A litván meló

2018. november 28. - DDQ

Repülőgép-eltérítések a Szovjetunióban I. rész

 

"A keleti blokkban a repülőgép-eltérítések amik a szabad világ felé kényszerítették a gépeket kétszeresen sem voltak a szovjet híradásokba valók. A kommunista ember nem bűnözik és a fennálló rendszer a lehető legjobb, miért is akarna bárki a "hanyatló nyugatra" szökni? Ez volt az alaptézis és egy-egy géprablás ezt a tézist ingatta meg alapjaiban.  Pedig nem egy és nem is két eset fordult elő. Eltussolni is nehéz volt, lévén a fogadó országok sajtójában általában nagy port vertek fel az esetek. Ezekből válogattuk ki a legérdekesebbeket a most induló sorozatunkban, amit állandó szerzőnk DDQ jegyez" - Jtom

og_og_1500396486257590251.jpg

Illusztráció. A kommandós-akcióval végződött 1983-as repülőgép-eltérítési kísérlet a Szovjetunióban

Az első repülőgép-eltérítés, ami a széles nyilvánosság tudomására jutott, 1970-ben történt. Mivel a szovjet érában olyan esemény, amely negatívan befolyásolta volna a kommunizmus megítélését, nem kerülhetett nyilvánosságra. Így nem számoltak be bűnbandákról, emberölésekről, balesetekről sem. Az, hogy ténylegesen melyik volt az első gépeltérítés, még az irattárak titka. Jelen eset azért kapott nagy nyilvánosságot, mert érintett volt benne Törökország. Így nem tudták érvényesíteni a hírzárlatot, s az elkövetés módja, valamint az elkövetők utóélete is bővelkedett fordulatban, tragédiában. 

1970. október 15-én az Aeroflot An-24-es repülőgépe (244-es belföldi járat, Antonov An-24b, CCCP-46256, személyzet 4 fő, utasszám 45 fő, közöttük némely források szerint 17 nő és egy gyermek) rendben felszállt Batumi repülőteréről, hogy Krasznodarba szállítsa utasait. A felszállást követően öt perccel, amikor a gép már 800 méteren volt, Brazinszkasz Pranasz és a vele utazó Algirdasz nevű 13 éves fia, akik az első üléseken foglaltak helyet, elővették fegyvereiket, két lefűrészelt csövű vadászfegyvert.

A fedélzeten lévő légi utaskísérőt Nagyezsda Kurcsenkót fenyegették meg elsőnek, hogy a pilótákat arra kényszerítsék, vigyék a gépet Törökországba. A légi utaskísérő megpróbálta figyelmeztetni a pilótákat, valamint megakadályozni, hogy bejussanak a pilótafülkébe, erre az idősebb Brazinszkasz tüzet nyitott. Nagyezsda azonnal meghalt, s a lövöldözésben többen megsérültek. A szemtanúk elmondása szerint több fegyver is volt a gépeltérítőknél, valamint egy gránát is. A későbbiekben 18 lövés (más források szerint 24) nyomát találták meg.

A gép pilótája Georgij Csahrakija a gerincén kapott lövést, azonnal lebénultak a lábai. A navigátor Valerij Fagyejev a tüdején, vállán és a karján sérült meg, a fedélzeti mérnök Hovannesz Babajan szintén a mellkasán sérült. A legjobban a másodpilóta járt, Sulikó Savidzét az mentette meg, hogy az ülés fémváza felfogta a lövést. A pilóták a kavarodásban még leadták a vészjelzést, de hamarosan a litvánok uralták a gépet. A súlyosan sérült személyzet ezt követően még megpróbálkozott azzal, hogy kijátssza a géprablókat. A parancsnok Kobuleti felé vette az irányt, hogy az ottani katonai támaszponton szálljon le. Erre Pranasz megfenyegette, hogy a nála lévő kézigránáttal felrobbantja a repülőgépet. Arra utasította, hogy úgy repüljön, hogy balra legyen a tenger, dél felé tartsanak, és kerülje a felhőket. Ezt követően a pilóták alacsony magasságra ereszkedtek, majd átrepülték a határt. A gépet és a személyzetet ért súlyos sérülések ellenére eljutottak a törökországi Trabzonba.

