SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

Napi érdekes - 194

2017. április 16. Szerző: JTom

1912_szef_international_commercial_bank_1912-ben_st_petersburg.png

1912. A szentpétervári Nemzetközi Kereskedelmi Bank páncéltermének széfjei. Az ilyen banktermekről nagyon kevés fotó lelhető fel

 

1865_a_large_crowd_made_up_of_many_african_americans_mourn_the_death_of_abraham_lincoln_outside_the_courthouse_in_vicksburg_mississippi.jpg

1865. A meggyilkolt Abraham Lincoln elnököt gyászoló, feketékből álló tömeg a Mississippi állambeli Vicksburg törvényhozása előtt

 

1913_mesta_machine_company-nal_keszult_8_meter_atmeroju_70_tonnas_fogaskerek_koranak_legnagyobbika.jpg

1913. A Mesta Machine Companynél készült, kb. 8 méter átmérőjű, 70 tonnás fogaskerék, korának legnagyobbika

 

1931_parade_a_voros_teren.jpeg

1931. Parádé a Vörös téren, ballonokból készült vidéki házakkal. Mi lehetett az apropó?

 

1938_zuhany_martena_charcot_kislovodsk_szovjetunio.jpeg

1938. Zuhany, Martena Charcot hidropresszúrás kezelése egy kórházban Kiszlovodszkban, Szovjetunió

 

1942_majus_9_cedomir_ljubo_chupich_petrova_glavica_kingdom_of_montenegro.jpeg

1942. május 9. Cedomir "Ljubo" Csupics ellenálló, a csetnikek fogságában, miután megtudta hogy fél órán belül kivégzik. Petrova Glavica, Montenegró, Jugoszlávia

 

1943_brit_ejtoernyosok_osszegyujti_motorkerekpar_bulford_delnyugat-anglia.jpeg

1943. Brit ejtőernyősök gyakorlatoznak a frontvonalba velük együtt ledobott mini motorkerékpárokkal. Bulford, Délnyugat-Anglia

 

1944_december_holland_kisfiu_segit_hogy_a_sarbol_brit_katonai_postas.jpeg

1944. december. Holland kisfiú segít egy brit katonai postásnak a sártengerben

 

1945_a_loveszarok-labnak_nevezett_betegsegben_szenvedok_rehabilitacioja_franciaorszagban.jpeg

1945. A lövészárok-lábnak (trombózisos, izületileg gyulladt, ésvagy részlegesen fagyott) nevezett betegségben szenvedők rehabilitációja Franciaországban

 

1950s_buying_cigarettes_at_the_hospital_bedside_1950_s.jpg

1950-es évek. Cigarettavásárlás a kórházi ágyon, USA. Ebben az időszakban a dohánylobbi a csúcson volt. Egészségesnek nevezett cigaretták hirdetéseivel voltak tele a lapok, bármikor, bármilyen helyzetben rá lehetett gyújtani az éttermektől a távolsági buszokig...

 

1951_church_drive-in_massachusetts_usa.jpeg

1951. Drive-In istentisztelet, Massachusetts, USA

 

1960_a_n_tupoljev_es_n_a_zaharov_tabornok_egy_tu-104_fedelzeten_unneplik_a_hirt_miszerint_nehany_honapon_belul_elindul_az_elso_ember_a_vilagurbe.jpeg

1960. A. N. Tupoljev repülőgéptervező és N. A. Zaharov tábornok egy Tu-104 fedélzetén ünneplik a hírt, miszerint néhány hónapon belül elindul az első ember a világűrbe

 

1964_hajnali_vonat_japanban.jpeg

1964. A gazdasági csoda ára. Hajnali vonat Japánban

 

1965_sean_connery_es_partnernoje_a_tuzgolyo_cimu_film_sajtobemutatojan.jpeg

1965. Sean Connery és partnernője a Tűzgolyó című film sajtóbemutatóján

 

1970_az_air_india_legitarsasag_reklamfotoja.jpeg

1970. Az Air India légitársaság reklámfotója

 

