SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

Kis óceánjáró-történelem

2015. február 04. Szerző: walter sobchak

"Walter Sobchak a Techstory blogról vendégszerzőként érkezett hozzánk és a jövőben számíthattok írásaira, sőt közös cikk is készül hamarosan, a témát már megbeszéltük. Lássuk hát az első írást, ami mi másról szólhatna, mint a hajózásról. Szerzőtársunk a tőle megszokott dagályos stílust levetkőzve mutatja be az óceánjárókat 1818-tól napjainkig. :)" - Jtom

1819_-_ss-savannah.jpg

1818 – Az SS Savannah, az első olyan transzatlanti vitorlás, amely gőzgépet is használt az átkeléshez. Természetesen ő még nem volt képes végig gőzhajtással átszelni az óceánt; a mindössze 90 lóerős gőzgép 4 csomós sebességgel tudta hajtani a hajót, maximum másfél napig (általában csak szélcsendes időben használták). Az SS Savannah alig 30 méter hosszú volt - akkora, mint egy BKV-hajó - a szénkészletek és a gépek így is majdnem az egész rakteret elfoglalták. Ha teljesen kihasználták a gőzgép adta előnyöket, 5 hét alatt tudott átkelni az Atlanti-óceánon. Mivel azonban ekkor még nem volt gazdaságos, 1820-ban kiszerelték belőle a gőzgépet. A transzatlanti gőzhajózás egyik úttörőjének számító hajó nem volt hosszú életű; 1821-ben zátonyra futott, és szét kellett bontani. Nevét 140 évvel később az NS Savannah, a világ első atommeghajtású kereskedelmi hajója örökölte.

1888_-_great_eastern.jpg

1886 – Az SS Great Eastern pályafutásának végén, mozgó reklámfelületként Liverpoolban. A Great Eastern a leghatalmasabb óceánjáró volt a világon, és egyike azon keveseknek, amelyek egész életükben birtokolták ezt a címet. Az 1858-ban elkészült gőzös-vitorlás oly mértékben megelőzte a kor hajóit (mind méretben, mind fejlettségben), hogy több mint 40 évig meg sem kíséreltek nagyobb hajót építeni. Pályafutását rengeteg szerencsétlenség kísérte, gyakorlatilag az összes üzemeltetője bukott rajta. A kép készülte után három évvel vitték el lebontani, szétszedése 200 ember másfél évi munkájába került.

1907_-_mauretania.jpg

1907 – Korabeli reklámplakát az újonnan elkészült RMS Mauretania teljesítményéről. A 78 ezer lóerős hajót 780 darab 100 lóerős versenyautó próbálja visszatartani. Elkészültekor a Mauratania volt a legerősebb hajó a világon, teljesítményének és sebességének (testvérhajóján, a Lusitanián kívül) nem volt párja. Több mint 20 évig kellett várni, amíg a sokkal modernebb SS Bremen el tudta hódítani tőle a leggyorsabb Atlanti-átkelésért járó Kék Szalagot.

1907_-_ss_principessa_jolanda.jpg

1907 – Az SS Principessa Jolanda olasz óceánjáró balesete a vízre bocsátáskor. A furcsa szerencsétlenség a nem megfelelően megtervezett vízre bocsátás miatt következett be. A hajót teljesen felszerelve bocsátották vízre (általában csak a hajótestet építik meg), azonban elfelejtették ballaszttal leterhelni, ezért a súlypontja túl magasra került. Amikor elérte a vizet, egyszerűen felborult. A "halva született" hajót nem hozták rendbe, ott helyben bontották le. A Jolanda testvérhajója, a Principessa Mafalda sem volt szerencsés hajó. 1927-ben Brazília partjainál elsüllyedt, mert a jobb hajócsavarjának letört az egyik lapátja, és a kiegyensúlyozottságát elvesztett csavar szétverte a tatrész lemezelését. A kevés használható mentőcsónakban a legénység egy része elmenekült, a legközelebbi hajók pedig az egymásnak ellentmondó segélykérések miatt nem indultak a Mafalda megmentésére. Az utasok közül sokat cápák faltak fel.

1911_-_rms_olympic.jpg

1911 – Az RMS Olympic először érkezik New Yorkba. A képen érdekes esemény zajlik: a hatalmas hajó fordulás közben hozzáér a mólóhoz, amely éppen végigkarcolja a festését. Látszik is, hogy az utasok és a parton állók figyelik az incidenst. Az apró balesetet a hajó akkori kapitányának, E. J. Smithnek szokták felróni (ő lett később a Titanic kapitánya is), sokszor ebből levezetve, hogy alkalmatlan volt a posztjára, valójában azonban itt nem ő, hanem az Olympic vontatóhajói hibáztak (egy kicsit). Ez a hiba azonban valamelyest érthető; azelőtt senki nem találkozott New Yorkban ekkora hajóval.

1911_-_kaiser_franz_joseph.jpg

1911 – Az SS Kaiser Franz Joseph I osztrák-magyar óceánjáró. Az 1911-ben elkészült, 12 500 bruttóregisztertonnás, 145 méteres hajó volt a legnagyobb, amely valaha osztrák-magyar lobogó alatt hajózott. Főként Trieszt és Buenos Aires, valamint New York között közlekedett (palermói és algíri megállásokkal), kivándorlókat szállított Amerikába. Az I. világháborúban kórházhajóként és csapatszállítóként szolgált. Az 1919-es saint-germaini béke természetesen véget vetett az osztrák-magyar óceánjárók történetének, a hajót át kellett adni Olaszországnak. A Franz Joseph ezután Presidente Wilson, majd Marco Polo néven szolgált tovább. 1944-ben La Spezia kikötőjében a Wehrmacht elsüllyesztette, maradványait 1949/50-ben bontották szét. A Franz Joseph tervezett testvérhajója, a 3000 BRT-val nagyobb SS Kaiserin Elisabeth félkészen állt a sólyán, amikor kitört a háború; sohasem készült el.

1912_-_titanic.jpg

1912 – A Titanicról készült utolsó ismert fénykép. Készítette Francis Browne atya 1912. április 11-én 14 óra 40 perckor, az írországi Queenstownban (ma Cobh). A hajót ekkor látták utoljára a szárazföldről. Egyes elméletek szerint nem ez az utolsó fénykép a hajóról, hanem ez, de nehéz megállapítani, melyik készült később.

1913_-_imperator.jpg

1914 – Az SS Imperator német óceánjáró orrát díszítő sas, már szárnyak nélkül. Az új hajó ennek a szobornak köszönhetően hódíthatta el a leghosszabb óceánjárónak járó címet; ami amúgy nem számít, mert a méretversenyben a tonnatartalom (térfogat) a lényeg, de a németek ebben is meg akarták verni a briteket - az Imperator enélkül 25-30 centivel rövidebb lett volna, mint az éppen akkor elkészült Aquitania. A hajót üzemeltető HAPAG jelképének számító szobor karmai között tartja a földgolyót, amin a „Mein Feld ist die Welt” felirat olvasható (jelentése durva fordításban: „Otthonom a nagyvilág” vagy "Terepem a nagyvilág")). Az egyik úton a nagy hullámzásban azonban a sas elveszítette a szárnyait. Az incidens után nem állították helyre, egy aranyozott domborművel helyettesítették (ekkor már nem kellett aggódni az elsőség miatt, ugyanis 1914-ben a testvérhajó SS Vaterland vette át a címet).  Az Imperatort a háború után Anglia elrekvirálta Németországtól, a Lusitania elsüllyesztése miatt. 1938-as kivonásáig RMS Berengaria néven a Cunardnál szolgált.

