A horogkereszt, ahogy nem ismerjük

2016. január 19. JTom

A horogkeresztet, más néven szvasztikát sokak hajlamosak a nácizmussal azonosítani. Azonban önkényuralmi jelképként való megjelenése előtt már sokan használták a pozitív jelentést hordozó, jószerencse jelképeként általánosan elfogadott motívumot.

hallstattillyriancavalrywithjavelins.jpg

Lovas harcos horogkereszttel lován. Dísztárgy a hallstatti civilizációból i.e. 700-450

 

E jelkép zavarba ejtő mértékben elterjedt volt a Föld szintre teljes területén, hogy ez csak véletlen vagy sem, máig kutatják. Sokan talán tudjátok, hogy az ázsiai vallások fontos szimbóluma, de azt talán kevesen, hogy a krétai, az amerikai indián, vagy az egyik legkorábbi európai kultúra a késő-vaskori, hallstatti civilizáció tárgyain is megjelent a később Hitler miatt hírhedté vált motívum.

Szvasztika egy krétai cserépedényen (Fotó: Agon S. Buchholz)

 

"Balra-kaszáló" horogkereszt egy Buddha szobron

 

buddhistswastika.jpg

Koreai buddhista templom homlokzata

 

whirling_log.jpg

Amerikai navahó indián szőttes

 

Román bihari ingujj (Fotó: Seres Bálint)

 

A 19. század végén, a 20. század elején a piacgazdaság fellendülésével sokan kezdték termékeiket reklámozni. Ismert motívumokkal, pozitív üzenetekkel próbálták hirdetéseiket, vagy logójukat megtölteni. Nem csoda ha sokaknak eszébe jutott az ősi jó szerencse szimbóluma, köztük a Coca-Colának, vagy a dán Carlsberg sörgyárnak.

coca_cola_lucky_watch_fob-s400x457-100099-1020.jpg

1925-ös Coca-Cola medál

 

coca_cola_poster_with_swastika-s600x473-100101-1020.jpg

calsberg_delivery_truck-s448x186-100109-1020.jpg

carlsberg_beer_labels_with_swastika-s972x640-100105-1020.jpg

old_carlsberg_bottles-s420x940-100108-1020.jpg

old_label_of_tsingtao_beer-s632x418-100111-1020.jpg

old_whiskey_bottle_with_swastika-s1024x768-100117-1020.jpg

brand_of_liquor_called_swastika_whiskey-s240x320-100114-1020.jpg

general_roofing_mfg_co-s554x799-100141-1020.jpg

good_luck_canning_rings-s550x480-100134-1020.jpg

swastika_on_snow_flake_crackers-s816x640-100131-1020.jpg

swastika_drug_company_hilter_be_damned-s368x239-100098-1020.jpg

"Légy átkozott Hitler, ez a mi cégjelünk 1922 óta"

 

swastika_laundry_was_a_venerable_institution_in_dublin-s640x412-100138-1020.jpg

Írország. 1912-ben alapított dublini Horogkereszt mosoda.

 

postcard_with_swastika_good_luck-s489x309-100118-1020.jpg

1907-es jókívánság kártya, levelezőlap

 

Tudtátok hogy volt egy autómárka is, amelynek a logója a horogkereszt volt? 1909-től 1916-ig létezett a detroiti székhelyű KRIT autógyár. Itt láthatjátok a korabeli logóját és egy szépen felújított példányt bizonyítékul:

krit_5_passenger_touring_car-s420x657-100126-1020.jpg

Ez is csak hátborzongató véletlen, időben harminc év a különbség:

motorvagn_15-s508x900-100127-1020.jpg

Mai napig üzemképes, 1913-ban gyártott svéd motorvonat vezérállásában is találkozhatunk a szimbólummal, ami szintén a gyártó logója...

