SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

Luxusautóval a világ körül 3. rész

2016. február 13. Szerző: Rollende Landstrasse

1. rész - 2. rész

Folytatom példaképeim, a két csehszlovák világjáró kalandjait. Legutóbb ott hagytam abba, mikor Fokvárosban behajózták a Tatrát a Boissevain utasszállító hajó rakterébe. Térképeik szerint Dél-Amerikában már jól kiépített úthálózat, a Tűzföldtől Alaszkáig húzódó Panamericana várta őket, de nemsokára kiderült, hogy a fekete kontinens megpróbáltatásai csak gyenge felvezetése volt amerikai kalandjaiknak.

08.jpg

Miroslav Zikmund és Jirí Hanzelka az atlanti átkelés alatt már elkezdték írni az afrikai útjukról szóló könyvet. Tizenkét nap múlva, több kikötő érintése után hajóztak ki Buenos Airesből 1948. július 6-án. Rövid városnézés után indultak tovább Argentína belső részébe. 

01.jpg

Argentína elnökének palotája előtt a Tatra

 

1c.jpg

Az egész utazás során értetlenség vagy csodálkozás kísérte a Tatra 87-et. Afrikában a bennszülöttek repülőnek vagy hajónak nézték, egyszer még a kompra sem akarták felengedni, mert a révész szerint el tud menni a víz alatt is. Dél-Amerikában a farmotor okozott meglepetést. Elöl volt a két pótkerék és a benzintartály, tankoláskor csodálkoztak, hogy motor nélkül megy az autó. Hátul viszont csodálkoztak: „Nézd, tartalék motor!”

 

02.jpg

Július 9-i díszszemle az Avenida Alvearon

 

03.jpg

Chaco tartományban két hónapos pihenőt tartottak, mialatt elkészítették a háromkötetes Afrika az álmok világában és a valóságban végleges kéziratát, melyet nyomban küldtek haza kiadásra. Közben pihenésképpen megismerkedtek a helybéliekkel, egykori cseh kivándorlókkal és őslakosokkal, felfedezték Chaco tartomány őserdeit és mocsarait.

1948. szeptember 19-én elindultak Paraguayon keresztül Brazília felé. Hamar jött az Afrikában már megismert csalódás: a térképen jelzett utak nem léteztek. Nagyszerű híreket hallottak a Tűzföldtől Alaszkáig kiépített Panamericana országútról, ezért az utazást azon tervezték, de kiderült, hogy az útnak néhány rövid szakasza épült meg, Dél-Amerikában pedig egy kilométer sem!

 

05.jpg

Sárba ragadva Paraguayban

 

04.jpg

06.jpg

Átkelés a brazil Colorado folyón

 

07.jpg

Nem volt egyszerű, de végül elbírta a Tacuarí folyó kompja

 

07c.jpg

Akkor se volt egyszerűbb dolguk, mikor nagyobb kompot találtak.

 

09.jpg

09a.jpg

Az óriási kerekű szekerek nyomvályúkat vájtak az útba, melyek felett kilométereken keresztül kellett egyensúlyozni

 

1a_1.jpg

1949. január 7-én megérkeztek Rio de Janeiróba

 

1b_1.jpg

Nem limuzin, hanem lotacao, vagyis iránytaxi.

 

10.jpg

Porto Alegréből az óceán partján tartottak dél felé

 

11.jpg

Az Atlanti-óceán fövenyét a helyiek rendszeresen használták távolsági közlekedésre. Egy autóbuszjáratot üzemeltető vállalkozó figyelmeztette a csehszlovákokat, hogy nagyon figyeljék a part foltjait, mert vannak helyek, ahol nyom nélkül elsüllyedhet az autó. Útközben vihar tört ki, amelyben szó szerint az életük múlt azon, hogy a Tatra egy pillanatra se álljon le, különben azonnal elnyelte volna őket a homok.

 

12.jpg

Visszatértek Buenos Airesbe, ahol három hétig dolgoztak a Paraguayban és Brazíliában készített riportjaikon. 1949. április 10-én elindultak, hogy keresztben átszeljék Dél-Amerikát

 

13.jpg

Bolívia határán

 

14.jpg

Végleg elfogyott az út, kiszáradt folyómederben halad a Tatra

 

15.jpg

4450 méter magasan az Andok egyik hágóján.

 

16.jpg

Itt is a Panamericana országúton kellene futnia

 

18.jpg

Peruban a világ legmagasabb országútján keltek át az Andokon. A keskeny úton naponta váltakozó irányban ment a forgalom, mert nem tudták kikerülni egymást a teherautók. 4000 méter magasan, 370 kilométerre Limától az első futómű  laprugójában a hét lemezből négy eltört. Épp' csak félre bírtak állni a kóválygó autóval, szó sem lehetett az út folytatásáról javítás nélkül. Sorsot húztak, Jirí Hanzelka egy megállított teherautóval elment alkatrészt keresni, Miroslav Zikmund pedig két napig őrizte az autót. Hanzelka talált rugólemezeket, amelyeket egy kovács úgy-ahogy a Tatra méretéhez igazított.

Végére nézzünk meg a világutazók útvonalát, most körülbelül a 32-es pontnál hagyjuk abba a történetet:

hz1.png

Innen folytatjuk legközelebb.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bioLarzen 2016.02.13. 02:16:00

Ahh, Zikmund és Hanzelka... Gyerekkorom egyik feledhetetlen névpárosa apámék könyvespolcáról...

coyote55 2016.02.13. 05:34:25

Kérhetek az előző részekhez linket?

