Videomagnó a szocialista blokkban

2014. május 10. JTom

Ha Andrássy Gábor a mai szerzőnk, akkor rendszeres olvasóink tudják már, hogy valószínűleg valamilyen elektronikai dologról fogunk olvasni. Általában valami olyasmit amit nem gyakran látunk.

Ma sincs ez másképp. Sokunk (szülei) először a "Gorenje-turizmus" idején vásároltak videómagnót - jellemzően valamilyen dömpingárut, általában VHS rendszerűt - Ausztriában. A szerencsésebbek valutásboltban néhány évvel, vagy évtizeddel korábban már hozzájuthattak régi orsós, BETAMAX vagy Video-2000 készülékekhez is (kommentekben kérjük írjátok le, ha esetleg valamilyen egyéb érdekes úton vettetek). De vajon mennyit tudunk a keleti blokkban gyártott videókról? Van aki már látott egyáltalán? Gábor ma ezekből mutat be párat.

A szocialista konzumerizmus soha el nem terjedt készülékei következnek. Ezeket, bár háztartási készülékeknek számítottak, tipikusan kis közületek vásárolták, egyetemek, sportklubok. Magánszemély számára elérhetetlenül magas áruk volt.

A teljesség igénye nélkül adok most egy kis ízelítőt ezekből az 5-10.000 db-os szériákban gyártott szocialista csúcstechnikákból. 

01.jpg

Lengyel Unitra magnetowid 1974 – az 1967-es Philips LDL-1000 módosított változata.

02.jpg

Elektronika 501 magnetofon Elektronika 841 kamerával 1974-ből.

Az 1969-es, EIAJ szabványú Sony AV-3400 magnó és AVG-3450 kamera szovjet másolata.

03.jpg

Unitra magnetowid kasetowy MTV-20 – a Philips N1460 típusú, VCR szabványú készülék lengyel, módosított változata.

04.jpg

Saturn-505 hordozható, VCR szabványú video. Szovjet fejlesztés 1979-ből.

Nyugaton ekkor már rég a VHS és a Betamax háborúja folyt, a VCR-t már el is felejtették.

05.jpg

Csehszlovákiában Philips licensz alatt gyártott Video-2000 rendszerű hordozható képmagnó.

06.jpg

VHS rendszerű Elektronika VM-12 1984-ből – az 1981-ben piacra dobott Panasonic NV-2000 másolata.

07.jpg

Az Orion gyárban 1985-től kezdték meg a Panasonic NV-430EE videók összeszerelését.

Érdekesség, hogy ez a készülék más szabványú video csatlakozással rendelkezett, mint az e közben a másik csarnokban sorozatban gyártott színes tévék ezrei, ami a vásárlóknak nem kevés bosszúságot okozott – de a gyár egyik konstrukciót sem módosította.

08.jpg

Elektronika VMC-8220  1987-ből – a Samsung VX-8220 másolata.

"Hé, nekem volt ilyenem! Mármint a Samsung eredetije. - Jtom"

Aztán jött a rendszerváltás, és a távol-keleti dömpingáru kiszorította ezeket a gyártókat a saját piacukról.

Ha tetszett az összeállítás és szívesen olvasnál a szerzőtől hasonló jóságokat, akkor a címkékben a nevére kattintva elérhetők a írásai.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr796134022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovács Ferenc 14 2014.05.10. 07:32:35

Az Elektronika VM-12-t már magánszemélyek is vették, de várólistás volt, mint a Trabant. Viszont a II. világháborús veteránok soron kívül megvásárolhatták, naná, hogy csináltak is seftet belőle. Utána lehetett nézni rajta Magyarországról vagy Jugoszláviából becsempészett, agyonmásolt, alámondásos Oment meg Rambót. :)

grobs_ 2014.05.10. 10:44:53

Enyhe nosztalgia és apró könnycseppek :)

Nekünk egy siemens volt 85-től, de a fentiekből néhány megfordult nálunk amikor mondtam apámnak, hogy másolni szeretnék. A videoton gyártásfejlesztési osztályon volt osztályvezető, úgyhogy ilyenkor ami éppen elhozható volt azt hazahozta egy-két napra. A siemens még megvan anyunál. A 90-es évek végéig működött.

85-ben hazahozott egy CD lejátszót (ez nálunk is maradt és szerintem ma is működik). Csak valutás boltban lehetett CD venni, úgyhogy néhány évig cc catch: smokey joe's cafe lemeze ment csak rajta :)

84-ben hazahozott egy hétvégére egy VHS kamerát. Mint egy csoda úgy nézegettük. A kamera még külön volt, és egy vállra akasztható VHS magnó volt a rögzítője. Ezt külön asztali magnóként is lehetett használni.
Apám: "Ha lesz egyszer 100 ezer forintom veszek egy ilyet". Akkor 150 ezerből egy kisebb lakás kijött, a kispolszkira 60-at kellett befizetni, és senki nem számított a későbbi 30%+ inflációra.

Kovács Ferenc 14 2014.05.10. 11:35:19

@grobs_: Ja, ilyen árak voltak! Grundig VS-200 a Skála Metró áruházban 86.000 Ft. Egy zsiguli meg 82.000 Ft volt. És senkinek sem volt két videója az ismeretségi körömben, úgyhogy ha másolni akartam, bizony a sajátomat át kellett vinnem a szomszédhoz. Aztán a kilencvenes években mindez megváltozott. 93 körül már a német lomtalanításból és ócskapiacokról származó készülékek uralták az Expressz és a Hirdetés újságok rovatát, és 20.000 Ft-ért már lehetett venni valamilyen működőképessé tett videót. Általában ezeken nagyon csúnya, mély karcolások voltak, mert a lomisok arra sem vették a fáradságot, hogy egy-egy hullámkartont betegyenek az egymás tetejére stócolt készülékek közé.
Ez volt a videotékák aranykora. A szerzői jogvédelem a keleti blokkban még gyakorlatilag nem működött, Fenyő János a Mokép raktárból kilopott filmkópiákat ezerszám másoltatta, később saját szinkronokat is csinálatott a külföldön vásárolt filmekhez, és kb. 3000 Ft-ért adta el darabját a tékásoknak, akik kb. a tizedéért adták ki egy-egy napra. Vagyonok születtek!
Jellemző, hogy mire Hollywoodban kapcsoltak, és perbe fogták Fenyőt, addigra már a ViCo 600.000.000 Ft-os jegyzett tőkéjű részvénytársaság volt, és mire a három évig tartó pereskedés után végül 100.000 dollár kártérítésre kötelezték, addigra már komplett média birodalma volt, övé volt pl. a Nők Lapja, a Bravó magazin, és a Népszava is, gondolhatjátok, mennyire volt számára megerőltető azt a százast kivágni az asztalra.
Akinek van kedve, utána csinálhatja Kubában! Pár éve engedélyezték a kubai népnek a videók és dvd-k birtoklását, és gondolom, hogy a hollywoodi filmgyárak szerzői jogaival nem túl sokat törődhetnek castróék. :)

