Napi érdekes - Magyar képek (41 kép)

2013. november 25. JTom

1972_m7_torokbálint.jpg

1972. M7 Törökbálint, igazoltató rendőrök.

1900_szagedi árvíz.jpg1879. Szegedi árvíz

1916_magyar_halottak_isonzó.jpg1916. I. vh. Isonzó. Magyar halottak a lövészárokban.

1916_mav_pancelvonata.jpg1916. A MÁV páncélvonata

1925_első autókiállítás.jpg1925. Első autómobil kiállítás Budapesten

1933_FIAT_Ansaldo_CV33_hun.jpg1940. A trianoni doktrina megtiltotta Magyarországnak a fegyverkezést. Harckocsit pl. egyáltalán nem tarthattunk állományban. Erre találták ki a FIAT Ansaldo CV33 minitankokat, amiből a Magyar Honvédség is vásárolt. A fénykép az 1940-es kolozsvári díszszemlén készült.

1933_FIAT_Ansaldo_CV33_hun2.jpg1933. Csendőrségi FIAT Ansaldo CV33 minitankok Magyarországon. Vajon lehet-e találni valahol itthon még ilyet? Megnézném.

1937_Bulgária, Várna, Ganz gyártmányú Árpád sorozatú TAS sínautóbusz.jpg1937. Bulgária, Várna. GANZ Árpád sorozatú sinautóbusz.

1937_szerbia,nis.jpg1937. Szerbia, Nis. GANZ Árpád sorozatú sinautóbusz. Látszik, hogy mennyire jövőbe mutató technológiát képviselt a magyar motorkocsi az akkoriban használatos gőzgépek mellett. Kb. mintha most a Szergejt, meg a Shinkanzent hasonlítanánk egymáshoz.

1938_delvidék.jpg1938. Az első bécsi döntés után visszafoglalt felvidéki területen jobbra hajts volt érvényben. A képen tábla figyelmeztet a volt határ átlépésekor a változásra.

1938_sztjobb_körmenet_dombovár.jpg1938. Szent Jobb körmenet Dombóváron.

1940_Magyar Királyi Honvéd Légierő) Heinkel He-46E típusú közelfelderítő repülőgépe.jpg1940. Magyar Királyi Honvéd Légierő Heinkel He-46E típusú közelfelderítő repülőgépe.

1940_Magyar Királyi Honvédség) 28M Pavesi tüzérségi vontatója és vontatmánya egy 15 cm-es 31M gépvontatású közepes tarack.jpg1940. Magyar Királyi Honvédség 28M Pavesi tüzérségi vontatója és vontatmánya egy 15 cm-es 31M gépvontatású közepes tarack.

1942_29M Bofors 80mm-es légvédelmi ágyú tüzelőállásban..jpg1942. 29M Bofors 80mm-es légvédelmi ágyú tüzelőállásban, magyar katonákkal a Don-kanyarban, az összeomlás előtti nyáron. A magyar Honvédség műszaki színvonala nem számított korszerűtlennek Európában. Csak a német új technológiával és a szovjet végtelen embermennyiséggel nem vehette fel a versenyt, Európa bármely nemzete ellen sikeresen küzdhetett volna.

1942_don.jpg1942. Don-kanyar, nyáron elesett honvédek sírjai

1942_Horthy Miklós fiának lelőtt repülője. Konok az elsőként készített felvételt a szerencsétlenségről. Horthy István felderítőgépeket kísért Scsucsjéhez, amikor lezuhant.jpg1942. Horthy Miklós fiának Istvánnak lezuhant repülője. Horthy István felderítőgépeket kísért Scsucsjéhez, amikor máig tisztázatlan okból lezuhant.

1942_katona és szélmalom. Az orosz és ukrán partizánok a malmok lapátjainak forgatásával jeleztek egymásnak.jpg1942. Magyar katona és szélmalom. Az orosz és ukrán partizánok a malmok lapátjainak forgatásával jeleztek egymásnak, ezért volt szükség a malmok őrzésére.

1942_magyar korházvonat.jpg1942. Magyar kózházvonat sebesültekkel hazafelé tart.

