Színes mindennapok - 1968-70

2018. október 26. - JTom

A szocialista Magyarország mindennapjait - eddig még nem látott, eredeti színes fotókkal bemutató - sorozatunk folytatódik az MTI fotósainak munkáiból. Ma 1968-tól 1970-ig utazunk vissza az időben.

c_ai19680508003.jpg

1968. május 8. A Vörös Csillag traktorgyár két DUTRA típusú traktorral segíti Ferihegyen a repülőgépek földi vontatását. A D 4K/B és az UE 51 típusú traktorokkal rendezik a földi mozgatást, ami által nagy mennyiségű üzemanyag takarítható meg és a repülőgép-motorok élettartalma is nő. A képen: az UE 50 traktor vontatja az IL 14-es repülőgépet. MTI Fotó: Jármai Béla

Ahogyan eddig is, természetesen most is szívesen látjuk a pontosításokat, kiegészítéseket vagy az ismeretlen helyszínek, alkalmak beazonosítási kísérleteit olvasóinktól! A fotókra kattintva az eredeti képhez juthattok, ahol további releváns találatokra lelhettek és további kereséseket indíthattok, valamint a képek meg is vásárolhatók.

A fotókat képaláírásokkal együtt a poszt végén a galériára kattintva teljes képernyőn is megnézhetitek!

c_ja19680329014.jpg

1968. március 29. Vizes masszázs a Lukács fürdőben. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19680329016.jpg

1968. március 29. A Lukács fürdő épülete Budapesten, előtte egy Moszkvics személyautó áll. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19680412015.jpg

1968. április 12. Légi felvételen a budapesti Madách tér a Madách-házzal. MTI Fotó: Járai Rudolf 

Madách Imre tér (VII. ker.): itt tervezték az Erzsébetvároson átvezető Erzsébet sugárút megnyitását. 1938-ban kapta a nevét. A teret közrefogó, vörös klinkertégla borítású, hatalmas árkádos háztömböt Wälder Gyula műegyetemi tanár tervezte (1938). Az épületben működik a Madách Színház kamaraszínház. 1982-ben a Kálvin térről ide helyezték át Medgyessy Ferenc Táncosnő című szobrát.

 

c_ja19680412030.jpg

1968. április 12. A balatoni műút Budaörsnél. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19680412032.jpg

1968. április 12. Légi felvétel a József Attila lakótelepről. MTI Fotó: Járai Rudolf

A terület az 1840-es években a Lóversenydűlő nevet kapta, mivel gróf Széchenyi István kezdeményezésére itt tartották a lófuttatásokat. A 19. század végén katonai lőtér volt itt. Az első világháború során, 1915-ben kórházbarakkokat építettek, amelyeket a háború után szükséglakásokká alakítottak. Ez volt a Mária Valéria-lakótelep. 1940 és 1942 között további félkomfortos lakásokat létesítettek. A mai lakótelep több ütemben, 1957-1967 és 1979-1981 között ezeknek a nyomortelepeknek a felszámolásával után, illetve azok helyén épült fel.

 

c_ja19680425038.jpg

1968. április 25. 1710 körül épült két mór műemlék ház Sopronban. MTI Fotó: Járai Rudolf

A Szent Mihály u. 9-es számú földszintes ház a ,,Két mór ház", ritka szép példája a népiesbe hajló barokk építészetnek. Ez egy kapuval egybekapcsolt kettős ház. A kaput két korinthoszi csavart oszlop keretezi, a tetején egy-egy mór alakjával. Az ikerház kőkeretes ablakai fölötti oromzatok hullámos széleit angyalkák díszítik, csúcsain pedig Szent Rókus és Szent Flórián feje látható. Az oromzat közepén dús mintázatú félköríves fülkében Mária és Szent József szobra áll.

 

c_ja19680511016.jpg

1968. május 11. Fürdőző és pihenő vendégek a zalakarosi termálfürdőben. MTI Fotó: Járai Rudolf

Zalakaros, a közel 800 éves település nemzetközi hírnevét termálvízkincsére épült fürdőjének köszönheti. A zalakarosi gyógyvíz Európában is egyedülálló nátriumkloridos és hidrogénkarbonátos hévíz, amely a jodid- és bromid-ion tartalma következtében a jódos-brómos; szulfid-ion tartalma miatt pedig a kénes gyógyvizek csoportjába sorolható. A víz enyhén radioaktív, metabórsav tartalma igen nagy. A gyógyvíz legjobb hatását a krónikus nőgyógyászati, a mozgásszervi és izületi betegségek gyógyításában, az idegrendszeri-, szív- és keringési-, valamint anyagcserezavarok kezelésében fejti ki. Az 1965-ben alapított fürdő mára Magyarország 5-6. legnagyobb fürdője lett.

