Napi érdekes - 259

2018. október 21. - JTom

1936_a_szent_miklos_templom_harangtornyanak_lerombolasa_jeiszkben_a_szovjetunioban_a_bolsevikok_a_vallas_ellensegei_voltak_gyakorlatilag_felszamoltak_az_egyhazakat_a_huszas-harmincas_evekben.jpg

1936. A Szent Miklós templom harangtornyának lerombolása Jeiszkben, a Szovjetunióban. A bolsevikok a vallás ellenségei voltak, gyakorlatilag felszámolták az egyházakat a húszas-harmincas években. Kapcsolódó korábbi cikkünk

1911_hiram_bingham_felfedezo_altal_keszitett_elso_foto_machu_picchu_inka_romvarosrol.jpg

1911 Hiram Bingham felfedező által készített első fotó Machu Picchu inka romvárosról

1918_three_british_soldiers_amusing_themselves_in_cambrai_france_with_the_remains_of_a_motor_car.jpg

1918. Három brit katona szórakoztatja magát egy roncsautóval a francia Cambrai-ban

1919_an_african_american_man_being_stoned_to_death_by_whites_during_the_chicago_race_riot.png

1919. Afro-amerikai férfit köveznek halálra a chicagói faji zavargások idején

1923_occupation_of_ruhr_french_troops_entering_essen.jpg

1923. A Ruhr-vidék megszállása. Francia katonák Essen utcáin

1926_aprilis_benito_mussolini_after_a_bullet_grazed_his_nose_on_april_7_by_mad_british_aristorat_violet_gibson.jpg

1926. április. Benito Mussolini merénylete után, amikor is egy mentálisan beteg brit arisztokrata nő Violet Gibson pisztolyával megsebesítette az orrán

 

1941_ujev_napja_erwin_rommel_helping_to_free_up_his_staff_car_a_czech_superb_kfz_21_tatra_64.jpg

1941. Újév napja. Erwin Rommel német tábornagy az afrikai hadszíntéren segít homokban elakadt gépkocsiját kiszabadítani ami egy Horch 108

1942_a_bored_german_sentry_gazes_over_an_entire_river_valley_of_captured_soviet_prisoners_belorussia.jpg

1942. Német őr és végeláthatatlan mennyiségű szovjet hadifogoly egy folyóvölgynél, valahol Szovjet-Belorussziában

1942_captured_soviet_polikarpov_i-15_on_display_in_the_city_park_budapest.jpg

1942. Elfogott és közszemlére tett szovjet Polikarpov I-15 repülőgép Budapesten

1945_majus_9_a_victoria_day_parade_in_montreal_s_chinatown.jpg

1945. május 9. Győzelemnapi felvonulás Montreal kínai negyedében

1949_kutyak_egy_centrifugan_a_repules_elott_szu.jpeg

1949. Kutyák egy repülési kiképzőcentrifugában a Szovjetunióban, az űrhajózásra való felkészülés kísérletei során

1950-es_evek_the_chained_library_hereford_cathedral.png

1950-es évek. A "leláncolt könyvtár" a hereford-i katedrálisban. A korai könyvtári elképzelések szerint a könyveket tilos volt kivinni, ezért láncolták le őket és csak helyben voltak olvashatóak. Amellett, hogy a könyvtárat sohasem bombázták le és fosztották ki a háborúk során, ennek is köszönhető hogy a legkorábbi 8. századi kéziratok is fennmaradhattak az utókornak

1951_buster-jangle-dog_nuclear_bomb_test_at_the_nevada_test_site_near_las_vegas_the_troops_are_assembled_6_miles_from_ground_zero.jpg

1951 A Buster-Jangle-Dog nukleáris kísérleti robbantássorozat hét robbantásának egyikét figyelik katonák mintegy nyolc kilométeres távolságból a nevadai robbantási zónában

1958. A Jawa motorkerékpár-motorral felszerelt Avia 350 kompakt autót 1956-1957-ben készítették az Avia gyári tervezői

 

1964_anchorage_alaska_4th_avenue_after_the_magnitude_9_2_earthquake_of_march_27_1964.png

1964. március 27. Az alaszkai - a Richter-skálán - 9,2-es földrengés után Anchorage egyik főutcájának két oldala között keletkezett három méteres szintkülönbség

1980_may19bob_and_john_brown_climb_onto_railroad_car_heading_down_the_train_along_with_two_horse_rescuers_giving_up_their_efforts_as_they_flee_for_their_lives_as_flood_waters_from_the_toutle_river_begin_a_sudden_rise.jpg

1980. május 19. Bob és John Brown segítőikkel együtt felmásznak egy vasúti szerelvényre, miután lemondtak arról, hogy kiszabadítsák lovaikat az áradó Toutle folyó sártengeréből, Washington államban az Egyesült Államokban. A férfiak megmenekültek, a hátasok alig fél órával később odavesztek

1981_milwaukee_zoo_veterinarians_with_samson_the_gorilla_shortly_after_he_died_of_a_heart_attack_at_the_age_of_32.jpg

1981. A Milwaukee Állatkert állatorvosai Sámson a gorilla mellett tanakodnak miután a főemlős 32 évesen szívrohamban egy fél órával korábban elpusztult

1985_a_concord_british_airways_szuperszonikus_repulogep_budapesten.jpg

1985. A British Airways Concord szuperszonikus repülőgépe Budapesten. MTI Fotó, még több Concorde ITT

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hátramozdító 2018.10.21. 12:17:23

Egy ritkásozás még egy borzalmas időjárást is feledtetni tud pár percre, köszönjük szépen!

