A nemzetközi helyzet fokozódik

2016. május 05. JTom

Egy Pobeda Amerikában - 1956.

Ralph Morse a LIFE magazin fotósa készített egy fotósorozatot 1956 őszén New Yorkban és környékén egy titokzatos szovjet GAZ M-20-asról, azaz egy Pobedáról. Hosszas keresés és levélváltások után sem sikerült kinyomoznom, hogyan került az Államokba a kérdéses autó, azonban annyi biztos, hogy máig megvan, és hogy a Chevy Bel Airtől - amihez hasonlították - jócskán le volt maradva. Ez egy kicsit igazságtalan, hiszen a Pobeda már 1946 óta volt gyártásban.

american_test_drive_of_a_soviet_car_22.jpg

Az alábbi galériában néhány kép a több százból, amit Morse lőtt. Ha érdekel a többi, a cikk végén a forráslinkeken még találhatsz.

A kocsi most. A színe zöldesszürke.

999.jpg

via, via

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr318687336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kószák egyike 2016.05.05. 06:47:35

Nagy gratuláció ehhez! Kinyomozni hogyan került oda nem sikerült, de megpróbáltad. Az is eredmény, hogy kiderül még megvan.
A Chevy Bel Air összehasonlítást nem értem. Miért pont azzal? Nem igazán egy kategória. Vannak más amcsi autók amire jobban hajaz. Gondolom a SzU technika alázása volt a cél, minél jobban.

szeme közé, laposan! 2016.05.05. 07:32:00

@kószák egyike: szerintem is erre ment ki a dolog, hogy megmutassák az amiknak, mégis mennyivel jobb nekik, mint orosz barátaiknak. Ha esetleg valaki kételkedett volna a kapitalizmus jobbságában. :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2016.05.05. 08:09:54

@kószák egyike: Gondolom azért a Bel Air-el hasonlították, mert akkoriban ez a Chevy volt a négyajtós népautó, kb. mint nekünk az "első" Suzuki Swift - persze ezzel az erővel lehetett volna egy Ford Fairlane is. Amit viszont nem értek, hogy miért pont a Bel Air-t, mert az a legmagasabb felszereltségi szint volt, a 150-es, vagy a 210-es messze reálisabb lett volna az összehasonlításhoz.

Abszolút saját kútfőből fakadó feltételezés: JT 1956 őszére datálja ezeket a fotókat, a Chevy pedig már az 1957-es modell - véletlenül pont az álomautóm. Azt ugye tudjuk, hogy az amerikai autók modelléve köszönő viszonyban sincs a naptáron olvasható évszámmal, 56 közepén-végén már a szalonokban volt az 57-es. Szerintem onnan fújhatott a szél, hogy a GM a Chevy csúcskivitelét akarta promótálni és azt adta kölcsön a "teszthez".

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2016.05.05. 08:51:01

Azt hiszem, hogy megvan a sztori.

"A Pobeda in America

The UK was not the only Western country to have Soviet cars on its roads. In 1952, the American magazine Motor Trend published an article about how a certain Stanley F. Slotkin brought a Soviet Pobeda car from Finland to the United States. The story went that while Slotkin was in Helsinki on business, he was running late and hailed a cab; he mechanically plopped down in the back seat, and only then did he examine the interior of the cabin, which seemed unusual to him. Learning from the taxi driver that it was a Russian Pobeda, Slotkin immediately wanted to buy one. Then begins the American's story about how it was impossible to buy this car and export it to the U.S., so he had to become a smuggler in order to do this.

The article vividly describes the long search for the car, the illegal purchase of a stolen Pobeda from somewhere, its disassembly into pieces, their packaging into a container, and Slotkin's thumping heart and parched throat at the customs inspection station. Why did he need to do all this? Solely for self-promotion and to raise the price of the car, which in 1952 was possibly the only example of a GAZ-M20 in the USA - it is easy to read these ideas between the lines. The article reads: "Slotkin does not plan to drive his new Pobeda; he has other cars that he likes more. Instead, he's going to give it to charitable organizations for demonstration purposes." Even if he did decide to drive it, it would have been very difficult for him to picture himself going to Gorky for spare parts. "This is the only car for which I feel no desire to enjoy the benefits of a six-month warranty. After the adventures that I went through getting it out of Russia, I have no desire to send it back to them,” Slotkin said, according to the article."