A gépeltérítők átadták a gépet az utasokkal együtt a török hatóságoknak. A Szovjetunió kérvényezte a kiadatásukat, de török kormány ennek nem tett eleget, viszont ugyanígy elutasították a politikai menedékjog kérelmüket is. A vérengzésért az idősebb Brazinszkaszt 8, a fiatalabbat 2 év börtönbüntetésre ítélték. 1974-ben egy általános amnesztiában kegyelmet kaptak, mindketten kiszabadultak. 1976-ban megpróbálkoztak az USA ankarai nagykövetségén menedékjogot kérni, sikertelenül. Ezt követően - még abban az éveben - Venezuelában bukkantak fel, s itt repülőre szálltak Kanada felé. Kanadába nem jutottak el, ugyanis amikor a repülő leszállt New Yorkban, mindketten eltűntek.

Csak két hét múlva kerültek kézre, s egy időre újra őrizetbe. A hosszadalmas menekültügyi eljárás során 1980-ban politikai menekültként az új szabályozás alapján menedékjogot kaptak, de ezt később visszavonták. Az amerikai litván közösség nyomására, akik felháborodtak a döntés miatt, ugyanis így kiadhatók voltak a szovjet hatóságoknak, az USA területén maradhattak, de nem kapták meg a hivatalos politikai menekült besorolást. A Szovjetunió a felbomlásáig igyekezett elérni, hogy a két gépeltérítőt kiadassák. A kiadatást Washington elutasította, ez is szerepet játszott abban, hogy 1984-ben bojkottálták a Los Angelesben rendezett olimpiát.

 terakt3.jpg

Gépeltérítők őrizetbe vétele

 

Pranasz Brazinszkasz

1924-ben született Litvániában, 1955-re már a hatóságok látókörébe került, gazdasági bűncselekmény miatt. 1955-ben és 1965-ben el is ítélték. Litvániából átköltözött Üzbegisztánba, ahol másodszor is megnősült. Ezt követően került sor a gépeltérítésre, melyet azzal magyarázott, hogy a litván ellenállási mozgalom tagja. (Valamilyen kapcsolata lehetett  egy litván föl alatti mozgalommal, mert édesapját azok ölték meg „tévedésből" 1949-ben.) A gépeltérítést, elmondása szerint két rozsdás fegyverrel hajtották végre. Tagadta, hogy ő kezdte volna a lövöldözést, állítása szerint a gépen lévő két biztonsági őr nyitott rájuk tüzet. Szerinte ennek során sérült meg a pilóta és a navigátor valamit, ekkor halt meg a légi utaskísérő.

Santa Monica-ba költözött fiával, ahol festőként dolgoztak. Kezdetben megpróbáltak erősebb kapcsolatot ápolni az Amerikában élő litvánokkal. Eljártak a csoportgyűlésekre, s a gépeltérítést hazafias tettnek beállítva igyekeztek pénzhez jutni. Egy könyvet is írt, ebben próbálta megmagyarázni tetteit. A litván közösség megosztottan véleményezte a gépeltérítést, s a többség elítélte őket erőszakosságuk miatt. Nem tartották hazafias cselekednek, mert emberáldozatot követelt. Ennek ellenére volt, aki támogatta őket, valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy Amerikában maradhattak. De az adománygyűjtés nem volt sikeres. Évek múltán elmaradtak a csoportos találkozókról, s visszahúzódó életet éltek. A Szovjetunió felbomlása után sem keresték a kapcsolatot Litvániával, nem szándékoztak hazatérni.

Pranasz lassan leépült, egyre inkább foglalkoztatta az, hogy a KGB figyeli, és meg fogja ölni. (A Lietuvos Rytas újság információja szerint arab terroristákat is felbéreltek a szovjetek, hogy megöljék őket.) Paranoiás lett, állandóan rettegett, szűkebb lakó környezetében is tartottak tőle, főleg, hogy ismerték erőszakos múltját. 2002-ben végül gyilkosság áldozata lett, Saját fia Algirdasz végzett vele kaliforniai otthonában, agyonverte egy baseball ütővel.

