SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

Egy évtizednyi amerikai kamionosálom

2017. december 14. Szerző: JTom

Az 1968-1978 közötti amerikai Overdrive magazinokból válogattam képeket egy kellőképpen nosztalgikus elrévedéshez, amikor az 1973-as borítón egy magyar fotót pillantottam meg. Egyébként a kép borzalmas: leharcolt SCANIA, égig érő gaz az előtérben, sáros kerék, de a rendszám, a felirat bizonyítja, semmi kétség: a kép magyar. Hogy hogyan kerülhetett a kép a hidegháborús időszak kellős közepén egy amerikai független kamionos magazinba? Lövésem sincs. De tény hogy több ezer oldal "átlapozása" után egyetlen másik kelet-európai teherjárgányt sem leltem a folyóirat lapjain. Vigyázat, 88 kép jön, időrendben! A magyar hungarocamionos SCANIÁT 1973-nál keressétek!

00.jpg

A képek a poszt végén nagyobb méretben is megnézhetőek a galériában.

1968_12.jpg

1969_03.jpg

1969_05.jpg

1969_05_01.jpg

1969_08.jpg

1969_08_01.jpg

1969_10.jpg

1970_04.jpg

1970_11.jpg

1970_12.jpg

1971_01.jpg

1971_01_01.jpg

1971_01_02.jpg

1971_01_03.jpg

1971_07.jpg

1971_07_01.jpg

1971_07_02.jpg

1971_07_03.jpg

1971_07_04.jpg

1971_07_05.jpg

1971_07_06.jpg

1972_03.jpg

1972_03_01.jpg

1972_03_02.jpg

1972_03_03.jpg

1972_03_04.jpg

1972_04.jpg

1972_06.jpg

1972_06_01.jpg

1972_06_02.jpg

1972_10.jpg

1972_12.jpg

1973_02.jpg

1973_02_01.jpg

1973_02_02.jpg

1973_03_01.jpg

1973_03_02.jpg

1973_03_03.jpg

1973_03_04.jpg

1973_03_2.jpg

1973_04.jpg

1973_06.jpg

1973_06_01.jpg

1973_06_02.jpg

1973_06_03.jpg

1973_06_04.jpg

1973_07.jpg

1974_05.jpg

1974_06.jpg

1974_07.jpg

1974_07_01.jpg

1974_07_02.jpg

1974_08.jpg

1975_02.jpg

1975_03.jpg

1975_03_00.jpg

1975_03_01.jpg

1975_11.jpg

1976_02.jpg

1976_08.jpg

1976_08_01.jpg

1976_08_02.jpg

1976_08_03.jpg

1976_08_04.jpg

1976_08_05.jpg

1976_08_06.jpg

1976_09.jpg

1976_09_02.jpg

1976_09_03.jpg

1976_09_1.jpg

1976_10.jpg

1976_10_01.jpg

1976_10_02.jpg

1977_01.jpg

1977_01_01.jpg

1977_01_02.jpg

1977_01_03.jpg

1977_09.jpg

1977_09_01.jpg

1977_09_2.jpg

1978_01.jpg

1978_01_01.jpg

1978_01_02.jpg

1978_04.jpg

1978_04_01.jpg

1978_04_02.jpg

1978_04_03.jpg

1978_04_04.jpg

 

A fotók galériában:

 

Még több oldal a témában és a forrás: ITT

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vanvelemenyem 2017.12.14. 03:40:38

Ugh, ez (is) erdekles volt, koszonet erte! Hat, ha meg el is meselem, hogy 14 eves koromban kamionsofor akartam lenni, de akkoriban lanyok meg buszvezetok se lehettek, nem hogy kamionosok. Aztan kb 40 ev mulva, egy itteni kamion-show alkalmabol sikerult beulnom eloszor egy 1963-ban gyartott muzealis darabba, aztan meg egy par ujabb es legislegujabb masikba is, es kiderult, hogy a tulajdonosok legnagyobb erofeszitesei aran sem erem el sem a pedalokat, sem egy-ket gombocskat ott a fejem felett... A kamionsoforseghez minimum 160 centi kell, en meg csak egy kis kun-ivadek vagyok :D
De meg mindig imadom ezeket a nagy dogoket :D

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.12.14. 05:38:58

Ez jó volt :) és mennyivel jobb, természetesebb nők voltak még akkor az újságokban is, nem plasztikcicák

m_and_m 2017.12.14. 10:03:51

És egy Hungarocamion a címlapon!
http://cdn.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/AUTÓK/kamion/1973_03_2.jpg

