Napi érdekes - 208

2017. október 08. - JTom

1895_thomas_edison_es_az_elso_elektromos_edison_baker.jpeg

1899. Edison elektromos, Baker gyártmányú autójával. A Baker korának legnagyobb elektromos autó gyártója volt. 1906-ban 800 darab gépkocsit gyártott (a legnagyobb autógyár, a Ford 8729-et, a Buick pedig 1400-at)

 

1915-17_az_osztrak-magyar_hadsereg_osztalya_tropusi_egyenruhaban_jeruzsalem_kozeleben.jpg

1915-17. Az osztrák-magyar hadsereg trópusi egyenruhában, Jeruzsálem közelében

 

1918_fani_kaplan_aki_sikeres_merenyletet_hajtott_vegre_lenin_ellen_harom_golyot_lott_a_politikusba_amelyeket_nem_is_tudtak_eltavolitani.jpg

1918. Fani Kaplan, aki sikeres merényletet hajtott végre Lenin ellen. Három golyót lőtt a politikusba, amelyeket nem is tudtak eltávolítani

A sok álnevet is használó, gyenge, erősen látássérült asszonyról sokan feltételezik, hogy nem hajthatta végre (egyedül) a merényletet, valószínűleg csak elvállata a bűnbak szerepét. 1918. szeptember 3-án végezték ki a Kreml Sándor-kertjében tarkólövéssel

 

1943_nyara_szovjet_gyalogosok_a_vegyuletek_az_eszak-kaukazusi_front_vezette_tamado_a_kuban_elarasztott_teruleteken_taman-felszigeten.jpg

1943 nyara. Szovjet gyalogosok úszógumikkal a Krím-félsziget, Kerccsel szemben fekvő Taman-félsziget Tuzla tóvidékén

 

1944_felkeszules_a_normandiai_partraszallas_paradogs.jpg

1944. Ejtőernyős kutyák (paradogs) felkészülése a normandiai partraszállásra

 

1944_koda_bohmisch-m_hrische_maschinenfabrik_ag_altal_a_szukos_uzemanyagellatas_erdekeben_fejleszetett_fatuzeleses_tank.jpg

1944. Škoda Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG által - a szűkös üzemanyagellátás érdekében - fejlesztett fatüzeléses tank

 

1945_02_28_harvester_m-2-4_iwo_jima_granatvetok.jpg

1945. február 28. Harvester M-2-4 gránátvetők Iwo Jimán

 

1945_nemet_hadifoglyok_a_kerti_munkak_camp_ogden_utahban.jpg

1945. Német hadifoglyok kerti munkán. Camp Ogden, Utah

 

1948_gilmore_oil_s_gas-a-teria_one_of_the_first_self_serve_gas_stations_in_los_angeles.jpeg

1948. Gilmore Oil's Gas-A-Teria. Az első önkiszolgáló benzinkút Los Angelesben és Kaliforniában

 

1950_a_labdarugo_jatekvezeto_joey_shackleford_1_46_m_figyelmeztetheti_a_jatekos_clive_goddard_2_06_m_anglia.jpg

1950. Joey Shackleford az angol liga legalacsonyabb labdarúgó játékvezetője (1,46 m) figyelmeztetheti (a fotó kedvéért) a maga 206 cm-ével legmagasabb Clive Goddardot

 

1959_egy_jelenet_a_film_the_battle_of_britain_1969.jpg

1969. A "The Battle of Britain" című mozifilm egyik híres jelenetének a felvétele

 

1963_kennedy.jpg

1963. Jackie Kennedy - az alig egy órával korábban meggyilkolt J. F. Kennedy elnök özvegye - a halottszállító katonai gépkocsinál. Jól látható az özvegy véres ruhája. Az utána következő percek krónikája egy korábbi bejegyzésünkben

 

1965_the-scorpions-1965-66-1.jpg

1965. A Scorpions együttes

 

1966_texas_sniper_charles_whitman.jpg

1966. augusztus 1. Austin, Texas

Régi közhely, hogy a történelem ismétli önmagát. Amikor ezt az összeállítást készítettem egy olyan fotó is belekerült a válogatásba, amit az elmúlt napok helyeznek szomorú kontextusba:

1966. A texasi ex-tengerészgyalogos Charles Whitman miután megölte feleségét és anyját, felmászott az austini egyetem 28. emeleti kilátóteraszára, és 96 percig lövöldözött a környéken tartózkodókra egy mesterlövész-puskával. A kilátóteraszon talált és megölt három látogatóval, valamint az otthon kivégzett családtagjaival együtt tizenöt főt gyilkolt és harmincegyet sebesített meg, mielőtt egy rendőr leterítette

 

1967_vietnambol_hazatero_szovjet_hajot_a_kinaiak_az_egykori_port_arthur_akkorra_kinai_telian_kikotojebe_kenyszeritik_voros_garda_irta_serteseket_orosz.jpg

1967. Vietnámból hazatérő szovjet hajót a kínaiak az egykori Port Arthur akkorra kínai Telian kikötőjébe kényszerítik. Mao Ce-tung Vörös Gárdistái sértő feliratokkal mázolják tele a hajót (a kínai ideológia szerint a szovjetek már eltértek az eredeti kommunista irányvonaltól). A konfliktust csak államelnöki szinten tudták megoldani, és a teherhajó néhány nappal később indulhatott haza

 

1970_apollo_13_trening.jpg

1970. Az Apollo 13 (a későbbi sikertelen holdraszállási kísérlet) űrhajósa a NASA tréningjén

 

1971_a_17_eves_juliane_koepcke.jpeg

1971. A 17 éves Juliane Koepcke. Róla egész sokat írtam, mire másnapra megjelent egy kimerítő cikk róla az Indexen a nyár közepén. Ő az aki lezuhant egy menetrend szerinti járattal Dél-Amerikában, és egyedüliként túlélte a katasztrófát, sőt önerejéből kisétált a dzsungel mélyéről.  Nézzétek!

 

1984_helikopterek_mi-2_a_flotta_az_ndk_nepi_rendorseg.png

1984. Az NDK Volkspolizei (Rendőrség) Mi-2 helikopterflottája 

 

1985-89_kozott_alvazat_hasznalt_volkswagen_lt_55_family_ikarus_521_szerepel_a_varosi-elovarosi_busz.jpg

1985-89 között. A Volkswagen LT 55 elemeket felhasznált Ikarus 521.11-es elővárosi kisbusz. Több kép ITT

 

1994_albany_georgia_tropical_strorm_alberto.jpg

1994. Albany, Georgia. Az Alberto nevű trópusi vihar okozta árvíz elöntötte el a város egyik temetőjét, és majdnem elsodorta az ott tárolt koporsókat

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2017.10.08. 12:20:38

Ismét remek sor!

A 8. kép aláírásába alighanem apróbb baki csúszhatott: "Német hadifoglyok a kerti munkák."

bioLarzen 2017.10.08. 12:23:51

Érdekes lehetett a hold felszínén való járás szimulálása, amikor - ahogy azt Armstrong később elismerte - még, amikor a leszállóegység közelített a hold felszínéhez, akkor sem sejtették, hogy egyáltalán mennyire "mély" és laza a felszínt borító porréteg. Onnantól kezdve, hogy mintha kemény talajra érkeznének odáig, hogy az egység "derékig" süllyed a porrétegbe, minden benne volt a pakliban... A sikeres landolás egyik nagy megkönnyebbülése volt, hogy a porréteg nem bizonyult túl mélynek/lazának.

bioLarzen 2017.10.08. 12:24:38

Az uccsó képen a korosók gondolom üres "mintadarabok" lehettek?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.10.08. 12:40:54

@bioLarzen: nem. a koporsók használatban voltak. nem ez volt az egyetlen város és temető amiből előkerültek a delikvensek. volt ahol a temetőgondnok csónakkal körbejárt és kikötötte a fákhoz ideiglenesen - amíg az ár le nem vonul - hogy nehogy eltűnjenek. a képen is a háttérben jól láthatóak a kötelek...

