Napi érdekes - 447

2022. november 27. JTom

UPDATE: Teljesen elfelejtettem, hogy a mai válogatásba 13 fotót egyik kedves olvasónktól kaptam! Utólagos elnézést tőle is, nevét meg nem merem kiírni, mert nem hatalmazott fel rá, viszont a kommentnickjét meg nem tudom. Remélem alább jelzi hogy ő volt :) A jövő hetibe is maradt még pár a csomagból! Szóval köszönöm neki a nevetekben is!

1981_moszkva_kozlekedesi_rendor_segit_kereket_cserelni_egy_lanynak_mikozben_az_a_botjat_fogja.jpg

1981 Moszkvai közlekedési rendőr segít kereket cserélni egy hölgynek

1902_tejeskofak_kijevben.jpg

1902. Tejeskofák Kijevben

1930-as_evek_japan_balettos_lanyok_katonai_kikepzesen.jpg

1930-as évek. Japán táncosnők (balerinák?) katonai kiképzése

1930-as_evek_magyarorszag_pasztortuznel_szendro_istvan_foto.jpg

1930-as évek. Magyarország, pásztortűznél (Szendrő István fotója)

1930_remains_of_r-101_after_it_crashed_on_its_maiden_overseas_voyage_when_built_r-101_was_the_largest_airship_in_the_world_there_were_only_6_survivors_from_her_54_passengers_and_crew_allonne_france.jpg

1930. A brit R-101 léghajó maradványai a franciaországi Alonne mellett. Az első hivatalos útján szerencsétlenül járt légijármű 54 utasa közül 48-an vesztették életüket

1936_texas_children_going_to_school_during_the_dust_bowl_in_1936_face_coverings_used_to_prevent_sand_pneumonia.jpg

1936. Texasi gyerekek iskolába készülnek a harmincas évek nagy porviharainak időszakában, ami Texas északi része mellett főleg Oklahomát sújtotta. További érdekességek erről az időszakról EBBEN a cikkünkben

1937_san_francisco_a_golden_gate_megnyitasa_cr.jpg

1937, San Francisco, a Golden Gate híd megnyitásának napja

1940_palestinian_soap_factory_in_nablus.jpg

1940. Palesztin szappangyár Nábluszban

1950_sulfur_miners_working_nude_because_of_the_heat_in_the_floristella_grottacalda_mines_in_sicily.jpg

1950. A bőven 40 fok feletti hőmérsékleten, meztelenül dolgozó kénbányászok a Floristella Grottacalda bányában, Szicília, Olaszország.

1955_lyon_baleset_a_vasutallomasnal.jpg

1955. Párizs, baleset a Gare De Lyon pályaudvarnál

1960-as_evek_alkoholteszt_valoszinuleg_usa.jpg

1960-as évek. Alkoholteszt egy baleset helyszínén (valószínűleg Egyesült Államok vagy Mexikó)

1960_glasgow_sarban_jatszo_gyerekek.jpg

1960. Sárban játszó gyerekek, Glasgow, Skócia

1963_jackie_kennedy_and_jfk_friend_dave_powers_have_a_quiet_third_birthday_party_upstairs_at_white_house_for_john_jr_after_his_father_s_burial.jpg

Általam sosem látott, döbbenetesen tragikus fotó: 1963. Ifj. John Kennedy harmadik születésnapi partija a Fehér Ház emeletén, apja, John F. Kennedy elnök temetése utáni órákban 

1969_phone_booths_in_lagos_nigeria_in_1969_during_the_biafra_war_nigerian_leader_yakubu_gowan_is_on_the_poster_above.jpg

1969. Telefonfülkék Lagosban, Nigériában, a biafrai háború idején. A délkeleti szakadár tartomány ellen vívott - csaknem négy évig tartó - háborúban végül a kormánycsapatok győztek. A fülkék fölött a nigériai államfő, Yakubu Gowon plakátja az egységről szóló jelmondattal

1975_kamcsatka_vulkanologusok_a_tolbacsik_vulkan_kitoresenel.jpg

1975. Kamcsatka. Szovjet vulkanológusok a Tolbacsik vulkán kitörésénél. Az orosz-távolkeleten található Kamcsatkán mintegy 160 vulkán található, amelyek közül 29 még ma is működik

1991_moszkva_t-80-as_tank_az_utcan_az_augusztus_19-i_puccs_napjan.jpg

1991. Moszkva, T-80-as tank az utcán az augusztus 19-i puccs napján. A Gorbacsov pártfőtitkár és kormánya elleni államcsíny leverése után egy megváltozott politikai környezet alakult ki, amiből Borisz Jelcin került ki megerősödve 

1995_tibetian_library.jpg

1995. Egy tibeti kolostor könyvtára. Az ezekben található - sok esetben ezer évesnél is idősebb - iratokat, könyveket még nem kutathatták és fordíthatták le a tudósok. Becslések szerint a teljes mennyiség alig 3%-át dolgozták fel

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr6217988080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.11.27. 12:40:47

A szovjet néninek meg szép lába, van. De ezt a rendórbácsi is nagyon tudja, ahogy látom. ;)

csorsza 2022.11.27. 12:45:33

Az a könyvtár... Ember nincs, aki tudná, mi van ott - ebből a szempontból ez egy halott, értelmetlen dolog...

Skót kölkek: micsoda változás lehetett nekik a 2000-es éveket megérni... Meglepően mélyszegény hely volt az a Nagy-Britannia.

ZON 2022.11.27. 13:33:48

Az R-101 tragédiáját örökíti meg az Iron Maiden " Empire of the Clouds" c. száma.

fkv.119 2022.11.27. 13:50:06

Vajon milyen ősi tudás lehet ezekben a tibeti tekercsekben? Gyanítom olyasfajta közismert lózungok, mint a Szun Ce könyvében. Ha nyerni akarsz ne veszíts, és hasonló "okosságok"... Nem kicsit vannak túlmisztifikálva ezek a keleti böffentések.

omron 2022.11.27. 14:02:37

981 Moszkvai közlekedési rendőr segít kereket cserélni egy hölgynek
Mi akkor még azt hittük, a Szu-ban mindenki rendőr.

tiboru.blogrepublik.eu/2011/03/26/szun-ce/
Makacs ember lévén, és bebizonyítandó, hogy – teóriáját következetesen alkalmazva – szinte bárkiből lehet katonát faragni, Szun Ce egyszer 180 császári ágyast vezényelt egy rövidtávú kiképzésre.