 

c_ja19680511019.jpg

1968. május 11. Pihenőhely büfével az erdei kirándulóhely, Zalabaksa közelében. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19680524001.jpg

1968. május 24. Szabadtéri vendéglő az 1968-as Budapesti Nemzetközi Vásár (BNV) Kacsóh Pongrác úti bejárata mellett. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19681025005.jpg

1968. október 25. Üzletek kirakatai a zalaegerszegi Széchenyi téren. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19690507017.jpg

1969. május 7. Kirándulók sétálnak az aggteleki cseppkőbarlang bejáratának környékén. A háttérben balra a Barlang Szálló. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19690721003.jpg

1969. július 21. Velencei tó. Vendégek az agárdi strandon. MTI Fotó: Járai Rudolf

c_ja19700711011.jpg

1970. július 11. Település Pécs környékén. MTI Fotó: Járai Rudolf (Valaki tudja pontosan hol?)

c_szi19680425021.jpg

1968. április 25. Fiatal párok a Gellért-hegyen - az egyik férfi egy Pentacon Six nagyfilmes fényképezőgéppel felvételt készít -, mellettük két Pannónia P-20-as motorkerékpár, bukósisakokkal. Háttérben budapesti panoráma a Lánchíddal és a budai várral. MTI Fotó: Sziklai Dezső

c_szi19680805004.jpg

1968. augusztus 5. Betanított munkásnők olajjal impregnált fázisjavító kondenzátorokat szerelnek össze szalagrendszerben a Mechanikai Művek egyik üzemében. Baloldalt az elkészült kondenzátorok feliratait és jelöléseit a kondenzátorok alumínium palástjára nyomtató Kammann gyártmányú univerzális szitanyomógép dolgozik. MTI Fotó: Sziklai Dezső

c_szi19680822001.jpg

1968. augusztus 22. A Dunai Kőolajipari Vállalat vezérlőtermében Százhalombattán. A naplózást végző ügyeletes mellett CB 555 típusú távbeszélő-készülékek láthatók. MTI Fotó: Sziklai Dezső

c_szi19680908027.jpg

1968. szeptember 8. Látogatók a Budapesti Őszi Vásáron. MTI Fotó: Sziklai Dezső

c_zo19700404004.jpg

1970. április 4. Díszszemle a felvonulási téren hazánk felszabadulásának 25. évfordulóján. MTI Fotó: Mező Sándor

 

A fotók teljes képernyőn is megtekinthetők az alábbi galériában:

 

Ha lemaradtatok volna róla, a sorozat korábbi részeit ITT nézhetitek meg!

Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Az archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

 

Belenéznél egy kimeríthetetlen történelmi archívumba ingyen?

Mától három napon át megteheted!

KATT IDE!

 

Kérünk nyomj rá itt lejjebb a Facebook dobozban a 'Tetszik az oldal'-gombra és ha még nem tetted meg, iratkozz fel a blog követői közé (az oldal legtetején, jobbra található). A novemberben esedékes 5. születésnapunkra szeretnénk elérni egy szép kerek számot! KÖSZÖNJÜK!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2018.10.26. 09:04:05

Jó, akkor most elkövetem a legtudálékosabb, legkevésbé releváns, abszolút szőrszálhasogató bejegyzésem a blogon! 8-)
"A naplózást végző ügyeletes mellett CB 555 típusú távbeszélő-készülékek láthatók."
Nos, nem. Csak az CB 555 amin a férfi beszél. Ami jobb oldalt látható, az egy számtárcsa nélküli CB 667. Hogy miért vagyok biztos ebben? Ha megnézitek, az 555-ön négy, jókora ööö... legyen pöcök, jó? Szóval pöcök tartja a helyén a kézibeszélőt, ha az le van téve. Ha a fenti készülék 555 lenne, akkor a felénk eső két pöcköt látnunk kéne. Nem látjuk! 8-) A CB 667-en viszont olyan a készülékház kialakítása, hogy nincsenek pöckök, hanem egy ööö... ez meg legyen vályú van kialakítva rajta, ami azt a célt szolgálja, hogy a kézibeszélő a helyén maradjon ha letették. Két közeli kép a két telefonról, amit összehasonlítva jól látszik, hogy mire gondolok:
CB 555
telefonmuzeum.hu/picture.php/44/category/350-cb_555
CB 667
retroelektro.uw.hu/egyebek/mm_telefon.html
Plusz a CB 667-en a számtárcsa helye felett ott van egy pici, fehér táblácska is. Ez a legtöbb ilyen készüléken egy fedőlemez a készülék típusával, de volt olyan kivitel, amin a föld gomb volt található.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2018.10.26. 09:52:34

