Fegyveres erők napja

2014. szeptember 29. Andrassy Gabor (törölt)

Van jó fegyverünk, van mit védenünk! A Magyar Néphadsereg felkészülten várja a hazánkra vagy a szocialista országok bármelyikére törő imperialista kalandor hordát.

Népszerű, érdekes ismeretterjesztő propagandafilm a hidegháborús időkből.

fegyv.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr946306024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AtiSnatch 2014.09.29. 07:11:27

Hol a Napi Érdekesünk??? Kicsinálták Kennyt...

szita szita péntek 2014.09.29. 08:01:26

Ok, régi film és igen, időnként megmosolyogtat. De ahogy végignéztem, akkor mégiscsak úgy éreztem, hogy (az akkori viszonyok között és az ország méretéhez képest) komolyan vehető haderőnk volt. Jójó nyilván a hadkötelezettség "adta" az emberanyagot, de a talán a technika is minőségében és számosságában versenyképes volt. Ebben most nem vagyok biztos.

No persze ez csak egy kisfilm, én meg nem ismerem a haderőnk potenciálját és ez így jó.

XXL 2014.09.29. 08:49:04

Számomra igencsak meggyőző dokumentum film volt.A néphadsereg komoly technikával rendelkezett, ami a mai hadseregről már nem mondható el. Volt jó fegyverünk.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.29. 09:09:02

Ja, ja, ez a film azért készült, hogy meggyőző legyen, és elég jól sikerült. Amúgy a hatvanas-hetvenes évek fordulóján, amikor készítették, a bemutatott eszközök azért nagyjából megfeleltek a világszínvonalnak. Aztán valahogy megragadtak ezen a színvonalon, amikor én bevonultam 1996-ban, még mindig ugyanezek a FUG-ok, Csepel teherautók és egyéb technikák voltak a laktanyában - sokszor tengelyig a földbe süllyedve.
Megjegyzem ezt a filmet több különböző, a kiképzéshez használt oktatófilmből montázsolták össze, a figyelmes szemlélő láthatja, hogy a különböző snittek más-más évszakokban készültek, illetve néhol feltűnnek még a Rákosi-korszak egyenruhái is. A rakétaindítás meg legalább harmadik generációs másolat, gondolom a szovjet elvtársaktól kapták a felvételt. Szóval azért ez valószínűleg csak egy jól sikerült blöff ez a film. :) De később minden képzeletet alulmúlóan lerohadt a gépállomány.

szita szita péntek 2014.09.29. 09:41:19

@XXL: Lehet blöff is, ha sok mindenből összevágott cucc, akkor akár mi is lehetett a gépállomány. De az összevagdosásnak lehet más oka is. Pld. egy forgatócsoport egy hadgyakorlaton egészen egyszerűen nincs jó helyen, mer' veszélyes. Egy propaganda filmért pedig sok embert, nagyvasat mozgatni, csúcstechn. rakétát, sok lőszert kilőni egészen egyszerűen túl drága.

Yatzo 2014.09.29. 10:22:24

Amikor én bevonultam '94-ben ugyanezek az eszközök voltak nagyjából. Én rádiólokátoros felderítő voltam. Bátran állíthatom, hogy a dandárnál SENKI nem tudta, hogy hogyan működik a lokátor. Kábelt húzó páncéltörő rakétáink nekünk is voltak, de 10-ből 7 nem indult el. A lőszerekbe beestek a magok. Elég borzasztó állapotban volt minden. Hivatalosan kb. 12 lőszert lehetett ellőni egy év alatt. Akkoriban annyi értelme volt az egésznek, hogy néhány bunkó kiélhette a szadista hajlamait a "kopaszokon". Pedig én komolyan vártam, hogy katona lehessek, lőhessek, harcolni tanuljak, stb.
Vannak akik nosztalgiával tekintenek vissza a "katonaságra", de nekem marha nagy csalódás volt és elvesztegetett időnek gondolom csak.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.29. 11:34:24