1942_Orosz hadifoglyok, akiket a magyar hadsereg ejtett fogságba.jpg1942. nyara, Don-kanyar. Orosz hadifoglyok, akiket a magyar hadsereg ejtett fogságba

1942_Orosz hadifoglyok, akiket a magyar hadsereg ejtett fogságba2.jpg1942. nyara, Don-kanyar. Orosz hadifoglyok, akiket a magyar hadsereg ejtett fogságba

1942_toldi 42m.jpg1942. Toldi 42m harckocsi és személyzete

1942_zHadifoglyok elhullot lovat nyúznak, hogy aztán megegyék.jpg1942. nyara, Don-kanyar. Orosz hadifoglyok lovat nyúznak. 42 őszére már kezdett akadozni az ellátás, először a foglyoknak nem jutott.

1942_zzidáig jutottak.jpg1942. Don folyó partja, eddig jutott a magyar haderő, átlépni már nem tudta.

1942_zzzVerluste_nach_Kämpfen_am_Don.jpg1942. Visszavonulás utáni életkép a Donnál.

1944_Győri_Rába gyár az 1944 július 2-i bombázás után..jpg1944. Győri RÁBA csarnok a bombázás után.

1944_újvidék bombázása.jpg1944. Újvidék bombázása

1948_Budapest, VI. Bajcsy-Zsilinszky út - Podmaniczky utca sarok. Mávag N26_36 autóbusz.jpg

1948. Budapest, VI. Bajcsy-Zsilinszky út - Podmaniczky utca sarok. Mávag N26/36 autóbusz.

1948_első_troli.jpg1948. Első trolivonal a háború után, Sztálin elvtárs 70 születésnapjára a vonalszáma 70 lett.

1948_usa_willys_rendőrség.jpg1948. USA Willys Jeepek a rendőrség műhelyében. Az amerikai hadsereg ajándéka.

1949_Debrecen, Nagyerdei Stadion, Magyarország - Lengyelország 8_2 labdarúgó mérkőzés. Puskás és Czibor harcol a védőkkel.jpg1949. Debrecen, Nagyerdei Stadion, Magyarország - Lengyelország (8:2) labdarúgó mérkőzés. Puskás és Czibor harcol a védőkkel.

1953_aug_20_népstadion megnyitó.jpg1953. augusztus 20. Népstadion megnyitóünnepsége.

1953_Az Aranycsapat. Lóránt Gyula, Buzánszky Jenő, Hidegkúti Nándor, Kocsis Sándor, Zakariás József, Czibor Zoltán, Bozsik József, Budai II László, guggol Lantos Mihály, Puskás Ferenc, Grosics Gyula..jpg1953. Az Aranycsapat. Lóránt Gyula, Buzánszky Jenő, Hidegkúti Nándor, Kocsis Sándor, Zakariás József, Czibor Zoltán, Bozsik József, Budai II László, guggol: Lantos Mihály, Puskás Ferenc, Grosics Gyula.

1956_ Kiégett szovjet BTR-152 páncélozott lövészszállító jármű.jpg1956. Kiégett szovjet BTR-152 páncélozott lövészszállító jármű

1956_Gellérthegy a Felszabadulási Emlékmű Felszabadító szovjet katona mellékalakjának ledöntése..jpg1956.Gellérthegy, a Felszabadulási Emlékmű Felszabadító szovjet katona mellékalakjának ledöntése.

1956_osztapenko.jpg1956. Osztapenkó ledöntve a balatoni út mentén.

1958_Balassagyarmat, Rákóczi fejedelem út, háttérben a Szentháromság templom. Ikarus 55 tipusú autóbusz.jpg1958. Balassagyarmat, Rákóczi fejedelem út, háttérben a Szentháromság templom. Ikarus 55 tipusú autóbusz

1963_merkur.jpg1960. Merkur autószalon megnyitója, Moszkvicsokkal.

1969_ikarus663.jpg1969. Ikarus 663 a rakparton.

1970_tihanyrév.jpg1970. Tihanyrév.

1973_osztapenko.jpg1973. M7/M1 Osztapenkó szobor újjáépítve.