1976_szallitasa_reszei_az_il-86_a_moszkva_folyo.png

1976. Il-86 részeinek szállítása a Moszkva folyón

 

1979_junius_12_amerikai_kerekparos_bryan_allen_repul_at_a_la_manche-csatorna_egy_emberi_erovel_hajtott_repulogep_gossamer_albatross.png

1979. június 12. Az amerikai Bryan Allen repül át a La Manche-csatornán emberi erővel hajtott repülőgépével, a Gossamer Albatross-szal

 

1986_a_csme5-002_tolatomozdony_a_rail-86_nemzetkozi_vasuti_kiallitason_a_szovjetunioban.jpeg

1986. A CSME5-002 tolatómozdony a Rail-86 nemzetközi vasúti kiállításon a Szovjetunióban

 

1987_ostromallapot_egy_italbolt_elott_a_szeszkorlatozas_idejen.jpeg

1987. Ostromállapot egy italbolt előtt a szeszkorlátozás idején

 

1996_a_hongkongi_tozsde.png

1996. A hongkongi tőzsde

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

David Bowman 2017.04.16. 12:32:31

A pedálos repülőre emléxem. Majdnem vízbe esett az ürge. By IPM

David Bowman 2017.04.16. 12:36:18

Nem vagyok vasutas, de egy 160 tonnás mozdony aligha tolató.

Generic Jingle 2017.04.16. 12:51:32

Nem lehet, hogy ha 8 méter, akkor nem átmérő, hanem sugár a fogaskerék esetében?

Burgermeister 2017.04.16. 13:10:40

@Generic Jingle: pont erre gondoltam én is. Hol használhatták?

BluE 2017.04.16. 13:21:55

Drive-In istentisztelet nagyon durva, annyira lusták, hogy a templombejáratig sem tudnak elmenni gyalog a parkolótól? Nyilván nem mozgáskorlátozott mind.

Az Abraham Lincoln-on fotó nem manipulált kicsit? Az az a zászló valahogy fura rajta.

A brit katonai postásról azt hittem a Tizedes és a többiek filmből van.

¿Qué tapas hay? 2017.04.16. 13:22:42

@David Bowman: Már hogyne lenne ez tolatómozdony. A tolatómozdony nem méretkategória, hanem egy adott vontatási feladatra (nagytömegű elegy megindítása és vontatása alacsony sebességen, kis távolságokon, gyakori irányváltással) optimalizált mozdony. A nagy járműtömeg a nagy indító (tapadási) vonóerő miatt szükséges. A CsME5 esetében a névleges vonóerő 322 kN 10,7 km/h-nál (itt is látható az alacsony kritikus sebesség).

sanyikám 2017.04.16. 13:27:46

@David Bowman: Pedig úgy van. Szovjet tolatómozdony.

jamboox 2017.04.16. 16:46:28

Sean Connery-nek lenni volt a legjobb dolog a 60-as években.

jamboox 2017.04.16. 16:49:22

A papnak kicsit fura lehetett az autókhoz beszélnie. Tisztára, mintha a Verdákban lenne. Vajon imádkozásnál hogy álltak fel?

Zoltanszon 2017.04.16. 16:56:45

@Generic Jingle: Nem tevedes, atmero a 8 meter. Hasonlitsd ossze a mellette allo ferfival (ugy 1.70 lehet a magassaga).

@BluE: Nem manipulalt a foto, csak hosszu expozicios idovel keszult (10-15 masodperc) es kozben a szel meglengette a zaszlot. Hiaba, nem mindennek lehet parancsolni, hogy most ne mozogjon :-)

bioLarzen 2017.04.16. 16:59:36

@BluE: A Lincoln-fotón azért fura a zászló, mert hosszú záridővel készült a kép, a zászlónak meg senki nem szólt, hogy addig ne lobogjon :)

bioLarzen 2017.04.16. 17:00:55

@Zoltanszon: Na, látom, nem csak megelőztél, e még a poénunk is ugyanaz lett :)

adg 2017.04.16. 17:48:34

Az a kezeles... :)

Gringo 2017.04.16. 19:24:39

Régi szép idők, amikor még mindenütt rá lehetett gyújtani! :/

Generic Jingle 2017.04.16. 20:29:01

@Zoltanszon: Pont az mellette álló ember miatt kérdezem. Ilyen magasságban, mármint az emberkéhez mérten, már panelház 3-4. emelete található. Elhiszem, csak a szemmértékem fogadja be nehezen.