1914_-_rms_britannic.jpg

1914 – Képeslap az RMS Britannicról, a Titanic fiatalabb testvérhajójáról. A fénykép nem valódi állapotot ábrázol, a Britannic soha nem közlekedett ezzel a festéssel; elkészülte után azonnal kórházhajóvá alakították át. A Britannic részt vett az I. világháborúban, de 1916 novemberében Görögország partjainál aknára futott, és 55 perc alatt elsüllyedt (30 áldozat volt). Mióta a Costa Concordiát kiemelték, újra ő a legnagyobb személyhajó, amely a tenger fenekén nyugszik.

1914_-hms_campania.jpg

1914 – A HMS Campania repülőgép-anyahajó. A Campania eredetileg 1893-ban épült óceánjáró volt, az őt üzemeltető Cunard 1914-ben selejtezte (így nézett ki). A brit haditengerészet - amely egyébként az építésébe is az üzemeltetésébe is komoly összegekkel szállt be - átvette a hajót, és átalakította repülőgépek fogadására. Az átépítés után elég furcsa kinézete lett a világ egykori leggyorsabb hajójának; az első kémény útjában volt a felszállópályának, ezért „középen kettészedték”. A Campania a világháború utolsó napjaiban (1918. november 5.) süllyedt el a skóciai Forth-öbölben, egy nagy viharban.

1917_-_halifax.jpg

1917 – A halifaxi robbanás gombafelhője. 1917. december 6-án a kanadai Halifax kikötőjében a norvég SS Imo teher-utasszállító hajó összeütközött a francia SS Mont Blanc teherhajóval, amelynek a rakománya kizárólag igen veszélyes robbanóanyagokból állt: összesen több ezer tonna lőgyapot, benzol, TNT és pikrinsav volt a raktérben. Az ütközés során a Mont Blanc kigyulladt, majd nem sokkal később felrobbant. A bekövetkező robbanás ereje (trotil-egyenértéke) a becslések szerint elérte a 3 kilotonnát; ez volt az atomfegyverek bevetése előtti legerősebb mesterséges detonáció. A keletkező lökéshullám letarolta egész Halifaxet, több mint 2000-en haltak meg. A Mont Blanc gyakorlatilag „semmivé lett” a balesetben, horgonyának egy darabját 4 kilométerre találták meg.

1918_-_carpathia.jpg

1918 – A Carpathia utolsó pillanatai. A leginkább a Titanic utasainak kimentéséről ismert hajót az I. világháború végén, 1918. július 17-én torpedózta meg az U-55-ös német tengeralattjáró a brit Scilly-szigetek közelében. A három torpedó becsapódásakor 5-en meghaltak a gépházban, egyébként mindenki túlélte a katasztrófát. A Carpathiát csak 2000-ben találták meg, 15 évvel a Titanic után, 600 méteres mélységben fekszik.

aquitania.jpg

1922 - Az RMS Aquitania brit négykéményes olajat "tankol" New Yorkban. A hajóknál az olajtüzelés a háború után néhány év alatt kiszorította a hagyományos széntüzelést. A könnyebb tárolás és feltöltés, az egy nagyságrenddel kisebb szükséges személyzet és persze a magasabb energiatartalom jelentette előnyöknek köszönhetően a 20-as évek közepére az összes nagy óceánjárót átalakították, az újak pedig már mind olajtüzeléssel épültek. Noha az olajnak tisztán műszaki és üzleti szempontból gyakorlatilag csak előnyei voltak, makrogazdaságilag már nem volt ilyen rózsás a helyzet. A szénben gazdag, de olajban szegény Nagy-Britanniában képzetlen, sokszor írni-olvasni sem tudó szénrakodók, fűtők, szénbányászok, illetve szénszállítmányozásban dolgozó munkások százezrei kerültek utcára; egyes vélemények szerint az 1929-es válságban számottevő szerepe volt a (hadi)hajók olajtüzelésre való átállásának is.

1929_-_bremen.jpg

1929 – Heinkel He 12 típusú hidroplán hagyja el az SS Bremen német óceánjáró fedélzetét 1929-ben. A repülőgépet pneumatikus katapult segítségével indították, postát, majd a később rendszeresített Junkers Ju 46 típusú gép utasokat is szállított. Általában egy-másfél nappal a megérkezés előtt indították útnak a gépet, amely néhány óra múlva meg is érkezett a célállomásra. Ezzel a németek a világ leggyorsabb postaszolgálatát tudhatták magukénak. Később a Bremen testvérhajója, az SS Europa is kapott fedélzeti katapultot. A transzatlanti zeppelin-járatok bevezetése után, 1936-ban megszüntették ezt a szolgáltatást. A Brement a II. világháborúban csapatszállítóként tervezték használni, de nem sokkal a Barbarossa-hadművelet előtt (valószínűleg szándékos gyújtogatás miatt) leégett, és le kellett bontani.

1930_-_empress_of_britain.jpg

1929 – a készülő RMS Empress of Britain kanadai(-brit) óceánjáró a skóciai Clydebankben, a John Brown hajógyárban. A 30-as évek végéig az Empress biztosította a leggyorsabb menetrend szerinti átkelési lehetőséget Európa és Kanada között. Ugyan ekkor már nem számított különösebben nagy vagy gyors hajónak (bár kicsinek és lassúnak sem), a háromkéményes gőzöst nagyon kedvelték. Sajnos nem sokkal élte túl a II. világháború kezdetét. 1940 októberében megtámadta egy német Focke-Wulf Fw 200-as felderítő-bombázó repülőgép, és súlyos sérüléseket okozott neki; a hajót vontatókötélre kellett venni. Az Empress ugyan nem süllyedt el, de a 4 csomóval vontatott gőzöst ezután (egy másik felderítő repülőgép jelentése nyomán) az arra járó U-32-es német tengeralattjáró is megtámadta, és 2 torpedótalálattal a tenger fenekére küldte. Az U-32-est két nappal később két brit romboló mélyvízi bombákkal elsüllyesztette.

1932_-ship_n_bel_geddes.jpg

1932 – Dieselpunk óceánjáró-terv. Az áramvonalas hajó (tervezője szerint) több mint 550 méter hosszú lett volna, 4-5-ször akkora, mint a kor leghatalmasabb hajói. A futurisztikus óceánjárót nagyteljesítményű dízelmotorok hajtották volna (ekkoriban a dízelmotor még nem volt jellemző nagy hajókban). A fedélzeten összesen 2000 utasnak jutott volna hely (ez a méretekhez képest nagyon kevés), akik a legnagyobb luxusban utazhattak. A terv egyes részeit ugyan átvették néhány kirándulóhajó tervezésénél, de természetesen a hatalmas hajóból nem lett semmi.

1933_-_queen_mary.jpg

1933 – Munkások dolgoznak a Queen Mary egyik gőzturbináján az építés során. Az új Cunard-gőzös négy gőzturbinájának összteljesítménye meghaladta a 160 ezer lóerőt, amellyel a hajó 32 csomó sebességet is el tudott érni (de volt példa 34-re is). A QM és a francia Normandie egészen a háború kitöréséig versenyeztek egymással a Kék Szalagért.

