Elfeledett autók

2018. november 15. - DDQ

"Egykori sorozatunkban kihalt autómárkákat mutattam be, DDQ most néhány régebbi, kisebb, de mindenképpen kevésbé ismert gyártókat vett sorra a mai összeállításban" - Jtom

Az autógyártás története rendkívül változatos, tele van különlegességekkel, s szinte lehetetlen felsorolni, hány autótípus létezett. Kis autóépítő üzemek, patinás gyárak alakultak és szűntek meg, szinte nyom nélkül. A mostani cikkben felidézünk néhány, mára szinte teljesen elfeledett márkát. Szerencsére maradt néhány hírmondó, és sok elhivatott szakember kutatásának segítségével képet kaphatunk az elmúlt korok típusairól.

lutzmann_pfeil_0.jpg

Lutzmann Pfeil

 

Lutzmann

Más autógyártók sikerein felbuzdulva, Friederich Lutzmann dessaui lakatosmester elkészítette első autómobilját. Valószínűleg sikeres lehetett a konstrukció, ugyanis az anhalti udvar hivatalos járműépítője lett. 1895-ben alapította meg az Anhaltische Motorwagen Fabrik céget, és Pfeil néven márkát alapított. 1897-ben létrehozója lett a német autóklubnak, majd részt vett az első Berlini autókiállítás megszervezésében. Az 1897-ben megnyitott kiállításon hét jármű szerepelt, valamint egy Kühlstein elektroautó is feltűnt. A kiállítás különlegessége volt még, hogy itt találkozott az Opel fivérekkel, akik ennek okán adták fejüket az autógyártásra.

 759px-lutzmann_pfeil_4.png

Lutzmann Pfeil-4

 

Brennabor

A Brennabor művek, Branderburgi székhelyű cég volt, mely kezdetben játékhintót, játékbiciklit gyártott. A céget a Reichstein fivérek alapították 1870-ben. 1908-ban készítették az első, háromkerekűt, majd egy később jött az első négykerekű jármű. Megbízható túraautókat készítettek, melyek Magyarországon is megfordultak. 

 brennabor_a1.jpg

Brennabor A-1 , 1908

bennabor_c_420_1931.jpg

Brennabor C 420 1931

 

Mors

garage-citroen-bordeaux-meilleur-de-the-saga-of-citro-n-of-garage-citroen-bordeaux.jpg

 

A francia autógyártás korai szakaszának képviselője a Mors márkanéven futó járművek voltak. A cég egy korábban művirágokat és különféle drótokat gyártó üzemből nőtt ki, melyet 1847-ben vett meg a Mors család. Első autójukat 1895-ben építették, később versenyzéssel szereztek hírnevet. V4-es motorokat alkalmaztak kezdetben, aztán váltottak és 1899-től soros motorokat gyártottak. Gépeiken mágneses gyújtást, méhsejt hűtőt, lánchajtást és sajtolt alvázakat használtak. 1908-as modelljükben már elektromos gyújtás volt. A gyár aztán nehéz pénzügyi helyzetbe került, aminek az lett a vége, hogy 1925-re bekebelezte a Citroën.

 mors_1913.JPG

Mors 1913

 

Lorraine – Dietrich

A francia automobil és repülőgép motorgyár volt, 1896 és 1935 között. 1986-ban a cégvezető igazgatója megvette az Amédée Bollée fémjelezte járművek gyártási jogát. Az autók orrmotorosak voltak, soros kéthengeres erőművel, szíj hajtással. A világítást acetilénes lámpák szolgáltatták, s táblaüveg szélvédőt alkalmaztak. 1898-ban már négyhengeres motorral, független első felfüggesztéssel épített versenyautót. 1902-ben alkalmazták az akkor 21 éves Ettore Bugattit, aki megalkotta számukra a felülvezérelt, négyhengeres, négysebességes 24 lóerős járműveket. Később áttértek a kardántengelyes hajtásra. Az autógyártás mellett jelentős számú repülőgép motor típust is fejlesztettek, gyártottak. Tátra licenc alapján teherautót gyártottak a hadsereg részére, az autógyártás lassan kiszorult a palettáról. A De Dietrich vállalatbirodalom ma is működik, de autókat nem készítenek.   

 lorraine1.jpg

lorraine_dietrich_slf_torpedo_spyder_1912_16004081831.jpg

SLF Torpedo Spyder 1912

 

Wolseley

Az Ausztráliából visszatelepült York Wolseley és társa Herbert Autsin Birminghamban alapított gyárat. Az üzem kezdetben szerszámgépeket, valamint kerékpár alkatrészeket gyártott. Herbert Austin 1895-ben meglátogatta a Párizsi Autókiállítást, s ennek hatására több saját kísérleti járművet készített. 1901-ben megszerezte a Vickers támogatását, és beindult az autógyártás. 1975-ig volt termelés a gyárban, bár széles palettája volt a gyártott típusoknak, a bezárást nem kerülhette el.