Generic Jingle 2017.04.16. 20:30:07

Azért a páncélterem 1917-es vagy azt követő sorsa is érdekelne. Bankrablók ellen még védelmet nyújthatott, de politikai fordulatok ellen már kevésbé...

BluE 2017.04.16. 20:50:03

Zoltanszon és bioLarzen: Nem is a zászló semmibe tűnő végével volt gondom, hanem a felfüggesztésével. Olyan mintha semmi sem tartaná.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.04.16. 21:09:33

Az 1931-es Vörös téri parádé: nem lehetett valami építőipari szakkiállítás az apropó?

Nagyon vagányak azok a mini motorkerékpárok. :)

David Bowman 2017.04.16. 22:06:32

@Generic Jingle: Nem.Ott áll mellette az ember.

David Bowman 2017.04.16. 22:09:15

@sanyikám: Csehszlovák. Azért Cs. 5000 tonnás szerelvényeket mozgat? Szerintem ez tehervonat mozdony a javából. 65 Km/ó a sebessége.

David Bowman 2017.04.16. 22:11:15

@Gringo: Nekem nem tetszett. Mondjuk a mostani is marhaság, hogy az épületek előtt az utcán fagyoskodnak a dolgozók.

David Bowman 2017.04.16. 22:13:19

@Generic Jingle:
Kadhaffi páncéltermét azóta se tudták kinyitni.

¿Qué tapas hay? 2017.04.17. 01:03:19

@David Bowman: Pedig tolatómozdony: www.1520mm.ru/locomotives/diesel/shunting/chme5.phtml (első mondat, táblázat első sora).
Persze lehet használni könnyű tehervonati mozdonynak, csakhát arra a nagy alapellenállása és a kis gépezeti teljesítménye miatt nem túl jó. Igaz megindít egy 5600 t-ás elegyet és fel is gyorsítja a kritikus sebességig (10,7 km/h), de onnan a vonóereje - a kis vontatási teljesítmény (névl. 1000 kW) miatt - gyorsan esni fog a sebesség növelésével. Az általad adott 65 km/h sebességen kb. 1500 t tartós terheléssel (kb. 1200 t egyensúlyi terhelés) tud dolgozni, ami minden csak nem nagy teljesítmény, különösen szovjet léptékben. A legnagyobb sebessége 95 km/h, ami csak annyiból lényeges, hogy gépmenetben nem nagyon tartja fel a mögöttes forgalmat.

bioLarzen 2017.04.17. 01:31:41

@BluE: Szerintem a bal oldali sarkainál az épülethez van odaerősítve. Ezért is kevésvé elmosódott a bal oldala - meert ott a rögzítés miatt kevésbé mozgott.

Persze, ez csak tipp.

¿Qué tapas hay? 2017.04.17. 12:04:51

@David Bowman: @¿Qué tapas hay?: Persze én egy idióta vagyok, hogy éjszaka elméleti fejtegetésekkel foglalkozok. Lássuk a szakirodalmat:

"Az esetek többségében a sorozatjel "T" betűvel (T - motormozdony (тепловоз)) kezdődik, a második betű szabály szerint az erőátvitel típusát adja meg (Э - villamos, Г - hidraulikus), a harmadik általában a mozdony rendeltetését jelzi (П - személyvonati (пассажирский), М - tolató (маневровый), a tehervonati mozdonyoknál a sorozatjel harmadik betűje hiányzik).
(...)
A Szovjetunióban üzemelő, de külföldön gyártott mozdonyok esetében az első betű a gyártási országot jelöli, így pl. a CsME2 és CsME3 sorozatjel Csehszlovákiában gyártott, villamos erőátvitelű tolatómozdonyt jelöl."
(in Kuzmics, V. D et al: Dízelmozdonyok: elméleti és szerkezeti alapok, 2. bőv. kiadás, 1991.)
online kiadás: www.dieselloc.ru/books/kuzmich/index.html

