SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

A Titanic színesben

2014. szeptember 05. Szerző: JTom

A Titanicról és belsejéről készült fekete-fehér képeknek egy orosz szerkesztő, Anton Logvinyenkó adott színt, az eredeti fotókat használta fel, és a modern technika segítségével új életet lehelt az 1912-ben készített képekbe.

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+2.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+1.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+3.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+7.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+12.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+4.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+5.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+6.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+8.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+9.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+10.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+11.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+16.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+17.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+13.jpg

Rare+Colour+Photographs+of+Titanic+c.+1912+15.jpg

Forrás: viralru.com

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

KAMA3 2014.09.05. 08:45:02

Vajon azt honnan tudja a grafikus, hogy az ágytakaróknak, vagy a székek kárpitjának eredetileg milyen színük volt? Vagy a nézelődők ruhájának?

Mármint abban az esetben ha nem maradt fent róla leírás?

Bikli néni 2014.09.05. 08:57:53

Az utolsó előtti képet segítene valaki értelmezni?

Köszi a válogatást amúgy, nagyon szeretem ezt a témát.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 09:06:55

Érdekességképp jegyezzük meg, hogy az Titanicnak volt két testvérhajója, az Olympic és a Britannic. A Britannic gyorsan elsüllyedt, de az Olympic egészen 1935-ig szállította az utasokat. Sőt, a Titanic katasztrófájánál is a közelben volt, de a Carpathia gőzös kapitánya megkérte, hogy inkább ne vegye át a túlélőket a fedélzetére, mert attól tartott, hogy az amúgy is megviselt idegzetű nők pánikba esnek, ha egy pontosan ugyanolyan hajóra kell átszállniuk, mint amilyen pár órával azelőtt süllyedt el a szemük láttára. Ezt az Olympicen is valós veszélynek gondolták, és folytatták útjukat.

Yatzo 2014.09.05. 09:09:07

@KAMA3: Nem tudja. A ruhák színét biztosan. Csak valami olyan színt próbál odarakni, ami passzolhat. (Én is szoktam régi fotókat újraszínezni.)

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 09:09:55

@Bikli néni: A Titanic és az Olympic. Amikor még a Titanic nem volt teljesen kész, az Olympic propeller tengelye tönkrement, és hogy a javítás ne tartson túl soká, a Titanicból szerelték át a vadiúj alkatrészt, mondván, hogy amíg a belsőépítészeti munkák folynak, bőven lesz idő az új tengelyt legyártani bele.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 09:11:57

@KAMA3: Mondjuk leírásokból, élménybeszámolókból, korabeli katalógusokból tudhatja... bár nem akarom azt állítani, hogy minden esetben történik efféle háttér-kutatás egy-egy kép kiszínezése előtt.

Bikli néni 2014.09.05. 09:33:28

@Andrassy Gabor: Áh, köszönöm szépen. Azt tudtam, hogy a Titanicnak volt testvérhajója, de ilyen képet még sose láttam, és valahogy nem gondoltam, hogy ennyire megdöbbentő a hasonlóság. Őszintén szólva, nem is tudnám megmondani, melyik a Titanic.
A Britannic-ot egyébként nem a háború során torpedózták meg? Mintha valami ilyesmi rémlene.

Rollende Landstrasse 2014.09.05. 09:59:26

@Bikli néni: Szerkezetileg megegyezett a Titanic és az Olimpic (meg a Britannic). A Titanic csak a gazdagabban felszerelt utasterek miatt volt nehezebb. Némi különbség volt még a sétafedélzetek befedettségénél, erről lehet megkülönböztetni messziről a két hajót.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.09.05. 11:18:57

@KAMA3: Egyszerű a válasz. Visszament az időben és színes filmet adott a fotósnak. 8-] A Titanic berendezéséről fent maradt a papírmunka: tervek, megrendelőlapok, számlák. Pontosan lehet tudni, hogy mi, milyen színű volt, hogy nézett ki. A nézelődők ruháját meg természetesen meghasalta a kor divatja alapján.

