Az amerikai autó története katalógusokban 1.

2014. december 12. - Sam. Joe

"Új sorozatunk az automobil történetéről szól, sok képpel, kevés szöveggel. Hogy miért az amerikai autókéról? Nos, ez az a fogyasztói társadalom, ami rengeteg „barlangrajzot” – már ha élhetek ezzel a képzavarral – hagyott ránk e téren. Már az a tálalás, ahogy az autóipar kínálta a portékáját sokat elmond az adott korszakról és az amúgy a gépkocsik iránt kevés érdeklődést mutatók számára is érdekes lehet." - Sam. Joe

Ford 1906-1916ford.jpg

A rendelkezésre álló anyagok függvényében igyekszünk tízéves ugrásokkal követni a fejlődést, de már most ígérhetünk ezen a „menetrenden” kívül is érdekességeket. Ugyanakkor azt is megígérjük, hogy nem válunk autós magazinná.

1906

A sorozat első része a talán legismertebb autómárkáról a Fordról szól. 1906-ot írunk. Ebben az évben születik meg Soicsiro Honda, mérnök és gyáros, Alec Issigonis mérnök, akire a legendás Mini tervezőjeként emlékszünk, de Leonyid Brezsnyev szovjet vezető is. Azt az RMS Lusitaniát is ekkor bocsájtják vízre, amit 1915-ben, az U-20 jelű, német tengeralattjáró megtorpedóz, 1198 fő halálát okozva ezzel – köztük 128 amerikai állampolgárét is. Ez utóbbi tény sokban befolyásolja azt a döntést, hogy az Egyesült Államok hadat üzen 1917-ben.

 

Az automobil még bőven a gazdagok játékszere, még az Egyesült Államok is messze van attól, hogy az egész országra kiterjedő, aszfaltozott úthálózata legyen, üzemanyagtöltő állomásokkal és szervizhálózattal. A Ford a típusait az ábécé betűivel különbözteti meg egymástól. Az N modell a legolcsóbb. A kétüléses, négyhengeres, 15 lóerős autóért 500 dollárt kérnek, ami mai áron nagyjából 13 000 dollár lenne. Az is fontos, hogy ennyi pénzért a gyártás helyén, Detroitban adják át a járművet.

1916

Tíz évvel később még javában dúl az első világháború, amit az amerikaiak is mint „Great War” (Nagy/szerű/ Háború) emlegetnek – bár semmi nagyszerű nem volt benne. Talán az Egyesült Államok az a résztvevő országok közül, amely a legkevesebbet érzi meg a pusztításából.

 

A Ford Motor Company alaposan megnő ekkorra. Az amerikai utakon futó autók fele Ford emblémát visel és a cég túl van a másfél milliomodik jármű legyártásán is. Több mint száz autógyártó működik ekkor az országban, mégis a termelés több mint felét a Ford adja.

 

A Ford már nyolcadik éve gyártja azt a T modellt, mely a szerepét tekintve a történelem legfontosabb automobilja. Az első olyan autó, amivel a középosztályt célozták és nem a gazdagokat, ennek köszönheti az Egyesült Államok, hogy elnyeri jelenlegi képét, jól kiépített úthálózatát. A jármű megtervezésében oroszlánrészt vállaltak magyar mérnökök, akikről mi, az utókor jellemzően nagyon keveset tudunk. Galamb József első munkája a cégnél a fentebb látható N-modell hűtőrendszerének és hátsó hídjának a tervezéséhez kapcsolódik. Hozzá köthető a Bádog Böske – a T modell – akkor forradalminak számító, levehető hengerfejes motorblokkja, a bolygóműves sebességváltója és a gyártásánál a futószalagos termelés bevezetéséből is kivette a részét.

 

Ekkoriban a legolcsóbb változata a T-nek – runabout – 345 dollárba kerül, ami ma körülbelül 7400 zöldhasú lenne. Az önindító majd csak 1919-ben tűnik fel a rendelhető extrák listáján, de az elektromos világítás már egy éve az ügyfelek rendelkezésére áll. (A Bádog Böskéről és az őt övező legendákról – többek közt arról is, hogy valóban elhangzott-e az a mondat, hogy bármilyen színben tudják szállítani, mindaddig míg az fekete –, honfitársainkról akik részt vettek a tervezésében és akikre büszkék lehetünk, itt olvashattok bővebben.)

A sorozat következő része itt olvasható.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajszás Láncos 2014.12.12. 08:39:01

Azért lehet, hogy egy ilyen sorozatot mégiscsak az Oldsmobil Curved Dash-al kellett volna kezdeni...

