Napi érdekes - 264

2018. november 25. - JTom

1898_augusztus_12_lowering_the_flag_of_the_independent_nation_of_hawaii_after_annexation_into_the_united_states_iolani_palace.jpg

1898. augusztus 12. A független Hawaii Királyság zászlóját vonják le a Iolani palotában miután, az Egyesült Államok bekebelezte a szigeteket. Az utolsó uralkodó - Liliuokalani királynő - lemondott a trónról, miután ő és royalista támogató elbukták a harcot az annexiót támogatók ellen

1902_canadian_pacific_railway_train_wreck_toronto.jpg

1910. Canadian Pacific Railway egyik kisiklott szerelvénye Toronto közelében

1909_new_york_city_police_department_rogues_gallery.jpg

1909. A New York-i városi rendőrség fényképes bűnügyi nyilvántartása az elkövetőkről

1917_field_dentistry_during_wwi.jpg

1917. Első világháborús német harctéri fogászati "rendelő"

1918_young_hermann_goering_swimming_in_a_lake.png

1918. A fiatal Hermann Göring, későbbi birodalmi marsall, a német légierő parancsnoka

1919_polish_immigrants_picked_up_pieces_from_the_fire_after_ethnic_irish_gangs_attacked_and_burned_their_homes_during_the_1919_chicago_race_riot.png

1919. Lengyel bevándorlók szedegetik össze, ami a házuk lerombolása után megmaradt, miután egy írekből álló csoport megtámadta és felgyújtotta otthonukat az 1919-es chicagói faji zavargások során, aminek nem csak a színes bőrűek voltak a célpontjai

1926_charlie_chaplin_at_the_burned_down_set_of_the_circus.jpg

1926. Charlie Chaplin szomorúan ül a Cirkusz (The Circus) című készülő filmjének balesetben leégett díszletében

1940_two_german_prisoners_from_the_crew_of_a_heinkel_iii_shot_down_on_the_south-east_coast_of_england.png

1940. A brit partoknál lelőtt német Heinkel-111 repülőgép két pilótáját kísérik brit katonák

1941-44_german_soldier_somewhere_in_norway_cr.jpg

1941-44 között. Német katona őrségben valahol Norvégiában. Eredetileg színesben készült felvétel

1943_kodak_k-24_camera_for_the_us_aerial_photography_during_wwii.jpg

1943. Méretes Kodak K-24 kamera, amit az amerikaiak légi felderítéseknél használtak a második világháború alatt

1950_australian_soldiers_arriving_in_korea.jpg

1950. Ausztrál katonák érkeznek Koreába a koreai háború alatt

1955_boeing_707_is_upside_down_1g_barrel_roll_maneuver_during_test_flight.jpg

1955. Sokáig nézegettem ezt a képet, hogy van-e eléggé érdekes a sorozatba való kerüléshez, amikor észrevettem hogy fejjel lefelé repül! Pedig ez egy közel ötven méteres Boeing 707 utasszállító, és mint kiderült, tesztrepülést végez a kereskedelmi forgalomba kerülése előtt

1955_test_pilot_scott_crossfield_during_a_study_of_the_xmc-2_pressure_suit.jpg

1955. Scott Crossfield tesztpilóta teszteli az XMC-2 túlnyomásos öltözet hőálló képességét. A ruhát eredetileg repülőgépek pilótáinak készítették, de ebből fejlesztették tovább a későbbi űrhajósok öltözetét is

1968_mechanical_hands_demonstration_at_oak_ridge_national_laboratory_in_oak_ridge_tennessee.jpg

1968. Távirányított mechanikus kezek bemutatója gyerekeknek az Oak Ridge National Laboratory területén. Sajnos pontosabbat nem tudok róla, pedig a bal oldali doboz felirata (Radiosulphur) izgalmasan hangzik, tekintve milyen lazán kezelték a sugárzást még akkoriban is. Hogy a bemutatót végző férfi ki lehet nem tudom, de hogy aki mögötte áll, az a fia, abban biztos vagyok ;)