@Sam. Joe: De jó szemed van, én elsőre nem is találtam a második telefont.

herzogb 2018.10.26. 10:48:28

Az 5. kép nem Budaörs, hanem Budaörsi út, az M1-M7 autópálya eleje az 1-es és 7-es út elágazásánál.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2018.10.26. 12:43:25

@SomiTomi: Köszi, de soha nem szúrtam volna ki, ha nincs a képaláírás.

szita szita péntek 2018.10.26. 12:54:15

A Dunai Kőolajipari Vállalat képről: Felteszem a képalá itt nem a blog gazdájának munkája, hanem az MTI-nél ezt a szöveget rakátk a képhez, de igazából talán nem is fontos. A kérdés inkább az, hogy ott dolgoznak a teremnyi berendezéssel ami tiszta sci-fi lehetett ott és akkor. Ilyen képen mégis miért érezték fontosnak, hogy egy relatíve hétköznapi tárgyat kiemeljenek, néven nevezzenek?

Wacunao 2018.10.26. 13:00:23

1970. július 11. Település Pécs környékén: Hát elég tágan értelmezett az a környék :) Ugyanis ez Balatonalmádi, az Öreg-hegyről. A kép közepén a vörösberényi katolikus templom, háttérben Balatonfűzfő és a Fűzfői-öböl.

ember a holdon? 2018.10.26. 13:38:48

@Wacunao: Valóban Almádi (MTI által volt Pécs környéke megadva) viszont nem a vörösberényi, hanem a Loyolai Szent Ignác templom inkább

Wacunao 2018.10.26. 14:23:21

@ember a holdon?: Szent Ignác, azaz a vörösberényi katolikus templom.
Nem összekeverendő Vörösberény másik templomával, a (szerintem) híresebb, erődített reformátussal.

johnny77 2018.10.26. 17:49:08

A P20-as kép beállított. Készült több fotó is. Külföldi piacokon reklámozták vele a Pannóniát:
"Why make Pannonia Your choice?"

Amúgy az elvtársak kicsit sokáig nézték a Yamaha YDS-t, sajnos az anyagminőséget és a gyártástechnológiát nem sikerült átvenni....

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2018.10.26. 19:45:24

@Sam. Joe: Én is néztem egy darabig, hogy milyen "készülékek", csak egy van...
@herzogb: Bizony, ez már majdnem az Osztyapenkó.

A nick már létezik,válassz másikat ! 2018.10.27. 08:19:43

A Madách térről készült légi fotó tükrözött , rossz oldalon közlekednek a járművek .

Ivanbaumgartner 2018.10.27. 16:59:14

Már a magyarok is loptak anno?...de amíg a Japanok,mindent lemásoltak,és jobb lett...addig a magyar copy lett mint most a Kinai ...Valóban -egy álom tör most össze-a P20 a Yamaha másolása..Megvettek egy eredetit,szétszedték és lemásolták...Igy készült az egekbe dicsért DUTRA traktorok is,de ez már egy másik történet..

Ivanbaumgartner 2018.10.27. 17:00:27

@Ivanbaumgartner: ezért volt jó a Mikuni porlasztó mindkét típusra..

népszopás 2018.10.27. 17:03:17

hja a villa negra nem apácazárda

lutria 2018.10.27. 17:03:34

Zalakaroson senkinek nem volt törölközője vagy pokróca,csak úgy heverésznek a fűben...
Bezzeg Agárdon...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.10.27. 17:24:11

A Pannónia motoros fotón látható bukósisakok a komcsik egyetlen (miért lenne több, ugye?) bukósisakgyárában készültek, Kiskörösön. Igazi komcsi termékek: a legtöbb motoros tudta, hogy ha ilyen sisakban bukik, komoly esélye van, hogy éppen a túlélésükre gyártott sisak töri ki a nyakcsigolyáját, vagy éppen vágja le a fejét – durva konstrukciós hiba miatt. Akinek volt esze, inkább beszerzett valami cseh vagy keletnémet gyártmányt.

