Az amerikai autó története katalógusokban 2.

2015. január 20. - Sam. Joe

 "Új sorozatunk az automobil történetéről szól, sok képpel, kevés szöveggel. Hogy miért az amerikai autókéról? Nos, ez az a fogyasztói társadalom, ami rengeteg „barlangrajzot” – már ha élhetek ezzel a képzavarral – hagyott ránk e téren. Már az a tálalás, ahogy az autóipar kínálta a portékáját sokat elmond az adott korszakról és az amúgy a gépkocsik iránt kevés érdeklődést mutatók számára is érdekes lehet." - Sam. Joe

heatherstinnett.jpg

Ford 1926

Ebben az évben Richard E. Byrd admirális és Floyd Bennett azt állítja, hogy repülőgépükkel átrepültek az Északi Sark felett – egy később előkerülő napló szerint ez nem történt meg. Ellenben Roald Amundsen a Norge léghajó fedélzetén valóban véghezvitte ezt a tettet. A Fox levédeti a Movietone hangosfilm rendszert, a Warner testvérek pedig bemutatják az első, Vitaphone rendszerű hangosfilmjüket, főszerepben John Barrymore-al, aki amúgy Drew Barrymore nagypapája. Al Capone a hatalma csúcsán van és elkészülnek azok az utak, melyekből rövidesen összeáll a híressé vált Route 66.

 

A Ford T modell gyártásának utolsó előtti, tizennyolcadik (!) éve. Az egykor úttörő dizájn ekkorra alaposan megfáradt. A Henry Ford egészen elképesztő módon ragaszkodik hihetetlenül sikeres gyermekéhez. Egészen konkrétan olyanokat mond, hogy „már minden megvan benne, amit egy autós valaha is el fog várni egy autótól”, meg „minek tökéletesíteni, amikor már eleve tökéletes”. Eleve mindig lábrázása volt attól, hogy bármit is változtassanak az autón, akár olyan, több mint indokolt dologban is, hogy a Bádog Böske hajlamos volt hegyes terepen zabálni a fékeket. Én már azon is csodálkozom, hogy egyáltalán az elektromos önindító mint feláras extra bevezetésébe belement, holott ezt a T utolsó éveire a vásárlóközönség mint alapvető szükségletet tartotta számon és nem mint luxust, mint akkor amikor az 1912-ben először megjelent a Cadillacnél. A konkurencia nem hogy beérte, de addigra már sok területen le is előzte a Fordot – leszámítva az árat, abban változatlanul verhetetlen.

 

Az 1926-os Ford katalógus bizonyítékul szolgál, hogy a népszerű legendával szemben a Ford T nem csak feketében létezett – bár valóban volt egy hosszú időszak, amikor csak feketében kínálta a gyár.

 

Chevrolet 1927

1927 volt az az év, amikor a Ford gyárai hat hónapra leálltak (!) hogy átálljanak a Ford T modellről a Ford A modell gyártására – ez utóbbiról majd a sorozatban később. (Persze ezt nem úgy kell érteni, hogy fél évig zárva voltak a Ford kereskedések.)

 

A General Motors bolond lett volna nem kihasználni az adandó alkalmat. Ekkorra időzítették a Capitol AA nevű járművük bevezetését, amit ugyanarra a piaci szegmensre pozicionáltak, mint a T modellt. Az időzítést inkább gondolom tudatosnak, mintsem szerencsés véletlennek – kötve hiszem, hogy akkoriban sikeresen lehetett volna titkokat őrizni az iparágon belül.

 

A Capitol AA kiviteltől függően 525-745 dollárba került és így 160-200 dollárral többe, mint a T modell, de lényegesen többet is kínált. Egyrészt a megjelenése sokkal „frissebb” és divatosabb volt, mint az addigra ásítóan unalmas T-jé. Másrészt komfortosabb és műszakilag fejlettebb is volt. Háromsebességes váltója volt, a négyhengeres blokkja cirka 27 lóerőt adott le, szemben a Bádog Böske kétfokozatú váltójával és 20 lóerejével. Olaj- és légszűrő is került belé.