Fherix11 2018.10.21. 12:30:33

Kiváló mint mindig, de Rommel autója Horch 108, nem Skoda superb.

Munro 2018.10.21. 13:21:20

@Fherix11: szerintem inkább Horch 901 typ40 Rommel ilyet használt Afrikában
de.wikipedia.org/wiki/Horch_901

daneel1976 2018.10.21. 13:58:28

Akkor Rommelt az Audi támogatta........

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.10.21. 14:16:00

A szovjet elvtársak eszméletlen sok értéket semmisítettek meg... :(

bioLarzen 2018.10.21. 15:17:12

A szokásosan remek sor.

bioLarzen 2018.10.21. 15:41:21

Sajna, a képaláírásokba a szokásossal ellentétben most több baki is került - és itt most nem tartalmi, hanem nyelvi dolgokra gondolok. Mivel tudom, hogy ezen a blogon szerencsére szempont az igényesség, tennék pár módosítási javaslatot.

"Német őr egy folyóvölgy felett végeláthatatlan mennyiségű szovjet hadifogollyal valahol szovjet-belorussziában"
itt egy kicsit túlzottan az eredeti (angol?) szöveg struktúráját követő gyorsfordítást sejtek. Szerintem szerencsésebb mondjuk a
"Német őr és végeláthatatlan mennyiségű szovjet hadifogoly egy folyóvölgynél, valahol Szovjet-Belorussziában"
megoldás.

"Elfogott szovjet Polikarpov I-15 repülőgép közszemlére téve Budapesten"
Nem vagyok a "-va-ve szerkezet" ellensége, de itt nekem ez nem hangzik túl szerencsésen. Mit szólnál mondjuk ehhez:
"Elfogott és Budapesten közszemlére tett szovjet Polikarpov I-15 repülőgép"?

"A korai könyvtári elképzelések szerint a könyveket tilos kivinni"
(...) tilos VOLT kivinni.

"Ennek is köszönhető hogy a legkorábbi 8. századi kéziratok is fennmaradhattak az utókornak (na meg hogy sosem bombázta le vagy fosztotta ki betörő idegen hadsereg)."
Ez így azt jelenti, hogy a leláncolásnak köszönhető, hogy nem lett lebombázva/kifosztva a könyvtár. Mivel a mondandó vélhetően nem ez, javaslom ezt a megfogalmazást:
"Amellett, hogy a könyvtárat sohasem bombázták le és fosztották ki a háborúk során, ennek is köszönhető hogy a legkorábbi 8. századi kéziratok is fennmaradhattak az utókornak.
... bár, mivel a bombázás/kifosztás nekem itt indokolatlannul konkrétnak tűnik (említhető lenne például az is, hogy sosem égett le a könyvtár, nem volt rágcsálóinvázió stb...), én leginkább ezt a megoldást tartanám szerencsésnek:
"Többek között ennek is köszönhető hogy a legkorábbi 8. századi kéziratok is fennmaradhattak az utókornak."

"Az Avia 350 kompakt autót 1956-1957-ben készítették Avia gyári tervezők, Jawa motorkerékpár-motorral szerelték fel"
Itt is mintha egy más nyelven íródott eredeti mondat túl szerkezethű fordítását érezném (bocs, fordítóként szakmai ártalom ez nálam). Kicsit "magyarosítanám" itt a mondatszerkezetet, pl:
"A Jawa-motorral felszerelt Avia 350 kompakt autót 1956-1957-ben készítették az Avia tervezői."

"Bob and John Brown és segítőik másznak fel egy vasúti szerelvényre, miután feladták hogy kiszabadítsák lovaikat a sárfolyammá vált és gyorsan emelkedő Toutle River áradásából"

Itt az "and" nyilván véletlenül maradt bent, előfurdul :) - de a Rivert mindenképp kiszedném, és "toutle folyónak írnám - és kiváltanám a két közeli "és"-t a mondat elején, például:
"Bob és John Brown segítőikkel együtt felmásznak egy vasúti szerelvényre, miután lemondtak arról, hogy kiszabadítsák lovaikat az áradó Toutle folyó sártengeréből"

Az eddigi itteni tevékenységem alapján remélem, nem veszed ezt nyelvtannácuklásnak :), mert nem annak szántam. És elnézést, hogy itt, nyilvánosan írom mindezt, eredetileg üzenetet akartam küldeni, de a blog-hu üzenetküldője valahogy nem akar nekem működni...

bioLarzen 2018.10.21. 15:42:01

@kugi: Ja. Ahogy egy sor másik hatalom is.

bioLarzen 2018.10.21. 15:44:59

Jól látom, hogy az a Polikarpov a Nyugati mellé lett kirakva?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.10.21. 16:39:34

@bioLarzen: ám legyen. javítottam a képalákat. köszi

"Jól látom, hogy az a Polikarpov a Nyugati mellé lett kirakva?"