@Yatzo: Ja, ez volt a jellemző. A nyolcvanas évek elején még minden víziparádé előtt hosszú sorban álltak a FUG-ok a Horányi Révnél (ott volt víkendházunk). Amikor a cimbim bevonult 1995-ben, az egész századból már csak kettő volt úszóképes állapotban. Oké, nem voltak ezek már újak a rendszerváltáskor sem, de hihetetlenül gyorsan lepukkant minden. Nekem pl. a vv ruhám egy tömb volt. Mondták, hogy meg se próbáljam széthajtogatni, mert úgysem tudom felpróbálni, el fog törni a hajtások mellett. Szánalmas volt az egész... mennyi pénzt kibasztak ezekre hajdanán... csak minimális törődést igényeltek volna, hogy ne menjenek totál gallyra... de még arra is csesztek Antallék.

camell · http://indafoto.hu/camell 2014.09.29. 12:59:03

@XXL: Azt jó lenne tudni, mikori a film. Szerintem az vicc, hogy együtt szerepel a FUG, meg a Csepel a T-34-essel. Azzal a harckocsival, amiről 1950-ben bebizonyosodott, hogy elavult.

csillagpontos 2014.09.29. 14:14:43

A honvédtség számomra is értelmetlen volt, egy év elvesztegetés az életemből. "M" zárolt technikákra kellett vigyázni a telepügyeleteken. Meg őrséget adni a laktanyában alapkiképzés után és ennyi volt kb. az egész.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.29. 14:31:18

@camell: 1965-ben. http://hu.wikipedia.org/wiki/Glósz_Róbert

kekegsm 2014.09.29. 14:47:16

@camell: Azért ez hülyeség. Nem a páncélosék elején, de a hátulján megállta a helyét. Az a Zis-s-53 félelmetes fegyver ám, elég sok mindent átüt, a hetvenes évekig ellenfél volt a harckocsiknak, "vékonyabb" célpontoknak akár ma is az lehet.

kekegsm 2014.09.29. 14:56:31

@kekegsm: Második világháborús fegyverek még a közelmúltban is harcoltak, a szomszédban. Úgy tudom, lőttek is ki T-55-öt, nem is egyet. A kép Karlovacban készült: www.acig.info/UserFiles/File/Europe/Croatian_War_Museum/Photo_04_MG.jpg

camell · http://indafoto.hu/camell 2014.09.29. 15:12:48

@kekegsm: Hát, kíváncsi lennék, mennyi volt a saccolt túlélési esélye egy olyan hk-nak 1965-ben egy nagyobb háborúban, neadjisten világháborúban, aminek ABV-védelme sincs.

szita szita péntek 2014.09.29. 17:02:28

@camell: Nos, a wikipédia azt mondja, hogy a t-34 "1996-ban még 27 országban szolgálatban volt". Ami azért mindenképpen meglepő.

szita szita péntek 2014.09.29. 17:08:37

@kekegsm: Mondjuk a t55 a világháború után született, de abban igazad van, hogy nem egy friss típus

csak egy néző 2014.09.29. 17:29:51

71'-73' között voltam katona és már akkor egy vicc volt a MN. Fehérvárra vonultam be és mivel volt jogsim, mint "kopasz" kaptam egymagam(!!) 3 db Csepel 344-es tehergépkocsit.
Volt egy híradós Csepelem, egy víztartályos és egy pótos. Igen érdekes volt amikor riadó volt. Mindhárom tgk, folyamatosan lógott az akku töltőn, mert egyszerűen nem volt új aksi. Riadónál lerohantam a garázshoz és addigra a telephely ügyeletes beindította (ha tudta) az öreg Csepeleket, beugorva a legközelebbibe kiálltam vele a laktanya melletti utcába és futás vissza a másik két Csepelért. Mire lefújták a riadót, addigra éppen sikerült mindhárom vasat kivinni a laktanyából, majd már nem rohanva vissza a telephelyre. Éles helyzetben nem tudom, hogy mi lett volna.
A lövészet is egy vicc volt, kaptunk vagy 12 skulót és ebből volt egy rövid sorozat és egy pár egyes lövés, miközben a mellettünk lévő ruszki lőtéren a kiskatonák ládaszámra lövöldöztek, amig izzott az AK csöve.
3 hónap után természetesen némi protekcióval felkerültem pestre és a laktanya pkh-nak és még egy főtisztnek is intéztem a Merkurnál fehér Zsigulit, piros belsővel, számomra szanatóriummá vált a katonaság.

johnibyg 2014.09.29. 17:49:13

Azért használnak/tak Ukrajnában ősöreg gépeket mindkét oldalon (igaz, a löveggel nem lőttek): ISZ-3, T-34, T-10 (eredetileg ISZ-10)

Kagehiko Yamazaki 2014.09.29. 19:05:43

Imperialista kalandorok LOL!