TixTide 2014.05.10. 13:59:26

Keresek működő VCR rendszerű videot vagy ilyen rendszerről digitalizálási lehetőséget. Természetesen nem ingyen. Hátha tud valaki ez ügyben infóval szolgálni.

wazzed 2014.05.10. 14:45:21

Kár, hogy nem lehet tudni, hogy melyik felirat melyik képhez tartozik.

citrix 2014.05.10. 14:56:58

@grobs_: cc catch: smokey joe's cafe lemeze nekem is megvan eredetiben :-) sok-sok éves.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.05.10. 15:09:33

@wazzed: mindegyik alá van írva.
most kérdeztem meg a 8 éves lányomat szerinte melyik aláírás mihez tartozik, könnyedén rájött, pedig egy éve sincs hogy megtanult olvasni.
te hány éves vagy?

MiKeyRuLeS 2014.05.10. 15:14:03

@wazzed: Először én gondolkodtam, de aztán elolvastam, mi van a képekre írva, és összehasonlítottam a szöveggel.
Hidd el, ez egy jó módszer. És szerintem egyszerűbb is, mint felháborodni, méltatlankodva kommentelni.

whale 2014.05.10. 15:19:17

A Pana eredetijét hoztuk be N ickelsdorfból 86-ban, vagy 87-ben, némi szétszerelt nyomtatóalkatrésszel együtt- ha még valaki emléxik erre a bizniszre...:DDD

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.05.10. 16:47:36

Nekünk csak tekercses magnónk volt, de az teljesen úgy nézett ki, mint az első képen a lengyel Unitra.

Kovács Ferenc 14 2014.05.10. 17:37:36

@TixTide: VCR vagy VCR LP? Működő Philips N1500 VCR van egy haveromnak monoron, de VCR LP pill nincs a látókörömben. Bár lehet, hogy olyat is fel tudnék hajtani...
Ja, és ez a dolog zsebbe nyúlós ám...

gromek7 2014.05.10. 17:39:23

A Videoton - AKAI VS3SEG kimaradt a listából. A nyolcvanas évek közepén a giminkben volt már pár darab belőle és néhány orion panasonic is. Átlagpolgár számára teljesen elérhetetlen volt. Mivel a gimiben is csak minden szertárhoz tartozott egy, ezért a tanárok a techbuzi diákokkal vitették át a megfelelő terembe az eszközt. Egyszer egy ilyen vidi-akai géppel elnyaltam a folyosón. Megfagyott a levegő, ahogy mindenki lekövette a kitört stopgomb röppályáját. Be voltam szarva, mert akkor a könyvtáros anyám 10havi fizetését érte a gép. Szerencsére az akkor bevezetett ferrobond ragasztó orvosolta a problémát és még sokáig szolgált a gimiben.
Az orion egyébként sokkal jobb volt, mint a videoton. Egy csomó műszeripari cégnél használtak ilyeneket adatmentésre is.

2014.05.10. 17:47:27

"Az Orion gyárban 1985-től kezdték meg a Panasonic NV-430EE videók összeszerelését. Érdekesség, hogy ez a készülék más szabványú video csatlakozással rendelkezett, mint az e közben a másik csarnokban sorozatban gyártott színes tévék ezrei, ami a vásárlóknak nem kevés bosszúságot okozott – de a gyár egyik konstrukciót sem módosította."
Ez mindent elmond a szocialista iparról.

Kovács Ferenc 14 2014.05.10. 18:35:48

@fagyospityóka: bizony, ezért már a korabeli Rádiótechnika folyóiratban is kiszerkesztették őket. Anno, amikor a Saba gyártani kezdte a JVC első VHS magnóját, nem volt rest átalakítani a video csatlakozást DIN szabványúra, az Orionnál ezt a tulajdonosok barkácsoló kedvére bízták, a TV DIN-es volt, a video meg RCA-s, ami azért volt különösen idegesítő, mert a a DIN bemenet egy +12V-os kapcsolófeszültséget várt volna a képmagnótól lejátszásnál, csakhogy ez az "Orion" videón (meg úgy általában akkoriban a legtöbb videón) nem volt kivezetve.
A megoldás általában az lett, hogy elvitték a tévét a műszerészhez, aki a nyolcadik programválasztó kapcsolót átkötötte oly módon, hogy az a video bemenetet kapcsolja át. Mivel akkoriban úgyis csak két csatorna volt, meg az oroszt relézték a katonáknak, esetleg 10 emeletes házakban még bejött a cseh-2, így a maradék hét programgomb még bőven elegendő volt a kor igényeihez. Aztán a következő, 29 programos szériában (Nárcisz és társai) már megoldották, hogy a távirányítóról lehessen kapcsolni a DIN video bemenetet.

HgGina 2014.05.10. 20:08:31

@fagyospityóka: miért és hogyan is módosították volna a csak összeszerelt Panasonicokat? Épp nem a szici iparra jellemzző az, hogy nem gányolták bele kisjózsibácsi cocalista újítását. A Matsushita valószínűleg tudta, hogy mit jelent az üzlet. Nem mellesleg meg az Oriont úgy kirúgták volna a gyártásból mint a huzat.
A listából viszont erősen hiányolom az első, alkatrészszintig teljesen hazai előállítású típust, amit a Skála-Electronic (Selectronic) csinált, és az ITT-Nokia (nem sokkal korábban vette meg a Nokia az ITT-Schaub-Lorenzet) neve alatt jelent meg talán 3120-as típusszámmal, ha jól rémlik. A Selectronic üzeme a Goldberger II. emeletén volt az Amfiteátrumnál. A nullszéria került olyan 32 ezer körüli összegbe. Valahol itt fetreng a darab egy polcon, azt hiszem a 13-as sorszámú. A mai napig tökéletesen működik.

J.László 2014.05.10. 21:23:59

A Filmmúzeum mellett volt régen egy műszaki bizományi áruház. Ott láttam életemben először - ahogy akkor nevezték - "képmagnót" a '70-es évek végén. Úgy emlékszem, 100 ezerért adták, az akkor szerintem annyi volt, mint ma kábé 2 millió. Óriási szenzáció volt, legalábbis nekem.

