Ritkán látott magyarjaink 1.: A Tűzpasa

2018. március 28. - hem

Új sorozatot kezdünk ma, ha érdekelnek régi egykor nagyhírű eleink, tartsatok velünk!

A képen középen egy török pasa ül a magyar urak társaságában. A "Tűzpasaként" is emlegetett férfi nem más mint Széchenyi István gróf ifjabbik fia, Ödön. Eddig érdekesen hangzik? Lássuk a történetét!

szechenyi_odon_a_tuzpasa_1897.jpg

Széchenyi Ödön 1897-es budapesti látogatásakor magyar tűzoltó tisztekkel

 

Széchenyi István mindkét fia örökölte apjuk technikai és tudományos újdonságokra való nyitottságát, és eltökéltségét a közállapotok jobbítására, de talán a kisebbik fiú, Ödön mutatta fel a látványosabb eredményeket. Az 1862-es londoni világkiállítás megtekintése után nem jött azonnal haza: beállt a londoni tűzoltókhoz („Fire Brigade”), hogy közvetlenül szerezzen tapasztalatot az akkor legkorszerűbb ilyen szervezetnél. Hazatérve könyvet is írt a témáról és szervezett egy – akkor még - önkéntesekből álló tűzoltó csapatot is (1863).

Mivel a hivatásos tűzoltó egyesület létrehozására beadott kérelmét először elutasították, figyelme egy időre másfelé fordult: hajóskapitányi vizsgát tett és „Hableány” nevű gőzösét saját kezűleg irányítva utazott az 1867-es párizsi világkiállításra. A Dunán felfelé hajózva érte el a Majnát, majd a Rajnán, a Marne-on és a Szajnán keresztül ért a francia fővárosba, ahol óriási lelkesedéssel fogadták. Hajóját aranyéremmel, őt magát Becsületrenddel tüntették ki. III. Napóleon császár kétszer is meglátogatta hajóján.

hableany.jpg

A Hableány a Szajnán

 

hableany_rek.jpg

...és a Balatonon (ez utóbbi persze rekonstrukció)

 

Aztán megint a tűzvédelem következett: Nagynehezen mégiscsak megérkezett az engedély a hivatásos tűzoltó egyesület létrehozására és hozzákezdhetett ennek szervezéséhez. (Csak hivatásos tűzoltóktól volt elvárható a folyamatos készenlét.) Bár a szervezés is elég vontatottan haladt, 1869 végén hivatalosan megalakult, 1870 elején munkába is állt a „Nemzeti Torna- és Tűzoltó Egylet”. (A tornászokkal való egyesülésre a létszámhiány miatt volt szükség.)  Épp időben ahhoz, hogy a Nemzeti Színházban 1871. szeptember 13-án keletkezett tűzzel sikeresen megküzdjön, kiérdemelve a pestiek elismerését.

a_nemzeti_szinhaz_egese.jpg

"...az 1871-ik év szept. 13-án d. u. 6 órakor hirtelen kigyulladt a Grassalkovich-magtárból átalakított melléképület, mely a színházzal fa-folyosóval volt összekötve. Az átalakított magtár a benne tartott rengeteg díszlettel együtt teljesen leégett, de gróf Széchenyi Ödön tűzoltóinak mégis sikerült ember feletti munkával a színházat megmenteniök. A mentésben részt vett a színház valamennyi tagja a legkisebbtől a legnagyobbig. Még Benza Ida is szivattyúzta az egyik vízipuskát.”

Széchenyi folyamatosan korszerűsítette egyesületét (pl.  Európában az elsők között volt gőzhajtású tűzoltó-fecskendőjük),

gozfecskendo.jpg

Az első hazai gőzfecskendő másolata

 

walser_gozfecskendo.jpg

Egy korabeli gőzfecskendő

londoni_tuzoltoletra.jpg

30 méteres tűzoltólétra

 

miközben egyéb terveken is dolgozott (pl. a budavári sikló is az ő kezdeményezése és tervei alapján épült).

siklo1870_1.jpg

A gőzgépes sikló 1870-ben



És nem csak Pest-Budán (1873-tól Budapesten) szerzett elismertséget magának: 1874-ben a török szultánnak mutathatta be csapata felkészültségét, aki ezek után őt bízta meg az isztambuli tűzoltóság megszervezésével.