1934_-_morro_castle.jpg

1934 – a parton állók százainak szeme láttára az előző nap kiégett Morro Castle amerikai óceánjáró partra sodródik a New Jersey-beli Asbury Park strandján, 1934. szeptember 9-én. A hajó utasokat szállított Havanna és New York között (az egy évvel korábban véget ért szesztilalom idején az ún. „booze cruise”-okra, azaz „piatúrákra” utaztak vele az amerikaiak), amikor tűz ütött ki a fedélzeten. Hamarosan kiderült, hogy a tűzoltó-berendezés nem elég nagy teljesítményű a tűz oltásához, ráadásul a hajó éppen egy óriási viharban haladt, és a nagy szél pillanatok alatt felkorbácsolta a lángokat, ráadásul megnehezítette a mentést is. A fedélzeten utazó több mint 500 emberből 137-en haltak meg. A hajótest fél évig maradt a parton, igazi látványosság lett belőle. A tragédia nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ma a tengerjáró hajókon nem alkalmaznak fa díszítéseket és borítást.

1936_-_maury_bontas.jpg

1936 – Hol hajó állt, most roncshalom. A Mauretania bontása a skóciai Rosyth-ban. Az elöregedett hajónak a Queen Mary üzembe helyezése adta fel az utolsó kenetet. 1934-ben kivonták a forgalomból, 1935-ben érkezett meg a hajótemetőbe, ahol először a felépítményt és a hajótest felső részét bontották le, majd a maradékot (a képen) elvontatták a végső szétvágáshoz. A hajó bontásával 1936 végén végeztek. Ekkor már tervezés alatt állt a második Mauretania, amely 1938-ban készült el.

1940_-_qe.jpg

1940 – A vadonatúj Queen Elizabeth szürke háborús álcafestésben a Clyde-folyón. A háború súlyosbodása miatt a hajót nem vetették alá a szokásos próbáknak, elkészülése után azonnal Southamptonba indult. A kikötővárost azonban pont akkor bombázta a Luftwaffe, ezért a QE-t a legnagyobb titokban Amerikába irányították, ahol találkozott a Queen Maryvel és a Normandie-val. A QE 1946-ig viselte ezt a színt (a tengeralattjáró-veszély miatt az ablakai is le voltak festve), ezért a „Grey Ghost”, azaz „Szürke Szellem” becenevet kapta.

1940_-_queen_mary_queen_elizabeth_normandie.jpg

1940 – A híres együttállás, a világ három legnagyobb hajója a New York-i kikötőben. A képen balról jobbra haladva az SS Normandie, a Queen Mary és a Queen Elizabeth látható. A hajókat később csapatszállítónak alakították át. Egy olyan világméretű konfliktusban, mint a II. világháború, három ekkora hajó felbecsülhetetlen értéket képviselt. A két Queen és a Normandie összesen akár 50 ezer embert is el tudott szállítani két héten belül a világ bármelyik kikötőjébe, ráadásul óriási sebességük miatt nemhogy a tengeralattjárók, de a torpedók sem tudták utolérni őket. Nem véletlenül mondta Churchill 1945-ben, hogy a háborút a Queen Mary és a Queen Elizabeth nyerte meg. A kép által megörökített együttállás csak néhány hétig volt látható, az alkalom soha nem ismétlődött meg.

1942_-_lafayette.jpg

1942 – A Normandie (már USS Lafayette néven) felborulva New Yorkban, 1942 telén. A hajót a Pearl Harbor elleni támadás után elkezdték átalakítani csapatszállítóvá, azonban a munkálatok során egy lángvágóból kipattanó szikrák meggyújtották a halomba rakott mentőmellényeket, és tűz ütött ki a fedélzeten. A lángok igen gyorsan terjedtek, és hamarosan elborították a fedélzetek nagy részét. A helyzetet rontotta, hogy a Normandie tűzoltótömlői nem passzoltak az amerikai tűzcsapokhoz. A tűzoltóhajókról rálocsolt 6000 tonna víztől a Normandie végül felborult (majdnem agyonnyomott egy másik hajót). A háború alatt a helyreállítása szóba sem jöhetett, nem volt elég pénz, anyag és ember erre a feladatra. Végül 1943-ban felállították, és - bár szóba került a rendbehozatala is - 1946-ban elvitték szétbontani. A tűzoltás körüli botrányok miatt a hajó balesetével kapcsolatban összeesküvés-elméletek is napvilágot láttak.

1944_-_ss_rex.jpg

1944 – Az SS Rex olasz óceánjáró lebombázása. Az 1932-ben elkészült, egykor a világ leggyorsabbjának számító hajót Jugoszlávia partjainál, a Koperi-öbölben támadták meg a brit légierő Bristol Beaufighter vadászgépei. A Rex összesen 123  közvetlen rakétatalálatot kapott. A kigyulladt és felborult hajót a brit és a dél-afrikai légierő egy második hullámban is megtámadta; ezt már nem bírta ki, és elsüllyedt a sekély vízben. A könnyen hozzáférhető hajóroncsra az 50-es években gyakran rájártak a fémtolvajok, a 270 méteres óriást gúnyosan „Szlovénia legnagyobb vasércbányájának” nevezték. Ami megmaradt, azt 1954-ben bontották szét végleg.

1945_-_virginian.png

1945 - Az SS Virginian négykéményes, felrobbantása előtt. A kép kakukktojás. Ki tudja megmondani, miért? :)

1956_-_andrea_doria.jpg

1956 – Az Andrea Doria végórái. Az olasz óceánjáróba az USA partjaitól nem messze ütközött bele a svéd MS Stockholm; szinte derékszögben találta el az Andrea Doriát, jégtörő orra mélyen behatolt a hajótestbe. Csodával határos, hogy „csak” 46-an haltak meg a balesetben (az 1700-ból). Miután mindenkit kimentettek, a Stockholm - amely súlyosan, de nem végzetesen sérült - „kitolatott” a lyukból, az Andrea Doria 11 órán belül felborult és elsüllyedt. Az Andrea személyzetének egyik tagja (akinek a kabinja pont az ütközés helyénél volt) megmagyarázhatatlan módon az ágyából átrepült a Stockholm fedélzetére, és kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet. A Stockholm egyébként ma is megvan, Azores néven hajózik, hamarosan 70 éves lesz.

1974_-_qe.jpg

1974 – A Queen Elizabeth roncsa Hongkongban. A kép a James Bond - Az aranypisztolyos férfi c. filmből származik. Miután 1968-ban kivonták a forgalomból, a hajót egy kínai üzletember, C. Y. Tung vette meg, aki azt tervezte, hogy úszó egyetemmé alakítja. A QE megkapta a Seawise University nevet (ez egy szójáték a tulajdonos nevével - "C.Y.'s" - és az angol "Seawise" = tengeri szóval, amelyek kiejtve ugyanúgy hangzanak). 1972. január 9-én azonban az átalakítási munkálatok közben kigyulladt, és a helyszínre érkező tűzoltóhajók segítsége ellenére sem sikerült eloltani. A hajó félig felborulva leült a kikötő aljára. A roncsot 1974-75-ben bontották el. A helyet, ahol elsüllyedt, azóta feltöltötték, ma már szárazföld található ott. A hajó tűzesetével kapcsolatban szintén szárnyra kapott egy összeesküvés-elmélet, amely kínai kommunista csoportokat sejt a szerencsétlenség mögött.