Dogla 2017.10.08. 13:11:08

Köszi szépen!
Az ejtőernyős vauk végül hogy bírták az éles bevetést? Földet értek egyáltalán épségben?

bioLarzen 2017.10.08. 13:58:52

@JTom: Aha. Még jobb. Azért gyanakodtam arra amire, mert a koporsók túl tisztának tűntek ahhoz, hogy földből kerüljenek elő. A kikötözés üres koporsók esetén is indokolt.

Köszi az infót!

bioLarzen 2017.10.08. 13:59:25

@Dogla: bszolút. Nyilván nem mind, de voltak ejtőernyővel ledobott kutyok. (legalábbis én így emléxem.)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.10.08. 14:23:25

@bioLarzen: ezek a koporsók egészen biztosan kiépített gödörbe kerültek, rajtuk vmilyen fedlappal, azért tiszták, maximum egy kis por lephette be őket

Ironpen 2017.10.08. 15:13:18

@bioLarzen: az Apollo 13 a 3. tervezett holdra szállás lett volna, addigra már lehetett tapasztalatuk a holdfelszínről...

butyko 2017.10.08. 16:06:06

1944. Škoda Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG által - a szűkös üzemanyagellátás kényszere okán - fejlesztett fatüzeléses tank.
1963. A hullaszállító gépkocsi nem katonai,hanem haditengerészeti. Bár ez akkor,abban a pillanatban egyáltalán nem számított. Igaz,JFK a II. világháborúban a Haditengerészetnél (USN) teljesített szolgálatot,ahol bátorságáért kitüntették.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.10.08. 20:19:10

A fatüzelésű tank mennyit evett százon? :)
Bár az üzemanyag-utánpótlás bárhol lehetséges volt... Sor került a bevetésére valaha?

Rollende Landstrasse 2017.10.08. 21:10:31

@kugi: Meglepően keveset fogyasztott a tank. Nem gőzgép volt benne, hanem fagáz-generátor. A fa magas hőfokon, 700-900 fokon égett benne oxigénszegény környezetben, ilyenkor éghető gáz keletkezik. Autókon sűrűn használták a harmincas-negyvenes években.

Sigismundus · http://csakugyirkalok.blog.hu/ 2017.10.08. 21:50:18

@Rollende Landstrasse: Hm, tényleg, ezt a fatüzelésű motoros dolgot megemlítették Alistair MacLean könyvében a Navarone ágyúi 2. – Az új különítmény-ben is, ilyennel szállították egy helyen a robbantókat a partizánokhoz

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.10.08. 21:53:04

@Rollende Landstrasse: Nem tudtam, köszönöm az információt!

kissiú 2017.10.09. 12:55:43

@Bojtina: Gratulálok! Egy lépésből sikerült. Mehetsz a kasszához.

Galaric 2017.10.09. 13:02:05

@kugi: Alapvetően kiképzésre használták ezeket a járműveket. Illetve a hátországban a teherautókat állították át, hogy spóroljanak az értékes naftával.

2017.10.09. 13:02:46

Az utolsó kép: "A hullám majd elviszi a hullám".

Dr. Trejo 2017.10.09. 13:13:54

A "ma is tanultam valamit" című hazugsággyűjteményt nem ajánlanám a nagyérdemű figyelmébe, mivel számos alkalommal bulvárból átvett mesék fordításával hülyítik a zembereket. A tudomány köntösébe próbálják csomagolni szenzácóhajhász szemetet.
Persze kritizálni sem javallott, mert a "felkészült" kollégáik azonnal élesítik a permanent bant.

mojoking77 2017.10.09. 13:29:57

@Dr. Trejo: Oooo, es ezt miert ide irod?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.10.09. 13:32:16

@Bojtina: kedves Kristóf. az ilyen megnyilvánulások, valamint az aktuálpolitika tilos a blogon. a kitiltás elkerülése végett kérlek olvasd el a Kommentszabályokat.
üdv: Jtom

Void Bunkoid 2017.10.09. 13:32:43

Egyszer valaki kitalálhatná a bélgázzal működő hajtást is :)

dr. mesterséges színezék 2017.10.09. 13:52:42

@mojoking77: Biztosan demonstrálni szeretné, hogy milyen _felkészültségre_ gondolt.

