SZTORIK - TECHNIKATÖRTÉNET - RETRÓ - KATASZTRÓFÁK - HÁBORÚK - VINTÁZS

Le Mans 1955 - A Tragédia

2014. január 08. Szerző: JTom

1955-ben a le mans-i 24 órás verseny rendkívül izgalmasnak ígérkezett. A kor legnagyobbjai készültek összecsapni. A Mercedes, a Porsche, az Aston Martin, vagy a Jaguar mind nagy névnek számítottak már az autósportban. A televíziózás még gyerekcípőben járt, közvetítések híján a nézők igen nagy számban jelentek meg a helyszínen. Ebben az évben csaknem 245 ezren jöttek el a pálya széléről szurkolni kedvenceiknek. A versenyt egy Jaguar D-type nyerte Ivor Bueb-el és Mike Hawthorn-nal a kormánynál, de ez a verseny nem erről vált híressé, hanem a motorsport történetének legnagyobb áldozatot követelő balesete miatt.

044.jpg

plakát.jpg

01start.jpg

A verseny harmadik órájában a későbbi győztes Hawthorn állt az élen Jaguarjaval, mögötte egy Austin Healey, harmadikként a Pierre Levegh vezette Mercedes 300 SLR. Amikor Hawthornnak rádión szóltak, hogy álljon ki a boxba tankolni - mivel későn jött az utasítás -, hatalmasat fékezett. 

040.jpg

A mögötte érkező Austin kikerülte a kisorolni készülő Jaguart, de a harmadikként érkező Levegh a Mercedessel az Austinnak ütközött. 

Szinte átrepült rajta és az azonnal felrobbanó autó, a belőle kiszakadó motor és egyéb alkatrészek kb. 200 kilométer/órás sebességgel, száz méter hosszan a nézők közé repültek, teljes csoportokat borotválva le. Nyolcvankét (más források szerint 80 vagy 87) ember lelte halálát a pálya mellett. A Mercedes motorházteteje három emelvényen álló férfi fejét egyszerűen levágta. A pánik óriási volt, mindenfelé halottak, kiabáló, vagy segítséget kérő, vérző, végtagjukat vesztett emberek (sok nő és gyerek is) hevertek. Akkoriban a pályát a nézőktől nem választotta el egy fakerítésen kívül semmi. A boxutca sem volt szeparált, egyszerűen a pálya szélre lehúzódva álltak meg a versenyzők tankolni, kereket, vezetőt cserélni, javíttatni.

041.jpg

046.jpg

A szörnyű balesetet a Mercedest vezető Pierre Levegh sem élte túl. 

045.jpg

058.jpg

047.jpg

052.jpg

055.jpg

A magnézium karosszéria égése közben valóságos szikraesőt produkált.

050.jpg

051.jpg

053.jpg

054.jpg

058_2.jpg

A három férfi az emelvényen a baleset előtti percekben. A fejüket egyszerűen levágta a Mercedes motorházteteje.

056.jpg

Több néző is a fejsérüléseibe halt bele.

057.jpg

059.jpg

089.jpg

090.jpg

1955PierreLevegh.jpgPierre Levegh 1905-1955†

A tragikus eseményt követően a Mercedes 30 évre felfüggesztette gyári motorsport programját. A biztonsági előírásokat a nézők védelme érdekében megszigorították. Bevezették a védőhálót a pályák mentén.

A következőkben a balesetről készült 12 perces angol nyelvű BBC dokumentumfilmet nézhetitek meg (nagyon látványos, 3D grafikával és szemtanúk elbeszéléseivel). Az angolul nem beszélőknek az alsó, pár perces összefoglaló British Pathé videót ajánlom, bár abban valamilyen érthetetlen okból tükrözve láthatóak az események.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ajtósi Dürrenmatt 2014.01.08. 16:44:51

úgy tudom a káoszt és az áldozatok számát fokozta hogy a tűzoltók vízzel álltak neki oltani az égő magnéziumot.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.01.08. 19:41:37

80 ember az kb egy repülőgép katasztrófa, nem egy autóverseny baleset száma... de ilyen gyökér faj vagyunk. kéccázzal szágúldó fémdobozokat fa(bazzeg, ezt nem tudom elhinni!!!!) kerítéssel választjuk el az exoskeletonnal nyilván nem rendelkező nézőközönségtől... mit vártak? tényleg tragédia kell az orvosláshoz???
@Ajtósi Dürrenmatt: valószínű nem az ált. iskolás kémiaórájuk jutott eszükbe elsőnek, és lehet, hogy akkoriban titkos is volt az összetevő, bár az jogos, hogy akit ilyen helyre hívnak biztosítani, azért legyen már észnél.