1971_miss_nasa_poses_with_the_apollo_8_space_capsule.jpg

1971. Miss NASA szépségverseny győztese az Apollo 8 űrkabinjával. A versenyen a NASA kötelékében dolgozó hölgyek indulhattak

1978_november_18_members_of_the_parks_family_tell_jim_jones_they_want_to_leave_jonestown_on_day_of_massacre.jpg

1978. november 18. A karizmatikus Jim Jones (középen) által alapított Népek Temploma szekta néhány tagja - a Parks család - egyezkedik a vezetővel, hogy elhagynák a guyanai kolóniát éppen az nap reggel, amikor később a tagokat erőszakkal öngyilkosságra szólították fel. A család valahogyan elhagyta a tábort, és így nem haltak meg annak 913 lakójával együtt. Az éppen negyven éve történt esetnek több zavaros pontja van, de annyi biztos, hogy legtöbbjük nem önként, hanem fegyverek hatására itta meg a mérget. Az áldozatok között 273 gyermek is volt

1985_iranian_child_soldier_during_the_iran-iraq_war_95_000_iranian_child_soldiers_were_made_casualties_during_the_war.jpg

1985. Iráni gyerekkatona az Irak-Iráni háborúban, amiben mintegy 95 ezer iráni gyermek is harcolt, meggyőzve arról, hogy haláluk után a Paradicsomba jutnak

1988_soviet_spetsnaz_prepare_for_a_mission_in_afghanistan.jpg

1988. Szovjet különleges egység (Szpecnaz) indul bevetésre Afganisztánban. A Szovjetunió intervenciós háborúja csaknem tíz évig tartott a polgárháborús országban, azzal a reménnyel hogy kiterjesztheti befolyását az övezetre. A szovjetek Vietnamjának is nevezett konfliktusban végül alulmaradtak a helyiek ellen az addigra a hátországban is már komoly - elsősorban gazdasági - problémákkal küzdő szovjetek

 

5 évesek vagyunk. Tegnapi, ünnepi cikkünket ITT olvashatod

2013_12_15.jpg

 

***

 

_01.jpg

 

Falra vele! játékunk eredményhirdetését is mára ígértem, ennek nyertese pedig nem más, mint

Ferencz László 

aki amúgy az 1-es számú képet választotta és a Facebook csoportban pályázott.

Gratulálunk neked ezúton is és kérünk a ritkanlathatotortenelem@yahoo.com címre küldd el nevet és a postacímet ahová a képet küldhetjük! Természetesen a Facebookon is megpróbáljuk felvenni veled a kapcsolatot. Egy heted van az adataidat megadni, utána a pótnyertes veheti át a nyereményt.

Köszönjük ismét a NAVA-nak a felajánlott képet!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2018.11.25. 12:04:33

Kis pontosítás. Nem B0707, hanem annak techdemója, a Dash 80 volt.
www.youtube.com/watch?v=2Bvhov0nxPQ

Nem tesztrepülés, hanem potenciális vevők előtti demonstrációs repülés volt.

molnibalage 2018.11.25. 12:09:06

@molnibalage: Bár nem tervezett és nem engedélyezett módon...

holas 2018.11.25. 13:02:15

Nem radiosulphur a felirat, hanem radioisotope.

Gretzky99 2018.11.25. 13:09:55

Sajnálom, hogy nem nyertem, de ettől függetlenül van lehetőség a kiválasztott képet megvenni esetleg?

Gretzky99 2018.11.25. 13:21:41

A nyertesnek természetesen gratulálok :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.25. 13:23:34

@Gretzky99: természetesen. archivum.mtva.hu/photobank
oldalon bármely képet kiválasztva a VÁSZON opcióra bökve éred el a méreteket és az árakat

bioLarzen 2018.11.25. 13:32:09

Remek sor, ahogy megszoktuk!

"pedig a bal oldali doboz felirata (Radiosulphur) izgalmasan hangzik"
Ha jól látom, inkább "RADIOISOTOPE" lesz az, bár a szó vége már erőst elmosódott - de a kép értékéből ez mit sem von le.