2003_-_qm2.jpg

2003 – A Queen Mary 2 építése Franciaországban. A 2004-ben átadott hajó jelenleg az egyetlen aktív szolgálatban levő óceánjáró. 2006-ig, a Freedom of the Seas kirándulóhajó átadásáig a világ legnagyobb hajója címet is tartotta, ma már csak az óceánjáró kategóriában az övé az elsőség. A QM 2 gépei nagyon különlegesek, a dízel-elektromos meghajtást gázturbinák egészítik ki (utóbbiak csak nagy sebességnél dolgoznak).

2005_-_ss_america.jpg

2005 – Az SS America maradványai. Az 1939-ben megépült amerikai óceánjárót 1983-ban vonták ki a forgalomból, és a görögországi Pireusz kikötőjében tárolták (a neve ekkor már American Star volt). 1994-ben Thaiföldre akarták vontatni, ahol a tervek szerint úszó luxusszállodává alakították volna át. Útban odafelé azonban elszakadtak a vontatókötelek, és az America elszabadult. A rajta utazó személyzetet helikopterrel sikerült kimenteni, a gazdátlanul sodródó hajó pedig másnap zátonyra futott a Kanári-szigeteken. Ekkor kezdődött meg az egykori óceánjáró  20 éves látványos pusztulása. A hajótest nem sokáig maradt egyben; két nappal később kettétört. A tatrész 1996-ban összeomlott, az orr-rész azonban még sokáig egyben maradt. 2005-ben aztán az orr bal oldala is összeroskadt, és a hajó kezdett beleborulni a tengerbe. 2007-ben teljesen összedőlt az America, maradványai napjainkban már csak apálykor látszanak ki a vízből. (a roncs helye Google Mapsen)

2007_-_qe2.jpg

2007 – A Queen Elizabeth 2 útban új rendeltetési helyére, a dubaji Palm Jumeirah pálmaszigetre. Felette az Emirates légitársaság új Airbus A380-asa. A hajót úszó szállodaként akarták hasznosítani, de a 2008-as válság meghiúsította a terveket. Az QE2 sorsa jelenleg kétséges, több ajánlat is érkezett rá, az egyik egy kínai hajóbontótól. A legutóbbi információk szerint a dubaji Port Rashid kikötőben áll.

2012_-_big_u.jpg2012 – Az SS United States napjainkban Philadelphiában. Az 1952-ben megépült (egy kép a fénykorából), és a mai napig a világ leggyorsabb és legerősebb óceánjárójának számító, „Big U” becenevű hajó sorsa nagyon bizonytalan, jelenlegi helyzetét a mi Szőke Tisza gőzhajónk néhány évvel ezelőtti kálváriájához lehet hasonlítani. A United Statest 2011-ben vásárolták meg rendbehozatali céllal, de kiderült, hogy még állóhajóként való felújítása is százmilliós nagyságrendű összeget emésztene fel (persze dollárban). A hajó álltában is közel egymillió dollárba kerül évente, ezt az összeget adományokból és berendezési tárgyak eladásából teremtik elő. Legközelebb 2015 tavaszán döntenek a sorsa felett, de sajnos egyre valószínűbb, hogy az amerikaiak büszkesége a bontóban végzi.

2014_-queen-mary-2-and-her-sister-ships-.jpg

2014 – Hármas Cunard-együttállás 2014. május 9-én. Középen az RMS Queen Mary 2 óceánjáró, tőle (neki) balra a Queen Elizabeth, jobbra pedig a Queen Victoria kirándulóhajók. A három óriás együtt hajózott Lisszabonból Southamptonba a QM 2 tízéves évfordulója alkalmából. Ugyanezen a napon fektették le a - jelenleg még név nélküli - harmadik Oasis-osztályú kirándulóhajó gerincét Franciaországban, amely a világ legnagyobb személyhajója lesz, ha 2016 tavaszán elkészül. 

Remélem, mindenkinek tetszett az összeállítás! :) Amennyiben szeretnétek, lehet még ilyen!

walter sobchak

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nemokap 2015.02.04. 00:50:12

Az SS United States különösen közel áll a szívemhez, hiszem pár utcányira áll tőlem a Delawere folyón. Sajnos nagyon rossz állapotban van. Pillanatnyilag 2015. közepéig megmenekült a lángvágótól, de nagyon sok pénzbe kerülne a felújítása. Ha azt akarnák, hogy újra a tengerre tudjon menni, hát az egy millárdba kerülne. Dollárban. Egyébként itt több hajó is áll, mely hadi, vagy egyéb flottákból lett leszerelve, például a túlparton Candemben áll az USS New Jersey. Ez egy Iowa-osztályú csatahajó volt, melyet 1940-ben bocsátottak vízre, majd 1942. december 7-én állt csatarendbe. A II. világháborúban szolgált Guamnál és Okinawánál, valamint a Marshall-szigeteknél. Utána 1948-ban leszerelték. 1950-ben újra csatarendbe állították, s elküldték, hogy lövöldözzön egy kicsit a Koreai-háborúban. Utána, leszerelték. Békében ringatózott 1968-ig amikor újra csatarendbe állt, immár Vietnámban. Utána, nem szerelték le, hanem korszerűsítették. 1983-ban dolgozott egy kicsit Libanon környékén, majd 1991-ben, mintegy búcsúképpen a Perzsa-öbölben. Utána véglegesen leszerelték. Picit még tagja volt a tartalék-flottának, majd 2001-től múzeumhajóként szerepel, jelenleg Camdenben, bár vannak viták róla, hogy el akarják vinni Jersey City mellé. Jelenleg megtekinthető, illetve csoportoknak arra is van lehetőség, hogy ott töltsenek egy hét végét, kvázi mint tengerészek. A hajó beceneve egyébként Nagy J, jelmondata pedig Tűzerő a szabadságért volt.

ArRogant 2015.02.04. 01:11:03

Mi a különbség az óceánjárók és más nagy kirandulóhajók között? Pl. az utolsó képen mindhárom hajó hasonlónak tűnik. Elnézést, de hajók terén laikus vagyok...

Adujis 2015.02.04. 02:13:36

Úszni nem tudok, ennek ellenére nagyon szeretem a hajókat, akár csak nézni is :)
Nagyon jó lenne egy ilyen összeállítás magyar hajókról!! :)

walter sobchak 2015.02.04. 04:28:59

@nemokap: Az Iowa-osztály a kedvenc csatahajó-osztályom. :) Majd ha lesz egyszer hadihajós képösszeállítás, belekerül a New Jersey is.

Valószínűleg egyébként többe kerülne 1 milliárdnál az United States felújítása működőképes állapotban (ha korhű állapotban akarnák rendbe hozni, az meg aztán végképp) - ami rengeteg, tekintve, hogy a világ legnagyobb hajója, az éppen most készülő új Oasis-osztályú kirándulóhajó 1,5 milliárdba fáj, és az egy 360 méteres iszonyat, a létező legmodernebb felszereléssel és 9 ezer embernek kényelmesen elegendő hellyel.