En 92-ben voltam katona, viszont hör, igy a massziv hadianyagrol lemaradtam. En Sikloson voltam kikepzesen es ott meg akkor forgalomban volt a tuko. Az az öskori lelet katonai csizma. Az ember könnyen az 50-es, 60-as vagy a 70-es evekben erezhette megat, igy nemi nosztalgiaval neztem a filmet.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.09.29. 19:46:50

a film tömeghadsereget ábrázol, ma más kort élünk. olyan ez, mint amikor a 60-as évek számítógépeit mutogatják a ma emberének. ugyanakkor érdekes a film ma is, igaz nagyon máshogy, mint anno.

Trónkövetelő 2014.09.29. 20:08:02

Azért az érdekes, hogy a ruszkik egyből adtak a csúcsfegyvereikből a szövetségeseiknek, így nekünk is. A T-72-eseik például az 1973-as hadrendbe állításuk után néhány éven belül a Magyar Néphadseregnél is megjelentek. Röhej, hogy még mindig ez a legmodernebb harckocsink. Persze megfelelően karban tartva, modernizálva még hasznos lehet másodlagos feladatok ellátására. Pl. Az amerikaiak még 2003-as második Öböl-háborúban is használtak M-60-as Pattonokat, természetesen már számítógép irányította tűzvezetéssel és minden modern extrával ellátva. És a csúcsok-csúcsa Abramsek is 1979-es fejlesztésűek, nem újak már. A románok, a csehek és a lengyelek folyamatosan modernizálják a T-72-eseiket, csak nekünk van rendszerben még az 1973-as alapszéria itt a környéken.

csak egy néző 2014.09.29. 20:34:56

"Putyin: Az orosz csapatok két nap alatt elfoglalnák Bukarestet és Varsót"
Budapest elfoglalásához négy nap kellene, mert meg kellene állni a városokban az ünneplő polgármestereknél.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.29. 20:45:30

@milliliteratura: Én nem értem ezt a kort. Valakinek csak meg kellene halnia a háborúkban, nem? Ha nincs tömeghadsereg, akkor... a civileknek?

@Kagehiko Yamazaki: Hű, ezt nem hittem volna, hogy 92-ben még volt csizma...
Amúgy praktikus viselet, erre akkor jöttem rá, amikor idén nyáron át kellett gázolnom egy térdig érő erdei aljnövényzeten kb. 1km hosszon, és annyi de annyi fűszál ragadt a ruhámra, hogy el nem tudod képzelni. Másnap kipróbáltam a maszkabálokra tartogatott bricssznadrággal és csizmával ugyanazt a terepet, hát ég és föld volt a különbség! (Igaz, mindenki teljesen hülyének nézett, akivel találkoztam. Illetve nem mind, mert az egyik arra járó azt hitte, hogy én vagyok az erdőkerülő, és érdeklődött, hogy hol lehet tüzet rakni. :))

camilló 2014.09.29. 21:28:53

@camell: Mihez képest volt elavult 1950-ben a T-34? Az amerikai harckocsik kb. az M-1-es megjelenéséig elavultak voltak a szovjet technikához képest. A T-34-esek sikerrel vették fel a harcot a későbbi fejlesztésű amerikai harckocsikkal a Koreai háborúban. Ajánlom figyelmedbe a Haditechnika című lapot!

camilló 2014.09.29. 21:33:44

A hadsereg leépüléséért a politikai vezetős a felelős. Mikor én voltam katona, ha nem indult volna egy technika akkor amikor kell, a kezelő katona talán még ma sem mehetne haza. Egy olajcseppért is simán fenyítettek. Akármennyire is öreg volt a technika azért üzembiztosságukhoz nem férhetett kétség! A mostani politikai vezetőink nem olvasnak sem Clausewitzet, sem Szun Ce-t. Ha olvasnának akkor tudnák hogy a háborúra azért kell készülni, hogy ne kelljen megvívni.