Az 1917-es, német "fogászos" kép, gondolom, egy poénosnak szánt, beállított kép lesz.

bioLarzen 2018.11.25. 13:33:00

@molnibalage:
"Nem tesztrepülés, hanem potenciális vevők előtti demonstrációs repülés volt." - Ezt honnan lehet tudni?

bioLarzen 2018.11.25. 13:35:30

Tiszta olyan, mintha abban a tesztelt hőálló repülősruhában az 1955-ös képen maga Dolfi ülne :)

molnibalage 2018.11.25. 14:27:15

@bioLarzen: Részben a linkelt videóból, meg kb. 20 évvel ezelőtti offline cikkben olvastam, de elég lett volna simán a wikit is megnyitni.

As part of the Dash 80's demonstration program, Bill Allen invited representatives of the Aircraft Industries Association (AIA) and International Air Transport Association (IATA) to the Seattle's 1955 Seafair and Gold Cup Hydroplane Races held on Lake Washington on August 6, 1955. The Dash 80 was scheduled to perform a simple flyover, but Boeing test pilot Alvin "Tex" Johnston instead performed two barrel rolls to show off the jet airliner.[10]

The next day, Allen summoned Johnston to his office and told him not to perform such a maneuver again, to which Johnston replied that he was simply "selling airplanes" and asserted that doing so was completely safe.

Boeing Chief Test Pilot John Cashman stated that just before he piloted the maiden flight of the Boeing 777 on June 12, 1994, his last instructions from then-Boeing President Phil Condit were "No rolls."

Galaric 2018.11.25. 15:14:35

1940. A brit partoknál lelőtt német Heinkel III repülőgép kéttagú személyzetét kísérik brit katonák

Itt talán szerencsésebb lenne a személyzetének két tagját kisérik a brit katonák.
A He-111-nek nem két fő volt a személyzete.
Egyébként megint tetszik a sorozat!
No és persze boldog szülinapot! Remélem legalább még ugyanenyi ideig élvezhetjük a posztjaidat. :)

Munro 2018.11.25. 16:12:47

@holas: mindenesetre a gyerekek sugárzó arccal figyelik a mechanikus karok munkáját...

ak05 2018.11.25. 17:51:36

A kanadai vonatos kép jobb alsó sarkában 1910 van írva.

Ismét szuper válogatás :)

hátramozdító 2018.11.25. 19:27:49

Pazar kör volt, köszönjük!!!

bioLarzen 2018.11.25. 20:05:54

Azzal a Kdak K24-essel egy kézből lőtt szelfi... :)

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.11.25. 20:56:08

Göringnek itt még egész katonás testalkata volt...

Én különösen szeretem a 19. századi fotókat, főleg távoli, egzotikus országokból, így a Hawaii-on készült fénykép nagyon tetszett!

Munro 2018.11.25. 21:13:57

Miss NASA -ról inkább csinálhatták volna a képet egy kilövőállványon mint a sötét hangárban...

NCI 2018.11.26. 00:39:34

A szektához előző nap egy küldöttség érkezett: egy amerikai képviselő, akit egy stáb valamint néhány, a szektában élő ember aggódó családtagja kísért.
Interjúkat készítettek, forgattak, hogy de csodaszép itt az élet - a tiszteletükre még vacsorát is rendeztek. Aztán éjjel valaki üzenetet csempészett a látogatókhoz, hogy ne higgyenek el mindent amit látnak....ezért másnap kicsit szélesebb körben beszélgettek az emberekkel és kiderült, hogy lennének páran akik lelépnének. Ezután volt némi huzavona és alkudozás - gondolom a képen szereplő család is így próbált kijutni - végül aki akart elmehetett a küldöttséggel.
Egészen a reptérig jutottak, de a szektából utánuk küldtek egy teherautót, ahonnan gépfegyverekből tüzet nyitottak rájuk. Azt nem tudom h mindenki meghalt e (bár erősen kétlem h hagytak volna túlélőket akik aztán elmesélik h mi volt itt) de a képviselő és a stábtagok biztosan.....

lcka 2018.11.26. 07:02:32

Sosem értettem, hogyan tud fejjel lefelé repülni egy gép, hiszen a felhajtóerő akkor ébred megfelelő irányba, ha a szárnynak a "hosszabbik fele van felfelé. Tehát ha megfordul, akkor pont a fordítottjának kellene bekövetkeznie, kvázi "lehajtóerőnek". Ki tudja hogy van ez?

gigabursch 2018.11.26. 07:51:34

@lcka:
Nyilván a hasával erősen az ég jobban az felé emelkedik és így pont kiejti egymást a két hatás.