Hamoredow 2022.11.27. 14:29:30

1940-ben palesztin? Inkább arab. Vagy palesztinai arab.

ZON 2022.11.27. 15:08:09

@Fotósképző: " Én kicserélem, elvtársnő. Amennyiben közben fogja a botomat."

Club Sandwich 2022.11.27. 15:16:47

Az az alkoholteszt szerintem Mexiko lesz, mar csak a rendor fizimiskajabol meg a hatterben allo Bogarbol kovetkezoen is :)

Az olaszokat frankon nem ertem. Egy fecske jellegu gatya nem osztott-szorzott volna semmit abban a melegben... oszt megse egy melegporno forgatasra hasonlitott volna az eredmeny :D

A tibeti "konyvtar" ebben a formaban kb. hulladektarolo. Lehet, pajzan viccek, vagy egymas ocsarolasa van azokon a papirokon :)

A moszkvai kepen az a fekete uriember vajjonmit keres ottan? :D

Annak a ladas csajszinak en is segitettem volna kereket (oldani) ize cserelni, az tuti ;)

Club Sandwich 2022.11.27. 15:24:28

@ZON: Es fogta neki! Es fogta! :D

bioLarzen 2022.11.27. 15:48:12

Remek kör. A pásztoros falra kívánkozik, annyira jó.

bioLarzen 2022.11.27. 15:48:58

Csak remélni tudom, hogy a cikket nem olvassa munkavédelmi szakember, mert a szicíliai képnél tuti szívrohamot kap :D

bioLarzen 2022.11.27. 15:50:00

@csorsza: "Ember nincs, aki tudná, mi van ott - ebből a szempontból ez egy halott, értelmetlen dolog..."
Annyiban nem, hogy amíg megvan, van esély, hogy kiderül, mi van benne.

Watchdog 2022.11.27. 15:50:34

A szappancsomagoló milyen lelkes! Már csak 20 év, az annyi, mint... tizenkétmillió szappan, és elmehetek nyugdíjba...

bioLarzen 2022.11.27. 15:56:20

@Club Sandwich: A bányászoknál abból érdemes kiindulni, hogy nyilván ők tudják a legjobban, miben érdemes dolgozniuk... Ha meztelenül dolgoznak, azt jelenti, hogy nekik így volt a, legjobb. Hogy miért? Mi ezt innen, 70 évvel később, a fotelból nyilván nem tudjuk megmondani, mert nem ismerjük a körülményeket, részleteket - ők ismerték.
A kinézet meg... ja, mi, megintcsak innen, a fotelból, látjuk a dolog erotikus felhangját - van egy gyanúm, hogy ha mi is ott bányásztunk volna mellettük, baromira nem lett volna erőnk/fejünk ezt a szempontot látni ;)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.11.27. 17:01:24

@ZON: @Club Sandwich: Fogom a botját, markolom erősen, remélem, végzünk hamar közösen! ;)

@Club Sandwich: @bioLarzen: Furcsa nekem is az egész: sapka van rajtuk, az egyiken valami sálféle is – aztán alul meg semmi. Nem áll össze. Nem hiszem, hogy általános lett volna ez a viselet abban a bányában. Lehet, hogy csak az egyik brigád lázadt így a szigorú és maradi munkahelyi erkölcsök ellen. ;)

bioLarzen 2022.11.27. 17:08:30

@Fotósképző: Bármi lehet - tán a jövő évi bányásznaptárhoz készül épp a kép ;)

Club Sandwich 2022.11.27. 17:28:57

@Watchdog: es ha kozben kimarad a watchdog, akkor mi van? Ujra kell kezdeni a szamolast? ;)

RealCorpus 2022.11.27. 17:52:37

Hú de jó és szerteágazó!

"1981 Moszkva"
Szép propahanta.

"1902. Tejeskofák Kijevben"
Második pillantásra lett Tibetből Kijev. Bár szerintem máshol is lehetett volna, aki nem ismeri a népviseletet.

"1930-as évek. Japán táncosnők (balerinák?) katonai kiképzése"
Hát ez érdekes kép. Az első öt még akár férfi is lehet arc alapján, de a többi sincs mellben eleresztve...

"1930-as évek. Magyarország, pásztortűznél "
Szintén propahanta szagú.

"1936. Texasi gyerekek iskolába készülnek a harmincas évek nagy porviharainak időszakában"
Ebből az időszakból származnak az ilyen kezdetű költemények:
Itt élek én
a semmi közepén
...

"1937, San Francisco, a Golden Gate híd megnyitásának napja"
Nyitva van az aranykapu
csak bújjatok rajta!

"1940. Palesztin szappangyár Nábluszban"
A hosszútávcsomagoló magányossága

"1950. A bőven 40 fok feletti hőmérsékleten, meztelenül dolgozó kénbányászok "
Valahogy érthető. Hermetikus gatya nincs, fityma véd...

"1960-as évek. Alkoholteszt egy baleset helyszínén (valószínűleg Egyesült Államok vagy Mexikó)"
- Miért parkolt egy felsővezetéken?
- Szerettem volna Jézus erejével feltöltődni. Peace! Meg love not war, és hasonlók.

"1975. Kamcsatka. Szovjet vulkanológusok a Tolbacsik vulkán kitörésénél. "
Heti legjobb. Laza... (sztem)

"1991. Moszkva"
Annyira reális, hogy nem tudom, melyik illene rá: szürreálisan reális, vagy reálisan szürreális.

"1995. Egy tibeti kolostor könyvtára. "
Hiánycikk.

