Cipőt a cipőboltból?

2018. június 29. - Marcit

Reklám abból a világból, ahol még Bambi is kapható (volt)!

reklam1cipo.jpg

Tiszta Amerika! - 1962. Cipőreklám a Tannimpex Külkereskedelmi Vállalat megrendelésére. MTI Fotó: Horling Róbert 

Tényleg ennyi volt a szocializmus reklámja? Természetesen nem! Gyertek, nosztalgiázzunk együtt a „kátrányos” finomságoktól az életmenő Unicumokig! Állandó olvasóink biztosan tudják már hogy blogunk az MTI Fotóarchívumával létrejött együttműködése révén mutat be képeket ebből az egyedülálló magyar gyűjteményből – most sem tettünk másképpen! 

Ahol öntudatos proletár áll a békésen építkező népköztársaságunk bástyáján géppisztollyal a kézben, ott nyerészkedő burzsoának, kuláknak helye nincs. Miközben ma is ámulunk, hogy a kommunista diktatúra milyen totális propagandával tudta lefedni az országot, az 1948 utáni világ a reklám hanyatlásának ideje: először szinte teljesen eltűnt, majd szép lassan újból feltámadt, egyszerre reklámozva az adott terméket és Kádárék megtorlás utáni „kiegyezését” a néppel.

Kiáltó ellentétet azonban máshol is találhatnánk, az 1938-ban még világvárosként fényárban úszó Budapest romokban állt 1945 tavaszára: nemcsak a házakat, hanem a boltokat és cégtábláikat is szétlőtték. Az élettel – vagy ahogy a kommunisták mondták „az új élettel” – együtt azonban a feltámadt a reklám is: valamiből élni kellett, és valami só, vagy inkább show szükségeltetett az élethez, hogy elviseljék a várható sivár jövőt.

reklam2szinhaz.jpg

1948. április 1. Budapest utcáin a színházak műsorait reklámautókkal hirdetik. Sok is az érdeklődő. Magyar Fotó: Bauer Sándor 

Néha azonban magunkat kell eladni, 1948-ban az óvodai nevelésbe szerették volna bevonni magukat a férfiak. Ismerjük el, hetven év alatt nem sikerült nagy eredményt elérni, ma is furcsán nézünk a néha-néha felbukkanó óvóbácsikra. A Péter-jelöltek előtt is inkább „A vadászat” rémes pillanatai és nem egy csodás jövő képe jelenik meg.

reklam3foto.jpg

Budapest, 1948. február 12. Férfiak babakocsikkal vonulnak az Erzsébet körúton, "Péter az óvónő" felirattal kötényükön. A férfiak óvodai nevelésbe való bevonásának igényét demonstrálják. MTI Fotó/Magyar Fotó: Bauer Sándor 

Óvodai Péterek helyett azonban traktoros lányok ugranak be leginkább a következő évekről: Rákosi elvtársék látszólag mesterien űzték a plakátokon keresztül a propagandát, de amikor bő egy évtized után ismét golyónyomok kerültek a fővárosi házfalakra, már látszódott, azért tapsolt kopasz és nem kopasz, hogy nehogy elvigye az ÁVO.

reklam4plakat.jpg

Budapest, 1957. június 1. A Magyar Hirdető reklámplakátjai. MTI Fotó: Horling Róbert 

reklam22fal.jpg

Budapest, 1961. október 4. Az Épületfestő és Mázoló Vállalat festőmunkásai állványról festik a reklámokat a Vörösmarty téren, a lebontott Haas-palota melletti épület tűzfalára. MTI Fotó: Friedmann Endre 

Kádárék is érezték, hogy váltás kell. Persze nem a politikai módszerekben, hanem inkább abban, hogy mit üzenjenek az embereknek: „Aki nincs ellenünk, az velünk van” – mondta a pártfőtitkár két vadászat között, miközben a krumplilevesét kanalazta. Fordítok: közélet helyett inkább törődj a fogyasztással: foglalkozzon az a politikával, akinek nincs hobbikertje!