De erről mindig eszembe jut a vicc, amikor Bessenyei Péter mellé sorsoláson Józsi bácsi egy élményrepülést nyer.
Felszállnak, repülnek erre, fordulnak arra, zuhannak így, orsóznak úgy, stb.
Egyszer csak megszólal Józsi Bácsi:
- Na, erre gondoltam.
Erre Bessenyei még jobban tekergeti a gépet, mire ismét megszólal az öreg
- Na erre is gondoltam
Ezek után csinál néhány előre meg hátraszaltót a géppel, mire megszólal az öreg:
- Na, erre viszont nem gondoltam.

Letelik a pár perc röpködés, kérdezi a fülesen keresztül a mi Bessenyeink, hogy mi volt az amire gondolt és mi az, amire nem. Mire az öreg:
- Hát hogy mindenféle kalamajka repülést csinálunk, arra gondoltam. Arra, hogy elrókázom magam, arra is. De arra, hogy az üvegtetőtről az egész a nyakamba csepeg..., nos arra nem gondoltam.,

molnibalage 2018.11.26. 08:25:43

@lcka: A nem szimmetrikus szárnyprofil esetén is lehet felhajtóerőt termelni a szárny íveltségének kisebb irányába, csak akkor nagyobb negatív állásszöggel kell repülni, mint pozitívval azonos felhajtó erő esetén, illetve a szárny hamarabb esik át és a felhajtóerő is kisebb azonos állásszög esetén (a + / - eltérés leszámítva), mert nem arra tervezték.

Ezért van az, hogy ha pl. airshow felvételeket nézel, akkor a gépek normál helyzetben vízszintesen repülve 2-3 fokos állásszöggel, ha repülnek 700-900 km/h táján, szinte nem is látni, de háton repüléskor sebességtől függően akár 7-10 fokossal is ilyen sebességnél.

728. oldaltól nagyon, de nagyon röviden szó esik erről, mert túl mélyen nem mentem bele a témába, másfelől közelítette meg ez a területet az írás.
htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Elsőszámú Közellenség 2018.11.26. 08:25:57

Hány megapixeles lehetett az a Kodak K-24 kamera? :)

Segna 2018.11.26. 08:57:58

Köszönöm, köszönöm! Ti tartjátok hétfő reggelente bennem a lelket. A kávé és a képeitek, na, meg a kommentek. Nagyon szeretem a blogot, egyrészt mert szeretem a történelmet, és érdekel a fényképészet másrészt mert itt a komment szekció egy élmény. Elképesztőek a pontosítások, a hozzáadott infók! Köszönöm a kiegészítőknek, és a blogíróknak, hogy egy ilyen kis közösséget éltettek!
BOLDOG SZÜLETÉSNAPOT!!!

Segna 2018.11.26. 09:00:00

@kugi: Göring... hát igen, a morfium meg egy heresérülés nem kedvez a férfias bájnak. Bár csak ennyi gond lett volna vele!

OkoskaTo:rp 2018.11.26. 09:28:20

A He-111 számát tényleg jó lenne korrigálni a római hármasról. Más forrásban a két dátuma 1940. szeptember 11. És igen, helyesebb lenne az a megfogalmazás, hogy a két pilótáját kísérik (mert négyfős személyzettel hajózott, amit aztán a P változattól megemeltek egy ötödik gépágyússal).

@Munro: Nekem pedig így is nagyon bejövős a kép. Kell az a kis kontraszt a csiniruha és az ipari háttér között. Nyilván a kabint is le lehetett volna pucolni fotózás előtt, de vélhetően szándékos volt, hogy épp itt fotózták.

molnibalage 2018.11.26. 09:54:58

@OkoskaTo:rp: Ha már ennyire precízkedünk, honnan tudod a kép alapján, hogy két pilótát kísérik?
A gépet magát annyira nem ismerem, de a gépek többségén csak géppuska volt a védőfegyverzet és nem gépágyú. A wikin az összes P változatnál csak géppuska van fegyverzetként felsorolva.