ZON 2022.11.27. 17:53:02

@Fotósképző: Nekem meg az a hihetetlen, hogy lábbeli nélkül dolgoztak. A " Csernobil" doku-játékfilmben a reaktor alatti alagút kivájására toborzott bányászok az eredeti munkahelyükön ugyanígy egyszál pöcsben dolgoztak, pedig az egy elég hiteles film.

bioLarzen 2022.11.27. 18:14:50

@ZON: Szerintem már itt, ezen a blogon is volt régebben olyan kép, amin - tán valami távol-keleti országban? - dolgoznak bányászok (bányásznők?) tán egy szál ágyékkötőben?

bioLarzen 2022.11.27. 18:18:42

Hihi - visszakerestem, és msot látom, hogy ez a digó bányászos kép már volt 2018-ban (Napi érdekes 265) - lehet, hogy erre emlékeztem? :)

toncsi64 2022.11.27. 18:56:49

Talán az lehet a "tudományos magyarázat" a bányászok esetére, hogy az izzadság/por kombó minden más esetben könnyedén csiszoló vászonná válna amit az ember bőre rosszul visel :D
De ez csak egy tipp ...

MIG-31 2022.11.27. 20:11:18

Ismét nagyon jó kör, köszönjük szépen! A kedvenc a kerékcserés zsigulis hölgy. Biztos hogy propagandafotó, de nem baj. Természetesen a szituáció nem elképzelhetetlen, de kicsi az esélye hogy pont arra járjon egy fotós.

A szappancsomagoló ingben nyakkendőben. A Veréb is madár című film jut eszembe, na nem a nyakkendő miatt.
Amúgy milyen érdekes, nemrég régi képeket nézegettünk nálam fiatalabbakkal, 17-18 évesekkel, én kicsit több vagyok. Tsz aratáson olyan 85-körül készültek a képek. Az egyik srác első kérdése az volt, nyáron a dögmelegben hogyhogy hosszúnadrágban van mindenki, miért nem rövidben? Aztán elmagyaráztam nekik hogy akkoriban még nem volt általános rövidnadrágban dolgozni. Sőt, a főnökök (
(agronómus, ágazatvezető) pedig egyenesen ingben és szövetnadrágban (pantallóban). Az egy olyan kor volt.

MIG-31 2022.11.27. 20:17:02

@ZON: Nekem is a Csernobil sorozat ugrott be a bányászokról. Én úgy emlékszem hogy csak a reaktor alatti alagútnál vetkőztek neki, aztán mikor a helyi felelős pártember kérdőre vonta őket, akkor mondták hogy úgy dolgoznak ahogy apáik tették régen.
Az eredeti munkahelyükön, a bányában az a jelenet volt amikor a kiküldött öltönyös minisztériumi embert jól semmibe vették és összekoszolták. Meg asszem ott hangzott el valami vicc vagy találós kérdés is, kb. ilyesmi: Mi az? Nagy, zajos, sokat fogyaszt és elromlik? Egy szovjet gép.

MIG-31 2022.11.27. 20:27:54

@Club Sandwich: Simán lehetett fekete diák, vagy egyéb képzésen lévő valaki egy felebaráti országból. A szovjetek előszeretettel támogattak mindenféle haladó függetlenségi mozgalmat Világszerte, próba szerencse, hátha lesz ott valami keresnivalójuk alapon. Nagyon ideológiai egyezőség se kellett hozzá, ha kellett a mozgalomnak támogatás (fegyver) a ruszkiktól, akkor kikiáltotta magát valamilyen szocialista frakciónak. Csak a legismertebb szovjetbarát országok ahol bőven éltek feketék: Angola, Mozambik, Etiópia, sőt Kubában is. Még egyetemet is neveztek el feketéről, lásd Mumumba Egyetem.

Conchita2 2022.11.27. 21:35:57

@MIG-31: Talán inkább Lumumba Egyetem ...

Fogash 2022.11.27. 21:38:40

@MIG-31: felnőtt emberek ma is hosszú nadrágban dolgoznak. Pláne légkondicionált irodákban. Mellesleg egy aratás-jellegű melóban van annyi por-kosz, hogy inkább a hosszúnadrág, minthogy egész nap csípjen a gabonapor, este meg kefével kelljen lesikálni a kombájnról rád kenődött gépzsírt magadról.

MIG-31 2022.11.27. 21:38:49

@Conchita2: Természetesen Lumumba, csak elütöttem, most látom.

MIG-31 2022.11.27. 21:41:10

@Fogash: Persze, így van, nyilván védelmi szerepe is van. Mondjuk azért ma már több fizikai munkást látni rövidnadrágban dolgozni.

MostKomolyan??? 2022.11.27. 21:56:23

Nem tudok napirendre térni fölötte: ...
" ... pásztortűznél..."
Milyen az a "PÁSZTORTŰZ" ....? ... most komolyan .... ?
Neminkább pásztorok tűznél?

Vagy ez is olyan mint a "műanyag oldalvédő gumicsík" vagy a "tömöracélcső" :D :D
Felvihogtam ettől a képalától. :)

A hab a tortán, a "tragikus fotó" JFK-ről 3 évesen. Miért tragikus egy fotó. Belehalt a fotós? Mert a képen semmi tragikusat nemláttam.

?

MIG-31 2022.11.27. 23:05:36

@MostKomolyan???: Teljesen rendben van, mivel van ilyen kifejezés hogy pásztortűz.
A tömöracélcső az tényleg hibás kifejezés, már ha valaki használ ilyet.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.11.27. 23:05:47

@MostKomolyan???: pásztortűz: A jószág éjjeli terelésekor jelzésül v. a kinn tanyázó pásztornép melegedésére gyújtott szabad tűz. A pásztortüzet ganéjból, nádból rakják. 
"Elhallgat, kialszik az éjek varázsa, A furulyaszó, a pásztortűz végképpen." (Tompa Mihály)
"Mint, ha pásztortűz ég őszi éjszakákon, Messziről lobogva tenger pusztaságon: Toldi Miklós képe úgy lobog fel nékem." (Arany János) "Világítanak esténként a pásztortüzek, mint apró csillagok." (Mikszáth Kálmán)
"A tavaszesti rónán messze égnek A barna árnyban víg pásztortüzek." (Juhász Gyula)
minden rosszindulat nélkül kérdezem: egyiket sem hallottad még?

