyre került, így éppen a hátsó utas lábának útjába

 

 A néhány évvel korábban bevezetett biztonsági övek csatjának egyike-másik is a rossz övgeometria-tervezés miatt túl magasra került, így medencesérülést okozhatott egy esetleges baleset során például ebben a Ford Granadában

 

A biztonsági öv életet menthet. De csak ha tudjuk hol kell kikapcsolni! Akkoriban ez nem is volt annyira egyértelmű: 

Ahány gyártó, annyiféle övcsat. Egy égő autóban nincs idő keresgetni a gombot:

 

Akkoriban még a biztonsági szélvédő sem volt minden autóban a szériafelszereltség része:

ab_5_cr.jpg

A Volkswagennél a balesetnél apró darabokra - az utasok arcába - hulló szélvédő helyett ragasztott biztonsági üveggel szerelt modell is rendelhető volt, sajnos csak felárért

 

A komolyabb esetek mellet egyéb apróbbnak tűnő, de nem kevés bosszús perceket okozó részletek miatt is kellemetlen meglepetések érhették az új autót vásárlót.

Az Opel Rekord 1.9 és 2.0 vásárlói csodálkozhattak rá eltűnő apróbb tárgyaik hűlt helyére a kesztyűtartóban. A klímával szerelt típusokban ez nem volt gond, de akkoriban még a járműpark döntő többsége légkondicionáló nélkül talált gazdára

 

Az aktuális autós divatirányzatnak estek áldozatul a sok esetben a praktikus, ajtórányitást megelőző gumi-oldalcsíkok:

...ezeket utólag lehetett megvásárolni, általában drágán

 

A Fiat Ritmo konstruktőrei nem gondoltak a gyalogosokra. Az autó kipufogója a "rossz" oldalra került

 

 

A hidegben a Fiat 127-es ragasztója képes volt útjára engedni a pillangóablakot

 

Az Audi 80-asban nehézkes volt a biztosítékcsere

 

A lépcsőshátú Volkswagen Jettából nagyon hiányzott a fényszórómagasság-állítás lehetősége

 

A hármas BMW pótkerekéhez a csomagtartó teljes kirámolása, a csavartakaró letekerése és a kerékrögzítő csavar kilazítása után lehetett hozzáférni

A csere után ugyanezt visszafelé is el kellett játszani, de már nehezítve:

 

Ezen az Opelen és a Ford Granadán nehéz a vonószemet megtalálni anélkül hogy összepiszkolnánk magunkat 

 

A Fiat 131, a Ford Fiesta , VW Polo valamint egyes Porsche és számos japán modellnél érhet ilyen meglepetés tankoláskor...

 

Köszönet a GermanCarFan YouTube csatornájának a gyöngyszemekért. A teljes filmeket ITT nézhetitek meg, a csatornán még számos érdekességet találhattok a korszakból.

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hogyan történt 2019.01.10. 20:19:21

Én úgy emlékszem, hogy a Daewoo Lanosnál is ki kellett venni a csomagtartót, s kicsavarni a kereket tartó csavart.

Söprögető 2019.01.10. 20:40:29

@Hogyan történt: Pontosan jól emlékszel, olyanom van :) Viszont nem kell milliméter pontosan visszahelyezni. Köszönhetően a "nagyvonalú" tervezésnek, elég komoly holtjátéka van a csavarnak :)

szeme közé, laposan! 2019.01.10. 21:32:01

Ezeknek a problémáknak nagy része ma is fennáll, próbálj meg pl. izzót cserélni egy mai modern autóban.

toas 2019.01.11. 06:43:55

@Hogyan történt:
Meg a 2006-os Ford Fiestánál és a 2018-as! Renault Clio kombinál. A Clionál ráadásul valami kötéllel van alulról felhúzva. Remélem soha nem kell használnom a pótkereket.

Rollende Landstrasse 2019.01.11. 09:17:27

A motoroknál is vannak érthetetlen koncepciók. A BMW R sorozat akkumulátora a tank alatt van, amit a nagy aramvonalazás takar. A cseréhez vagy tölteshez a tükör leszerelésével kell kezdeni.

gigabursch 2019.01.11. 17:30:11

@toas:
HA lenne pick-upod akkor ezen nem akadnál ki.
:-)

gigabursch 2019.01.11. 17:31:03

@toas:
HA lenne pick-upod akkor ezen nem akadnál ki.
:-)

_krampampuli_ 2019.01.11. 20:49:31

A biztosítékcsere manapság sem minden modellnél mondható egyszerűnek. Sokszor a biztosítéktáblák megtalálása is érdekes, minimum kettő van belőlük, de inkább több. Ráadásul most van: micro- mini- ATO- maxi- 2,8mm-es M-case, és 4,5 mm-es M-case. Hirtelenjében ez a hat fajta ugrik be (de jó eséllyel én sem tudok az összesről), és mindegyik beépülhet mostani modellekbe. Akkoriban még a hengeres porcelán-biztik mentek mindenkinél, egy méretben...

icipici lencsilány 2019.01.11. 20:58:18

Ahogy te tévedsz. A Moszkvicsomban simán fel volt tekerve a biztosíték drót két érintkező közé. Ha kicsapta, csak fogtad a maradékot, oszt arréb raktad. Összesen hat(!) darab volt az autóban.

