Napi érdekes - MAGYARORSZÁG (21 kép)

2014. augusztus 20. - JTom

1980. Blaha_karambol.jpg

1980. Karambol a Blaha Lujza téren.

1878. Liszt Ferenc weimari házában..jpg

1878. Liszt Ferenc weimari házában.

1885. A Parlament építési munkáinak megkezdése. Az alapozás során 2 és 4.7 méter vastag beton lemezalapot készítettek..jpg

1885. A Parlament építési munkáinak megkezdése. Az alapozás során 2 és 4.7 méter vastag beton lemezalapot készítettek.

1894. A magyar Parlament építési munkálatai. Az épület a tervek szerint a Millenáris évére készült volna el, de addig csak a külső munkákat fejezték be..jpg

1894. A magyar Parlament építési munkálatai. Az épület a tervek szerint a Millenáris évére készült volna el, de addig csak a külső munkákat fejezték be.

1896. augusztus. A Vámháztéri híd, azaz Ferenc József híd (későbbi Szabadság híd) elkészült a milleniumra..jpg

1896. augusztus. A Vámháztéri híd, azaz Ferenc József híd (későbbi Szabadság híd) elkészült a Milleniumra.

1896. Az Andrássy úti földalatti lejárói..jpg

1896. Az Andrássy úti földalatti lejárói.

1896. A Gizella ma Vörösmarty téri földalatti lejárói..jpg

1896. A Gizella ma Vörösmarty téri földalatti lejárói.

1915. körül. IV. Károly király Budapesten.jpg

1915. körül. IV. Károly király Budapesten

1917. SMU 23 osztrák-magyar tengeralattjáró.jpg

1917. SMU 23 osztrák-magyar tengeralattjáró.

1923. Szabadság-híd és Junkers F-13 hidroplánok.jpg

1923. Szabadság-híd és Junkers F-13 menetrend szerint közlekedő hidroplánok.

1927. A kéjelgés ára plusz szobadíj..jpg

1927. A kéjelgés ára plusz szobadíj BM. rendelet alapján.

1944 Weiss Manfréd XNI-2 Kaméleon kísérleti sugárhajtóműves vadászgép.jpg

1944 Weiss Manfréd XNI-2 Kaméleon kísérleti sugárhajtóműves vadászgép modellje.

nandras01 és Garry84 szerint:

"...orbitális kamu.
mélymagyar körökben bukkan fel időnként a legenda, hogy volt egy magyar fejlesztésű sugárhajtású vadászgép, amelyik játszva gyalázta le a legfejlettebb szövetséges gépeket is, de ilyen vadászgép legfeljebb lilagőzös fiókzsenik fejében létezett csak."

"egy repülős újság szerkesztőinek április elsejei vicce volt."

1944. augusztus magyar TURÁN II. páncélos.jpg

1944. augusztus magyar TURÁN II. páncélos.

1949. Az Államvédelmi Hatóság a munkásosztály ökle. Rajk László beszél, tőle balra Kádár János az akkori belügyminiszter.jpg

1949. Az Államvédelmi Hatóság a munkásosztály ökle. Rajk László beszél, tőle balra Kádár János az akkori belügyminiszter.

1954. 3-2. Az NSzK döntő gólja a magyar válogatott ellen a svájci labdarúgó világbajnokságon. 2-0-ról fordítottak, így Magyaroszág csak ezüstérmes lett..jpg

1954. 3-2. Az NSZK döntő gólja a magyar válogatott ellen a svájci labdarúgó világbajnokságon. 2-0-ról fordítottak, így Magyarország másodszor is csak ezüstérmes lett.

1958. Autóverseny a Dózsa György úton. A háttérben a talapzatról már eltűnt a hatalmas Sztálin szobor..jpg

1958. Autóverseny a Dózsa György úton. A háttérben a talapzatról már eltűnt a hatalmas Sztálin szobor. 1956-ban ledöntötték.

1964. Szombathely. Iparcikk Becsület Bolt. Mindenki egy perselybe dobta a pénzt..jpg

1964. Szombathely. Iparcikk Becsület Bolt. Mindenki egy perselybe dobta a pénzt.

1965. Aluljaro_a_Blaha_Lujza_teren.jpg

1965. Aluljáró építése a Blaha Lujza téren.

1965. Árvíz Szombathelyen.jpg

1965. Árvíz Szombathelyen.

1969. BNV a Városligetben. Elképesztő autócsodák Chevrolet Corvette Coupe, mellette egy Ford Falcon Futura V8 Station Wagon, és egy Plymouth Valiant 200 4-door Sedan..jpg

1969. BNV a Városligetben. Elképesztő amerikai autócsodák Chevrolet Corvette Coupe, mellette egy Ford Falcon Futura V8 Station Wagon és egy Plymouth Valiant 200 4-door Sedan.