 

passports_of_members_of_the_former_soviet_army-s900x696-100123-1020.jpg

Egy húszas évekbeli szovjet-orosz katonai menlevél belsejében is megfért együtt a horogkereszt és a vörös csillag

 

soviet_cash_with_the_swastika_adopted-s510x1250-100136-1020_cr.jpg

Nézzünk meg egy akkori 250 rubeles bankjegyet. Mi van a sas mögött?

 

Az amerikai hadsereg is használta a szvasztikát jóval Hitler hatalomra jutása előtt. Nézzünk meg a 45. gyalogos hadtest felvarróját!

45th_infantry_division_swastika-s360x361-100122-1020.jpg

Az 1930-as években lecserélték egy vállas sasra

 

american_flag_in_tandem_with_the_swastika-s417x640-100119-1020.jpg

Amerikai plakát 1907-ből

 

american_pilots_used_swastika_on_their_planes-s524x234-100121-1020.jpg

Első világháborús francia repülőgép

 

blue_swastika_on_finnish_airplanes-s427x243-100125-1020.jpg

A finnek 1918-45-ig használták a kék színű horogkeresztet a németektől függetlenül

 

Kanadai jégkorong-csapatok mezükön a jószerencse jelével:

edmonton_swastikas_hockey_team-s451x358-100128-1020.jpg

windsor_swastikas_dark_outfits-s430x341-100130-1020.jpg

Köszönöm, hogy velem tartottatok!

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr658269044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ditpet 2016.01.19. 00:05:45

Tudtam, hogy ázsiai szimbólum, és ott Adolftól függetlenül használják, de hogy a nyugati kultúrában is ennyire elterjedt volt, azt nem tudtam.

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.01.19. 00:06:47

Coca-cola és szvasztika, hoppá!
Ez nagyon érdekes téma volt!

Terézágyú 2016.01.19. 10:01:12

Római mozaikokon is találkozhatunk ezzel.

Úgyhogy ne felejtsük el megköszönni Hitlernek, hogy sikerült elcsesznie ezt a régi szimbólumot.

Terézágyú 2016.01.19. 10:03:54

Egyébként a Dávid-csillag (vagyis a Salamon pecsétje) az araboknál, a muszlimoknál is elismert szimbólum. Ne felejtsük el, hogy a Koránban szerepel Dáud és fia Szulejmán (Dávid, Salamon).

Vagy pl. a Harun al Rasid név nem más, mint "Áron, a vitéz"....

Nils Holgersonné · http://eloretolthelyorseg.blog.hu 2016.01.19. 10:11:28

kicsi dolog, de milyen agymosás volt itt, hogy már senki sem emlékszik a szvasztika nyugati felhasználására! kicsit ijesztö :S

a képek egyébként önmagukban is nagyon jók, tetszett, hogy láthatóan több nö is hímezte a kanadai fiúk mezét, mert nem sikerült ugyanolyan minöségüre :D

Terézágyú 2016.01.19. 10:19:10

@Nils Holgersonné:
"kicsi dolog, de milyen agymosás volt itt, hogy már senki sem emlékszik a szvasztika nyugati felhasználására! kicsit ijesztö :S"

A vörös csillaggal is ez van ugye...

Egyébként ez nem "agymosás" , hanem nyilván maguk az érintettek nagy része önszántukból mondott le erről, mert NEM akartak közösséget vállalni a nácikkal...

Ahogy pl. a kokárdaviselés is mást jelent más nálunk, mint x éve... ugyebár...

GreenOctober 2016.01.19. 10:23:22

Hú, azok a colás üvegek! Érdekes :)

Nils Holgersonné · http://eloretolthelyorseg.blog.hu 2016.01.19. 11:19:59

@Terézágyú: az agymosáshoz nem akartam sem pozitív, sem negatív jelentést adni, csak magát a jelenséget leírni, hogy ha valamit ki akarunk törölni, akkor néhány évtized alatt sikerül.
A kokárda jó párhuzam, bár fajsúlyában persze sokkal kisebb dolog, mint a horogkereszt.

¿Qué tapas hay? 2016.01.19. 20:04:50

A svéd motorkocsi kontrollerén lévő embléma az ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget - Svéd Általános Villamosgépgyár Rt) korabeli logója.