Egyébként meg rossz belegondolni, hogy az ilyen propagandaképek helyett mennyire szebb világot mutató fotók készülhettek volna, ha nem jut hatalomra a kommunista önkényuralom nálunk, hanem normális politikai rendszerben élhetett volna mindenki (mint mondjuk Ausztriában).

pepin_nymburk 2018.10.27. 17:43:55

A Pannonia P20-ról már akkor beszélték az emberek, hogy koppintás, és hogy egy rakás szar... Bezzeg a T5 modellek mai napig elpöfögnek

ZON 2018.10.27. 17:49:31

@johnny77: a sebességváltója lett jobb, mint a lemásolt Yamahának volt, de az áthelyezett kuplung, és a lebutított elektromos- és gyújtásrendszer sokkal silányabb lett. Amit az anyagminőségről és gyártástechnológiáról írsz, az abszolút helytálló. Mondjuk, az ambiciózus és minőségmániás japánokkal versenyre kelni tőlünk sokkal fejlettebb iparú országoknak sem sikerült...

csorsza 2018.10.27. 17:49:49

@ember a holdon?: Na most, a Loyolai Szt. Ignác templom is Vörösberényben van :) Ez a katolikus templom. Amire te gondolsz, szerintem, az a vörösberényi református erődtemplom, ami pár száz méterrel feljebb van innen, a veszprémi úton.

marcijuli 2018.10.27. 17:52:30

"Az épületben működik a Madách Színház kamaraszínház." Ez a mondat 68-ban igaz volt, de ma már az Örkény Színház van az épületben (a korábbi Madách Kamara).

csorsza 2018.10.27. 17:54:48

@csorsza: Jah, látom, már más is írta... Sorry.
A kép valósznűleg ebből a kilátóból készülhetett, vagy kicsit lejjebbről:

https://www.google.hu/maps/place/%C3%93v%C3%A1ri+Messzel%C3%A1t%C3%B3/@47.0336697,18.0068104,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipPwU4G9vnvjm1MkSnW04DwI6fqZvKDy5yGkyHc!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipPwU4G9vnvjm1MkSnW04DwI6fqZvKDy5yGkyHc%3Dw129-h86-k-no!7i4898!8i3265!4m5!3m4!1s0x476996a76d60102d:0x15494be25703e982!8m2!3d47.0336699!4d18.0068104?hl=hu

efi 2018.10.27. 18:49:37

Madách téren miért van balra hajts ?

Skuzzy 2018.10.27. 19:19:38

Ivanbaumgartner: A P20 blokkja elég sokban különbözik a japán mintától, a váz és egyebeken tény, hogy kevesebb volt a változtatás. A Dutrás történetedre kíváncsi lennék, főleg valami hivatkozásokkal együtt.

fareszjó 2018.10.27. 20:28:32

A masszírozós képen elsőre Pécsi Ildikót azonosítottam be, de szerintem tévedek. Az agárdi képen meg az tűnt fel, hogy mennyire seszínű, kiégett a fű, azt hittem, hogy ez ilyen modernkori dolog.

ComLo 2018.10.27. 20:43:39

Az Almádi táj nekem is azonnal feltünt, hogy valszeg nem Pécs környéke :-) .

starace 2018.10.27. 21:05:36

A József Attila lakótelepet eredetilg nem róla, hanem az édesanyjóról, a proletár asszony archetípusáról gondolták az elvtársak elnevezni.
Csakhogy a Mama lánykori neve Pőcze Borbála volt.
Valamelyik illetékes aztán csak elgondolkozott azon, hogy mi lesz, ha a szocializmus első mintalakótelepét Pőcze-telepnek fogják hívni...

öregfilmes 2018.10.27. 21:26:01

Én is megerősítem, az 1970-ben készült képen a Loyolai Szent Ignác templom található Balatonalmádiban. Száz százalék.

fbal02 2018.10.27. 23:36:05

Rend, fegyelem, tisztaság volt.

medvegy 2018.10.28. 00:36:37

@efi: Mert akkoriban még ez volt a szabályos. Csak 1941-ben tértek át Magyarországon a jobbra hajtásra.

@Fotósképző: Ami azt illeti, egy reklámfotót propagandakiadványnak nézni eléggé mánia. Mellesleg, a fotóhamisításra itt vagy te, tudásod és beállítottságod is van hozzá. És sok hozzád hasonlót láttam már, aki az előző rendszerben véresszájú kommunista volt, most meg habzószájú kommunistaellenes.

medvegy 2018.10.28. 00:48:01

Ami a bukót illeti.