1970. Miskolci Centrum Áruház műszaki osztálya.jpg

1970. Miskolci Centrum Áruház műszaki osztálya. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brooklet28 2014.08.20. 00:15:52

IV. Károly 1916-tol volt király. :-)
Az összeállítás mint mindig, most is baromi király volt!

Disznó Úr 2014.08.20. 00:22:50

@Brooklet28: Igen, nekem is szemet szúrt, de az aláírás szerint 1915 körül. Na és ha 16, vagy 17. :)

Ittas, kötekedő seggfejként még az is eszembe jut, hogy Kádár Rajktól balra ül, csak nekünk jobbra.

Bocs, gratula a munkádhoz, élvezettel olvasom nap mint nap.

Disznó Úr 2014.08.20. 00:24:00

@Disznó Úr: Rajk kifogott rajtam is, szóval fordítva.

blindsideTackle 2014.08.20. 00:43:27

nem keveset olvastam a II.vh-ról, de a Kaméleonról még nem hallottam, nice

nandras01 2014.08.20. 00:52:18

@blindsideTackle:
nem véletlen, hogy nem hallottál róla, mivel egy orbitális kamu.
mélymagyar körökben bukkan fel időnként a legenda, hogy volt egy magyar fejlesztésű sugárhajtású vadászgép, amelyik játszva gyalázta le a legfejlettebb szövetséges gépeket is, de ilyen vadászgép legfeljebb lilagőzös fiókzsenik fejében létezett csak.

Banános Joe23 2014.08.20. 04:26:22

Nem tudom mennyire van értelme még azt is kiírni, de az autókiállításon a 4. látható kocsi egy Ford LTD Hardtop.

Garry84 2014.08.20. 08:11:33

@nandras01: Igen, csak egy repülős újság szerkesztőinek április elsejei vicce volt.

"On the ends of 1970's years, in the Hungarian flying magazine 'Repules' take a 1st April joke. This plane (model only) was built from model kits: French liner Caravelle for the two motors; Ju.87 - Wings (+ the tail wings used for the end of the wings); P-51 - all the fuselage (P-51B); P-38 - the tails wings and the nose (with the guns)."

Alhazred 2014.08.20. 10:38:12

azért mókás, hogy ez a kaméleon hoax még mindig elő-előjön, pedig elég régi a dolog...

Alhazred 2014.08.20. 10:43:20

milyen lehetett a szembesülés az akkori dolgozónak, hogy az amerikai melós simán megvehette a fenti autócsodákat, itthon meg már a panni robogó is menőnek számított...

efi 2014.08.20. 10:47:55

A kéjelgés árainál a kapitányvezető aláírását valaki úgy ragasztotta oda :)

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2014.08.20. 10:48:03

A 10. képen a repülőgépek oda lettek montírozva.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2014.08.20. 10:49:32

Az elso, mentos kepre tennek fel egy kerdest: A piros zaszlo minden esetnel fel volt teve, vagy csak extrem eseteknel? Csak mert mar rendelkezik a mento feny- es hangjelzest ado kutyukkel, miert hasznaltak emellett a zaszlot?

butyko 2014.08.20. 10:57:28

A tengeralattjáróhoz - kiegészítésképpen. A neve írása helyesen : S.M.U 23 ( Seiner Majestät U-Boot Nr.20) Valójában nem is TAJ,hanem búvárnaszád,mert kizárólag a felszínen közlekedett,csak harci helyzetben merült le,rövid időre.

Havmanden-típusú TAJ . A trieszti Stabilimento Technico és a pólai(ma Pula)Arzenál fődarabjaiból 1915.december 8.-án "gerincfektetik".
1917.január 5.-én bocsátják vízre,Pólában.Szeptember 1-én áll szolgálatba.
Dízel/elektromos meghajtású,sebessége 13,2/9 mph/h. Egy motoros,egy hajócsavaros.Testvérhajói a 20,21,22 számú egységek.Fegyverzete 2 torpedólövőcső és egy 3,7 kaliberű gyorstüzelő ágyú.Személyzete 16 fő.

Béla Szilbek 2014.08.20. 11:10:18

Valamikor, a Repülés Baráti Kör egyik találkozóján, Punka György repüléstörténész élőszóban vallotta be a Kaméleon Április 1-i tréfáját.