1979_merkur.jpg1979. Merkur telep (Csepel, Szabadkikötő), Trabantokkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr425655501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Trónkövetelő 2013.11.27. 00:24:49

"A magyar Honvédség műszaki színvonala nem számított korszerűtlennek Európában. Csak a német új technológiával és a szovjet végtelen embermennyiséggel nem vehette fel a versenyt, Európa bármely nemzete ellen sikeresen küzdhetett volna"
Ez nem igaz. A szovjetek nem csupán embermennyiségben, de műszaki fejlettségben is felülmúlták a M. Kir. Honvédséget. Harckocsijaik, lövegeik, repülőik, kézifegyvereik mind felülmúlták a nálunk rendszeresítetteket. Továbbá a M. Kir. Honvédséget felülmúlta a francia, az angol, az olasz és a lengyel hadsereg is, mind létszámában, mind felszereltségben, mind kiképzettségben, továbbá a polgárháborús veteránokból álló spanyol is. Beneluxokról skandinávokról nem tudok nyilatkozni, de szerintem nem is lenne túl sok értelme, ezekkel az országokkal valódi konfliktus úgyis elképzelhetetlen volt.
A M. Kir. Honvédséget elvileg a környező országok elleni konfliktusra szerelték föl, mivel Trianon miatt erre lehetett számítani. Vélhetően a csupán ezen országokkal kirobbant valódi konfliktus esetén a M. Kir. Honvédség megállta volna a helyét. A csehszlovák és a jugoszláv hadseregnek eleve problémát jelentett volna az, hogy soknemzetiségű országot képviselve a motivációjukat nehezen lehetett volna fenntartani egy háborúban, hiába volt pl. a csehszlovák hadsereg Európa egyik legmodernebb fegyveres ereje. A románok viszont kellően motiváltak lettek volna ellenünk, ahogy mi is ellenük, az érdekes meccs lett volna :)
Ami viszont a fentebb idézettekkel a legsúlyosabb probléma, hogy nem számol azzal, hogy a hadseregünk létszámát és felszereltségének fokát a trianoni diktátum erősen korlátozta, és amely korlátozást a Népszövetség ellenőrei be is tartattak.Ezért hirdette meg Darányi 1938-ban a híres Győri Programot, amely célja a M. Kir. Honvédség fejlesztése, a trianoni diktátumban foglalt korlátozások megszegésével.Azonban ez a Győri Program a háborúig hátralevő rövid időben csupán korlátozottan fejthette ki a hatását, mely inkább gazdaságtörténeti szempontból volt jelentős, ez volt ugyanis a magyar "new deal", az első magyar kormányzati gazdaságélénkítő program, segítségével lábaltunk ki az 1929-33-as világválság ránk eső részéből, ebből a szempontból nagy siker volt, nagyobb, mint a komcsik bármelyik későbbi 3 vagy 5 éves terve.
A hadsereg modernizálásában a hatásai azonban korlátozottak, a háborúba történő 1941-es nyári belépésünkkor is mindössze egyetlen úgy-ahogy gépesített könnyűhadosztályunk, az ún. "Gyorshadosztály" állt készen, az is ad hoc, az hadsereg készleteinek gyors összevonásából összejött készletből. Onnantól kezdve a sereg modernizálása kizárólag a németek jóindulatán múlott. Pl. kaptunk a legjobb vadászgépeikből, a tankjaikból alig, pedig könyörögtünk nekik, hogy legalább licenszben gyárthassuk őket, de ezt sem hagyták. Úgyhogy (sajnos) amit leírtál, nem felel meg a valóságnak :(

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2013.11.30. 10:36:52

@Trónkövetelő: köszönöm a kimerítő választ, sok érdekes dolgot írtál! sajnos nem vagyok jártas a témában, forráskritika nélkül vettem át. a jövőben jobban ügyelek.

Trónkövetelő 2013.12.01. 02:58:41

Én javaslom, hogy továbbra sem spórolj a merész kijelentésekkel, ha olvasottságra akarsz szert tenni :)
Az én blogom pl egy temető a tiédhez képest, szóval ne szégyenkezz ;)

Cs 2013.12.09. 11:36:49

Valóban igen merész és téves állítás, hogy Magyar kir. Honvédség Európa bármely nemzete ellen....