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.12.14. 15:24:45

@m_and_m: el is olvastad a bejegyzést? ott is le volt írva

m_and_m 2017.12.14. 15:35:39

@enpera: Huh, hát annyira nem. Magukkal ragadtak a képek... meg a csajok... ;-)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2017.12.14. 17:44:43

@JTom: Huhh, kb. megkérdezted az alkoholistát, hogy mit iszik! Még Matchboxból is a Convoy a kedvenc szériám. ( matchboxmemories.blogspot.hu/search/label/Convoy )
Köszönet ezért, fogalmam sem volt ennek a periodikának a létezéséről, könyvjelzőztem!

@enpera: Nem is tudnék jobban egyetérteni! És a melltartó sem volt divat!

dr utcai arcos 2017.12.14. 19:06:45

Aztaqrva....most muszáj elmennem pornót nézni, hogy arra tudjam fogni a bizsergést...Egyébként én már az első képnél leragadtam, mi a francot látunk ott?? Egyszemélyes fülke a sofőr mellett bekanyarodó konzolfallal??Az a 225 tonnát vonszoló szörnyeteg meg...ú...az egy szörnyeteg :O!!!

misimisi 2017.12.14. 20:10:37

Kösz, JTom, ismét nagy voltál!

És a képek nézegetése közben ezt tessék hallgatni. Úgy az igazi. :-)

www.youtube.com/watch?v=Sd5ZLJWQmss

gigabursch 2017.12.14. 20:56:26

Kétszer is végignéztem, de sehol nem láttam (meg) a magyar rendszámos Scaniát.
Egyáltalán csőrös?

Mindenesetre nagyon jók a krómozások és a fény játékok.
Főleg a ciciken.

nyu 2017.12.14. 21:25:29

Nem vitték túlzásba az európai verdákat
Magyar Scanián kívül csak egy jobbkormányos Leyland volt a felhozatalban, többi tipikus amerikai csőrös/nemcsőrös kocka.

Fredddy 2017.12.14. 22:16:44

@misimisi: pont ezt a számot akartam belinkelni:)

¿Qué tapas hay? 2017.12.14. 22:21:49

@gigabursch: A magyar Scania az 1973 márciusi címlapon van, bulldogfülkés LB140-es. (amúgy nem is annyira leharcolt (végülis még négy éves sincs, a HC második Scania-beszerzéséből való).

@nyu: A Leyland sem európai, rendszáma szerint Új-Zélandból való.

Flathead 2017.12.15. 07:26:42

A 70-es években Szolnok-megyében éltem és a hazai olajkutató állami cégnek egy rakás brutális méretű Kenworth és Cummings teherautója volt, nyitott fix platós kivitelben, amire fel tudták szórni a 30-40 tonna felszerelést és irány a jó kis magyar fekete anyaföld, a sártenger. A Cummings az Rolls Royce motorral volt szerelve. Nem értek a témához, csak 2 ilyen "MOL"-tól leselejtezett gépet is láttam Budapesten és akkor fedeztem fel.

Buncog 2017.12.15. 09:09:09

www.hankstruckpictures.com/trucks.htm

Több hónapra való nézegetnivaló azoknak, akik bírják az amerikai big rigeket. A honlap tulaja kanadai, a legtöbb kép ottani cégek szerelvényeiről szól, de hemzsegnek az USA gépek is.

fareszjó 2017.12.15. 09:53:29

A képekről egyből néhány film ugrott be:Párbaj,Konvoj,Smokey és bandita. Érdekes az a kép, amin egy platós teherautó van, a rakománya egy személyautó, pedig azt gondolnám, hogy egy ilyennel mondjuk szenet vagy hasonlót szállítanak.

vbn 2017.12.15. 16:17:43

Az volt már, hogy sunáznám mind?!?!

Na jó: csak a nőket /meg a kamionokat/! :-)

p44 2017.12.15. 18:22:02

a banánevő csajnak tökkkéletes alakja van :)

gigabursch 2017.12.15. 22:45:20

@p44:
Szerintem mindegyik szereti a banánt is.

JTom!
68-tól 78-ig az 11 év. Persze egyáltalán nem bánom.

@¿Qué tapas hay?:
Köszi, de már fentebb írtam egy Aha-t.
Amúgy ott csak egy S.ania van.