 1907_wolseley-siddeley_wolsit_coppa_floria_racer_flickr_exfordy.jpg

Wolseley - Sideley 1907

holkham_hall-_1909_wolseley-siddeley_6139810254.jpg

WS 1909

wolseley_6_80_1954.jpg

Wolseley 6/80 Police Edition 1954

 

Peerless

Az Ohio állambeli Clevelandban székelő Peerless Motor Car Company 1900-ben kezdte működését, és 1931-ig volt aktív. Kezdetben a Motorette nevű kisautót gyártották, de nem vált be a konstrukció. A gyár mérnöke, Louis P. Mooers 1901 nyarán bemutatott egy saját tervezésű autómobilt. Lengőtengelyes hátsó felfüggesztés, sajtolt acélváz és állítható magasságú kormánykerék jellemezte. Az első autó kéthengeres volt, de később megjelentek a négyhengeres modellek is. Az ára igen borsos volt, az alapmodell 4000, a 60 lóerős Victoria 6250 dollárt kóstált. Az első 6 hengeres, 10 literes, 60 lóerős motor 1908-ban lépett színre. 1910-től elektromos világítás, 1913-tól elektromos indítás szerepelt a felszereltségi listán. 1915-ben mutatták be a V8-as motorral szerelt autójukat, majd gyártottak V16-os autót is. A gazdasági válság aztán elsöpörte a gyárat.

 1911_peerless_45-hp_model_32.jpg

Peerless 45 Hp, Modell 32, 1911

1931_peerless_woodland_1_cropped.jpg

Peerless Woodland 1931

1932peerlessv16_2000.jpg

Peerless V16, 1932

 

Lohner

Jacob Lohner bécsi hintóépítő mester, tovább akarta fejleszteni gyártmányait. Ezért megkeresett pár autóépítőt, együttműködési céllal. Kezdetben nem talált partnerre, ezért egymaga kísérletezett benzinmeghajtású járművekkel. Próbálkozásait nem tudta sikerre vinni, így az elektromos meghajtás felé fordult. Az elektromos autók alkatrészeit árusító cégnél állt alkalmazásban Ferdinand Porsche, akinek megtetszett az elgondolás. Nem sokára Lohner alkalmazottja lett, és egy benzin-elektromos járművet tervezett. Ez volt a világon az első hibrid autó, amelynek hajtását az első kerekre szerelt elektromotor is segítette. Építettek 2 és  4 kerék hajtású járműveket, 2 és 4 üléses változatban. Az 1900-ban megtartott párizsi kiállításon szereplő járműben felhasznált akkumulátorok súlya 1800 kg volt. Az akkumulátorok 44 cellások voltak, 80 voltot tudtak leadni, 270 Ah teljesítménnyel. Az előállított 56 lóerő kimagaslónak számított. A jármű teljes tömege 4 tonna körül volt.  Porschét az első világháborúban besorozták, Ferenc Ferdinánd sofőrjeként szolgált.( "minekez" jelezte, itt téves információ van! Még a nagy háború előtt, 1902-ben egy hadgyakorlaton szolgált sofőrként. Itt találkozott Ferenc Ferdinánddal.) Lohner a szabadalmát 1909-ban eladta az Austro-Daimlernek, s ezzel véget is ért a különleges márka élete.

 1899-lohner-porsche.jpg

Lohner - Porsche 1899

 

Forrás: Négyesi Pál: Autó Enciklopédia; Wikipédia

 

A kihalt márkák korábbi részei (NASH, AMC, Borgward, Jensen, DeLorean és Facel Vega) ITT olvashatóak. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzikraHuszár 2018.11.15. 02:20:20

Helló!
-270 Ah teljesítménny... helyett kapacitással.
Szóval cirka 21 kWh energiát tárolt (egy korszerű vellanyautó eldöcögne vele 100km-t, de hogy hol tartunk, most nagyon nagy értéknek a Tesla Model S P100D-t találtam 102,5 kWh-val, de relatíve sok autótípust találtam 21 kWh-hoz közeli felszereltséggel, szóval itt ma a "csúcs" 5X ös növekedés :) ).

Nem vagyok egy autó-szaki, viszont ha nem tévedek:
A mágneses gyújtás is elektromos gyújtás.
Elektromos gyújtás az az akkumulátor gyújtás akarhatott volna lenni, mivel az akkor tájt jött be. Van mondjuk egy fogalom: az elektronikus gyújtás, amit hát picit kétlek, hogy volt benne, lévén az első tranzisztort 1947 végén készítették el, de 1908-ban az elektroncsövek is még friss-ropogós dolgok voltak (már ami az egyenirányítást-erősítést illeti, plusz nem tudok róla, hogy valaha is használtak volna erre elektroncsöveket akár őrült tudósok is :) ).

