Napi érdekes - Észbontó cári Oroszország 4.

2016. február 07. JTom

Tudom legutóbb azt ígértem, hogy vége a cári orosz képsorozatnak, de akkoriban maradt még pár kép, amiket azóta sikerült kiegészítenem egy posztnyi anyaggá. Mivel sokan szerettétek és kellőképpen magas nézettséget is produkált a téma, ezért gondoltam megosztom veletek a "maradékot". Kicsit az átlagnál több lesz a szibériai kép, de remélem nem bánjátok. Továbbá az első világháború (főként lezáró) eseményei közül is bekerült néhány fotó.

36 kép jön! Jó szórakozást!

1908_rigai_rendorseg_rajtautese.jpg

1908. A rigai rendőrség rajtaütése

 

1895_jukagirok_halasznak.png

1895. Jukagirok halásznak

 

1900_kamcsatkai_korjakok_epitkeznek.png

1900. Kamcsatkai korjakok építkeznek

 

1901_eloroszosodott_korjakok_halasznak_magadantol_eszakra_najahan_falu_mellett.png

1901. Eloroszosodott korjakok halásznak Magadantól északra Najahanszki területen, Evenszk mellett

 

1901_jakut_eloljaro.png

1901. Jakut elöljáró

 

1901_jakut_lakohaz_sarbol_elotte_loszorbol_keszult_halaszhalok.png

1901. Jakut lakóház sárból, előtte lószőrből készült halászhálók

 

1901_jakut_hazbelso_tuzhellyel_kozepen_egy_jakut_saman.png

1901. Jakut házbelső tűzhellyel, középen egy jakut sámán

 

1901_jukagirok_a_korkodon_folyon_magadantol_negyszaz_kilometerre_eszakra.png

1901. Jukagirok a Kolimába ömlő Korkodon folyón, Magadantól négyszáz kilométerre északra

 

1901_korjak_es_tunguz_fiuk_baratsagos_viadala.png

1901. Korjak és tunguz fiúk barátságos viadala

 

1901_korjak_harcos_ijjal_teljes_pancelzatban.png

1901. Korjak harcos íjjal, teljes páncélzatban

 

1901_ritka_kep_tunguzokrol_okorrel_es_ekevel_erre_a_nepcsoportra_nem_volt_jellemzo_a_foldmuveles_es_haziasitott_szarvassal_dolgoztak.png

1901. Ritka kép tunguzokról ökörrel és ekével. Erre a népcsoportra nem volt jellemző a földművelés, és háziasított szarvassal dolgoztak

 

1902_gazdag_jakut_csalad_notagja_nepi_szormebundaban.png

1902. Gazdag jakut család nőtagja, népi szőrmebundában

 

1902_jakugir_ferfi_teli_ruhazata.png

1902. Jakugir férfi téli ruházata

 

1902_jakut_saman.png

1902. Jakut sámán

 

1902_jukagir_saman.png

1902. Jukagir sámán

 

1902_ket_jakut_no_a_hagyomanyostol_eltero_az_akkori_modern_kinai_divatot_koveto_ruhazatban.png

1902. Két jakut nő a hagyományostól eltérő, az akkori modern kínai divatot követő ruházatban

 

1902_ket_jukagir_asszony_varr.png

1902. Két jukagir asszony varr

 

1902_kozak_katonai_ors_a_tavoli_verhojanszki_regioban_jakusztktol_eszakra.png

1902. Kozák katonai örs a távoli verhojanszki régióban, Jakusztktól északra

 

1902_tundrai_jakugirok_karavanja_es_tabora.png

1902. Tundrai jakugirok karavánja és tábora

 

1904_orosz_hitterito_gizsigaban_magadantol_500_kilometerre_eszak-keletre.png

1904. Orosz hittérítő Gizsigában (Magadantól 500 kilométerre északkeletre)

 

1904_orosz_kereskedoallomas_jakutfoldon.png

1904. Orosz kereskedőállomás Jakutföldön

 

1915_orosz_hadifoglyok_lengyelorszagban_1915_augusztusaban.jpg

1915. orosz hadifoglyok Lengyelországban 1915 augusztusában

 

1917_az_orosz_kormany_kuldoncjarmuve.jpg

1917. Az orosz kormány küldöncjárműve

 

1917_ii_miklos_car_auto-szanja.jpg

1917. II. Miklós cár autó-szánja

 

1917_noi_csillemozgato_banyamunkasok.jpg

1917. Női csillemozgató bányamunkások, Donyeck környékén

 

1917_rendorsegi_pancelozott_jarmu.jpg

1917. Rendőrségi páncélozott jármű

 

1917_a_forradlmarok_rohama_a_teli_palota_ellen.jpg

1917. A forradalmárok rohama a Téli Palota ellen (Eisenstein propagandafilmjéből)

 

1917_a_car_szamuzetesben_fiaval_tuzifat_fureszel.jpg

1917. A cár száműzetésben fiával tűzifát fűrészel

   