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.01.19. 21:08:08

Jópofa összeállítás. Egyébként ha jól tudom az izlandi hajózási minisztérium homlokzatán is ez a jel van.
A távol-keleten is nagyon gyakori a szvasztika használata. Indonéziában a bejárat fölött sokszor látni a házaknál, ha jól tudom az ártó szellemek ellen.

Egyébként a Heineken sörön meg egy szép nagy vörös csillag van, ami ugye nálunk tiltott önkényuralmi jelkép. Azzal védekeznek, hogy a cég székhelyén nem az. Tehát ha én a távol-keleten gyártatnék egy horogkeresztes logójú sört, akkor simán forgalmazhatnám Magyarországon?

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2016.01.19. 21:52:31

Véleményem szerint senki sem olyan ostoba a mai világban, hogy bármiféleképpen közösséget vállaljon a nácikkal - de ehhez nem kell "radírozni" holmi horogkereszteket. A náciknak is megvolt a maguké, neked is meglehet. Azonos? Nem. Hasonló? Igen.
Nagyon sok hasonló szimbólum van a világban (fentebb is emlegetik), tehát a horogkereszt ilyetén való idióta "eltörlése" csak a nagyon vonyítók miatt van. Senki sem kötelez rá, hogy ezt a jószerencsét, a szimbólumot, amit büszkén viselhetsz, csak azért ne használd, mert valamikor egy Adolf nevezetű emberke és haverjai használni merték (teszem hozzá - másképpen).

Ettől függetlenül az agymosásnak sosem lesz vége. Igaz-e, Terézke Ágyúja? :-)

Makkasz 2016.01.19. 22:09:04

@Tom Bobb: Viszonylag nagy a valasztek hogy mas jeleket valassz magadnak, ezert nevetseges a betiltottak miatti sirankozas.
Ha a tarsadalom megerik ra (magyarok ellenkezo iranyba menetelnek), akkor a tiltasok ertelmuket vesztik. A horthyzmus, homann szoborallitas idejen nem eppen idoszeru a horgokereszt tiltasat butasagnak nevezni.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2016.01.19. 22:18:03

@A megvalósult amerikai ólom..: A vörös csillag használata nem tiltott minden esetben idehaza sem. 2013-ban módosítottak rajta.
"Az Országgyűlés a kérdést a 2013. évi XLVIII. törvénnyel szabályozta újra, amiben a korábbinál szűkebb körre vonatkozó tilalmat állított fel. Már nem elég az önkényuralmi jelképek puszta használata a bűncselekmény elkövetéséhez, annak a köznyugalom megzavarására alkalmas - különösen az önkényuralmi rendszerek áldozatainak emberi méltóságát vagy kegyeleti jogát sértő - módon kell megtörténnie."

Elviekben svasztikát mutató sört alkalmazhatnál, náci horogkeresztes sörrel már nehezebb lenne a dolgod. Egyes országokban egy ideig azért megbüntettek embereket, mert pl. olyan pólót viselt, amin egy alak horogkeresztet dobott a kukába, vagy áthúzott horogkereszt volt látható. Az EU rasszizmus elleni globális svasztika-betiltása pl. a hinduk ellenállása miatt nem került be a rendelkezésbe.