A JFK fotó tragikus: egy kisfiú, akinek az édesapját pár órával korábban temették el. a háttérben az özvegy, aki férjének az agyát három nappal korábban loccsantották ki (szó szerint), a mellette lévő ülésen, de mégis van még annyi ereje is a temetés után, hogy a fiának bulit szervezzen. a férfi, aki a kisfiúval játszik, JFK egyik legjobb barátja, Dave Powers, ő is erőt vett magán a gyerekek miatt és részt vett a partin, jó képet vágva. szerintem, tragikus, de nem vagyunk egyformák.

bioLarzen 2022.11.28. 00:07:18

@JTom: Lehet, hogy fejben ötvöztem a kettőt :)

bioLarzen 2022.11.28. 00:31:06

@Fogash: ont ezt akartam írni én is :) Aratáson rövidnadrágban... a mazochizmus minősített esete :)

MostKomolyan??? 2022.11.28. 01:38:56

@JTom:
Úgylátszik, addig mondogattam magamban a szót, amíg értelmét vesztette. :D

Természetesen ismerem a költeményeket, de metaforikus tartalmat láttam mögé, nem valós jelentést.
A másik fotónál meg úgy hittem, hogy JFK. volt épp 3 éves, nem a fia. Még morfondíroztam is, hogy 3 éves korában ilyen jó színes fotót mivel csinálhattak, meg hogy kerültek a fehérházba.... :)

("- Mindent megtudok magyarázni. ... Legfeljebb nem stimmel") :D

@bioLarzen:
Pedig nemittam ... lehet kellett volna. :))

Semper Fidelis 2022.11.28. 06:36:23

Ha lett volna a családotokban bányász, mint ahogy nekem 4 is, akkor tudnátok, hogy miért dolgoznak így. Bár tilos volt, de Mázaszászváron és Komlón is ugyanígy dolgoztak, hogy pontos legyek, gumicsizmában, teljesen meztelenül.

gigabursch 2022.11.28. 07:21:00

@csorsza: @Club Sandwich:
A tibeti könyvtárhoz.

Pontosan ilyenekért indult el Kőrösi Csoma Sándor. Hogy ilyen "hulladékokban" keressen, kutasson.
Ő nem volt ilyen lenéző és kishitű.

Itt jegyzem meg, hogy az adatbázis kezelés előtt a könyvtáros volt "Az Adatbázis-kezelő".
Ismertem olyat, aki egyetemi éveim alatt nem csak a központi, hanem a tanszéki könytárakat is tudta, s nemcsak a magyar, hanem a rendelkezésre álló német, angol, francia, orosz szakfolyóiratokat is.
Tovább tartott a pontos fellelést lejárnia, mint az, hogy megmondja, hogy a kérdésemre hol találok válaszokat.

Igmándy Péterről beszélek.
Sokan lenézik a szakmájukat, hogy "büfé-szak".
Nos, ez nagyon nem igaz.

dmwd 2022.11.28. 07:23:52

Bányászok: azért dolgoztak így, mert egyrészt meleg volt (a hőmérséklet), másrészt a kénbányában mindig van kénessav, ami rövidtávon tesz tönkre minden ruha anyagot. Geológus mutatta, hogy egy pár napos vulkán kutatás után, ahol ugye nyílt levegőn voltak, nem zárt térben, az ott lévő, feltörő gázok mindenüket tönkre tette. A zárt hegymászó bakancs is kuka lett, a pólók kb 1 napot bírtak.

Hamoredow 2022.11.28. 08:35:06

@gigabursch: ponosan, mert akkor volt palesztínai zsidó es palesztínai arab

hátramozdító 2022.11.28. 09:52:04

@Club Sandwich: Ha megtekinted a posztban közzétett, megdöbbentően informatív linket; ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2019/10/24/13_1_eszbonto_teny_a_nagy_gazdasagi_valsagrol_az_usa-ban
megismerheted egy színes bőrű szovjet állampolgár nem minden tanulság nélküli történetét is.

queenagi 2022.11.28. 11:01:14

@bioLarzen: Az én nagymamám markot szedett (az aratás végző kaszás mögött haladva szedte össze a levágott gabonát) kislányként, egyszerre vigyázva, hogy le ne maradjon, de túl közel se menjen, mert akkor az arató a visszahúzott kaszával telibe kapja. Ő is mezítláb ment a tarlón, úgy, hogy estéra véres volt a lába. És nem mazochizmusból, hanem mert nem volt cipő! Illetve egy pár volt, de azt vasár- és ünnepnapokon volt szabad csak felvenni, mert ha elvásott, nem volt pénz újra. Pedig azokat nem is a mai cipőipar csinálta.

queenagi 2022.11.28. 11:06:54

Szappancsomagoló emberünk csak engem emlékeztet Hitlerre?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.11.28. 11:15:44

@hátramozdító: imádok én is saját magamra hivatkozni, korábbi írásokra :) :)
úgyhogy köszi :)
@MostKomolyan???: akkor nem úgy vagy, mint Baldrick a Fekete Viperában?:
- Meg tudom magyarázni uram!!
- Téééééééényleg?
- ... ... ..., öööööö.... Nem.

Sztavrosz76 2022.11.28. 11:29:06

Köszönjük!
"1960 Sárban játszó gyerekek, Glasgow, Skócia"
Azért ez kiváló propaganda alap lehetett a szocializmusban az imperializmus ellen :) Végtelenül nyomasztó az a nélkülözés amit bemutat.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.11.28. 11:36:16

@Semper Fidelis: Szóval, akkor elmondod, miért voltak meztelenül a bányászok arrafelé? ;)

@dmwd: A tönkretette ebben az esetben mit jelent? Szétmállott a szövet? Vagy moshatatlanul trutyis lett?