Mivel engem a linerekben a műszaki oldaluk érdekel a legjobban, nagy kedvencem a hajó (amúgy nem olyan nagy szám, mivel félig hadihajónak épült, úgy tervezték, hogy néhány nap alatt át lehessen alakítani csapatszállítóvá). Egész egyszerűen félelmetes, mit tudott a United States. Maximális sebessége megközelítette a 39 csomót! Ez átszámítva majdnem 75 km/h!!! Most képzeld el, hogy annyival ment, mint a 3-as metró fénykorában, és 1 óra alatt átszelte volna hosszában a Balatont (ha eltekintünk a dolog megvalósíthatatlanságától :D). És ezt a sebességet nem úgy tudta, mint a rombolók vagy a cirkálók, hogy egy-két óráig, esetleg napig, aztán köszönöm: annyi olajat tudott felvenni, hogy 35 csomós sebességgel 20 000 kilométert tehetett meg, azaz gyakorlatilag nem volt olyan hely a világon (persze kikötőket nézünk csak), amit ne tudott volna két hét alatt elérni. A 240 ezer lóerős gépeinél pedig csak az atommeghajtású hajók voltak erősebbek. Nem véletlen, hogy a max sebességgel nem is sokáig használták, valószínűleg Magyarország egynapi olajfogyasztása legurult neki ilyenkor. :)

@ArRogant: Huh, sok különbség van :). Az óceánjárókat úgy tervezik, hogy menetrend szerint közlekedhessenek két pont között, és ezt a menetrendet bármilyen időjárás esetén tartani tudják: esőben, hóban, hurrikánban, fagyban. Ennek megfelelően sokkal vastagabb lemezből készültek, nincsenek rajtuk erkélyek (a hullámzás miatt - mondjuk ez pont a képen látható QM 2-re nem igaz, iszonyat pénzekért kifejlesztettek olyan erkélyeket, amelyek kibírják, ha egy 20 méteres hullám pofon vágja őket). A kirándulóhajók nem erre valók (igaz, azért valószínűleg kibírják), ők kikerülik a vihart, hiszen nem az a lényeg, hogy percre pontosan odaérjenek valahová, hanem az utazás élménye, hogy az utasok jól érezzék magukat. A linereknél a sebesség is fontos, a kirándulóhajóknál nem annyira; a Queen Mary 2-re ezért terveztek gázturbinákat is, amelyek segítségével 30 csomóval is tud haladni. De mivel a hajót - óceánjáró mivolta ellenére - szintén sima kirándulóhajóként használják, alapvetően csak a dízelmotorokkal közlekedik, amelyekkel 18-22 csomóval tud haladni. A kirándulóhajók maximális sebessége is csak 21-22 csomó (ha mondjuk a jelenlegi legnagyobb kirándulóhajót, az Allure of the Seas-t 30 csomó feletti tartós sebességre akarnák alkalmassá tenni, kb. a paksi atomerőművet kéne beletenni). A linereknél az is fontos, hogy átalakíthatóak legyenek csapatszállítóvá, ha kell, valószínűleg ezért is létezik még belőlük manapság. Egy ilyen hajóval 20 ezer embert el lehet szállítani bárhová a világon két hét alatt. Igaz, ilyen bevetésre már régen került sor, ha jól tudom, az 1980-as években a Falklandi csata volt utolsó, ahol hadicélokra használtak óceánjárókat (akkor a QE 2-t vetették be).

Könyveslány 2015.02.04. 06:18:52

Nagyon átfogó és érdekes írás már megint!

Skorzeny 2015.02.04. 06:44:14

Zseniális poszt, pedig rühellem a hajókat és félek a víztől is...:)
Még!

szeme közé, laposan! 2015.02.04. 09:03:17

És akkor miért kakukktojás az a kép? :)

Division 2015.02.04. 09:04:57

Ez nagyon érdekes volt, jöhet még!

szega85 2015.02.04. 09:15:05

Nagyon erdekes es reszletes cikk, koszonjuk!
Hadihajokrol is lesz hasonlo? / Tirpitz, Bismarck, aztan az amcsi aprosagok... :) /

Elloth 2015.02.04. 09:15:14

Az SS Virginian nem igazi hajó, csak a filmvásznon létezik?

walter sobchak 2015.02.04. 09:27:18

@szega85: Köszönöm! :) Én csak vendégszerkesztő vagyok, de szerintem JTomnak nem lenne ellene kifogása. Meg aztán ott vannak a "mi csatahajóink", például a Tegetthoff-osztály (Viribus Unitis, Tegetthoff, Prinz Eugen, Szent István), hogy mást ne említsek, azokról akár külön is lehetne. Meg aztán nagy csatahajó-fan vagyok én is, főleg az amerikai vasak tetszenek (de azért a Bismarck és a Tirpitz se volt semmi, a Yamatóról nem is szólva).

@Elloth: Talált, de még nem süllyedt :D. Írásbeli dicséret annak, aki megmondja, melyik filmből van :).

szega85 2015.02.04. 09:45:22

@walter sobchak: En szemely szerint nagyon orulnek barmelyik altalad emlitett ujabb al-temanak. Foleg jo kepekkel megspekelve. ;)

Ditpet 2015.02.04. 09:51:20

A nagy büdös semmit tudok a hajókról. Talán csak annyit, amit a Titanic c. filmben elmondtak. Ennek ellenére végigolvastam, érdekes cikk lett.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.02.04. 09:52:31

Van valami baromi szomorú az elsüllyedt és felborult hajókban. Mégis perverz örömet okoz a nézegetésük.

A Dieselpunk itt egy angol név? Eléggé megelőzte korát.:)

warr 2015.02.04. 10:05:49

@walter sobchak: Az óceánjáró zongorista legendája? :)

Jó poszt volt.

walter sobchak 2015.02.04. 10:06:06

@Littlewood: A Dieselpunk - amennyire én tudom - egy művészeti irányzat, ami a 30-as, 40-es, 50-es évek divatját, találmányait ötvözi a jövővel. Olyan, mint a steampunk, amiben ugye gőzzel működő találmányokat és a XIX. század közepi divatot ötvözik a jelenkorral (vagy az atompunk és a cyberpunk, ezek ismertebbek még talán). De erről talán a képregényrajongók és a művészek többet tudnak. Ezt a hajótervet tartják az egyik legkorábbi dieselpunk cuccnak, csak ez még a saját korában volt futurisztikus, nem később rajzolták meg.

walter sobchak 2015.02.04. 10:06:43

@warr: Süllyedt. És köszi! :)

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2015.02.04. 10:13:43

Az óceánjáró zongorista legendája / The Legend of 1900
- ebből van a Virginian; nagyon durvák az elsüllyesztés előtti belső képsorok a nyikorgásokkal, kísérteties...
nagyon jó film szerintem:)

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.02.04. 10:23:52

@walter sobchak: De ezeket a stílusokat csak utólag nevezték el így, nem? Amikor már volt punk, és a régebbi korok technikájával ötvözés egyszerre keltett retró és menő hatást. Ezt a hajót pedig, ha jól értem, már 1932-ben ezen a néven tervezték.(?)

walter sobchak 2015.02.04. 10:30:46

@Littlewood: Nem ez volt a neve, a képaláírásban a "Dieselpunk óceánjáró-terv"-et úgy értem, mint amikor azt mondják, hogy "barokk templom" :). Közelebbi neve nem volt, a tervezőjéről, Norman Bel Geddesről "Bel Geddes ocean liner"-nek nevezték el. A tervező neve Dallas-fanoknak egyébként ismerős lehet, ugyanis a sorozatban Ellie-t (az öreg Jock feleségét, Jockey és Bobby anyját) alakító egyik színésznő, Barbara Bel Geddes az ő lánya volt. Kicsi a világ, mi? :D

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.02.04. 10:36:24

@walter sobchak: Akkor jól félreértettem.:)
Kissé megalomán volt a tervezője a laza kis fél kilométeres hosszával, ilyen háttérrel érthető, hogy a lánya sem polgári szakmában gondolkodott.