Videoton televízió, Rakéta porszívó és megannyi ma már elfeledett csoda lett része a háztartásunknak….

reklam5tuzhely.jpg

Budapest, 1962. február 13. Sült csirkét vesz ki egy manöken az elektromos tűzhely sütőjéből a Transelektro Külkereskedelmi Vállalat megrendelésére készült fotón. MTI Fotó: Sziklai Dezső 

reklam6takaritogep.jpg

Budapest, 1960. június 20. Egy nő vízzel tölti fel a Sur-Wix súroló és fényesítő gépet, az Általános Műszer- és Kisgépgyártó KTSZ által gyártott egyik újdonságot, amely nagyobb háztartásokban, üzemekben használható. MTI Fotó: Kácsor László 

reklam7porszivo.jpg

Budapest, 1962. január 13. Padlókefélő gépet reklámozó fotó a Transelektro Külkereskedelmi Vállalat megrendelésére. MTI Fotó: Sziklai Dezső 

Mondjuk, nekem inkább elmenne a kedvem a fogyasztástól, ha e kisasszony mosolyát látnám: gond nélkül elhinném, hogy a szintén ugyanitt készülő íncsiklandó(?) paradicsomlé a túl közel merészkedők véréből készült.

reklam8.jpg

 Budapest, 1962. október 30. Exportra készült Globus márkanevű gyümölcskonzervet mutat egy modell a Terimpex Külkereskedelmi Vállalat számára készült reklámfotón. MTI Fotó: Jármai Béla 

reklam9.jpg

Budapest, 1958. március 28. Paradicsomból exportra készült Globus márkanevű konzervek és ivólevek reklámfotója. MTI Fotó: Vadas Ernő 

Időnként azonban sikerült egy fokkal igényesebben is összehozni mindezt, e kép láttán elfeledem, hogy a magyar bor igazi mélyrepülése következett a „nagyüzem” megjelenésével: a baráti szocialista államokba exportált bor inkább a mennyiségével, mint a minőségével segítette elviselhetőbbé tenni a rendszer éveit.

reklam10tokaji.jpg

1958. július 21. A Monimpex külkereskedelmi vállalat által forgalmazott 1953-as évjáratú, 3 puttonyos Tokaji Aszú reklámfotója. A felvétel készítésének pontos helyszíne ismeretlen. MTI Fotó: Járai Rudolf 

Miközben a tokaji bor patinás hírneve a múlt részévé kezdett válni, újabb legendák indultak hódító útjukra: a Bambiról a dal mellett az jut eszünkbe, hogy még kátrányt is tettek bele – amiből persze egy szó sem igaz. De tényleg olyan íze volt? Valaki emlékszik még rá?

reklam11bambi.jpg

Budapest, 1957. november 22. Egy manöken pohárral a kezében a Fővárosi Ásványvíz és Szikvízüzem gyártmányait a Meggy-gyöngye, a narancsízű Bambi és a Málna-gyöngye szénsavas üdítőitalokat reklámozza. MTI Fotó: Jármai Béla 

És mi más szorította volna ki a gyártósorról, mint a hanyatló nyugat terméke, a kóla? A kezdetben csak megfelelő hűtési kapacitással rendelkező vendéglátóegységekben kapható Coca-cola piacra dobásával durván csökkentek a Bambi eladásai, helyén 1970-től Pepsiket palackoztak.

reklam12cola.jpg

Budapest, 1968. június 20. Az első Coca-Cola szállítmány a Magyar Likőripari Vállalat kőbányai telepén, mely a belvárosi üzletekbe kerül. A magyar töltésű Coca-Cola eredeti sűrítményből készül, a gyárban csak higítják és szénsavat adagolnak hozzá. A Coca-Cola-gyár és a Magyar Likőripari Vállalat megállapodása értelmében egyelőre csak olyan vendéglátóipari egységekhez szállítanak az italból, ahol hűtése biztosított. MTI Fotó: Hadas János 