Dr. Trejo 2017.10.09. 13:57:40

@mojoking77: Azért ide írtam, mert:
1. Van egy link a szövegben, ami arra az oldalra vezet.
2. Erkölcsi kötelességemnek éreztem figyelmeztetni az embereket, hogy fenntartással kezeljék az ott leírtakat.
3. Óvni akartam az embereket, amennyiben kritikával szándékoznak élni, számoljanak a letiltással.

Pernahajder Campbell (The Scunner Cambell) 2017.10.09. 14:31:09

Abban a fatüzelesü tankban biztos nem fazott senki :) elkepzelem, hogy nyaron 40 fokban egy egesznap sütött fem kaszniban, begyujtom a kemencet :)....kivancsi lennek, hogyan oldottak meg a höelvezetest...

molnibalage 2017.10.09. 15:09:55

@Dr. Trejo: A linkelt kép és eset megtörtént, film is készült belőle, nem értem mit pattogsz. Vihar vagy egy pohár vízben.

Dr. Trejo 2017.10.09. 15:23:11

@molnibalage: Amennyiben képes lennél az értő olvasásra, akkor felfogtad volna, konkrétan nem erre a bejegyzésre utaltam. Számomra már világossá vált, kérdésed célja az öncélú trollkodás volt. Pattogni a magadfajták szoktak, akiket csak bolhanépségnek hívok. Persze nem az ízeltlábúak értelmi képességével vonható párhuzam miatt... ;-) Ha-ha!
További jó trollkodást!

Terézágyú 2017.10.09. 15:59:10

Akkor megyek, végigböngészem a Maistanultamvalamit-et :)

moonwalkr 2017.10.09. 16:18:13

Az Apollo-13 űrhajós egyébként Jim Lovell parancsnok (gondoltam megemlítem, mivel a neve valamiért lemaradt). Érdekesség, hogy a következő repüléstől olyan űrruhát alkalmaztak, ahol a megkülönböztethetőség miatt nagy vörös csíkok voltak a parancsnoki űrruhán és sisakon, Lovellék repültek utoljára olyan űrruhákkal, amin még nem volt ilyen.

dukeekud 2017.10.09. 16:26:39

"A Baker korának legnagyobb elektromos autó gyártója volt."

Azt kellett volna tovabb fejleszteni es mar 60-70 eve elektromos autokkal jarnank, nem ezekkel a primitiv szarokkal.

Morpheus. 2017.10.09. 16:37:44

Jó képek. A Jackie Kennedy -t a merénylet után mutató különleges.

BüdösBohóc 2017.10.09. 16:45:05

a holdsétát gyakorló képen igazábol azt látjuk hogy hogyan veszik fel a holsraszállást!!!4
Lássatok, ne csak nézzetek emberek!!!!

Csaj így akarja a Nasa elhitetni hogy ez csak egy holdséta gyakorlat, ahhha, na persze!!!! KAMU

molnibalage 2017.10.09. 17:13:23

@dukeekud: Jaj, egy ujabb konteózó zseni? Nem tűnik fel, hogy az akksi technika mennyit fejlődött? A bibi az, hogy a belső égésű motorok fejlesztésével is ez történt, ezért van az, hogy a villanyautó vs. belső égésű motoros közötti praktikum nem változott meg a villanyautó javára. Sőt....

Lesből Támadó Szárítókötél 2017.10.09. 17:57:57

@Dr. Trejo:

Konkrétumok nélkül nélkül csak semmitmondó, magamutogató trollkodás az, amit csinálsz.

teddybear01 2017.10.09. 18:26:15

@molnibalage: Fejleszthetik az elektromos autót ahogy akarják, az alapvető probléma az akkufeltöltés.
Ezt viszont nem lehet elmismásolni ez a technológiából fakadó korlát. Az első nekibuzdulás is ezért ment csődbe, és a mostani is ezért fog elbukni, akármennyire is erőltetik.