Kagehiko Yamazaki 2014.09.30. 01:43:30

@Andrassy Gabor: Volt es en hogy utaltam. De szerintem nem csak en... Nehez, kenyelmetlen, melegben meleg, hidegben hideg. Ugy neztünk ki, mint egy 2. vh-bol itt maradt egyseg. Es ebben km-eket gyalogolni minden nap.

Egy tiszta vicc volt a katonasag akkoriban. Az összes tiszt allandoan talaj reszeg volt. Kellett lönöm a kalasnyikovon kivül geppuskaval es optikai iranyzekos rpg-7ttel is, az tetszett talan egeszben. Amugy sok ertelme nem volt.

camell · http://indafoto.hu/camell 2014.09.30. 08:57:13

@szita szita péntek: Igen, és nézd meg, milyen jól szituált országokban. Albánia, Afrika néhány országa... Mi meg akkor világháborúra készültünk...

camell · http://indafoto.hu/camell 2014.09.30. 08:58:45

@camilló: A Pershinggel is? Nehezen hiszem...

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.30. 11:00:20

@Kagehiko Yamazaki: Hát a surranó sem volt jobb. Mi már azt kaptunk, nem egy kopasznak véresre törte a lábát. Azoknak a századorvos rendelvényére lehetett vászon tornacipőt hordaniuk, és mindenki más őket irigyelte, mert 35 fokos augusztusi melegben surciban menetelgetni enyhén szólva gáz volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.30. 12:39:32

@camilló: Nem tudom, hogy te mit olvastál, de pont hogy nem igaz. A II. Vh utáni jenki tankok állták a sarat a T-34-gyel szemben sőt, az kevés M26 ami arra járt meg bőven erőfölényben volt. Ez nem is meglepő, mert nehézfiú volt a T-34 bármely változatával összevetve...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.30. 12:40:49

@camilló: Igen, van ilyen közmondás, de nem tőlük szármaik. A két említett szerző nagyon más dolgokról írt...

szita szita péntek 2014.09.30. 13:55:07

@camell: Azt mondtad, hogy a film készítésekor (1965-ben) nevetséges a t-34, mert az már az 50-es években meghaladott technika volt. Én erre azt mondtam, hogy 1996-ban (!) még 27 ország rendszerben tartotta. A kettő között azért van 30 év nem? Aztán azt írod elmaradott országok tartják hadrendben - hát nyilván, bár ezen országok között nem csak ágyékkötős kőkorszakiak voltak, hanem pld: Bulgária, Horvátország, Szerbia, Románia is. Ha ezek az országok 30 évvel a film elkészülte UTÁN még rendszerben tartották, akkor valamire csak jó lehetett. Ha más nem, hát a polgári lakosság féken tartására - vagy éppen egy gyakorlaton kockáztatni, hogy azt ejtik a vízbe a kompról...

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.30. 14:04:46

@camilló: Egy igazán demokratikus berendezkedésben erre nincs szükség. A hadseregek csak a szűk, kiváltságos elit érdekeit védik. A pronyónak meg tök mindegy, hogy hova fizeti az adót.
Egyébként az anekdóta szerint amikor a németek mentek megszállni Franciaországot, Luxemburg határnál zárt sorompó fogadta őket. Kérdezte a határőr, hogy mit akarnak? Mi vagyunk a németek, és megyünk elfoglalni Franciaországot, úgyhogy húzd fel a sorompót, felelték azok. A határőr udvariasan kis türelmet kért, és telefonált a nagyhercegnek, hogy itt van egy német hadsereg, amelyik el akarja foglalni Franciaországot, mit tegyen? Hát meg vagy te bolondulva? - kérdezte a nagyherceg - azonnal húzd fel a sorompót és menjenek, mi őket megállítani úgysem tudnánk, de ha megpróbáljuk, mindent szét fognak lőni!
Nyilvánvaló, hogy az anekdóta fiktív, de minden esetre példa arra, hogy nem mindig érdemes fegyverkezésbe bonyolódni.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.30. 14:47:10