szepipiktor 2016.01.19. 22:32:38

Érdekes, de hiányos és a finnek tekintetében súlyos tévedéseket tartalmazó poszt!
A finnek MA is használják, az eredeti megjelenéséről is illett volna írni!
Nem hiszem, hogy egy 2016-ban a finn elnöki zászlóban, magas kitüntetéseken és számos repülőalakulatnál használt pozitív jelképet össze kellene mosni akár a kokakólával is.
Idézek egy másik blog.hu posztból, érdemes kikeresni és elolvasni:
"Finnországban a horogkereszt (hakaristi) az ország létrejöttéhez, a függetlenség kivívásához és a Szovjetunió ellen vívott honvédő háborúhoz szorosan kapcsolódó pozitív jelentésű szimbólum. Napjainkra nemcsak a légierő egységeinek zászlóin maradt meg, hanem az élet számos más területén is, még a legmagasabb közjogi méltóság esetében is. Számos kitüntetésben és rendi jelképben megtalálhatók azok eredeti és a mai napig is használt kialakításában. Része a finn elnöki zászlónak is, aminek bal felső sarkában a Harmadosztályú Szabadság Kereszt kitüntetés szerepel, aminek a része egy arany színű horogkereszt."
illetve
"1944 után a horogkeresztet felváltja a fehér-kék-fehér trikolór a repülőgépeken és a harcjárműveken mint felségjelzés. Az egyes alakulatok és fegyvernemek zászlóiban viszont továbbra is megmarad és a mai napig is használatban van."
Eric von Rosen - erre keressen rá a szerző...

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.01.19. 22:53:52

@Sunsetjoy: Miért lenne nehezebb a dolgom? Magyarországon ugyanolyan szabályozás alá esik a horogkereszt és a vörös csillag. EU-s tiltás pedig nem vonatkozik a horogkeresztre-ahogy írtad is.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.01.19. 23:00:48

@szepipiktor: köszönöm a kioktatást. a jövőben ügyelek rá, hogy ne kövessek el ilyen "súlyos tévedéseket".

Roan 2016.01.19. 23:04:18

A finn elnöki zászlót én is akartam említeni, mint ma is élő példát, bár, igaz, talán elsőre nem jön le a hasonlóság.

Péter Berendi 2016.01.19. 23:24:19

Néhány éve egy import indiai gártmányú autógumin fedezték fel a horogkeresztet, átlós, balra forgó alakban, az autós sajtóban körbefutott a hír. Utánanéztek, elmondták az eredetét, rendben lett a dolog. Az Amiens-i katedrális padlóján található mintázat egy fehér, összekötött meanderrendszert mutat, köztük fekete svasztikák alakulnak ki.

PTerrr 2016.01.20. 01:53:37

És hogy még viccesebb legyen a dolog: Nepálban a hatágú csillag (errefelé ismert nevén Dávid-csillag) a tudás jelképe, iskolákon eléggé gyakran használják. A szvasztika meg a szerencséé. És igen, egymás mellé teszik (mert miért ne?) Például www.flickr.com/photos/vikingman/2409906856/in/gallery-zeevveez-72157624751175431/

annamanna 2016.01.20. 05:19:51

Azért csak lehet a szimbólumkutatóknak némi elképzelése arról, miért volt ez ilyen sok helyen elterjedve. Talán abból következtettek Hitlerék a németek árja eredetére, hogy a hallstatti kultúra tárgyain is megjelent a szvasztika?

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.20. 05:56:47

Alapvetően ez egy szép jelkép.

Kicsit olyan ez, mint a karlendítés - egészséges, tisztességes, emberi üdvözlés. Én pl. nagyon szeretek kart lendíteni. A gond az, hogy manapság mindenki náci/fasiszta üdvözlésnek veszi.

Mernok 2016.01.20. 07:44:09

Ez nagyon érdekes cikk volt. Egyfelől tényleg rámutat egyfajta mellébeszélésre. A tekintetben, hogy ma betegesen tiltjuk ilyesmi motívumnak a bárhol, bármiféle ábrázolását. Noha nyílván a baj akkor van, ha náci jelképként ÉS azzal azonosulva használjuk. Akkor beteges egy ilyen elutasítás amikor pl. egy gyerek csatajelenetet rajzol, abban lerajzolja mire van hogy ráförmednek. Pedig csak látott a múzeumban egy háborus makettet amin ez volt. Azt se tudja mit jelent. El kell inkább mesélni neki egy kis történelmet. Ezzel együtt egyet értek a tiltott önkényuralmi jelkép besorolással (nácival azonos szín, elrendezés és arra utaló magatartás...). Egyébként pl. a vörös csillag ábrázolása bármilyen terméken hazánkban is megengedett! Ha nem függ össze a diktatúrával semmi tiltás nem vonatkozik egy csillagra ami piros. A törvény egyértelmű.