Ditpet 2014.08.20. 11:50:03

Az aláírás szerintem nincs odaragasztva, mert a végén lefele irányuló vonal átlépi a kis cetlit. Inkább egy régi aláírás volt, és arra ragasztottak egy üres papírt, és arra írtak.
A metrólejárók szépek, visszahozhatnák a divatba.
Az önkiszolgáló kisbolt jó ötlet, csak egy minimális kultúra kell hozzá. És van egy tippem, miért nem terjedt el.

szita szita péntek 2014.08.20. 12:16:03

@atomboy: Én arra tippelnék, h a zászló nem tud elromlani.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.08.20. 12:35:26

@nandras01: @Garry84: köszi srácok az infót, beszerkesztettem.
bár nem vagyok "mélymagyar"...
szeretek ide járni, mert én is mindig tanulok valami újat. :D

camell · http://indafoto.hu/camell 2014.08.20. 12:38:11

A BNV-s kép biztos, hogy 1969-es? Csak azért kérdezem, mert szerintem egy ilyen kiállításra a legújabb termékeket hozzák el a kiállítók. A képen látható Corvette-generációt (2.), 1963-68 között készítették. A C3-as Corvettek a '69-es modellévtől voltak elérhetőek, azaz kb. 1968 szeptemberétől.

nandras01 2014.08.20. 12:46:38

@JTom:
eszembe sem jutott rád gondolni, amikor kiszaladt a számon a "mélymagyar" jelző.
mindössze arra utaltam, hogy vannak olyan habókos műkedvelő "történészek", akik készpénznek vesznek minden hoaxot, ami a valamikori magyar felsőbbrendűséget ecseteli.

Banános Joe23 2014.08.20. 15:10:05

@camell:
Most hogy így mondod, nem csak a Corvette, de a Falcon sem lehet 1969-es modellév, sőt. Az 1966-tal bezárólag volt hátul körlámpás, kicsit "volvósan" kocka. 1967-től teljesen máshogy néz ki a háta és a profilja is.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.08.20. 16:19:10

Tényleg volt ilyen, hogy menetrend szerinti hidroplán? Tényleg mindig találok itt valami újdonságot, amiről eddig lövésem sem volt.

Tejinashi 2014.08.20. 17:39:15

A Blaha Lujza téren épülő aluljárónál nézzétek meg azt a tornyot (nem a kupolát a sarkon, hanem ami hátrébb van balra feljebb). Az volt a Nemzeti Színház víztorna és az az épület a színházhoz tartozott, ott voltak az öltözők egy része is. a színházba egy alagúton keresztül lehetett átjutni, ami most is megvan, csak középen ketté van osztva. Az egyik fele a Metróhoz tartozik, a másik fele az APEH-hez, ugyanis az APEH van most abban az épületben. A bejárat a Csokonai utcából van és a a portás külön vezetővel felenged elvileg bárkit a víztoronyba. Én egyszer voltam fent, nagyon szép a kilátás és tiszta időben nagyon messze ellátni, majdnem Érdig is, de van egy távcső is fent és bele lehet nézni. A lift még ugyanaz, mint ami eredetileg volt, fából és kör alakú a lift fülkéje. A folyosón és a lépcsőházban a régi Nemzeti Színházra vonatkozó képek vannak. Érdemes megnézni, mindenkinek tudom ajánlani.

Tejinashi 2014.08.20. 17:55:42

Az első képhez kapcsolódva, vajon mennyi a valószínűsége, hogy 22 évvel a képen látható baleset után, ugyanolyan megtörténik újra? A képen látható, hogy egy mentőautóval történt a karambol. Nos egy újsághír 2002-ből:

"Mentőautó ütközött személygépkocsival Budapesten
2002. október 28., hétfő 11:50
[X-Press] BELFÖLD

Megkülönböztető jelzését használó mentőautó ütközött személygépkocsival hétfő délelőtt a fővárosi Blaha Lujza téren. A mentőautó a zárt villamospályán közlekedett, amikor a Blaha Lujza térre érkezve lassított, de a Rákóczi útról egy figyelmetlen autós, aki feltehetően a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt, oldalról belehajtott. A balesetben négyen könnyebben megsérültek."