@Andrassy Gabor: az anekdota természetesen fiktív, de jó. a nagyherceg és családja addigra már Franciaországban volt.
valójában haderő híján a luxemburgi fővárost a rendőrség védte.
ráadásul fegyvertelenek voltak, így amikor a német hadsereg megjelent,a város határában felszólították őket a távozásra.
ez így ment csaknem minden utcasarkon.
mindegyiküket letartóztatták, a végén 75 rendőrt vettek őrizetbe, 3 főt pedig ápolásra átadták a kórháznak, lévén ők tettlegességhez is folyamodtak.
so cute.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.30. 15:15:12

@szita szita péntek: Szarra sem vagy papíron. A VSz országokban még tartalékos szolgálatra sem nagyon használták a '80-as években. A '60-as évek elején totálisan elavult típus volt a T-34 legutolsó változata is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.30. 15:17:08

@Andrassy Gabor: Rohadtul nem értek egyet. Esetleg kérdeztd meg a megszállt országokat, hogy milyen kurva jó volt megszállva lenni. A luxemburgi példa pontosan arra jó, hogy megmutassa, hogy aki nem tart fent haderőt, az előbb utóbb kap egy külsőt a sajátja helyett, amit eltarthat. Kettőt találhatsz, hogy Luxemburg miért volt az alapító tagok között...

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.30. 17:12:45

@molnibalage: Nézd, dédfater kipurcant a háborúban, mert súlyos cukorbeteg volt, és nem tudtak neki inzulint szerezni. Nagymuter egyik nap hazatérve a hadiüzemből a háza helyén csak egy bombatölcsért talált. Nagyfatert kivitték a keleti frontra, hát az sem volt sétagalopp. És mindezen szenvedések dacára végül csak megjöttek a megszállók, előbb a németek, aztán az oroszok.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.30. 17:14:38

@JTom: 75 fős volt a teljes luxemburgi rendőrség? Ez édesded. :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.30. 17:21:26

@Andrassy Gabor: 296 ezer lakosra gondolom elég volt éppen annyi szoliban. :D

Kagehiko Yamazaki 2014.09.30. 18:00:11

@Andrassy Gabor: Ja, hat ez Sikloson is igy ment, de alig kapott valaki, csak, akinek verhojag volt a laban, az kapott receptre surranot. Tornacipönk nem is volt. De, azert a surrano egyel jobb azert. Nekünk csak kikepzesen, ergo 1/4 evig kellett csak hordani.
De nem csak a ruhazat volt ilyen modern, a geppityuk is. Ki lehet szamolni az 5, meg a 10 eves felülvizsgalati jelzesekböl. Csak annyit mondtam: b..meg, ez öregebb, mint a faterom... :D

camilló 2014.09.30. 19:24:51

@camell: @molnibalage: Nem azt mondtam, hogy fölényben volt az amerikai harckocsikkal szemben, hanem azt, hogy állta a sarat. ha jól emlékszem az M26-ot még a második vh.-ban tervezték, valamennyit át is hajóztak ,de harcba már nem vetették. A Persching az M26 továbbfejlesztése volt. Más ágyú, más motor, nagyobb páncélvédettség de semmi kiugró. Az amerikaikat akkor verte ki a víz amikor rendszerbe állt a T55. Az MN-ben a hatvanas évek végéig állt rendszerben a T34, utána csak "M" készleten voltak, ha jól emlékszem. Látom érdekel Titeket a haditechnika, ezért bátorkodtam ajánlani a Haditechnika című lapot. Negyedévente jelenik meg 520 Ft az ára. Ajánlom még a Regiment cím újságot is. Ez is negyedévente jelenik meg. Valamelyikben volt pont egy cikksorozat az amerikai harckocsifejlesztésekről, ahol voltak összehasonlítások is. A Haditechnikában meg a Koreai háború tengerészgyalogos hk. alkalmazásokról volt cikksorozat. Érdekes volt a tüzérségi eszközök szemléje is ahol a rendszerbe állítás éve mellett a kivonás évét is feltüntették. Ha érdekel Titeket, még más irodalmat is tudok ajánlani. Szun Ce-ről! Amit írtam az szerepel a művében, akartam is idézni, de a fiamnál van a könyv. Én csak összefoglaltam amiről írt. De ha már hadművészet akkor talán Muszasi. Szun Ce műve IS alap volt, hogy olyan vívó lehessen, mint amilyen volt. Ő is így nyilatkozik.