Bosses 2018.11.26. 09:56:09

Néhány gondoltat ami eszembe jut a kiváló válogatásról:
- A bűnügyi nyilvántartóban kellett a jó arcmemória, nem lehetett elég, ha a nyomozó elgondolkozott: „ezt a pofát már láttam valahol” 
- Nem tudom, mennyire kellene, hogy fájjon a fogam ahhoz, hogy egy ilyen hentes kezei alá feküdjek (Csak nézzétek meg a doki arcát). Nagyon hálás vagyok a sorsomnak, hogy nem ilyen körülmények között kell már kezelést kapni.
- Állítólag Göging csak a morfium és a mértéktelenül élvhajhász életmód miatt hízott el a harmincas évekre.
- A chicagói lengyelek sorsát nem jó látni, de valószínűleg 20 évvel később azért hálát adtak a sorsnak, hogy már nem Lengyelországban élnek. Egyébként pedig sajnos úgy látom, ahol több náció lakik együtt ott előbb utóbb mindig felüti fejét az ellenségeskedés.
- A két német hadifogoly könnyen lehet, hogy hálás lehet a sorsának, amiért számukra már ’40-ben véget ért a háború. Úgy tudom, sok német hadifogjot az USA ba szállítottak táborokba/dolgozni, ahol összehasonlíthatatlanul jobb soruk volt, mint azon társaiknak, akik még 5 évig harcolhattak a Birodalomért.
- Már látom honnan vették az ihletet Pirx kapitány öltözetéhez a filmsorozat alkotói 
- A „tiszteletes” csak azért engedhette el a családot, mert tudta, hogy őket is kivégzik majd mielőtt elhagyhatnád a területet.
- A gyerekkatonák látványa mindig megrázó, ilyesminek nem szabadna történni egy normális világban, de sajnos az emberiség túl hülye ahhoz, hogy egy normális világot teremtsen.

élveteg 2018.11.26. 09:58:18

Hááát később a Reichsmarschall jól kijött a formájából

Kovi1970 2018.11.26. 10:05:49

Sirály mint mindig.
De hagy kötöszködjek egy kicsit:
"az Egyesült Államok bekebelezte a szigeteket. " Ennek van egy negatív utóhangja, pedig nem mindegy a végeredmény, Kicsit másként nézett ki az amerikai annexió eredménye (kevesebb kivégzés, munkatábor, deportálás), mint amit más országok végdeztek (akár SZU, akár gyarmatosító országok).

Vicces hogy a leggusztustalanabb imperialista SZU fröcsökött másokra és nevezte őket "imperialistának".

Rollende Landstrasse 2018.11.26. 10:32:54

@lcka: A Boeing csak rövid ideig volt háthelyzetben, mert nem egyenesen repült. A Tex becenevű tesztpilóta palástorsót végzett, ilyenkor a repülőgép egy képzeletbeli henger belső felülete mentén fordul meg. A manőver kezdetén jelentős tolóerő kell hozzá, egyébként jó végrehajtás esetén (és ez a bemutató ilyen volt) a normál nehézkedésnél nagyobb terhelés nem éri a gép szerkezetét. Tehát itt, ebben az esetben a palástorsó legmagasabb pontján is a normál aerodinamikának megfelelően müködtek a szárnyak, mert a fordított helyzet és a centrifugális erő éppen kiegyenlítették egymást. Ezt a repülés utáni adatértékelés is igazolta.