És még mondja valaki, hogy a történelem nem ismétli önmagát :)

pittlaren · http://matchboxaddikt.blog.hu/ 2014.08.20. 19:20:44

@atomboy: Úgy tuudom, a zászló jelezte, hogy nem sima esetkocsi, hanem ún. rohammentő, orvossal a fedélzeten.

juhi62 2014.08.20. 20:06:38

Szerintem az ÁVH-s képen nem Rajk László beszél, viszont a szónoktól balra Péter Gábor ül.

johnibyg 2014.08.20. 20:28:11

@Littlewood: A Balatonra mentek ezek, bár én nem emlékszem, hogy menetrend szerint közlekedtek volna. Voltak sétarepülések is (az lehet menetrendesek). Baleset volt 1923-ban belőle

fairlane 2014.08.20. 21:34:44

Az 1958-as Városligeti autóversenyen milyen típusú autók vettek részt? Sosem gondoltam volna, hogy akkoriban ilyeneket lehetett látni egy magyar autóversenyen!

fairlane 2014.08.20. 21:35:35

A földalatti lejárati épületeit újjáépíthetnék! Szuperül néznek ki!

teddybear01 2014.08.20. 21:37:26

@atomboy: A vörös zászló és a kolomp olyan megkülönböztető jelzés volt a mentőknél régen, mint most a sziréna és a villogó fény most. Persze ezeket még a lovaskocsi korszakban használták elsősorban, aztán a hatvanas-hetvenes években megszűnt a használata.

teddybear01 2014.08.20. 21:41:34

@johnibyg: Nem csak oda mentek, illetve főként Budapest-Bécs viszonylatban repültek ezek a gépek. Mindkét városban a Dunán szálltak le és fel a gépek. Kb. egy órás menetidejükkel ezek a gépek voltak a leggyorsabb közlekedési eszközök a két főváros között. És persze gyönyörű látvány volt a Dunakanyar az alacsonyan szálló gépből.

ursus artos 2014.08.20. 21:43:53

Én minden nap mentem volna a miskolci áruházba és álmodoztam volna a motorokról...

2014.08.20. 22:06:04

Az ÁVH-s képen a szónok nem Rajk, hanem ZÖLD SÁNDOR.

Void Bunkoid 2014.08.20. 22:42:10

@teddybear01: én még a nyolcvanasok elején is láttam piros zászlós mentőt, az volt ilyen közszájon forogva a "rohammentő".

@butyko: igazából a teljesen elektromos meghajtás, illetve az atommeghajtás elterjedése előtt szinte MINDEN tengeralattjáró igazából csak "búvárnaszád" volt, a legendás német Type VII család is legnagyobbrészt felszíni hajóként üzemelt, sokszor - ha az általa támadott konvoj kíséret nélküli vagy fegyvertelen volt - támadni is simán a felszínen támadtak, lemerülni csak akkor merültek, ha a) marha nagy vihar volt, b) üldözték őket, c) támadás előtt, ha túl jók voltak a látási viszonyok és a konvoj kiszúrta volna őket marha messziről - ez utóbbinál már csak az is probléma forrása, hogy a modernebb teherhajók teljes sebességre kapcsolva röhögve lehagyták a tengeralattjárót.

A hatalmas, nukleáris meghajtású tengeralattjáróknál már nincs ilyen, azok tényleg képesek gyakorlatilag addig a felszín alatt maradva közlekedni, amíg el nem fogy a fedélzeten a kaja :)

Banános Joe23 2014.08.20. 23:04:09

@fairlane: 3-as rajtszámmal Kozma Ferenc saját építésű "Kis Hármas" nevű autója. Elvileg egy Ferrari 246 volt az alapja.
Az első sorban lévő többi autó: Elől egy Skoda 1100, GYÖNYÖRŰ kocsi, a pilóta Miroslav Fousek.
Mellette két jellegzetesen Brit kocsi, talán Cooper T39 a piros. A fehérről most nem ugrik be semmi.
Az ezüst pedig természetesen egy Porsche 550S.
A háttérben (3. rajtsor) látható ezüst színű autó, fekete hátterű rajtszámmal a későbbi győztes, a Széles Tibor vezette Maserati 8CM-3000. ha érdekel a dolog, akkor gr. Festetics Ernő Maseratijaként nagyon sok és érdekes anyag van róla a hálón.

Banános Joe23 2014.08.20. 23:05:22

@fairlane: Na, ha már az első választ nem sikerült normálisan linkelni, akkor is kapsz értesítést :D

molnibalage 2014.08.20. 23:14:11

Az hagyján, de az a gép, ha létezett is volna ilyen kialakítással semmit sem alázott volna le... Az egész gép kialakításáról első látásra látszik, hogy kamu...

fairlane 2014.08.20. 23:19:41

@Banános Joe23: Kösz a választ! Elképesztő! Az 50-es években hogyan kerültek Magyarországra magánkézbe Ferrarik, Porschek,Maseratik és társaik?

teddybear01 2014.08.20. 23:36:29

@Void Bunkoid: A mentőknél addig használnak egy kocsit, amíg csak lehet. Szóval láthattál a nyolcvanas években is vöröszászlós mentőt, de az akkori új kocsikra már nem szereltek fel zászlótartót.