Csak a kommentek miatt... 2014.12.12. 11:19:47

..Illetve en fontosnak tartottam volna kiemelni, hogy a T modell sikere nem az aran, teljesitmenyen, megbizhatosagan, stb mulott, hanem hogy csereszabatos alkatreszekbol epitettek fel, igy az orszag barmely pontjan le tudtak rendelni es helyi muhelyben cserelni a hibas darabot. E miatt volt nagy szerepe a leveheto hengerfejnek is.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.12. 11:27:48

@tromf: Teljesen egyetértek. Kiegészíteném még azzal, hogy meg úgy általában úgy tervezték meg, hogy azok a kovácsok, meg ezermesterek, akik cséplőgépek és hasonló összetettségű holmik közelében érezték otthonosan magukat, meg tudják javítani az autót.

Az a helyzet, hogy nagyon nehezemre esik megállni, hogy ne rúgjam fel a blog "sok kép, kevés szöveg" ars poeticáját, miközben sokkal-sokkal többet tudnék és szeretnék is írni a témában. Viszont ha megnézed a linket... Na ott van olvasnivaló bőven. Ez is amit említettél. 8-)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.12. 11:56:55

@Hajszás Láncos: Sajnos nem áll rendelkezésemre Oldsmobile Curved Dash katalógus (sem). De miért gondolod, hogy azzal? Mondjuk én szívem szerint Ford Quadricyclével indítottam volna, nyilván ha lenne róla anyag.

Hajszás Láncos 2014.12.12. 16:27:35

@Sam. Joe: Mert a curved dash volt az első sorozatgyártott autó, mégpedig a kor viszonyai között elég sikeresnek mondható: 19000 példány készült.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.12. 16:36:56

@Hajszás Láncos: Ez egy bitang jó érv! 8-) Bár lenne hozzá valamim, ami közzé tehető.

Hajszás Láncos 2014.12.12. 17:50:53

ui: csodálom, hogy nem ismered, a magyar Közlekedési Múzeumban is van egy példány belőle.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.12. 18:30:43

@Hajszás Láncos: Hogy idézzek egy klasszikust: "Egyet mondok, ne szójjá' be!" 8-) Persze, Google és én tök jóban vagyunk, de ha megnézed alaposabban, amiket találtál azok újsághirdetések - mondjuk a második az nagyon tetszik, klassz a hangulata -, meg műszaki rajzok ez a sorozat meg brosúrákról szól. Ahogy majd haladunk előre az időben, fogod látni, hogy milyen szép munkák vannak köztük.

Tény ami tény, az inkább motoros hintónak tűnő dolgok sohasem birizgálták meg a fantáziám igazán, a Ford T, meg A - pontosabban B - is a hot rodok miatt érdekel. Biztos, hogy láttam nem egyszer a Közlekedésiben, de nem maradt meg.

J.László 2014.12.12. 19:36:39

Hol lehet ma 13 ezer dollárért amerikai kocsit venni Amerikában? Ennyit "fejlődött" a "kapitalizmus" 100 év alatt.

J.László 2014.12.12. 19:39:52

Bocsika, most látom csak: mai áron 7500 dolcsiért is adtak már autót Amerikában 100 évvel ezelőtt. Nem semmi.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.12. 19:43:33

@J.László: Annyiban becsapós az összehasonlítás, hogy azt nem tudjuk, hogy mai pénzen mennyi lenne egy akkori átlagfizetés. Gondolom valami nagyon-nagyon kevés.

J.László 2014.12.12. 19:49:29

@Sam. Joe:
Tartok tőle, hogy kb. annyi, mint ma.

J.László 2014.12.12. 19:52:39

@Sam. Joe:
Ha elmész a közlekedési múzeumba, nem tudom, most is megvan-e az a kis szoba, ahol mai paritáson megmutatják, mennyi volt az előző századfordulón egy havi fizetés és mi mennyibe került. Meglepő, hogy nincs nagy eltérés a mai viszonyokhoz képest. Közben meg elmentünk a Holdra és az ipari termelés hatékonysága a többszörösére nőtt:)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.12. 20:11:48

@J.László: Oké, meggyőztél, hogy itt az ideje elmenni megint. Évek óta nem voltam, gyerekkoromban pedig az - meg a Hadtörténeti - volt a napközim.