CernaGeza 2015.02.04. 10:43:01

a virginian azért, mert az első 3 csavaros hajó?

walter sobchak 2015.02.04. 10:44:30

@Littlewood: Egyébként erősen látszik, hogy a tervező csak úgy rámondta, hogy ekkora lesz, aztán kész. Nézd meg az arányait, ha 550 méteres lett volna, akkor 100 méteres magassága, 30 méteres merülése, és 15 méteres hajócsavarjai lettek volna :D. Nem mellesleg 30 csomó feletti sebességet is ígért az öreg, meg örökélet is ingyen lőszer ugyebár...

Egyébként nem véletlen, hogy nem terveznek ekkora hajókat. Volt egy ekkora tanker, a Jahre Viking, hosszra ekkora volt, meg valami 700 EZER tonnás szörnyeteg, 25 méteres merüléssel. Olyan nagy volt, hogy a merülése miatt nem mehetett át a La Manche-csatornán! Meg aztán más, kisebb hajóknál nem jelentkező problémák is előjönnek már ekkora hossz mellett (ennek ellenére ha jól tudom, néhány éven belül elkészül egy mozgó LNG-feldolgozó hajó, ami 600 méteres lesz, de az asszem nem lesz képes saját hajtással közlekedni). Utánanéznék, de most melóban vagyok, nem kéne kommentelnem se igazság szerint :D.

CernaGeza 2015.02.04. 10:44:57

hopp, de az egy egykéményes hajó. Bocs.

ArRogant 2015.02.04. 10:48:02

@walter sobchak: Köszönöm szépen a teljeskörű választ!

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.02.04. 11:13:57

@walter sobchak: Igen, és gondolom van még egy csomó olyan méretből fakadó probléma, ami a tervezőasztalon nem jön, ki csak a gyakorlatban. Nem értek hozzá, de sem nagyon logikusnak, sem egy életbiztosításnak nem tűnik ekkora hajókban gondolkodni.

Harrison Bergeron 2015.02.04. 11:23:05

Le vagyok nyűgözve. Meg oda vagyok és vissza, a világ mind az öt égtája felé, hiszen két toplistás blog konstellációja igen ritka tünemény :) Hála.

gigabursch 2015.02.04. 11:27:01

Sic transit gloria mundi.

Elég ramatyul néz ki a legtöbb, ahhot képest ahogy MArjai Imre: nagy Hajóskönyvében szerepel.

Köszi az írást!

@walter sobchak:
Ezt is köszi...

tromf 2015.02.04. 11:53:00

Nagyon jol sikerult poszt, koszonom en is. Volt szerencsem az evet a belfasti Titanic muzeumban kezdeni, amit ez uton is ajanlanek mindenkinek, hisz egy valoban jol megkomponalt atfogo kiallitas a hajozas, tengeri szallitasi igenyek kialakulasatol a baleset utoeleteig, az annak koszonheto perekig, biztonsagi eloirasok szigoritasaig, mindezt remekul abrazolva.
Szarazfoldi patkanykent elkepesztoen hatalmasak voltak a mennyisegek egy oceanjaron, pl a Titanic 40ezer tojassal, 35 tonna hussal lett megpakolva, napi 53ezer liter edesvizet hasznalt fel (csak az elso osztalyon volt edes viz a kabinokban), es ami a szamomra a legmeglepobb volt - napi 6-800 tonna szenet volt a fogyasztasa. Ezek tukreben ertheto mennyivel kedvezobb volt az olaj, mely futoerteke magasabb, igy kevesebbet kellett belole szallitani, illetve az atfejtesehez elegendo volt egy ember.

selgir 2015.02.04. 12:04:02

nagyon helyén van a poszt!!! respect

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.02.04. 12:04:18

Remek post, nagyon élveztem!

Az Andrea Doria sztorihoz egy széljegyzet: Az évek alatt szinte mindent felhoztak a roncsból, ami pénzé tehető volt. A közelmúltban jutott eszébe valakinek, hogy fel kéne hozni a Chrysler Norseman koncepcióautót. ( en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Norseman ) Ezt a Ghia építette a Chryslernek Torinóban. Iszonyatos pénzt költöttek rá, 100 000-et, 1956-os amerikai dollárban.

A kor koncepcióautóinak zömével ellentétben teljesen működőképes autó volt, motorral, fékkel, váltóval. Az autó az egyik raktérben volt egy nagy faládában és nem a hajó amúgy nem kicsi, 50 autót befogadni képes garázsában, ahol a végzetes úton amúgy egy Rolls is volt. 2006-ban írt róla egy búvár, aki legutoljára 1994-ben járt a roncsnál, hogy már akkor csak egy nagy kupac rozsda volt az autó és tulajdonképpen a kerekei alapján ismerte fel, hogy az lehetett a Norseman. Először úgy keveredett a raktérbe, hogy egy eltünt búvár után kutattak.

Azóta magának a hajónak állaga is annyira leromlott, hogy életveszélyes megközelíteni.

walter sobchak 2015.02.04. 12:07:51

@tromf: A Titanicnak kifejezetten jó volt a fogyasztása a méretéhez képest (egyébként jellemzően a 600 tonnához volt közelebb). A Mauretania és a Lusitania akár 1000 tonnás fogyasztást is összehozott szénből. Illetve a Titanicnál jóval kisebb német gőzösök, a Kaiser Wilhelm der Grosse és a Deutschland is elégettek 5-600 tonnát naponta, pedig feleakkorák voltak (igaz, gyorsabbak is valamivel). Amikor olajra szerelték át ezeket a hajókat, jellemzően a 70-75 %-ára esett vissza a fogyasztás (tömegre vetítve), a Maury 700-750 tonnát fogyasztott olajból.

A 30-as évek nagy óceánjárói, pl. a Queen Mary és a Normandie maximális sebességnél iszonyatos fogyasztásokat produkáltak, akár 1200-1400 tonna olaj is lement neki naponta. A nagy csatahajók, a fentebb említett "Big J" New Jersey, "Mighty Mo" Missouri vagy a világ legnagyobb megépült csatahajója címet tartó Yamato még ennél is többet, 1500-1700 tonnát is bekaptak naponta végsebességnél. Persze ezeknek a teljesítménye már vetekedett egy közepes magyar hőerőműével, meg a teljesítményük és a gőzturbinák hatásfokának ismeretében "várható" az ekkora fogyasztás. :)

walter sobchak 2015.02.04. 12:10:59

@Sam. Joe: Ezt nem tudtam, köszönöm! :) Egyébként teljesen általános, hogy a nem olyan nagyon mély vízben elsüllyedt hajóroncsokat teljesen kirabolják az évek során (sokszor maga az üzemeltető cég vagy az állam). Igaz, nem autókat, inkább aranyat, ezüstöt, aztán híresebb hajóroncsoknál meg már minden kacatot elhoznak.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.02.04. 12:41:16

@Sam. Joe: @walter sobchak: ha egy autó- meg egy hajób*zi egymásra talál :D

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.02.04. 12:54:07

@JTom: @walter sobchak: Autó-, illetve hajószexuális a politikailag korrekt kifejezés. 8-)

Namely 2015.02.04. 13:54:49

Az SS America / SS Australia/stb nevében, mi az SS?

walter sobchak 2015.02.04. 14:02:43

@Namely: Steam Ship, azaz gőzhajó. Az RMS pedig a Royal Mail Steamer/Ship, azaz a Királyi postagőzös/hajó rövidítése.