Terézágyú 2016.01.20. 08:04:19

@Tom Bobb:
"Véleményem szerint senki sem olyan ostoba a mai világban, hogy bármiféleképpen közösséget vállaljon a nácikkal"

Tévedés. Sajnos.

"idióta "eltörlése""
"csak a nagyon vonyítók miatt"

"Ettől függetlenül az agymosásnak sosem lesz vége. Igaz-e, Terézke Ágyúja? :-) "

Nálad már vége van. Nincs mit mosni.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2016.01.20. 08:32:40

@Makkasz: Minden bizonnyal le vagyok maradva, de a horogkereszt miért is van betiltva? Vagy csak én gondolkozom helyesen az egész világon? Azért, mert valamikor valakik használták, akik ma nem védhetik meg az igazukat, hiszen az őket legyőzők (akik maguk is fenevadak voltak) teljesen elsöpörték az akkor fennálló valóságot és egy igazán más irányba néző múltat igyekeznek belénk nevelni (tehetik, hiszen hatalmuk van hozzá) - szóval ezért nem szabad ma például egy-egy autó, egy-egy repülőgép vagy éppen űrhajó elejére felfesteni, mert a "gonosz jele"?
Engem mindig is lenyűgözött az emberi faj ostobasága, ahogy képes birkaszellemben élve, vezetőkre támaszkodva leélni egy-egy életet - sokszor generációkon át bólogatva (csak bólogatva és nyalva), engedelmeskedve és követve.

Ha ma gondolkodni merészelsz, esetleg érdemben ellentmondani olyan dogmáknak, melyeknek valóságalapja egy kicsit megkérdőjelezhető (nem megmásítható, nem gyöngíthető, csak kérdőjelezhető), akkor rögtön náci meg rasszista, illetve revizionista leszel, akit üldözni meg elhallgattatni kell. Ebbe azért gondoljunk egy kicsit bele. Ha horogkeresztet rajzolok valamire, ami az enyém, rögtön "náci-szimpatizáns" leszek? Nem véletlenül egy olyan szimbólumban hívő, amelyik jószerencsét hoz nekem?

Íróember vagyok, 2019-ben fel fogom használni ezt a szimbólumot az elkészülő regényemben - ráadásul megtoldva a "88-as átkozott számmal", mert az is egy egészen mást jelöl, mint a gazdáitok által belétek sulykolt "náci-dolgot".

Gondolkozz. Láss tisztán és érthetően. Ne csak a ködben élj.

Bocs az OFF-ért, csak válaszolni szerettem volna.

omglol 2016.01.20. 08:32:44

Az első világháborús gép az francia, Raoul Lufbery pilóta saját szimbóluma volt a háború alatt, szóval csak az ő gépén volt látható a jel.

kbalazs · http://www.chinabiz.hu 2016.01.20. 09:15:21

Meglepő mennyire nem közismert még ma sem, hogy Amerikában és Európában akár csak száz éve is milyen sok helyen előfordult a svasztika a náciktól függetlenül. Amikor a 2008-ban megjelent Peking útikönyvem 80-dik oldalán található "A szvasztika nem egyenlő a horogkereszttel" részt írtam 9 éve, egy Google keresés megtalálta ugyanazon képek többségét, amik ehhez a blogbejegyzéshez is fel lettek használva.

A cikk nem megy bele egy közkeletű tévedés tárgyalásába, miszerint anno volt az eredetileg az egyik irányba hajló kereszt, amit a nácik fordított irányban használtak (bár az egyik képaláírás érinti a kérdést, lásd. "Balra-kaszáló horogkereszt egy Buddha szobron"). A valóságban több ezer éve létezik mindkét forgásírányban a szvasztika és a nácik is használták a horogkeresztet mindkét írányban.