@Bikli néni: 1912 március 6. Írország, Belfast. A Titanicot, ami még építés alatt állt és a jobb oldalon látható, éppen kitolják a szárazdokkból, hogy helyet csináljanak testvérhajójának, az Olympic-nek, hogy kicserélhessék az egyik hajócsavarjának a megsérült lapátját.

butyko 2014.09.05. 11:38:21

A Titanic elsüllyedését illetve okait már sokan,sokféleképpen próbálták magyarázni. Itt egy remek összefoglaló,remélem, nem számít reklámnak...

konteo.blogrepublik.eu/2011/02/01/a-titanic-sztori/

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 11:38:44

@Bikli néni: Igen, a Britannic hadicselekmény miatt süllyedt el. A White Starnál kínosan ügyeltek arra, hogy a Titanic tragédiája ne ismétlődhessen meg. Annyira, hogy az Olimpicet is kivonták a forgalomból egy időre, és jelentős szerkezeti átalakításokat hajtottak végre rajta. No meg felszerelték megfelelő számú mentőcsónakkal. És persze minderről újságcikkeket, reklámbrossúrákat adtak ki.
Amúgy nem voltak ezek rossz hajók a maguk idejében. Állítólag ha a Titanic frontálisan nekimegy a jéghegynek, akkor nem süllyedt volna el. Csak hát ezt nem volt idő mérlegelni, megpróbálták az ütközést elkerülni, és majdnem sikerült is, de végül rábasztak, mert végighasította a hajó oldalát. :-(

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.09.05. 11:41:30

@Bikli néni: A White Star-nak hihetetlen balszerencséje volt a három hajóval. A Titanic sorsa közismert.

A Britannicot az első világháború során kisajátította a brit kormány és kórházhajóvá alakította. 1916 novemberében Görögország partjainál süllyedt el, torpedótalálat, vagy víziaknára futás következtében. Az ok mind a mai napig nem ismert, mert a roncs pont azon az oldalán fekszik, ahol a robbanás történt. Számos expedíció járt már a roncsnál - Cousteau, Ballard is - ami még mindig nagyon jó állapotban van - már legalábbis a Titanichoz képest, ami 1-2 évtizeden belül nagy valószínűséggel össze fog roskadni és rozsdakupaccá válik. Nagyon érdekes a története, érdemes utánaolvasni egy kicsit. Például volt a fedélzeten egy ápolónő, aki a Titanicon is ott volt és mind a két tragédiát túlélte.

Az Olympic - ami tulajdonképpen az első volt a három hajó közül, amit ezért is hívnak Olympic osztálynak, a második a Titanic volt, a harmadikat meg már nem nehéz kitalálni - 257-szer szelte át oda-vissza az Atlanti Óceánt, 430 000 utast szállított, amibe nem számolják bele azokat a katonákat, akiket akkor vett a fedélzetre, amikor csapatszállítóként szolgált az első világháborúban. 1936 és 1937 közt bontották szét teljesen. Míg szolgálatban állt, volt pár balesete is. A szétbontásakor sok belső berendezését megvásárolták és Angliában álló épületeket rendeztek be velük, például az egyik lépcsőháza és a harmadosztályú társalgójának a berendezése - beleértve a márvány kandallót is - egy hotelben van, a nagy lépcsőháza meg Southamptonban egy múzeumban.

Bangalore 2014.09.05. 12:24:56

Pár hete olvastam az SOS Titanic-ot, még elevenek bennem a sorok, jó volt most látni hozzá ezeket a képeket.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 12:27:40

@Sam. Joe: Az Olimpicé - vagy a Titanicé. Egy összeesküvéselmélet szerint kicserélték a két hajót hogy a biztosítót lehúzzák... bár ennek némileg ellentmondani látszik, hogyha csakugyan tervezett önsüllyesztés lett volna, akkor csak lett volna már annyi jóérzés bennük, hogy elegendő mentőcsónakot tegyenek fel, és gondoskodjanak mentőhajóról... már csak üzleti okokból is. 1250 halott utas nem számított túl jó reklámnak akkor sem.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.09.05. 13:11:06