én magam sem tudtam biztosan eldönteni

bioLarzen 2018.10.21. 17:03:15

@JTom: Könnyen lehet, hogy nem pályaudvar lesz mégse...
De szerintem nemsokáa felbukkan valaki, aki méterre moegmondja, hol járunk a képen... A száz ok egyike, amiért imád az ember ide járni ;)

Sportbíró 2018.10.21. 17:45:21

@daneel1976: Nem az egész Audi, csak egy köre. ;)

Fherix11 2018.10.21. 17:49:44

@Munro: Az is lehet, ebből a szögből nehéz megmondani.

omborz 2018.10.21. 18:13:48

@bioLarzen: Ezt senki sem vitatja.
Csak míg az 'egy sor másik hatalom' által elkövetett barbárságokra többnyire kellően elítélő reakciókat tapasztalok, a keleti típusú vörös eszmék nevében elkövetett gaztettekről szóló anyagok alatt MINDIG megjelenik legalább egy pártoló komment.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2018.10.21. 21:24:00

@bioLarzen: @JTom: Jövök már! 8-)
A kép az 1942-es Budapesti Nemzetközi Vásáron (igen, a BNV) készült, ott volt a roncs kiállítva. Azt akkor még a Városligetben rendeztek. A háttérben álló épület az Iparcsarnok. Nem ékeskedek idegen tollakkal, minden részlet itt van róla - képek is:
hu.wikipedia.org/wiki/Iparcsarnok_(Budapest)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.10.21. 21:47:10

Az az Avia a jövőbe mutató fejlesztés volt, ma lenne/van itt az ideje.

@omborz: +1 Sajnos, nem csak egy-egy pártolója van még ezeknek az eszméknek, ráadásul politikai téren is.

daneel1976 2018.10.21. 22:13:23

@Sportbíró: horch=audi,a négy karika később lett

Sportbíró 2018.10.21. 22:23:17

@daneel1976: Az Audi egy-egy karikája a Horch, a DKW, az NSU és a Wanderer, akikből az Auto Union AG lett, majd ebből lett a "horch" latinra fordításával az Audi. Ergo, ha az egy Horch, akkor csupán az egyik karika.

Billy Hill 2018.10.21. 22:28:56

@daneel1976: Latintanárunk szerint a 30-as években és a háborúban játszott szerep miatt "kellett" a Horch-ot később átkeresztelni Audi-ra. Mindkettő azt jelenti egyébként, hogy "Hallgatózz!" vagy "Fülelj!", csak az egyik németül, a másik meg latinul...

bioLarzen 2018.10.21. 22:30:38

@omborz: Megjelenik a másik oldalon is, nyugi ;)

bioLarzen 2018.10.21. 22:31:09

@Sam. Joe: Na, itt is van a megoldás :)

Kösz az infót!

ROTFL Manó 2018.10.21. 22:38:53

@bioLarzen: Az kimaradt, hogy afro-amerikai az magyarul - néger.

:-D

humorpalanta 2018.10.21. 22:40:38

Mekkora méretű emberanyag van azon a fotón, tejóég! Csak a szovjet hadifoglyok őrzése mennyi katonájukba kerülhetett a németeknek, uhh.

Anchorage-ot gondolom a nulláról kellett újjáépíteni, hiszen egy 3 méteres szintkülönbséget eltüntetni nem lehet csak úgy.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.10.21. 22:54:45

@humorpalanta:
"Anchorage-ot gondolom a nulláról kellett újjáépíteni, hiszen egy 3 méteres szintkülönbséget eltüntetni nem lehet csak úgy."

itt épp töltik fel ugyanazt az utcaszakaszt_

i.pinimg.com/originals/8c/69/81/8c69811099bc16cf4011d0b738b5b444.jpg

for-avar 2018.10.21. 23:11:13

@Sportbíró: Igen
A Horch tulaj konstroktűr névadóját kirakták a saját gyárából Ezért új márkát alapított, amely a saját neve latinul :) Audi = csendes a horch is azt jelenti...
Az Auto Union egy a GM-hez hasonló egyesülés volt, amiben a
Wanderer(a motorkerékpár részlegét eladták így az Jaanicek Waanderer azaz Jawa lett)
DKW az egykori dán kostruktőr, asszem a Märklin egyik mérnöke alapította és eredetileg pici befűthető gőzgépet gyártott a neve rengeteg lehetőség
-DampftkraftWagen gőzgép
-Deutsche Kinder-Wagen Német gyerek(játék) gyár
-Das-Kleine-Wunder a kis csoda
-Des-Knaben-Wunsch a fiúcska vágya...
A négy cég egyesült Auto-Union AG néven...1949-ben újra működésbe lépett a gyár Ingolstadtban. a keleten maradt Horch gyártósort a Sachsenring majd Trabant gyár vitte tovább, a DKW pedig az MZ lett Őket az IFA fogta össze
1964-ben az Audi beolvadt a VW-be hozzá csatllakozott a NSU gyár 69-ben
A Horch volt a mai Audi A8 elődje, a háború után készült még néhány darab de nem igen volt piaca(a háborús idők miatt pl az Opel nem forgalmazott az angoloknál autót, a Wauxhall sok esetben még a nevet is megváltoztatta az amúgy szaksztott ugyan olyan autóknál)

tamask 2018.10.22. 04:49:56

@kugi: egy templomtorony lebontása durva látvány, de azért nem akkora veszteség, az egyházak és a vallás meg elég jól túlélték a szovjeteket is.
Viszont a szovjet elvtársak építettek utakat, vasutakat, hidakat, iskolákat, erőműveket, amit az egyház sose tett volna meg.

Más. A demokrata vezetésű Chicagoban ma is naponta halnak meg fekete férfiak. Más fekete férfiak lövik őket agyon.

tamask 2018.10.22. 04:52:46

@bioLarzen: "Jól látom, hogy az a Polikarpov a Nyugati mellé lett kirakva?"