A cukrozott üdítő mellett azonban más témát sem tudott elengedni a magyar ember: vajon mi lehet a táskarádió mögött?

reklam13radio.jpg

Budapest, 1962. április 28. Manöken az ORION Rádió és Villamossági Vállalat Orionette 1004 típusú héttranzisztoros, két hullámsávos (K-H), öt hangoltkörös, szuperrendszerű, műbőr borítású fadobozos táskarádió készülékét reklámozza az Elektroimpex Villamossági és Finommechanikai Külkereskedelmi Vállalat számára készült műtermi fotón. MTI Fotó: Németh József 

Rossz hírem van: ez még nem a ’80-as évek fülledt erotikája…

reklam14radio.jpg

Budapest, 1962. április 28. Manöken az ORION Rádió és Villamossági Vállalat Orionette 1004 típusú héttranzisztoros, két hullámsávos (K-H), öt hangoltkörös, szuperrendszerű, műbőr borítású fadobozos táskarádió készülékét reklámozza az Elektroimpex Villamossági és Finommechanikai Külkereskedelmi Vállalat számára készült műtermi fotón. MTI Fotó: Németh József 

Erről a képről sem tudom, hogy kit akar meggyőzni, de gyanús, hogy hamarabb leveszi a lábáról a férfiakat, mint győzi meg a hölgyeket.

reklam15_harisnya.jpg

Budapest, 1961. december 21. Egy manöken nylon harisnyát reklámoz a műteremben készült fotón. MTI Fotó: Balassa Ferenc

Itt bezzeg óvatosabb a fotós: a manöken nyakig begombolt ruhában a szemével igéz, hogy a Ruggyantaárugyár termékét válasszuk.

reklam16cordatic.jpg

Budapest, 1962. január 31. Manöken Ballon Cordatic elnevezésű autógumit reklámoz a Chemolimpex Külkereskedelmi Vállalat számára készült fotón. MTI Fotó: Németh József 

Mert közlekedni kell. A Rákosi-korszakban az orvosok, a párttitkárok és persze a sportolók kiváltsága volt a saját (használatú) gépkocsi, de Kádárék itt is mást kívántak üzenni az embereknek. A nagykerekű Wartburg, a 311-es ma is sokak szívét megdobogtatja, de a lottó indulásakor sem volt ez másképp.

reklam17wartburglotto.jpg

Budapest, 1957. március 6. Az 1957-ben az Országos Takarékpénztár szervezésében indult lottó Wartburg tárgynyeremény-autója a Verseny Áruház előtt, az első sorsolás előtt egy nappal. MTI Fotó: Molnár Edit 

A forradalom utáni években szinte könnyebbnek tűnt a lottón nyerni, mint gépkocsihoz jutni. A mindennapok közlekedési eszköze a bicikli mellett a motorkerékpár volt. A Danuvia látszólag szép jármű volt, de kellett a modell az eladásához: a technika inkább az 1940-es évek színvonalát képviselte a Csepeltől örökölt blokkal.

reklam19_danuvia.jpg

Budapest, 1960. július 21. A Csepeli Motorkerékpárgyár Danuvia típusú motorkerékpárját reklámozó modell a Margitszigeti Nagyszállónál. MTI Fotó: Sziklai Dezső 

reklam18bringa.jpg

Budapest, 1962. június 19. Gyerekkerékpárt és rollert reklámozó gyerekek az Artex Külkereskedelmi Vállalat megrendelésére készült fotón. MTI Fotó: Németh József 