Ami a búvárnaszádokat illeti, azoknál nem nagyon volt tisztán elektromos meghajtású. Talán az I. VH.-ban szolgált néhány csak elektromos meghajtású. Az összes többi már dízel-elektromos meghajtású volt.

Ami a VII. Ubootot illeti, a b és c variánsa '43-től a szövetségesek egyre hatékonyabb ellenintézkedései miatt snorkellel, légperiszkóppal, lettek felszerelve, hogy lemerülve is képes volt a dízelmotorjaival feltölteni az akkumulátorait, így kevésbé voltak veszélyben. Illetve dízelmeghajtással is tudtak periszkópmélységben haladni.

Ami a sebességüket illeti, a VII-es típus víz alatt 7-8 csomót tudott maximum, de inkább csak 2-3 csomóval araszoltak, mert az kisebb zajjal járt.
A XXI. típus viszont a víz alatt gyorsabb volt, mint víz felett, ez volt az első valódi tengeralattjáró. Ez a tengeralattjáró víz alatt több mint 17 csomót(32 km/h) tudott, sokkal gyorsabb volt, mint a legtöbb korabeli teherhajó.

esomar 2014.08.20. 23:51:53

@Littlewood: megtalálod az emléktábláját a híd lábánál.

monddazigazatmar 2014.08.21. 01:35:39

@teddybear01: Gondolod rutinból használták szerelték fel a zászlót még 20 év múlva is? :D
Volt a nyolcvanas években villogó, meg sziréna meg piros zászló is néha.
Én úgy tudtam, hogy akkor tették ki a zászlót amikor beteget/sérültet vitt. Hogy mi értelme volt, azt nem tudom.

teddybear01 2014.08.21. 01:50:48

@monddazigazatmar: Ismétlem:" A vörös zászló és a kolomp olyan megkülönböztető jelzés volt a mentőknél régen, mint most a sziréna és a villogó fény most. Persze ezeket még a lovaskocsi korszakban használták elsősorban, aztán a hatvanas-hetvenes években megszűnt a használata."

Szóval azoknál a kocsiknál, ahol még volt zászlótartó és zászló, használták. Az emberek megszokásból csinálnak szinte mindent. Ami jó volt tegnap, az jó lesz holnap is. És többnyire be is jön a dolog.

butyko 2014.08.21. 02:08:37

@teddybear01: @Void Bunkoid: 1988-89-ben voltam sorkatona.Mivel egészségügyi katona voltam,gyakran jártam UAZ-452-vel.A Szolgálati Szabályzat előírta a zászló használatát bizonyos esetekben,ún.fokozott esetekben.Közúti baleset,katasztrófaveszély,stb.

A TAJokhoz:Tisztán elektromos meghajtás hogyan lehetséges?Mi tölti fel az akkumulátorokat?Főleg az I.vh-ban?
Azonban létezett benzin/elektromos(U I;II;V;VI )illetve petróleum/elektromos(U III;IV )meghajtás.
A II.vh-s teherhajók sebessége 6-10 csomó volt csak,nyilván rakománytól függően is.Röhögve ,rákapcsolva elmenekülni csak a csapatszállítóvá átalakított luxus óceánjárók tudtak. A teherhajók védekezése a romboló kíséret,a konvoj rendszer és a cikk-cakkos menetirányváltás lehetett.A néhány felfegyverzett teherhajón az elavult fegyverek és a kiképzetlen kereskedelmi tengerészek tehetetlenek voltak a TAJok ellen.
A felszíni támadásokra azért volt szükség,mert: spóroltak a drága és kevés torpedókkal,maguk a torpedók egy jó ideig megbízhatatlanok voltak,a TAJ utánpótlást zsákmányolhatott,legfőképpen bizonyítékot a sikeres támadásról(elkobzott hajónapló,stb.),akár el is foghatta és saját kikötőbe küldhette az ellenséges t.hajót.
Ha a TAJt észrevette egy magányos teherhajó,elfordult és "menekülni" kezdett. A TAJ elvesztette az ideális lövőszöget,újra kellett kezdeni a megfelelő pozíció kidolgozását.Ezt csak a felszínen tudta megtenni,viszont akkor már figyelték és újabb fordulásokkal védekeztek.Esetleg néhány jól irányzott ágyúlövéssel próbálták befolyásolni az ellenfelet.Közben telt az idő,a sötétség elrejthette a teherhajót.Vagy köd ereszkedett le,vagy végül is kilőtték...Macska-egér harc volt a javából.

monddazigazatmar 2014.08.21. 02:21:31

@teddybear01: A lovaskocsikon lehet, hogy volt kolomp, meg zászló.
De a nyolcvanas évek végén simán rohangáltak olyan mentőautók amin volt villogó+sziréna+zászló.
És ezek a mentőautók nem a 60as évekből maradtak, az biztos.
Ha pedig valaki egy új autóra felszerel zászlótartót, és a zászlót néha ki is rakja, akkor annak valami értelme van.

