Kommunista prototípusok

2013. november 25. - JTom

A keleti blokkban az autóellátás folyamatosan akadozott. A befizetett autóra akár 10-15 évet is várni kellett, sőt volt, ahol még ennél is rosszabb volt a helyzet. Hiánygazdaság volt a javából, ahol sosem tudtak annyi négykerekűt gyártani, amennyit a kereslet megkívánt volna.

Azért tervek, álmok mindig voltak és ha nem is valósult meg ezen típusok nagy része, azért érdemes vetni rájuk egy pillantást, mert némelyik igen szép, sőt még nyugati szemmel is korszerű formatervvel rendelkezett.

Kezdjük szovjet ipar termékeivel.

MOSZKVICS

01_Moszkvics-C-1_Meridian1700.jpg

01_Moszkvics-C-1_Meridian1700_3.jpgMoszkvics C-1. Nem került gyártásba.

01_408_coupe.jpg

02_408_cabrio2.jpgMoszkvics 408 kupé és kabrió. Nem került gyártásba.

01_azlk_12.jpgA Moszkvics Aleko prototípusa. Jócskán módosítva került gyártásba.

VAZ/Zsiguli/LADA

05_vaz1101 csiburazka.jpgVAZ 1101 "Csiburazka" . Nem került gyártásba.

06_vaz1101ladoga1976.jpgLada 1101 Ladoga. Nem került gyártásba.

 

06_lada_ferdehátú.jpgZsiguli ferde háttal. Rettenetes. Szerencsére nem gyártották.

04_lada oka_van_SeAZ-11116-50.jpgLada Oka Van. Gyártásban volt.

06_lada laura.jpgA Lada Laura prototípusa.

09_niva2131.jpgÖtajtós NIVA. Elvétve itthon is látni belőle.

12.jpgFészlift. Nekem nem jön be.

11_2107_1986.jpgAhogy ez sem. Kicsit volgás.

 

Ha már a VOLGA. Lássuk ők mit terveztek a rendszerváltás előtt...

21_volga 3101.jpg

GAZ 3101 prototípus.

21_volga 4x4.jpgBrezsnyev 4x4-es Volgája. 5 darab készült belőle, de csak neki.

 

ZAPOROZSEC

22_zaz.jpg

IZS (Izsevszki Autógyár)

16_izs 14.jpg

16_izs 14_2.jpg

Jöjjön most az NDK:

WARTBURG

03_w313.jpg

03_w313s2.jpg

Wartburg 313 és 313S alacsony példányszámban, de gyártották őket.

03_w313per2.jpg

03_w313per2_2.jpgWartburg 313/2. Ők sajnos nem kerültek gyártásba.

03_w353_coupe.jpg

Wartburg 353 kupé. Nem gyártották.

03_WARTBURG610M1975.JPGNem Skoda, de az lett belőle. A Wartburg a csehszlovákokkal együtt készítette volna az autót, de az NDK kihátrált a projektből. A Skoda felhasználta a 120-ashoz a terveket, és farmotorossá alakította.

13_trabant_p100_proto.jpgItt már összeér a Wartburg a Trabanttal. Ez egy közös fejlesztés volt a P100. Nem gyártották.

TRABANT


13_trabant_601we.jpg

Trabant 601 WE. Nem gyártották.

13_trabant_p602w.jpgTrabant 602W Nem gyártották.

14_trabant_p603.jpgTrabant P603 Nem gyártották.

SKODA

15_skoda760.jpg

Skoda 760 Nem gyártották.

15_skoda720.jpgA Giugiaro tervezte Skoda 720 gyönyörű darab. Nem gyártották. Nézzük meg hátulról is:

15_skoda720_2.JPG

15_skoda_rapid.jpgSkoda Rapid II. Nem gyártották.

DACIA

18_dacia_d_borzalom.jpgŐk inkább a meglévő Renault dobozt farigcsálták. Hát ez rettenetes lett. Nem gyártották.

18_dacia_coupe_1410.jpgDacia két ajtóval. Gyártásban volt.

19_dacia_lastun1.jpgDacia Lastun. Kisautó, borzalmas igénytelen technikai megoldással és horrorisztikus fogyasztással.

A végére maradt a WARSZAVA a lengyel autógyár, amely a szovjet Pobjeda licencével kedzdett, és kb. ez volt a vége:

17_Warszawa_210.jpgWarszawa 210

17_Warszawa_210b.JPGNem került gyártásba

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ledo76 2013.12.17. 22:21:59

A Skoda 720 és a Moszkvics 408 cabrio vállalható a nem gyártottak közül, a többi rettenet. Látszik, hogy az oroszoknak semmi szépérzékük, a Zsigulin az összes ötletük hányinger. A Wartburg gyönyörű, az egyik legszebb szoci típus.