1918_csehszlovak_csapatok_a_tevehaton_a_volga_also_folyasanal.jpg

1918. Csehszlovák csapatok a teveháton a Volga alsó folyásánál. Kik voltak és mi a fenét kerestek ott? LINK

 

1918_iii_sandor_car_emlekmuvenek_lebontasa.jpg

1918. III. Sándor cár emlékművének lebontása

 

1918_vlagyivosztoki_amerikai_etterem.jpg

1918. Vlagyivosztoki amerikai étterem

 

1918_amerikai_beavatkozo_csapatok_vlagyivosztokban.jpg

1918. Amerikai beavatkozó csapatok Vlagyivosztokban

 

1919_az_amerikaiak_elhagyjak_vlagyivosztokot.jpg

1919. Az amerikaiak elhagyják Vlagyivosztokot

 

1919_brit_tank_arhangelszkben.jpg

1919. Arhangelszkben zsákmányolt brit tank

 

1919_feherek_altal_szerzett_tank_a_polgarhaboruban_az_egyseges_oroszorszagert.jpg

1919. Fehérek által szerzett tank a polgárháborúban. Felirata: "Az egységes Oroszországért"

 

1919_moszkvai_arviz_meg_a_potyautasnak_is_nehez_dolga_volt_szarazon_meguszni.jpg

1919. Moszkvai árvíz. Még a potyautasnak is nehéz dolga volt szárazon megúszni

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr528357374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

perszepolisz 2016.02.07. 12:36:41

Azért a hittérítő - bölcsen - vitt magával puskát is.:D

Tranquillius 2016.02.07. 12:43:53

Vilmos császár felettébb megszívta volna, ha 1915-ben mondja "...mire a falevelek lehullanak..." :) A győztes katonák nem győzték volna seperni augusztusban a falevelet Lengyelországban.

protézisesh 2016.02.07. 12:52:43

Hát, ezek se voltak tul jomodu nepek...

Burgermeister 2016.02.07. 13:45:41

Sámánok, hittérítők, forradalmárok, usankások, angolok, félelmetes egy világ volt. Aki járt már az Urálon túl az nyomokban felfedezi a cári kort.

JoeP · http://mivanvelem.hu 2016.02.07. 14:25:54

A jakutszki előljáró egyenesen a Hegedús a Háztetőn-ből jött.

warr 2016.02.07. 16:22:45

A jakutoknak meg hasonló népeknek kábé annyi közük van az oroszokhoz, mint egyszeri szír menekültnek az agysebészethez... Oroszország Anyácska kiterjesztette a határait, ők meg beleestek a szórásba, de amúgy maradt minden a régiben.

Žďárský 2016.02.07. 17:13:53

@warr: Teljesen off, de a hasonlatodra muszáj megjegyeznem, hogy Pécs mellett, Szigetváron egy szír doki vezeti az ország talán legjobb, súlyos agysérülteket rehabilitáló osztályát. Akit ráadásul Dzsihádnak hívnak...
A cári Oroszországot pedig tényleg sokan hasonlították a nyugati hatalmak gyarmatbirodalmához, csakhogy azokkal ellentétben többé-kevésbé egyben is maradt.

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.02.07. 17:53:15

Fantasztikus képek!
Azok a sámánok, meg a cári autós szán, és a vlagyivosztoki amerikai étterem...
Köszönöm, élmény volt!

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.02.07. 18:19:10

Azokat a hálókat vajon mennyi ideig tartott lószőrből megfonni? Mondjuk idejükből kitellett...

ZON 2016.02.07. 18:45:07

"Brit tank Arhangeszkben " - simán a Vörös Térnek, és a Kreml falának mondtam volna.

ZON 2016.02.07. 18:54:31

De a rus-biography.ru is Arhangelszki helyszínnel jelöli.

gigabursch 2016.02.07. 19:29:16

Az az ökör nem egy bivaly véletlenül (persze attól még lehet ökör, ha levágták neki...)?

szani12inda 2016.02.07. 20:07:31

@ZON:
Nem a kép arhangelszki, hanem ott zsákmányolták a tankot.
Jól láttad a kép a Vörös téren készült.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2016.02.07. 20:24:51

@Свобода: " A cári Oroszországot pedig tényleg sokan hasonlították a nyugati hatalmak gyarmatbirodalmához, csakhogy azokkal ellentétben többé-kevésbé egyben is maradt. "

Tényleg, ezen én is elgondolkoztam, mennyire másként gondolunk mind a mai napig a szibériai orosz hódításra mint mondjuk az angolszászra Észak, a spanyolra Dél-Amerikában. Pedig alapjában véve hasonlóan indult, technikai-tűzerő fölényben levő indult meg a kevésbé fejlettek ellen és hódította meg. Ugyanúgy nagyrészt pusztulásba döntve az őslakos kultúrákat. Viszont míg manapság az USÁban ma már inkább elismerik tetteik súlyosságát és elítélő a vélemény Custer ezredesről, addig Jermak még mindig hős hódító.