Ez a mondat a magyar nyelv megcsúfolása.

tamask 2018.10.22. 04:59:10

@omborz: A vörös eszme nyugati eredetű, a megalkotói nyugati értelmiségiek voltak, onnan terjedt el kelet felé, de keleten előtte is brutális elnyomás alatt éltek az emberek, ezért tudták sztoikus nyugalommal eltűrni a bolsevizmust, maoizmust, polpotizmust, az észak-koreai dzsucsét és a többi helyi kommunista verziót.
Nyugatabbra gyakrabban kiborultak a polgárok, ezért volt kelet-németországi, lengyel, csehszlovák és magyar felkelés is a kommunisták ellen. Keletebbre meg a rabszolga szinten élő muzsikból lett szovjet ember annyira meg se érezte az embertelen különbséget a rendszerek között.

tamask 2018.10.22. 05:11:05

@Fotósképző: távol álljon tőlem, hogy a kommunizmust pártoljam, de ott, ahol a kommunizmus el tudott terjedni és hatalmon tudott maradni, mindenhol külső (orosz vagy kínai) támogatással, fegyverekkel tette és/vagy a helyi viszonyok fejletlensége tette lehetővé a szélbalos diktatúrát és a helyi lakosságot előtte is brutálisan elnyomták a vallási vezetőt és uralkodók. Ott, ahol volt egy kicsit is sikeres polgári társadalom, értelmiség a kommunisták marginalizálódtak vagy ha kommunista rendszer is alakult ki, a polgárok lázadtak (lásd az összes kelet-közép európai országban volt kommunistaellenes felkelés, keletebbre meg nem).
Ahol pedig a komminizmust fegyverrel szorították vissza a hidegháború alatt, ott az amerikai támogatást élvező helyi diktátorok pont olyan brutálisan irtották a népet, mint a kommunisták máshol. Pinochet rémuralma, közép-amerikai széljobbos katonai diktatúrák, Dél-Korea katonai diktatúrája által kiirtott százezrek.

tamask 2018.10.22. 05:22:57

@Fotósképző: ma semmi szükség relatíve sokat fogyasztó (légellenállás, tömeg stb.) motorral hajtott kis pöcsköszörű autószerű járművekre.
Elektromos motor, elektromos autó kell, meg normális tömegközlekedés. A belvárosokban meg kizárólag gyalogos és kerékpáros forgalom.
Egy ilyen kis Avia járműnél értelmesebb megoldás egy 125 cc-s Yamaha robogó, ha már belsőégésűt akarsz. Aki meg pici és olcsó autót akar, az vesz egy használt Suzukit, rendes motorral, karosszériával. Az ilyen kis vicces járművek arányaikban nem olcsóbbak, mint az eggyel nagyobb, de még mindig alsókategóriás autók. Például egy használt Suzuki mindig jobb vétel lesz, mint egy kis drága különlegesség. Szervíz, alkatrész stb.

Wikipedia azt írja, hogy csak a lökettérfogat volt azonos a Jawa motorkerékpár motorjával, de teljesen más konstrukciójú motor volt.

"The cars have a single centrally-placed driver's seat and steering column up front and two rear seats, a sliding cabin for access, and a rear-mounted two-cylinder engine with the same displacement as the 350cc Jawa motorcycle engine, but it was a completely different development."

Hol az igazság?

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2018.10.22. 08:47:49

Hiába a nyugatos marxista rombolás, Oroszország keresztény és keleti maradt.

Yaesu 2018.10.22. 08:56:10

@tamask:

Az elektromos autó zsákutca, csak a belterjes hipszterek hiszik, hogy megoldás. Csak a problémát teszi arrébb. Lehet, hogy a romkocsma körül picit tisztább lesz a levegő, de az (újonnan épült) erőművek körül nem..

A megoldás az tüzelőanyagcella lesz. Már vannak ilyen autók, de még pár dolgot meg kell oldani.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.10.22. 09:40:41

@tamask: mutassak olyan mondatot a hozzászólásaidban ami még ennél is durvább?
itt inkább az érdemi hozzászólásokat dijazzuk, a fölényeskedést nem.
köszi.

szepipiktor 2018.10.22. 10:11:49

Megint remek összeállítás.
Jó lenne, ha a címlapos ajánlóhoz nem készülne hányadék aljabulvár "magyarázat", mert ami ott "ritkán láthatónak" van jelezve, az valójában történelem, komlettene ledokumentálva, azaz ha valaki ritkán látja, az azt jelenti, hogy nem olvas, nem érdekli a történelem, azaz korcs és buta. (indexes szerkesztők?)
A kommentekhez két észrevétel:
- A Horch-kérdés is tisztázott, a történelmi cégcsoport alakulgatása is dokumentált, akit érdekel, az egy perc alatt megismerheti.
- Az Avia mikroautó sem különleges, az csak egy szál a háború után készült mikroautók közül, szinte minden autógyártó nemzetnél készültek az 50-es évek körül ilyen modellek, meret az újjáépítéshez, az élet újraindulásához a mobilitás hozzátartozott és akkor ez az út volt a legolcsóbb és a leggyorsabb. A németeknél állami szinten lett erre "törvény", ott készült a legtöbb változat és mi jellemzően azonat (BMW, Messer stb.) ismerjük, így meglepetés lehet egy mások nemzetnél készült hasonló jármű.