Egyenes háton repülést molnibalage szépen leírta, de az másfajta manőver.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.26. 10:40:36

@Kovi1970: kötözködni (így 'Z'-vel és nem 'SZ'-szel) én nem akarok, de szerintem semmi negatív utóhangja sincs, bekebelezte, ez egy tény. hogy nem volt háború, meg munkatábor az külön szerencse.
a helyi erők, akik a királynőt lemondatták csatlakozni kívántak az Államokhoz, pedig az akkori elnök - Grover Cleveland azt hiszem - támogatta a királynő visszahelyezését hivatalába ám ezt meg sem hallották (gondolom komoly lobbi állt a háttérben érdekekkel)

a szovjetek meg hogy jönnek ide egyáltalán?? körtét az almához ne hasonlítsuk már.
tényleg semmi személyes ;)

lezlidzsi84 2018.11.26. 11:07:03

@Rollende Landstrasse: Pár évvel később náhány Lufthansa pilóta (köztük ex-Luftwaffe pilóták) ugyanezzel próbálkoztak aZ EGYIK frissen kapott 727-esük próbarepülésén. Állítólag felbuzdulvaz azon, hogy sikerült ugyanazt megcsinálniuk, mint az amerikai pilótának, rögtön átvitték a gépet egy második manőverbe. Mivel nem vadászgéppel voltak, túlterhelték a gépet és az darabokra esett. de.wikipedia.org/wiki/Absturz_einer_Boeing_720_der_Lufthansa_1964

molnibalage 2018.11.26. 11:11:29

@Rollende Landstrasse: @lcka:

www.quora.com/What-is-1G-barrel-roll
www.youtube.com/watch?v=V9pvG_ZSnCc

Videón látható, hogy palástorsó közben 1G közeli terhelés van fel-láb irányba, a víz a pohárban marad és még a vízszintestől is alig tér el a vízszint. Ennyit kibírnak az utasszállító gépek is.

Az airlinerek tudtommal nagyjából 2,5G-ig vannak tervezve. Ehhez képest volt olyan B747, ami 5G feletti terhelésnél is egyben maradt, maradó deformációkkal meg leszakadó darabokkal.
en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006

szazharminchet 2018.11.26. 11:21:51

A manipulátorokhoz (távirányított mechanikus kezek): ilyen manipulátorokat a laborokban éppen akkor használtak, amikor már komolyan vették a sugárvédelmet. A képen minden valószínűség szerint egy bemutatón készült, mert különben nem lettek volna emberek az üveg mindkét oldalán.
Úgy használták, hogy a sugárzó anyag egy vastag, sugárzást jól elnyelő üveg egyik oldalán (a fülkében) volt, a másik oldalon meg a kezelő.
en.wikipedia.org/wiki/Glovebox

szani12inda 2018.11.26. 11:23:28

csak, hogy én is beleszóljak a He-111 témába :)
A "két pilóta" sem helyes , ugyanis a He-111 -nek csak egy pilótája volt
legjobb lenne a "személyzet két tagját"

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.26. 12:05:14

" A független Hawaii Királyság zászlóját vonják le a Iolani palotában miután az Egyesült Államok bekebelezte a szigeteket."

Nekik szabad, Putyinnak nem..?

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.26. 12:06:33

"az 1919-es Chicago-i faji zavargások során,"

Úgy látom '19-ben nem csak nálunk voltak faji zavargások..:)

Nagy István Rudolf 2018.11.26. 12:32:11

@szazharminchet: Valószínűleg nem volt radioaktív izotóp a dobozban, csak a hatás kedvéért írták rá. A sugárvédelmet már akkoriban is nagyon komolyan vették.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.11.26. 12:38:32

@Elsőszámú Közellenség: A légi felderítéshez használt speciális fényképezőgépek a használható képinformációk elérése érdekében egyrészt nagy filmméretet, másrészt nagy felbontású objektíveket használtak. Az ilyen objektívek még ma is jó drágán kelnek el az aukciós oldalakon, pont a kiváló képminőségük miatt. Az itt látható fényképezőgép is nagy méretű, 5"-os (12,7 cm) szélességű tekercsfilmet használ (motor tekerte tovább a filmet.). Megapixelre átszámítva ez ilyen képek felbontása kb. 100-130 MP-es fotónak felelne meg ma.

notC 2018.11.26. 13:03:56

Ez a szerencsétlen kölyök van vagy 10-12 éves... Milyen borzasztó ideológia és milyen vezetők kellenek ahhoz, hogy háborúba küldjenek iylen korban lévő gyerkőcöket? Pedig döbbenetes, hogy milyen sok helyen elfogadott, sőt, kifejezetten startégiai jelentéssggel bír... Belegondolva, hogy az én srácaim mivel foglalkoztak ennyi idősen, miközben ezeknek a szerencsétlenek hajszálon függött az életük.