Alick 2016.02.07. 20:26:09

Az a puskás hittérítő óriási... a vallási kérdéseket egyszerűen lerendezte. :)

Igaz, Raszputyinnak még puska se kellett a cári udvar bevételéhez...

ZON 2016.02.07. 20:26:21

@szani12inda: köszönöm a segítséget.

Alick 2016.02.07. 20:33:23

@Sigismundus: jó kérdés... talán Szibériában az őslakos törzsek jobban megmaradtak. Jermak pedig elsősorban a saját birodalommal rendelkező tatárokkal harcolt.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.02.07. 21:14:00

@Alick: á szerintem a vadászathoz kellett, anélkül szimplán éhen halt volna szvsz

gigaset 2016.02.07. 21:18:36

"1917. A forradalmárok rohama a Téli Palota ellen"
Ez kamu fotó, ilyen "roham" NEM volt!

bioLarzen 2016.02.07. 21:29:57

JTom,

a "csehek a Volgánál" témakörhöz: egy egélsz jó kis cikk a témában:

kispad.hu/muvhaz/200701/a-cseh-legio.html

bioLarzen 2016.02.07. 21:31:34

Alick,
Raszputyin is használt fegyvert - állítólag ölég méreteset... - csak épp kicsit másfélét... ha érted, hogy gondolom :D

bioLarzen 2016.02.07. 21:42:32

@ZON: É igazad is lehet.
Csekkoltam, a mai Arhangelszkben még csak hasonló fal, illetve azzal körbekerített palota sincs (legalábbis a Google Maps szerint) - sőt, amennyire meg tudom ítélni, korábban sem volt.
Persze, lehet, hogy tévedek.

bioLarzen 2016.02.07. 21:44:05

Amúgy milyen érdekes... a puskás hittérítős, meg a nyilazó korjakos képekről simán elhinném, hogy a vadnyugaton készültek, és egy telepest, illetve indiánt mutatnak...

ZON 2016.02.07. 21:53:07

@bioLarzen: szani12inda már megfejtette.

HgGina 2016.02.07. 22:46:07

A Téli Palota ostroma kép Eisenstein propagandafilmjéből való. Az orbitális komcsi történelemhamisítások egyike. Ténylegesen az ostrom annyiból állt, hogy négy vöröskatona besétált a teljesen üres palotába és "elfoglalta" azt.

Gringo 2016.02.08. 00:11:03

@HgGina: Biztos ott voltál, azért tudod ennyire. :)

warr 2016.02.08. 01:29:42

@Свобода: Az a bizonyos kivétel akkor, ami erősíti a szabályt :)

teddybear01 2016.02.08. 02:44:06

@warr: Hibás példa, mert a doki nem a zöldhatáron és papírok nélkül került MO.-ra, hanem szabályosan, útlevéllel.

Különben meg a tavaly "átutazók" jogilag már egyáltalán nem menekültek, azok csak a török határon voltak. Pontosabban ott is csak a szírek, akik kis részük. Onnantól viszont az összes illegálisan beözönlő, az európai szociális rendszereken élősködni akaró jöttment.

warr 2016.02.08. 04:15:15

@teddybear01: Én ezzel pontosan tisztában vagyok :)

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 05:25:12

@Свобода:

Oroszország sosem gyarmatosított (ill. volt pár gyorsan abbahagyott próbálkozás), hanem terjeszkedett, telepített, s befogadott.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 05:27:29

@Sigismundus:

Alapvető különbség, hogy Oroszország kisebbségei nem voltak sosem másodrendű állampolgárok, s máig létezik kultúrájuk, ellentétben az amerikai indiánokkal.

Afrika steht an der Elbe 2016.02.08. 07:23:45

Az oroszok nem irtották ki az uralmuk alá került népeket, nem úgy mint más haladó demokráciák.

kószák egyike 2016.02.08. 07:35:23

Szuper képek! Köszi! Jó pár új infóval gazdagított.

paveway 2016.02.08. 08:39:05

II. Miklóst hányan és hányszor figyelmeztették, hogy a szakadékba vágtat az uralkodása. Senkinek nem hitt. A vérzékenységben szenvedő fiának nem tűnik túl biztonságosnak az a meló.

shred 2016.02.08. 08:48:05

A jakut férfit komolyan valami felöltöztetett állatnak néztem elsőre. Fantasztikus, milyen különbségek vannak az embertípusok között.

Terézágyú 2016.02.08. 08:54:01

na, már védik az oroszokat :)

Valójában az igazi különbség az, hogy az amcsik TELJESEN meghódították Észak-Amerikát, az őslakosoknak egyszerűen nem volt hova menniük, csak sivatagos rezervátumokba, mindenhol amcsi települések, városok, farmerek kerültek - az oroszok viszont istenigazából meg se hódították Szibériát... ők ott az urak, de a terület nagy része most is viszonylag háborítatlan vadon stb., ahol az őslakosok a helyükön maradhattak (általában)... Általában ember se nagyon volt, aki Szibériába akart volna menni, és ott farmerkedni, várost alapítani - az usában igen (ne felejtsük el, hogy a fél Európa odaözönlött, az "ígéret földjére"...)

