Ami 115 év alatt alig fejlődött

2013. november 25. - JTom

Sokan gondolják, hogy az elektromos autó a mai kor szülötte és azért jár gyermekcipőben ez a technológia. Ám ez tévedés. A belső égésű motorral szerelt autók fejlődésével egyidőben kezdődött az elektromos autók diadalútja is, ami igen rövid életűnek bizonyult. Az olajlobbi van a háttérben, vagy valami más?

1899_First-Motorized-Patrol-Vehicle-2_elektro.jpg

Az első rendőrautó az Államokban. 45-50 kilométert tudott megtenni egy feltöltéssel.

1900_New York City Electro Taxi.jpg

1900. A New York City Electro Taxi 65 kilométert is elment.

1902. Roosevelt első nyilvános autós menete. Elektromos a jármű! Érdemes megfigyelni a lánc nélküli rudazatos bicikliket a kíséretben..jpg

1902. Roosevelt első nyilvános autós menete. Elektromos a jármű! Érdemes megfigyelni a lánc nélküli rudazatos bicikliket is a kíséretben.

1904. Elektromos taxi Berlin.jpg

1904. Berlini taxi. Hatótávolsága elérte az 50 kilométert.

1912_ny_fd.jpg

1912. New York-i tűzoltóautó. 65 kilométert is meg tudott tenni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2013.11.27. 22:01:33

A hatótáv egy dolog (az USA-ban az 50-60 kilométeres hatótávval a szomszéd városba sem lehetett eljutni), a másik a feltöltés ideje, ráadásul miután Henry Ford olcsón kezdte gyártani a benzines T-Modelt, már drága is volt az elektromos autó.

v2peti 2014.06.11. 14:37:58

Régebben tényleg ott lehetett az olajlobbi, de amióta kína nagyhatalom lett, azóta már nincs értelme erről beszélni. Nekik nemcsak az olajuk kevés, hanem a szmog is nagy, így duplán érdekük lenne a villanyautó, nem beszélve arról, hogy Kínával senki sem merne ujjat húzni!

Andrassy Gabor (törölt) 2014.06.11. 16:41:33

Az elektromobilok addig élhettek, amíg a robbanómotor ki nem nőtte a gyermekbetegségeit. A húszas évekre már összehasonlíthatatlanul nagyobb teljesítményeket produkáltak, mint bármelyik elektromobilé.
További probléma volt, hogy annak idején az elektromobilok elterjedéséhez hiányzott a megfelelő erőművi kapacitás is. (Ez még most, az atomerőművek korában sincs meg.)

Rollende Landstrasse 2015.01.27. 11:54:03

Kiamaradt a felsorolásból Camille Jenatzy elektromos autója, mely elsőként lépte túl a 100 km/h sebességet 1899-ben.

walter sobchak 2015.01.27. 12:46:09

@Rollende Landstrasse: a La Jamais Contente alig 2-3 percig tudott a maximális sebességgel haladni, és lemerültek az akksijai. Összesen 2,6 kWh fért csak beléjük, ez ugyebár néhány deci benzin energiájának felel meg - az akkuk tömege viszont 700 kg volt. :)

Rollende Landstrasse 2015.01.27. 13:37:22

@walter sobchak: 2-3 perc csúcsteljesítmény megszokott a rekord-döntésre épített járműveknél még ma is. na jó, akkor ez tényleg nem a poszt témája, hiszen itt napi használatra szánt járművek vannak.

Még egy érdekesség. A La Jamais Contente fényképét 14 éves koromban láttam először. Már akkor is volt annyi műszaki érzékem, hogy érezzem: ez a kocsi súlypont szempontjából egy rémálom lehetett. Elképzelem, száznál milyen görcsösen kellett egyenesen tartani a kormányt, mert egy hirtelen mozdulat a gyomvonalon kívülre vihette a tömegközéppontot.

walter sobchak 2015.01.27. 13:49:57

@Rollende Landstrasse: Én 8-9 évesen kaptam meg a Technika kisenciklopédiája gyerekeknek c. könyvet, abban láttam először (az még Thrust2-t említi leggyorsabb autóként). A könyvben külön fel is hívták a figyelmet rá, hogy a 105 km/h talán nem tűnik soknak, de ezeken a kerekeken, a korabeli utakon, a korabeli biztonsági felszerelések mellett (tkp. nem is voltak ilyenek) nagyon veszéles volt.

teddybear01 2015.01.30. 01:19:55

Ami az elektromos autókat illeti, először nagyon is elterjedtek Amerikában. Edison 1908-ban kb. 60 ezer példányt adott el a saját maga által kifejlesztett típusból. Viszont a belsőégésű motorokkal épített autók egyszerűen kiszorították a mindennapi használatból.

Viszont hamar kiderült a technológiai hiányossága, azaz hogy csak kiépített töltőállomáson (azaz csakis olyan helyen, ahol van áram! Ez abban a korban nem sok helyen volt kiépítve, és napelem se volt.) lehet csak újratölteni. Ez sajnos mind a mai napig nem változott, mert nem is változhat. Ráadásul eléggé drága is volt.

Az 1908-tól gyártott Ford T-model jóval olcsóbb volt, és bárhol újratölthetted, ha volt nálad egy teli benzines kanna. Hamar meg is szerezte a piacot.