SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

Régi magyar diafilmek 28.

2015. szeptember 19. Szerző: JTom

Híradó 1953 november

Összecsapások az amerikaiak által "megszállt" Triesztben, női csikósok a mezőhegyesi tsz-ben, békegyűlések, a munka hősei és Ferencváros, a vasúti csomópont. Híradó Sztálin elvtárs halála után alig több, mint fél évvel.

sam_5148.jpg

sam_5149.jpg

sam_5150.jpg

sam_5151.jpg

sam_5152.jpg

sam_5153.jpg

sam_5154.jpg

sam_5155.jpg

sam_5156.jpg

sam_5157.jpg

sam_5158.jpg

sam_5159.jpg

sam_5160.jpg

sam_5161.jpg

sam_5162.jpg

sam_5163.jpg

sam_5164.jpg

sam_5165.jpg

sam_5166.jpg

sam_5167.jpg

sam_5168.jpg

sam_5169.jpg

sam_5170.jpg

sam_5171.jpg

sam_5172.jpg

sam_5173.jpg

sam_5174.jpg

sam_5175.jpg

sam_5176.jpg

sam_5177.jpg

sam_5178.jpg

sam_5179.jpg

sam_5180.jpg

sam_5181.jpg

sam_5182.jpg

sam_5183.jpg

sam_5184.jpg

sam_5185.jpg

sam_5186.jpg

sam_5187.jpg

sam_5188.jpg

sam_5189.jpg

sam_5190.jpg

sam_5191.jpg

sam_5192.jpg

sam_5193.jpg

sam_5194.jpg

sam_5195.jpg

sam_5196.jpg

sam_5197.jpg

sam_5198.jpg

sam_5199.jpg

sam_5200.jpg

sam_5201.jpg

sam_5202.jpg

sam_5203.jpg

sam_5204.jpg

sam_5205.jpg

sam_5206.jpg

sam_5207.jpg

sam_5208.jpg

sam_5209.jpg

sam_5210.jpg

sam_5211.jpg

sam_5212.jpg

sam_5213.jpg

sam_5214.jpg

sam_5215.jpg

sam_5216.jpg

sam_5217.jpg

sam_5218.jpg

sam_5219.jpg

sam_5220.jpg

sam_5221.jpg

sam_5222.jpg

 

A dia galériában:

 

osaarchívum

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ditpet 2015.09.19. 11:42:09

Jó kis híradó. Nagyon erősen kommunista töltetű, de ettől eltekintve jól fel volt építve. Jobb, mint a mai híradók.
Autóbaleset, még egy autóbaleset, idős nénit raboltak ki, ló esett a kútba, kis medve született, emelik a benzin árát, aggódhatnak a devizások, sikkasztott az Alsóbugyoládi polgármester, omlik az ovóda vakolata, ....... és hasonlók minden nap.

Ditpet 2015.09.19. 11:44:31

Írtam előbb egy kommentet, de eltűnt. Ugye nem cenzúráztok?

mindenannyi · http://mindenannyi.blog.hu 2015.09.19. 16:34:15

A cukor készítését sikerült úgy bemutatniuk, hogy gyakorlatilag semmit sem tudtunk meg magáról az eljárásról, aminek a során a répából cukor lesz.
Egyébként érdekelne, hogy ezeket a diafilmeket levetítették valahol, vagy azért készültek, hogy "a munkás" megvegye a trafikban, és este otthon híradót nézzen a családjával?

Tejinashi 2015.09.19. 18:12:00

Tudom, hogy nem értek hozzá, ezért megkérdezném valakitől, hogy hogyan lehet toronyfelvigyázó, vagy egy főintéző a vasútnál sztahanovista? Egyik sem termelő munka. Az felvigyázó az jelentést ad a vonat helyzetéről. Ha sztahanovista, akkor gyorsabban jelent? Többet nem tud egy műszak alatt jelenteni, hisz a vonatoknak van egy menetrendje, tehát csak annyit tud jelenteni, amennyi a menetrend szerint áthalad. A főintéző irányítja az áthaladó vonatokat, vele ugyanez a helyzet, nem tud többet irányítani, mint amennyi a menetrend szerint áthalad. Hogy lehet belőle sztahanovista??? :D

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2015.09.19. 19:44:33

Tudja valaki, hogy a cukorgyáras sorozat harmadik képén milyen típusú teherautó látható?

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.09.19. 22:46:32

@Tejinashi: Ez jó kérdés. Talán a holnapi jelentést is megírta ma, vagy egy vonatról többször is jelentett. :D
Egyébként a korabeli őrült versenykényszer sok infantilis dolgot eredményezett: pl. óvónők, tanárok, iskolai "kollektívák" is versenyeztek, hogy kinek a diákjai tudnak jobb tanulmányi eredményt elérni, kinél vannak szebben kitöltve a naplók, kinél szebb a faliújság, stb. Pontosan meghatározták a versenyek feltételeit, szempontjait. Könyvelők, hivatalnokok is versenyeztek, ahol az eredmény - a mi fogalmaink szerint - szintén nehezen mérhető.
És talán az ilyen versenyeredményeket is figyelembe vették a sztahanovista címek odaítélésekor. Meg persze azt, hogy az ott dolgozó kommunisták milyen jelentést adtak az elvtársról...

minekez 2015.09.20. 13:13:51

@Tejinashi: Csak azért mert nem termel, még nem lehetett elvenni a jogot a dolgozótól, hogy sztahanovista legyen.
Kb így:
youtu.be/64al8TvGYjw?t=30 ("minden férfinak joga van gyereket szülni... ez egy szimbólum. Az elnyomás elleni küzdelem szimbóluma")
:)

A nick már létezik,válassz másikat ! 2015.09.20. 20:27:42

@Macibb: Szerintem GMC és talán az AFWX - tipusnak a solo kabinos változata .