A telő évek azonban szép lassan megpecsételték a magyar motorkerékpár-gyártás sorsát. A Yamahát másoló, de megjelenése idejére már elavulófélben lévő Pannónia P20 már a hattyúdal része volt. Az sem sokat segített, hogy a kéthengeres, szép vonalú járműért annyit akartak fizetni a szovjetek, mint a tizenöt évvel korábbi színvonalat képviselő, egyhengeres T5-ért. Ennek ellenére pont az említett japán cég megmentette volna az üzemet, de az új gazdasági mechanizmus berekesztése idején nem válhatott „mi motorunk” a Yamahából, így végül 1975-ben lezárult egy nagy korszak, nem készült több Pannónia.

reklam20pancsi.jpg

Budapest, 1968. január 18. Nyári plakát, manöken tengerészsapkában és csíkos topban egy motoron. MTI Fotó: Sziklai Dezső 

Ekkorra azonban már a Merkur autóimportja felfutott. Ugyan sosem jött annyi Zsiguli, mint amennyire igény volt, de a kelet-német ipar remekei azért érkeztek, a Wartburg mellett a Trabantra sem kellett éveket várni. A baráti Ungarische Volksrepublikba a gyártás 19. évében érkezett a százezredik duroplast borítású tüdőrákgyár.

reklam21trabant.jpg

Budapest, 1975. június 11. A 100 000. Trabant tulajdonosa, Vidits Béla (b), az Ikarus dolgozója és családja átveszi az új kocsit a Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat telephelyén. MTI Fotó: Bajkor József 

Köszönöm a figyelmet!

reklam23tura.jpg

Magyarország, 1962. január 23. Férfi modell kiránduláshoz, természetjáráshoz használatos eszközöket reklámoz a Fővárosi Bútor- Hangszer- Sportszer Kiskereskedelmi Vállalat számára készült fotón. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Sziklai Dezső 

Jaj! Kihagytam a kedvenc reklámodat? Kérlek, linkeld be kommentben, hogy beszélgethessünk róla!

reklam24unicum.jpg

Bonyhád, 1964. január 16. Solymár Miklósné rajzoló az Unicum keserűital régi zománcozott reklámtábláját mutatja a Zománcipari Művek gyáregységében rendezett kiállításon. MTI Fotó: Mező Sándor 

És nem utolsósorban: köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért! A fenti felvételekre kattintva a Fotóarchívum eredeti képeihez juthattok. További kereséseket indíthattok és a talált képeket meg is vásárolhatjátok, csomagban akár 1000 forintért darabját.

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adg 2018.06.29. 14:56:50

A gyumolcsos reklam remiszto. :)
Nyolcvanas evekben voltak jo reklamok, tizeneves fiuknak valok, Fa dezodor es tarsai. Haha

Söprögető 2018.06.29. 15:43:17

A cipőreklámról azért látszik, hogy a szőrtelenítés még a kanyarban sem volt akkoriban.

omborz 2018.06.29. 16:25:47

Van néhány MOFÉM képeslapom, ezek közül egyet mutatok.
Az a víz a kagylóban, maga a frissesség!
drive.google.com/file/d/1eelX33BYg2vnZOuVlAsmmZ6_cdljviV1/view?usp=sharing

adg 2018.06.29. 16:54:37

Hát még az a szemöldök!

Amugy mi lett a “valasz erre” gombbal? Nem csinal semmit.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.06.29. 19:50:44

adg: a hiba nem nálunk van, máshol sem működik

Főszerkesztő. 2018.06.30. 10:10:17

Volt ezeknek a 60-as évekbeli reklámoknak valami sajátos hangulata. Áthatotta mindegyiket valami furcsa infantilizmus, naivitás és tisztaság. Mintha az akkoriban is létező, közönségesség, alpáriság, bűnözés és hedonizmus nem kívül rekedne rajtuk.

R.T. Flakfizer 2018.06.30. 10:11:13

Vicces, h a villanytuzhely reklamfotojahoz sem sikerult hibatlan darabot kivalasztani :)

$pi$ 2018.06.30. 10:46:43

Bakelitgombok... bakelitkorszak. Vicces belegondolni, hogy akkoriban még nem nagyon voltak műanyagok.