ZON 2015.02.04. 15:54:40

Miért süllyesztett el a német haderő egy olasz hajót (ex Franz Joseph ) 1944-ben?

teddybear01 2015.02.04. 16:00:22

@szega85: @walter sobchak: Meg mindenki másnak!

Magyar nyelven a legjobb hadihajós blog szerintem a acelmonstrum.host22.com/
ami Horváth Zoltán és néhány barátja hozott össze. Olyan szinten ír a leghíresebb hajókról, tengerészekről, illetve a hajók modellezéséről amihez hasonló nem sok van még a szakirodalomban.

Elnézést a reklámért, de szerintem megérdemli a blog.

the.man · http://rivercottagenyomaban.blogspot.com/ 2015.02.04. 16:12:00

www.carrierbuilders.net/element/element.php?id=709

Itt még van pár érdekes első világháborús repülőgép anyahajó.
A tengeri utazástól mindig is a "megették a cápák" mondat tat vissza.

walter sobchak 2015.02.04. 16:41:44

@teddybear01: Anno a Carmaniás írásomnál linkelted be, ha jól emlékszem (a lemilen), és el is olvastam kb. az egész blogot a rákövetkező hónapokban. Valóban nagyon jó, részletes, igazi szakértelemről árulkodik az összes cikk. Igaz, ő ugyabár hadihajókról ír, én meg inkább személyhajókról, amelyekről (pláne a kevésbé ismertekről) tudtommal egyetlen igazán részletes poszt sincsen a neten.

@ZON: Amennyire a forrásaim megírták, ezzel akarták blokkolni a kikötőt. Mivel 1944-ről beszélünk, a 33 éves hajó a több modernizálás ellenére is iszonyatosan elavult volt a régi dugattyús gőzgépeivel, kis méretével. Amúgy se nagyon használták volna már. Az 1943-as olasz kapituláció után már nem közlekedett sehova.

@the.man: itt van egy videó Nimitzről, amelyben a repülőgép-hordozók (és anyahajók) fejlődését mutatják be. Ha lehámozzuk róla az "America, Fuck Yeah"-t, szerintem teljesen jó, és látványos, szó esik benne a katapultok működéséről is.

www.youtube.com/watch?v=LhqLn1wKJAw

molnibalage 2015.02.04. 16:59:59

@teddybear01: Épp most jelent meg új írás, Dakar 1940. Már át is raktam pdf-be azt is.

Kis ember 2015.02.04. 17:27:42

@walter sobchak:
Szia!
A linernek a formája is más, nem olyan bödönhajó mint a cruiser. És ez bizony sokat segít, mikor a QM2 novemberben megteszi a transzatlanti utat és 6-7 méteres hullámokon vág keresztül. Azért még így sem kellemes fent elöl tartózkodni, modjuk a Commodora Club mellett a kilencediken. Pedig ott vannak a legúribb kabinok (a Cunardon a mai napig osztályok vannak, nem úgy mint a többi társaságnál).

teddybear01 2015.02.04. 18:44:24

@walter sobchak: Nézd, a Te blogodat is beraktam a kedvenceimbe, épp úgy mint Horváthét, mit mert jó.

@molnibalage: Kösz, szerencsére Zoli mégsem hagyta abba az írást.

@Kis ember: A liner és cruiser között elsősorban az a különbség, hogy a liner menetrendszerűen jár ugyanazon az útvonalon, míg a cruisernek nincs kötött menetrendje és útvonala. A cruisert gyakran tramp-nak (csavargónak) is nevezik a tengerészek. Lehetnek egyébként személy és teherhajók is ezekkel a meghatározásokkal.

A kialakításuk meg főleg attól függ, hogy milyen térségben közlekednek. Az Észak-Atlanti óceánon egészen mások a követelmények, mint például a védettebb Földközi-tengeren.

walter sobchak 2015.02.04. 18:56:10

@teddybear01: Köszi, amúgy ez nem annyira "versenyszerű összehasonlítás" akart lenni, inkább csak megállapítás.

Tudtommal a trampot csak teherhajókra mondják, vagy a teher-személyszállítókra, azért durva lenne a 225 ezer BRT-s Allure of the Seas-t lecsavargózni :D. A kialakításban igazad van, azt lefelejtettem, sajnos gyakran beleesek abba a hibába, hogy csak atlanti-óceáni linerekkel foglalkozok, pedig pl. a Csendes-óceánnak is megvoltak a maga hajói. De valóban, az egyik gond a cruise-hajók 30-as évekbeli elterjedésénél az volt, hogy régi óceánjárókat kellett cruise-szolgálatra beosztani, amelyek egyszerűen nem bírták azt, arról nem is beszélve, milyen lehetett a légkondi nélküli hajókon mondjuk a trópusi vidékeken utazni a fedélközbe bezárva.

walter sobchak 2015.02.04. 18:59:03

@walter sobchak: Pontosítás: az Allure of the Seas térfogata (tonnatartalma) nem BRT, hanem egy dimenzió nélküli szám, ezt is hajlamos vagyok elfelejteni :D.

teddybear01 2015.02.04. 19:19:20

@walter sobchak: Jó, hát a tramp eléggé lenéző kifejezés, a cruiser inkább elmegy a "puccos utasszállító hajóknak".
Linernek viszont azokat a teherhajókat is nevezik, amelyek kötött útvonalon működnek. Pl. autószállító, tanker, vagy éppen ércszállító.

NIKI LAURA 2015.02.04. 19:20:41

Nagyon jo,osszeszedett iras.
Del afrikai (volt)lakoskent( regen) erdekel,mit kerestek az afrikaiak Yugoslavia partjainal?

walter sobchak 2015.02.04. 19:35:33

@NIKI LAURA: Szövetségesei voltak a briteknek. A nyugati fronton ausztrálok is harcoltak (nagy részüket a Queen Mary és a Queen Elizabeth vitte oda), ők még messzebb voltak a hazájuktól :).

Josh 2015.02.04. 20:10:55

A "kakukktojás" SS Virginian sosem létezett igazi hajóként? Akkor hogyan jelenítették meg? Makett volt, vagy esetleg mégis egy valaha volt igazi hajó végjátéka volt a szereplése?

walter sobchak 2015.02.04. 20:34:07

@Josh: Posztírás közben utánanéztem, de sajnos nem találtam pontosat arról, hogy oldották meg a filmben a hajókérdést, de valószínűleg hasonlóan, mint a Titanicban, azaz a nagytotálban CGI, közeli képeken makett és greenscreen, belső képeken meg gondolom stúdió vagy más hajók. Ezután a képkocka után, amit betettem, felrobbantják a hajót, ami azért mai szemmel eléggé láthatóan számítógéppel készült.