@queenagi: Nem, már nekem is feltűnt! Szerintem a pasi kiköpött Chaplin a Diktátorból! ;)

queenagi 2022.11.28. 11:45:08

@Sztavrosz76: Ja, biztos mutogatták volna, pedig a szovjeteknél ugyanez volt a színvonal:) Elvtársak, íme a rothadó kapitalizmus! Bezzeg a mi gyermekeinknek nem kell az utcán sárban játszani! Nem is engedjük őket! Ülnek őrsi foglalkozásokokon, gyártják a május 1-i felvonulás transzparenseit, akadályversenyre járnak és non-stop imádják vezetőinket! Szép ruhájuk is van, síppal, dobbal, úttörőnyakkendővel! Így kell élni elvtársak, és akkor karácsonykor talán narancs meg banán is lesz! (Ja, az a 80-as évek.)

MostKomolyan??? 2022.11.28. 12:08:44

@JTom:
:D :)) ez hatalmas.....

Bár inkább úgy szoktam lenni mint a Fekete Lovag:
- De lovag, hiszen sekezed, selábad....
- Jólvan, .... kiegyezhetünk egy döntetlenben! ....
- Gyere Balfi!
- .... aha, fut a GYÁVA!
:D :D
( "Sohaneaddfel, Sohanehátrálj" )

dmwd 2022.11.28. 12:08:58

@Fotósképző: Mintha Thanos csettintett volna egyet, szétmállott és eltűnt.

kewcheg 2022.11.28. 12:16:09

Való igaz, hogy uriember nem jár[t] munkába rövidnadrágban.
Az éghajlatváltozás azonban mindent felülír.A spanyol illem szerint még a trópusokon is teljes öltözetben volt az úr.Cortez és emberei bársony meg vastag posztó hacukában/ rajta acélvért/ kombóban mentek meglátogatni Moctezumát, pedig derékszögben kapták a napot a fejükre a Ráktéritő közelében, éppen tél volt az északi féltekén. Dél- Amerikában /legalábbis ahol még jelentős volt a fehér spanyol hatás - Argentina, Uruguay, Paraguay- még pár évtizede is inkabb pizsamában jártak a férfiak, mert szellős volt, de uriember pantallo, zako nélkül nem mutatkozik.Sokáig K.Europa is ezt a műfajt követte.Nagyapám nyakig gombolt ingben, kalapban dolgozott a nyári mezőn. Az emberek izzadtak, verejtékeztek.Mindenkinek volt keszkenője, törölgette magát.Mondjuk bőrrák se volt.A gyakorlatias angolok, ausztrálok már száz éve is rövidnadrágot hordtak a gyarmatokon.A katonák mindenképp.A tiroli viseletre viszont kiváncsi lennék, hogy itt mi alapozta meg a rövidnadrágot? Horthy Miklos irta a visszaemlékezéseiben, hogy amikor Ferenc Jozsef szárnysegédeként elkisérte a Tirolban vadászo császárt, komolyan zavarta hogy kinn van a térde a nadrágbol és a hölgyek látják..:)
Ma meg, nyáron már akinek esze van rövidgatyát huz, én már a munkkahelyről kijövet a kocsiban átcserélem....

bioLarzen 2022.11.28. 12:27:21

@queenagi: Szerinted, ha lett volna cipő - és egyéb "védőruha", viselte volna?

Club Sandwich 2022.11.28. 12:31:19

@JTom: Azannya, szep sorozat :) @queenagi: nem-nem, akartam is irni, hogy lehet azon morfondirozik szappancsomagolas kozben, hogy megiscsak inkabb Fuhrernek kellett volna allnia :D

bioLarzen 2022.11.28. 12:34:46

@kewcheg: A melegebb vidékeken azért elég jól kitalálták már az olyan ruhát, ami a közvetlen napfénytől véd, viszont brutáljól szellőzik. Volt kollegám mesélte, hogy amikor valahol a Szaharában volt tanulmányúton (földrajztanár volt), nézték a sok állig felöltözött beduint, miközben ők kb. egy fürdőnadrágban rohadtak. Aztán, amikor jobban összehaverkodtak, rákérdeztek, hogy ugyanmá, nem baromi meleg ilyen hőségben talpig ruhában? Azok meg esküdöztek, hogy jobb, mint nélküle, mert nem csak szellőzik, gyakorlatilag "kering" benne a levegő. Még pár nap múlva már annyira haverok voltak (ott is ismerik az alkoholt azért...), hogy kibulizták maguknak, hogy kipróbálják. És, a haver szerint minden szó igaz volt: tényleg jobb volt, mint addig, fürdőnaciban. Hülye beduinok, akik évszázadok óta élnek a vidéken, csak kitalálták, hogyan érdemes ott öltözni :D
Ezt a hosszú történetet csak azért írtam be ide, hogy tanúságul szolgáljaon: attól, hogy hosszú a ruha, nem feltétlenül kényelmetlenebb hőségben. (És fordítva: a ruha hiánya sem feltétlen szopás bányában. Higyjük el azoknak, akiknek a napi életéhez tartozik az ilyen helyeken való lét/munka, hogy tudják, mit csinálnak ;) )

bioLarzen 2022.11.28. 12:36:12

@queenagi: Engem eggyel inkább a führert kifigurázó Chaplinre.

queenagi 2022.11.28. 12:40:11

@bioLarzen: remélem, ezt a kérdést viccnek szántad. Senki se olyan hülye, hogy inkább véresre szúrassa magát, ha van cipő, amit fel lehet venni.

Club Sandwich 2022.11.28. 12:40:42

@Semper Fidelis: OK, csak pont a lenyeget nem irtad le, hogy akkor miert is? :D

Club Sandwich 2022.11.28. 13:26:51

@gigabursch: ajanlom figyelmedbe a kepalairast: "nem kutathatták és fordíthatták le a tudósok." Most olvasd el ujra, mit irtam. Koszonom.

csorsza 2022.11.28. 13:52:04

@gigabursch: Teljesen inadekvát, amit irsz, már ne is haragudj.