$pi$ 2018.06.30. 10:56:31

Meg ipari alpinisták sem nagyon. :) Meg normális parketta sem. Azért azzal a parkettával reklámozni a parkettacsiszolást elég gáz, igencsak kopottnak tűnik.

teddybear01 2018.06.30. 10:57:09

Sikerült a posztot telezsúfolni tárgyi tévedésekkel.

"az 1938-ban még világvárosként fényárban úszó Budapest"
A háború előtt a 12 kerületes kis Budapestnek kb. a 40%-a volt villamosítva. Jó pár belvárosi utcában még utcai világítás sem volt.

" a Wartburg mellett a Trabantra sem kellett éveket várni."
Csak éppen három évet vártak a második Trabantra a szüleim. Tapasztalat, benyögés ellen. Persze Daciát hamarabb is lehetett kapni, viszont az utcánkban egy autószerelő abból élt, hogy a nullkilométeres példányokat szétszedte és rendesen összeszerelte.

A napi politikai benyalás meg kihagyható lett volna.

hátramozdító 2018.06.30. 10:57:42

kepkuldes.com/images/c768e6ac4475026c55d859f77e86c4a6.jpg

Igen sikerült darab, amikor az áru önmagát kínálja fel, de nincs túl jó kedve :)

Billy Hill 2018.06.30. 11:19:37

Jó összeállítás! És most már azt is tudom, honnan ered a suvikszol / suvickol ige. :-)

Marcit 2018.06.30. 11:46:10

@teddybear01
Sőt egyesek azt mondják Budapestre (Miskolcra, Kukutyinpusztára stb.), hogy a "világ legszebb helye", pedig van a fővárosban ám Hős utca is! Előttem inkább ez a kép jelent meg: pinteraukcioshaz.hu/eucharisztia-kongresszus-1938-ban-4
Nekünk a Trabant még túl hamar is megérkezett, a galád Skoda-gyár viszont nem szállított időben, így csak dupla áron tudtunk volna Favoritot venni 1989-ben, mert elfogyott a 120-as. Mindkét élményen már túltette magát a família, remélem, egyszer nektek is sikerül.
Az aktuálpolitikás megjegyzéssel nem tudok mit kezdeni, szerintem nem volt benne ilyen.
Kevesebb bal lábbal való kelést kíván: a szerző.

Rollende Landstrasse 2018.06.30. 12:23:41

A babakocsis felvonulás inkább egy színházi előadás reklámjának tűnik. Az MTI fotótárában a férfi óvónők propagálása van a képhez írva, de a környék a Madách színház előtti szakasz.

Almandin 2018.06.30. 12:26:08

$pi$: A bakelit polikondenzációs műanyag. Nevét a feltalálójáról kapta:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Bakelit_(műanyag)
Érdekes, hogy ma viszont már nemigen gyártják, én új tárgyaknál nemigen találkozom vele.

Tulok 2018.06.30. 13:38:58

Nagyon vicce válogatás! Szegény táskarádiós lány sminkjének nekifuthattak volna még egyszer. Meg megvárhatták volna, amíg eltűnnek a nadrággumi-szorította csíkok a hasáról. A seggreeső bácsinak meg szerencsére nem lett semmi baja, rá néhány napra már milyen vidáman kirándul :)

Fotósképző · https://www.fotoskepzo.hu 2018.06.30. 14:46:10

Jól látszik, hogy akkoriban nem a szaktudás alapján válogattták ki a fotósokat (sem) az MTI-nél (sem).

A manökenek ruhákat mutatnak be, a jobb szó itt a modell lenne sok helyen. Még ha a modell is ruhát mutat be legtöbbször, de ezt a szót használjukaz ilyen "kisegítő" személyekre a fotókon.
Műtermi, vagy kültéri profi fotók esetében a helyszín meghatározása felesleges. Egyébként az MTI-s fotók mind az MTI volt műtermeiben készültek a Naphegyen.