Harrison Bergeron 2014.05.10. 21:44:47

Én anno láttam ún. "lézerlemezjátszót", a lemezen pedig film volt és az lenne most a durva sci-fi, ha akadna valahol...

trollsalab 2014.05.10. 23:58:37

Először is, hogy lehet, hogy Videoton - AKAI VS3SEG videómagnó kimaradt a felsorolásból.

retronom.hu/index.php?q=node/21836

J László. Nekem az az ár nagyon olcsónak tűnik. Egy rokonom külszolgálatból 1981-ben hozott VHS rendszerű videót, amit 180.000,- Ft-ért adott el. Ezen a pénzen egy telket tudott venni akkoriban a XI. ker-ben. Budapesten a Wesselényi utcában volt egy maszek műszaki bizó, ahol 83, 84 körül 120-130 ezer ft-ért mentek a képmagnók. Anno az (ötlet) videómagazin egy 1989-es cikke egy olyan 1985-ös estről tudósított, amelyben egy pilóta nyugatról csempészett be Magyarországra lézerdiszket (képlemezt), amit 3000 Ft-ért árult. (Fiatalabbak kedvéért ez majdnem félhavi kereset volt akkor). mondjuk az sem lehetett gyenge anyagilag, akinek 85-ben már képlemez játszója volt.

trollsalab 2014.05.11. 00:07:27

@HgGina: Valóban az Árpád fejedelem útján volt a gyár és a Nagyszombat utca sarkán egy ITT-NOKIA márkabolt is volt. Az viszont tévedés, hogy teljesen hazai előállítású lett volna. Jórészt csak az összeszerelést végezték, s nem is minden típust gyártottak nálunk.
Nekem például egy ITT-NOKIA SVR-3799-es S-VHS videóm, és egy 7171 SAT-HIFI Digivision tv-m volt. Egyiket se gyártották Magyarországon, csak forgalmazták. Egyébként a NOKIA nemcsak az ITT, Schaub-Lorenzet, hanem a Salora-t, a Grätz (Graetz) és svéd Luxort is megvette.

trollsalab 2014.05.11. 00:14:24

A 90-es évek elején iszonyú mennyiségben mentek a Selectronic ITT-NOKIA hidetései a TV-ben.
Ennek hatására született meg Gálvölgyi örökbecsű mondása: Állj titi! -No! Kia? Valószínűleg sok mai fiatal valami KIA reklámra asszociálna ha hallaná.

És egy másik képes hirdetésük szlogene 1990-ből "Legyen ön is ott a VB-n ITT-NOKIA tv-n"

trollsalab 2014.05.11. 00:18:11

Egy kis érdekesség.

A PANASONIC NV-333 videomagnó volt az első amit legálisan kiskereskedelmi forgalomban forintért (!) árultak 1982 (!!!) karácsonyán. Emlékeim szerint a Skála áruházakban lehetett kapni.

retronom.hu/node/41876

trollsalab 2014.05.11. 00:26:12

@grobs_: NSZK rokonuk 90.000,- Ft-ért adott el a szomszédunknak egy 1981-es Blaupunkt VHS kamerát különálló magnó egységgel. Szomszéd másnap 300.000-, Ft-ért passzolta el a cuccot (!!!).

trollsalab 2014.05.11. 00:28:44

A végére hagytam egy kis csemegét, érdemes végignézni, vannak benne árak is.

www.youtube.com/watch?v=6Q5ygNWUaPA

trollsalab 2014.05.11. 00:31:49

@Kovács Ferenc 14: Az alámondásról jutott eszembe. Érdemes megnézni a Zuhanás közben c. film nyitójelenetét.

trollsalab 2014.05.11. 00:35:39

Egy kis nosztalgia.

www.youtube.com/watch?v=brGI-nCpxFk

Szerintem ez a fickó csinálhatta az összes hangalámondást. Az a jellegzetes orrhangja még most is a fülembe cseng.

Kovács Ferenc 14 2014.05.11. 08:27:17

@trollsalab: akülönbség abból adódik, hogy akkor még a forint nem volt konvertibilis. Ebből kifolyólag a keményvalutáért vásárolt tárgyak ára mindig jóval (akár 2x-3x) magasabb volt, mint az akár teljesen ugyanolyan (licensz alatt gyártott) szocialista gyártmányoké. Ez a hivatalos importra is vonatkozott. A kamionosok, külszolgálatisok stb által behozott tárgyak esetében pedig semmilyen korlátja nem volt az áraknak, a BÁV már akkor is a határhaszon elmélettel dolgozott. Egy 36 centis JVC TV drágább volt a BÁV-ban, mint egy 56 centis videoton vagy orion a Keravillban. És megvették, mert nyugati cikkeket birtokolni presztizsértékű volt. Még akkor is, ha az csupán egy szar reklámszatyor volt. :)

NekemNemEzKell 2014.05.11. 10:35:35

Nagyon jó!
Még annyit, hogy ez egy kis adalék, a szocializmus életképtelenségéről: "Érdekesség, hogy ez a készülék más szabványú video csatlakozással rendelkezett, mint az e közben a másik csarnokban sorozatban gyártott színes tévék ezrei, ami a vásárlóknak nem kevés bosszúságot okozott – de a gyár egyik konstrukciót sem módosította."

stoppos76 2014.05.11. 10:42:08

@trollsalab: De nagy szerencse, hogy akkoriban nem beszéltem angolul. Borzalmas lett volna kisilabizálni, hogy közben beledumál. :)

Lazarbibi 2014.05.11. 12:58:36

Régóta gyűjtöm a videós dolgokat, de még szocialista magnót nem sikerült szereznem.AKAI VS-3 az van de azt csak itt rakták össze.30 éves szervizes pályafutásom során is csak egy szovjet gyártmányú szerkezettel találkoztam de az borzalmas volt belülről.
lazarbibi.hu/

trollsalab 2014.05.11. 13:20:39

@Lazarbibi2: A 80-as évek végén egy nagy seftes ismerősöm, igen olcsón megvásárolt egy elektronika típusú orsós videómagnót egy kivonuló orosz ezredestől. Csórikám abban a hiszemben volt, hogy jó üzletet kötött, mire bizományiban azt mondta az alkalmazott, hogy ha ezt beveszi, akkor őt kirúgják.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.05.11. 14:37:02

@trollsalab: én akkoriban egy hibátlan állapotú pianinót vettem egy hatos karton dobozos kóláért.

trollsalab 2014.05.11. 16:52:00

@JTom: Kimaradt a leírásomból, hogy a videót 5000,- Ft-ért vette 89-ben, és úgy gondolta, hogy 25 ezerért passzolja tovább.

