Házköltöztetők

2014. december 29. - JTom

A házköltöztetés az "újvilágokban", Ausztráliában, de különösen az Egyesült Államokban hódított teret magának. Már a XIX. század közepétől tudunk elmozdított épületekről. A hirtelen megnövő metropoliszokban sokszor az útban lévő épületeket vitték odébb - néha csak néhány méterrel -, ha szükség volt a helyére.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_07_.jpg

1973. Kora 1900-as évekbeli lakóház költöztetése a Nimitz autópálya felett Oakland-ben

A technika, technológia finomodásával az egyszerűbb emberek is megoldhatták a lakóházuk elköltöztetését és amíg a rengeteg villanyvezeték nem állta útjukat, nem is volt különösebben nehéz dolguk. Ez elsősorban a faszerkezetnek volt köszönhető, hiszen téglaépületeket nem lehet ilyen módon mozgatni.

Lássunk néhány jól- és kevésbé jól sikerült költözést!

1878. Kansas, Winfield. Házköltöztetés gőzgéppel.

90.jpg

Gimli, Manitoba, Kanada. Az izlandi telepesek által alapított városkában a vasút érkezése miatt több épületet is elmozdítottak, lovak segítségével.

91_1905.jpg

1905. Ausztrália. Itt is lovak segítettek a házmozgatásban

92.jpg

Az 1900-as évek elejére már vállalkozások segítettek költöztetni. De nem csak a bútorokat, hanem a teljes épületeket. Henry Diener hirdetése San Francisco-ból: így hozd le a házat a dombról.

93.jpg

Költözik a templom

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_01_.jpg

1958. Hollywood

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_02_.jpg

1959. Los Angeles. Itt is megemelték az épületet, elősegítendő a szűk helyről kimozdítást.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_03_.jpg

1960. Költöztetés bárkán. A Los Angelesből Port Hueneme-be szállított ház, csaknem 100 kilométert tett meg a vízen.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_04_.jpg

1968. Los Angeles. Egy hajnali szállításkor a kis ház lecsúszott a kocsiról és használhatatlan lett. A Még a reggeli csúcsforgalom előtt igyekeznek eltakarítani a romjait.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_05_.jpg

1973. Pasadena. John és Cheryl Fremdling háza alól - fejlesztés miatt - kivásárolták a földet. Most az új telekre szállíttatják át régi otthonukat.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_06_.jpg

1973. Pasadena. John és Cheryl Fremdling nézik régi házukat, az új telken. Épségben megérkezett.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_08_.jpg

1974. LaCross, Wisconsin. Nem vasúton költöztetnek, hanem keresztül a sínen! Sietniük kell, hiszen csak néhány órát kaptak a vasúttársaságtól.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_09_.jpg

1976. Glendale-ből Los Angelesbe költözött volna a család. A házat technikai okokból két részre vágva szállították. Az első fele rendben odaért, ám a második rész nem volt ilyen szerencsés. Túl gyorsan haladt a jármű és egy úthibán áthajtva a házfél összeroskadt.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_10_.jpg

1978. Egyike a két viktoriánus-korabeli műemlék épületnek, amit hét háztömbbel szállítottak arrébb, Los Angelesben.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_11_.jpg

1989. Az egyre növekvő Los Angeles-i üzleti negyedből mentik ezt a szanálásra ítélt Edward-kori kúriát.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_12_.jpg

1950. Metodista imaház költöztetése Inglewoodban.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_13_.jpg

1951. Kábelek segítségével húzzák fel a 20 tonnás épületet a Baxter Streeten, Los Angeles egyik meredek utcáján.

houses_moving_in_los_angeles_in_the_past_14_.jpg

1952. A fákon is jól látható "Parkolni tilos" tábla ellenére szabálytalanul álló gépkocsi akadályozza a házköltöztetőket a Sunset Boulevardon, Santa Monica-ban.

San Francisco-ban a hetvenes években csaknem a teljes Fillmore negyedet elköltöztették. Ennek a projektnek a képeit láthatjátok az alábbi moziakgalériákban.