István Bodnár 2018.06.30. 16:15:23

"Cipőt a cipőboltból" szlogenen a később élt nagyokos újságírók harsányan nevettek- a saját tudatlanságukon. Aki már akkor is élt, az pontosan tudta, hogy a "poén" abban van, hogy cipőt sokfelé árulnak (pl. az Állami áruházakban , a Szivárvány áruházakban, a szövetkezeti áruházakban, stb.) de szakosított árusítóhely csak egy van, a Cipőbolt vállalat.

igazi hős 2018.06.30. 19:51:42

@$pi$: "reklámozni a parkettacsiszolást" Nem is teszik, az nem egy csiszológép, hanem egy sima takarítógép. A parkettacsiszolót már akkoriban is üres lakásban és pormaszkkal használták.

$pi$ 2018.06.30. 21:13:09

@Almandin: "A bakelit polikondenzációs műanyag."

Tudom, hogy mi a bakelit, gyakorlatilag az első elterjedten használt műanyag volt. Nem azt írtam, hogy nem voltak műanyagok, hanem azt, hogy "nem nagyon voltak". Úgy értettem, hogy nagyon kevés műanyag volt az elején, gyakorlatilag minden bakelit volt ami műanyagból készült. Visszafogottan használták, merthogy nem volt sokféle.

@igazi hős: Okés, padlópolírozás, padlófényesítés? Mi a helyes szakkifejezés arra, amikor csiszolnak valamit, de nem durva, hanem finom anyaggal? Biztos kell lennie valami speciális kifejezésnek, különben nyilván megértetted volna mit mondtam. Floor polishing, erre gondoltam.

efi 2018.06.30. 21:22:28

A rádióknál, tv-knél miért reklámozták mindig, hogy hány tranzisztor, meg ilyen cső, olyan cső? Kétlem, hogy bármit is mondott ez a gyanútlan vásárlónak.
És miért volt minden külker vállalat valamilyen -impex ?

vandorszekely 2018.06.30. 21:28:23

@efi külker = impex azaz IMPortEXport.

Ches Desmond 2018.06.30. 23:24:09

Kishableany

Csodálkozol? Este valamelyik szőrös hátú potrohos főelvtársat kellet szórakoztatniuk. Nem csoda, ha nem volt túl sok életkedvük..:)

vanvelemenyem 2018.07.01. 00:27:50

Az en kedvenc kepem a frissen sult csirket kezelo haziasszony. Teljesen valosaghu, hogy a sutobol max kezmeleg sultcsirke veheto ki. :D

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.07.01. 09:45:10

"a Trabantra sem kellett éveket várni."

már ha a 3 év amit várni kellett rá a befizetéstől az nem számít "évek"-nek.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.07.01. 09:52:51

."A rádióknál, tv-knél miért reklámozták mindig, hogy hány tranzisztor, meg ilyen cső, olyan cső?"

amiért a fényképezőgépeket azzal adták el, hogy hány megapixel mekkora zuum. A minőségről nem mond semmit de lehet egyre nagyobbat mondani és a nagyobb mindig jobb az átlagember szemében.

omborz 2018.07.01. 09:59:19

@$pi$: láttam, fogtam ugyanilyen kinézetű gépet kiskoromban, azt padlókefélőgépnek hívták. Három korong alakú kefe pörgött az alján, vicces volt, folyamatosan küzdeni kellett vele, mert szökni akart.
Szerintem a viasz eldolgozására használhatták, az biztos, nem csiszolták vele.

omborz 2018.07.01. 10:01:11

@omborz: csiszolták >>> csiszoltak

bioLarzen 2018.07.01. 12:44:21

A tűzhely sütőjének ajtajában lévő sült csirkét nem feltétlenül tudom értelmezni... Láthatóan kész, tehét nyilván nem épp BEteszi a nő - KI viszont aligja veheti így, puszta kézzel, ugyebár...
Ja, túl sok időm van...