Terézágyú 2016.02.08. 08:56:12

Vagyis az amcsiknak volt erejük "teljes munkát" végezni Észak-Amerikában - míg az oroszoknak nem volt erre erejük. Ezért maradtak meg Szibériában a mindenféle népek - nem szívjóságból.

paráznabillegető 2016.02.08. 09:08:44

a kedvencem:
1904. Orosz hittérítő Gizsigában - HOGY HOL???
(Magadantól 500 kilométerre észak-keletre) - JAAA...
kibaszott jó!!! :D :D :D

micsoda? 2016.02.08. 09:46:37

Hála a fotósnak, élmény volt a képeket nézni. Vajon 100 év múlva mi is egy élményt jelentünk, mondjuk a holdról?

protézisesh 2016.02.08. 09:48:43

@Свобода: tudjuk, néger F1 pilóta is van. Mi lesz a következő, elnök lesz?

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2016.02.08. 09:50:32

Az a vlagyivosztoki american grill nem semmi látvány. Főleg az előző képek után.

fairlane 2016.02.08. 10:22:15

@Afrika steht an der Elbe: Hát nem nagyon ismered a szovjet-orosz történelmet, ha ilyet állítasz! Sztálin idején napi gyakorlat volt népcsoportok kitelepítése, szisztematikus megsemmisítése. Olvass utána.

fairlane 2016.02.08. 10:24:24

@BircaHang Média: Ezt a propaganda dumát hol olvastad? Az uralkodó orosz nemzeten kívül nem volt egy sem, amelyiknek jogai lettek volna.

fairlane 2016.02.08. 10:25:53

@BircaHang Média: Hát erről a "befogadásról" a volt Szovjetunió népeinek egészen más a tapasztalata.

pitcairn2 2016.02.08. 10:31:24

@BircaHang Média:

a radikálisan eltérő fejlettségű kultúrák találkozása általában mindig katasztrofális következményekkel jár....

Genocide of indigenous peoples - Russian Empire's conquest of Siberia
en.wikipedia.org/wiki/Genocide_of_indigenous_peoples#Russian_Empire.27s_conquest_of_Siberia

pitcairn2 2016.02.08. 10:34:27

@paveway:

furcsa, de igaz

II. Miklós uralkodása alatt az Orosz Birodalom a világ egyik leggyorsabban fejlődő állama volt

en.wikipedia.org/wiki/List_of_regions_by_past_GDP_%28PPP%29#Europe_1830.E2.80.931938_.28Bairoch.29

Európában mindenkit kenterbe vertek...

pitcairn2 2016.02.08. 10:35:38

@Terézágyú:

inkább te véded az amerikai gyakorlatot meglepően kevés konkrét ismeret birtokában...

pitcairn2 2016.02.08. 10:36:47

@Terézágyú:

Szibériában az orosz expanzióval párhuzamosan demográfiai összeomlás volt (lásd fenti link)

Alick 2016.02.08. 10:39:05

@bioLarzen: Raszputyinban több is volt, mint a "méretes fegyvere", az udvarban nemcsak a nőket tudta markában tartani...

pitcairn2 2016.02.08. 10:40:20

@fairlane:

jóval komplexebb sztori ez ennél, pl. minden további nélkül integrálták a meghódított területek arisztokráciáját az orosz arisztokráciába, még akkor is ha történetesen muzulmánok voltak...

House of Siberia
en.wikipedia.org/wiki/House_of_Siberia

Alick 2016.02.08. 10:42:18

@fairlane: A tatár fejedelem helyett kaptak orosz cárt... a helyzetet figyelembe véve nagyon rosszul nem jártak.

pitcairn2 2016.02.08. 10:44:47

@Alick:

Raszputyin kapcsán inkább a __pacifizmusa__ az érdekes + a zsidó szimpátiája...

nem véletlenül távolították el 1914 nyarán az udvarból...

pitcairn2 2016.02.08. 10:45:41

@Alick:

+ a tatár arisztokráciát integrálták az orosz arisztokráciába

2016.02.08. 10:51:57

@BircaHang Média: " Oroszország kisebbségei nem voltak sosem másodrendű állampolgárok, s máig létezik kultúrájuk"

Jah, konzerválódtak, az oroszokkal együtt. Barbárok.