camilló 2014.09.30. 19:26:58

@Andrassy Gabor: Neked is ajánlom Muszasi művét. Tőle olvasva más mint amit én írok. Nem a berendezkedéstől függ, hogy kell-e hadsereg vagy sem. Lásd Svájc!

camilló 2014.09.30. 19:29:37

@Kagehiko Yamazaki: Lehet hogy a GÉPKARABÉLYOD kicsit koros volt, de arra amire Használnod kellett volna tökéletesen alkalmas volt. Egy esetleges háborúba kaptál volna más fegyvert! Bár Te nem katona, hanem határőr voltál!:)))

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.30. 20:04:27

@camilló: Apropos, azt lehet már tudni, hogy hová lettek a Munkásörség kalasnyikovai? Mert egy időben csak nagyon nagy sunyi kussolás volt erről...

Ironpen 2014.09.30. 21:07:46

akkoriban erre vertük el a nagy pénzeket, manapság inkább stadionokat építettnek, mikor mit ítél hasznosabbnak az aktuális vezérkar ;)

camilló 2014.09.30. 21:11:41

@Andrassy Gabor: Amiket a filmen is láthattál AKM gépkarabélyok voltak rendszeresítve a munkásőrségnél. No meg AMP, ami alapjaiban szintén Kalasnyikov rendszerű és sokak szerint az egyik legjobb változat. No, nem ezeket a fegyvereket adták el Horvátországnak. Ha jól tudom valami afrikai ország lett a vevő. Igazándiból nem is ezek a fegyverek a meghatározók, hanem azok a fegyver RENDSZEREK amiket kihasználatlanul, meggondolatlanul kivontak. Had említsek itt csak egy példát. A Szu-22-eseket felújítás után vonták ki.(Nem mind lett felújítva, még mielőtt valaki nekem ugrik.) De lehetne sorolni. Dilettáns vezetői vannak az országnak!

camilló 2014.09.30. 21:14:17

@Ironpen: Tévedsz! Még az arányok sem stimmelnek, akkor ráadásul, mintahogy a filmben is láthattad fenn állt a háború veszélye. Sajnos nem áll fenn annak a veszélye, hogy a magyar futball világverő legyen és pont csak a stadionok hiányoznak!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.30. 21:49:31

@Andrassy Gabor: Egyelemes példa. Mások meg sikeresen megvédték magukat és függetlenségüket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.30. 21:52:01

@camilló: Bevetették 1945 kora-késő tavaszán. Mendemondák szerint Tiger II-őt is lőttek ki velük.

Ismerem ezeket is időtlen idők óta olvasom őket és számtalan topikba járok, ahol téma volt ez is. Igazság szerint én magas is szerző vagyok* csak nem harkocsi vonalon, de azért nem teljesen vagyok járatlan ott sem. Többször kértek már fel publikálni a HT magazinba.

htka.hu/author/molnibalage/

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.30. 23:53:47

@molnibalage: Ugyan már! Azért tudjuk már, hogy hol van a mi helyünk a világban... Nyilván ha megtámadtak volna a románok vagy a tótok, az oké, hogy visszalövünk, de azt senki sem gondolhatta komolyan, hogy az amerikai technikával megerősített vörös hadsereget majd pont a hatmilliós Magyarország kivéreztetett hadserege fogja feltartóztatni... hagyni kellett volna, hadd menjenek a nácik után, nem pedig magyar vér árán fedezni az ő "rugalmas elszakadásukat"

Ironpen 2014.10.01. 07:15:16

@camilló: a háború veszélye egy nagy kamu volt mindkét oldalon, ezzel a lakossági megfélemlítéssel lehetett mindkét oldalon milliókat és milliárdokat lenyúlni ilyen fölösleges kiadásokra, amiből persze csurrant-cseppent a zsebekbe és persze jól fizető állásokba lehetett haverokat, családtagokat bepakolni, sajna ez igaz a jelen helyzetre, beruházásokra is

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.01. 08:40:09

@Andrassy Gabor: Képtelen vagy megérteni, hogy miről beszélek. Félelmetes, hogy néha mennyire ostoba tudsz lenni...