A WS 1909 nem kicsit sikerült darázsra, meg valamiért egy sörbiciklire emlékeztet.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.11.15. 07:52:10

Jó kis lista, nekem is sok újdonságot tartalmazott viszont egy-két márka emlékét most is aktívan őrizik.
Aki arra jár ne hagyja ki a Salzburg mellett található Porsche Gyűjteményt (Fartraum egzostive.com/porsche-fahrtraum-2017/ ) remek hely, nagyon gyerekbarát, de főleg, nagyon látványos múzeum ami egyedülálló gyűjteménye a monarchia autóiparának. A MIxte gyakorlatilag egy "Prius", vagyis egy szépen összerakott villany-benzin hibrid, de ott van Ferenc József "Teslája" (egy villanyüzemre állított Austro Daimler).

Maga az Austro Daimler is egy érdekes történet, ha jól tudom ennek révén Ferdinand a magyar autóiparba is bekapcsolódott.

gigabursch 2018.11.15. 09:28:12

Még gyerekkoromban volt olyan bögresorozat (talán még van belőle valahol két db), amiről pár itteni kép az emlékek világába kalauzolt.
De MORS az volt benne!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.11.15. 09:37:14

@Ződ2000: ha már itt tartunk, érdekes lenne egy MÁG-os cikk, a Magomobilokról.
Nekem már az Austro Daimler is újdonság volt, és érdekes volt látni hogy a Daimler mekkora multinacionális cég volt már 100 éve is. Brit Daimler, Austro Daimler, de még az autógyártást forradalmsító Panherd is Daimler licenszel indult.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.11.15. 09:38:09

@Ződ2000: ha már itt tartunk egy Panhard posztot is sokan érdekesnek találnának szerintem,

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.11.15. 10:02:05

Mindegyik márkában az a közös, hogy egyikről se hallottam még... Tehát sokat tanultam ma, köszönöm! :)

minekez 2018.11.15. 17:18:01

őőőőő..... Porsche hogyan tudott Ferenc Ferdinánd sofőrje lenni a Világháborúban? :)

DDQ · https://www.facebook.com/Menetszel2016/ 2018.11.15. 17:47:32

@minekez: Ez bizony hiba! Köszönöm, hogy észrevetted, nem voltam elég alapos ! 1902-ben egy hadgyakorlaton volt sofőr, mint tartalékos katona.

toncsi64 2018.11.15. 20:07:09

Azok az amerikai paripák már akkor is elég látványosak voltak :) Azt viszont nem értem, hogy - a felsorolásból számomra egyetlen ismerős márka - a Wolseley miért nem maradt talpon hiszen rendőrségi beszállító volt mint a képeken is látható. Gondolom azért ez akkoriban is jó biznisz volt és nyilván adott egyfajta presztízst is a pozitív (?!) reklám mellet.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2018.11.15. 21:25:00

Hát köszi, ma is tanultam, pedig én már így is elég sok rég eltűnt autómárkát tudok.
@SzikraHuszár: Tudtommal a különbség az, hogy a mágneses gyújtás esetén a gyújtáshoz szükséges feszültségimpulzusokat a főtengelyről hajtott induktorral hozzák létre. Az elektromos gyújtásnál ezzel szemben az akkumulátor (illetve tulajdonképpen a generátorról) táplált gyújtótekercs (illetve az elosztó) látja el ezt a feladatot.

SzikraHuszár 2018.11.16. 11:05:59

@SomiTomi: Az a nagy különbség, hogy az elektromos gyújtás fogalma nem létezik. Vagyis de, ha valamit elektromosság segítségével gyújtasz be, akkor arra igaz, viszont ez nem motorban található gyújtásra használják, hanem pl gáztűzhelyeknél. Egyébként se lenne helyes szétszedni mágneses és elektromos kategóriára a gyújtástípusokat, mivel a mágneses elvű is elektromos, erre a tanárom és a google is rájött, mert se a jegyzeteimben, se a keresés eredményeiben nem találok ilyet. Az akkumulátorról táplált kategória viszont létezik, az a kocsi valószínűleg egy "hagyományos megszakítós gyújtású" járgány, ami az akkusakhoz tartozik.
Amúgy a mai kocsikban nem feltétlen van elosztó, de a gyújtógyertya se biztos, hogy megmarad, most a lézeres gyújtás felé kacsintgatnak. Kérdés ugye, hogy ez lesz-e hamarabb, vagy a nagy energiasűrűségű, olcsó és könnyű aksik...
(Tekintve, hogy 1899-ben is csak ötöde volt a kapacitása a mai naaagy akkus autóénak, ez a meccs még nem dőlt el.)

bioLarzen 2018.11.16. 12:17:02

@kugi: Nekem a Wolseley megvolt bibibíííí :D

prokee · http://prokee.blog.hu 2018.11.16. 13:11:51

Tátra =/= Tatra
Előbbi a hegység, utóbbi az autómárka.

zia77 2018.11.16. 14:16:57

Nem volt széria termék, de Hódmezővásárhelyen már a '80-as években próbálkoztak, és gyártottak is elektromos meghajtású autót. Úgy emlékszem Pony néven az egykori Hódgépnél. Aztán ez abbamaradt. Úgy nézett ki, mint a FIAT Topolino.