Persze ebben is a szovjetek viszik el a pálmát, hiszen a monolit szerkezetű házak költöztetése sokkal nagyobb mérnöki kihívás és a Szovjetunióban egy teljes belvárosi utcát költöztettek arrébb. Igaz nem másik városrészbe, csak a sugárutat szélesítették meg. Mindezt a II. világháború előtt, 1938-ban.

De még 1979-ben is előfordult házköltöztetés Moszkvában:

x16.jpg

A szovjet képek az Englishrussiáról, a Los Angeles-i képek a Los Angeles Times archívumából származnak a San Francisco-iak innen

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.12.29. 00:09:53

Külön köszönet a rosszul sikerült kísérleteket mutató képekért, az elején pont az járt a fejemben, hogy nem létezik, hogy ez ilyen pikk-pakk működjön.

Hajszás Láncos 2014.12.29. 10:33:51

Végülis egy 20 tonnás fabódét nem egy olyan nagy tett megmozgatni... alig dupla annyi a súlya, mint egy kamionnak.És egyik-másik épületet bizony tényleg kár lett volna ezek közül szanálni. Viszont akad olyan is, amely annyira híján van bármiféle építészeti értéknek, hogy váltig nem értem, minek güriztek a költöztetésével. Pl. az a Glendale-ből Los Angelesbe költöző, vagy az a kábelekkel felhúzott... no hát olyanokat a szomszéd ács részegen is összeüt három nap alatt.

Csak a kommentek miatt... 2014.12.29. 12:40:11

@Hajszás Láncos: Koszonjuk a gazdasagi felemelkedesnek, ilyen es ehhez hasonlo orult otleteket szul, ha az embernek nem kell megelhetesi gondokkal kuzdenie illetve imad hitelt felvenni, plane egy olyan kirakatorszagban, mint az USA.
Valoszinu a logisztikai koltseg tobbszorose volt a fabode aranak.

Hajszás Láncos 2014.12.29. 13:57:39

Nem biztos, hogy olyan drága volt. Aláástak, betoltak egy utánfutót, hozzákötötték egy vontatóhoz, és vitték. Kevesebb munkának tűnik, mint egy újat építeni. 2-3 nap alatt ez bőven megvan. Persze egy téglaház esetében már egész más volna a mutatvány... de ilyen bódékat simán arrébb lehet huzigálni, hogyha elég szélesek hozzá az utak.

kugi · http://kugi.blog.hu 2014.12.29. 16:17:11

A faszerkezetes házak esetében viszonylag könnyű dolguk volt, de az utolsó 2 képen, a SZU-beli házak mintha masszív (tégla vagy beton)épületek lennének. Vagy nem?

zweitakt 2014.12.29. 17:44:16

Ilyen Budapesten is volt 1940-ben asz Alsó-Krisztinavárosi Havas Boldogasszony templom szentélyét vitték arrébb a kereszthajó építése miatt.
Valamelyik adón szokott menni az óriás költöztetők sorozat. Én is mindig azon gondolkodom, mennyibe kerülhet egy ilyen ház, hogy átköltöztetni súlyos többtízezrekért megéri. De még úgy is, hogy egy használt házat megvesznek, és átviszik a másik telekre. (Egy ilyen papundekli háznál az állagmegóvás, felújítás miazmás+ szállítás kevesebbe kerülne, mint felépíteni újra???)
Van erről valakinek infója?

Tejinashi 2014.12.29. 17:53:11

Ezek a faházak nincsenek odarögzítve a talajhoz, amikor megépítik őket? Vagy azokat a facölöpöket egyszerűen elvágják? De akkor ahova átszállítják, ott is rögzíteni kell valahogy a talajhoz. Vagy nem? Különben az első erősebb szél odébb taszajtja.

kugi · http://kugi.blog.hu 2014.12.29. 17:55:55

@JTom: Ja, hogy monolit szerkezetűek, ok. :) Pont ezért volt nagyobb kihívás - és ezért megsüvegelendő teljesítmény - még ha csak pár méterrel is tolták odébb a házat!