Banános Joe23 2014.08.21. 02:26:46

@fairlane: Úgy, hogy nem igazán voltak magánkézben. A Maserati, példája sok másik hasonló jellegű kocsira is igaz: Az 1930-as években vették az akkor még komoly vásárlóerőt képző arisztokraták, a háború alatt jól elrejtették őket, majd ha épp nem szétszedette, akkor az új rendszer megengedte pár "megbízható" személynek, hogy használja őket.
A Maserati a kép készültekor a IV. Szá­mú Au­tó­ja­ví­tó Vál­la­lat tulajdonában volt. A sofőr Széles Tibor pedig ott volt párttitkár.

Hogy legyen egy kis hepiend is, a Maserati még mindíg (igazából inkább újra) nagyszerű, gyakorlatilag versenyképes állapotban van, svájci tulajdonosa a Millenárisra is el szokta hozni.

teddybear01 2014.08.21. 02:32:21

@monddazigazatmar: Például a maradi szabályzat. Nem csak a vasutasoknál élnek sokáig az idejétmúlt előírások.

teddybear01 2014.08.21. 02:42:16

@butyko: Az egyik osztrák-magyar tengeralattjáró, amelyik teljesen elektromos meghajtású volt a LOLIGO – törpe tengeralattjáró.

Építés helye: Hajótest: Da. - Fiume, elkészült: Whiteheadnél – Fiume.
Vízkiszorítás: 44 t / 50 t
Hossz: 12,2 m
Szélesség: 2,7 m
Merülés: 2,2 m
Hajtómű: 1 db elektromotor, 30 LE
Sebesség: 7 cs / 4 cs
Személyzet: 3 fő

1914-ben bocsátották vízre, és egy darabig kísérleteztek vele.
Ezt a kísérleti kutató tengeralattjárót a rovignoi (Rovinj) Német Kutató Intézet
rendelte meg, és a Whitehead tervezte. Amikor elkészült a haditengerészet átvette, de az
1914-15 telén tartott futópróbákon nem bizonyult nagyon sikeresnek. Tervezték az átépítését,
és az elektromotor mellé egy 60 LE-s petróleum motort, illetve két 45 cm-es torpedóvető csövet
akartak beszerelni. Emiatt 60 tonnára nőtt volna a felszíni vízkiszorítása, de a haditengerészet
úgy határozott, hogy eláll az átépítésétől.
Az olasz hadüzenet után az osztrák szárazföldi haderő érdeklődött a LOLIGO után, mivel
a Garda-tavi olasz flottilla ellenében akarta alkalmazni. A LOLIGO minden távon alkalmatlannak
bizonyult a bevetésre, és 1915. szeptember 15-én a hadsereg is elállt a vásárlási
szándékától. A LOLIGO végső sorsa ismeretlen.

A németek(és hamar követte őket a többi hadviselő fél ebben) 1912 után már csak dízelmotoros tengeralattjárókat építettek, illetve a régebbi benzin és petróleum motoros tengeralattjárókat sorra kiselejtezték.

A fő ok részben a benzin és petróleum motorok fokozott tűzveszélyessége volt, de több esetben is előfordult, hogy a legénység egyszerűen megfulladt a benzingőztől.
Ráadásul az akkori benzinmotorok feltűnő, fehér füstöt bocsátottak ki, ami messziről észlehető volt jó látási viszonyok között.

butyko 2014.08.21. 04:17:30

@teddybear01: "1912 után már csak dízelmotoros ..."
Kivéve az U XII (1914 augusztus 21) petróleum/elektromos,
továbbá az U 14 (1915 június 1 ) benzin/elektromos meghajtású egységeket.

A LOLIGOról Te magad írod ,hogy kísérleti példány volt és nem vált be.