GERI87 2014.10.02. 00:27:36

"Egy igazán demokratikus berendezkedésben erre nincs szükség. A hadseregek csak a szűk, kiváltságos elit érdekeit védik. A pronyónak meg tök mindegy, hogy hova fizeti az adót."

Hülyeség!
Pont hogy a pronyók szoktak bedőlni mindenféle hülyeségnek aztán mennek ideológia meg vallás ürügyén háborúzni önként, meggyőződésből és dalolva:)

Vannak mindenkit érontő érdekek amiket fegyveresen kell megvédeni mert pl nem akarsz más nyelven beszélni, vagy másnak többet adózni.

@Ironpen:

Nem volt kamu, ez csak ilyen korlátolt hülyeség hogy az egész történelem kamu a háborúival, érdekellentéteivel és a háttérben mindenki jóban van mindenkivel és hülyítik a népet.

hegyihunter 2015.03.26. 21:14:55

"még magas hegységekben is biztosítani tudják a csapatok gyors előre mozgását" Szerintem nem. Én erdélyi magyarként román hegyivadász alakulatoknál töltöttem le az egy év kötelező sorkatonai szolgálatot.
(98-99), sajnos. Na, ők nem a hegyet lerombolva tudnak nagyon gyorsan mozogni, bár a felszerelés igen hasonló a filmben látottakhoz.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.03.31. 16:53:15

Úristen mennyi ilyen hulladék ment a mozikban, a Filmhíradókban , a ruszki fő' film előtt ... ahhh :-D

vino-et-veritas 2016.07.20. 21:50:57

@camilló: Volt AMD (behajtható válltámasz, rövidebb cső, stb..) és AMP is. Ez utóbbi az előző, gránát kilövésére is alkalmas változata. "Élőben" soha nem láttam. Az előző viszont a rendőrtől a tüzérig (pl. mi) rengeteg alakulatnál volt rendszerben.

vino-et-veritas 2016.07.20. 22:00:13

@camilló: Még a 80-as évek elején is volt valamekkora fegyelem. Nálunk a gépkocsivezetők szívtak állandóan, mert mindent menetkészen kellett tartani, megfelelő műszaki állapotban (elsőlépcsős tüzéralakulat)...
A fegyverzetre (kézi, löveg, SV) szintén ez vonatkozott, de itt azért nem volt ennyire nagy napi hajtás.
Ettől persze a Néphadsereg általános színvonala, erkölcsi és technikai szintje, felkészültsége alapvetően nem érte el az ellenfelekét. Főleg úgy, hogy a doktrínák szerint nekünk "megelőző csapást" kellett volna végrehajtani (persze a szovjet hadsereg mögött). Ismerve a előző nagy háborúk tapasztalatait az olaszokon kívül a közelben senkivel sem voltunk pariban. (Nekünk az volt a kijelölt támadási irány.)

camilló 2016.07.21. 18:12:25

@vino-et-veritas: Az AMD, vlot rendszeresítve a 80-as években a MN-ben. Lőttem vele eleget! Az AKM-63 és az AMP a Munkásőrségnél állt rendszerben. Ezekkel is lőttem! Az AMD az AKM leváltásával került rendszerbe, akkor a sereg átadta a munkásőrségnek. Az AMD, és az AMP is magyar fejlesztés. Nagy a vitairodalma a használhatóságát illetően. nekem is meg van a véleményem róla! Nem csak elérte az ellenség szintjét a MN felkészültsége, hanem sok helyen meg is haladta. Rosszul ismered a doktrínát! nem megelőző csapással indult volna a háború, a "forgatókönyv" szerint. Mi szenvedtük volna el a csapást és ezt a csapást kellett volna annyi ideig feltartóztatni a DHCs erőivel közösen, amíg meg nem érkezik az erősítés a Munkácsi (ha jól emlékszem) Katonai Körzetből, amivel ellentámadásba mentünk volna át. 3 csapás irány volt tervezve. Kettő Ausztrián keresztül Olaszország irányába, a harmadik szintén Olaszország irányába, de Jugoszlávián keresztül. A mi hadseregünk a támadásban is részt vett volna, amit szovjet alárendeltségben hajtottunk volna végre. nem véletlenül volt úgy felszerelve a MN mint ahogy fel volt szerelve. A háború (természetesen) győzelmes befejezését követően mi megszálló feladatot kaptunk volna Olaszországban. Már régen nyilvánosak ezek a hadműveleti tervek! Voltam katona, és más fegyveres testületnél is fogtam fegyvert:) Még valamit az AMP és az AMD kapcsolatáról. Csak látszatra volt hasonló a két fegyver! Egy valamiben voltak testvérek, mégpedig abban, hogy Kalasnyikov az ős! Nekem jobban feküdt az AMP:)