1870_istanbul_fire.jpg

Isztambul lángokban (az 1870-es években igen gyakori vendég volt a tűz)

 

manifold-na-02-03-buyuk-pera-yangini.jpg

Isztambul egy nagy tűzvész után

Ott végzett munkájával annyira meg volt elégedve az udvar, hogy megkapta a „pasa” címet, anélkül, hogy hitéről le kellett volna mondania. Mivel első házassága tönkrement, Isztambulban újra házasodott, végül ott is halt meg (1922-ben), ott is van eltemetve egy keresztény temetőben.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2018.03.28. 07:29:19

"A Dunán felfelé hajózva érte el a Majnát, majd a Rajnán, a Marne-on és a Szajnán keresztül ért a francia fővárosba"

Hm.... mindvégig vízen ment? Vagy azért néha partra/járműre kellett tenni a hajót?

charlie 2018.03.28. 09:55:48

@Terézágyú: A 60-as években már végig lehetett hajózni Duna-Majna-Marne-Szajna útvonalat, meg hát a hajója se volt nagy. 20m hosszu és 3,7m széles a hajó.

Medgar 2018.03.28. 12:32:18

@Terézágyú: A Lajos csatornát az 1840-es években adták át, ez kötötte össze a Majnát és a Dunát

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.28. 12:48:28

@Terézágyú: Az a forrás, amit én olvastam, azt írja, hogy voltak (nem kis) nehézségei, de mindegyiket sikeresen leküzdötte. (Gondolom némelyik csatorna szélességével vagy/és mélységével lehetett gond.) Viszont példáján felbuzdulva az év végéig még 20 hajó és csónak tette meg ugyanezt az utat.

Terézágyú 2018.03.28. 13:03:23

@charlie: @Medgar: @hem:
Igazatok van.

Az vezetett félre, hogy az ezredfordulón volt benne a köztudatban a Duna-Majna-Rajna-csatorna építése. De az ezek szerint, "alacsonyabb szinten" ez már létezett...

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.28. 13:36:27

@Terézágyú: Közben nézegettem a térképet: Azt hiszem a Rajna és a Marne közé még egy nagyobb folyót be kell iktatni, vagy a Maas-t, vagy a Mosel-t(?).

Tranquillius 2018.03.28. 15:00:53

Ödön gróf, a dunai gőzhajós útja: dunaiszigetek.blogspot.hu/2013/03/a-dunai-gozhajos-grof-szechenyi-odon.html Verne róla mintázta állítólag Borus Demetert, a dunai hajóst.

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.28. 15:51:53

@Tranquillius: Köszönjük, remek kiegészítés.
(Bár én könnyesre erőltetett szemmel sem látok viziutat Strassbourg és Nancy között, sőt Nancy és Párizs között sem. Lehet, hogy mások voltak akkor a csatorna-viszonyok? Vagy hiba van az útvonal leírásában?)

¿Qué tapas hay? 2018.03.28. 20:20:38

@hem: Itt van Franciaország folyamhajózási térképe: www.vnf.fr/vnf/img/cms/Transport_fluvialhidden/Carte_Bienvenue_VNF_2017_20161214100007.pdf
(pdf és fejjel lefelé jelenik meg, de látni, hogy Nancy és Strassburg között a Marne-Rajna csatorna húzódik.
Részletesebb, interaktív térkép itt: www.vnf.fr/sigfed/carto/
(elég lassú Flash. Hogy ne vaktérképen kelljen bolyongani, célszerű a "Données IGN" fülön a "Dénominations géographiques" opciót kipipálni.)

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.28. 20:35:48

@¿Qué tapas hay?: Ó, igen! Így már minden világos, köszönöm.

gintonic.azigazi 2018.04.03. 18:20:59

2000 ben Florian napon lettem soron eloleptetve Szechenyi odon eremmel :)