Lobo Marunga 2022.11.28. 13:54:04

Fura nekem ez a meztelenül bányászás. Lehetett benne egy adag virtus, vagy talán így tiltakoztak a munkakörülmények ellen. Merthogy ha valahol 40 fok van, akkor meleg szempontjából nem oszt nem szoroz, hogy van-e rajtad egy gatya vagy nincs, viszont bizonyos testrészeket talán nem árt legalább egy kis textillel védeni munka közben...

Grgabácsi 2022.11.28. 15:11:55

Az a Mexikóban orraállított 1966-os Buick Riviera nagyon fájdalmas...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.11.28. 15:25:52

Ilyen szh@rr lélekvesztőre, mint egy léghajó, aranyért se szállnék fel.Főleg amelyik még hidrogénnel van töltve.Atyaúristen, egy robbanó gázfelhőn utazni, nem, kösz, de kösz nem.
A meztelen bányászkodás is eléggé hogyismondjam, nem túl higiénikus dolog.Egy fürdőgatya elkélhetne, azért az nem izzaszt meg.
Az alkoholtesztes képen milyen kocsit látunk?Q jó formája van, blokkolnám. :D
Meg hogy került ebbe a pózba vajon, mit kellett ahhoz csinálni? :D
Szovjet fheka a 90-es években?Vagy csak egy kém, akinek nem lett túl sikeres az álcázása?
:-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.11.28. 15:45:17

@dmwd: Na jó, de akkor a bőrüket nem teszi tönkre?Vagy azért nem annyira kár? Ha jól tudom, a kén, kénessav kib...tul mérgező, ilyen helyen egyszerűen nem kellene dolgoznia senkinek.Illetve tudni kellene megfelelő munkavédelmi-technikai ruházatot gyártani az efféle munkákhoz.De javítson ki bárki, ha nincs igazam...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.11.28. 15:54:56

Hopp, közben ott van a kérdésemre a megoldás Grgabácsinál, csak nem frissítettem be az oldalt.Kösz.

gigabursch 2022.11.28. 18:37:45

Többen előhoztátok a bányászatot, amihez néminél talán egy picivel több ismeretem van, lévén elég sok mélyművelésű bányában jártam, bányászokkal. Ráadásul még - mákedvelő szinten - érdekel is a kérdés.
(nyilván erodálódott ismereteim vannak, ha erre járna @rdos kommenttárs, ő elmondaná pontosan, ő ért is hozzá - úgyhogy ez csak amolyan többletismeret, nem szakszerű információ)

Lent a bányában amennyire lehet, száraz van, ráadásul egyes bányákban kifejezetten meleg.
A kénbánya is jellemzően kifejezetten meleg, de munkaterületek közelében, főleg a képen látható légsűrítéssel működő eszközök meg különösen gyártják a meleget (a miértet gondolom nem kell magyarázni).
Az, hogy a bányákban fel kell öltözni, sőt, hogy a bányaüzem ad ruhát - az gyakorlatilag XX. század terméke. Annak is főleg a II. VH utáni időszaka.
Ráadásul számos olyan por van, ami kifejezetten kellemetlen, ha bennmarad a ruhák redőiben és az izzadsággal együtt kezd el dolgozni az ember bőrén
A fizikai munka hátrébbszorulása és a komoly gépek előtérbe jövetele az, ami azt a fizikai munkát, ahol a szövet alá beférkőző por kifejtette áldástalan hatását szintén a II. VH utáni technológiai lépések sora hozta meg.
A két VH közötti időszakról ha valaki elmegy Selmecbányán a bányaskanzenba (ajánlom mindenkinek!) és megnézi a fényképeket - pedig az ércbánya(!) - a két VH között az látszik, hogy egy farbőr és egy kobakszeráség van rajtuk, esetleg valamilyen lábbeli, de az mintha nem is lenne.

MIndemellett, aki látta a Barabás című filmet, az a kénbánya és a tüdő, ill. a szem leromlása kapcsán valós dolgot látott.
Ezek a helyek világszerte a büntetőtelepek működtetését és/vagy a felesleges gyermeklétszám elapasztásának sorát biztosították.

gigabursch 2022.11.28. 18:47:11

@Club Sandwich:
Elolvastam előtte is.
Az, hogy nem kötik a nagyérdemű orrára, hogy melyik tekercsen mi van, az nem jelenti azt, hogy ne lenne ott senki, aki ne tudná, hogy adott tekercsen miről van szó.

@csorsza:
Se nem halott, se nem értelmetlen.

MIndkettőtöknek:
Ennyi erővel számos hazai könyvtár iratanyaga is az volt 15 évvel ezelőtt, mielőtt elkezdték volna digitalizánli és feldolgozni.
S végre kutathatóvá tenni, publikálni.

Mérhetetlen mennyiségű kincs lapul ilyen helyeken, melyeket számos esetben direkt rejtettek el, hogy nehogy véletlenül kutassák.
Erre a hazai elrettentő példa a Vámbéry Ármin által hazahozott Tárihi Üngürüsz, amit egy évszázadon keresztül Magyartalan Tudománytalan Ákádémijja gerinctelen, előbb hapszbuh, majd a kommenyista ügynök doktorai rejtegettek a világ és főleg a magyarság elől, nehogy véletlenül többet tudjon meg a múlt(já)ról.
Tehát az, hogy egyesek visszatartják az iratok megismerhetőségét - lehet rosszindulatú is. Ettől még az irat fontos.

S még egyszer - ezután lezárom magamban a kérdést - lehet, hogy sok ott az értéktelen, esetleg jelenleg még nem értékén kezelhető vagy redundáns irat, de emiatt kollektíve "budipapírnak" tekinteni szerintem minimum kicsinyes butaság...

gigabursch 2022.11.28. 18:50:15

@bioLarzen:
Erről olvastam egyszer egy érdekes írást talán egy magazinban ég az elmúlt évezredben, hogy nem csak az a lényeg, hogy a nap nem tud égetni, de a több réteg, különböző színű ruha egyrészt többször "párologtatja el" ugyanazt a vízmolekulát, másrészt, ahogy írod is - egyfajta saját keringést biztosít.

gigabursch 2022.11.28. 19:06:30

@kewcheg:
Gyere ki velem dolgozni, csak egy napra.
Mar a csalán, tép a szeder, szaggat a rózsa, ragad a pókháló, döf a galagonya, karmol a sás, zabál a szúnyog, a bögöly, jön a kullancs és az összes többi.