Szerintem az elnevezésben azonban továbbra is érdemes külön kezelni a náci szimbólumot, amit a Buddha szobron látunk, az nem horogkereszt, hanem szvasztika.

Terézágyú 2016.01.20. 09:48:54

@Tom Bobb:
"a gazdáitok által belétek sulykolt"

A stílus maga az ember.

paráznabillegető 2016.01.20. 10:11:58

úgy látszik, hosszútávon mégsem olyan szerencsés szimbólum...

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.01.20. 10:15:07

Vajon az Ignác keresztnév is annak Náci beceneve miatt tűnt el szinte teljesen (ahogy a szvasztikát lejáratták a nácik), vagy a névadási divat változása miatt?

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2016.01.20. 10:15:43

@Terézágyú: Minden tömegnek van egy vezetője - vagy több. Mivel a tömeg feltétel nélkül engedelmeskedik és követi a vezető vagy vezetők szavát és szavait, ezért nevezhetjük ezeket az egyéneket gazdáknak. Ők gazdálkodnak az erőforrásokkal. Övék a tömeg. Vagyis semmi sértő nem lehet abban, ha leírom egy "tömegrésztvevőnek", amit fentebb is idéztél. Nincs ezzel semmi baj.
A szemedben náci vagyok - az én szememben birka vagy. Mi a probléma? :-)
Ne háborúzz...

Terézágyú 2016.01.20. 10:29:34

@Tom Bobb:
Ó igen, a másik fél a tömeg tagja, aki feltétel nélkül engedelmeskedik... Csak a másik oldal teszi ezt...

És én is az ellenfeled lettem, pusztán azért, mert azt mondtam: nincsen itt agymosás.

Terézágyú 2016.01.20. 10:30:21

@kugi:
A háború előtt élt Pesten egy ismert ember, név szerint Führer Adolf... egyébként zsidó volt...

Puch 2016.01.20. 10:58:46

92-ben jártam egy autómúzeumban, San Diego-ban. Ott , direkt, egymás mellé volt kiállítva egy Kirt , horogkereszt emblémával és Dodge, Dávid csillagos emblémával, mivel a Dodge Brothers azt alkalmazta akkoriban! :) :)

www.allpar.com/photos/dodge/dodge-brothers/dodge-brothers-logo.jpg

Puch 2016.01.20. 10:59:40

természetesen Krit, csak előbb elgépeltem.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2016.01.20. 11:45:49

@Terézágyú: Dehogy lettél az ellenfelem. Nem harcolunk - csak folyamatosan bökködsz engem, ami rendben is van. Egyetértek, hogy "mindkét oldalon" vannak agymosottak, akik nem akarnak már gondolkozni, mert helyesebb a kijelölt úton haladni.
Amit jeleztem, hogy ha én a magam véleményét mondom, akkor náci vagyok.
Ezért "bélyegeztem meg" a rám fröcsögőket azzal, hogy ők meg birkák.
Nincs itt semmi rossz. :-)

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.01.20. 11:52:05

@Terézágyú: Führer Adolf néven banktisztviselő és könyvkereskedő is élt Pesten...

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.01.20. 12:08:39

@kugi: A Béla is eltűnt, meg egy csomó régen népszerű név, majd visszajönnek. Nem hinném hogyy az átlagemberek tisztában lennének a "náci" elnevezés és az Ignác név közötti kapcsolattal.

gigabursch 2016.01.20. 12:56:55

Tanulságos volt és az is, hogy a hozzászólások között mennyi a fölösleges fröcsögés.

Értelmetlen betiltás szerintem, ugyanis betarthatatlan.