Uni1002 2014.05.11. 17:49:09

@fagyospityóka: Ezért voltunk mi, hogy szakmányba gyártsuk a DIN (Tuchel)-RCA videó kábeleket. Később a DIN-Scartot is.
Lehet bármit mondani a szocialista iparról, de a 1986-ban vett ITT (nyugati) tévémen semmiféle videó bemenet nem volt, (csak a helye letakarva a hátlapon),csak a szokásos antenna csatlakozó.
Viszont máig olyan színes képet ad, mint újkorában.

Kovács Ferenc 14 2014.05.11. 17:58:59

@Lazarbibi2: Nekem van VM-12-m. Itt vettem Mo-n. Nem is vettem, hanem ingyen kaptam. Még egyszer nem próbáltam ki, hogy mit csinál. :) Ma meg egy Panasonic NV-8700-ast vettem az ócskapicon. 3e Ft. És jól működik!

murray 2014.05.11. 18:09:50

mikor gyerek voltam 85-86 táján egy haver apja hozott VHS videót egész nap le volt sötétitve a házuk (nyár 50 fok) ment egész nap a rambo, terminator1 és egyéb filmek. bárki ki-be járkált a lakásban beült filmet nézni, továbbment stb. soha nem tűnt el semmi

Uni1002 2014.05.11. 18:18:08

1992-ben vettem egy SAMSUNG VS-9000-es videómagnót.
Alig tudtam megszabadulni tőle. Minden elromlott a mechanikában, ami elromolhatott. Elkeserítően rossz képet adott, szerintem egyszerűen kihagytak néhány szűrőt a videóerősítőből. Még a tévében is reklámozták mint a samu csúcsmodelljét. A távvezérlője LCD kijelzős programszerkesztővel rendelkezett, csilivili szolgáltatásokkal tele, csak a képe volt förtelmes. Különösen a saját felvételei voltak túllövéses, szellemképes zajos szemetek.
Azóta kerülöm a márkát, ha csak lehet.

opel123 2014.05.11. 18:20:13

@Kovács Ferenc 14:
Igen. Az megvan még, hogy nyugati magazinok kivágott lapjait behegesztették a nejlonzacsiba, mindkét oldalra?

bioLarzen 2014.05.11. 18:34:33

"Érdekesség, hogy ez a készülék más szabványú video csatlakozással rendelkezett, mint az e közben a másik csarnokban sorozatban gyártott színes tévék ezrei, ami a vásárlóknak nem kevés bosszúságot okozott – de a gyár egyik konstrukciót sem módosította."

Ezt a cikket tuti nem Moldova György írta? Ez annyira olyan :)

(Mármint, annyira a Működő Szocializmus egyik legszebb megfogalmazása...)

bioLarzen 2014.05.11. 18:36:13

@wazzed: "Kár, hogy nem lehet tudni, hogy melyik felirat melyik képhez tartozik."

Hát, azért bizonyos IQ fölött azért szerintem egész könnyen el lehet ezt dönteni...

Rókakígyó 2014.05.11. 18:37:59

@Uni1002: a samsung ár érték aránya manapság nehezen überelhető. Próbálj ki tőlük valamit. Tvt mobilt stb.

bioLarzen 2014.05.11. 18:38:45

@trollsalab: Haha, ezt az "Állj, titi! No, ki a'?" poént Gálvölgyi max. lekövette - jóval korábban megtermette azt a "pesti flaszter" ;)

Lazarbibi 2014.05.11. 18:46:31

@TixTide:

Sajnos csak hibás van de most tárgyalok egy másik hibásról, hátha lesz belőle működő példány :-)
lazarbibi.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=44:vcr&catid=11&Itemid=114

Uni1002 2014.05.11. 18:48:34

@Rókakígyó: Azóta sokat fejlődhettek a samuék. Csak azt a magnót tudnám feledni:-)

Lazarbibi 2014.05.11. 18:48:49

@Kovács Ferenc 14:

Nekem felhajthatsz egyet.Hibás is érdekelne.

Lazarbibi 2014.05.11. 18:51:33

@TixTide:

Tudni kell milyenek a kazetták mert 3 féle szabvány volt belőle és nem voltak kompatibilisek egymással.
lazarbibi.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=44:vcr&catid=11&Itemid=114

TixTide 2014.05.11. 18:53:17

@Kovács Ferenc 14: Egy barátom bízott meg hogy keressek neki lehetőséget, még évekkel ezelőtt, de még mindig aktuális. Emlékeim szerint sima VCR rendszerről van szó.

@Lazarbibi2:Ha esetleg lesz működő készüléked, kérlek keress meg.

Kovács Ferenc 14 2014.05.11. 19:03:03

@TixTide: írjon a barátod a lovasbacsi@gmail.com-ra!

Uni1002 2014.05.11. 19:04:37

@bioLarzen: Nem volt ez akkora bosszúság. A DIN és az RCA is nyugati szabvány , nem egy nagy kihívás a video kábel végeire tenni egy ilyet, meg egy olyat.
Az RCA amerikai-japán, a DIN német szabvány. Jött még a Scart, ami ossz európai csatlakozó. Az egész világon káosz volt, nem lehet ezért a szocialista ipart, vagy az Oriont káhoztatni.
Például ott voltak a COMMODORE számítógépek. Volt hogy a C64 sorozatonként változott a táp és videó csatikkal. A C16-on mini DIN volt, az volt a kihívás, szerezni hozzá dugót. A C64-en normál DIN,vagy valami egzotikus négyszögletes izé, ahogy kedvük tartotta.

Kovács Ferenc 14 2014.05.11. 19:40:36

@Uni1002: Mint föntebb írtam, nem a csatlakozó volt a kihívás, hanem az, hogy a DIN-en ugyanaz az érintkező kimenetként és bemenetként is működött, attól függően, hogy egy 12V-os kapcsolófesz jelen volt-e vagy sem. A videon viszont ki volt kezetve külön-külön a ki- és bemenet, viszont kapcsolófesz az nem volt kivezetve rajta. Úgyhogy aki nem akarta a készülékeit szétszedni és átalakítani, annak kellett egy külső 12V-os dugasztáp megy egy két váltóérintkezős 12V-os jelfogó is, és akkor még távirányításról még mindig nem volt szó...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.05.11. 19:51:47

@Harrison Bergeron: 2000-ben a PTE TTK Fizika tanszék még használta :D É is ott láttem élőben, akkora a lemez mint egy pizza.

Tapogatott Kukorica 2014.05.11. 19:53:35

Keresztapamnak az utolso kepen lathato magnoja volt valamikor '90 korul.