 98d3903e9e7df09e34e21bc1395.jpg

A jobb oldalon az idősebb, balra a fiatalabb Brazinszkasz

 

Algirdasz Brazinszkasz

Pranasz első házasságából származott, s 13 éves korától az apjával volt. Életéről keveset tudni, látszólag mindvégig kitartott az apja mellett. Amerikában felvette az Albert Victor White nevet. Támogatta őt akkor is, amikor kezdett leépülni. Védelmébe vette, amikor a viselkedése miatt apját megszólták a litván közösségben. 2002-ben egy szóváltás után mégis ő volt az aki meggyilkolta apját kaliforniai otthonában. 16 évig tartó börtönbüntetéséből nemsokára szabadul.

 nevtelen.png

 

Nagyezsda Vlagyimirovna Kurcsenkó

1950. december 29.-én született az Altáj területen. Jogi pályára készült, de végül halasztott és addig mint légi utaskísérő helyezkedett el. Alig 20 éves volt amikor az Aeroflot 244-es járatán megpróbálta megakadályozni hogy a gépeltérítők bejussanak a pilótafülkébe akik (pontosabban Pranasz Brazinszkasz) közvetlen közelről meglőtték. Halála után megkapta a Vörös Zászló kitüntetést, utcát és iskolát neveztek el róla. A Hisszar egyik csúcsa, egy haditengerészeti tartályhajó és egy szovjetek által felfedezett kisbolygó is viseli a nevét. Az An-24-es gépet felújították, s a lány fényképével a kabinban még évekig repült.

 7-1.jpg

 

S végezetül következzen egy lista, amit kizárólag a Ritkán Látható Történelem olvasóinak gyűjtögettem össze!  

Eltérített An-24-esek, és ahová eltérítették:

  1. United Arab Airlines, 1967. február 7., Amman
  2. Misrair (később UAA és Egyprtair) , 1969. augusztus 18., El Wagah Egyiptom
  3. LOT, SP-LTK, 1969. október 19., Tegel
  4. LOT, SP-LTB,1969. november 20., Bécs
  5. LOT, 1970. június 5., Koppenhága, Dánia
  6. LOT, 1970. augusztus 7., Berlin
  7. LOT, 1970. augusztus 26, Ausztria
  8. United Arab Airlines, 1970. szeptember 16. – a fedélzeten tartózkodó biztonsági tiszt elhárította a támadást
  9. Balkan Bulgarian Airlines, 1975. június 28. Görögország
  10. Aeroflot, CCCR 46806, 1977. május 26., Svédország
  11. Balkan Bulgarian Airlines, 1977. június 18., Szerbia
  12. LOT, SP-LTH, 1977. október 18., Ausztria
  13. Aeroflot, 1978. november 10., Törökország ( meghiúsult)
  14. LOT, SP-LTB már másodszor, 1980. december 4, Tegel
  15. LOT, SP-LTB , harmadszor, 1981. január 10., meghiúsult
  16. LOT, SP-LTI, 1981. július 21, NSZK
  17. LOT, SP-LTI, másodszor, 1981. augusztus 5. , meghiúsult
  18. LOT, SP-LTC, 1981. augusztus 22., NSZK
  19. LOT, SP-LTG, 1981. szeptember 18., 12 fő téríttette el, NSZK
  20. LOT, SP-LTK, másodszor, 1981. szeptember 22., meghiúsult
  21. LOT, SP-LTP, 1981. szeptember 26., meghiúsult
  22. LOT, SP-LTG, másodszor 1982. április 30. Itt 8 gépeltérítő volt, de akadt a gépen 6 biztonsági tiszt is. A gép így is eljutott Nyugat Berlinbe…
  23. Aeroflot, 1982. november 7., Törökország
  24. LOT, SP-LTG, harmadszor, 1982. november 22, Tűzharc volt a gépeltérítés közben, ugyanis az egyik biztonsági tiszt volt a gépeltérítő. A fedélzeten tartózkodó másik őr lőtt rá, amikor elhagyta a gépet.
  25. Balkan Bulgarian Airlines, LZ-AND 1983. március 7. Négy késekkel felfegyverzett gépeltérítő Törökországba akarta vinni a gépet. A pilóta addig manőverezett a géppel, amíg Várnában szállt le, itt a biztonsági erők lelőtték az egyik támadót, a többit elfogták.
  26. Aeroflot, 1985. december 19. A másodpilóta volt az elkövető, Kínában egy mezőn szálltak le üzemanyag hiány miatt.
  27. Cubana, CU-T1262, 1987. március 11, A Havannai felszállás után három utas kísérelte meg eltéríteni a gépet az USA irányába. Az utasok szembeszállottak az eltérítőkkel, ennek során felrobbant egy kézigránát, 13 ember sérülését okozva. Az egyik gépeltérítőt egy rendőr lelőtte a fedélzeten, a többit elkapták.
  28. Aeroflot, 1989. január 21. Egy utas még gurulás közben megkísérelte eltéríteni a gépet egy fegyverrel, tűzharc tört ki. A személyzet sebesüléseik ellenére megakadályozta az eltérítést.
  29. Aeroflot, 1990. október 7., A személyzet és utasok megakadályozták.
  30. Aeroflot, 1991. március 4, Meghiusult, a géprabló belehalt a saját gránátja okozta sérülésbe.
  31. Cubana, 1994. május 8, A pilóta kizárta a másodpilótát a gépből és Miamiba repült.
  32. Congo Air, 2000. december 1., Két gépeltérítő a Goma (Kongó DK) repülőtérre vitte a gépet, a fedélzeten lövöldöztek, egy ember meghalt.
  33. Cubana, 2003. március 31. Egy ember, két gránattal Key Westbe (Florida, USA) vitte a gépet.
  34. Daallo Airlines, 2009. november 2., Szomáliából Dzsibutiba tartó gépen a fegyveres gépeltérítőt az utasok legyűrték.