"Elemzések szerint 2004 és 2007 között 19 országban alkalmaztak gyerekkatonákat kormányerők illetve nem állami fegyveres csoportok: Afganisztán, India, Indonézia, Irak, Izrael és az elfoglalt palesztin területek, Burma, Nepál, Fülöp-szigetek, Sri Lanka, Thaiföld, Közép Afrikai Köztársaság, Burundi, Csád, Elefántcsont-part, Kongói Demokratikus Köztársaság, Szomália, Szudán, Uganda és Kolumbia."
hu.wikipedia.org/wiki/Gyerekkaton%C3%A1k

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.11.26. 13:10:01

@JTom: Utánanézve ennek a fényképezőgépnek, az itt bemutatott fotón látható példány a mérete miatt biztosan nem egy Kodak K-24 (azok sokkal kisebbek), hanem nagy valószínűséggel az angolok által használt Vinten F52 (A fotón nem egy angol katona tartja a gépet? Nem értek a katonai ruházatokhoz...) . Ez sokkal nagyobb volt: a képmérete 8,5x7", ami kb. 21,6x17,8 cm (ez kb. 400 MP felbontást jelent!). Így már érthetők a fotón látható arányok is. Több info és képa kameráról: en.wikipedia.org/wiki/F24_camera

fairlane 2018.11.26. 14:12:01

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Mondjuk azóta eltelt néhány év. Ami akkor lehetséges volt, az ma már szalonképtelen. Szerintem a hawaii polgárok ma már hálát adnak, hogy akkoriban az USA annektálta őket.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.26. 14:17:07

@fairlane: Akkor az USA vezetése elhatárolódik a független Hawaii megszállásától? Tényleg meddig "szalonképes" egy független állam megszállása? És az azt követő évben már nem az?

"Szerintem a hawaii polgárok ma már hálát adnak, hogy akkoriban az USA annektálta őket. "

Ahogy a krímiek többsége is örül, hogy már Oroszországhoz tartoznak, és nem az Ukrajna nevű kuplerájhoz..

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.26. 14:57:07

@Fotósképző: igazad van tényleg nem Kodak, de szerintem az sem amit mondasz.
kicsit kutakodtam és erre jutottam:
camera-wiki.org/wiki/Fairchild_K-17

lcka 2018.11.26. 15:11:00

molnibalage: köszönöm, az életben soha nem gondoltam volna ezt, amit a videon látok. Egyszerűen ez nagyon komoly...

fairlane 2018.11.26. 15:15:03

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: A szalonképesség ritkán szűnik meg egyik évről a másikra. Eltelik közben 30-50-100 év. Egyébként mennyire vagy képben Hawaii történelmét illetően? Tisztában vagy az annexió történelmi és politikai hátterével?

Oroszország vagy Ukrajna? Szerintem ez a cseberből-vödörbe tipikus esete. Egyik nagyobb kupleráj mint a másik.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.11.26. 15:21:24

@JTom: Igen, tényleg ez a gép lesz a megoldás. Habár az arányok nem stimmelnek, mert ezen a fotón itt fent sokkal nagyobbnak tűnik a gép (ami kb. 30 cm széles, az általad küldött linken látható gépen lévő filmpatront nézve). De lehet, hogy egy törpe katona tartja. ;)

Gukker 2018.11.26. 15:41:34

@JTom: Az utolsó hawaii királynő neve el van írva. Helyesen: Liliuokalani.

molnibalage 2018.11.26. 15:59:06

@lcka: Nem nagy cucc. Úgy képzeld el, mintha megtöltenél egy vödört vízzel, amit elkezdesz kötélen lóbálni magad előtt úgy, hogy körbejárjon, mint az órának a számlapja, amíg haladsz előre. Ha megfelelő sebességgel forog a vödör, akkor abban is benne marad a folyadék.