A Life Magazin archívum hozzáférhető online, de ott nem találtam semmit a verdáról, az teljes zsákutca. Az biztos, hogy az utolsó, színes fotón a Slotkin Pobeda van, Life-os képeken nem biztos, de gyanús, hogy igen. A fotókon New York államból való rendszám van a Pobedán, de az simán lehet próba-, kereskedői-, vagy szerviz rendszám is. Nagyon valószínű, hogy Finnországból, New Yorkba szállították az autót, mert úgy sokkal olcsóbb volt, ott összeszerelték, kapott egy NY rendszámot és Slotkin pedig hazavezette Los Angelesbe. A történet, hogy mire kellett neki a verda, az is igazolja ezt a verziót, mert a Life-os felhajtás felverte az értékét.

pitcairn2 2016.05.05. 10:34:24

@kószák egyike:

mivel de facto egy FORD gyárból jött ki lényegében csak visszatért az ősei földjére:)

en.wikipedia.org/wiki/GAZ#History

pitcairn2 2016.05.05. 10:36:32

@Sam. Joe:

"to have Soviet cars on its roads."

a "szovjet" autóipart leginkább a Ford és az Opel hozta létre, majd a Fiat lehet bele még némi életet...

pitcairn2 2016.05.05. 10:39:05

@Sam. Joe:

speciel nekem a New York-i Pobeda kapcsán inkább az ENSZ ugrott be + 1919-től van ott szovjet képviselet

az "elvtársak" már 1919-ben visszatértek a Wall Street-re...

en.wikipedia.org/wiki/Russian_Soviet_Government_Bureau

elvégre ott voltak a number 1 business parter-jeik:)

for-avar 2016.05.06. 00:58:33

A Pobeda egy angol ajándék az oroszoknak a Standard cég egyik tipusát...ahogyan a Rolls-Royce Nene hajtóművet is

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.05.06. 08:33:01

@for-avar: Ez nem igaz; a Standard a Pobjeda megjelenésekor annál műszakilag fejletlenebb autókat gyártott, páldául nem önhordó karosszériájúakat.

pitcairn2 2016.05.06. 08:48:54

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:

a Pobedát a GAZ gyártotta, ami - a "szovjet" autóiparhoz hasonlóan - köztudottan a Ford művek jóvoltából jött létre

pitcairn2 2016.05.06. 08:50:23

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:

+ a Lend lease program alatt is hihetetlen technológiai (és tőke) transzfer érkezett a SZU-ba, akkoriban jött létre a Pobeda is...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.05.06. 08:52:29

@pitcairn2: És ennek mi köze az eredeti állításhoz a Standarddel kapcsolatban?

pitcairn2 2016.05.06. 10:04:14

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:

kb. annyi, hogy nem volt olyan, hogy "szovjet" autóipar, a SZU - de facto - nyugati cégek által felépített technológiai gyarmat volt...

pitcairn2 2016.05.06. 10:06:09

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:

"In a few words: there is no such thing as Soviet technology. Almost all — perhaps 90-95 percent — came directly or indirectly from the United States and its allies. In effect the United States and the NATO countries have built the Soviet Union. Its industrial and its military capabilities. This massive construction job has taken 50 years. Since the Revolution in 1917. It has been carried out through trade and the sale of plants, equipment and technical assistance.["

en.wikipedia.org/wiki/Antony_C._Sutton

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.05.06. 11:34:12

@Sam. Joe: örülök, hogy hallok felőled. köszi az oknyomozást :)

trollsalab 2016.05.07. 23:30:22

Javaslom, hogy e poszt tükörképeként lehetne egy olyan posztot is csinálni, hogy "amerikai autók az 50-es 60-as évek Magyarországán"

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.05.10. 14:16:39

@0bumbi0: sőt még ennél is több, mert ahogy a cikkben írtam:
"Az alábbi galériában néhány kép a több százból [...]. Ha érdekel a többi, a cikk végén a forráslinkeken még találhatsz."
süti beállítások módosítása