Coco Binky · http://cocobinky.blog.hu 2017.04.17. 20:54:16

Parádé a Vörös téren 1931-ben. Fölfújt ballonkunyhók és házak. Politpropaganda a kolhozparasztoknak a fényes jövőről - ilyen volt és ilyen lesz...

kulalak 2017.04.17. 21:33:25

Az ostromállapotról a fotó reggel 8:59-kor készült? :) Ruszkiknál, ugye? Mert nem tudom hány szocialista ország próbálta meg korlátozni az alkoholforgalmat.

kulalak 2017.04.17. 21:36:57

Air India - lábtér, porceláncsésze stb. Megindultan nézem mit cseréltünk le a laposképernyőkért. :)

cardiobascuralis 3 2017.04.17. 23:41:52

Nem lenne hülyeség megtanulni, hogy az angol mellett egyéb nyelvek is léteznek.

Ilyen pl. az orosz, és a nem angolból lopott anyag esetén a Kislovodsk írása Kiszlovodszk (kb. Savanyúvíz-torkolat).

Az Il-86 esetében pedig az l kisbetű (ahogy a Tu-104 esetében is az u).

for-avar 2017.04.17. 23:43:06

a minimoci neve Wellbike
eredetileg az ejtőernyösök gyorsítására találták ki. Rugózása nem volt. sőt nem ejtőtartályos volt ahogy a legtöbb motor 90es évekig hanem pumpálták a levegőt a tankbaa túlnyomás pedig benyomta a benzint a porlasztóba. Meglepő hogy bár eldobhatónak tervezték, makacsul ellenáltak a durva terepnek. Ezért egy cég robogóként forgalmazta az USAban később. A kormány le volt hajtva a tartályban amiben leérkezett saját ernyővel, majd felhajtották rögzitették kis pumpálás schwimmelés egy berántás és már pöfögött is

bioLarzen 2017.04.17. 23:54:19

@cardiobascuralis 3: Az, hogy igazad van, tény.
A stílust viszont nem indokolja. Itt nem ez a hangvétel járja. Légyszi, te se így.

bioLarzen 2017.04.17. 23:55:56

@for-avar: Kösz az infót!
A később polgári használatra forgalmazott verziónak se volt rugózása? Mert azért az még asztfalton se semmi :)

for-avar 2017.04.18. 00:51:25

@bioLarzen: A civil verzió nem olívazöld volt hanem galambszürke...később vörös fekete...ezt leszámítva teljesen megegyezett a katonaival
www.google.hu/search?q=wellbike&hl=hu&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjx-I3pyazTAhUBrSwKHXz2DxAQsAQIIw&biw=1366&bih=628#spf=1

Saank 2017.04.18. 07:36:40

@bioLarzen: a Babettákon sem volt jóideig csillapítás. Pedig az aszfaltozott út is kevesebb volt.

__...ooo...__ 2017.04.18. 07:51:08

el tudom képzelni a kalauzt a japó vonaton, ahogy egyesével mindenkit felkelt, hogy elkérje a jegyét :)
a tőzsés kép is klassz, de a pap az autókkal nagyon menő, mintha valamelyik Halálos iramban filmből lenne és épp megáldja a pap a nitrot :)
köszönjük, szuper válogatás!

konrada 2017.04.18. 09:17:38

...hát az a hidegzuhanyos a nő és a manus arcát elnézve inkább tűnik valamiféle perverz szexjátéknak...;)

porthosz 2017.04.18. 10:01:17

@konrada: Nekem is úgy tűnik hogy a fickó eléggé élvezi :D

Namely 2017.04.18. 10:40:00

"1979. június 12. Az amerikai Bryan Allen repül át a La Manche-csatornán emberi erővel hajtott repülőgépével, a Gossamer Albatross-szal"
Ez így csalás, semmi kockázat nincs benne, ezekkel a kísérőhajókkal..... :D

"1965. Sean Connery és partnernője a Tűzgolyó című film sajtóbemutatóján"
Az ugye mindenkinek megvan, hogy Són Kanári már itt is parókát hordott?