A honvédségi felszerelés nagy része I. világháborús maradvány volt, illetve annak tovább gyártása. A 2. vh-ra már nem számított korszerűnek, de a mennyiség is kevés volt. A modernebb fegyverekből, eszközökből, meg nagyon kevés volt, annak is jelentős része az elszigeteltség miatt olasz eredetű, pl a képen is látható 28M Pavesi tűzérségi vonató. Tömör kerekes, csúcssebessége lehetett vagy 20 km/h

A Donnál megkapta, a hadsereg 1/3-a rendelkezésre álló fegyverzet felét, de tudjuk, hogy még így se volt jól felfegyverezve.

MÁS

Az első kép furcsa, főleg mai szemmel, hogy lazán állnak az autópályán. Akkoriban is, nyáron aki tehette hétvégén lement a Balatonra, csak magán autó viszonylag kevés volt,ezért az állami autókat használták szabálytalanul magáncélra. Többek között az állami autók szabályos használatának ellenőrzése volt a nagy igazoltatások oka.

Cs 2013.12.09. 11:37:58

Egyébiránt grat. a bloghoz! Csak így tovább!

JL 2013.12.28. 17:02:46

Utolsó kép: nem a Népköztársaság útja:-), hanem Csepel, Szabadkikötő (a HÉV mellett voltak az átadásra váró autók)

bloggerman77 2014.02.17. 03:31:07

"1933. A trianoni doktrina megtiltotta Magyarországnak a fegyverkezést. Harckocsit pl. egyáltalán nem tarthattunk állományban. Erre találták ki a FIAT Ansaldo CV33 minitankokat, amiből a Magyar Honvédség is vásárolt. Bemutató Olaszországban a magyar küldöttek előtt."

>>

A fénykép az 1940-es kolozsvári díszszemlén készült.

bloggerman77 2014.02.17. 03:34:08

"1933. FIAT Ansaldo CV33 minitankok Magyarországon. Vajon lehet-e találni valahol itthon még ilyet? Megnézném."

>>

Ezek a Csendőrségnek 1943-ban átadott Ansaldók. A hadijel árulkodó, a fekete négyzetben fehér keresztes hadijelet csak 1942-ben rendszeresítették.

Magyarországon nincs, de Belgrádban a Kalimegdánon ki van állítva egy, amit a horvátoknak átadott készletből zsákmányoltak a partizánok.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.17. 08:49:55

@bloggerman77: köszönöm a kiegészítést, beszerkesztem!
amiért aljasnak és ostobának neveztél, még gondolkodom a kitiltásodon. remélem nem okoztam vele meglepetést. jószándékkal szerkesztem a blogot, minden javítást és kritikát elfogadok, de a személyeskedést - ha ilyen stílusú - semmiképp.

pnegyesi 2014.07.27. 12:46:15

Mnt a Fortepan egyik szerkesztője finoman jelezném, hogy mindenkitől azt kérjük, hogy ha Fortepan képet vesz át, írja oda, hogy Fortepan.

Továbbá
Nem gond, ha a fényképeim szépen körbejárják a netet. Ebben a bejegyzésben kettő is található. Az "első autómobilkiállítás Budapesten" az nem az első volt, hiszen azt 1901-ben rendezték. E kép érdekessége, hogy a Buick autók felépítményét magyar karosszériás, Schillinger Gyula készítette.

A másik Merkur átadótelephez egy röpke sztori. Ki tudja mi történt az Autó-Motor archívumával? A rendszerváltást követően a szerkesztőség egyik helyről a másikra költözött. S az egyik ilyen költözésnél nem volt már hely a régi anyagoknak. Részben a szerkesztőség akkori tagjai, illetve külső munkatársai (pl. én) válogathattunk, de a döntő rész már korábban eltűnt - volna, ha egy bácsi haza nem viszi.
Így szerencsére megmaradt az Autó-Motor archívuma, még ha egyelőre nem is férhető hozzá.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.07.29. 15:39:43

@pnegyesi: üdvözlöm Négyesi úr!
köszönöm a véleményt. ha tudatosan használok fortepanos anyagot (értsd: közvetlenül a fortepan.hu-ról) akkor természetesen kiírom a forrást, ahogy pl. itt:
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2013/11/26/magyar_idoutazas
vagy itt:
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2014/06/24/budapesti_idoutazas_668
üdv: Jtom

pnegyesi 2014.07.29. 16:47:14

@JTom: Rendben, köszönjük

További jó munkát, éljenek az érdekes blogok :)!

psm 2015.04.02. 09:01:58

Soká reagálok, talán már senki nem olvas régi bejegyzéseket, de én csak mostanában bukkantam rá erre a blogra.