Ches Desmond 2018.07.01. 12:50:42

bioLarzen vanvelemenyem

Itt a válasz nagyokosok: Nem veszi ki rögtön a sütőből, hanem a sütőben hagyja hűlni. Így finomabb is lesz, mert lassabban hűl vissza a kívánt hőmérsékletre.

Ches Desmond 2018.07.01. 12:52:04

Természetesen a sütőt kikapcsolja (még mielőtt..:)

¿Qué tapas hay? 2018.07.01. 13:55:59

@Marcit, @teddybear01: A trabant várakozási ideje nagyon korszakfüggő volt, a hetvenes években csak a Zsigulikra kellett többet várni, a nyolcvanas évek második felében már hamar jöttek a Trabantok. Szintén tapasztalat, hogy az 1974. januári befizetésű Trabantot 1978. decemberében szállították.

Amúgy az érdekes arcú modellel hirdetett őszibarackbefőttben látható zöldes húsú barackokat nagyon hiányolom napjaink gyümölcsválasztékából. Sokkal ízletesebb volt, mint a mai agyonnemesített barackok.

bioLarzen 2018.07.01. 15:38:44

Ches Desmond,
csak ez a stílus... ezt tudnám feledni...

Marcit 2018.07.01. 18:41:34

@¿Qué tapas hay? Köszönöm, igen. Keresni akartam adatokat, de sajnos nem találtam a neten, de nem árulok el nagy titkot, hogy ez a Trabant-rendelés már a '80-as évekhez kapcsolódik. Egyébként meg ismerek olyat is, akinek a 2107-es Lada 2 hónap után jött meg... mondjuk a megyei párttitkárt én sem várakoztattam volna tovább. ;)

gigabursch 2018.07.03. 12:52:10

Bámulatosan bénák a reklámfotók.
Na jó, egy nem... :-)

gigabursch 2018.07.03. 12:57:59

@teddybear01:
Nekünk a Trabi után lett Dákónk (1310).
Ez az újra összeszerelés azért nem volt olyan látványos, mint amilyennek előadják, mert akkor egy sufni mester egy hónapig dolgozhatott volna. Egyszerűen csak át kellett nézni. Pont.
Nálunk konkrétan a fűtéscsap bovdenje nem volt beakadva, illetve ott volt néhány kapcsoló, amiből volt ami nem volt rendesen bekötve. Ennyit kellett rendezni.
Sajnos a kasztni a kommunista szombat volt, de a motor-váltó-futómű-delej az alapvetően rendben volt. Sajna a három éves akksi cellás lett, de ez ma is előfordul.

ZON 2018.07.03. 15:42:19

@gigabursch: három nap alatt csinálta meg egy barátom családjának egy autószerelő.

ZON 2018.07.03. 17:28:07

A képen látható Danuvia motor - tudtommal - ebben a formában nem került szériagyártásba. A széria modelleknek nem volt tárolórekesz az üzemanyagtankban, a kürt az ülés alatt volt, a henger és hengerfej íveltebb vonalú volt, és a porlasztót sem takarta fedél.

gigabursch 2018.07.04. 04:14:53

@ZON:
Az ugye nem jelent szétszedték és összerakást nálad sem?

Tehetetlen Dodó 2018.07.07. 15:36:52

@ZON: Így van.
Továbbá, ahol a nőci jobb lába látható, a szériagyártmányon volt még egy lemezburkolat, amely hátranyúlt egészen a hátsó teleszkópig, erre volt szerelve a csavaros tartódoboz és alul a hátsó lábtartó.

ZON 2018.07.08. 23:34:19

@Tehetetlen Dodó: a hátsó lábtartót nem a lemezburkolat tartotta, hanem egy hátranyúló konzol. Ami még eltér : a kormány lemezburkolata, és a hátsó fék kitámasztása. Kétségtelenül könnyedebb, filigrán vonalai vannak a szériamodellhez képest.