"1942. május 9. Cedomir "Ljubo" Csupics ellenálló, a csetnikek fogságában, miután megtudta hogy fél órán belül kivégzik. Petrova Glavica, Montenegró, Jugoszlávia"
Ezek a csetnikek..... azért az nem semmi, hogy pl voltak a Krímben is most, 2014-ben..... :D

Namely 2017.04.18. 10:44:31

@__...ooo...__:
Nekem csak az nem esik le, hogy a japán utazók most jönnek munkába, vagy éppen mennek oda. Mert ha onnan jönnek hajnalban, akkor OK, de hogy lehet mindenki fáradt, ha éppen munkába mennek....

Treff Bubi 2017.04.18. 10:56:18

Pap: - Most pedig dudáljuk el együtt a 24. zsoltárt.

zweitakt 2017.04.18. 12:27:11

Ballon házak: légi felderítők megtévesztésére gyártott kvázi patyomkin-falu alkatrészei? Haditechnikai bemutató jelleggel?
Monnyuk, favázra erősített vásznak egyszerűbbek lennének, már maszkirovka céljából, viszont az ilyen felfújható cucc nagyon látványos!
Elvtársak! Ezzel megtévesztjük az ellent, és szükség esetén ponton-hidat is készíthetünk belőle! A ballonokból beszívott héliummal pedig megtévesztjük a rádió-lehallgatókat, akik azt fogják hinni, hogy Breki és a Többiek forgalmaznak! Ha pedig hidrogénel van töltve, lesz minél melegedni!
Másik ötlet: Eftások! Mit nekünk a Zeppelin, mi a házainkkal együtt fogunk repülni-világutazni! A világ proletárjai a levegőben gyülekezve egyesülnek majd, és gombamód szaporodnak!

Valaki szakértő?

Mad Mind 2017.04.18. 13:05:36

@Namely:
Mert előző este 10-ig dolgoztak, éjfélre értek haza és másnap 8-ra vissza kell menni. És ezt heti 6 napon át.
Amúgy Japánban sokan most is alszanak a vonaton. Felszáll, leül, 1 perc és alszik. Profik benne, és a vonatok himbálódzása is altató hatású. :)

Mad Mind 2017.04.18. 13:07:36

@__...ooo...__:
Ezeken a vonatokon nem volt kalauz, az állomásnál a kijáratnál lyukasztottak, pecsételtek vagy vették el a jegyet.

bioLarzen 2017.04.18. 19:44:10

@for-avar: Az érdekes élmény lehetett :)
Kösz az infót!

bioLarzen 2017.04.18. 19:44:51

@Saank: Most már tudom, mit úsztam meg azzal, hogy nem motoroztam tinikoromban :)

ZON 2017.04.18. 21:45:58

@Burgermeister: például, a hatalmas, nehézolajjal üzemelő hajómotorokat indítás előtt nagyon lassan át kell forgatni, kb. úgy, mint az autó önindítója forgatja meg a fogaskoszorút - csak kb fél óra egy körbeforgatás. ( Volt erről egy nagyon érdekes írás 2-3 éve a Totalcar oldalon.) Lehet, hogy ott használták, bár 1913 túl korai lehetett ekkora motor építésére.Amit nem értek, az a három részre tagolt, eltolt fogazás oka.

Ser Baristan 2017.04.20. 16:28:15

@David Bowman: "Nekem nem tetszett. Mondjuk a mostani is marhaság, hogy az épületek előtt az utcán fagyoskodnak a dolgozók"

Nekem sem tetszett. Egyébként ma sem kötelező dohányozni (az utcán fagyoskodni)!

advocate1 2017.04.22. 10:42:05

@jamboox: AZ BIZTOS! Siker, pénz, nők csillogás!