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2014.12.29. 18:42:11

Egyrészt, egy faszerkezetű ház elköltöztetése sem olyan könnyű: nem az épület tömege a fő nehézség, hanem, hogy ezek az épületvázak nem dinamikus terhelésre lettek kitalálva. Ezek a házak amúgy sem olyanok, mint egy merev doboz, hanem faoszlopok, gerendák, andráskeresztek, deszkák és egyéb elemek egymáshoz tákolt bonyolult kazlai, mégpedig a fáról, mint szerkezeti elemről többek közt azt kell tudni, hogy nagyon nehéz - szinte lehetetlen - igazán merev kapcsolattal összekapcsolni két elemet, mert az acél kapcsolóelemek is elmozdulnak kissé a fában. Vagyis a nagy para (amint a balesetes képeken is látszik), hogy összerogy az épület egy kanyarban vagy hirtelen fékezésnél, vagy akár egy kisebb huplinál is. Abban biztos vagyok, hogy egy ilyen elköltöztetett ház végleges helyére érkezve dugig volt repedésekkel, hasadásokkal, egy komplett generálfelújítást kellett rajtuk elvégezni.

Másrészt az amúgy nagyon jó cikk magyar vonatkozásait is érdekes lenne megvizsgálni. A budapesti Krisztina körúti barokk templom szentélyét (több, mint 700 tonna!) valamikor a 40-es években húzták el a hajótól 10 méterrel távolabb, hogy egy kereszthajó beépítésével bővítsék. Már korábban, a 30-as években is történt ilyen, a dunapataji katolikus templomot is elköltöztették, ha igaz. A belvárosi plébániát csak akarták arrébb vontatni, már a régi Erzsébet híd építésekor is, majd az új elkészülte előtt is, de ez a középkori altemplom miatt nem volt igazán reális.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2014.12.29. 18:43:44

bocs, közben zweitakt is írta a Krisztinát...

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2014.12.29. 18:53:48

itt vannak képek is a Krisztina szentélyének költöztetéséről:
www.rieth.hu/Gyermekkor/43_PolgariSzukseg.htm

Hajszás Láncos 2014.12.29. 18:57:32

@Pirx pilóta: Gondolom, nagyon lassan és óvatosan vitték. Nézd meg, a legtöbbe még az ablaküvegek is benne vannak, és csak egyetlen egy van eltörve, szóval túl nagy deformitások nem lehettek a szerkezetekben szállítás közben.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2014.12.29. 19:07:45

@Hajszás Láncos: igen, bár már maga a megmozdítás és kamionra rakás is ritka durva lehet. Szinte minden amerikai filmben van egy pince, ahol a családfő műhelye/szexbörtöne/lomtára/stb. van. Ez leginkább azért lehet, mert a nyeklő-nyakló faházak alá merev alapot (és gyakran pinceszintet) építenek, praktikusan betonból vagy kőből, ehhez rögzítik a ház főbb szerkezeti elemeit, az oszlopokat. Az ilyen házakat elég nehéz lehet arrébb szállítani, ha elválasztják őket a merev alaptól.

Persze, olyan ház is sok szerepel az amcsi filmekben, amit egy fél-egy méterrel kiemelnek a környezetből, lábakra állítva. A thrillerekben ott szoktak elbújni a láncfűrészes gyilkos elől... Gondolom, ezeket lehet a legkönnyebb elköltöztetni, csak aláfűznek a szükséges sűrűségben acélgerendákat a háznak a búvótérben, aztán azoknál fogva felemelik őket. Van is olyan kép a posztban, ahol látszanak az acél I-szelvények. Persze az is lehet, hogy már eleve ilyenekre építik a házat, és ezeket állítják kis lábakra...

csepke 2014.12.29. 21:30:41

@zweitakt: igen azt én is láttam már néha. Az egyik részben a költségekről is volt szó. Úgy emlékszem a ház értéke töredéke volt a szállításnak. És valószínűleg ez így is lehet, mert vagy 15 ember 2 napi munkája, meg a forgalomlezárás, útfoglalás stb. benne van. Én sem értem miért nem építenek inkább újat. Azt sem tudom elképzelni, hogy ahogy rázkódik meg nyúzzák, a szerkezet ne károsodna annyira hogy úgyis utána kell ellenőrzni, javítgatni. Szóval értehetetlen energia idő és pénzpocsékolásnak tűnik innen nézve.