Moin Moin 2014.05.11. 20:10:20

@trollsalab: Nem csak elekrtonikai cuccokkal lehetett ekkora árrést elárni a '80-as évek végén. Én '88-tól, kezdő éíptészként Németországban és Ausztriában dolgoztam és Grazban megláttam egy 40.000 Schillingért hirdetett 1979-es gyértású Porsche 924-est. Egy öreg hölgy hirdette, a fiáé volt, aki meghaét és ő szabadulni akart a kocsitól... A 40.000 ATS akkor kb. 270.000 (akkori) Ft volt. Megvettem, kijavíttattam - és egy héttel később Budapesten eladtam, 1.890.000 Ft-ért... (A vevőnek, egy barátom kollégájának, a mai napig megvan és üzemképes.)

Más: amivel még lehetett üzérkedni, az az IKEA-búror volt. Ez ma már szinte viccként hangzik, de egy 2-3.000 Schillinges kisbútort 40-50.000 Ft-ért vittek el.

Tapogatott Kukorica 2014.05.11. 20:12:37

@Harrison Bergeron: A Laserdiscre gondolsz, nem? A Pioneer lejatszoknak eleg nepes fanklubja van a mai napig, lemezek ezreit lehet megtalalni a neten. :)

Magyarorszagon ezek nem terjedtek el, pedig egeszen a 2000-es evek elejeig sok helyutt elofordultak. Aztan az ekkoriban terhodito utjara indult DVD szepen lesoporte a porondrol.

nyisziati 2014.05.11. 20:27:37

@Uni1002: "A C16-on mini DIN volt, az volt a kihívás, szerezni hozzá dugót."
Mennyit vacakoltunk akkoriban a megfelelő kábelek beszerzésével... :) C16-om volt, de joystick a megfelelő csatival csak nagyritkán, horroráron volt kapható, míg C64-es akadt bőven (Quickshot2), jó áron, de ahhoz átalakító kellett... :)
.
Nagy áldás ám az USB.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.05.11. 20:30:43

@nyisziati: Nem az USB, hanem az, hogty lehet kapni mindennt.

Michel Djerzinski 2014.05.11. 21:51:54

@Uni1002: megértelek, de azért legyünk igazságosak: a Samsung ma már egész mást jelent. Tény, hogy amíg élek, soha nem lesz koreai márkájú autóm, TV-m, hifim, telefonom, de ez vállalt sznobság. Ma (ill. az elmúlt szűk évtizedben) egész mást jelent a Samsung, vagy az LG, mint a '90-es évek elején, amikor elindultak a világhódító útjára e márkák. Az LG elődje pl. a GoldStar volt, ami a legalja volt mindennek. Kb. mint az Orion, egy übergagyi fos volt. Ma azért nem ugyanaz. (Ugyanez igaz a koreai autómárkákra is, bár egy Hyundai, KIA soha nem volt olyan béna a '90-es években, amennyire az volt egy Samsung vagy Goldstar akkor...)

trollsalab 2014.05.11. 22:50:19

@bioLarzen: Meglehet, bár én ezt a 91-es szilveszteri Gálvölgyi show-ban hallottam először.

trollsalab 2014.05.11. 22:54:55

@Uni1002: A Scart csatit korábban kifejezetten úgy hívták, hogy euro-scart, vagy Euroconector.

trollsalab 2014.05.11. 23:03:44

@Moin Moin: Tényleg IKEA bútor. A 90-es évek elején, horror áron árulták, az átlag magyar bútor áraknak a 3-4-szereséért. Nagyon sok "újgazdag" akkoriban azt hitte, hogy ez valami über menő skandináv bútor, és ilyennel rendezte be a budai villáját.(Érdemes megnézni néhány korabeli lakáskultúra újságot). Nyugatnémet rokonaim meg röhögtek, amikor meghallották, hogy itt milyen nagy becsben van az IKEA bútor.

dukeekud 2014.05.11. 23:56:34

Nem semmi keszulekek, es nem semmi, hogy akar mar 70-es evekben lehetett volna videomagnoja a nepnek.
Persze ha lehetett volna, es penz is lett volna ra, akkor nem egy megszallt orszag lettunk volna, diktaturaval a nyakunkban.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.05.12. 00:05:33

Nekünk valami (h)őskori, de már elöltöltős AKAI videónk volt, amihez adtak két 30 perces AKAI kazettát is.
Olyan sokáig bírta, hogy magyarázhattam a haveroknak eleget, hogy a kazettákon a film címe után az a számsor nem kód, csak a fordulatok száma - az AKAI ugyanis nem időt írt a kijelzőre, hanem mint egy sima CC magnó, a fordulatokat. Terminator - 2714 :D

mocor2 2014.05.12. 01:12:57

Amiről kevés szó esett még itt, a vhs kazetták árai. Mikor eladónak tanultunk, voltak, akik kitoltak a szeméttel pár darabot, mire kicsapták őket a suliból (talán még rendőrségi ügyük is lett belőle, sosem láttuk őket többet).
1986 körül 890 forint körül lehetett kazettákat kapni, óriási volt, mikor a goldstar(a samsung elődje) gyártmányok bejöttek és azok 380 forintba kerültek. Eszméletlen forgalom bonyolódott belőlük. Ami még brutális áron ment akkor, a (természetesen analóg) műholdas technika (nem beszélve a c64 és a hozzá tartozó floppyról 100-100e forint).

bioLarzen 2014.05.12. 02:02:14

@Uni1002: Igen, nem nagy kihívás - annak, aki ért hozzá. De a nagy többség max addig értett hozzá, hogy hogyan kell betenni a kazettát, illetve hogy kell bekapcsolni/kikapcsolni. Ezt azért ne felejtsd el.

bioLarzen 2014.05.12. 02:20:19

@trollsalab: Viszont, ha már Gálvölgyi: ő mesélte még régebben a Heti Hetesben, hogy akkoriban, amikor a "képmagnó" még oltári nagy kunszt volt, igen csókosnak kellett lenni, hogy az ember kapjon - nos, a menőbb színészek azért el tudták intézni, hogy ha lemennek Fehérvárra, a Videotonnál vehessenek. Lementek Körmendivel ketten, már előre felkészültek, hogy majd hogy körberajongják őket - aztán kurvára nem ismerték meg őket - pedig ekkor már mindketten elég híresek voltak :)

Uni1002 2014.05.12. 06:18:28

@Kovács Ferenc 14: Igazad van, tényleg egy Izosztáttal, vagy a vidi előlapi tasztatúráján levő tök felesleges hangszinváltóval váltottuk a tv és a video jelét. Ehhez már komolyabb elektronika kellett, egy CD4016 analóg kapcsoló ic+tuchel alj, és fúrás faragás, mert a tévék jó részén nem volt videó bemenet. A VHS képminőségén nem sok elrontani való volt, oda megfelelt a beépített modulátora is, de a számítógép monitoraként használva eget verő volt a különbség az RF kimenethez képest.