Hogyan történt 2019.01.11. 21:39:56

Miért a régi MTZ traktorokban a két vagy egyforintosok a biztosítékok helyett? Már nem emlékszem, melyiket rakták, a réz kettest vagy az alu egyest, de valszeg az előbbit. Nagyon vicces volt.

AlexAston 2019.01.12. 11:15:36

Pótkerék rengeteg mai autónál is ilyen. Skoda Octavia, Opel Astra, stb.
De ez még mindig jobb, mint a szükség pótkerék. Hova rakja az ember a lyukas kereket, ha a csomagtartó tele van épp csomagokkal...?

ze11 2019.01.12. 11:33:24

A pótkeréknél én is rögtön a Fusion-ra gondoltam - igaz, 15 év alatt talán két alkalommal, ha szükség volt rá...
Mondjuk a defejkjavító szett is a csomagtartó aljába kerül a legtöbb tipusnál, úgyhogy a pakolászást nem lehet megúszni. "Bezzeg a Zsiguliban..." :-) a csomagtartó oldalában áll szépen odagumizva a teljes méretű pótkerék - amihez kötelező tartozákként kell hurcolni egy zsákot vagy takaróponyvát, hogy csere esetén ne koszoljon össze mindent :-)

Weißkopf 2019.01.12. 13:57:02

@szeme közé, laposan!: Bizony! Nekem 2004-es Citroen C3-om van, meg sem kísérelem a néha szükséges izzócserét a fényszóróban. Különösen a jobb (vagy bal?) oldali teszi próbára az embert. Egy szerelő mondta 1× egy izzócsere alkalmával, hogy a "nőgyógyász ujját" kellett bevetnie a siker érdekében.

KissGecihuszár 2019.01.12. 15:50:05

Istenem, azok a régi szép NSZK-s idők; akkor még AUTÓKAT gyártottak,különösen a Mercedes volt akkoriban (is) az etalon; a W123 ugye '76-ban jött ki, vagy a W126, ami '81-ben, de fogalom volt az Opel Commodore, vagy a Monza, az 5-ös Bömmös, de a VW Golf I. is '75- óta van velünk, nem is beszélve a Volvo 240-es családjáról és persze a már akkor is dögös kinézetű Saab 9-es szériájáról, a yuppie car kategória Ford Capri-ról, Granadáról. De a Franciák is remekeltek a Citroen Pallas-al, a Renault Fuego-val, szóval a '70-es évek második fele, '80-as évek eleje abszolút arany időszak volt az európai AUTÓ gyártásban...

Void Bunkoid 2019.01.12. 15:51:42

Az izzócsere valóban k*rva bosszantó mai autóknál is, minden úgy be van dobozolva és ilyen milliméter pontosra beépítve helytakarékosság miatt, hogy a fél motorteret ki kell bányászni a kocsiból egy rohadt izzócsere miatt.

szanalmas 2019.01.12. 17:01:25

@Hogyan történt:

1500-ös Polskiban is megjátszható volt a forintos trükk, de mikor megégett miatta a kábelköteg, már nem volt olyan menő. ;)

toncsi64 2019.01.12. 17:17:52

Biztosíték ügyben nekem a Volga volt a legérdekesebb. Gyakorlatilag a háztartásokban is található "leverős" biztosítékhoz hasonló volt benn. Ha "leverte", egy gombnyomás és voálá' máris van áram :)
Pótkerékben a Peugeot Partner alulról felfüggesztett kereke volt szívás. Annyira összerohadt a leeresztő csavar, hogy még a szervizben is órákig molyoltak vele :)

kkn 2019.01.12. 18:14:54

A W201 190 Merciben is elég nehéz volt a biztifedál csatját kezelni, és főképpen beügyeskedni a szélvédőcsatorna alá, mert félig alatta volt, de megemelni nem volt már szinte hely.

¿Qué tapas hay? 2019.01.13. 23:38:18

Európában a biztonsági szélvédőüveg 1958 óta kötelező, csakhogy ez nem szükségszerűen ragasztott üveg (VSG) (amit felárért adtak a Golfhoz), hanem mindmáig lehet egyrétegű edzett üveg (ESG) is, amennyiben az ECE R43 szabványnak megfelel.

SH4RK 2019.01.16. 15:00:12

"A Fiat Ritmo konstruktőrei nem gondoltak a gyalogosokra. Az autó kipufogója a "rossz" oldalra került"

Akkor lenne rossz oldalon, ha ugyanazon az oldalon lenni, mint a tankbetöltő.
A japán autók többségének a jobb oldalon van a kipufogója.