Afrika steht an der Elbe 2016.01.20. 22:30:12

Egyszer poénból kértem egy kocsmában horogkeresztes Heinekent. A kislány megvizsgálta a hűtőt, majd tájékoztatott, hogy ilyen Heineken most nincs. Nem viccelek.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.21. 08:19:10

@G.Foyle: neonácik? árpád sávos zászlót? te kevered a szezont a faszommal

(ja és tiltott itt a politika, úgy tudom)

wharton 2016.01.21. 11:30:59

Két éve voltam Japánban, ott teljesen általános, hogy a szentélyek tető részénél látható. Sőt, ha valaki megnéz egy teljesen átlagos Japán térképet, szvasztikával jelölik rajta a szentélyek helyét. Mivel én sokat foglalkoztam/foglalkozom a japán kultúrával, nekem más fel sem tűnik, nem találom különösnek. Érdekes tapasztalat volt azonban, amikor ismerősöknek mutogattam a Japánban készített fényképeket, majdnem leestek a fotelról, amikor az Edo Múzeum bejáratánál kiállított szentély oromzatot és a rajta ékesedő egy méteres szvasztikát meglátták. Egészen komolyan nem tudták hova tenni a dolgot, még azt is megkérdezték, van-e köze a németekhez :) Ez csak egy érdekes adalék ahhoz, hogy mennyire képesek vagyunk Európa-központúan szemlélni a világot...

Terézágyú 2016.01.21. 13:27:45

@wharton:
"Egészen komolyan nem tudták hova tenni a dolgot, még azt is megkérdezték, van-e köze a németekhez :) Ez csak egy érdekes adalék ahhoz, hogy mennyire képesek vagyunk Európa-központúan szemlélni a világot..."

Bocs, de ezt még az átkosban is úgy tanították a történelemórán, hogy ez egy ősi ázsiai jelkép, amelyet a nácik kisajátítottak... szóval ha valaki ezen ennyire csodálkozik, hogy Ázsiában használják ezt - az.... hm.... nem igazán művelt ember, hanem...

wharton 2016.01.21. 13:41:52

@Terézágyú: Ebben teljesen egyetértünk, én hirtelen nem is értettem, miért fagyott le az egész társaság. De sajnos az a helyzet, hogy az iskolába hiába tanítják meg egyszer a jel eredetét, a hétköznapi életben annyira felül van reprezentálva a világháborús időszakhoz köthető szerepe, hogy nemes egyszerűséggel felülírja a korábbi ismereteiket. Ázsiáról amúgy is ködös elképzelései vannak az utca emberének, mesélhetnék... Ráadásul hozzáteszem, hogy humán szakon egyetemet végzett, diplomás emberekről van szó. De legalább aznap tanultak valami újat... :)

Amúgy az előbb elmulasztottam írni, nagyon jó a blog, csak így tovább a munkával! :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.21. 14:24:15

@wharton: mert a kommunizmusban is súlykolták belénk hogy a horogkereszt az náci, és az rossz,

wharton 2016.01.21. 14:42:49

@enpera: Én szerencsére már utána jártam suliba, de tény és való, hogy nagyon kilóg a lóláb :) Velem egyidős emberek töredéke van csak tisztában vele, hogy nem a nácik találták ki a szvasztikát és Ázsiában a mai napig használják, pedig elvileg már nem is az előző rendszerben tanultunk. Biztos megemlítették valahol a sok év alatt, hogy ázsiai eredetű, de az is biztos, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt kapott a világháborús szerepe.
Egyébként épp az imént olvastam egy cikket arról, hogy a japán térképészeti hatóság leszedeti a szvasztikákat a külföldeknek szánt térképekről, mert sértő lehet egyeseknek.

pitcairn2 2016.01.21. 15:09:19

@wharton:

Adolf szvasztika iránti vonzalma állítólag a Lambach-i bencés apátságban kezdődött ahol voltak efféle díszítőmotívumok...