Magyarországon csak 1984-től kötelező. Addig csak ajánlott volt, és csak annyit írtak elő, hogy a szemöldök fölött egy ujjnyitól a tarkó aljáig kell körben védenie a fejet. Ezt még a háborús rohambilik is tudták. A fénykép korában máshol se nagyon volt jobb, nagyobb védelmet adó bukósisak, nyugaton se igazán.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.28. 02:42:42

Úúúhh, az a Lukács-fürdős belső de kiszabottul lepattant volt már akkoriban is.
-
Hoppsza, a Madách téren van parkolóhely, ez scifi!
:D

toto92 2018.10.28. 04:29:47

@medvegy: Mivan? 1968-as a kép, az a tudomány jelen állása szerint 1941 után volt.

nyerafidesz 2018.10.28. 05:52:45

Oké, sok szar volt akkoriban, de mégis...
Utáltuk Kádárt, de ettük a virslit a felvonulásokon, megnéztük a dísszemléket.
Megvettük a Rigát és a Sokol rádiót, aztán a P20-at.
Szar volt? Szar!
Viszont annyira alacsony volt az ingerküszöbünk, hogy a szarnak is tudtunk örülni. Aztán mindenki eldönti, hogy ez most jó dolog volt e, vagy sem.

lezlidzsi84 2018.10.28. 08:46:55

Miközben a strandolók Agárdon napoztak, Neil Armstrongék a Holdon. 1969 július 21-én. :)

medvegy 2018.10.28. 08:58:16

@toto92: Csakhogy a képen tényleg fordítva mennek az autók. Megnéztem a Google Térkép műholdas felvételét, a Madách-ház tájolása ok. Balra van az Anker köz+Király utca, jobbra meg a Károly-körút. Az autók meg fordítva mennek a mostanihoz képest.

A megoldás, a felvétel nem tükrözött, hanem a harmincas években készült.

gigabursch 2018.10.28. 08:58:59

Ami a P20-ast illeti. Néhai édesapám imádta. Anyu meg a mai napig a lábán viseli a forró kipufogó nyomát...

gigabursch 2018.10.28. 09:07:22

@Ivanbaumgartner:
Nem ok nélkül égett le a MEV.
Nem ok nélkül kereskedelmi az alkatrészeket a Levante hajózás van a mai napig a Ganz-Jwndrassij vagy épp a Láng gépekhez.
Csak már nincs...

Amúgy nem véletlen az sem, hogy a hazai szárnyashajó gyártást azonnal lefejezték. Mert ami Agárdon látsz, az az első magyar szárnyas, de már szárnyatörötten...

gigabursch 2018.10.28. 09:08:03

@gigabursch:
Kereskedelmi =} keresik
Okostelefon...

gigabursch 2018.10.28. 09:08:48

@gigabursch:
Hajózás van =} hajózásban.

¿Qué tapas hay? 2018.10.28. 09:57:44

@medvegy: Tükrözve van az a kép, csak a Madách tér közel szimmetrikus fekvése miatt nehezen észrevehető. Ami árulkodik: a Horthy-ház hosszabbik szárnya a valóságban az északi oldalon van, a keskeny sávszerű kis beugrás pedig a déli oldalon. A Madách Imre út a valóságban délnek és nem északnak törik, a Király utca szögben, a Dob utca merőlegesen csatlakozik a térhez.

Amúgy az illúzió majdnem tökéletes, nem látható az Anker-palota, így simán elképzelhető, hogy a Deák tér-Harmincad utca felé kanyarodó sávok a Károly körút, az Erzsébet tér - Bajcsy felé tartó sávok a Dohány utca felé vezetnek.

Meg is akartam jegyzeni, hogy tulajdonképpen ez egy alternatív múlthoz tartozó kép, kifejezetten Fotósképző kolléga kedvéért: láthatóan nem volt háború, így elmaradt az orosz megszállás. :)

@gigabursch: A Jendrassik motorokhoz annyit, hogy azt elég szép számban adták el a közel-keletre stabil motorként is. És gyártanak hozzá alkatrészeket mindmáig, itt Magyarországon (legalábbis a VE-VFE 17/24 sorozathoz). Megjegyzem, ezek már a kifejlesztésükkor sem voltak korszerű motorok (ugye Jendrassik emigrációja miatt a Ganz-féle motorfejlesztés nem nagyon ment tovább).

toto92 2018.10.28. 10:21:14

@medvegy: megnézhetted volna a képen szereplő járműveket is: azok még a tervasztalon se léteztek a harmincas években.

gigabursch 2018.10.28. 13:04:19

@¿Qué tapas hay?:
Azt mindketten tudjuk, hogy egy stabil motor és a korszerű ség című mantra közgazdaságilag nem mindig áll egymással köszönőviszonyban.