Kovács Ferenc 14 2014.05.12. 07:27:36

@Lazarbibi2: Eladót nem tudok. Csak olyat, ami gyűjtőnél van, működőképes, és az illető rávehető, hogy kapcsolja be egy-két órára, hogy lemásolja azokat a bizonyos kazettákat. De megvenni tőle nem lehet, mert az illető milliókkal gurigázik, nincs rászorulva, hogy a legbecsesebb ritkaságait eladja párezer forintokért. Ha nagyon akarsz, akkor ebay.de vagy ebay.co.uk, mindkettőn van rogyásig, csak a postaköltség iszonyú drága.

Kovács Ferenc 14 2014.05.12. 07:32:49

@Tapogatott Kukorica: a 30 centis analóg lézerlemezt az oroszok is leklónozták, néhány lemezt ki is adtak hozzá... de nem nagyon volt kíváncsi a piac egy olyan médiára, amin ugyanúgy csak a pártállami, cenzúrázott műsor volt elérhető, mint a tévében. A VHS-ben pont az volt az édes, hogy nézhettek rajta Rambót meg Bruce Lee-t, és házilag másolhatták is.

Kovács Ferenc 14 2014.05.12. 07:37:57

@mocor2: A Polimer Szövetkezet is bepróbálkozott a VHS gyártással, de sosem voltak olyan elterjedtek, mint a hangkazettáik. Aki olyan sznob volt, hogy vett videót, az már megvette bele a "nyugati" kazettát is. (Amúgy a Polimerben is BASF szalag volt, csak a kazettatokot fröccsöntötték Soroksáron.)

Kovács Ferenc 14 2014.05.12. 07:44:04

@Uni1002: No jó, de akkoriban léteztek "olcsított" VHS-ek is, amelyekben nem volt se modulátor, se tuner, csak RCA-ról tudtak fölvenni vagy lejátszani. Sok ismerősömnek volt ilyenje. Másoknak meg olyanja, amiben ugyan volt RF modulátor, de annyira szar volt, hogy gyorsan megunták.

Uni1002 2014.05.12. 09:46:59

@Kovács Ferenc 14: Így van, de ezekkel az óccsó videókkal nem nagyon futottam össze.
A KGST piac tele volt velük. Mifelénk a bulihelyeken használták, napi 24 órában, aztán ha meghalt, kidobta a tulaj.

Uni1002 2014.05.12. 09:59:00

1980-ban üzemlátogatáson voltam a Moszkvai TV központban. Ulica Akadamika Koroljova.
Ha elképzeltek egy régi villamoskocsit, kb. akkora volt a videómagnójuk, amiről ment ki a központi műsor.
Nem túlzok, 70mm-es magnószalaggal működött, és külön vezérlőpultnál ültek a kezelők. Olyan 15-20kg-os műanyag kannaszerűségben cipelték a tekercseket. Kár hogy nem lehetett fényképezni, monumentális berendezés volt.
Az olimpiai studiókban már AMPEX magnók üzemeltek, ezek már asztalra voltak telepítve.

Plumper 2014.05.12. 10:30:47

én nem sírok vissza ezeket a fényszörnyeket. aki annak idején vagyonokért vett ilyet, az meg is érdemli...:-D

Kovács Ferenc 14 2014.05.12. 10:38:03

@Plumper: Bizony, jó ez a digitális forradalom. Nem csak mert olcsó, és jó minőségű, hanem mert lehetőséget ad arra, hogy a felvételeket azonnal bemutassuk egymásnak.

Plumper 2014.05.12. 10:47:04

@Kovács Ferenc 14: ja, nem bírom, amikor ex-műszakvezető retróarcok nyammognak, hogy bezzeg akkoriban. :-P qrvára nem volt minden jobb régen.

Kovács Ferenc 14 2014.05.12. 13:50:50

@Plumper: Kinek a pap, kinek a paplan. Én példul a telefonnyomogatóktól akadok ki... "nézd már, az én telefonom már haccázsmegagiga toccsszkrín csincserbred enefcí brútusz és HD a kamera" blablabla oszt közben markolászik valami gágogó gagyit, ami reggeltől estig nem tud elmenni egy akkuval, a hd felbontású kamerája egy homályos, halszem effektusos maszatot produkál kép helyett, lefagy, megszakad úgy szar, ahogy van "de montták az ügyfélszolgálaton, hogy nemsokára meggyün má hozzá a frissítés és akkor aztán nagyonjó lesz" - anyuka!
Ehhez képest ezek a szar analóg videók - a maguk technikai korlátai közt - elég jól teljesítettek, néhány ultragagyi kiolcsított darabtól eltekintve 15-20 éveket leszolgáltak mire először a műszerész asztalára kerültek, na ezt ma már nem nagyon kapod meg egy gyártótól sem.

Plumper 2014.05.12. 14:05:08

@Kovács Ferenc 14: 1et értek, amiket a telefonkról írtál.
viszont hiába nem igényeltek szervizt a réggi cuccok, sokkal drágábbak voltak a mai készülékekhez képest, főleg, ha a felhasználhatóságát nézed. szalagos hangfelvétel? ugyanmár. digitális hangfelvétel van ma a legolcsóbb mobiltelefonban is, PC-re csatizva korlátlanul. nem is beszélve a torrentről...

Kovács Ferenc 14 2014.05.12. 16:30:18

@Plumper: Akkoriban ez volt a technológia. Ne félj, a mai készülékek is jóval drágábbak lennének, ha nem kínában tákolnák össze őket recyklált PET palackokból.

holdlányka 2014.05.12. 21:00:59

Plumper: A régi, letűnt technológia nélkül sehol sem lennének a "hipermodern" kütyüink.

¿Qué tapas hay? 2014.05.18. 19:10:53

@Michel Djerzinski: Azért érdekes, hogy egy generációban megmaradtak a Samsung (és más dél-koreai) gyártmányok az alulmúlhatatlan, bóvli, piacos ipari hulladék szinonimájaként. Én 1986 óta 2013-ban vettem először Samsung terméket (egy monitort), de azt is csak azért, mert a boltban kapható többi még annál is alávalóbb volt.

eßemfaßom meg áll 2014.05.18. 20:37:36

Érdekes dolog ez az öskoreai utálat, mi anno hoztunk samu tv-t meg cd-játszós mjuzikcentert osztrákból, mindegyik kiszolgált tizenpár évet és az akkor vett goldstar mikró még ma is megmelegíti a kaját a garázsban.