@Andrassy Gabor: Jajj, jajj, jajj, ne hajítsd szegény, gyanútlan népek közé ezt a konspirációs teóriát, mert mindjárt kiköt a Titanic New York-ban és a Szellemirtók sem fogják tudni visszatenni a helyére! 8-)

johnibyg 2014.09.05. 17:06:14

Az óceánjárók megérdemelnének egy posztot a blogon egy hozzájuk értő, ráérő ember tollából. Voltak azoknak a hajóknak történeteik, pl. amikor a világ 3 legnagyobb hajója egymás mellett állt várva a háborút.
media-cache-ec0.pinimg.com/736x/a9/f8/63/a9f863296a19fbee7be920f6151f39e6.jpg

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.05. 18:06:33

@johnibyg: akkor ajánlom a techstory.blog.hu -t
ott rengeteg cikk van a hajókról, hozzáértőktől.

manes 2014.09.05. 18:51:06

@Bangalore: Gyerekkorom egyik könyve...:)

efi 2014.09.05. 19:59:34

@KAMA3:
Hát szerintem pl onnan, hogy adott színnek adott (erősségű) szürke a "megfelelője" a ff képen. Próbáld ki a tv-n, ha leveszed fekete-fehérre a képet az egyes színek nem egyforma szürkék lesznek. Vagyis elvileg egy - jó minőségű - ff fényképből nem lehetetlen szerintem kinyerni a színinformációt.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 20:36:11

@efi: Sajnos lehetetlen. Különböző színek különböző árnyalatai simán lehetnek azonos tónusú szürkék.

mihály nyilas 2014.09.05. 20:54:56

azok az emberek nem haltak meg, hanem kitették őket egy messzi lakatlan szigeten, hogy ne legyenek bérniggerek az újvilágban. Onnan tudom, hogy egy ismerősöm ismerőse rajta volt a maláj gépen és ők is ott vannak, azon a messzi-messzi szigeten... mert küldött egy titkos smst...

huncut_kata 2014.09.05. 21:08:32

Hát még onnan is vehette a színeket, hogy elővette Cameron filmjét és lekoppintotta. Szinte hallom a zenéket az egyes képeknél (Titanic-mániás vagyok kicsi korom óta, és a filmet is láttam vagy egymilliószor)

VegaLife 2014.09.05. 21:20:28

Fekete-fehér kiadásban megvannak már könyvben, de nagyon jó így (is)!
Köszönöm!

Norden 2014.09.05. 21:49:49

Ami mindig kimarad a sztoriból:
A Californinan 10 mérföldre volt és végignézte sülyedést. A rakétákra azt hitték tűzijáték. A vörös rakétákat (ami a vészjelzés volt) különben tényleg ellövöldözték tűzijátékra és csak fehér maradt. Valahol olvastam hogy a rádiós elment aludni (akkor még nem volt kötelező a 24 órás szolgálat), de az első tisztet érdekelte a rádiózás, és lement rádiózni csak valami külön tápot is be kellett volna kapcsolni, hogy működjön a rádió, amit ő nem tudott. Ennyin múlt 1500 emberélet.

Tejinashi 2014.09.05. 22:04:05

@huncut_kata: Én is Titanic mániás vagyok, de a Cameron filmet nem vagyok hajlandó megnézni. 1500 ember halálából ne keressen senki dollármilliókat, vagy legalábbis én nem vagyok hajlandó ehhez hozzájárulni. Amúgy a Titanicról van egy nagyon régi dokumentumfilmem. Előkeresem, megnézem újra ennek a gyűjteménynek a hatására.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.09.05. 22:14:01

@Andrassy Gabor:

"Különböző színek különböző árnyalatai simán lehetnek azonos tónusú szürkék."

