SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

Capitoliumi képviselői földalatti

2017. március 22. Szerző: DDQ

Ez a föld alatti vasút nem az átlag polgárok kényelmét szolgálja, hanem az amerikai szenátorokét.

000.jpg

Új vendégszerzőnk, DDQ második bejegyzése nálunk - Jtom

Az Amerikai Egyesült Államok kormányzati központjában, Washington DC-ben 1909-ben helyezték üzembe ezt az egyedülálló metróvonalat. Kezdetben a Capitoliumot és a Russel Senátusi Irodaházat kötötték össze egy föld alatti járattal. Igaz, hogy a két épület között nem nagy a távolság, de ezt akár többször is meg kell tennie a szenátoroknak egy nap. Ezért biztonsági és kényelmi megfontolások alapján a szenátus döntése alapján, kezdetben az eredeti metróhálózatot felhasználva, megépítették az összeköttetést.

az_epitkezes_kezdete.jpg

Az építkezés

 

az_egyik_metrovegpont.jpg

 Az egyik metróvégpont

 

szenatorok_es_a_jaratvezeto_egy_regi_fenykepen.jpg

Szenátorok és a járatvezető egy régi fényképen, az 1910-es években

 

szenatorok_utban_a_capitoliumba.jpg

Szenátorok útban a Capitoliumba

 

a_kezelo_es_munkahelye.jpg

A kezelő és munkahelye

 

Az 1909-es kezdeti üzemben a Studebaker cég által gyártott, sárga akkumulátoros buszok vitték a szenátorokat. Ezeken lovaglóüléseben 10 fő fért el, 45 másodpercig tartott egy út. 1912-ben építették ki az egysínes rendszert, ekkor már 18 főt tudott szállítani. A metróvonal több fejlesztést követően és az 1993-as modernizálás után már három vonalon, több irodaházat összekötve, teljesen automatizálva szállít utasokat, akár 225 alkalommal egy nap.

map.gif

A pontozott vonal jelzi a földalatti vasút nyomvonalát

 

letoltes_4.jpg

Az egyik legelső kocsi ma a múzeumban

 

az_elso_modernizalast_koveto_kocsi.jpg

Az első modernizálást követő kocsi a hatvanas évektől. Ezek a járművek még futnak az egyik vonalon, leginkább a turisták miatt

 

szenatusi_cimeres_kocsi.jpg

az_automatizalt_szerelveny.jpg

1993-tól üzembe helyezett modernizált pálya és kocsi

 

Egy balesetet jegyeznek a metróüzem során, amikor is egy jármű túlfutott és a pálya végén ütközött, egy ember sérülését okozva.

A metróhálózat látogatható, az úgynevezett capitoliumi túra alkalmával. A 2001. szeptember 11-én történtek után bevezettek pár szigorítást, szenátusi munkanapon nincs látogatás.

A Capitoliumi Monorail elég szép kort ért meg, Már 108 éve üzemel a szenátusi tagok kényelmét szolgálva.

Ha van kedvetek, gyertek velünk egy gyors utazásra:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

¿Qué tapas hay? 2017.03.22. 01:05:14

Klassz képek, érdekes téma.

Egy apróság: a szenátusi oldalon a két vonal két külön rendszer, a Russell-vonal (ami az első képeken látható ősmetró vonala) hagyományos vasút, ugyanúgy motorkocsivezetővel, mint régen. (ezek a nyitott motorkocsik). Az önműködő vonal a Dirksen-Hart vonal, lineáris motorral. A belinkelt videó kicsit félrevezető, mert az első út egy Capitolium-Russell út, a második egy Dirksen-Capitolium utazás.

__...ooo...__ 2017.03.22. 12:12:39

érdekes téma, köszi! nem is hallottam még róla.

zommmmmbi 2017.03.22. 12:34:05

Hogyan lehetett lovaglóülésben utazni az első járatokon? És főleg mi volt az oka ennek a kényelmetlen módnak?

warr 2017.03.22. 14:24:33

Felülről a negyedik kép bal oldala pont olyan, mitha egy embert lekapartak volna a képről :D

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.03.22. 20:49:01

Itt az egykori kezelőnek is arany élete lehetett. Kényelmes munkahelynek tűnik. :)

vino-et-veritas 2017.03.23. 07:13:47

OFF
Most, hogy végre nálunk is épül valami hasonló alagút a Parlamentnél, vajon ott is lesz ilyesmi "kisvasút" vagy csak valami "gagyi" mozgójárda...?

pangea 2017.03.23. 12:04:22

Nem veletlen, hogy ilyen kövérek. Párszáz Méterhez is metró kell.

Trejo 2017.03.23. 12:34:37

@vino-et-veritas: Jobban szeretik "ezek" magukat, minthogy valami olcsó, pórias megoldást találjanak 100-200 m megtételéhez.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.03.23. 17:21:45

@Trejo: a blogon tilos a magyar aktuálpolitika, kérlek ezt vedd figyelembe ha legközelebb erre jársz.

gigabursch 2017.03.23. 18:12:02

Kész csoda, hogy még egy hálivúdi produkció sem cuppant rá, hogy brószvillisz, rambó, meg svarci és sztívönszegál megmentse akiket meg kell menteni és az elnök hősként köszöntse és valamilyen disznóságért kegyelemben részesítse a főhőst, amikor az összes 3 és négybetűs cég a valódi főhős elfogására tör, miközben valaki a fenti cégektől valójában feketeseggű, de nem azért mert ő a vencelvasington.

Lehet, hogy ők se hallottak erről a műtárgyról?

Trejo 2017.03.23. 18:27:13

@JTom: Elnézést kérek. Többé nem fordul elő.
A bloghoz pedig ez úton gratulálok, élmény idelátogatni. Pazar képösszeállítások!