Michel Djerzinski 2014.05.18. 20:38:12

@¿Qué tapas hay?: hát igen... érdekes berögzülések ezek, de működnek. Nyilván azóta sokat fordult a világ, és ma már senki sem vitathatja, hogy az LG és a Samsung az elektronikai gyártók (sőt, a K+F) élvonalába tartoznak, ami 20-30 éve elképzelhetetlennek tűnt. Mégsem vennék Samsungot, LG-t, vagy koreai autót. Japán, amerikai vagy klasszikus japán márkához inkább van bizalmam. Európai szórakoztató elektronikai márka (Thomson Group, Siemens, ITT, Grundig) talán nem is maradt...

Michel Djerzinski 2014.05.18. 20:42:35

@eßemfaßom meg áll: nem arról volt szó akkor sem, hogy nem ketyegnek el egy ideig (bár nem szemlátomást nem nem voltak olyan tartósan megépítve, mint mondjuk egy japán vagy német cucc), hanem arról, hogy a minőségük olyan volt, mint egy hitvány lengyel piaci gagyinak. Egy korabeli GoldStar vagy Samsung gyakorlatilag nem volt jobb és tartósabb, mint egy Audioton vagy más termék, ami a szórakoztató elektronika alsó szintje volt.

Kovács Ferenc 14 2014.05.18. 21:29:56

@Michel Djerzinski: a minőséggel nincs baj, az üzletpolitikával annál inkább. Példa: 2003-ban vettem egy VHS/DVD író kombót Lakatos Gézáéktól. Kitünő képe volt, még projektoron is... Idén januárban romlott el harmadszor, de ezúttal végleg, ugyanis 38.000 Ft lenne hozzá az alkatrész (lézerfej), már ha lenne, mert már nincs, ők ugyanis csak az utolsó produkciós évtől számított öt évig biztosítják az alkatrészellátást, és mivel a termékpaletta évente frissül...
Szereztem egy noname gagyit, abban közönséges, számítógépben használatos IDE drive van, ha az egyik elromlik, majd veszek egy másikat 1500-ért az ócskapiacon vagy a vaterán, és megy tovább a verkli. Na ez a nem mindegy.
Szerintem ezek a koreai gyártmányok nagyon durván túlárazottak ahhoz képest, hogy milyen rövid az élettartamuk, tákolgatni őket meg nem igazán lehet, ha kifingik, akkor mehetsz is az áruházba egy újért.
Énnékem meg ez egy kicsit sem tetszik. Én egy ilyen luxuscikket hajlamos vagyok egy eredménynek tekinteni, amit elértem az életben, és kikérem magamnak, hogy egy vágott szemű marketingmenedzser koreában eldöntse, hogy én ezt az eredményt csupán tíz évig élvezhessem, és utána mehetek vissza a startvonalra. :-( Jó, oké, most ez a dvd történet nem annyira rázott meg, de ha az ember egész háztartása ilyen "modern" készülékekkel van tele, és hol ez szarik be, hol az, akkor azért már kirepül az ablakon évente egy luxusnyaralás ára pusztán arra, hogy az ember szinten maradjon, és ne csússzon lefelé.

Michel Djerzinski 2014.05.18. 21:42:41

@Kovács Ferenc 14: értelek, bár a szoft-rasszista kijelentéseid (Lakatos Gézáék, vágott szemű marketingmenedzser) nem osztom. Szerintem, aki minőséget keres, az vagy vesz olcsón valami kiváló műszaki és esztétikai állapotú '80-as, '90-es évekbeli cuccot (hifi, autó), vagy megveszi a maiak közül az erősen feláras terméket, hogy tartósságot kapjon (pl. Miele a háztartási gépeknél). Vagy szív, folyamatosan.

KaPé 2014.05.19. 06:51:35

Mi nagyon menők voltunk, nekünk az eredeti Panasonic NV2000 volt, nem az orosz másolat. Igaz, már a 90-es évek elején, nem 80-ban :D Ha áttúrnám a padlást anyáméknál, még lehet, hogy előkerülne.

Kovács Ferenc 14 2014.05.19. 07:01:53

@Michel Djerzinski: Igen nekem is ez lett a benyomásom, és sok iparcikk van itthon, ami már "kiállta az idők próbáját". De konkrétan DVD íróból nem nagyon tudok békebelit beszerezni, mivel az egész dvd formátum csak 95 óta étezik egyáltalán. És van még egy pár ilyen műszaki cikk. Úgyhogy e téren tanácstalan vagyok.
És ugyan már hadd tegyek már néhány soft-rasszista kijelentést a semmiből jött sárga veszedelemre, akiknek a termékeivel mindenki mindig megszívja. És néha bizony a rosszindulat tetten érhető, um. direkt a legjobban igénybe vett ponton elvékonyított műanyag alkatrészek, hűtőbordához odaragasztott (!) elkók, légmentesen lezárt kapcsoló házába gondosan belepottyantott nejlonfólia darabka, ami pár kattintás után addig helyezkedik, míg az érintkezők közé kerül stb. Őszintén szólva én nem nagyon volnék kíváncsi ezekre a dolgokra... de nem igazán lehet ma már semmi mást kapni, mint ezeket a szar lomokat. :-(

Kovács Ferenc 14 2014.05.19. 07:03:43

@KaPé: Ha esetleg a kezedbe kerül, én örülnék neki, mert van az én padlásomon is kettő, egyet elbontanék és a kettőt megcsinálnék.

Sportbíró 2014.05.19. 10:55:16

Nekem két darab Video2000 rendszerű Grundig készülékem van otthon, igaz, már csak az egyik működik, viszont a másikat is helyre szeretném hozatni. :) Mindenki sajnálhatja, hogy a VHS rendszer terjedt el, a Video2000 jóval sokoldalúbb rendszer. Viszont drágább... :)

borzimorzi 2014.05.19. 11:53:19

@Kovács Ferenc 14: Utána lehet csinálni, csak "az a vég, csak azt tudnám feledni"!
Az ilyen ember előbb-utóbb olyasvalakinek is a tyúkszemére lép, akinek a tyúkszemére nem lett volna tanácsos. Nagyon nem...