SzikraHuszár 2018.11.16. 16:15:18

@postakocsi: Ezt vágom, olvastam korábban, de itt se mondják, hogy elektromos gyújtás, hanem "akkumulátorgyújtás". Aztán: "A mechanikus megszakítással és elosztóval működő akkumulátorgyújtást két okból
is nevezhetjük klasszikusnak. Egyrészt azért, mert néhány újítástól eltekintve, a
már bevált elveket és eszközöket alkalmazta. Másrészt azért, mert szinte változatlan formában, s közel 50 éven át (a leghosszabb ideig) egyeduralkodó volt az autózás történetében.", így azért érthető, miért "hagyományos (megszakítós) gyújtás" ma a neve.

pitcairn2 2018.11.16. 18:02:26

@Michel Djerzinski:

és a Humber?

youtu.be/hFvqlq075kY?t=20

a jordán király cserkesz testőrsége persze csak "véletlenül" került a királyi limuzin mellé:)

Hawkwin 2018.11.16. 18:43:47

itt is lehet böngészni a nem feledhető kocsikat
www.ultimatecarpage.com/brandlist/

gigabursch 2018.11.17. 06:23:59

@zia77:
Puli volt a neve
Két személyes volt

gigabursch 2018.11.17. 06:26:10

@prokee:
S ugyanez igaz a Mátra és a Matra vonatkozásában.

gintonic.azigazi 2018.11.17. 19:55:08

20kwh - Fiat 500 E, Nissan Leaf 2016ig, Citroen Evasion ( europaban nem tudom mi a neve )
kizartnak tartom hogy szaz eve ekkora akkumlator kapacitassal gyartott volna valaki autot

szita szita péntek 2018.11.18. 12:09:15

@gintonic.azigazi: Nem találtam adatokat mekkora volt az aksi kapacitás arról, pár érdekes dologgal azért összefutottam keresgélés közben. (Ami talán utalhat a kapacitásra is.)

Szemelgetve innen:
en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle

1897: Elektromos taxik jelennek meg Londonban. (Felteszem a jelképesnél komolyabb hatótáv kell ehhez, mittomén 30 km minimum?)
Előnyeik voltak a korabeli benzinesekkel szemben,hogy nem voltak zajosak, büdösek, nem kellett kurblizni és nem kellett hozzá váltó. Ennek eredményeként el is könyvelték női autónak. Az Egyesült Államokban a századfordulón az autók 40 százaléka gőzzel, 38 százalék villamos energiával, 22 százalék benzinnel működött. Összesen 33.842 elektromos autót regisztráltak az Egyesült Államokban, és Amerika lett az ország, ahol az elektromos autók a leginkább elfogadták.

1896-ban először javasoltak egy cserélhető akkumulátoros szolgáltatást. (Elektromos teherautóknak is!) A szolgáltatást 1910 és 1924 között biztosították ami alatt a járművek kb 6 millió mérföldet tettek meg. (kb 9-10 millió km)

Szemelgetve innen:
www.lowtechmagazine.com/overview-of-early-electric-cars.html

1909 - ben a gyártók azon vitatkozgattak mekkora a jó hatótáv egy elektromos autónak. Volt aki azt mondta fölösleges a nagy tömegű aksik cipelése, az emberek többsége rövid távra megy a kocsijával. A kisebb aksi pedig olcsóbb és könnyebb kocsit eredményez.
Voltak akik másképp gondolták:
A 15 LE-s Babcock Electric Roadster (1911) 100 km-es hatótávval bírt 27 km / h sebességgel.
A Bailey Electric Roaster (1911) legfeljebb 118 mérföldet (190 km) tudott megtenni volt egyetlen töltéssel, 32 km / h sebességgel.

Illetve erre emlékeztem valahonnan, de csak kerestem hozzá egy cikket is:
cleantechnica.com/2014/04/11/henry-fords-wife-wouldnt-drive-model-t-kept-electric-car/

Henry Ford felesége elektromos autóval járt.

Quattroman 2018.11.18. 17:11:42

Camille Jenatzy 1899 Apr 29. elsőként lépte át a 100Km/órás sebességhatárt. A sebességrekordot (105,88 Km/h) egy elektromos hajtású autóval érte el.

en.wikipedia.org/wiki/Camille_Jenatzy