Märklin katalógusok 1932 és 2013

2014. szeptember 23. JTom

Ma a vasúttörténet és a modellezés kedvelőinek hoztam egy kis nézegetni valót. Összehasonlítható mennyit változott a német játékgyár kínálata a nyolcvan év alatt.

00.jpg

MAERKLIN CATALOG 1932

Maerklin Myworld 2013 Katalog

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr616683015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rollende Landstrasse 2014.09.23. 09:44:22

Gyerekkoromban sokat játszottam az első katalógusból összeállított készlettel. Felhúzható gőzmozdonyom volt, hozzá két személykocsi, hűtőkocsi, teherkocsi, egy állomásépület, felüljáró, jelzők, sok sín meg két váltó. Ja, és volt egy fordítókorongom is, a legegyszerűbb a katalógusból. Csak felnőttkoromban jöttem rá, hogy ezek a maguk korában nagyon drága játékszerek voltak, tehát egy régen letűnt, úri világ emlékeivel játszottam. Valószínűleg nagybátyám családjából került hozzám, aki Csanádpalotán volt nagyon jó hírű körorvos.

Most felnőtt fejjel a katalógus végéről választanék egy működő gőzgépet. Érdekes, hogy a Märklin mindenfélét modellezett, a gőzgéppel és a szerszámokkal fel lehetett építeni egy komplett műhelyt transzmissziós hajtással.

Disznó Úr 2014.09.23. 10:26:45

Nekem a sínzeppelin nagyon megtetszett. Utána is olvastam, őrület ez a propelleres meghajtás. Sajnos kísérlet maradt.

ZON 2014.09.23. 13:17:05

@Disznó Úr: nyilván borzasztóan energiapazarló erőátviteli mód lehetett, főleg egy nagy tömegű, és nagy gördülőellenállású járművön alkalmazva.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.23. 13:27:08

@ZON: Kombinálva a gőzgép tízegynéhány százalékos hatásfokával csoda, hogy egyáltalán valakiben felmerülhetett egyáltalán a gondolat is...

ZON 2014.09.23. 13:42:00

@Andrassy Gabor: belsőégésű motor hajtotta. A lassú fordulatú gőzgép semmilyen fordulatszámfokozóval sem igen tudta volna megfelelően megpörgetni a légcsavart, másrészt a gázreakció sem lehetett az Ariel Atomhoz mérhető...

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.23. 15:14:00

@ZON: Ja, aszittem valamilyen gőzturbina. Ez sokmindent megmagyaráz... a belső égésű motorokkal azóta is csak szenvedés van a vasútnál, diesel-elektromos, diesel-hidraulikus stb...

Rollende Landstrasse 2014.09.23. 18:35:06

@Andrassy Gabor: Szenvedésnek nem mondanám. A felsorolásodban erőátviteli módok vannak. Ki lehetne egészíteni a mechanikussal, na az szenvedés lenne a vasúti tömegek mozgatásában.

trollsalab 2014.09.24. 21:11:52

Anno a 80-as években a Marklin játékboltot mindig megcsodáltam a külső (anem sétáló) Váci utcában.

Szaban 2015.01.22. 19:59:45

Elképesztö, hogy 32-ben mi mindent kínált már a Märklin "játékként". Srác koromban az Állami Pénzverö szegényes kínálatú, de amúgy jó minőségű 0-ás méretű vasútjával játszhattam - nyáron. Mivel az ovális sínpálya két kitérővel a szobában egyszerűen nem fért el, ezért a kertben kellett felállítani, fűben, porban, nedvességben. Mindezek ellenére ment, mint a mérgezett egér.

Szaban 2015.01.22. 20:03:15

@trollsalab: A Märklin bolt a Szabadsajtó úton - a Klotild palota üzletsorában - volt eredetileg, amikor az Erzsébet híd újjáépült kitették a "sötét" Váci utcába, mert maszeknak nem lehetett boltja föútvonalon. Mindig izgalmas kirakata volt, de az eredeti Märklin nagyon drága volt.

walter sobchak 2015.01.22. 22:00:40

Bár a vasútmodellek önmagukban nem különösebben vonzanak, azért a Märklinért odavoltam kiskoromban. Nagynéném Belgiumban élt, onnan hozott és küldött haza holland nyelvű katalógusokat kilószám. Az a kicsike hollandtudásom, ami van, azokból a könyvekből származik :D. A historische straat lantaarn-t, azaz a régi típusú utcai lámpát szerintem örökre megjegyeztem, mert a katalógus szerint egyedül az került annyiba, hogy sokheti zsebpénzemből egyáltalán szóba jöhessen egy darab megvásárlása (még gulden volt, utána is kellett néznem, mennyit ér, ha jól emlékszem, nagyjából a német márkával volt azonos értékű, nagy bánatomra :D). De egy Trans Europ Expressért, svájci Krokodil villanymozdonyért, Fliegender Hamburger motorvonatért több százezer forintot elkértek (1999 körül). Nemrég jártam egy vasútmodell kiállításon, ahol lehetett adományokkal támogatni az egyesületet, és cserébe a kikészített újságokból el lehetett hozni (persze csak úgy is le lehetett nyúlni, na de azért...). Adtam 2000 Ft-ot, és elhoztam egy Märklin-katalógust megint, hogy ismét megállapítsam, hogy sokheti "zsebpénzembe" kerülne egy komolyabb vonat megvásárlása. És akkor az még csak egy vonat, úgy magában :D. Egyébként közlekedésrajongóként szégyen, de valahol azt olvastam 2008-ban, a válság idején, hogy a Märklin tönkrement, és évekig abban a hitben éltem.
süti beállítások módosítása