szepipiktor 2018.10.22. 10:27:29

@Yaesu: Komám, érdemes lenne nem a bulvárból építkezni, nem a bulvárra alapozva kinyilatkoztatni.
Az üzemanyagcellás dolog nem "már van", hanem sok-sok évtizede zajló próbálkozás.
Sajnos több a hátránya - drága a katalizátor és vinni kell az "üzemanyagot" is, azaz jelentős felesleges tömeget -, mint a közlekedés során az előnye.
A járműhajtásnál jellemzően hidrogént alkalmaznak (veszélyes!) és a keletkezett melléktermék a víz, ami meg korrodáló hatású.
Az a "pár dolog" valójában sokkal több, mint az elektromos vonal problémái.
Az eletromos hajtás meg nem zsákutca, hiszen nem az a problémája, hogy máshol állítják elő a hajtóanyagot, hanem hogy még alacsony kapacitásúak az akkumulátorok. Várhatóan ezt megoldáják, ahogy a mai napelemek alacsony hatásfoka is drasztikusan nőni fog, azaz az elektromos hajtáshoz a energia közvetlenül lesz elérhető.
Addig meg a mai párhuzamos hibridből el kell jutni a gazdaságosabb éls olcsóbb soros-hibridekhez, melyeknél nulla költséggel lehet átváltani a full elektromos hajtásra.
Ami valóságos, hogy az aktivisták ezt a műszaki korlátokat elvi alapokon átugorják, és vizionálják az azonnal elektromos hajtást, amihez még számos dolog hiányzik, például a komlett infrastruktúra is...
A hipszter kérdésben egyetértünk, ők az ökoterroristák, a neoliberális bolsevik okoskodók, akik vízerőművet követelnek (nálunk hova?), szélerőművet követelnek (annyi szelünk nincs és ez súlyosan környzetkárosító megoldás nálunk), napenergiát akarnak (miközben csak a tárolás nem megoldott és napuk sincs elegendő), fúziós rekatorokat követelnek (az meg ugye még sehol sincs, még laborszinten is csak másodpercekre...) és így tovább. Ők valójában a legkárosabbak, de miért kell velük foglalkozni?

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.10.22. 11:14:05

@tamask: Persze, hiszen az egyházat nem híd- vagy erőmű-építésre találták ki...
Viszont számos iskolát, kórházat, szociális intézményt tartottak fenn, és hiteleshelyi (közjegyzői) tevékenységet is elláttak.
Amikor azt írtam, hogy "A szovjet elvtársak eszméletlen sok értéket semmisítettek meg... " nem egyetlen templomtoronyra gondoltam, hanem a temérdek templomra, kolostorra, kódexekre, kegytárgyakra, stb. Az egyházi személyek üldözéséről nem is beszélve...

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.10.22. 11:35:42

@bioLarzen: szerintem nem. A Nyugati épületének oldalán nincsenek szobrok...

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.10.22. 11:36:43

Ha már cenzúrázol, akkor azt a most épp nyilasokkal haverkodó bulgár bolsit is kidobhatnád innen, feltéve, hogy nem tartozol te is közéjük. :-\

bioLarzen 2018.10.22. 12:10:16

@Le a spammerekkel: Jaja, utána már én is láttam, hogy hülye tipp volt a részemről. Valamiért a Nyugati ugrott be első blikkre, és barom módon bekérdeztem, mierlőtt csekkoltam volna...

Aztán meg Sam Joe azóta elárulta, hogy a 42-es BNV-n járunk.

bioLarzen 2018.10.22. 12:10:47

@Le a spammerekkel: Szerencsére használhatod a szűrés funkciót is ;)

Csak a kommentek miatt 2018.10.22. 12:19:34

@Yaesu: Az a csodas a jelenlegi autoiparban, hogy a koolajfeldolgozas minden mellektermeket felhasznalja az aszfalttol a muanyagelemekig. Az elektromos jarmuvek nem feltetlen zsakutca; az eromuvek 0-24 dolgoznak es az ejszakai fogyasztas szignifikansan kisebb mint a nappali, ez konnyen belathato. Mivel az aramot nehez es koltseges tarolni nagy tetelben jelenleg az ejszakai termeles nagy resze elveszik. Ha az emberek ezzel az arammal toltenek jarmuveket estenkent, az netto nyereseg lenne az eromuveknek.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.10.22. 12:30:34

@Le a spammerekkel: a kommentszabályzathoz tartom magam kérlek téged is erre.
a politikai irányultság itt irreleváns amig nem magyar aktuálpolitika

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2018.10.22. 13:25:58

@chepunk:

A történelem és a politika szorosan összekapcsolódnak. butusom...

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2018.10.22. 13:34:47

@chepunk:

Hol van a hozzászólásombna napi politika? 70-80 évvel ezelőtti dolgokra utaltam.

gigabursch 2018.10.22. 13:44:00

Annak a gorillák vastagabb a karja, mint az én combon. Mekkora lehet egy, a természetben élő, ereje teljében lévő példánynak...

Larry Silverstein 2018.10.22. 14:11:44

olyan blogba nem is erdemes kommentelni, ahol nincs ott bircamax

szita szita péntek 2018.10.22. 14:56:52

@gigabursch: Én a kisebbre tippelnék... Az állatkertben kevésbé van kitéve vírusoknak, fertőzéseknek - a folyamat és változatos formában elérhető. A nagyobb test nem csak előny, de hátrány is lehet.

tamask 2018.10.22. 15:01:06

@JTom: a szenvedő szerkezetre céloztam

Engem egyetemen majdnem kivágott vizsgáról a tanár (matematikus), mert elsütöttem egy szenvedő szerkezetet. Lett bevezetve vagy bevezetésre került, ha jól emlékszem. Amúgy meg ő kezdte a náciskodást, én csak poénnak szántam a hozzászólásomat ;)

tamask 2018.10.22. 15:06:30

@bioLarzen: szenvedő szerkezet
Magyartalan. Engem annyira nem érdekel, de egyetemen egy matematikus tanár majdnem kivágott vizsgáról, mert elsütöttem egy "be lett vezetve" vagy "bevezetésre került" szófordulatot.