vino-et-veritas 2016.07.23. 19:45:29

@camilló: Hát, az AMD-vel "esküdtünk fel" anno. '83 után nálam "bedeszkázták az eget", annyira már nem követtem a változásokat, csak messziről.
Nálunk a mérete miatt is ez volt az alap. (Meg talán 2 PKM ütegenként). AMP-t nem is láttunk.
(Amúgy a munkásőrök az egyetemen még '88-ban is agitáltak a belépésre. Volt néhány oktató meg hallgató is a "rajban". Igaz "ideológiailag" nem voltak túlságosan elkötelezettek, sőt...)

A doktrína lehet, hogy az volt, de a nekünk szóló "hivatalos tájékoztatás" kissé másként hangzott: Ausztria elvesztette függetlenségét, a szovjet és magyar csapatok megelőző csapást mérnek az ott megjelenő NATO haderőre (főleg olaszokra). Legalábbis mi folyamatosan erre készültünk A felsőbb katonai vezetés anyagait pedig nemigen ismerhettük...

camilló 2016.07.24. 06:16:04

@vino-et-veritas: Valóban a mérete volt az egyik oka az AMD rendszeresítésének. Behajtott válltámasszal 60 cm. Átjáró nyitásnál (aknamező) a fegyverekhez kellett mérni a gyújtó zsinór hosszát, de a harcjárműben is ezek fértek el a legjobban. A megvívandó harc során is kb 200 méteres távolsággal számoltak.Mondom AMP-t nem is láthattál, mert nem volt rendszerben a MN-ben. RPG volt a közvetlen páncéltörő fegyver a rajoknak. Lövész csapatokról beszélek! Nem hiszem, hogy démonizálni kell a Munkásőrséget! Becsületes munkások alkották az állomány 99%-át. Ők ha kellett a szabadidejüket is feláldozták, hogy a szolgálatnak eleget tegyenek. Persze járt munkaidő kedvezmény is. Én nem hallottam olyanról, hogy akár csak egy munkásőr is visszaélt volna azzal, hogy munkásőr. ellenben "hallottam" olyat, hogy katasztrófáknál (árvíz) helytálltak, segítették a rendőrség munkáját, stb A hallottamot ironikusan írom! A 3 Világháború kitörését úgy vizionálták, hogy a kezdése a NSzK, NDK határánál történik meg. Nyilván egy fegyveres konfliktusnak vannak előjelei, ezért nem ért volna minket felkészületlenül. Valóban a Nato doktrína Ausztrián keresztül végrehajtott csapással számolt! nem véletlen, hogy a műszaki zárak kialakításánál a BW szabványokat vettek figyelembe. És igen a válaszcsapás Ausztria irányában Olaszország céllal lett volna végrehajtva. Mondom, teljesen nyilvánosak manapság az egykori hadműveleti tervek! Persze ami a VSz oldalt illeti. Szemérmesen hallgatnak arról, hogy minket hogyan szerettek volna lemészárolni a "demokrácia őrei"!!

vino-et-veritas 2016.07.24. 08:41:02

A Munkásőrséggel, ezen kívül nemigen volt kapcsolatom, csak ismerve az említetteket, fura naivitás volt bennük a "testülettel" kapcsolatban és nem az a "forradalmi, vad kommunista elszántság", amit ma láttatni igyekeznek.
Amúgy részben "katona-környezetben" is éltem. Nekem úgy tűnt (lehet, hogy ez nem volt általános), hogy a honvéd tisztek enyhe "lenézéssel" viseltettetek a többi fegyveres testület irányába (rendőrség, határőrség /bár az is BM volt/, stb.).
süti beállítások módosítása