Utána megérthető, hogy a legkomolyabb bakancs lestrapálása miért megy könnyen egy év alatt is.
A cellulóz és a kitin nem feltétlenül a bőr barátja...

Öltözni egyébként mindig a helyhez és a feladathoz kell.
Más ruha kell a sivatagba, az esőerdőbe, a jég hátára, de még itt a Kárpátok ölén is egyes tájakra és munkakörökre.
A pásztorok szűre sem ok nélkül olyan, amilyen.

gigabursch 2022.11.28. 19:14:31

@Hamoredow:
Baromira nem, de mindegy...
Ha arabok lennének, akkor az arabokat számos esetben érdekelné mindaz az atrocitás, ami éri őket a zsidó állam részéről. Az arabok a palesztínokat - hogy miért, miért nem, azt nem tudom -, de nagyon nem tartják fontosnak.
Önálló népcsoport, amiből a Szentföldön van néhány. Ahogy egyébként a kurdok sem törökök, arabok, perzsák, szírek, stb, függetlenül attól, hogy nincs önálló országuk és hogy melyik országban vannak.
Mindemellett a palesztínok egy jól mérhető hányada keresztény, egy jóval kisebb hányada zsidó vallású (azt hiszem a prozelita a helyes kifejezés, de majd pontosít valaki), és a nagytöbbség mohamedán úgy, hogy számukra Jézus és Szűz Mária kiemelt szerepet játszik (lásd Arafatot, aki évtizedeken keresztül mindig elment az éjféli misére és ha lehetett akkor Betlehembe).

gigabursch 2022.11.28. 19:19:49

@MostKomolyan???:
Mert más a pásztortűz, a kovácstűz, a kandalló-tűz.
Célja, funkciója, feladata van, amit a többiek már megválaszoltak.

@MIG-31:
Mondjuk én tudom értelmezni a nem tömöracél (és a nemtömör acél) csövet is, bár ehhez kell egy kis műszaki gondolkodás is. Szerintem neked is menni fog.

gigabursch 2022.11.28. 19:25:12

@bioLarzen:
Ugyanezen a blogon volt egy kép japán szénbányászokról (két férfi és két nő), talán csak bambuszkalap volt rajtuk.

Hamoredow 2022.11.28. 19:42:08

@gigabursch: de arabok (mint az egyiptomiak marokkóiak, szírek, stb.), többésgük szunnita muszlim, kisebb részük keresztény. 1964 előtt senki nem beszélt a plesztínokról (akor alakult a PFSZ), mint népről. A kurdoknak más nyelvük van és török etnikumúak, a perzsák iráni nyelvet beszélnek, és szintén nem arabok. Izrael megalakulása előtt a palesztín szó csak területet jelentett (palesztínai). Suha Arafat katolikus, tehát Jasszer Arafat ezért járt el Betlehembe (na meg a PR miatt).
Mivel a kép Izrael megalakulása előtt készült, a brit mandátum idején, ezért hagyjuk az aktuálpolitikát. A teológiai részt, mármint egy muszlimnak mennyire fontos Mária és Jézus, az meg megint egy másik téma.

gigabursch 2022.11.28. 19:48:38

@Hamoredow:
de, de de - nem, nem, nem
ennyi.

Hamoredow 2022.11.28. 19:51:22

@gigabursch: ha meg tudsz tényekkel cáfolni, akkor nosza. :-)

bioLarzen 2022.11.28. 21:01:43

@geegee: "Ilyen szh@rr lélekvesztőre, mint egy léghajó, aranyért se szállnék fel.Főleg amelyik még hidrogénnel van töltve.Atyaúristen, egy robbanó gázfelhőn utazni, nem, kösz, de kösz nem."
Inkább a ROBBANÓmotoros kocsi? ;)

bioLarzen 2022.11.28. 21:16:29

@gigabursch: Jaja, nehéz mai aggyal elképzelni, mennyire nem voltak olyan, ma megkerülhetetlen fontosságú szempontok, mint a munkabizutonság és -egészségügy, a dolgozók védelme, a megfelelő ruházat biztosítása, a védőfelszerelések stb... fontosak akár még 60-70 évvel ezelőtt se. És maguk a melósok is nem ritkán voltak úgy vele, hogy nem baj, hogy gyilkos a munka, addig is fizet, van miből eltartani a családot vagy mit elinni a kocsmában.
Gyakorlaital lehetetlen nekünk a mai agyunkkal áátéreznünk, hogyan látta a világot az akkori ipar bármely szereplője, a melóst is beleértve.

bioLarzen 2022.11.28. 21:17:00

Nocsak, visszatalált Brendel elvtárs, hogy megint Captcha van? :)

bioLarzen 2022.11.28. 21:17:52

@gigabursch: A lényeg, hogy jól ki van ez találva.

bioLarzen 2022.11.28. 21:18:47

@gigabursch: A tömöracél cső, kérlek szépen, az acélrúd ;)

ZON 2022.11.28. 22:17:14

@duplasuzy: szerintem nem a csöve, csak a merevítő-hűtő köpenye.
loterkft.hu/wp-content/uploads/2016/02/pps_41.png

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.11.28. 23:24:50

@bioLarzen: Igen, inkább! Sokkal kisebbet robban néhány deci benzin-levegő elegy, ráadásul fémkemencébe zárva, mint soxáz köbméter hidrogén, amit talán valami szövet, vagy ki tudja milyen hártya tart csak össze.És akkor még a zuhanásról nem is beszéltünk!
:D

omron 2022.11.29. 03:47:00

@queenagi: Mindent a mai cipőipar csinál. Kolléganő kérdezi, megnézném a kenyérpirítóját? Oké hozd be! Összegányolom, aztán előjön négy másik hiba. Add el úgy, hogy nem kérhetsz pénzt, a xar az xar maradt, és dolgoztál rajta egy fél napot.