 

 

Szerző: DDQ

Források: www.revolvy.com, Wikipedia, bashny.net

Képek: Softmixer.com

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2018.11.28. 23:31:45

Klassz. A listából olybá tűnik, hogy Lengyelországban a repülőgép-eltérítés egy igen népszerű tömegsport volt - legalábbis An-24 kategóriában.

Division 2018.11.29. 19:02:20

14. LOT, SP-LTB már másodszor, 1980. december 4, Tegel
15. LOT, SP-LTB , negyedszer, 1981. január 10., meghiúsult

És melyik volt a harmadik eset?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.11.29. 19:51:34

Hát már csak a szép Nagyezsda miatt is megérdemeltek volna sokkal komolyabb büntetést ezek a véglények.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.11.29. 19:52:42

Írjatok már valami rendes blogmotort, az összekoldult milliókból csak telik erre is!

Ha nem írok ne válaszolj! 2018.11.29. 19:56:51

Nagyezsda gyönyörű volt, ezzel a szépséggel ma is simán modell lenne.

Munro 2018.11.29. 21:11:08

Nagyezsdának szobrot is állítottak:
www.proza.ru/2016/01/17/1180

rozsomák 2018.11.29. 21:26:41

@¿Qué tapas hay?:
Nálunk a lengyel "divatot" megelőzve már az 40-es évek végétől gyakorolták ezt a "sportot".
Sőt ! Nálunk történt a II. világháború utáni első gépeltérítés, belföldi gépet ki nyugatnémet területre.
Aztán 1951-ben, majd utána az 56-os őszt megelőzően is volt gépeltérítés, igaz, nem AN-24-es gépekkel.
(Gondolom ezekről is lesz majd szó a későbbiekben.)

Csipke Józsika 2018.11.29. 21:52:31

‘79-ben a cikkben szereplő gépen utaztam Taskentből Buharába. Így most már világos, miért volt kitéve Nagyezsda fényképe. A gépen a személyzet ezt nem tudta - vagy nem akarta tudni...

wartburg1963 2018.11.29. 22:38:50

Köszönet a cikkért!

BTW:
Tehát a személyzet négy embert megsebesítő, egyet meggyilkoló terroristákat, akiket adott esetben más, mondjuk amerikai vagy izraeli gép eltérítése vagy annak kísérlete esetén elfogásukkor nagy valószínűséggel agyonlőttek volna, halálra vagy minimum életfogytiglanra ítéltek volna, szóval itt az eltérítőket pár év múlva amnesztiával szabadon engedték, és nem adták ki őket az oroszoknak. Persze az is igaz, hogy ők nem használták magáncélra hivatali Mercédeszüket...

Tristee 2018.11.29. 23:26:08

"A kommunista ember nem bűnözik és a fennálló rendszer a lehető legjobb, miért is akarna bárki a "hanyatló nyugatra" szökni?"