Ezen jobban látszik a víz és tengelyben stabilizált a kép.
www.youtube.com/watch?v=DjHD1U-QWv4

advocate1 2018.11.26. 16:06:16

Afganisztánt szokás a birodalmak temetőjeként is emlegetni, nem véletlenül.

lomposfarkas 2018.11.26. 16:58:09

A légifotózásnál a nagyobb film előnyét jól mutatja itt a két képpár:
fentrol.blog.hu/2014/11/03/a_fomi_legifilmtara
Egyébként innen kb. 190 megapixeles légifotókat lehet letölteni. Ez ma sem hétköznapi adat, de évtizedekkel ezelőtt egy ilyen nagy negatív magasan verte a kisebb filmes "háztartási" fotózás lehetőségeit.

"1988. Szovjet különleges egység (Szpecnaz) indul bevetésre Afganisztánban. "
Afganisztánról készült a 9. század c. kiváló orosz film. Szikár, szinte vegytiszta hadi film, semmi jenki tipusú hazafias pátosz, csak a kemény realitás:
honvedelem.hu/cikk/49090_retro-mozi_9_szazad

Elsőszámú Közellenség 2018.11.27. 00:04:17

@Fotósképző: Töredelmesen bevallom, hogy láttam már rollfilmet, egy időben Pentaconsix géppel fotózgattam. Valahogy úgy érzem, a megapixelre való átszámítás nehézkes dolog, az analóg fotózás világa egészen más volt, ha érted, mire gondolok. De ezen ne vesszünk össze. :) Meg kell jegyeznem, hogy azért nagy duzzogva elfogadnék egy digitális Hasselbladot, ha kapnék ajándékba.

Warlimont 2018.11.27. 10:39:33

Az amerikaiaknak se jött össze Afganisztan, kb az oroszok is annyira jutottak anno. Kivonultak 88-ban, vereseget nem szenvedtek, söt az altaluk tamogatott rendszer meg sok-sok evet tulelt a fegyverszallitasoknak köszönhetöen, de összessegeben gyözni se tudtak.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.27. 17:30:27

@fairlane: A 19- 20. század fordulója környékén szállta meg az USA ezt a független államot, vagyis már rég túl vagyunk a klasszikus gyarmatosítás korán.

" Szerintem ez a cseberből-vödörbe tipikus esete" Hát nem egészen, Oroszország egy stabil állam, Ukrajna egy csőd..

gigabursch 2018.11.27. 18:03:15

@molnibalage: ettől már csak a helikopter bonyolultabb nekem földi halandónak.
Jut eszembe: csak a hátrabukfenc megy a repcsiknek vagy megoldható az előre bukfenc is.? Vagy ilyenkor a pilóta kiesik a bőréből?

szita szita péntek 2018.11.28. 12:57:40

@gigabursch: Csak kíváncsiságból: Melyik rész az ami zavarba hoz a helikopter működésében?

gigabursch 2018.11.28. 13:07:17

@szita szita péntek:
Nézzél videókat a Kamov 50-ről. AZ mintha egy másfajta fizikát ismerne, mint amit az általánosban tanítottak...
Mostanában épp erről cikkezik @Maga Lenin is a modernwartech.blog.hu-n.
Élvezettel olvasom.

@molnibalage meg amúgy benne van ebben a repülősdiben is, épp ezért kérdeztem.

szita szita péntek 2018.11.28. 23:58:52

@gigabursch: Néztem már, nekem nem tűnt fel. Lehet nem voltam elég figyelmes. Aztat meg, h benne van tom.

wolves84lb 2018.12.13. 20:30:58

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
"Hát nem egészen, Oroszország egy stabil állam, Ukrajna egy csőd.."

Jaja, egészen addig így is lesz, amíg Putyin elvtárs él és virul. De mi lesz, ha ő nem lesz? Kb ugyanaz, mint itt orbán halála után...összeomlik, amit addig összeharácsoltak, a "fiaik" egymásnak esnek, egymást zabálják fel.

Arról nem beszélve, hogy az ukrán "csődhöz" az oroszoknak több közük van, mint az ukránoknak.