Viszont mitől osztrák -magyar egy olyan TAJ,amit egy brit állampolgár cége( Torpedo-Fabrik von Robert Whitehead) épít német megrendelésre egy olyan gyárban ami a világháború kitöréséig angol kézben (Vickers és Amstrong-Whitworth) van? Bárki számára építhetett és épített TAJokat,aki azt megfizette.
Ugyan R.Whitehead 1915 február 28.án megalapította a Magyar Tengeralattjáró-építő Rt.-t (UBAG),így továbbra is építhette a TAJokat.

pnegyesi 2014.08.21. 10:46:55

@fairlane: Az 1958. augusztusában megrendezett motorkerékpáros nagydíj betétfutamaként tartott autóverseny rajtjánál készült a kép. Első sor balról-jobbra: Skoda 1100 OHC 968 Spider, 1958, mellette a III-as számú Autójavítóban Kozma Ferenc által épített Fiat 1100 cm3-es motorral szerelt versenyautó, a Kis Hármas, mellette 2 db Lengyelországból érkezett versenyző: Longin Bielak (Krab-HRD) és Jerzy Jankoswsky (RAK-Triumph). A jobb szélen egy Jugoszláviából érkezett Porsche 550 Spyder. A második sorban aki látszik a világoskék autó Mezei Bertalan Fiat 1100-as motorral szerelt versenyautója, s mellette a másik gyári Skoda. Hátul 4-es rajtszámmal kivehető a Maserati, amiről már volt szó. A kép forrása: magyarjarmu.hu

pnegyesi 2014.08.21. 10:48:17

@camell: Nem biztos, hogy 1969-es, mindenesetre a Fortepan képarchívumban (31539-es számú kép) így szerepel.

poltergeist11 2014.08.21. 11:11:23

@solozzo: Nem tartom valószínűnek. Zöld Sándor szőke volt, és mindig szódásüveg szemüveget hordott. Ő Rajk lesz, sötét haj, szemüveg nélkül.

poltergeist11 2014.08.21. 11:16:47

@solozzo: Most látom, Zöld Sándor balról a harmadik, a két egyenruhás mellett ül. Rajk beszél.

teddybear01 2014.08.21. 11:20:31

@butyko: Az U12 a Holland-osztály tagja volt. Az első egységet 1908-ban építették, az U12-t 1910-ben fejezték be, de csak 1914-ben állt szolgálatba.
Egyszerűen saját pénzből építette meg a gyár, de az flotta nem vette meg. Aztán a háború kitörésekor mégis besorozták.

Az osztály másik két egységét, az U5-öt és az U6-ot, 1915-től átépítették dízelmotorra.
Az U12-őt nem építették át, arra már nem volt erőforrás.

Ami a Whitehead-gyárat illeti, az eredeti tulajdonos, Robert Whitehead, már 1905-ben, 82 éves korában, meghalt.
Cégét az örökösök eladták a Vickers konszernnek, majd az I.VH. kitörésekor hadikezelésbe vonták. A háború után az új Jugoszláv Királyság tulajdona lett.

teddybear01 2014.08.21. 11:29:58

@butyko: Az U15 1915-ben épült meg Németországban, Weser AG Bremen gyárban, és eleve dízelmotoros volt.

Miután Brémában elkészült, részekre szedték és vasúton Pólába vitték, ahol az F-dokkban szerelték ismét össze. 1915.10.06.-ban állt szolgálatba, Brioniban.

teddybear01 2014.08.21. 11:31:41

Az U-14 (ex-CURIE), zsákmányolt francia tengeralattjáró volt, és dízelmotoros.

Tutajos 2014.08.21. 11:51:20

A Kaméleon a Repülés c. szaklap 70-es évek végi, 80-as évek elejei egyik áprilisi számában jelent meg. Sokan hittük el elsőre a dolgot, pedig jó néhány jele volt annak, hogy áprilisi tréfáról van szó. Pl. a cikk szerint a gépet Dr. Iknes tervezte. Olvassuk csak el a nevet fordítva!...

Dr_utcai_arcos 2014.08.21. 11:58:10

A lejárókról nekem is egyből az ugrott be, mennyivel szebbek lennének ezek most is a Kisföldalatti vonalán! És biztos, hogy nem kerülnének horror összegbe! A másik meg amin elábrándoztam, hogy mennyi mindent veszünk nyilvánvalónak, és pl. a Blaha aluljáró építkezése a 60-as években, mekkora feladat lehetett -meg a többié is természetesen-, ma meg odamegyünk, és lemegyünk. Bele se gondolunk.Remek kis összeállítás ismét!