Végtelenül primitív interpretálása az akkori rendszer ideológiájának. Ha netalán a kommunista ember nem is bűnözik, azt sohasem állította egyetlenegy politikai vezető sem, hogy a Szovjetunióban mindenki kivétel nélkül kommunista. Tehát bőven voltak olyan nemkommunisták is, akik bűnözhettek és bűnöztek is. És ugyancsak voltak olyan emberek, akik magukat ugyan kommunistának vallották és mégis bűnöztek.

"és a fennálló rendszer a lehető legjobb, miért is akarna bárki a "hanyatló nyugatra" szökni?"

Ha valóban ez lett volna a hivatalos álláspont, akkor például Hruscsov nem jelentette volna be 1961-ben, hogy 1980-ra felépítik a kommunizmus anyagi-technikai bázisát. Tehát nem volt titok, hogy anyagi javak bősége tekintetében a FEJLETT kapitalista országok előrébb vannak, mint a Szovjetunió. Éppen ezért más szempontokra - a kizsákmányolást megszüntető társadalmi berendezkedésen túl alapvetően társadalmi-szociális juttatásokra - hivatkozva hirdették, hogy a Szovjetunió megelőzi a Nyugatot.

"Így nem számoltak be bűnbandákról, emberölésekről, balesetekről sem."
Akkor nyilván nem létezik például A Fekete Macska bandája (Место встречи изменить нельзя) című, 1979-ben bemutatott öt részes szovjet bűnügyi tévéfilm sorozat sem, mely többek között bűnbandákról és emberölésekről számol be egy népszerű műfaj keretében.
Természetesen a Szovjetunióban írtak a lapok a bűnözésről, a blog szerzője valósághoz közelítve legfeljebb úgy fogalmazhatna, hogy az aktuálpolitikai szempontból hátrányt okozó, nemzetközi összefüggései miatt a Szovjetunióra káros bűncselekményekről vagy hallgattak, vagy röviden és féloldalasan tudósítottak azokról. Nem sok ilyen bűncselekmény létezhetett, de speciel egyes gépeltérítések valóban ebbe a kategóriába eshettek.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.29. 23:39:17

@Tristee: persze, nyilván sarkított a dolog, de lásd be nem siettek az ilyen esetek sajtóban való gyors, tényfeltáró interpretálásával sem, ahogy a nukleáris katasztrófák vagy az űrkutatásban elszenvedett kudarcok elhallgatásában is nagy mesterek voltak. amúgy a "hanyatló nyugat" dumát sem a tengerentúlon találták ki hanem a keleti-blokkban.
ebben a korábbi cikkünkben is van bőven olyan eset és kép, ami sosem jelent meg a szovjet sajtóban:
hogyantortent.com/villamosbalesetek-a-szovjetunioban/

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.29. 23:40:08

@Tristee: amúgy a repülőgépes cikksorozat után egészen másfajta szovjet bűnözők jönnek majd, érdemes velünk tartanod akkor is ha érdekel.

gigabursch 2018.11.30. 01:14:20

@gigabursch: têves! Nagyezsda megítélésével értek egyet.
A bligmotor ügyében az index zrt-t kell beszerezni, nem a blogger.

gigabursch 2018.11.30. 01:15:08

@gigabursch: beszerezni =} basztatni.
Okostelefon...

¿Qué tapas hay? 2018.11.30. 23:31:13

@JTom: Nem is a mókáról van itt szó, de az idézett adatsor 34 eseményéből 16 Lengyelországban történt, ráadásul két, jól körülhatárolható időszakban: '69-70-ben, illetve '80 és '83 között (ebből hét 1981-ben). Valami oka csak van ennek a magas számnak, összehasonlítva a többi érintett ország adataival.

Amúgy én éltem is, dolgoztam is Lengyelországban, '84 és '85 nyarán, már a szükségállapot után. Az áruhiány két vonalon volt nagyon látható: a húsneműek és a szeszesitalok tekintetében. Az üzemi konyhán voltak ugyan mindenféle vagdalthúsok, de azt nem volt érdemes elemezni, hogy miből készülhetett. Kétségtelen nem volt vidám ország, mindazonáltal nekem sokkal élhetőbbnek tűnt, mint pl. az NDK, amit '88-ban, puszta kalandvágyból kipróbáltam.

seadxdx 2018.12.01. 22:03:36

A lengyelek elég durván akartak szökni (érthető okokból), a 22. számú igazi háború lehetett. 8 eltérítő, 6 biztonsági + személyzet, és a végén le tudtak szállni, ráadásul nyugaton

jamboox 2018.12.02. 20:23:55

Érdekes a 14., 15. LOT, SP-LTB és a 16., 17. LOT, SP-LTI. Alig néhány hét különbséggel térítették el őket újból. De a személyzetnek már lehetett rutinja, mert mindkettő meghiúsult.