¿Qué tapas hay? 2015.09.20. 21:30:37

@Tejinashi: Elég sokfajta természetes teljesítményi mutatószámot lehet egy Ferencvároshoz hasonló méretű és szerepű vasútállomáshoz rendelni. Példaképp ilyen a fogadott/indított vonatok száma, a kezelt elegy mennyisége (kocsidarabszám, vagy elegytömeg szerint)

Ferencváros akkor is és most is Magyarország legnagyobb forgalmú vasútállomása volt, és ennek a forgalomnak csak elenyésző töredéke (és pláne az volt 1953-ban) az előre meghirdetett menetrend szerint áthaladó vonatok kezelése.

szega85 2015.09.21. 06:35:14

@Tejinashi: Lehet, hogy en vagyok hulye, de olvasva a valaszokat nekem csak az jut eszembe, hogy plusz muszakot vallalnak a nem direkt termelesben dolgozok.
Vagy tulora, vagy mittudomen. :)

Tejinashi 2015.09.21. 07:33:08

@szega85: A plusz műszak az már nem lehet, mert ha jól rémlik, a sztahanovista mozgalom lényege, hogy EGY műszak alatt teljesítse túl a termelést.

@¿Qué tapas hay?: Többet nem tud, mint amennyi a menetrend szerint bejön (legalábbis szerintem). De ezek szerint nem csak menetrend szerinti vonatok vannak? Vagy a tehervagonoknak nincs valami menetrendje?

¿Qué tapas hay? 2015.09.21. 23:46:22

@Tejinashi: A tehervonatoknak is van menetrendje, csak az kicsit másképp működik mint a személyvonatoknál. Az ötvenes években ez kb. úgy működött, hogy a vasútigazgatóságok és a vezérigazgatóság elkészítette a menetrendi időszakra szóló menetrendeket minden vasútvonalra. A megtervezett vonatokból a tapasztalat alapján várható szállítási igényeknek megfelelő mennyiségű vonatot "rendes tehervonatként" meghirdettek, ezek voltak az általánosan közlekedő vonatok. Ez alapján készültek a mozdony- és személyzetforduló-tervek, tehát a mozdonyok és a személyzet beosztása. Ezekkel a vonatokkal úgy a menetrendi időszak tán 40-50%-án el is ment a vasút rendesen. Csakhogy az ipari és mezőgazdasági termelést (pláne a nemzetközi áruforgalmat) még a legszigorúbb tervezéssel sem lehet óra-perc pontossággal előre egy évre megtervezni, hogy alkalmazkodjék a vasúti menetrendhez. Ha egy vonathoz nincs annyi áru feladva, hogy érdemes legyen elindítani, akkor le kell mondani a vonatot (és mellette gondoskodni, hogy a lemondott vonat elegye valahogy eljusson a céljához másképpen). Ha a rendes vonatok kapacitásához mérten túl sok az áru, akkor mentesítő vonatot kell indítani.

A gyakorlatban 6-12 óra előretartással lehet látni, hogy mekkora is lesz a valós forgalom a meghirdetett "rendes" vonatok menetrendjével összehasonlítva. Viszont ettől még sem az állomások vágánykapacitása, sem a személyzet nem lesz több. Ekkor jön az, hogy az állomásirányító, a forgalmi szolgálattevők, térfőnökök, kocsimesterek stb. összmunkájával a megnövekedett forgalmat is le kell kezelni. Mert az nem opció, hogy a rendkívüli, vagy a mentesítő vonatokat hosszasan feltartsák. Ettől csak feltorlódnak a vonatok, lejár a személyzet szolgálata, a gőzben álló mozdonyról elfogy a szén meg a víz, aztán meg is van a baj. (nem beszélve arról, hogy a gyorsan romló, hűtött áruk, vagy az élőállat szállítmányok sem örülnek a hosszas várakozásnak, illetve a feltartott vonatok kocsijaira esetleg már szükség lenne valahol).

És itt vannak azok a mérhető teljesítmények, ami alapján sztahanovista-címet, később meg prémiumot lehetett osztani. Megjegyzem, a toronyfelvigyázó ezesetben a gurító egyik tornyának a munkavezetője volt, afféle művezető, a "jelentés" a számos feladatainak csak egyike. A "főintéző" néven bemutatott dolgozó (környezete alapján) rendelkező forgalmi szolgálattevő.

Disclaimer: elég érdekes kihívás ötezer karakterben a forgalmi utasítás három teljes fejezetét röviden összefoglalni. A kihívás másik fele, hogy én 23 éve tettem forgalmi vizsgát, és pont ezekkel a részekkel soha nem foglalkoztam, mert nem tartozott a feladataimhoz. :)