Ez nem olyan egyszerű, mint ahogy elképzeled. A színárnyalat mellett a világosság és a szaturáció is befolyásolja azt, milyen sötét vagy világos lesz a szín fekete-fehérben.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 22:22:28

@Tejinashi: Pedig leadták a tévében is, ott megnézhetted volna a nélkül, hogy akár csak egy buznyákhoz is hozzásegítetted volna Cameront. ;-)

@Norden: én ezzel a sztorival már többször találkoztam. Egyebek közt az SOS Titanicban is említés tétetik róla, bár ott valami olyasmiről van szó, hogy a Californian "rádióját" javították éppen. Ki tudja... ekkoriban még a szikratávíró csak játékszer volt. Fénytávíró viszont volt már, nem?

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.05. 22:25:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne: részletkérdés. Lényeg az, hogy egy szürke árnyalatról sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy milyen szín volt eredetileg. De még ha volna is ilyen összefüggés, akkor is bőven bekavarhatnának mondjuk az árnyékok, vagy az eredeti felvétel készítésekor használt színszűrők.

Norden 2014.09.05. 23:50:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
próbálkoztak:
en.wikipedia.org/wiki/SS_Californian
"
Fifteen minutes after spotting the vessel, Groves went below to inform Lord. The latter suggested that the ship be contacted by Morse lamp, which was tried, but no reply was seen.
"
Mondjuk a titanivcon is balfasok voltak:
Ten minutes later, Titanic hit an iceberg. Ten minutes after that, her lookout, Frederick Fleet, spotted a nearby ship. She sent out her first distress call 25 minutes later.

Ilyenkor lesszarom mennyire sérült a hajó - full speed a másik hajó felé, ha melletük van csak észreveszik.

Norden 2014.09.06. 00:00:44

@Andrassy Gabor:
Ez mellé ment tele helyesírási hibáva, a gyorsaság átka, elnézést.

Zakk (törölt) 2014.09.06. 02:10:08

hát ez a színezés elég szar lett

Rollende Landstrasse 2014.09.06. 07:23:22

@Andrassy Gabor: A Californian rádiószobájában történtek részletesen a "Titanic pusztulása" című könyvben van leírva. Ezt Loyd a túlélők beszámolói és a bírósági jegyzőkönyvek alapján írta. Ezt a könyvet tartják a leghitelesebb krónikának a katasztrófáról.

Rollende Landstrasse 2014.09.06. 07:47:36

@Norden: Nem jutott volna sokkal közelebb. A léken ömlött volna befelé
a víz a sebességtől, egy percen belül leállt volna a gépház.

Loyd kapitány (a Californian parancsnoka, semmi köze a "Titanic pusztulása" írójához) szerencsétlensége, hogy a közelben volt. Ő aludt, a tisztjei félreértették a rakétákat, ő félálomban rájuk hagyta, ráadásul a rádiósa is épp akkor ment el (jogos) pihenőjére. Talán a próbálkozó első tiszt még segített volna a helyzeten, de nem értett a berendezéshez.

Saját véleményem következik, mint egykori hajósé. A Californian akkor se tudott volna mindenkit megmenteni, ha elindul a Titanic felé. Több túlélő lett volna, de az 1500 áldozat nagy része akkor is odaveszett volna. Két és fél óra alatt süllyedt el a hajó. Az első húsz percben nem adtak le segélyhívást. Mire a Californian megmozdul, megteszi a tíz mérföldet, aztán lelassul, megáll, ezzel újabb egy óra telik el. Nincs az a kapitány, aki egy kis teherhajót hozzákötne egy gyorsan süllyedő óriás linerhez. Nem is lehetne a nagy mérerkülönbség miatt. Az utasok átszállítása csak mentőcsónakkal lett volna lehetséges, melyből kevés volt, ráadásul az utasok sem akartak beszállni azokba eleinte. Aztán a mentőcsónakokból kiszedni az embereket tovább tart, mint vízre ereszteni. A Californian két mentőcsónakja kevés segítség lett volna. Mikor a Titanic tatja eltűnik a vízben, még az első "kör" utasait vették volna éppen a fedélzetre. Szedhették volna ki a vízbe esetteket, de azok pár perc múlva kihűltek. És ne feledkezzünk meg azokról se, akik ki se jutottak a Titanicból. Sokan - főleg a gépészek, fűtők - már a katasztrófa első órájában meghaltak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.09.06. 08:48:14