A csapos közbeszól 2018.12.03. 17:33:32

@jamboox: Vagy már tudtak róla vagy több egymásról sem tudó biztonsági csoportot raktak fel a gépre. Mondjuk már eléggé rossz volt a fizető / biztonsági utasok aránya.

Egxébként meg úgy látszik nem igazán tünt fel senkinek, hogy egyes járatokon a civilekben mennyi kurázsi volt. Lehet, hogy ők is szivesen diszidáltak volna, de nem ilyen áron.

Ami meg az eltitkolást illeti abban egyik rendszer sem különb a másiknál. Nézd meg az amerikaiak elveszített atombombáit vagy titkos kísérleteit a civil lakossággal. Ha a hatalomnak kínos valami akkor azt igyekszik megakadályozni, hogy kiderüljön. Ez az internet előtti időkben és sok-sok okostelefon nélkül nagyságrendekkel könnyebb volt.

Pootj 2018.12.03. 21:29:49

@rozsomák: Sőt! A világ első gépeltérítése is magyar, IV. Károly visszatérési kísérletéhez kötődik.

gigabursch 2018.12.04. 07:42:14

@Pootj:
Nekem olyan rémlik, hogy légipostás gépet térítettek el.
De hogy elsők voltunk, abban én sem hallottam mást.

minekez 2018.12.04. 23:26:49

Csak nekem tűnik úgy, hogy a főszereplő gép nem szerepel a cikk végén az eltérített gépek listájában?
Úgy látszik annyira eltitkolták, hogy még máig érezni a hatását... :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.12.04. 23:31:49

@minekez: valóban nem szerepel, mert odaírtuk hozzá hogy "illusztráció".
DE! nemsokára jön a következő rész egy sokkal meghökkentőbb géprablással. stay tuned ;)

minekez 2018.12.04. 23:39:25

@JTom: ?? Milyen illusztráció?
A poszt egy 1970. október 15-én felszálló Aeroflot An-24-es repülőgépről szól, a végén a listában pedig ez nem szerepel, 1970-ből csak három LOT és egy United Arab Airlines gép van megemlítve.

rozsomák 2018.12.05. 02:46:37

@Pootj:
Ja ez igaz... :) Már ha a saját gépemet eltéríteni annak számít. :) Mert ugye az egy családi repülésnek indult, csak aztán más lett közben a cél. :)
Persze ennyire hülye trónvisszafoglalási kísérlet se nagyon fordult elő a világtörténelemben szerintem, ezért ebben a kategóriában is nemhivatalos világbajnokok lehetünk ..:) :) :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.12.05. 08:48:19

@minekez: áh bocsánat félreértettelek, azt hittem a kezdőképre gondolsz, késő volt már nem voltam éppen friss :), a szerző majd ránéz akkor

advocate1 2018.12.13. 15:28:34

Jó pár éve történt, de volt szomorú apropójú magyar vonatkozású gépeltérítés is. Valamelyik afrikai országból szállt fel egy gép amit aztán eltérítettek de nem értették meg az eltérítők, hogy a cél állomásig nem lesz elég az üzemanyag, így megpróbáltak a parthoz közel vízre szállni, de a gép felborult és elsüllyedt. Rajta volt az akkor nagykövetként tevékenykedő Annus Antal tábornok, aki többek között arról is híres, volt, hogy ő vezényelte le az "ideiglenesen hazánkban állomásozó" szovjet hadsereg kivonulását. Sajnos nem élte túl a balesetet.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.12.13. 16:47:02

@advocate1: emlékszem. Annus Antal alig pár hónapja volt nyugdíjas, amikor ezt dobta neki a gép. Dzsibutiban vagy hol volt nagykövet asszem. rendkívül magas iq-val rendelkező etiópok akartak Ausztráliába (!) eljutni olyan járattal ami alig pár ezer kilométert repült volna Afrikában. a Comore-szigeteknél landoltak vízre, sajnos rosszul. amúgy egy Boeing 767-es volt a gép, sok helyen fent van a turisták által készített videó.