Amúgy az egész nekiröffenésnek leginkább az akkugyártók és a lítium-bányák a haszonélvezői.

teddybear01 2017.10.09. 18:42:54

Amúgy meg:

1. Az elektromos autó kétszer-két és félszer kerül többe, mint ugyanannak a típusnak a hagyományos változata.
2. Az ökológiai lábnyoma sokkal nagyobb, az akkugyártás minden csak nem környezetbarát.
3. Az akkuknak is van üzemórájuk, fajtától és használattól függően 4-10 évenként az egész akkupakkot cserélni kell, ami nem olcsó, és megint csak ad egy pofont a környezetvédelemnek..
4. Mivel az emberek túlnyomó többsége nappal használja a kocsiját, a nap és szélerőművek termelési profilja egyáltalán nem illeszkedik a fogyasztási igényekhez, azaz megint csak a környezetszennyező hőerőművekből kell éjszaka az autót feltölteni.

studkell 2017.10.09. 20:12:44

"1943. nyara. Szovjet gyalogosok úszógumikkal a Krím-félsziget, Kercs-el szemben"

Kercs. Kercs-csel. Nincs és soha nem is volt -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Kérlek javítsd, ne terjedjen már - tovább - ez a hülyeség. Amúgy király a blogod!

studkell 2017.10.09. 20:13:41

Szóval Kercs-csel vagy Kercs-szel, tudom is én, hogy ejtik.

bioLarzen 2017.10.09. 20:38:17

@JTom: Aha. Értem.

Kösz az infót!

bioLarzen 2017.10.09. 20:39:57

@Ironpen: Így rögtön érthetővé válik a dolog.

Köszi!

Alick 2017.10.09. 20:59:39

@teddybear01:
1. Az elektromos autó meghajtási rendszere sokkal egyszerűbb, ez hosszú távon alacsonyabb gyártási költséget jelent. Persze ettől még lehet magas az ára.
2-3. Az ökológiai lábnyomot akkor lehetne összevetni, ha a belsőégésű motorok égésterméke összegyűjthető és potenciálisan újrafelhasználható lenne. Az akku esetében mindez csak technológia kérdése.
4. Az akkuk kapacitás növekedése és gyorstölthetősége komoly fejlődésnek indulhat a következő évtizedekben. A fajlagos kapacitás jó eséllyel a többszörösére is nőhet, tölteni is ritkábban kell majd. Az pedig korántsem biztos, hogy a szél- és naperőmű dominálja a jövő energia előállítását.
Hacsak fel nem találják a teleportációt, az elektromos autónak komolyabb növekedési pályája van, mint a belső égésűeknek.

bioLarzen 2017.10.09. 21:14:21

Ajjaj, megint kikerült a cikkajánló az index címlapjára... Tom, kösd fel a nacit, lesz munka bőven...

bioLarzen 2017.10.09. 21:15:25

@Alick: ... a másik oldalon viszont ott az olajlobbi, ugyebár...

ZON 2017.10.09. 22:07:03

@molnibalage:

Dr. Trejo 2017.10.04 12:53:22

"Hújjújújj!
Mennyire magukra vették a debilproli, faszevő fidesznyikek a jellemzést. Élmény olvasni a műintellektuális primitív hozzászólásaikat. Csak így tovább baromállatkák!

U.i.: Aki reflektál a kommentemre az elismeri, hogy egy büdös geci, hazaáruló, orosznyalonc, kötélrevaló szarházi. Köszönöm."

A stílus maga az ember.

Brail Kast 2017.10.10. 06:45:35

Még, még, sok ilyet!

mojoking77 2017.10.10. 08:43:18

@Dr. Trejo: De hat te sem vagy kitiltva, hiaba "adtal hangot jogos felhaborodasodnak"..
Amugy meg segitek, mert miert ne. A blog, amit epp fikazol, az egyik legjobb minosegu, es hanglatu blog, koszonhetoen leginkabb a bloggazdazak. Ugyhogy kerlek te se rongald feleslegesen a hangulatot.
Ha valami bajod van, azt itt ertelmesen is meg lehet beszelni, ez nem politikai kopkodo. Ha feszultseget akarsz levezetni, azt tedd mashol.
Megkoszontem.