Ad Dio 2014.01.08. 20:53:14

Nem kötözködésből, csak a pontosság kedvéért mondom, de természetesen nem rádión "szóltak" Hawthorn-nek, mert csapatrádiót akkoriban még nem használtak. Kézzel integettek, vagy táblával jeleztek, amit Hawthorn csak nagyon későn vehetett észre, mivel éppen lekörözte Macklin Healey-ét (a sorrend ekkor Hawthorn-Levegh- Fangio volt).

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.08. 22:15:37

@Ad Dio: érdekes amit írsz, nekem is eszembe jutott, de, mivel három különböző helyen is ezt találtam, átvettem. megjegyzem nekem is igen gyanús volt...

toto92 2014.01.08. 23:29:38

@mrbloodbunny: 1955-ben járunk. Ne mai fejjel akarjuk megítélni, hogy akkor mi volt a normális. Nyilván ez akkor is sok(k) volt, de pl. a '70-es évekig teljesen megszokott volt, hogy évente 1-2 ember ottmarad a pályán. Amikor Stewart nekiállt a biztonság mellett kampányolni, a saját versenyzőtársai nevezték csirkének. Mai szemmel meglehetősen furcsa felfogás uralkodott akkor.

poltergeist11 2014.01.09. 09:26:10

Nagyon jó a cikk, jók a képek is, gratulálok!

A rosszindulatú pletykák szerint a Mercedes ürügyként használta fel a balesetet a visszavonuláshoz, valójában a cégvezetés nem tartotta megtérülőnek a versenyzésbe ölt költségeket.

Ezt egy hónappal korábban a Lancia is megjátszotta. Ascari meghalt a monzai pályán, erre hivatkozva vonultak vissza, eladva mindent a Ferrarinak.

A Le Mans-i tragédia hatására tiltotta be Svájc az autóversenyzést.

Annyit tennék még hozzá, hogy a Porsche akkor még a versenyzésben nem számított nagy névnek, az első komolyabb győzelmet csak egy évvel később aratja a Targa Florión.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.09. 10:22:46

@poltergeist11: köszönöm neked és mindenkinek, aki kiegészítette cikket plusz infoval...

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.01.09. 12:30:18

@Ad Dio: Gyerekkoromban azt olvastam (azt hiszem, Almássy T.: Autóversenyzők, versenyautók c. könyvében), hogy Hawthornt vádolták a balesettel, miszerint szándékosan későn fékezett, így mindenkinek nagyot kellett fékeznie mögötte, amivel sokkal jobban lelassította Levegh-et, mintha simán kisorolt volna előle.

Kaksi Atomerőmű 2014.01.09. 16:21:18

@Lacusch69(Sch.Lacika): ha nem is szándékosan, de ő okozta a balesetet.

Ad Dio 2014.01.09. 20:12:55

@Lacusch69(Sch.Lacika):

Hawthorn autóján a Dunlop-Jaguar közös fejlesztésének megfelelően a világon elsőkként tárcsafékek voltak mind a két tengelyen. A Mercedes-eken dobfék volt (bár hajtóműfékként), illetve ezt kiegészítette egy "légfék", ami a repülőgépek fékszárnyához hasonló elven működött. A tárcsaféknek a dobfékkel szemben az a nagy előnye, hogy sokkal lassabban melegszik túl, így nehezebben hevül fel annyira, ahol már drasztikusan leromlik a fékhatás. A Merci ezért tette fel a fékszárnyakat, de ezeket csak olyan szituációkban használhatta a pilóta, amikor a fékezésre előre számíthatott.

A tragédia esetén épp nagy sebességgel haladtak, de hirtelen és nem tervezett módon kellett fékezniük. Hawthorn megelőzte Macklin-t, majd észrevette a tankolásra hívó jelet. Már körökkel előtte ki kellett volna állnia tankolni, de inkább megpróbált előnyt szerezni a Mercikkel szemben, akik egyébként egyértelműen gyorsabbak voltak ezen a versenyen nála. Most azonban úgy ítélte meg, ideje tankolni, és az utolsó pillanatban belelépett a fékbe. Bár Healey alatt is tárcafékek voltak, Macklin nem reagált elég gyorsan, így balra rántotta a kormányt, és bevágott a Mercik elé. Azoknak sansza nem volt megállni. Levegh még feltette a kezét hogy jelezzen Fangio-nak, majd...

Egyébként a Merci nem azonnal állt ki a baleset után. Fangio még átvette és megerősítette a vezető pozícióját, le is körözte Hawthorn-t, de a verseny vége előtt megjött az utasítás és a még futó SLR-eket kivonták a versenyből.

Hawthorn-t nagyon meggyomrozták az eset után. Egész életében lelkiismeret furdalása volt és magyarázkodásra kényszerült. Majd egy máig nehezen magyarázható közúti balesetben meghalt egy másik Jaguar volánja mögött.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.26. 18:42:41

Ultrabrutál képek, videók.Úgy látszik kellett ez a törzsfejlődéshez, ami a mai relatíve szuperbiztonságos kocsikhoz és rendezésekhez vezetett...