Lalikám 2016.02.08. 10:52:00

@Свобода: Biztos a Te agyadat is megműtötte és azért képzelegsz hülyeségeket. Milyen szír Dzsihád orvos van Szigetváron???

pitcairn2 2016.02.08. 10:52:22

@Alick:

a pacifista Raszputyint 1914 június 27-én próbálták meggyilkolni, a világháború kitörése alatt egy szibériai kórházban volt
en.wikipedia.org/wiki/Grigori_Rasputin#Assassination_attempt

pitcairn2 2016.02.08. 10:55:26

@trev:

a szovjet gyakorlat radikálisan különbözött a cári orosztól

a modern asszimilációs politika - a közoktatás kiteljesedésével párhuzamosan - mindössze az 1880-as években indult

pitcairn2 2016.02.08. 10:56:24

@trev:

a szovjetek különben nagyon modern nyugati eszmék mellett lettek barbárok...

pitcairn2 2016.02.08. 11:02:04

@Littlewood:

arra az amerikai intervenciós hadseregre bazíroztak, ami fő profilban a japánokat tartotta távolt Szibériától a vörös hadsereg megérkezéséig...

így működik a modern geopolitika...

pitcairn2 2016.02.08. 11:06:10

@Sigismundus:

a szibériai orosz gyarmatosítást inkább a francia gyakorlattal lehet párhuzamba állítani

en.wikipedia.org/wiki/New_France

az orosz prémvadászokat pedig velük

Coureurs des bois and voyageurs
en.wikipedia.org/wiki/New_France#Coureurs_des_bois_and_voyageurs

pitcairn2 2016.02.08. 11:13:43

@Sigismundus:

a Custer párhuzam már csak azért sem jó mert a szibériai expanzió inkább (kereskedelmi) magánvállalkozás volt mint állami, a gyakorlat gyökerei is inkább a Novgorodi Köztársasághoz kötődnek mint Moszkvához

és ihol lenne az értelmi szerző, anyagi finanszírozó kereskedő família

en.wikipedia.org/wiki/Stroganov_family#Origins

pitcairn2 2016.02.08. 11:15:39

@Sigismundus:

"Semyon Anikeyevich Stroganov (? – 1609) and Anikey's grandsons Maksim Yakovlevich (? - 1620s) and Nikita Grigoriyevich (? – 1620) ____financed___ Yermak's Siberian campaign in 1581."

pitcairn2 2016.02.08. 11:17:55

@Gringo:

az orosz "forradalom" kapcsán igen ellentmondásos információk keringenek még mostanában is...

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 11:26:21

@fairlane:

Ez nem igaz. Minden orosz állampolgárnak egyformai jogai voltak, pontosabban a nemzetiség nem számított.

Talán csak a szovjet kor egy részében beszéljetünk nemzetiségi alapú megkülönböztetésről. Pl. a hadseregben egy ukrán esélye a karrierre 10-szer akkora volt, mint mondjuk egy kirgiznek.

ledo76 2016.02.08. 11:26:28

@fairlane: Egy dologban igaza van azoknak akiknek válaszoltál: Az oroszok saját népüket is irtották a többiek mellett rendesen, így nem volt annyira "látványos" a megkülönböztetés. Persze amiről írsz még igaz. Különben furcsa, hogy bármilyen orosz téma ennyire szembeállítja a magyar véleményeket, nagy hülyeségekről folyik a vita többnyire. Mindenesetre az vicces, hogy a kommunistagyűlölő hazafias széljobb öleli legjobban keblére a ruszkikat...

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 11:35:49

@fairlane:

A szovjet kor nem egységes ebből a szempontból.

A 30-as évek végéig az oroszellenesség jellemezte a szovjet politikát, ekkor a nem-oroszok egy rakás pozitív diszkrimináciban részesültek.

Aztán a 30-as évek végétől Sztálin haláláig az oroszellenesség csökkent, semleges volt a kisebbségek iránti viszony.

Az oroszítás mint cél a Sztálin utáni kor jellemzője volt leginkább.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 11:37:38

@pitcairn2:

Ez tény. A sokkal fejletlenebb népek ritkán nyernek ezzel.

Ez mai Oroszországban is látszik, ahol az eltőnőben lévp ki népeket kifejezetten támogatják. Ma már az a ajellemző, hogy egyes népek egyszerűen nem akarnak nem oroszosodni.

pitcairn2 2016.02.08. 11:38:36

@ledo76:

azok fő profilban inkább internacionalista kommunisták voltak mint oroszok

Terézágyú 2016.02.08. 11:40:10

@ledo76:
"Mindenesetre az vicces, hogy a kommunistagyűlölő hazafias széljobb öleli legjobban keblére a ruszkikat... "

Szerintem egyszerű: sok honfitársunk az erős kezet szereti, amellyel lehet ütni az ellenség(ünk)re. Sokáig az amcsikat szerették, mert azok ütnek a ruszkikra (akik akkor az ellenségeink voltak). Aztán a németeket szerették (talán még a Hitler utáni nosztalgiából is, hiszen ő aztán ütött). Most kiderült, hogy a mai németek nem ütnek senkit - hát visszatértünk a ruszkikhoz. Most - úgy látszik - nekik van erős kezük, és ez sok magyarnak szimpatikus...