Dr. Trejo 2017.10.10. 10:08:46

@mojoking77: Kicsit nehéz téged követni. Amikor politikai jellegű kommentet írtam ebbe a blogba régebben, akkor rendre utasítottak és azóta nem tettem.
Valaki idézi egy hozzászólásomat egy másik blogból, felületről az már azt jelenti én kommenteltem ide? Ezek szerint, ha Newton és Churchill, stb. idézeteket írogatok, akkor Newton és Churchill stb. kommentál. Zseniális logika. ;-)

Tettem egy észrevételt egy linkelt oldalról, erre az igazság lovagjai elkezdtek leoltani. Rendben van.
Semmiféle politikai hozzászólást nem írtam a fentebbi diskurzus során, nem értem miért állítod ezt. Értelmes beszélgetés az, hogy olyanokat állítasz rólam, ami nem igaz? Etikus, intelligens viselkedés ez?

molnibalage 2017.10.10. 10:10:46

@ZON: Az utolsó mondattal nem értek egyet, bár nem értem, hogy miért nekem írtad.

@Alick: Az akukk összegyűjtésére is kíváncsi leszek, hogy hányat dobnak ki majd az út szélére...

Az akkuk fejlődésébe vetett írásokl számomra már vallásos áhitat szintjét súrólják. 2004 vége óta van netem otthon. Azóta minden x-dik hónapban jön a hír, hogy itt az új csodakku. Azóta sincs semmi lényeges változás, a meglevőket reszelgetik...

A villanyautók egyes területeken technikailag használhatóak, a gond az árukkal van. A teherszállítás terén meg labdáb nem rúgnak.

(Grid szintű tárolásóról álmodozni felesleges, ahhoz kb. 3-4 nagyságrenddel olcsóbb akksi kéne úgy, hogy még n+1 egyéb faktor is játszana.)

balfa 2017.10.10. 11:53:40

@studkell: ha már nyelvészkedünk: Kerccsel, mint ahogy Párizzsal. Nem tudom, miből kezdett kinőni ez a hiperkorrekcionista, teljesen indokolatlan kötőjelezés (már olyat is láttam, hogy London-t), de terjed, mint a pestis. Szerintem szokjunk le róla...

Alick 2017.10.10. 20:21:52

@molnibalage: Nemcsak az aksikkat, de más értékes anyagokat tartalmazó használt/hulladék tárgyat is egyre inkább újrafelhasználható nyersanyagforrásnak kell tekinteni. Jó esetben cserélni harmad/féláron lehetne, így az sem valószínű, hogy az út szélén kidobnák.

sámli 2017.10.12. 11:29:33

@Void Bunkoid: Már elkezdték. A tehenek hátuljára kötnek gázgyűjtő zsákokat. :) Szegények.

coyote55 2017.10.13. 21:28:05

@sámli: tudsz erről képet linkelni?
Eléggé vizuális a látásmódom, már a posztod olvasásakor kitört belőlem a röhögés - bocs, "kacagtam olyannyira" (Hofi Géza).

coyote55 2017.10.13. 22:14:18

@JTom: Köszi, ezt nem hittem volna...
Mármint, hogy a harsány kacagás fokozható harsány röhögéssé. Némelyik megoldás már eléri az állatkínzást szerintem, de a látvány... :-)

ZON 2017.10.13. 22:21:39

@coyote55: ezek valami kísérlet eszközei lehetnek. A kibocsátást mérhetik, nem a metán hasznosítását szolgálják.

coyote55 2017.10.13. 22:33:40

@ZON: az a rózsaszín bojler kinézetű tartály mindenképpen No. 1!
Aki kitalálta - nos, annak is kötnék a hátára egy hasonlót, csak, hogy szokja. :-)
Szegény tehenek. Sajnálom őket, de a látvány nagyon nevetséges.

gintonic.azigazi 2018.10.15. 03:58:13

@kugi: gondolom nem a sivatagban : D