Vaszilics Fedor Emánuel 2022.11.29. 07:31:41

@Fotósképző: Azért ez elég propaganda ízű fotó. "A szovjet hatóság a szovjet nép szolgálatában!"
Ettől függetlenül valóban az orosz/ukrán/belorusz/baltikumi néniknek van a legjobb lába (meg minden egyebe) a világon.

bioLarzen 2022.11.29. 09:59:33

@Vaszilics Fedor Emánuel: Persze, hogy propagandafotózás, nem spontán elkapott kép. Egyrészt akkoriban azért nem kezdett el az átlag Szerjózsa csak úgy redőrt fényképezgetni, másrészt a háttérben bámészkodókból is lehet sejteni, hogy itt nem egy spontán jelenetről van szó.

omron 2022.11.29. 14:55:19

@kewcheg: Ha a péhádé bejön rövidnadrágban, akkor én is.

cyd 2022.11.29. 16:11:38

A kép a Golden Gate-ről többedik nézésre is olyan, mintha a kép bal oldalán egy üvegborítású épület lenne (a kábelek az acélkeretek), amin tükröződik egy hajó. Gondolom csak az én agyamat veri át így :)

Az 1991-es moszkvai képhez:
Az amerikai kémet küldenek egy orosz katonai bázisra. Az egyik orosz katonának valahogy furcsa lehet az új fiú, és így szól:
- Te Igor, nagyon gyanús vagy nekem. Szerintem te amerikai kém vagy.
- Ugyan, Vaszilij, tégy próbára!
- Jól van, ha megiszol két liter vodkát, és állva maradsz, akkor elhiszem, hogy igazi orosz vagy.
A kém megissza a vodkát, és állva marad.
- Na, így már elhiszem.
Két nap múlva megint odamegy hozzá az orosz, és azt mondja:
- Te Igor, mégiscsak gyanús vagy nekem. Szerintem te amerikai kém vagy.
- Ugyan, Vaszilij, tégy próbára megint!
- Rendben. Menj ki a hidegre egy szál ingben, és ha egy óra után sem fagysz meg, akkor elhiszem, hogy igazi orosz vagy.
Igor kimegy az udvarra az ingben, egy óra visszajön mindenféle bántódás nélkül.
- Na, így már elhiszem.
Három nap múlva megint találkoznak, és mondja az orosz:
- Te Igor, én egyre biztosabb vagyok benne, hogy te amerikai kém vagy.
- Ugyan már, Vaszilij, hiszen már kétszer is bizonyítottam, hogy igazi orosz vagyok, akkor meg miből gondolod?
- Hát tudod, Igor, Oroszországban elég ritkák a négerek...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.11.29. 17:45:14

@cyd: Igen, ezt a viccet kerestem az emlékeimben és a neten én is, a pocsék álcázásos dumához...
:D

gigabursch 2022.11.29. 18:51:58

@bioLarzen:
Többen ráéreztek a kifejezés magyar nyelvi és egyidejűleg műszaki faramuciságára.
Az egyikre kaptál példát, többet is, ez volt a "nem tömöracél cső"

A másik az kicsit izgalmasabb, talán @galaric kommenttárs tudja pontosabban elmondani, hogy milyen is a nemtömör acélcső.

Ehhez porkohászati acélból vonnak csövet, majd ezután az egyes, az acél olvadásánál alacsonyabb párolgási hőmérsékletű anyagok elgőzölögtetésével (elszublimálásával) oldják meg a nemtömör anyagú acélt.
Hogy erre hol van szükség?
Ott ahol az acél műszaki tulajdonságai úgy kellenek, hogy a szerkezete könnyebb legyen.

Mindemellett persze neked is igazad van, de az túl egyszerű megoldás.

bioLarzen 2022.11.30. 01:09:32

@gigabursch: Elképzelhető, hogy nem ment át a kommentem a vicc jellege? :)

gigabursch 2022.11.30. 05:40:55

@bioLarzen:
Most, hogy így mondod...
Észre se vettem a szmálylit.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.11.30. 14:59:01

@Vaszilics Fedor Emánuel: Minden szavaddal tökéletesen egyetértek. ;)

Scorpion82 2022.11.30. 21:51:17

@fkv.119:
Buddhista és egyéb szövegek. Szútrák, kommentárok. Amik valszeg máshol is megtalálhatók, más szerzőktől, fordítóktól. Nem kell miszticizálni, de ledegradálni sem.

bioLarzen 2022.12.01. 00:27:57

@Scorpion82: Ahhoz képest, hogy nem lehet tudni, mi van ezekben a könyvekben, egész jól tudod, mi van bennük :D

Club Sandwich 2022.12.01. 09:35:23

@bioLarzen: Gondolom, eleg jol tippelheto a tartalma, nem kell feltetlenul beture tudni ;)

Bizonyara nem a magfuzio foldi megvalositasanak gyakorlata van bennuk, szepen, lepesrol-lepesre levezetve :D

bioLarzen 2022.12.01. 10:57:32

@Club Sandwich: Na jó, de innentől kezdve ez is csak egy tipp.
(Bocs amúgy, vesszőparipám ez - valahogy nehezen bírom, ha valaki a spekulációt tényként tálalja. Nem lennék jó bulvárújságíró :D)

gigabursch 2022.12.07. 11:40:18

@Hamoredow:
Utánaplvastam.
Amennyiben az a rengeteg nép, aki ide, ez alá a gyűjtőfogalom alá be van sorolva, hogy 'arab', akkor természetesen arabok.
Egyenként még nem ok nélkül különböztetik meg magukat...

gigabursch 2022.12.07. 11:46:14

Egy adalék a könyvtáras kérdéshez.
Egyik kedvenc blogom, ott egy roppant tanulságos eset, hogy egy nyilvántartott térképi adatokat őrző vázrajz kapcsán mennyi dilemma volt a könyvtárasoknál és mennyire fontos a megőrzés és sokszor mennyire nem várt módon kerül elő a válasz.

dunaiszigetek.blogspot.com/2022/12/keziratos-kataszteri-terkepvazlat-rejti.html?m=1
süti beállítások módosítása