Terézágyú 2016.02.08. 11:41:31

@pitcairn2:
"azok fő profilban inkább internacionalista kommunisták voltak mint oroszok "

csak aztán kiderült, hogy mégiscsak leginkább oroszok :)

pitcairn2 2016.02.08. 11:41:55

@BircaHang Média:

a demográfiai összeomlás leginkább a fertőző betegségek, ill. az alkohol miatt következett be

+ az orosz prémvadászok kb. úgy "keveredtek" az őslakókkal, mint a francia prémvadászok az indiánokkal az amerikai kontinensen

a mai szibériai orosz lakosság jelentős részben inkább paleoázsiai felmenőkkel rendelkezik...

pitcairn2 2016.02.08. 11:43:57

@Terézágyú:

számomra már az is felettébb érdekes volt, hogy a "forradalmárok" döntő többsége az USÁ-ból sietett haza...

annak a Kerenszkijnek a hívására, aki kora gyermekkora óta baráti kapcsolatokat ápolt Leninnel...

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 11:45:24

@Afrika steht an der Elbe:

Az orosz terjeszkedés sajátossága, hogy – eltérően a nyugat-európai modelltől – sosem alkalmazta a hagyományos gyarmatosítási módszert, ill. ha alkalmazta is, azt csak ideiglenesen és kivételesen tette. Bár léteztek az orosz történelem során gyarmatok, ezek jelentősége mindvégig minimális volt. Orosz gyarmatosítási próbálkozás történt a XIX. században a mai USA területén (Kalifornia és Hawaii) és a mai Dzsibutiban, mindegyik pár évig tartott, s az orosz állam egyik esetben sem mutatott komoly érdeklődést a gyarmatosítás fenntartására. Az egyetlen viszonylag tartósnak mondható orosz gyarmat a mai Kínában lévő Port Arthur volt, melyet Oroszország 1897-1905 között irányított, majd a Szovjetúnió 1945-ben ismét elfoglalt, míg 1955-ben visszadta a területet Kínának.

Az orosz terjeszkedési módszer az amerikaihoz volt hasonló: azaz a szomszédos területek feletti hatalom lassú átvétele, majd orosz telepesekkel ezen területek benépesítése. (A különbség: az oroszok nem zárták rezervátumba az őslakosokat.) Szibéria és Közép-Ázsia így lett orosz. A Kaukázusban és az európai részeken pedig jellemzően más államokkal való háború volt a terjeszkedés módszere, jellemzően a területeket birtokló idegenekkel való háborúkról van szó.

pitcairn2 2016.02.08. 11:45:47

@Terézágyú:

egy kissé __belterjes__ ez a "forradalom"...

"Kerensky's father was the teacher of Vladimir Ulyanov (Lenin); members of the Kerensky and Ulyanov families were friends"
en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Kerensky

pitcairn2 2016.02.08. 11:46:54

@BircaHang Média:

szvsz

a francia párhuzam jobb...

pitcairn2 2016.02.08. 11:51:59

@BircaHang Média:

az orosz "homestead-ing" gyakorlat csak a XIX. század végén indult meg és Stolypin alatt teljesedett ki

en.wikipedia.org/wiki/Stolypin_reform#Colonisation

Terézágyú 2016.02.08. 11:57:29

Kérdés, hogy a terjeszkedő oroszok mennyire tekintették "más emberfajnak" az őslakosokat. Más emberfajnak, akiket ki kell szorítani az élethelyükről, és a helyükbe "nekünk kell odatelepednünk".

Mert az amcsiknál ez történt.

Persze, ahogy mondtam, főleg azért, mert ott folyamatosan volt fehérember-utánpótlás, folyamatosan nyomták egyre nyugatabbra az indiánokat.
Szibériában ilyen nem nagyon volt (tudtommal), hogy "menjetek innen koszos evenkik, ez mostantól az én földem, itt fogok gazdálkodni, illetve itt alapítok egy várost, ti meg tűnjetek innen"...

gigabursch 2016.02.08. 12:01:17

Az orosz terjeszkedéssel kapcsolatosan érdemes ám elolvasni Vámbéry Ármin kőzép ázsiai utazásainak történetét, és azt az erőt, ahogy azt tették akkoriban a ruszkik.
Gyakorlatilag ott folytatták, ahol a Fekete-tenger nyugati partján abbahagyták.
Egyrészt kőkemény iszlám felszámolással dolgoztak, másrészt kőkemény asszimilálással.
A krími tatárok sorsa már száz évvel korábban megpecsételődött, csak akko ezt még ők nem tudták.

Ugyanakkor a gazdaságilag (akkor) kevéssé értékes területeken elég volt nekik csak a közigazgatási hálózat, a többi majd idomul hozzá (Belső-Szibéria)

pitcairn2 2016.02.08. 12:06:49

@Terézágyú:

csak az angolszász gyakorlat volt ilyen "exkluzív", Adolf ideái is onnan származnak...

The Horrifying American Roots of Nazi Eugenics
historynewsnetwork.org/article/1796

a franciák (vagy a spanyolok) vidáman vegyültek az őslakókkal

Métis
en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tis

a francia jezsuiták is lelkesen téríttek...