Az amerikai autósok szerették a Capitol AA-t, élvezettel fedezték fel, hogy több komfortot és nagyobb teljesítményt nyújt, mint a T modell, mi több ez is jó minőségű és tartós. Ez az autó lett az első, amelyiknek sikerült letaszítani a trónjáról a Ford T-t. 1927-től, a Capitol AA bevezetésétől datálódik az, hogy az amerikai autók piacán a Ford és a Chevrolet lesz a két nagy rivális.

 

Sajnos a Capitol AA katalógusom nem teljes, az összesen nyolc különböző karosszériaváltozatból mindössze négyet vonultat fel - pontosabban csak ezek az oldalak vannak meg belőle.

 

1927_chevrolet_01.jpg

1927_chevrolet_02.jpg

A bevezető kép Heather Stinnett munkája.

A sorozat előző része itt olvasható, a következő részét pedig itt találjátok.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.01.20. 09:38:28

Érdekes, hogy a Chevrolet-t a pávával kötötték össze.

m_and_m 2015.01.20. 10:10:46

"A Ford T modell gyártásának utolsó előtti, tizennyolcadik (!) éve. Az egykor úttörő dizájn ekkorra alaposan megfáradt. A Henry Ford egészen elképesztő módon ragaszkodik hihetetlenül sikeres gyermekéhez"

A T-model inkább a magyar Galamb József és Farkas Jenő ill. Childe Harold Wills gyermeke. Az autót nem Ford tervezte.
A Fordnál Galamb olyan dolgokat talált ki, mint a bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfej.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.20. 10:35:25

@m_and_m: Nyitott kapukat döngetsz, a sorozat előző részében tisztáztuk ezket a kérdéseket. Nézd csak:
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2014/12/12/az_amerikai_auto_tortenete_katalogusokban

Abban az értelemben mindenképp Henry Ford gyermeke a T, hogy az ötlet, hogy készítsenek egy népautót az övé, és a megvalósítás is az ő cégénél történt.

RobD 2015.01.20. 11:23:48

Sziasztok!
Vki tudja mikor tűnt el a téglalap és kocka építészet az autók kinézetéből?
Mikor kezdtek áramvonalasabb autókat gyártani?
Gyártó évjárat stb.-re gondoltam!

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.20. 12:48:23

@RobD: A harmincas években. Akkoriban ismerték fel, az áramvonalas forma előnyeit. A repülésben is a húszas évek legvége, a harmincas évek eleje az, amikor ugyanez megfigyelhető. @Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: teljesen jó példát hoz, nekem a korabeli Tatrák ugrottak be, például a Tatra 77, (en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77) De ja, az Airflow nagyon jó példa, nekem nagyon tetszik.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.01.20. 12:53:22

@Sam. Joe: hú most benne vagyok, végignyomtam újra a Mafia2-t az elmúlt napokban :D

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.20. 12:57:49

@JTom: Mondjuk ezek az autók inkább az első rész. Mennyire jó az a játék! A másodikat is szerettem - nem utolsó sorban az autók miatt -, de csak a DLC-kkel együtt ad ki egy teljes játéknyi játékidőt, úgy meg már piszok drága. Igérem nemsoká eljutunk autóilag oda, terveim szerint az ötvenes években sok időt el fogunk tölteni!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.20. 14:34:31

ismét egy nagyon jó kis poszt, köszi!

Pootj 2015.01.20. 20:04:55

@Sam. Joe: Nana! És a Tropfenwagen az smafu???
en.wikipedia.org/wiki/Rumpler_Tropfenwagen
1921-et írtak akkor. A Cw értékét még ma is nehéz elérni autó esetén. 0,28!!!
Igaz, szériában nem gyártották, két példány készült belőle :-(

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.20. 20:06:59

@Pootj: Nem, de például Bástya Elvtárs az! Mi több nem is számít és le is van ejtve! 8-)

Yetti 2015.01.22. 07:20:33

Az európai (leginkább angol) autóiparról terveztek ilyen képes posztot készíteni? Én szavesen elnézegetném azokat is. :)