"The Benedictine choir school at Lambach Abbey, Upper Austria, which Hitler attended for several months as a boy, had a swastika chiseled into the monastery portal and also the wall above the spring grotto in the courtyard by 1868"
en.wikipedia.org/wiki/Swastika

szóval Európában is használtak efféle szimbólumokat

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.01.21. 15:39:34

@pitcairn2: "szóval Európában is használtak efféle szimbólumokat"

a cikkben rengeteg a példa a hallstatti kultúrától a román hímzésen át az ír mosodáig.
az általad említett helyen én is jártam. a jó öreg Dolfi bácsi pedig ezt láthatta:
justice4germans.files.wordpress.com/2013/08/lambach-abbey-hakenkreuz.png

gigabursch 2016.01.22. 11:35:15

@gigabursch:
Erről beszélek:
Ahelyett, hogy arról szólna, hogy hol merrefelé, milyen környezetben láthatók, használhatók, stb (pl. a japán szentély térkép megjelölés tök érdekes volt), megy az értelmetlen pro/kontra nácizós szöveg.
Ez a blogbejegyzés az előbbiről szól és nem az utóbbiról. HAHÓ!!!

Bacunayagua 2016.01.24. 18:29:57

@omglol:
Egyéni jelzésként svasztikát alkalmazták még: Wernner Voss, Hermann Gilly, Jakob Pollinger, Josef Raesch, Lothar Weiland, Fritz Beckhardt.
Érdekesség, hogy Fritz Beckhardt zsidó volt, unokája Lorenz S. Beckhardt könyvet is írt nagyapja életéről „Der Jude mit dem Hakenkreuz: Meine deutsche Familie” címmel.
A Fligertruppe-nál a Jasta 23, és a Jasta 37 nem egyéni jelzésként alkalmazta a svasztikát.
Az 1919-ben megalakult lett légierő felségjelzése a 45 fokban döntött, jobbra forgó, bordó színű svasztika volt.

korxi 2017.01.17. 09:38:30

A jelenség valóban hasonló a kokárdához, ami több 150 évig fontos nemzeti jelképünk lett, mígnem bemocskolták azzal hogy választási kampányeszközzé tették.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.01.22. 18:54:41

@korxi: kik? Nem tudok ilyesmiről. Én azért hordtam mert magyarnak érzem magam

Pala 2017.03.14. 19:35:00

Biztos, hogy az román hímzés? Máshol azt olvastam, hogy magyar. Bihar községet mindenesetre még ma is négyötöd részben magyarok lakják.

Independent 2017.03.21. 18:38:55

Minden jelképnél az a kérdés hogy mire lehet asszociálni (emlékeztek a Da Vinci kód elején amikor Langdon erről tart előadást? Ki az a fehér csuhás alak? Ku-Klux-Klan? Az USÁ-ban. Katolikus pap Spanyolországban. Mi a svasztika? Náci jelkép ? Akár. De ugyanúgy az ellenkezője a hindu mitológiában. Mi a halál, az elmúlás szine? A fekete - nálunk. A fehér - Japánban.

prophet 2017.05.27. 23:30:57

A Spektrumon volt(ha jól emlékszem 3 részes ,"A szvasztika rejtélye" címen)sorozat,ahol az is kiderült,hogy pl.Britanniában komoly kitüntetésnek volt a megjelenítő figurája.

ingyenebed 2018.05.29. 11:30:26

@A megvalósult amerikai ólom..:

hát nem forgalmazhatnád. azért nem, mert időben később kezdted el használni. a heineken jóval előbb használta a vörös csillagot, mint ahogy kommunista jelkép lett.
ha lenne mondjuk egy 100 éves japán sörmárka ami már eredetileg szvasztikát használt és az akarna európában forgalmazni, abból jó kis jogvita kerekedne. más kérdés, hogy üzletileg épp ezért nem lenne értelme.

ingyenebed 2018.05.29. 11:32:58

@Tom Bobb:

ötszáz év múlva majd nem lesz tiltva. addigra megkopnak az emlékek.

Tuvalu 2019.06.17. 00:55:05

Az amerikai plakát 1907-ből az szerintem 1912 utáni, lévén 48 csillagos a lobogó, és az 1912 után lett az (Arizona mint 48. tagállam csatlakozásával)

Kopi1978 2020.04.29. 12:13:58

@Terézágyú: Nem hitler cseszte el, hanem az, aki tolja az önkényuralmi jelkép dumát.
süti beállítások módosítása