Nyugi, csak húzni akartalak, amikor megláttam a fentebbi hozzászólásodat.

tamask 2018.10.22. 15:08:15

@gigabursch: a gorillák karja nagyon vastag
A hím gorillák akár napi hat alkalommal is maszturbálnak.
Nem állítom, hogy van összefüggés a két dolog között, de...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.10.22. 15:15:29

@chepunk: javaslom hogy használd a SZŰRÉS funkciót (a nem kívánt kommentelő neve mellettit) így többé nem látod a hozzászólásait. egyszerűbb mint kib*szatni magad innét egy hétre vagy végleg az ocsmány hozzászólásod miatt.
köszi,

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.10.22. 15:16:23

@Le a spammerekkel: javaslom hogy használd a SZŰRÉS funkciót (a nem kívánt kommentelő neve mellettit) így többé nem látod a hozzászólásait. egyszerűbb mint kib*szatni magad innét egy hétre vagy végleg az ocsmány hozzászólásod miatt.
köszi,

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.10.22. 15:18:47

@tamask: ha ilyen a szándék akkor nyomj mellé magyarázatot is rögtön vagy egy szmájlit next time pls

tamask 2018.10.22. 15:19:37

@kugi: "hiszen az egyházat nem híd- vagy erőmű-építésre találták ki...
Viszont számos iskolát, kórházat, szociális intézményt tartottak fenn, és hiteleshelyi (közjegyzői) tevékenységet is elláttak"

Mire találták ki az egyházat? Jó kérdés. Babonákra épülő hatalmi konglomerátum.
Kórház, szociális intézmény, iskola már nem egyházi monopólium. Jobb helyeken.
Az egyházat a feudális hatalmi struktúrába való betagozódás tette sikeres túlélővé. Az állam túszul ejtése nélkül nem nagyon tudott volna sikeres lenni, ami ma látszik is. Ahol felvilágosodott szekuláris állam van, ott az egyházaknak nem sok babér terem. Amint kihúzták a lába alól a feudalizmust, megingott az egyház hatalma. Nyilván drasztikus dolog kolostorokat lebombázni, papokat akasztani, de ők egy régi elnyomó rend megtestesítői voltak. Az újabb elnyomók meg leszámoltak a régi elnyomókkal. Az mindig is így ment.
Nem csak a kereszténység után jövő kommunizmus volt ilyen, a törököknél is bezárták az egyházi iskolákat a világiasodás jegyében.
Az oroszoknál mindig kicsit erőszakosabban ment csak a modernizálás, már I. Péter cár is eléggé odatette magát, a kommunisták meg túltolták a biciklit.

tamask 2018.10.22. 15:28:11

@Yaesu: a tüzelőanyagcella, ha egyszer lesz rendesen működő alkalmazása, akkor valószínűleg inkább erőművekben és tömegközlekedésben lesz, nem a kisautódban. Legalábbis kezdetben, a költségek miatt. Hidrogénnel a puttonyodban lófrálni a városban nem túl biztonságos.
Itt ahol élek, eléggé kezd elterjedni az elektromos robogózás, nem csak hipszterek közt, városon belüli közlekedéshez vagy napi, előre kiszámítható távolságú ingázáshoz nagyon jó, mert tudsz akkukat cserélni és tudod kalkulálni a csereintervallumokat, költségeket. Hegyi túráknak nyilván senki nem elektromos robogókkal vág neki.

bioLarzen 2018.10.22. 16:26:11

@tamask:
"szenvedő szerkezet
Magyartalan. "

Dehogy az. Attól, hogy az 50-60-70-es években a pókhálószagú, kiöregedett "nyelvész" nemzedék annak kiáltotta ki, még nem lesz az. Az sem igaz, hogy germanizmus.

"Nyugi, csak húzni akartalak, amikor megláttam a fentebbi hozzászólásodat."

Persze. Nyilván.

bioLarzen 2018.10.22. 16:27:11

@tamask: Ja, és egyébként szívesen megtudnám, hogy mit jelent az, hogy egy mondat "magyartalan"...

bioLarzen 2018.10.22. 16:28:05

@Larry Silverstein: ... ha már wmiki eltűnt az éterben ;)

Alick 2018.10.22. 16:36:06

@Yaesu: Mindenki ismeri az optimális megoldást. :)

www.youtube.com/watch?v=ptlhgFaB89Y

Nylul 2018.10.22. 20:11:13

@bioLarzen: wmiki nem tűnt el, csak átalakult! :)

tamask 2018.10.23. 10:35:33

@bioLarzen: a te hozzászólásod a nyelvtannáciskodás mintpéldája. Az enyém meg vicceskedő volt.
A szenvedő szerkezetről akármi lehet a véleményed, én is használom, de egyszer majdnem kivágtak vizsgáról miatta. Ráadásul egy matematikus docens. Neki magyarázd.

Acsai Henriette 2018.10.23. 11:45:51

azért egy 18as karika elférne az összeállítás elejére...

bioLarzen 2018.10.23. 12:52:43

@tamask: Na jó, menyjünk sorjában:

1.) "a te hozzászólásod a nyelvtannáciskodás mintpéldája."
Amennyiben? Már megint vádaskodsz, anélkül, hogy bármi konkrétumot mondanál. Ez nem vitakultúra, ez nem vita, hanem fikázás.