Karfiol 2018.10.28. 13:25:08

@ZON: Ebben emlékeim szerint a gyár mérnökei el mondják a sztorit, hogy cserelátogatás volt, magyarok japánban, japánok itthon, és mindenki leste a másikét.
www.youtube.com/watch?v=5L4rHvtEA1w

patkányarcúáginéni 2018.10.28. 14:46:54

@medvegy:
Tévedés. A bukósisak Magyarországon - egy átmeneti halasztás után - a hatvanas évek vége óta kötelező.

bioLarzen 2018.10.28. 15:26:26

Miért van egy olyan érzésem, hogy a Lukács fürdős, masszázsos kép, tán a lány fejétől eltekintve, akár ma is készülhetett volna?

bioLarzen 2018.10.28. 15:27:50

Szaktudor segítségét kérném: mit hívunk hivatalosan "műútnak"? Bármilyen burkolt utat?

bioLarzen 2018.10.28. 15:29:26

Ahh, az a zalaegerszegi kép ott középen... Minden neonmániás nevében kösz ;)

bioLarzen 2018.10.28. 15:34:04

@szita szita péntek: Jó kérdés - lehet, hogy csak annak tudták a típusát? Vagy a nagy gép típusa államtitok volt? (Persze, akkor elfényképezni se engedték volna...)

bioLarzen 2018.10.28. 15:34:51

@szita szita péntek: (No, és persze, az MTI-nél is emberek dolgoznak - lehet, hogy egyszerűen arról van szó, hogy aki ehhez a képhez a feliratot adta, telefonmániás volt ;))

gigabursch 2018.10.29. 08:36:56

Azért az ha valaki elárulja, hogy betonra miért adnak a Dutrára szántó-vető célra való barázdás gumit, azt megköszönöm.

ZON 2018.10.29. 09:02:32

@Karfiol: Ocskay Zoltán leírta a Csepeli motorkerékpárok c. könyvében, hogy három motort vettek meg, és azokból választottak mintát. Egy Suzukit, egy Yamahát, és egy német motort (talán Adlert). A Yamaha lett a kiválasztott, több módosítással, de azért jól felismerhetően.
A japán mérnökök egy európai termelőüzem beindítása érdekében jártak Csepelen, de a politikai és műszaki korlátok nem tették lehetővé a vasfüggöny mögötti kooperációt.

Pataata 2018.10.29. 12:02:58

A Pécs mellettre saccolt kép elégé odébb van Pécshez! Balatonalmádit ábrázolja. A mai állapot itt megtekinthető:
https://www.google.hu/maps/@47.0435861,18.0095716,3a,75y,358.55h,78.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1sK407STgnwflRVoBDvgZ0Og!2e0!7i13312!8i6656
vagy itt:
https://www.google.hu/maps/@47.0434541,18.0084255,376m/data=!3m1!1e3

UV pót 2018.10.29. 15:09:51

A Madách teres kép tükrözve van!

medvegy 2018.10.29. 16:23:46

@Munro: @¿Qué tapas hay?: @toto92: Mindannyiótoknak igaza van, tévedtem.

medvegy 2018.10.29. 16:26:26

@JTom: gondolom tényleg csak ilyen volt ebben a méretben.

Mellesleg a sima gumi semmit sem ér ha leesik egy kis hó, vagy vizes lesz a beton.

gigabursch 2018.10.29. 16:53:20

@medvegy:
Nyilván nem slick gumira gondoltam,..

vilmoci 2018.11.02. 20:33:30

@Ivanbaumgartner:
„.Igy készült az egekbe dicsért DUTRA traktorok is,de ez már egy másik történet.. ”
Ez biztos? Mert olyanról tudunk, hogy a dán BUKH vett D4K-B-t és lemásolták, de hogy a Dutrát valamiről „másoltuk” volna, nos olyanról nem nagyon.
A Csepel motoroknál még csak-csak lehet másolásról beszélni, de az meg engedéllyel volt.

Scorpion82 2018.11.07. 13:16:20

Agárdon élek. A móló nem sokat változott azóta, deszerintem a hajó sem, ugyanaz és ugyanott áll mindig.

Bosses 2018.11.14. 10:40:31

Igen. Durva, hogy az a hajó most is ugyanott, ugyanúgy áll, mint 50 éve.