Jesuit Missions amongst the Huron
en.wikipedia.org/wiki/Jesuit_Missions_amongst_the_Huron

ledo76 2016.02.08. 12:07:55

@pitcairn2: Nekem ezekről a dolgokról mindig az jut eszembe, hogy a történelem azt bizonyítja, hogy az emberek alapvetően egyformák, nincs jobb vagy rosszabb nép, csak jobb vagy rosszabb pillanatnyi érdekek. Nekem is vannak szimpatikusabb és kevésbé szimpatikus korok vagy kultúrák és viszonylag stabil értékrendem ami alapján tartozni akarok valahova, de én nem ítélek sem negatív sem pozitív értelemben senkiről általánosságban, mert szerintem nem lehet. Csak az adott tettek számítanak, viszont azokat meg bűn relativizálni.
@Terézágyú: Mi mindig mással vagyunk elfoglalva, mennyivel máshol tartana ez az ország ha tükörbe néznénk és a saját ügyeinkkel kezdenénk foglalkozni érdemben. Mondom ezt úgy, hogy valóban sosem volt könnyű a történelemben nekünk.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 12:08:38

@paveway:

Tragikus út volt az. Csatlakozni a britek és a franciák mellé. Többen is figyelmeztették a cárt: Oroszország akkor se fog nyerni semmit a háborúval, ha a győztes lesz.

Mérnork 2016.02.08. 12:26:30

@BircaHang Média:
Alaszkáról megfeledkeztél.
Mondjuk azt utóbb simán eladták az USA-nak

kaladida 2016.02.08. 12:27:11

Az "Orosz hadifoglyok Lengyelországban" képhez: nehezen képzelem augusztusra. Kopasz fák, fagyos talaj, téli köpenyek ...

pitcairn2 2016.02.08. 12:29:54

@gigabursch:

a német mennoniták abszurd kalandja az orosz birodalmon belül leledző Khivai Kánságban:)

Mennonites in Khiva 1880 -1935
www.uzbekjourneys.com/2011/09/mennonites-in-khiva-1880-1935.html

az élet a legvadabb rendező:)

pitcairn2 2016.02.08. 12:42:48

@gigabursch:

de az se semmi, hogy milyen erős volt például a balti német elem az orosz adminisztráción belül

en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Germans

pl. a Bokhara kapcsán meghivatkozott __Kaufmann__ tábornok sem tűnik vmi kőkemény orosznak:)

de német névvel lazán lehetett nyomulni a "pánszláv" mozgalom élvonalában is:)
en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Hartwig

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 12:43:18

@Mérnork:

Alaszka Szibéria természetes folytatása, azaz az is a terjeszkedés kategóriája volt.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 12:45:13

@pitcairn2:

Ma is így van ez.

Az előző orosz pátriárka civil neve Alexej Rüdiger volt,

De a legnagyobb orosz cég, a Gazprom elnöke is Miller, ő is balti német.

pitcairn2 2016.02.08. 12:47:56

@BircaHang Média:

piaci alapon megvalósított terjeszkedésé:)

Shelikhov-Golikov Company
en.wikipedia.org/wiki/Shelikhov-Golikov_Company

Russian-American Company
en.wikipedia.org/wiki/Russian-American_Company

pitcairn2 2016.02.08. 14:31:44

@BircaHang Média:

tulajdonképpen a Romanovok (azaz a Holstein-Gottorp-ok) is inkább németek voltak mint oroszok:)

"The direct male line of the Romanovs __came to an end___ when Elizabeth of Russia died in 1762. After an era of dynastic crisis, the House of ___Holstein-Gottorp___, a cadet branch of the House of Oldenburg, ascended the throne in 1762 with Peter III, a grandson of Peter I. "
en.wikipedia.org/wiki/House_of_Romanov#The_Holstein-Gottorp-Romanov_Dynasty

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.08. 14:52:57

@pitcairn2:

Na, ezért is butaság azt állítani a mai orosz rendszerről, hogy nacionalista lenne.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.02.08. 15:15:42

@Lalikám: szerintem rá gondol, de ő belgyógyász és Pécsen is rendel:
Dr. Jubran Jihad Abed Elhadi

pitcairn2 2016.02.08. 15:20:04

@BircaHang Média:

az oroszok mindig is inkább egy multietnikus, ill. klasszikus értelemben vett - azaz szegregáción alapuló - multikulturális birodalomban gondolkodtak, kivétel talán a XIX. század végi oroszosítási felbuzdulás ami nem volt nagy sikertörténet

Lalikám 2016.02.08. 15:29:15

@JTom: Köcce, így korrekt az infó!