Udo von Schmetterling 2016.02.13. 09:02:41

Lehetne majd kicsit kisebb szünet a következő részig? ;)
Pont erről beszélgettünk a munkahelyemen,hogy '90 előtt mennyivel bevállalósabbak voltunk!
Bármilyen autóval elindultunk,max valahol volt egy kis szerelès.Mi ez Zaporozsec-Skoda105 párossal mentünk Rostock-ig.Faterék a kempingben kuplungozták meg a Záporjózsit...
Ma meg...."Fura hangja van a Focus-nak,ne induljunk,irány a szerelő!"

Rollende Landstrasse 2016.02.13. 10:44:54

@Udo von Schmetterling: Értettem, tábornok úr! Már megírtam, jövő hónapban élesítem. :-) Vagy térjek át a real time posztolásra? Minden héten egy kép. Akkor még két évig kihúzzuk a sorozatot... :-)

Kezdő motorosként természetes volt a patakparti gumijavítás vagy gyújtásállítás.. De a mai járművek sokkal üzembiztosabbak, de a hibák is nagyobbak, a józan paraszti ész meg a villáskulcs már kevés. No és hol találunk olyan falusi kovácsot, aki összekalapálná egy Citroen légrugózással kombinált McPerson felfüggesztését?

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.02.13. 11:31:34

@Rollende Landstrasse: Egyáltalán, hol találunk falusi kovácsot?... Legfeljebb lótenyésztő gazdaságok környékén.

Sörömpőőr 2016.02.13. 14:39:40

@kugi: Ott se. Már mobil kovács van, aki konfekciópatkókat üt fel.

bioLarzen 2016.02.13. 14:44:14

@Sörömpőőr: A mobilkovács a telót is megpatkolja :)

Sörömpőőr 2016.02.13. 15:09:01

@bioLarzen: nem úgy mobil, hanem a hegy és mohamed esete.

Alhazred 2016.02.13. 18:19:16

@Udo von Schmetterling: vicces azért tényleg, hogy húsz éve a faros skodát még elvittük szerelőhöz az adriai túra előtt (800 km két részletben, egy-egy éjszaka letenyén oda-vissza), nemrég az opelbe meg már csak beleültem, hat óra múlva meg salzburgban kiszálltam.

David Bowman 2016.02.13. 23:23:15

Az öreg Moszkvicsommal kétszer voltam Olaszországban. Az árok volt a szerelőakna. Akkoriban nem is volt ennyi autómentő. Valahogy meg lehetett javítani őket. Kovács a Tatai úton van. Ott javíttattam a laprugókat. Jók is lettek.

David Bowman 2016.02.13. 23:24:54

Ja; A Hanzelka féle könyvek közül csak az első a jó. Az Afrikás. A többiben alig autóznak. Jobbára néprajzi és politikai unalom az egész.

gabroca 2016.02.15. 20:59:17

ilyen útra nem autóval, hanem enduroval kell menni.

Sörömpőőr 2016.02.15. 22:15:25

@gabroca: Ezek fél csehszlovákiát magukkal vitték. Fényképezőgépet, filmezőgépet, írógépből kettőt is, hogy tudjanak egyszerre is írni, szerszámot, alkatrészt, Tátra reklámanyagokat, szmokingot a smúzoláshoz, meg a jóég tudja még mi mindent. A tátra csomagtartója nem is volt nekik elég, még külön csináltattak egy nagy ládát, ami pont akkora volt, hogy a hátsó ülésen éppen csak hogy elfért. Egy endurón még a legszükségesebbeket is csak alig tudták volna elvinni, nemhogy ilyen kacattárat.

Yaesu 2016.02.20. 17:56:03

Arról lehet tudni valamit, hogy az összetört eredeti autóval mi lett később?

Rollende Landstrasse 2016.02.21. 23:03:36

@Yaesu: Az első autó sorsáról nincs információm. A baleset idején még nem voltak olyan híresek, mint az út végén, ezért a törött autónak se volt még nimbusza. Alexandriából hazaküldték a csereautó ládájában. Szerintem egyszerűen a roncstelepen végezte.

minekez 2016.02.23. 07:49:58

Kemény volt az élet akkoriban: a 16. képen (ami a 11-es számot viseli) konkrétan felfal egy embert a teherautó/busz, már csak a lába látszik ki... :)

vino-et-veritas 2017.01.07. 08:53:39

Komoly külső segítség nélkül igen nagy teljesítmény volt ez.
Ők még az utolsó nagy XX. századi utazókhoz tartoztak (Heyerdahl, stb.).
Ma már nagyjából minden a technikán és a szervezésen múlik, lásd az "Everest- vagy sarkvidéki turizmus".

OFF
Bocs, de nem tudom kihagyni. A cseh nevek elképesztőek: Zikmund és Hanzelka, Spejbl és Hurvinek, stb.

MadMary 2017.01.07. 11:02:51

@vino-et-veritas: RE OFF: Hanzelka fejtetőn üldögélő világos (szőke?) fürtjei pont úgy néznek ki, mint Hurvínek frizurája... imádtam azt a sorozatot... "Atyám..."