Nem igazi hajó volt a Virginian, a képen látható óceánjáró leginkább a Lusitania és a Mauretania alapján készülhetett, a története azonban inkább az Aquitaniára emlékeztet (igaz, az Aquitania 1900-ban még nem közlekedett, lásd a film eredeti címét).

Virginian nevű hajó egyébkét létezett, de nem négykéményes, hanem sima egykéményes. Egyébként műszaki szempontból érdekes volt, ez volt az első gőzturbinás, és egyben az első három hajócsavaros személyhajó (1904-ben készült el).

Volt olyan is, hogy a valójában is létező hajó a filmvásznon, "élesben" pusztult el, az Ile de France francia óceánjáró, amit az 1959-es "The Last Voyage" c. filmben egy filmbéli hajókatasztrófához használtak fel.

fc07.deviantart.net/fs71/i/2014/325/0/6/ss_claridon_sinking__actually_the_ile_de_france__by_orsova-d877ipk.jpg

Persze nem süllyesztették el, utána elvitték lebontani.

Josh 2015.02.04. 20:39:53

@walter sobchak: köszi, igazán alapos válasz, méltó a poszthoz. :)

molnibalage 2015.02.04. 22:16:59

@teddybear01: Az mondta, hogy határozatlan ideig szünetelteti. Nem mondta, hogy ez mit jelent. Poénból megnéztem, hogy hátha oszt lám...! :)

KoGa 2015.02.04. 22:49:04

Érdekes, hogy majdnem 10 évig cruisehajókon dolgoztam, de soha nem hallottam különbségtételt a cruise liner és ocean linerek között. Hiába, modern idők :)

johnibyg 2015.02.04. 23:08:20

A Virginian képe annyira a hatvanas/hetvenes évekbeli filmek képi világát idézi, de a kommenteket olvasva érthető is. A halifaxi robbanás kikapta a komplett várost, az megdöbbentő, a konteoblogon volt egy hasonló hajórobbanásos, ez azért mutatja, nem kell atombomba az óriási robbanáshoz. A fogyasztásba számítsátok bele a légellenállásukat is, mekkora cw-értékük lehet? A legnagyobb tragédia ki lett hagyva: Wilhelm Gustloff

teddybear01 2015.02.04. 23:32:03

@molnibalage: Egyszer már eltűnt a blogja, amikor a freeweb átalakult. Egyébként gyakori hogy egy ideig szüneteltetik a blogírást, aztán meg eltűnik az egész.

teddybear01 2015.02.04. 23:34:55

@KoGa: Pedig ezek az elnevezések már Dékány könyveiben is feltűntek, azaz a két világháború között is használatosak voltak.

Balee87 2015.02.05. 01:54:39

Ha még nem írták volna az SS Virginian az "Óceánjáró zongorista legendája" című (The legend of 1900), 1998-as nagyszerű filmben szereplő hajó volt... a kép is a filmből van. ;)

walter sobchak 2015.02.05. 06:23:56

@johnibyg: Tudtam, hogy lesz valaki, aki bemondja a Gustloffot. Nos, a Gustloff nem óceánjáró volt, hanem az is kirándulóhajó (az egyik első a világon, ami direkt erre a célra épült, ráadásul már dízelmotorokkal 1936-ban), és ez a poszt az óceánjárókkal foglalkozik. Másrészt pedig tapasztalataim szerint nem lehet a Gustloffról a neten anélkül beszélni, hogy 5 komment után ne nácizás-zsidózás-szovjetezés legyen a téma. Úgyhogy kimaradt.

KoGa 2015.02.05. 09:31:08

@teddybear01: Épp arra céloztam, hogy _mostmár_ talán kevésbé használatosak, kezd elmosódni a különbség.

johnibyg 2015.02.05. 09:34:54

@walter sobchak: Jah, az kirándulóhajó volt (látszik mennyit hajóztam), akkor bocsi. Az ideológiai adok-kapokra meg JTom először szól, utána hajít

tromf 2015.02.05. 14:51:25

@teddybear01:

a liner elnevezesnek nincs etimologiai koze a linen (mint vaszon) szohoz, vitorlaanyag vagy szallitott aru tekinteteben?

Kis ember 2015.02.05. 15:34:11

@tromf:
Nincs. A line szóhoz, a vonalhoz van köze. Vonaljárat. :)

J.László 2015.02.05. 20:52:30

Jaj, ez nagyon jó! Imádom a hajókat.

Azért az mekkora blama, amikor a vízre bocsátáskor felborul a hajó.

walter sobchak 2015.02.05. 21:42:20

@Pirx pilóta: Igen, szerintem is nagyon jó film, a hajós témán felül is. Én Tim Roth-ot ebben láttam először, nem a Kutyaszorítóban(ban?) vagy a Ponyvaregényben. Szóval nekem ő még mindig Danny Boodman T. D. Lemon 1900. :)

@J.László: Köszi! Hát ja, nem semmi, azért is került be. Nem tudok más esetről, amikor a hajó vízre bocsátáskor felborult volna (olyanról meg pláne nem, amikor ezt meg is örökítették), legalábbis a gőzösök korából.

Zuzimama 2015.02.08. 20:46:33

Nagyon kedvelem a hajókat, a hajózást, lenyűgöz a hajózás fejlődése a hajók sorsa és az ilyen blogbejegyzések igazán az ínyemre vannak.

Rendkívül érdekes poszt ez, plusz a kommentekből is tisztán kivilágít a szerző szakértelme.
Biztos vagyok benne, hogy nem egyszer fogom még elolvasni, köszönöm. :)

XasaYasa 2015.02.09. 08:22:16

Üdv! Volt még egy cruiser hajó ami mondjuk nem volt olyan nagy mint a blog bejegyzés egyes hajói de így sem volt kicsi. Ennek a tragédiáját viszont élő adásban tudták megörökíteni.

en.wikipedia.org/wiki/MTS_Oceanos

Nagyon tetszett a post!

walter sobchak 2015.02.09. 18:12:46

@Zuzimama: Köszönöm szépen! Nem vagyok szakértő, inkább csak hajókedvelő :). Lesznek még hasonló posztok, hajókról és más járművekről is.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2015.03.05. 08:23:00

Lehet, hogy lecsúsztam egy hónappal, de iszonyat jó ez az írás. Köszi!

Én azon tűnődtem, hogy vajon a New York-i révkallerek Casco-ja, vagy kötelezője, vajon fedezte-e, hogy kicsit meghúzták az Olympic-et?! :)

nandras01 2015.03.10. 01:17:41

@walter sobchak:
az óceánjáró zongorista a film címe :)

nandras01 2015.03.10. 01:18:58

a fenébe, megelőztek.
és nem is kevesen :)
a film egyébként nagyon jó.

SD45 2015.08.06. 19:03:12

És a Hikawa Maru? Elvégre egy japán óceánjáró se maradhat ki a buliból. Illetve a Maxim Gorky ami egyszer Titanic szerűen kezdett süllyedni. Vagy az Admiral Nakhimov aki 2X-szer süllyedt el.