Viszont nézd csak meg ezt:
blog.caranddriver.com/the-10-cheapest-new-cars-sold-in-america-for-2014/
A cikk szerint gyakorlatilag 13 000 dollárért van a legolcsóbb új autó kint. Rákerestem a Nissanra, a gyári weboldal szerint 11 990 dollárért - mondjuk ez szerintem nettó ár, de más az ÁFA ott, mint nálunk, khmm... - kapsz egy 106 lóerős, 1,6-os benzines, automataváltós, légkondis autót, amiben MP3 játszós, Bluetooth-os, CD-s rádió van és függönylégzsákok is, meg ABS, EBD, BA, TPMS.

J.László 2014.12.12. 20:44:54

@Sam. Joe:
A Fordnál az 1900-1910-es években napi 5 dollárt keresett egy munkás. Ha vásárolni akart magának egy T-modellt, heti 5 dollár törlesztéssel megtehette. Havi 20 munkanappal számolva az havi 100 dollár fizu. Itt a blogon látunk 500 dolláros Fordot. Hol vesz ma egy amerikai munkás 5 havi fizetéséből egy amerikai gyártmányú autót?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.12.13. 08:50:50

nagyon jó poszt volt, mikor jön a következő rész? És hány lesz?

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.13. 10:35:27

@doggfather: Köszi, nincs semmi kőbe vésve, minden a fogadtatáson múlik. JTom egyértelműen nem akar autós blogot csinálni a Ritkán látható történelemből, ez mindenképp alapvető elv.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.12.13. 10:57:15

@doggfather: @Sam. Joe: havi egy simán belefér, így az én autós posztjaimnak is marad hely :)
Sam. Joe-nak rengeteg remek katalógusa van még, ami biztosan jobban megmozgatja a kattintóujjakat :)
talán az ennyire régi járgányok nem annyira populárisak, de pl. a 30-40-50-es évekbéliek biztosan.
és a nyomdatechnika fejlődésével sokkal látványosabbak maguk a brosúrák is.

kkn 2014.12.13. 13:54:23

Végre egy magyar cikk, amelyik részletezi, mi volt Galamb érdeme a T-modellnél, nem pedig csak annyit ír, hogy Galamb József tervezte a T-modellt,és vezette be sorozatgyártást.

Csak a kommentek miatt... 2014.12.15. 10:36:33

@Sam. Joe: Igazad van, de ez a blog - szerintem - igy tokeletes, hiszen sortarsaimhoz hasonloan en is gyorsan atnyalazom a tartalmat munkakezdeskor, hosszabb szovegekt mar nem lenne ido elolvasni.
Fizetes: szerintem egy szalagmunkas is megkeres netto 15-20 dollart az autogyarban jelenleg, ez felszorozva havi 2400-3200 USD, ot honapra 12.000 - 16.000 USD. Ennyibol kijon egy kozepkategorias sedan, elso keresesre pl Mazda3, Toyota Corolla 16k, amerikiaiak kozul Chevi Cruze 16k Mustang is csak 23k, a legolcsobb amit talaltam elso blikkre az a Chevy Spark 12k-ert.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.12.15. 11:04:56

@tromf: Egyetértek. Valakinek elvenni a kedvét a történelemtől úgy lehet a legjobban, hogy elé tesznek egy sűrűn szedett könyvet, rengeteg évszámmal - amiket kötelező megtanulni -, névvel és ténnyel. Pl. az Árpádházi Királyokkal a világból lehet kikergetni. Amit ez a blog képvisel - mivel én vendégszerző vagyok itt, dicsérhetem bátran, nem lesz büdös -, az kitűnő arra, hogy egy témában felkeltse valakinek az érdeklődését. Ha érdekli valami, biztos utána fog nézni. Én ezt igyekszem azzal segíteni, hogyha van valami forrásom bővebb, érdekes tartalomra, akkor kiteszek rá egy linket, de itt nem fogok regényeket írni. Azt is nagyon szeretem, hogy sokszor a kommentekben legalább olyan érdekességeket lehet olvasni, mint a postokban. (A trollokat hagyjuk, azok mindenhol vannak.) Pont amit Te is felvetettél, az árak-bérek kérdése is ilyen. Nagyon köszi érte, hozzá adtál értéket ahhoz, amit csinálunk!

Csak a kommentek miatt... 2014.12.18. 10:17:46

@Sam. Joe: Ha van valami erdekes, kapcsolodo vagy kiegeszito informaciom, igyekszem nem rest lenni megosztani, mint ahogy ezt szerencsere sokan teszik. A kocsis szamitas engem inkabb megremitett, mert az latszik belole, hogy a termekek arai, berek stb egy elore ledefinialt sema szerint arazodnak fel.