2.) "de egyszer majdnem kivágtak vizsgáról miatta. Ráadásul egy matematikus docens. Neki magyarázd."

2.a.) Mennyiben releváns egy matematikatanár nyelvpolitikája a kérdésben?
2.b..) Mennyiben releván a kérdésben, hogy téged majdnem kivágtak egy matekvizsgáról emiatt? Az egyéni sérelmedet lécci, ne rajtam akard leverni, mert semmi közöm hozzá.
Most őszintén: mit mondanál, ha előállnék azzal, hogy változtasd meg a felhasználóneved, mert engem egyszer megvert egy Tamás nevű fiú? Nem azt, hogy ugyan, neked ehhez mi közöd, mit tehetsz te erről?

3.) "Az enyém meg vicceskedő volt."
Aha. Ha nálad ez a stílus vicceskedő, akkor ne csodálkozz, ha ez rajtad kívül senkinek nem esik le. Mert, ahogy az ember olvassa, ez nem vicceskedő, hanem fölényes, kioktató. Ha te ezt gondolod humorosnak, akkor számíts erre a reakcióra. (Persze, gondolom, nyilván ez a fenti hozzászólásod, amire reagálok, is "vicceskedő"...)

pitcairn2 2018.10.23. 17:02:12

@bioLarzen:

de az nem szalonképes, míg a "másik oldal" nyílt és burkolt pártolása igen....

youtu.be/XO6-nuk0UhA?t=129

pitcairn2 2018.10.23. 17:03:39

@ROTFL Manó:

de azért ne vigyél negro cukrot az USÁ-ba:)

pitcairn2 2018.10.23. 17:04:11

@humorpalanta:

a jelek szerint nem igazán akartak harcolni...

pitcairn2 2018.10.23. 17:07:56

@tamask:

ez komplett kampány volt a "múltat végképp eltörölni" mottó jegyében...

en.wikipedia.org/wiki/USSR_anti-religious_campaign_(1928%E2%80%931941)

és az 1917 előtti időkben az átlagembernek is jobban ment mint a ki tudja kik által hatalomra segített "kommunisták" alatt...

pitcairn2 2018.10.23. 17:19:32

@tamask:

"Viszont a szovjet elvtársak építettek utakat, vasutakat, hidakat, iskolákat, erőműveket, amit az egyház sose tett volna meg"

hát mondjuk ez a mondat is milliónyi sebből vérzik, mivel az egyház általában igen jól sáfárkodott a rábízott vagyonnal...

különösen a katolikus egyház...

www.youtube.com/watch?v=OhARNW4l13g

a 13 részes sorozatból az egyetemi hálózat kiépítésével kapcsolatos 5. részt feltétlenül ajánlom

www.youtube.com/watch?v=8l036vF69PM

nemcsak hogy iskolákat épített a katolikus egyház, de a modern felsőoktatást is ez alapozta meg

mi több történelmi perspektívában nézve a number 1 tudományos és kulturális szponzor volt...

pitcairn2 2018.10.23. 17:27:26

@tamask:

ez egy kissé bonyolultabb ennél, pl,. az Orosz Birodalom az 1917 utáni időkkel összevetve afféle langymeleg liberális paradicsom volt

jóformán halálbüntetés sem volt (be kellett vhogy népesíteni Szibériát), még a száműzött forradalmárok is felügyelet nélkül csatangoltak a tajgában...

híre hamva se volt még akkor a GULAG-nak...

Lenin elvtárs is a papa állami nyugdíjából élve írogatta a "forradalmi" műveit...

a "sanyarú" száműzetésben csinos háza volt, hobbiként a saját puskájával vadászgatott és a felesége és a drága mama is csatlakozhatott hozzá...

Ленин. Жизнь в Шушенском. \ Lenin. Life in Shushenskoye.
www.youtube.com/watch?v=iMyDs3eM51U

mi több hosszú éveken át még a Pravdát is legálisan lehetett terjeszteni...

így visszatekintve pontosan azért bukott meg a régi rendszer mert nem voltak méltóképpen "kemény" ellenfelek a nyugatról finanszírozott elvetemült vörös terroristák számára...

az orosz elit túlzottan "nyugativá" vált...

irodalmi feldolgozásként az Anna Kareninát javaslom...

pitcairn2 2018.10.23. 17:29:08

@tamask:

a terjedéshez fő profilban nyugati támogatás kellett...

pitcairn2 2018.10.23. 17:34:55

@tamask:

az állam nem "ejthette túszul" az egyházat?

az államhatalomba vetett hit nem lehet valláspótlék?

daneel1976 2018.10.24. 00:20:07

@szepipiktor: Kösz,végre!!!
A kutyát nem érdekli a négy karika,meg a latin tanára.....
Valószínűleg tisztában vagyok a történetével ha megeresztem ezt a poént.....

ZON 2018.10.24. 09:26:28

@tamask: lehet, hogy szegény Sámson megpróbálta megdönteni az egyéni rekordját, és ez az életébe került... :)

humorpalanta 2018.10.24. 19:46:28

@pitcairn2: Akartak azok harcolni, csak nem volt mindegy, hogy kivel. Ne felejtsük el, hogy a német hadsereg kötelékében szolgáltak szovjetek is, egész csapatokban. Nem volt túl vonzó a CSEKA előre elvtárs vagy kapsz egy golyót hozzáállása.