Üdv:
b

Kovács Ferenc 14 2014.05.19. 11:55:22

@Sportbíró: Hát az nem lesz könnyű dolog... ezek a régi videók, főleg a grundigok úgy nyelik a munkaórát, mint kacsa a nokedlit, alkatrészellátás meg már bő 15-20 éve nincs... (ha volt is valahol egy-egy elfekvő készlet, azt is régesrég leselejtezték az érdeklődés teljes hiányára való tekintettel.) Szóval szerintem villámgyorsan ments át dvd-re mindent, amíg még a másik készülék működik, mert ha az is földobja a pacskert, akkor vége a dalnak. Egy ilyen szerkentyű életre pofozása nagyon súlyos tízezrekbe kerülhet - ha ugyan el nem vérzik a project valami alkatrészhiányon. :-(

Kovács Ferenc 14 2014.05.19. 11:56:34

@borzimorzi: ja, engem is ez tart vissza... a vagyonosodás tetszenék, de a géppisztollyal szitává lövetést azt kihagynám az életemből. :)

trollsalab 2014.05.20. 23:16:16

Azért az érdekes, hogy a Csabai féle "ős" Magnósok évkönyvében 1982-től 1986-ig volt videós (képmagnó) rovat, ahol rengeteg videót bemutattak, de -érdekes módon-az itt felsorolt szocialista gyártmányok egyike sem volt köztük. (Talán a hazait leszámítva.

Kovács Ferenc 14 2014.05.21. 19:03:07

@trollsalab: Ezek a kb. 20 perc játékidejű, fekete-fehér, orsós videók már lófaszt sem érdekeltek a nyolcvanas években. Jellemző, hogy 1981-ben az egyetemeknek és főiskoláknak kiosztott az állam pár konténernyit az Elektronika 501-es készlet Sony eredetijéből (kétség kívűl valami végkiárusításból tehettek rájuk szert), és a készülékek zöme a gyári dobozában lett elsüllyesztve a pincékbe, mert már rég messze járt a technika. (No meg mert a hozzájuk való szalag gyártásával éppen akkoriban álltak le a nagy cégek.) És hát mi itt hozzáfértünk a nyugati technológiákhoz. Külszolgálatosok, kamionosok, akik kiküldetésük alatt a helyi valutában kapták a fizetésüket, százszámra hozták be őket, és vadonat újan, sokszor bontatlan dobozban adták is be a király utcai Műszaki Bizományiba, ahonnan már forintért megvehette bármelyik lángossütő vagy kötödés vagy magántaxis. Paradox módon nálunk éppen ezek a szocialista típusok azok, amelyek ritkaság számba mennek. Az a néhány darab, ami véletlenül itt van, szintén magánimportból jött be.

trafikuty 2014.10.20. 23:34:36

Unokaöcsémnek volt először videomagnója a családban. Münchenből hozott egy elképesztően megbízható eredeti japán Orion készüléket. (Milyen furcsa, akkoriban még mindent ott gyártottak, ahol azt kitalálták.)
Manapság ez a márkanév nem igazán a megbízhatóság képzetét kelti.

Nick Leeson 2015.06.25. 03:24:02

@Uni1002: Ezt rosszul teszed. A Samsung azóta már egészen más kategóriát képvisel...

broom 2015.08.26. 13:28:19

lehet, hogy a GoldStar a legalja volt mindennek, de a 13 éves koromban (a legendás 88 nov. 7-i áradatban), Bécsből ezer schillingért (akkori áron 4 ezer forint) behozott levehető hangfalas, kétkazettás, gyorsmásolós, equalizeres (ezek a tulajdonságok elég menőnek számítottak akkor) magnóm igen jó alternatívának tűnt az itthon kapható egykazettás Toshibához és Videotonhoz képest, amik kb. 10 ezer forintba kerültek. És azért elketyegett tizenegykét évet.

broom 2015.08.26. 13:28:59

mondjuk eközben apám azért nem vett magának music centert ugyanott, mert gyanúsan könnyűnek találta a szerkezetet :)

Tibor Csek 2016.02.04. 14:41:22

@Kovács Ferenc 14: Hát azért egy idő után ezeknek a video magnoknak a mechanikájuk el kopott és a legtöbbszőr fennakadtak a behuzó karok, ami annyiy jelentett hogy egy része kint maradt a szalagból és gyürödött. A vitával kapcsoltban pedig, a digitális eszközökre is vonatlozik a minőség, csak sokan megfeledkeznek más dolgokról felbontása az analóg digitális átalakìtònak, a lencse minősége.

metalex 2021.05.28. 12:44:56

@JTom: Ezek szerint még kevesebb mint nyolc, mert nem megy neki :-)

MIG-31 2021.05.28. 16:33:05

De jó hogy más is kommentel régi cikkekhez, így én is rátalálok. :)
Nekünk asszem 88-ban lett videónk, én 4 éves voltam akkor. Valami japán, a márkája asszem Orion volt, lehetséges ez? Nagy logo nem volt az elején az biztos, és nem a magyar Orion volt. Itthon vették azt tudom, hivatalos üzletben forintért. Nagyon jó kis gép volt, programozható, sose húzta-gyűrte a szalagot, egyszer adtam oda kazettát egy osztálytársamnak, az meg is cincálta kicsit erre emlékszem. Nagyon sokáig jó volt. Valahol hátul megvan még, meg is kéne néznem tényleg milyen márka, mert már ezer éve ki van rakva mert nem használjuk. Amennyire emlékszem nagyon hasonló dugaljjal csatlakozott a tv-hez, mint az antenna, Koax kábel. Technikailag nemtudom hogy volt megoldva, de egy csatornán a videó volt, a 10-ből az utolsón. Mondjuk asszem a tévécsatornákat is egy kis piros célszerszámmal tekergetve lehetett befogni a tévével.
Ez már akkor távirányítós volt, mikor a Videoton Jácit tévénk még hírből sem, tehát marha menő volt gyerekként távirányítóval kezelni, meg hogy kvarckijelzője volt ami alapesetben az időt mutatta. Kazettánk a legtöbb Akai volt.

Régi amerikai filmekben, mint a Dallas és hasonlók, sokszor láttam olyan videót, amibe a kazettát fentről kellett betenni, a készülék tetejéből emelkedett ki a kazetta tartó.

Dr Dee 2022.08.05. 12:52:26

@Kovács Ferenc 14:

Amit a Fenyő János csinált annak meg is lett a következménye. Sokáig nem élvezte az összecsalt milliókat. Pár golyó végzett vele. A gyönyörű ex manöken Kristyán Juditott a feleségét is arany kalitkába tartotta. Mond megért ennyit a sok pénz? Judit pedig eladta gyorsan az egészet és egészen Amerikáig szaladt.

Dr Dee 2022.08.05. 12:57:14

@MIG-31:

Igen voltak olyan VHS videó lejátszók. Nekem is van egy 1983-as darab. Itt YouTube cóvideó a működéséről:
www.youtube.com/watch?v=92hbwniTApQ&t=17s
süti beállítások módosítása