@Zakk:

Tekintsd úgy, mint egy festményt, annak elég jó lett. Mivel egzakt módon elvileg is lehetetlen lett volna a színek helyreállítása, így szükségszerűen belejátszott a kiszínező ember személyes ízlése. Szerintem kimondottan jó az eredmény.

Amúgy ha a színek fakósága a gondod, akkor szerintem arról lehet szó, hogy a színező szándékosan csinálta ilyenre, idézve a régi kifakult fényképeket, újságképeket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.09.06. 08:55:30

@Rollende Landstrasse:

"Saját véleményem következik, mint egykori hajósé."

A nickedből inkább kamionosra gondoltam volna.

@Andrassy Gabor:

Nem részletkérdés, mert az következik belőle, hogy a kiszínezés még annál is nehezebb feladat, mint ahogy te utaltál rá.

Amúgy érdekes lenne tudni, milyen eszközöket használt fel Logvinyenko. A filmstúdióknak ugyanis már eléggé profi eszközeik vannak, és ezekkel egy állókép sokkal kevesebb munka, mint pár egymást követő frame kiszínezése, főleg ha komolyabb mozgás is van. Lényegében csak ki kell jelölni az egyes összefüggő felületek alapszínét, a többit (árnyalatok, árnyék stb.) elvégzi a szoftver. A képeken egyébként eleve nincsenek olyan nagy fényvisszaverő felületek, amelyek komolyabb mértékben megváltoztatnák a színeket, ez többnyire színes házfalaknál vagy sok növénynék szokott előfordulni.

walter sobchak 2014.09.06. 09:02:05

@JTom: Köszi :D. Amúgy Logvinyenko linerfan-körökben elég ismert feketefehérkép-kiszínező :), szerintem nagyszerű munkái vannak.

@Andrassy Gabor: Az Olympic csavarja a Hawke-incidensben sérült meg (nem a tengely), azt szerelték át a Titanicról. Ezt a balesetet szokták ugye a "Titanic-tagadók" felhozni, mint a nagy csere okát.

Rostron kapitány (a Carpahtia kapitánya, később a Mauretaniáé, még később Kommodore) azért sem akarta átszállíttatni az utasok az Olympicra, mert az átszállás egy elég fáradságos művelet, nem akarta kitenni ennek a már eleve sok mindenen keresztülment utasokat. Volt egy még egyszerűbb oka. Az Olympic ugye gyakorlatilag ugyanúgy nézett ki, mint a Titanic. Képzeljétek el, ha a Titanic elsüllyedése után a Titanic vitte volna be a túlélőket a New York-i kikötőbe. Mit szóltak volna ehhez a parton állók... És volt még egy harmadik, persze akkor nem a legfontosabb, de a háttérben kétségkívül megbújó, és később biztosan felismert ok is: a mentésért járó riszpektet így a Cunard (a Carpathia üzemeltetője) söpörhette be.

Az Olympic egyébként 1918 nyarán elgázolt egy tengeralattjárót (U-103), mert az meg akarta torpedózni, a hajó egyik csavarja gyakorlatilag miszlikbe metélte középen a tengeralattjárót. 1923-ban pedig a munkások a felújítások alatt (amely során többek között szénről olajtüzelésűre alakították át az Olympicot) egy horpadást fedeztek fel a hajótest egyik oldallemezén, amely (valószínűleg) egy fel nem robbant torpedóról származott.

walter sobchak 2014.09.06. 09:03:25

@Bikli néni: A (mi nézőpontunkból) bal oldali az Olympic. :)

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.06. 09:22:13

@walter sobchak: A Hawke incidensben (1911 szeptember 20) két vízzáró cella és a propeller tengely sérült meg. November 29-ére elkészült a javítása, és újra menetrendbe állt. A propeller 1911 februárjában tört el. Mindkét alkalommal az épülő Titanicról fosztották le a szükséges alkatrészeket.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.06. 09:22:47

...A propeller 1912 februárjában tört el...

walter sobchak 2014.09.06. 09:34:50

@Andrassy Gabor: Hm, igazad van, eddig úgy tudtam, csak a csavarlapát sérült.