MGP70 2014.12.29. 23:01:56

www.szekelyhon.ro/archivum/offline/cikk/136490/olvasoink-kepeslapjai

A bemutatott régi fotó közel 30 éves, 1984-ben készült, amikor Csíkszereda központjában elköltöztették a Nemzeti Bankot

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.12.29. 23:18:10

A műemlékeket, vallási épületeket meg lehet még érteni szállításügyileg. Illetve még mondjuk amikor a földet kiveszik a ház alól úgymond.
De hogy azt a kábeles megoldásnál látható deszkaputrit minek szállítják így?
Szerintem az SF-beli költöztetést gondolom nem a lakók állták, hanem a város, ott megint más a téma.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.12.29. 23:26:24

@Sunsetjoy: Ahogy most próbáltam utánanézni, találtam egy könyvet, ami az Államokban fellelhető kb. 100 fajta építészeti stílust mutatja be... szóval semmi sem egységes :)

Békássy Csaba 2014.12.30. 01:03:48

Hasonlóan vitték odébb annak idején a "talpas Házakat" az Ormánságban, például az árvíz elől.

rolldog 2014.12.30. 05:19:27

Nem ertem, hogy miert kell annyira szornyulkodni azon, hogy nem csak a csili-vili villakat szallitgatjak. Ezek szerint, csak a gazdagok palotaival kell foglalkozni, a csoringerek le vannak szarva. Ugyanis ezeket valoszinuleg az amcsi alkotmany egyik legvitatottabb resze, az `eminent domain` miatt koltoztetni kellett (kisajatittak a foldjuket a koz erdekeben). Nekem meg eppen hogy sokkal humanusabbnak tunik az ilyen esetben arrebb rakni egy hazat. Vagy te orulnel, ha mondjuk a szuleid epitette csaladi hazadat, amiben te is felnottel, egy autopalya miatt lebontanak, majd kapnal az ocsai lakoparkban egy kaptart?

zweitakt 2014.12.30. 11:00:07

@rolldog:
Érzelmi kötődésnél rendben van a dolog, megértem.
De mint fentebb említettem az Óriás költöztetők c. sorozatot, abban többször előfordul, hogy a-ból elköltözik a család, és vesz egy telket B-ben. C-ben meglát egy vadidegen eladó házat, megveszi, és átszállíttatja C-ből B-be. Rengeteg pénzért. Azt nem értem(jük) hogy miért nem hív oda egy építő csávót, hogy ilyet szeretnék, és építteti fel újra. Az új papundekli ház faanyagvédelme sokkal korszerűbb lesz, még biztos nincs benne termesz, rohadás, nem kell félni a szállítási sérülésektől, nincs benne meglepetés. (Lásd még Tom Hanks-szel "A pénznyelő" c. filmet) www.filmkatalogus.hu/A-penznyelo--f4772

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2014.12.30. 11:56:57

Ezért recsegnek-ropognak Amerikában és Kanadában (de szerintem Mexikóban is) a házak, mert fából épülnek és nem igazán vannak rendesen összetoldva. Tapasztalatból beszélek, sokat dolgoztam kanadai könnyűszerkezetes házakkal odakinn - őrület az a sebtében összetákolt valami, ami először jónak tűnik, újítónak és érdekesnek, de valójában életed végéig egy recsegő rémálom. :-)
Egyébként tényleg nem nagy dolog elszállítani egy ilyet, csak oda kell figyelni. Az oroszok... nos, ők mások. Az már teljesítmény.