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.02.08. 15:32:20

@Lalikám: szívesen! kérlek a továbbiakban ne sértegesd a kommentelőket, hidd el szívesen látunk akkor is, ha kicsit lightosabban fogalmazol, vagy kérdezel.
üdv

totelcamp 2016.02.08. 15:56:56

ez azt jelenti, hogy a rigai rendőrség nyomozója elbújt egy pléh mögé???? az megvédte de mitől?

totelcamp 2016.02.08. 16:38:34

@paráznabillegető: én az összes helyszínre rácsekkoltam a google maps-on. óriási távolságok, egy másik világ, egy vadregény. az az álmom hogy felüljek a szibériai expresszre és eljussak egy ilyen vidékre.

altona 2016.02.08. 16:38:52

@JoeP: 1902. Jakugir férfi

ez meg asszem támadás egy idegen bolygóról....

Célkereszt 2016.02.08. 16:42:07

Ezek a képek sem semmiik.

http://vs.hu/magazin/osszes/szines-fotokon-az-orosz-birodalom-utolso-pillanatai-1027#!s1

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.02.08. 17:01:42

@Célkereszt: Prokugyin-Gorszkij képeit már régóta gyűjtöm, merem remélni, hogy nem sok létezik amit még nem láttam. de már annyi helyen megjelentek, hogy nem akartam a blogra hozni.

Célkereszt 2016.02.08. 18:01:21

@JTom: Néhány éve ismertem egy orosz nyelvű oldalt teli ilyen képekkel. Esetleg tudod a címét. Azt is szívesen nézegettem. Lehet, hogy azon is Prokugyin-Gorszkij képeit láttam?

Applepie 2016.02.08. 19:27:10

Amerikai beavatkozó csapatok. Az elnevezés tökéletes.

pitcairn2 2016.02.08. 20:46:23

@gigabursch:

ha már szóba hoztad Közép-Ázsia orosz meghódítását, ihol lenne a "ruszki" hadvezér:)

Konstantin von Kaufman
en.wikipedia.org/wiki/Konstantin_von_Kaufman#Conquest_of_Turkestan

pitcairn2 2016.02.08. 22:24:40

@Applepie:

akik a japánok ellen védték de facto a ___vörösök számára__ Szibériát...

"At the time, Bolshevik forces controlled only small pockets in Siberia and Wilson wanted to make sure that neither Cossack marauders ___nor the Japanese military would take advantage___ of the unstable political environment along the strategic railroad line and in the resource-rich Siberian regions that straddled it."

American Expeditionary Force Siberia
en.wikipedia.org/wiki/American_Expeditionary_Force_Siberia

Trónkövetelő 2016.02.09. 22:21:58

Ami "II. Miklós cár autó-szánját" illeti:
A képen egy alaposan átalakított Rolls-Royce Silver Ghost látható, azonban ez sosem állt II. Miklós cár tulajdonában, ez ugyanis Vlagyimir Iljics Leniné volt. Amikor a bolsevikok hatalomra kerültek, a kezükre kerültek többek között a cári koronaékszerek, és ezt gyorsan pénzzé tették, ebből a pénzből sok más mellett vettek kilenc Rolls-Roycet is, amelyek hivatalosan a szovjet-orosz állam tulajdonában voltak, valójában mind a kilenc Lenin személyes használatára szolgált. Ebből a kilenc Rolls-Royce-ból a mai napig több is megvan, így a képen látható lánctalpas darab is, ez utóbbi a Gorki szanatóriumból kialakított Lenin-múzeumban látható:
c1.staticflickr.com/5/4143/4785614063_3cc3294a49.jpg

pitcairn2 2016.02.09. 22:46:17

@Trónkövetelő:

a lánctalpas verziót Adolphe Kégresse fejlesztette ki II Miklós cárnak

en.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9gresse_track#Use_in_Russia

a veresek ebben a tekintetben is az elődökre építettek:)

Trónkövetelő 2016.02.10. 00:43:27

@pitcairn2:
Érdekes a wikipédiás kép és az itt közzétett kép közötti néhány apró különbség:
a wikis képen van valami orosz felirat, ami az itteniről hiányzik, míg az itteni képen meg van egy zászló, rajta "Éljen a köztársaság" felirattal, ami meg a wikis képről hiányzik. Úgy látszik a photoshopot nem Sztálin elvtárs találta ki. Ezt a képet mindenesetre több forrás is Lenin kocsijához köti, és Leninnek kétségkívül volt ilyen egyedileg tuningolt Rolls-Royce-a, a típus és a tuning megegyezik, szóval szerintem ez inkább Vlagyimir Iljicsé, mint Nyikolaj Alekszandrovicsé.

Lalikám 2016.02.10. 07:34:01

@JTom: Számomra nehezen tolerálható, ha valaki kioktató stílusban írogat nyilvánvaló hülyeségeket...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.02.10. 16:39:19

@Lalikám: ahogyan én is, ha útközben megakaszt egy piros lámpa, mégis megállok ;)
vannak szabályok, amiket betartunk. én sem kérek lehetetlent.
még egyszer köszönöm a megértést.

bandigyerek 2016.02.14. 21:03:19

@Afrika steht an der Elbe: A krími tatárok tudnának mesélni...
süti beállítások módosítása