Szóval: a szegedi árvízről szóló kép is a Fortepanról származik, legalábbis ott is szerepel 24019-es számon. A Fortepan egyik nagy hiányossága - szerintem - hogy ott az időszámítás 1900-ban kezdődik. Így fordulhat elő, hogy a szegedi árvíz képéhez az 1900-as évszámot biggyeszti oda a nyilvánvalóan nem szegedi felhasználó. Hiszen minden szegedi tudja, hogy a nagy árvíz 1879-ben esett meg, sőt 1900-ra a város jelentősen újjáépült. Persze ez a rész, a Dugonics tér éppen nem, mert itt a házak túlélték az árvizet, amint a Fortepan 24022-es (1885-ben készült) képén is látszik. És amennyire én tudom, többé nem fordult elő, hogy a Tisza a Dugonics téren hömpölyögjön.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.04.03. 13:28:00

@Dinos Aurus: semmi gond, egyáltalán nem bánom a digout-ot, sőt! örülök, ha a régi posztok újra meg újra megelevenednek.
apróság, de felejtsük el azt a Fortepanról származik dolgot. NEM a Fortepanról jutott hozzám a kép, ha igen, minden esetben odaírom. a Fortepan eszméletlen jó oldal és hiánypótló kezdeményezés, de a képeket csak gyűjti és közzéteszi. a frissen előkerülő magángyűjtemények darabjaitól eltekintve sok fotót máshonnét is elő lehetett ásni az elmúlt évtizedben, amióta én is gyűjtöm a képeket.
egyébként én sem értem miért 1900-tól indul, bőven meg lehetne tölteni a XIX. század utolsó néhány évtizedét is (nem is beszélve a milleniumi évről!).

psm 2015.04.09. 14:41:25

A részemről folytatódik a digout, van mit böngészni ezen az oldalon, bánom, hogy nem találtam rá hamarabb.

Az előző írásom csak azért született, mert szegediként zavart a téves dátum, főleg egy történelemmel foglalkozó oldalon.

A fortepannal kapcsolatban teljesen egyetértünk, ugyanazt a képet számtalan helyen meg lehet találni mindenféle hivatkozás nélkül, ami persze szomorú, mert a készítőik megérdemelnék, hogy legalább a nevük megmaradjon.

Viszont az 1900-as évszám azt sugallja, hogy a kép eredetileg mégis csak a fortepanról származik, és onnan aztán akárhány lépésben eljutott oda, ahol te rábukkantál. Ezzel csak az a baj, hogy a fortepan kishazánkban komoly tekintélyt és hitelességet vívott ki magának, tehát sokan tényként kezelik az ott megadott adatokat. Azaz, ha egy fényképnél az 1900-as évszám szerepel, akkor az úgy terjed tovább. És nyilván nem csak ezzel a szegedi képpel kapcsolatban igaz ez, hanem nagyon sok egyéb kép esetében is. Én már eleve gyanakvó lennék, ha egy képnél azt olvasnám, hogy 1900-ban történt eseményt ábrázol. A fortepannak érdemes lenne megfontolnia az évszámok pontosítását az 1800-as évekre.

UV pót 2021.12.04. 19:07:45

@JTom: "1948. Első trolivonal a háború után, Sztálin elvtárs 70 születésnapjára a vonalszáma 70 lett."

A 70-es vonal 1949. december 21-én nyílt meg. Sztálin születésnapja (1878. december 18.) körül sok volt a hazudozás, ködösítés.

¿Qué tapas hay? 2021.12.07. 21:22:54

@UV pót: A menetrendszerű forgalom 1949. dec. 22-én kezdődött a 70-es vonalon. Az, hogy Sztálin mikor született itt teljesen másodlagos, Sztálin 70. születésnapjának hivatalos ünnepe 1949. december 21-én volt a Szovjetunióban és a kommunista blokk országaiban.
ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5_70-%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%8F_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0
stalinism.ru/dokumentyi/esche-raz-o-kulte-sbornik-dokumentov-o-prazdnovanii-70-letiya-stalina.html
süti beállítások módosítása