Dr_utcai_arcos 2014.09.06. 09:35:25

@Tejinashi: Gondolom akkor semmilyen filmet nem nézel meg, nehogy már emberek szenvedéseiből keressen valaki pénzt....(1.-2. vh, Vietnam, Korea, 48, 56.. huh..ember...)

huncut_kata 2014.09.06. 10:08:40

@Tejinashi: gondolom akkor egy II.világháborús, vietnámos, stb filmet sem nézel meg.
Nekem nagy flash volt, hogy megelevenedtek azok az emberek, helyszínek, elhangoztak azok a mondatok, amiket akkor már Waltr Lord könyve alapján fejből tudtam. Plusz marha érdekes a film elején a mélytengeri felvételek a hajóról.

csentecsa 2014.09.06. 11:40:48

@Bikli néni: Értelmezési lehetőségek az én olvasatomban: A: szellemhajó ( ezesetben paranormális jelenséget rögzített a fotós..), B: a biztonság kedvéért csináltak még egyet, ha az első elsüééyedne..(Szükség is volt rá!:))
C: Britannic

molnibalage 2014.09.06. 13:39:11

@Tejinashi: Ennyi erővel semmilyen háborús vagy történelmi filmet sem nézz meg...

Tejinashi 2014.09.06. 19:22:58

@Dr_utcai_arcos: Nos háborús filmeket sem szoktam nézni, már csak azért sem, mert néha képtelen vagyok követni, hogy ki kire miért lő...

Tejinashi 2014.09.06. 19:24:38

@molnibalage: Nagyon szelektálva nézem a történelmi filmeket is, a háborús filmeket nem szeretem túlzottan. Főleg az újkori háborúkról szólókat.

¿Qué tapas hay? 2014.09.11. 22:06:41

Kérdés: királyi postahajó hajózhatott Blue Ensign alatt 1912-ben?

teddybear01 2014.09.12. 05:17:38

@¿Qué tapas hay?: Igen. A Kék Szalag kereskedelmi hajózási társaságok közös versengésének díja volt, utasszállító hajóik számára. A Királyi Postahajó címet bármelyik angol utasszállító hajó megkaphatta, bizonyos feltételek teljesítése esetén. Nem függ össze a kettő.
Az utolsó Kék Szalagos hajó az United State.

logout.hu/cikk/oriashajok_v_resz_egy_letunt_kor/united_states.html

¿Qué tapas hay? 2014.09.12. 16:13:21

@teddybear01: Köszönöm a választ, de nem erre gondoltam igazán.

Az utolsó képen a hajó farán lévő lobogórúdra nemzeti lobogóként egy Blue Ensign (testületi hajólobogó) van felhúzva. Blue Ensign alatt csak meghatározott testületek (áltb. közfeledatot ellátó testületek) hajói, illetve meghatározott személyzeti követelményeket teljesítő hajók hajózhattak (és hajózhatnak ma is). A korlátozás nélkül használható brit kereskedelmi hajólobogó a Red Ensign (ez látható a legelső képen).

A királyi postahajó (RMS) címet egy egyszerű polgári jogi szerződéssel megszerezheti a hajó, de ez (legalábbis ma) nem jogosít a Blue Ensign használatára. Ezért kérdeztem, hogy 1912-ben ez lehetséges volt-e.

gigabursch 2016.02.18. 18:08:05

Csakhogy érzékelni lehessen az arányokat:
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=129160117&t=9011160
Így múlik el a világ dicsősége