Elnézegettem a ruhákat, szerintem többön bugyi sincs. Legalábbid nem látszik a zsinórozásuk.

cummins signature600 2017.12.18. 20:16:50

@Flathead: szia!olyan kamion nincs,nem volt,hogy cummings....amiket a szolnoki olajnál láttál azok kenworth c-500 asok voltak. kanadai összeszerelés.építőipar,erdészet,olajipari felhasználásra a mai napig létezik a széria.a rotarynak is vannak ilyen traktorjai.jóminőségű zil...14 literes 350 lovas cumins ntc 855 motorral,(ennek a motornak egy változata volt a 360 as rába steigerekben is 310 lóerővel,nta 855néven.855 köbincses motor..14010ccm...) 13 sebességes eaton fuller váltóval,hendrickson egyfokozatú laprugós futóművel...

Flathead 2017.12.18. 20:52:22

Szia!

Köszönöm a pontosítást! Emlékezetből írtam az angol teherautó nevét.. s közben beugrott, hogy Scammell volt! Kettőt is eladott ebből a szolnoki Kőolajkutató, mindkettő Budapestre.. Nagytéténybe került s álltam is mellettük: Rolls-Royce motor volt a gépben. Az egyiket a kerekek áráért hirdették pár éve, de nem volt rá érdeklődés.. és most elvitték egy biztonságosabb helyre Budapest mellé.

cummins signature600 2017.12.20. 17:30:55

@¿Qué tapas hay?: így van!abban az időben nem volt élet biztosítás a kamion 10 percnél tovább magára hagyni...gondolom a c betű sem magáól esett le a scanról....és vszínű 4 éves korára már megjárta párszor a török iráni turnét...azért 69 ben amikor megjelent a 14,2 literes v8 as szívó 320 lóerővel és turbóval 350 lóerővel super néven nem volt azért szégyenkezni valója.a cummins-nak és a detroit díeselnek volt erősebb motorja csak épp 5 literrel nagyobbak.141 est 400 lóval volt szerencsém vezetni.megizzasztana egy euro6 os 420 as gépcsodát hegynek felfelé...egyébiránt nincs ötletem miért volt benne az újságban.abban az időbe scaniát hivatalosan nem lehetett kapni az usában...csak stabil motorként lehetett kapni scania dízel motorokat mint mostanság is....94-5 környékén volt a scannak egy próbálkozása az usa keleti partján..azt hiszem new jerey-ben volt kereskedésük...nem jött be...túl gyors és túl európai volt a belterjes és besült amerikai piacnak.

cummins signature600 2017.12.20. 17:36:03

@Flathead:köszi a választ.az a baj,hogy aki valamennyire ért a régi igazi kamionokhoz annak nincs rá pénze.akinek meg van az meg totál hülye hozzá és a világáról nem tud...tudnék mesélni konkrét cégekről akik megvesznek úgy amcsi kamcsikat,hogy csak annyit tudnak róluk:nagy csillog és mindegyik mekk vagy kenvort.....ki vagyok a hülye emberektől...

gigabursch 2017.12.22. 06:48:51

@cummins signature600:
Akinek volt matchboxa, az ismeri a Peterbilt nevet is.

cummins signature600 2017.12.22. 21:18:09

@gigabursch: nem tom ezeknek a figuráknak volt-e matchboxa....de hogy esze nincs az tuti...az egyik vesz egy kenworth t2000-est és elszabadul a parasztbarokk...bika szarvat szerelnek az orrára(mint a smokey filmben a dagadt idióták cadillac-jén),.a másik okosság a 2 collos vízcsőböl és a legkeskenyebb zárt szelvényből hegesztett idétlen kenguru rács.halálos gagyi!és le is kell szerelni,ha motorházat akarnak buktatni.pedig a kamion büszkesége a caterpillar c-15-ös motor lenne.hátulra kerültek a difik végeire a nagyon "izléses"krómozott kupakok ha jól emlékszem egy-egy máltaikereszttel...a kamcsi ráadásul a leg kacifántosabb rugózásával szerelt (ag380 flex air fantázia néven fut...mit csinál a barom?vesz rá egy nagy méretű harley(custom stílusú) sárvédőt és eltakar mindent a rugózásból..beteg köcsög...a másik csoda a hunland volvo vn-je...amerikai volvót rendel a főnök...európai motorral de abból sem a 16,1 llitereset.váltóból meeg i-shiftet.jó isten..ha veszek egy amcsi volvó kamcsit akkor a cummins isx 15-ös motorral veszem és 18-as eaton fullerrel...ezektől lesz amcsi....