Grgabácsi 2013.12.18. 11:30:39

A Wartburg 353 kupé nem 353-as számmal futott, hanem egy teljesen új modell lett volna. A drezdai közlekedési múzeumban kiállított prototípusba egy 1,4 literes Renault motort (négyüteműt persze) építettek és bizony élőben is kimondottan rendben van. Ha ezt akkor nem kaszálják el Honeckerék, bizony lenyomták volna a többi szockó autót. De nekik a kétütemű szörnyek kellettek, pedig az NDK ipara alapvetően elég fejlett volt.

Berci 2103 2014.01.07. 10:15:27

@ledo76: Akkor nyilván még csak ezt a két prototípust láttad.Az,hogy"az oroszoknak semmi szépérzékük" igen komoly szűklátókörűségre vall a részedről.

Berci 2103 2014.01.07. 10:18:21

@Grgabácsi: Vagy a többi szoci gyártó nyomta volna le az NDK-sokat,hiszen minden autógyár fejlesztett,csak ebből nekik sem engedtek sokat sorozatgyártásba.
Mindenesetre a Lada,Skoda sokkal többet korszerűsített,mint a Trabant és a Wartburg.

Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2014.01.09. 13:21:51

@Berci 2103: Ennek legfőképpen két oka van.

1. A Trabant és a Wartburg alapkonstrukciója 1940-es. A Trabanté a DKW F8-tól ered, a Wartburgé a DKW F9-től. Míg ugye, a faros Skoda minden hibája ellenére csak 1964-es, a Lada pedig 1966-os, vagyis legalább egy negyedszázaddal fiatalabbak voltak. A keletnémeteket viszont gyakorlatilag az alapoktól kellett volna újratervezni.

2. Mind a Skoda, mind a Lada nagyban támaszkodott a nyugati, vagy legalább is tőkés exportpiacokra. Ezzel garantálva országaik valutabevételét. Az NDK számára azonban ez nem volt prioritás. Az igényes tőkés vevőknek pedig szükségük volt azokra a minimális javításokra legalább, hogy továbbra is vegyék az amúgy hiperolcsó Ladákat és Skodákat.

Annyit jegyeznék csak meg, hogy nincsen külön 313 és 313S. A típus hivatalos neve volt a 313 Sport, ebből lett az S rövidítés, de ez nem külön modellt takar. Az összes kétüléses roadstert ugyanaz az 50 lóerős, 900 köbcentis motor hajtja.

ledo76 2014.01.10. 09:50:49

@Berci 2103: Az oroszoknak, műszaki eszközök terén, többnyire tényleg semmi ízlésük. A Zsiguli és a 408-as Moszkvics az olaszok miatt szép, látszik, hogy előbbin csak rontani tudtak. A 2103-as nickneved alapján, ami a legszebb szoc. autó volt, tudnod kéne.

Berci 2103 2014.01.10. 10:04:25

Tévedésben vagy,nézz meg korai-késői Lada,Moszkvics-protókat,szerintem te ahhoz a kisebbséghez tartozol,akinek ezek nem tetszenek.
Nekem,a nickem alapján sem a 2103 a kedvenc Ladám,de ezt honnan is tudhatnád.

lorantka_a_gall 2014.01.11. 18:17:02

A Lada Laurát kipróbálnám... nagyon tetszik.

BigPi 2014.01.15. 07:04:26

A trabant P603-ról azt állítják, hogy végül is forgalomba került, csak más néven. Golf I-es ként.

www.youtube.com/watch?v=rWnuZGMI8Mk

¿Qué tapas hay? 2014.01.16. 16:32:23

Az apró Niva neve pontosan Cseburáska, a nagyfülű mesehős után.

Amúgy az autóipar széleskörűen szakosítva volt a Szovjetunióban, a ronda autók gyártása Izsevszk feladata volt. (nagyszámosságú példa az IZs 2125-ös). A kisérleti Zaporozsec olyan igénytelen, ha nem próbarendszám lenne rajta, akkor azt gondolná az ember, hogy ügyeskezű úttörők építették egy ZAZ-968-ból.

prokee · http://prokee.blog.hu 2014.01.23. 12:07:20

Ó, mennyi érdekes autó maradt ki, pedig nem kellett volna sokat keresgélni...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.23. 12:10:04

@prokee: szia prokee. még lesz folytatása, ez egy elég régi cikkem átmásolása volt erre a blogra és hát tudom, hogy nem épp teljes a lista :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.30. 15:15:35

a ladoga szerintem teljesen rendben van. a ferdehátú zsigával meg az egész uk-piacot le lehetett volna tarolni, ott ezek a rondaságok nagyon menők lettek volna.