Terézágyú 2018.10.25. 10:09:57

Nah, akkor a komcsik után térjünk át a chicagói faji zavargásra (lásd a képet)

Terézágyú 2018.10.25. 10:16:17

Az Avia kapcsán: ilyeneket még Magyarországon is csináltak:
magyarjarmu.hu/ipar/torpeautok-alba-regia-uttoro-balaton/

szita szita péntek 2018.10.25. 10:55:19

@tamask: Szerintem a szenvedő szerkezet értelmes és plusz jelentéstartalommal gazdagít(hatja) a mondatot, nyelvet.
Nézzük a "A cipőm ellopták." kontra "A cipőm el lett lopva." mondatokat! Az első utal az elkövetőre: jelzi, hogy többen voltak. A második verzió a hangsúlyt máshova helyezi, miszerint az elkövető totál közömbös (nem tudom, nem érdekel vagy nem akarom feszegetni ki az elkövető), ám a lényeg, hogy most nincs cipőm.

szita szita péntek 2018.10.25. 10:57:15

@szita szita péntek: " jelzi, hogy többen voltak" - ez nem pontos. Mondjuk általános alany - de akkor is: megszemélyesíti az elkövetőt.

tamask 2018.10.25. 15:31:38

@szita szita péntek: s mégis, ha felhívod a rendőrséget, mert valaki ellopta vagy valakik ellopták a biciklidet, akkor sose úgy utalsz az ismeretlen számú elkövetőre, hogy "el lett lopva a biciklim", hanem hogy "ellopták a biciklimet". Az "el lett lopva a biciklim" semmi esetre sem utal automatikusan a több elkövetőre.
Vagy esetleg "valaki ellopta a biciklimet", ami általános alanyhoz hasonló, de a magyar nyelvben határozatlan alanynak mondják. Ahogy az "ellopták" is határozatlan alany kifejezése egy többes szám harmadik személyű igealakkal. Ugyanígy határozatlan alanyt jelöl a "valaki". Valaki ellopta a biciklimet. Ez a határozatlan alany sokkal elterjedtebb ma már a magyar nyelvben, mint a szenvedő szerkezet. Utóbbit hagyni kellene kihalni és mosolyogni, amikor a magyar nyelvvel napi szinten birkózó, kamera előtt okosnak tűnni próbáló rendőr törzsőrmesterek használják.

szita szita péntek 2018.10.25. 17:09:24

@tamask: Ha ott állok egy csapat óvodás gyűrűjében és azt mondom neked: "A kis vonat tönkre lett téve." akkor érzed ebből a mondatból, hogy nem kéne firtatni ki volt az -> nem ez a lényeg. A lényeg, hogy most nem jó és ezt az infót akartam átadni. Amennyiben azt mondom "Tönkretettük a kis vonatot." akaratlanul is magamra veszem - holott nem, valójában Pistike volt. Ha azt mondom a "Gyerekek tönkretették a kis vonatot.", akkor mindenkit gyanúba keverek, azokat is, akik nem érintettek. Persze mondhatom azt is, hogy "Pistike tönkretette a kis vonatot", de épp eléggé sz*rul érzi magát a bőrében így is, nem akarom, hogy más előtt is szégyenkeznie kellene az ügyetlensége miatt.

Igen, a szenvedő szervezet kiszélesíti a nyelvi lehetőségeimet.

¿Qué tapas hay? 2018.10.25. 18:32:39

@tamask: @szita szita péntek: Bocsánat, de teljesen rossz úton jártok a határozatlan alany és a szenvedő szerkezet használatának példaszerű bemutatásával.

A szenvedő szerkezetnek akkor van jelentősége, ha egy hosszabb gondolatmenet során, a határozatlan alanyhoz tartozó T/3 igealak a határozatlan alanyú mondatban leírni kívánt cselekvést logikailag az adott gondolatmenet egy korábbi (tag)mondatának alanyához kapcsolná.

Példák:
1) A bizottság tagjai tanulmányozták a lehetséges helyszíneket, a végleges helyszínt a vélemények összegzését követően választották ki.
2) A bizottság tagjai tanulmányozták a lehetséges helyszíneket, a végleges helyszín a vélemények összegzését követően került kiválasztásra.

szita szita péntek 2018.10.26. 12:47:21

@¿Qué tapas hay?: Huhh, ezt nem egyszer kellett elolvassam. :) Nyilván nem vagyok nyelvész (szerintem ez a fentiekből is jól látható), ugyanakkor az általad felhozott példamondatokban számomra nem igazán jelenik meg jelentéskülönbség.. Jó, az igaz, hogy a "került kiválasztásra" talán egy kicsit a kiválasztás folyamat jellegét erősíti, de felteszem ez csak a hivatalos nyelvezetben gyakorta használt szenvedő szerkezet miatt rárakodott jelentéstartalom... Passz.

gintonic.azigazi 2018.10.30. 04:48:34

@Yaesu: nono, nekem napelem a teton es onnan toltom a kocsim, nekem perfekt megoldas. Annak nem aki olyan helyen lakik ahol lignitet tuzelnek el.

gintonic.azigazi 2018.10.30. 04:51:28

@tamask: californiaban nulla fosszilist egetnek el, az aram jon a szelkerek farmrol meg a Hoover Dambol, nekem meg egyenessen a tetorol. ( PG&E szamlam $27, annyi az alapdij )

amugy, elektromos auto van akiknek jo megoldas, lesz akiknek nem. A fuel cell is van akinek jo lesz, lesz akinek nem. Sosem volt meg olyan megoldas ami mindenkinek jo lett volna, ezutan sem lesz.