Hajszás Láncos 2014.12.30. 12:34:06

@Tom Bobb: Na jó, aki Magyarországon ilyet vesz, az egy külön kategória. Bár hozzáteszem ezek a modern vázkerámia falazóblokkok sem túl meggyőzőek a számomra... A hagyományos, tömör tégla mindent kibír, négyszer-ötször is kibontják és újrafalazzák, a XIX. századi pecsétes darabok még ma sem mennek ritkaság számba egy-egy szanáláskor... de ez a poroterm borzalom, ez törik, kifagy, tiplit fúrni sem lehet bele, mert beesik a fúró... egy igazi anti-anyag. Akárcsak a "bölcsek kövének" reklámozott gázbeton, amelynek nyomószilárdsága kicsi, nedvszívó de lassan szárad, ráadásul sugároz is, na az aztán a másik anti-anyag. És e két szar milliárdos gyártói ki tudták lobbizni azt, hogy a jól bevált, 120-130 éves bontott téglákból ne lehessen legálisan építkezni, csak az ő kacatjukból... Magyarország, én így szeretlek! )-:

R/T 2015.02.03. 19:42:06

Első képen, alul középen: Citroën DS Amerikában! :O

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.10.11. 20:15:45

Amikor az Erzsébet hidat építették (mármint a '60-as évek elején a régi felrobbantott lánchíd helyén az új kábelhidat) a pesti hídfő északi oldalán lévő Nagyboldogasszony templomot kellett arrébb vinni jó pár métert. Kicsit nehezebben ment minta faházak gurigázása.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.10.11. 20:35:12

@A Tengerész: aha, hát persze. tudnál a munkálatokról dobni egy fotót? ;)
elárulom nehéz lesz...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.10.11. 20:52:27

@JTom: Sajnos nem. Annakidején a mozihíradóban láttam. Te azt hitted viccelődök?? Most vagyok itt először és nagyon megtetszett a blog, de ha ez egy ilyen barátságtalan hely nem fogok többet zavarni.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.10.11. 21:02:03

@A Tengerész: fenét barátságtalan, sőt. :) tényleg azt hittem viccelsz, mert ez egy annyira közismert legenda és az is, hogy nem igaz.
és előfordult már, hogy megvezettek engem itt a kommentekben :)
szóval a lényeg hogy nem tolták odébb. inkább a híd tengelyét módosították. elég a térképre nézni.
mindjárt belinkelem a templom szócikkét:

"Az Erzsébet híd újjáépítésekor a templomot, az akkorra már a világszerte rutinná vált eljárással, arrébb kellett volna helyezni, de végül inkább az új híd tengelyével is kikerülték."

hu.wikipedia.org/wiki/Belv%C3%A1rosi_pl%C3%A9b%C3%A1niatemplom_(Budapest)

szóval nincs harag? gyere máskor is.
ui.: jó lett a télikert :)

protézisesh 2015.10.12. 12:18:12

@Hajszás Láncos: Porothermbe simán lehet fúrni, egy a titka: NEM ütvefúróval kell fúrni, csak simán. Aztán olyan kerek lyuk lesz benne, hogy csak na.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.10.22. 22:16:56

@JTom: Na jól nincs harag. Akkor bizonyára rosszul emlékszem, illetve valami másik templomáthelyezéssel keverem, mert határozottan emlékszem, hogy görgőztek egy templomot a mozi híradóban ifjúkoromban.

A csapos közbeszól 2016.04.25. 19:06:38

Azért valaki alkalomadtán leírhatná a technikai menetét egy ilyen oroszos épület mozgatásnak.

Az világos, hogy ha már rajta van a teherhordó vázon akkor az alatta levő sin hosszán múlik csak mennyivel viszik arrébb. De hogy pakolják alá a teherhordó vázat és az alá a sok sínt. Az az érzésem, hogy ez nagyon sziszifuszi munka.

protézisesh 2016.04.26. 10:41:35

@A csapos közbeszól:
1.) kivésik az alapból a sín/gerenda helyét. ekkor az épületet még az alap tartja
2.) befűzik a gerendákat
3.) kivésik a többi alapot -> az épület már csak a gerendákon támaszkodik, lehet vinni

Jumbo613 2016.05.19. 21:15:03

Kár,hogy a legnagyobb épületről amit elköltöztetek nem esett szó. :-(