Facel Vega 2014.01.30. 17:20:32

Hiányolom a jó kis Tatra prototípusokat.

BNSfoto 2014.02.01. 14:47:56

szép gyűjtemény :)

Ellensúly 2014.02.07. 17:56:25

Az Aleko-prototípusként jelölt Moszkvics elég távol volt még az Alekótól. A C–1-ként jelölt típus valójában
Sz–1. (A „volgás” szó pedig szigorúan kisbetűvel írandó, naggyal durva hiba.)

poltergeist11 2014.02.20. 12:18:16

A 12. képen a Lada 2103 ikerfényszórós prototípusa van, amelyik a rothadó Nyugaton, a Porschénál készült :)

deak.atti 2014.02.27. 20:12:17

Hali!

A 353 kupé hivatalosan 355 névre hallgatott. 1969-es protó, és arra voltak büszkék Eisenach-ban, hogy az övék volt az első német ferdehátú autó, évekkel a VW Passat előtt. Csak a Passat készült gyártósoron, míg a 355 nem ...

DA

deak.atti 2014.02.27. 20:23:59

... a másik protó meg a 610-es, az ki van téve a múzeumban is. De előtte volt még a 360-as, 1975-ben, na, abból lett a Skoda 105/120 széria, nem a 610-ből. Ez már a 360-as továbbfejlesztett verziója, Dacia motorral. Megnéztem közelről: ordít róla a Skoda-rokonság ... persze annak, aki már látott 120-ast is.

DA

Autopeti 2014.09.06. 01:06:10

A Skoda Rapid 2 valójában Skoda Locusta és ha nem tévedek még a Rapid előtt készült. Orrmotoros, Zastava-Fiat 128 motorral, hátul nagyméretű ajtóval.

Zsolt Kenyeres 2015.02.19. 19:51:14

Érdekes a Skoda-Wartburg prototípuson a VW-Audi felni...Mindenesetre nagyon hasonló.
www.speeddoctor.net/media/2012/05/Audi-80-B1_01.jpg

lazov 2015.10.19. 12:14:50

Warszawa 210: ebből bizony pedig autó lett. Kis hazánkban is futott belőle vagy százezer darab, Wartburg 353 néven... merthogy ez a kocsi egyike volt a pártvezetők által elkaszált nemzetközi KGST projekteknek, a lengyelekkel vállvetve: az NDK a motort, a lengyelek a kocsiszekrényt adták volna (a többi technikai elemmel kapcsolatban nem tudok túl sokat). Ebből a befektetésből végül a lengyelek polkáztak ki, átadva a kasznit a németeknek, akik némi olcsósítás után az új Wartburgként mutatták be. Az autó egyébként 70 kilóval lett könnyebb, mint elődje, ami hatalmas megtakarítás úgy, hogy a teljesítmény és az utastér, és a csomagtartó is nőttek. Ezzel együtt nem helytálló az egyik fent olvasott comment, miszerint Honeckeréknek ne lett volna szükségük valutára: sorra buktak el az ipari fejlesztési projektjeik, mint az összes Trabant és Wartburg forradalom is, mert finanszírozási gondok voltak a gazdaságban. A valódi okot én sem tudom, hogy miért nem mentek bele. Egy biztos: még a 353-as modell is került angliai forgalomba, Wartburg Knight néven, sőt az USA piacán is volt egy meddő próbálkozás a régi, 312-es széria korából (ha már a Saab meg merte lépni a maga - amerikai szemmel - nevetséges kétüteműivel, mi se szarakodjunk, gondolták a kelet-németek...). Úgyhogy a kép árnyaltabb, mint hogy csak a valutaszükség oldalával próbáljunk meg magyarázatot keresni.

hüvelykmatyi 2015.10.19. 20:45:18

A Wartburg 353 kupénak 355 volt a neve.Az 1.4-es Renault motor mellett az NSU RO-80-as motorja (képzelhetitek hogy a 113LE-s motorral hogy ment volna :D), végső esetben a régi kétütemű 1000-es motort tették volna bele.A modern karosszéria mellé 5 sebességes váltót terveztek.A párt vezetés playboy autónak csúfolta, és elkaszálta a gyártást.5 darab azért készült belőle. Nagyon hasonlít a Passatra, vagy csak nekem tűnik úgy?
A Trabant 603-as A VW Polo-ra hasonlít nagyon.Itt két motor variációra gondoltak: az NSU Spyder
500-as egy rotoros wankell-je, vagy a Wartburg 1000-es kétüteműje.A pártemberek sajnos itt is nemet mondtak.
A Lada Laura, és a Škoda 720 tetszettek még nagyon.