Blindmouse 2014.08.21. 12:19:14

Ameddig Nysa mentő volt, addig volt zászló is. emlékeim szerint a rohammentő mivoltát jelezte.
A toyotákra már nem tettek zászlót.

kekszilva 2014.08.21. 12:22:33

@Tejinashi:
Szia! Balra feljebb szerintem az New York Palota tornya. Én nem látok több tornyot a képen. Vagy?

kissiú 2014.08.21. 12:36:50

A köznyelvben "mentőautó" tkp három féle autó lehet:
1. Szállítókocsi
2. Esetkocsi
3. Rohamkocsi

Utóbbi kettő szinte mindíg "esetfeladatot" lát el, azaz azonnali indulással és megkülönböztető jelzéssel megy. A szállítókocsinál lehet szállító és esetfeladat is, ettől függően hol levették, hol feltették a vörös zászlót.
Igen, volt a 80-as években is.
Igen, tkp megszokásból maradt, addíg is, hiszen ott volt a fényjelzés.
Ugyan így Hajdú-Biharban a Merci esetkocsikra átszerelték a Preston mellé a régi "légvédelmi" hangzású szirénákat a Nysakról. Jól szóltak együtt, az autósok úgy érezték, egy mentős menetoszlop jön mögöttük.

Tejinashi 2014.08.21. 14:10:02

@kekszilva: Bocsi, való igaz, elnéztem a képet, nem az a torony, hanem pont az előtt az épület előtt állt a kamera, amelyiken a víztorony van, így az pont nincs a képen, de ettől függetlenül érdemes megnézni.

kekszilva 2014.08.21. 15:24:37

@Tejinashi: Közben utána néztem ennek a víztoronynak és megtaláltam amire gondoltál. :)
viztorony.hu/h/budapest/32.html

Pierrrot 2014.08.21. 15:37:02

@atomboy: emlékeim szerint a piros zászló az életveszélyt jelezte.

Tejinashi 2014.08.21. 19:10:59

@kekszilva: Igen, erre gondoltam én is...a KopintDatorg mai neve NISZ, tehát más lett a neve a cégnek :) Én elámultam, mikor először bementem abba az épületbe...érdemes megnézni, nem csak fényképen, hanem a valóságban is...

Tejinashi 2014.08.21. 19:22:04

@kekszilva: A cikk nem mond igazat amúgy. Azért tudok biztosat mondani, mert tavaly jártam az épületben. A víztoronyba fel lehet menni és nincs tárgyaló, hanem egy távcső van, amibe bárki ingyen belenézhet, a tartály helye megvan, körbe lehet járni. Nem, tudom, hogy milyen körlépcsőre gondolt a cikk írója, de van lépcsőház az épületben és a lift ebben a lépcsőházban van. A toronyba amúgy nem megy fel a lift, oda gyalog kell felmenni a legfelső szintről, de nem túl sokat. Az alagút sincs teljesen betemetve, ezt az ottaniak mondták, egyébként teljesen véletlenül jöttek rá, hogy alagút van, ugyanis egy bezárt ajtót találtak amikor a KopintDatorg átvette az épületet és amikor kinyitották nagy nehezen, akkor elindultak a folyosón és legnagyobb meglepetésükre a metrónál találták magukat. Ezek után történt, hogy ketté osztották a folyosót. Hogy a metrónál mit csináltak vele, azt nem tudják, de a KopintDatorg raktárnak használja azt a részt, ami nekik jutott.

Hegymegi Rita 2014.08.25. 11:21:38

Az épület megnevezése Országház, tudomásom szerint tévesen jelölik a Parlament szóval, ami magát az országgyűlést (képviselők, frakciók, bizottságok) jelöli.

ZON 2014.08.25. 16:20:56

"Egyszeri kéjelgésre" - hogy ellenőrizték, hogy nem csal-e a potens kuncsaft?

A viccben :
- A gróf úr merre van ?
- A szobalány most vitte fel neki a teát.
- Kétszersülttel ?
- Szerintem még csak egyszer.

¿Qué tapas hay? 2014.09.01. 22:18:43

@atomboy: @Blindmouse:
Az esetzászlóról: a vörös esetzászló a mentőkocsik megkülönböztető jelzése volt. Éjszaka ki is világították (a Nysa baloldali ajtaja felett látszik az esetzászlót megvilágító lámpa), illetve a kék villogófény előtt létezett a kocsi homlokfalán elhelyezett fehér alapon vörös genfi keresztet mutató esetlámpa is. (az UAZ 452-es esetkocsikon volt kék forgófény, esetzászló és esetlámpa is)

A kék forgó-, vagy villanófény, mint megkülönböztető jelzés a hatvanas évektől került alkalmazásra, kötelezően az 1968-as bécsi egyezmény vezette be. Az esetzászló igazából segédenergiát nem igénylő "tartalék" megkülönböztető jelzés volt a kilencvenes évekig, amikor már a megtöbbszörözött kék villanólámpák alkalmazása feleslegessé tette.

Athalay 2015.11.30. 09:12:25

Károly 1915-ben még nem volt király, úgyhogy a kép vagy nem 1915-ben készült, vagy még csak trónörököst kellett volna írni!